saab 900 injection

oliko joskus tollanen 900 malli injection koneella millon sitä myytiin

8

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saab 900 esiteltiin 12..5.1978

      Sen myynti alkoi syksyllä 1978, vuosimallina 1979.

      Ja kun alusta asti oli myöd polttoaineenruiskutuksella varustettu malli myynnissä, voisi olettaa että sitä myytiin siihen asti kuin 900 mallia valmistettiin, eli vuoteen 1994.

      Sen jälkeen valmistettiin toki 900 mallia joka perustui opel vectraan mutta tuskin sitä tarkoitit.

    • ei injection mallia hain eli 900i jota kait 80-90 l taitteessa myytiin

      • Anonyymi

        900i tuli myyntiin heti kun 900 esiteltiin, joten tuohan on täydellinen vastaus kysymykseesi.


    • mut missäs vaiheessa 99 poistu poliisikäytöstä..ja 900 mallit tuli

    • Anonyymi

      Saab 900 tuotanto alkoi syksyllä 1978. Mallivuodeksi merkittiin 1979.
      Mallit olivat GL, GLs GLE, EMS ja Turbo.
      GL = perusmalli 1 kaasuttimella. (Strömberg). Myöhemmin Pierburg.
      GLs = 2 kaasutinta (Strömberg)
      GLE = Paremmin varusteltu ja aluksi vain automaattilaatikolla.

      Tämä EMS, joka oli jo Saab 99 mallissa, oli Saab 900 ensimmäinen ruiskukone eli oli 900 tuotannon alusta asti kunnes tuli H-moottorit.
      Saab 900 2,0 litrainen H-moottorin mukana tuotantoon vuonna 1980-malliin. Puristussuhde oli korkea 8,5:1, joten B-moottoria käytettiin ainakin 1981 kun oli vielä "muodissa" petro-autot. Näissä Petro-Saabeissa oli kaksiosainen polttoainetankki ja tietenkin kaksi täyttöaukkoa.
      B-moottorin puristussuhde oli sopiva petrolia käytettäväksi. Suhde oli 7,2:1. Näin ei tarvinnut kannentiivisteellä Kikkailla ja nostaa palotilan kokoa niin, kuin monessa muussa kilpailijoiden petro-moottoreissa. Montaa ei kyllä ollutkaan.
      Viimeinen "ruotsalainen" Saab 900 oli 1993, joka oli saatavana myös 16-venttiilisenä koneena jota käytettiin Saab 9000 tuotannon alusta 1985. Ensimmäiset 9000 tulivat loppuvuodesta 1984.

      1994 tuli sitten GM-Saabit jossa oli mm. Opel Astran pohjalevy. Moottorivaihtoehtona oli vain 16-venttiilikone eri versioineen.


      Tässä nyt jotain muistin lonkeroista 46 vuoden käytännön kokemuksen tuomana.
      Korjatkaa virheet.


      t. RMB54

      • Anonyymi

        Eksyin palstalle vasta nyt ja korjaan lähinnä kirjoitusvirheen kaasuttimen valmistajan nimessä. Kaasutin oli siis Strombergin valmistama (ei sähkölaitevalmistajalta).

        On noita tullut joskus ropattua ja kahta kaasutintakin synkronoitua (piti puhuttaa autokerho hankkimaan synkronointimittarit).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eksyin palstalle vasta nyt ja korjaan lähinnä kirjoitusvirheen kaasuttimen valmistajan nimessä. Kaasutin oli siis Strombergin valmistama (ei sähkölaitevalmistajalta).

        On noita tullut joskus ropattua ja kahta kaasutintakin synkronoitua (piti puhuttaa autokerho hankkimaan synkronointimittarit).

        Pieni oli tuo ö-virhe.
        GLs:n kaasuttimet synkattiin paineen avulla. Säädettiin niin, että ilmavirtaus oli sama. Tässäkin tehtävässä oli puhtaus tärkeää. Äkkiä säätö oli pielessä jos läppien välissä oli likaa.
        Kotioloissa läppien perussäätö tehtiin ilmaraon mukaan. Eihän se niin tarkka ollut, mutta riittävä.
        t. RMB54


    • Anonyymi

      Lukaisin koko ketjun ja mietin, miten ruokahalu vuosien myötä kasvaa syödessä.
      Suomen tiet olivat vielä vuonna 1980 aika kehnot, joten 160 oli silloin varsin merkittävä huippunopeus, johon 100 ja 108 hv:n 900/99 nipin napin pystyivät.
      Kuulin ensimmäistä kertaa n. v. 1981 isopalkkaisen pomoni sanovan, että Saab on laiska!
      Ilmaisu oli mielestäni silloin lähes käsittämätön, koska siihen aikaan ajelin aika tehottomilla kapineilla - Renault 4 - (26hv/DIN), jolla käytännössä tiet huomioiden, kuitenkin pääsi lähes samassa ajassa pienemmillä polttoainekustannuksilla perille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2942
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      65
      2793
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1822
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1669
    5. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1657
    6. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1600
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      23
      1553
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1297
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1273
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1259
    Aihe