Konemestarin työ

Ræj

Nii eli ootte puhunu paljon palkoista ja kuinka paskaa on olla duunis laivalla.. Kertokaas nyt vähän millasta on moottorimiehen tai konemestarin työ. Oon 16v ja ajatellu tätä duunii, nii tekis mieli kuulla itse duunista.. Eli siis mitä kaikkee työhön kuuluu? Mikä se konepäiväkirja oikein on? Minkälaisia huoltoja tai korjauksia pitää tehdä ja silleen.. No mut kuiteski kertokaa enemmän työtehtävistä ja mitä tähä duunii yleensä kuuluu.. kiits

17

11444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Baloo-Bear

      Moottorimies tekee laivassa pääasiassa turkin spuulausta ja luuttuamista. Ajaa konevahtia. Vaihtaa suodattimia. Uralla edennyt konemies/repari pääsee mukaan haalauksiin ja muihin huoltohommiin, siis vaihtamaan mäntiä ja sylintereitä, pumppuja ja muita koneita ja laitteita. Konemestarit tekevät näitä hommia sitten päätöikeseen ja ajavat konevahtia sen päällikkönä. Konepäällikkö vastaa siitä, että laivan koneistot toimivat ja pysyvät käynnissä, polttoaine ei siis saa loppua kesken. Näin siis isoilla laivoilla, pientonnistossa koneessa voi olla vain yksi konemestari, joka tekee kaiken edellisen, vaikka onkin konepäällikkö. Edelleen on syytä korostaa, että laivalle ei kannata lähteä siksi, että duuni on kivaa, saa käyttää univormua, saisi muijia hyttiin tai duunata mopoa koneverstaalla. Työ on paskasta, raskasta ja vittumaista, kuumissa ja ahtaissa paikoissa möyrimistä ja pitkiä kotoa poissaoloja. Tyttöystävä tai muija tykkää tasan niin kauan, kun saa käyttää sun palkkaa kodin sisustamiseen. Jos kuitenkaan kaikki edellä oleva ei pelästytä ja olet ahkera ja työteliäs, tervemenoa vaan. Kyllä siellä hyviäkin hetkiä on ja palkkaakin maksetaan. Jos et taida ruotsin kieltä, ei sinne juurikaan kannata lähteä, koska ruotsin kielen puute sulkee niin monia ovia alkuunsa.

      • Asiallinen kommentti mutta tuo ruotsin kieli vähän ihmetyttää. Kyllä englainti on merenkulun ykköskieli. Se on totta, että meillä on ainakin kaksi varustamoa jossa kipparin ja siiffin on puhuttava ruotsia saadakseen jobin mutta aloittaja tuskin sitä hakee. Itsellä n. 30v merenkulun hommissa ja vissiin kahdesti olen joutunut kaivamaan sen kouluruotsin esiiin. No toisaalta globaalisti suomen kieli on myös ihan turha juttu. Meriurasta haaveilevalle englanti kuntoon ja kakkoskieleksi espanja.


    • onkin

      jo aika vanha keksintö, joten eipä siellä enää paljon vahtia ajella. Mutta nuorelle miehelle tiedoksi, että alalla on huutava työvoimapula. Pula johtuu siitä, että konemestarin koulutuksella saa työtä myös maista. Kun merielämän arki tulee eteen ja on mahdollista vaihtaa maihin, niin mestarit häipyy. Perämiehet jää, niillä ei ole yleensä paljoa vaihtoehtoja maissa.

      • Yahoo

        Baloo Bear antoi kyllä aika oikean kuvan moottorimiehen töistä ja miksei mestarinkin kun jokin menee pieleen. Kyllähän sitäpaitsi vahtia vielä ajellaan monessakin purkissa vielä, ettei se mitenkään ole toimenkuvan ulkopuolella.
        Kyllä perämiehille töitä maista löytyy. Luotsit, satamat, ahtausliikkeet, varustamot jne. Työnkuva saattaa vaan olla muuta kuin sitä vahdinajoa. Mestarit sen sijaan eivät niistä nippeleistään eroon pääse edes maissa.


      • papereilla
        Yahoo kirjoitti:

        Baloo Bear antoi kyllä aika oikean kuvan moottorimiehen töistä ja miksei mestarinkin kun jokin menee pieleen. Kyllähän sitäpaitsi vahtia vielä ajellaan monessakin purkissa vielä, ettei se mitenkään ole toimenkuvan ulkopuolella.
        Kyllä perämiehille töitä maista löytyy. Luotsit, satamat, ahtausliikkeet, varustamot jne. Työnkuva saattaa vaan olla muuta kuin sitä vahdinajoa. Mestarit sen sijaan eivät niistä nippeleistään eroon pääse edes maissa.

        taitaa maista löytyä vain yhtä duunia ja se kaijapalvelija. Eikä kippaeinkirjallakaan ole asiaa paljon muualle kuin luotsiksi, mutta hakijoita on paljon.
        Olen viimeksi -80 luvulla ollut laivassa, jossa joku konemies ajoi vahtia, kyllä ne piuhat on vedetty brygälle hälyttään.


      • Baloo-Bear
        papereilla kirjoitti:

        taitaa maista löytyä vain yhtä duunia ja se kaijapalvelija. Eikä kippaeinkirjallakaan ole asiaa paljon muualle kuin luotsiksi, mutta hakijoita on paljon.
        Olen viimeksi -80 luvulla ollut laivassa, jossa joku konemies ajoi vahtia, kyllä ne piuhat on vedetty brygälle hälyttään.

        Pasaseereillä ajetaan tänä päivänäkin 24 h vahtia, mestari ja moottorimies. Rahtilaivoilla sen sijaan ajetaan "virka-ajan", 8-18 noin pyöreästi, ulkopuolella E0 eli vahtivapaata konehuonetta. Piuhat on sitten vedetty sillalle, vahdissa olevan mestarin hyttiin ja kyllä Alandia Emmentalilla pillit huusi illalla messissäkin. Siinä mielessä siis vahtia ajetaan. Päivittäin myös tehdään vahtikierros, eli luetaan mittarit ja peilataan tankit, mitä lähinnä tarkoitin vahdin ajamisella.

        Maakravuille vielä tiedoksi E0 eli vahtivapaa konehhuone tarkoittaa sitä, että konehhuoneen automaatio- ja hälytysjärjestelmä valvoo konehuoneen toimintoja, ja jos hälytysraja ylittyy, esim. polttoaineen lämpötila on liian korkea tai matala, niin komentosillalla ja vahdissa olevan konemestarin hytissä, mahdollisesti yleisissäkin tiloissa, annetaan hälytys.

        Konemestarin koulutus on nykyään insinööritasoista, ja työpaikkoja on maissa runsaasti. Yhdistelmällä konemestarinkirja ja insinööri olet vahvoilla ainakin laivanrakennuksen ja varustamojen työtehtävissä. Muista kuitenkin, että ensimmäiseen mestarinkirjaan joudut seilaamaan vähintään vuoden, joten ilman aiempaa merikokemusta saat tuskin suoraan koulun penkiltä vahtikonemestarinkirjaa, saati pääset konemestarin hommiin.

        Tässä alkaa ihan itsekin kaivata takaisin laivanpäälle, pois näiden typerien insinöörien (itsekin)parista.


      • skönö
        Baloo-Bear kirjoitti:

        Pasaseereillä ajetaan tänä päivänäkin 24 h vahtia, mestari ja moottorimies. Rahtilaivoilla sen sijaan ajetaan "virka-ajan", 8-18 noin pyöreästi, ulkopuolella E0 eli vahtivapaata konehuonetta. Piuhat on sitten vedetty sillalle, vahdissa olevan mestarin hyttiin ja kyllä Alandia Emmentalilla pillit huusi illalla messissäkin. Siinä mielessä siis vahtia ajetaan. Päivittäin myös tehdään vahtikierros, eli luetaan mittarit ja peilataan tankit, mitä lähinnä tarkoitin vahdin ajamisella.

        Maakravuille vielä tiedoksi E0 eli vahtivapaa konehhuone tarkoittaa sitä, että konehhuoneen automaatio- ja hälytysjärjestelmä valvoo konehuoneen toimintoja, ja jos hälytysraja ylittyy, esim. polttoaineen lämpötila on liian korkea tai matala, niin komentosillalla ja vahdissa olevan konemestarin hytissä, mahdollisesti yleisissäkin tiloissa, annetaan hälytys.

        Konemestarin koulutus on nykyään insinööritasoista, ja työpaikkoja on maissa runsaasti. Yhdistelmällä konemestarinkirja ja insinööri olet vahvoilla ainakin laivanrakennuksen ja varustamojen työtehtävissä. Muista kuitenkin, että ensimmäiseen mestarinkirjaan joudut seilaamaan vähintään vuoden, joten ilman aiempaa merikokemusta saat tuskin suoraan koulun penkiltä vahtikonemestarinkirjaa, saati pääset konemestarin hommiin.

        Tässä alkaa ihan itsekin kaivata takaisin laivanpäälle, pois näiden typerien insinöörien (itsekin)parista.

        Jep, tule takaisin ja nyt törmäät samoihin typeriin insinööreihin, lisähöysteenä sitten vielä typerämmät ekonomistit...
        Tasapäistä touhua nykyisin, niin brygällä kuin koneohjaamossakin.


      • mmm
        skönö kirjoitti:

        Jep, tule takaisin ja nyt törmäät samoihin typeriin insinööreihin, lisähöysteenä sitten vielä typerämmät ekonomistit...
        Tasapäistä touhua nykyisin, niin brygällä kuin koneohjaamossakin.

        Voisikohan joku joka tosissaan on ollut konemestarin tehtävissä laivalla kertoa ns. tyypillisestä työpäivästä ja mitä se pitää sisällään. Tuo ammattisanasto ja "ajavat konevahtia"- lauseet ei paljon kerro. Kiitos.


      • Yks mesu
        mmm kirjoitti:

        Voisikohan joku joka tosissaan on ollut konemestarin tehtävissä laivalla kertoa ns. tyypillisestä työpäivästä ja mitä se pitää sisällään. Tuo ammattisanasto ja "ajavat konevahtia"- lauseet ei paljon kerro. Kiitos.

        Haalarit päälle kahdeksalta aamulla, tankkien peilausta ja täyttämistä, aamukierroksen teko. Sekalaista ennakkohuoltohommaa, polttoaineen siirtoa settlingistä päivätankkiin, koneiston valvontaa, huoltojen suunnitteluja, filttereiden vaihtoja, mahdollisia pikaisia korjauksia, konepäiväkirjan täyttöä, pilssin tyhjennystä, makean veden tekemistä yms. yms.

        Kympin kahvi valvomossa, lounas puolitapäivin, klo kahden kahvi ja päivällinen töiden jälkeen eli klo 1700.

        Päivällisen jälkeen mahdolliset ylityöt jonka jälkeen saunaan ja muutama olut jonka jälkeen petiin.

        Joka toinen vuorokausi stopparissa eli hälytysvalmiudessa, jolloin konehuoneen hälytykset ohjattu stopparissa olevan mesun hyttiin, sekä messiin. Mahdollisen hälytyksen sattuessa juostaan konehuoneeseen ja toimitaan tilanteen mukaan,hälytetään tunkki tai moottorimies apuun, jos tarve vaatii.

        Työpäivät joskus ympäripyöreitä esim. männänhaalaus eli männän tai männänrenkaiden vaihto satamassa tai konevika merellä.

        Ja tätä samaa siis seittemän päivää viikossa, eli pyhiä ei tunneta.

        Kysymyksessä siis vahtivapaa E0-konehuone.


      • abc
        Yks mesu kirjoitti:

        Haalarit päälle kahdeksalta aamulla, tankkien peilausta ja täyttämistä, aamukierroksen teko. Sekalaista ennakkohuoltohommaa, polttoaineen siirtoa settlingistä päivätankkiin, koneiston valvontaa, huoltojen suunnitteluja, filttereiden vaihtoja, mahdollisia pikaisia korjauksia, konepäiväkirjan täyttöä, pilssin tyhjennystä, makean veden tekemistä yms. yms.

        Kympin kahvi valvomossa, lounas puolitapäivin, klo kahden kahvi ja päivällinen töiden jälkeen eli klo 1700.

        Päivällisen jälkeen mahdolliset ylityöt jonka jälkeen saunaan ja muutama olut jonka jälkeen petiin.

        Joka toinen vuorokausi stopparissa eli hälytysvalmiudessa, jolloin konehuoneen hälytykset ohjattu stopparissa olevan mesun hyttiin, sekä messiin. Mahdollisen hälytyksen sattuessa juostaan konehuoneeseen ja toimitaan tilanteen mukaan,hälytetään tunkki tai moottorimies apuun, jos tarve vaatii.

        Työpäivät joskus ympäripyöreitä esim. männänhaalaus eli männän tai männänrenkaiden vaihto satamassa tai konevika merellä.

        Ja tätä samaa siis seittemän päivää viikossa, eli pyhiä ei tunneta.

        Kysymyksessä siis vahtivapaa E0-konehuone.

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Tollanen kuva mulla tuosta työstä suurinpiirtein olikin. Meinasin käydä opiskelemaan alaa. Toivottavasti 6-7 vuoden päästä munki päivä on tuollainen. Sataa eri ammatinvalintaa olen miettiny mutta merenkulku tuntuu ekaa kertaa oikealta alalta mulle, ihan vitun sama mikä palkka ym..


      • Jehovastn
        abc kirjoitti:

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Tollanen kuva mulla tuosta työstä suurinpiirtein olikin. Meinasin käydä opiskelemaan alaa. Toivottavasti 6-7 vuoden päästä munki päivä on tuollainen. Sataa eri ammatinvalintaa olen miettiny mutta merenkulku tuntuu ekaa kertaa oikealta alalta mulle, ihan vitun sama mikä palkka ym..

        Älä stressaa tommosesta turhasta kyllä sä varmasti töitä saat jos on vähänki älliä ja oot ahkera, kannattaa vähäsen kattella etukäteen koneen osia ja konehuoneesee kuuluvaa kalustoa, tosin kyllä ne koulussakin opettaa, mutta voit keskittyy ns "vaikeempiin" asioihin sillä aikaa kun lapset ryyppäävät ja uskottelevat itselleen olevansa kunnon merimiehiä kun meripäiviä on tullut täyteen 30.. Baloo-bearin viesti oli kutakuinkin täyttä sontaa, hel-tal & t:ku-tuk väliä ajavien laivojen päällä olevat ihmiset ei ole mitään merimiehiä.

        Minun tämänpäiväinen päivä:

        Haalarit päälle, aamukierros johon kuuluu vesityksiä, lukemia, peilauksia yms, käynnistelimme konepäällikön kanssa koneet, ihmettelyä ja kummastelua miksi startti-ilmanpaine katoaa 23bar:ista n.8bar:in, täkkärit käytti 3 ilmalla toimivaa konetta samaan aikaan.. työilma siis menee startti-ilmasta. Ruoka. Rälläkän purkua, joka ei toimi, sisältö on päässy hajoomaan, ei pysty korjaamaan. Hieman siivoilua ja verstaalta neulakoneella vanhat maalit pois, huomenna uutta päälle. Ruoka ja hyttiin ihmettelemään.

        Työ ei ole mielestäni raskasta kun pysyy positiivisena..

        Olen 18v motari ja vikaeeraajana. Palkkaa tulee n 5000e kuudelta viikolta, vakituisilla eri.


    • ja siitä tekniikasta...

      Mitä luulette kuinka käy, kun rupee elektroniikka vehkeet kettuileen ja muita sähkö vikoja ilmenee nopeammin kuin sähkäri kerkee korjaan.

      Taitaa käydä kuten 90 autoille, kaikenlaisia sähkövikoja ja vikoja ei löydy mistään.

      Selma huutaa ja mestari juoksee jokavälis painaan pillii hiljaseks..

    • iratoM
    • Pikkkis

      Olen itse seilannut kansiosastolla ja kuvittelen jotain tietäväni mesujen puuhistakin. AMK-koulutus mainio, praktiikkaa kertyy vahingossakin alan töistä vaikkakin ehkä vain avustavalta tasolta. Maissa on töitä niin helvetisti kunhan asenne ei ole mikään "mää oo merimiäs ja kato ku mää osaan ja mää olin kännisä töissä koko ajan" Nimikkeen ollessa insinööri on myös jatko-opinnot mahdollisia vaikka missä maisteriohjelmissa. Sinne vaan ja ahkeraa, nöyrää opiskelua ja oppimista. Äläkä saatanan edes harkitse kansipuolta, se on kivinen tie....

    • gmh

      Nyt kun on .n 13v kulunut onko alottaja mesu vai mitä?

      • Putsoori

        tuolla se motorina putsaa apikoneiden alta öljyjä vieläkin


    • laivatsto9

      Kerran yksi konemestari kertoi että laiva oli liukunut takaisin kovassa aallokossa.Oli ollut ovela tunne.

      Ehkä mun työ olisi ollut toimisto/tietotekniikka/navigointi linjalla.Ja rahtilaivalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      138
      4754
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      177
      3893
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      115
      3586
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      43
      2901
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      138
      1856
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      40
      1658
    7. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      58
      1308
    8. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1289
    9. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      21
      1251
    10. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      23
      1203
    Aihe