Turbo jää jumiin

Mistä johtuu että turbo talven aikana joskus jää jumiin? Kun varovasti liikuttelee sormilla sen saa irti ja se lähtee pyörimään. Siellähän on öljyä, ei sen pitäisi jäädä jumiin. Onko ajatuksia?

32

2144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Turbon laakerien kiinni nalkkaaminen paljon ajetuissa moottoreissa aiheuttaa valtaosan linja autojen tulipalista, pelkästään Turun seudulla vuoden aikana kolme moottorin tuleen syttymistä. Veneissä meriveden kosteus ja moottorien vähäinen satunnaiskäyttö tekee saman laakereille eri syistä.

    • Anonyymi

      Veneissä yleisin "pahe" käyttämättömyys ja turbokin seisoo melko pitkään. Vaikka on glygoolit ajettu jäähdytyspuolelle niin kosteutta on.
      Joskus muinoin otin pakoputken irti talveksi turbon jälkeen ja suihkautin keväällä öljyä. Ei ollut jumissa. Nyt en ole tuota vuosiin tehnyt eikä ole ollut jumissa, eli oliko mitään hyötyä.
      Annatko turbon jäähtyä kun tulet satamaan, eli vauhti pois ja pikkuhiljaa paikalle vai kahvat auki laineita tehden köydet kiinni ja kone seis.
      Autoissakin turbot huononee tuon takia ettei jäähdytetä, veneessä voi vielä korostua. Kuumana kone seis niin ei jää öljyä voitelemaan

      • Anonyymi

        "Joskus muinoin otin pakoputken irti talveksi turbon jälkeen ja suihkautin keväällä öljyä. Ei ollut jumissa. Nyt en ole tuota vuosiin tehnyt eikä ole ollut jumissa, eli oliko mitään hyötyä. "

        No ei ollut mitään hyötyä. Turbossa jumittaa moottoriöljy sen laakereissa ja jos paine- tai pakopesään suihkautettu öljy pääsisi turbonlaakeriin niin silloin turbo on jo sökö eli väljä.

        Jumiutumista estää että käyttää hyvälaatuisia öljyjä ja vaihtaa ne syksyllä kun vene on nostettu ylös. Silloin laakerilla on puhdasta öljyä ja turbo ei jumiudu niin helposti. Välys tuossa on todella pieni ja öljyssä oleva lika ei tee hyvää tuossa.

        Mutta tämä ohje menee kuitenkin kuuroille korville, kun täällä on päätetty ettei öljyä tarvitse vaihtaa - ei ainakaan sykysllä.


    • Anonyymi

      Turbon pakopuoli karstottuu noesta. Pakoaukon ja turbon pakopuolen siipien väli on pieni. Tällöin pienet epäpuhtaudet ja ruoste jumittavat turboa. Tämä ei ole niinkään laakeri ongelma.

      • Anonyymi

        Turbon laakeri on se joka sen kuorman ottaa viimekädessä, ja joka hajoaa eikä se siipi.
        Menee jo hiusten halkomiseksi.
        Jos ei ihan pakko ole posottaa yli 10 solmua maailman merillä niin suosittelen pitäytymään turbottomissa moottoreissa, etenkin jos veneellä tehdään pidempää matkaa ja konerikkoa ei ehdoin tahdoin haluta päästää huolenaihelistalle


      • Anonyymi

        Kyllä se on laakeri kun jumiutuu. Jos siipi jumiutuisi pakopesään, sen tuntisi ja kuulisi siipeä sormilla varovasti pyörittämällä.


      • Anonyymi

        Juurikin näin. Pakopuolella oleva kosteus pikkuisen ruostuttaa pesää ja nostaa karstan kiinni pakosiipeen.
        Ei ole laakeriongelma. Tuon saa estettyä suihkauttamalla jotain suojaöljyä syksyllä pakopesään.


    • Anonyymi

      Tuossa yllä eräs Anonyymi mainitsi tuon turbon jäähdytyskäytön. Se on todella täyttä asiaa.
      Muistan vielä hyvin kun 60-luvulla tuli turbomoottorit laajempaan käyttöön ja meilläkin oli (siis isäni työpaikalla) jo lähes kaikissa koneissa turbot.
      Ohjeena oli että kovan kuormituksen jälkeen piti pari minuuttia antaa käydä tyhjäkäyntiä, jotta lämmöt saivat tasaantua.
      Mitä tulee tuohon aloittajan tilanteeseen, niin en usko että jumitus johtuu laakerista, sillä ne ovat huipputekniikkaa ja parantuneet vuosien saatossa.
      Koska siellä on hyvin pienet välykset kyseessä, niin ei tarvitse olla kovin kummoinen karstan muru kun se ottaa kiinni.
      Kannattaa tietysti aina tarkkailla, jos sinne tulee välystä kun siivistä liikuttaa. Jos siinä tuntee selvää väljyyttä, niin silloin on kaikki mahdollista.
      Iso välys tarkoittaa sitä, että siivet voivat ottaa kiinni pesään ja siten se jumittaa.
      Punainen turbo

      • Anonyymi

        Jos siipi ottaa kiinni kehälle, se rahisee.

        Huono öljy on tietenkin yksi vaihtoehto, mutta en usko, että missään on sellaista satamaa, johon pääsee kiinni ilman, että moottori kläy den pari minuuttia ttyhjäkäyntiä ennen kuin se sammutetaan.

        Omana veikkauksena on huollon puute. Tiivisteet vuotavat öljyä, joka karstottuu ja jumittaa turbon. Laakerit voivat olla kuluneet, se aiheuttaa yleensä tiivisteiden hajoamisen, mutta joskus vika on vain tiivisteissä.


    • Anonyymi

      Pariminuuttia on liian vähän, minimi 5 minuuttia mielummin enemmän, ja liikkeelle lähdetään mahdollisimman vähäisellä tyhjäkäynnillä, kierrokset lämmittelyssä 800-1000 KIERROKSEN VÄLILLE ja, kun lämmöt noussut 70c° hujakoille voidaan alkaa ottamaan kuormitusta koneelle, koskee isompia meridieseleitä, nesteen lämpö nousee nopeammin, kuin lohko/öljyjen joten malttia suorilla kuutosilla tai v8 tai isommilla...

      • Anonyymi

        Rippuu koneesta, jos pakosarjassa on jäähdytys ja turbossa riittävä voitelu pari minuttiakin riittää. Varsinkin isolla koneella lämmöt tasaantuvat nopeasti eikä koneen viilenemiseen menee parin kome päivää ja turbonkin puoli tuntia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rippuu koneesta, jos pakosarjassa on jäähdytys ja turbossa riittävä voitelu pari minuttiakin riittää. Varsinkin isolla koneella lämmöt tasaantuvat nopeasti eikä koneen viilenemiseen menee parin kome päivää ja turbonkin puoli tuntia.

        No näin varmasti sitten on.

        Oma dieselini on yksi suosituimmista koneista mailmassa ja käyttiksessä ohjeet pidempään lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen, valmistaja suunnitellut koneen n.20 000 tunnin käyttöön turboineen ennen peruskorjausta, mutta ilmeisesti sitten turbossa on huono öljyn voiteluvuus, kun ohjeistus on ajaa pienellä kuormalla pidempään, kiitos vinkistä, että pariminuuttia riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No näin varmasti sitten on.

        Oma dieselini on yksi suosituimmista koneista mailmassa ja käyttiksessä ohjeet pidempään lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen, valmistaja suunnitellut koneen n.20 000 tunnin käyttöön turboineen ennen peruskorjausta, mutta ilmeisesti sitten turbossa on huono öljyn voiteluvuus, kun ohjeistus on ajaa pienellä kuormalla pidempään, kiitos vinkistä, että pariminuuttia riittää.

        ai detroit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No näin varmasti sitten on.

        Oma dieselini on yksi suosituimmista koneista mailmassa ja käyttiksessä ohjeet pidempään lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen, valmistaja suunnitellut koneen n.20 000 tunnin käyttöön turboineen ennen peruskorjausta, mutta ilmeisesti sitten turbossa on huono öljyn voiteluvuus, kun ohjeistus on ajaa pienellä kuormalla pidempään, kiitos vinkistä, että pariminuuttia riittää.

        ai detroit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ai detroit?

        Se taitaa olla ainoa huvivenemoottori, jolla on noin pitkät käyttötunnit ennen perushaalausta.
        Annetaan kuitenkin hemmon itsensä kertoa.

        Tämä alkaa muistuutamaan sitä MTU-tarinaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No näin varmasti sitten on.

        Oma dieselini on yksi suosituimmista koneista mailmassa ja käyttiksessä ohjeet pidempään lämmittämiseen ja jäähdyttämiseen, valmistaja suunnitellut koneen n.20 000 tunnin käyttöön turboineen ennen peruskorjausta, mutta ilmeisesti sitten turbossa on huono öljyn voiteluvuus, kun ohjeistus on ajaa pienellä kuormalla pidempään, kiitos vinkistä, että pariminuuttia riittää.

        Turbon voitelun on kyllä kunnossa. Tärkeintä siinä tyhjäkäyntikäytössä on lämpöjen tasaaminen.
        Moottoriöljyn toinen tärkeä tehtävä on jäähdyttää ja johtaa lämpöä pois kriittisistä paikoista, kuten männistä, kiertokangista ja sieltä turbosta.
        Meillä oli tapana tarkkailla moottorin laihennuksen tilaa korkealla lennettäessä. Eräässä konetyypissä oli jäähdytysritilä sivupellissä juuri pakosarjan kohdalla ja myös turbo.
        Pimeällä oli sitä pakosarjan lämpötilaa vaivatonta seurata sivuikkunasta.
        Kun laihennus(polttoaineen ja ilman seos) oli kohdallaan hehkui pakosarja sekä turbon puolikas sopivasti valkohehkuisena.
        Drag


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se taitaa olla ainoa huvivenemoottori, jolla on noin pitkät käyttötunnit ennen perushaalausta.
        Annetaan kuitenkin hemmon itsensä kertoa.

        Tämä alkaa muistuutamaan sitä MTU-tarinaa...

        Cummins qsb 5.9


    • Anonyymi

      Rantakeskustelujen perusteella tuntuu olevan moottorin ominaisuus,

      • Anonyymi

        huono ominaisuus


    • Anonyymi

      Hei,
      mitkä ne moottorit olivat, joiden huolto tulee eteen 20.000 tunnin kohdalla, joista täällä jotain kokenut veneilijä mainostaa itsellään olevan?

      Taitaa olla se perinteinen paskajaakko asialla.

      • Anonyymi

        Jaskapaskalla isopyörä on alkanut taas heittämään.
        2,65m leveä jahti MTU koneilla hyrrää hypotalamuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaskapaskalla isopyörä on alkanut taas heittämään.
        2,65m leveä jahti MTU koneilla hyrrää hypotalamuksessa.

        Oliko kone MTU?


    • Anonyymi

      Mikä siinä on, että jaskapaska lopettaa aina kirjoittamisen, kun aiheesta tulee mielenkiintoinen eli päästään käsiksi siihen, miksi ihminen valehtelee jatkuvasti?

    • Anonyymi

      Mikä moottori tarvitsee perushuollon vasta 20.000 tunnin jälkeen?

    • Anonyymi

      Edelleen on epäselvä, mikä tämä moottori on merkiltään.
      Voisiko siitä kertonut käydä veneessään katsomassa?

      • Anonyymi

        Aluksi täytyy saada käsitteet selväksi. En ole koskaan kuullut toimenpiteestä nimeltä ”perushuolto”.
        Me kaikki tietysti tunnemme määräaikaishuollot, jota kaikki moottorit tarvitsevat säännöllisesti.
        Sen sijaan on olemassa koneen peruskorjaus, jonka moottorin valmistaja määrittelee jokaiselle moottorityypille erikseen.
        Maalla toimiville paikallismoottoreille, jos sen moottorin tehtävä ei ole mitenkään kriittistä, voidaan joku tuntimäärä antaa melko suurpiirteisesti.
        Toisena ääripäänä voidaan ottaa tarkasteluun lentokoneen moottorit, joille on annettu tarkat peruskorjausjaksot, joissa ei ole mitään lipsumista, vaikka se tuntuisi olevan loistavassa kunnossa siinä viimeisen tunnin aikana.
        Muistan itse kun meidän ”uusi” vesikoneemme saavutti 1300h (Continental moottori) ja se moottori tuntui aivan loistavalta - kaikki tehot tallella ja muutenkin täysin kuiva päältä(ei öljyvuotoja).
        Omistaja tilasi Jenkkilästä siihen peruskorjatun moottorin, joka vuosi öljyä ja tunsin p***ssä, että tehojakin puuttui.
        Työt tehtiin tietysti viranomaisen hyväksymässä korjaamossa speksien mukaisesti.
        Kaikki mukavat fiilikset siitä koneesta vuosien varrelta haihtuivat nopeasti unholaan kun joka päivä piti valittaa mekaanikolle samoista asioista.
        Drag


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aluksi täytyy saada käsitteet selväksi. En ole koskaan kuullut toimenpiteestä nimeltä ”perushuolto”.
        Me kaikki tietysti tunnemme määräaikaishuollot, jota kaikki moottorit tarvitsevat säännöllisesti.
        Sen sijaan on olemassa koneen peruskorjaus, jonka moottorin valmistaja määrittelee jokaiselle moottorityypille erikseen.
        Maalla toimiville paikallismoottoreille, jos sen moottorin tehtävä ei ole mitenkään kriittistä, voidaan joku tuntimäärä antaa melko suurpiirteisesti.
        Toisena ääripäänä voidaan ottaa tarkasteluun lentokoneen moottorit, joille on annettu tarkat peruskorjausjaksot, joissa ei ole mitään lipsumista, vaikka se tuntuisi olevan loistavassa kunnossa siinä viimeisen tunnin aikana.
        Muistan itse kun meidän ”uusi” vesikoneemme saavutti 1300h (Continental moottori) ja se moottori tuntui aivan loistavalta - kaikki tehot tallella ja muutenkin täysin kuiva päältä(ei öljyvuotoja).
        Omistaja tilasi Jenkkilästä siihen peruskorjatun moottorin, joka vuosi öljyä ja tunsin p***ssä, että tehojakin puuttui.
        Työt tehtiin tietysti viranomaisen hyväksymässä korjaamossa speksien mukaisesti.
        Kaikki mukavat fiilikset siitä koneesta vuosien varrelta haihtuivat nopeasti unholaan kun joka päivä piti valittaa mekaanikolle samoista asioista.
        Drag

        Mikä se huviveneen dioeselmoottori sitten on, jonka haalaus tehdään 20.000 tunnin välein ja jonka turboa pitää jäähdyttää ohjeen mukaan 5 min ennen sammuttamista?

        Tuo lätinä muiden laitteiden muista moottoreista on ihan kiva ja muilla palstoilla sitä varmasti arvostetaan enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se huviveneen dioeselmoottori sitten on, jonka haalaus tehdään 20.000 tunnin välein ja jonka turboa pitää jäähdyttää ohjeen mukaan 5 min ennen sammuttamista?

        Tuo lätinä muiden laitteiden muista moottoreista on ihan kiva ja muilla palstoilla sitä varmasti arvostetaan enemmän.

        Toistamiseen

        Cummins qsb 5.9


    • Kiitos kaikille hyvistä kommenteista ja asiallisista vastauksista. Kaverin turbo oli jumissa(230 hv Yanmar) ja sormilla pääsimme turbosiipeen kiinni kun otimme suojuksen irti.
      Liikutimme edes takaisin kunnes pyöri vapaasti ja sitten toimi. Itse en tiedä kumpaan teoriaan uskoa, laakerivikaa vai karstaa turbon siivessä.
      Moottorissa on yli 4 kp öljynpaine ja varovasti lähdetään liikkeelle ja satamaan tullessa moottori saa rauhassa tasaantua. Tyhjäkäynnillä saa käydä sen ajan kun köydet kiinnitetään.
      Omassa moottorissa, 4JHDTE, 77 hp, ja tyttären moottorissa 4JH3HTE, 100 hp ei ole ollut ongelmia.
      Turbon laakerithan "ui" öljynpaineen synnyttämässä öljyssä joten jos niihin tulisi vikaa pitäisi öljynpaineen olla moottorissa hyvin alhainen? Vai riittäkö että se puoli vuosi turbon akselintapit lepäävät metalli metallia vastaan?

      • Anonyymi

        Karstan siivissä olisitte huomanneet. Paska mikä paska.


      • Anonyymi

        Jos pääsit liikuttamaan sitä siipipyörää sen akselin päästä, eikä välystä tuntunut, niin se ei ainakaan aiheuta jumia.
        Se öljykalvo ei häviä sieltä talviseisotuksen aikana mihinkään ja siinä vaiheessa kun se lähtee käynnistyksen jälkeen pyörimään, niin öljynpaine on jo noussut ylös.
        Jumitukselle tuo edellä mainittu karstateoria on aivan validi.
        Ahtomiäs


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pääsit liikuttamaan sitä siipipyörää sen akselin päästä, eikä välystä tuntunut, niin se ei ainakaan aiheuta jumia.
        Se öljykalvo ei häviä sieltä talviseisotuksen aikana mihinkään ja siinä vaiheessa kun se lähtee käynnistyksen jälkeen pyörimään, niin öljynpaine on jo noussut ylös.
        Jumitukselle tuo edellä mainittu karstateoria on aivan validi.
        Ahtomiäs

        Karsat siivissä ei osu mihinkään. Ilma on sen verran kevyttä ettei sormilla tunne turbulenssia. Pakopuolen lämpötila on niin korkea ettei sinne synny karstaa.

        Ainao, mikä jumittaa on laakeri, sori vaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      109
      2179
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      120
      1642
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      120
      1152
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      30
      1080
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      48
      978
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      167
      907
    7. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      36
      834
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      32
      806
    9. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      186
      799
    10. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      52
      773
    Aihe