saab 900 injection

oliko joskus tollanen 900 malli injection koneella millon sitä myytiin

8

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Saab 900 esiteltiin 12..5.1978

      Sen myynti alkoi syksyllä 1978, vuosimallina 1979.

      Ja kun alusta asti oli myöd polttoaineenruiskutuksella varustettu malli myynnissä, voisi olettaa että sitä myytiin siihen asti kuin 900 mallia valmistettiin, eli vuoteen 1994.

      Sen jälkeen valmistettiin toki 900 mallia joka perustui opel vectraan mutta tuskin sitä tarkoitit.

    • ei injection mallia hain eli 900i jota kait 80-90 l taitteessa myytiin

      • Anonyymi

        900i tuli myyntiin heti kun 900 esiteltiin, joten tuohan on täydellinen vastaus kysymykseesi.


    • mut missäs vaiheessa 99 poistu poliisikäytöstä..ja 900 mallit tuli

    • Anonyymi

      Saab 900 tuotanto alkoi syksyllä 1978. Mallivuodeksi merkittiin 1979.
      Mallit olivat GL, GLs GLE, EMS ja Turbo.
      GL = perusmalli 1 kaasuttimella. (Strömberg). Myöhemmin Pierburg.
      GLs = 2 kaasutinta (Strömberg)
      GLE = Paremmin varusteltu ja aluksi vain automaattilaatikolla.

      Tämä EMS, joka oli jo Saab 99 mallissa, oli Saab 900 ensimmäinen ruiskukone eli oli 900 tuotannon alusta asti kunnes tuli H-moottorit.
      Saab 900 2,0 litrainen H-moottorin mukana tuotantoon vuonna 1980-malliin. Puristussuhde oli korkea 8,5:1, joten B-moottoria käytettiin ainakin 1981 kun oli vielä "muodissa" petro-autot. Näissä Petro-Saabeissa oli kaksiosainen polttoainetankki ja tietenkin kaksi täyttöaukkoa.
      B-moottorin puristussuhde oli sopiva petrolia käytettäväksi. Suhde oli 7,2:1. Näin ei tarvinnut kannentiivisteellä Kikkailla ja nostaa palotilan kokoa niin, kuin monessa muussa kilpailijoiden petro-moottoreissa. Montaa ei kyllä ollutkaan.
      Viimeinen "ruotsalainen" Saab 900 oli 1993, joka oli saatavana myös 16-venttiilisenä koneena jota käytettiin Saab 9000 tuotannon alusta 1985. Ensimmäiset 9000 tulivat loppuvuodesta 1984.

      1994 tuli sitten GM-Saabit jossa oli mm. Opel Astran pohjalevy. Moottorivaihtoehtona oli vain 16-venttiilikone eri versioineen.


      Tässä nyt jotain muistin lonkeroista 46 vuoden käytännön kokemuksen tuomana.
      Korjatkaa virheet.


      t. RMB54

      • Anonyymi

        Eksyin palstalle vasta nyt ja korjaan lähinnä kirjoitusvirheen kaasuttimen valmistajan nimessä. Kaasutin oli siis Strombergin valmistama (ei sähkölaitevalmistajalta).

        On noita tullut joskus ropattua ja kahta kaasutintakin synkronoitua (piti puhuttaa autokerho hankkimaan synkronointimittarit).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eksyin palstalle vasta nyt ja korjaan lähinnä kirjoitusvirheen kaasuttimen valmistajan nimessä. Kaasutin oli siis Strombergin valmistama (ei sähkölaitevalmistajalta).

        On noita tullut joskus ropattua ja kahta kaasutintakin synkronoitua (piti puhuttaa autokerho hankkimaan synkronointimittarit).

        Pieni oli tuo ö-virhe.
        GLs:n kaasuttimet synkattiin paineen avulla. Säädettiin niin, että ilmavirtaus oli sama. Tässäkin tehtävässä oli puhtaus tärkeää. Äkkiä säätö oli pielessä jos läppien välissä oli likaa.
        Kotioloissa läppien perussäätö tehtiin ilmaraon mukaan. Eihän se niin tarkka ollut, mutta riittävä.
        t. RMB54


    • Anonyymi

      Lukaisin koko ketjun ja mietin, miten ruokahalu vuosien myötä kasvaa syödessä.
      Suomen tiet olivat vielä vuonna 1980 aika kehnot, joten 160 oli silloin varsin merkittävä huippunopeus, johon 100 ja 108 hv:n 900/99 nipin napin pystyivät.
      Kuulin ensimmäistä kertaa n. v. 1981 isopalkkaisen pomoni sanovan, että Saab on laiska!
      Ilmaisu oli mielestäni silloin lähes käsittämätön, koska siihen aikaan ajelin aika tehottomilla kapineilla - Renault 4 - (26hv/DIN), jolla käytännössä tiet huomioiden, kuitenkin pääsi lähes samassa ajassa pienemmillä polttoainekustannuksilla perille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe