Purkkarin pohjan maalaus

Anonyymi

Moro,

Viime kesänä sain ilokseni sisävesille purjeveneen jonka pohjaa (lujitemuovi) tekisi nyt mieli laittaa ennen vesillelaskua. Kuulemma epoksiprimeriä ~4 kerrosta riittäisi näin sisävesillä käsittelyksi mutta miten perusteelliset pohjatyöt tuo vaatii?

Pinnassa on vanhastaan sininen luultavasti vuosikausia vanha myrkkymaali joka on kauheaa tahraavaa mömmöä, ja peittää pohjaa jo aika laikukkaasti. Lähtee kyllä raaputtamalla helposti ja ropisee kuivana alas. Sinisen mömmön alla ohut valkoinen kerros jonka alla taas tummanruskea sitkeän oloinen maali/massa joka jo huomattavasti tiukemmassa kiinni vaaleassa, sileässä pinnassa jonka oletan olevan se gelcoat -pinta.

Pitääkö kaikki poistaa ennen uutta epoksia (tai muuta vastaavaa) vai onko joku keino selvittää mitä esim. tuon ruskean pinnan päälle voisi laittaa? Eli hakusessa suht toimiva ja tietenkin pienitöinen ratkaisu..

Toni

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ota kaikki pois gelcoatiin asti. Maalaus on niin isotöinen homma ja maksaakin pelkkien aineiden osalta tonnin-pari, ettei kannata ottaa riskiä, että primerit ja myrkyt lohkeaa pian pois. Sitten on taas sama homma edessä. Jos sen tekee kunnolla, ei primereihin tarvitse koskea 15-20 vuoteen.

    • Anonyymi

      Muovit alle ja kaapimella kaapimella kaavit vain primeriin asti. Ei maksa vaivaa gelkoattiin asti kaapia. Pelkästää primerillä on menty jo vuosia eikä muuta kun levää pohjassa. syksyllä.

      • Anonyymi

        Kiusaus olisi todellakin jättää nuo vanhat pohjat ja laittaa päälle uutta primeriä, mutta mistäs sen tietää mikä tuon vanhan päälle soveltuu? Epoksi-primeriä ei ymmärtääkseni voi laittaa 1-komponenttisen maalin päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaus olisi todellakin jättää nuo vanhat pohjat ja laittaa päälle uutta primeriä, mutta mistäs sen tietää mikä tuon vanhan päälle soveltuu? Epoksi-primeriä ei ymmärtääkseni voi laittaa 1-komponenttisen maalin päälle.

        Jos hsluat laittaa monien kerrosten päälle " jotain primeria" niin se on aika kallis virheinvestointi. Nyt lohkeileva pinta lohkeilee sen jälkeenkin. 2 komponentti epoksiprimeri olisi vielä huonompi kuin 1-k Primocon.
        Maalinpoistoaineita voit käyttää kaapimista pehmentämään ja saat enimmät myrkyt kerätyksi suojapressilla. Mutta on sotkuista. Lopuksi hionta
        Jos remppa ei kiinnosta niin miksi tekisit mitään?.
        seppomartti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hsluat laittaa monien kerrosten päälle " jotain primeria" niin se on aika kallis virheinvestointi. Nyt lohkeileva pinta lohkeilee sen jälkeenkin. 2 komponentti epoksiprimeri olisi vielä huonompi kuin 1-k Primocon.
        Maalinpoistoaineita voit käyttää kaapimista pehmentämään ja saat enimmät myrkyt kerätyksi suojapressilla. Mutta on sotkuista. Lopuksi hionta
        Jos remppa ei kiinnosta niin miksi tekisit mitään?.
        seppomartti

        Kaapimalla ja märkähionnalla lähtee kyllä myrkkymaalit ja paikoin kaikki muutkin irti (kyljestä läheltä vesirajaa) mutta pääosin pohjakerrokset tosi lujassa kiinni. Jos kaikkea lähtee koneella hiomalla poistamaan niin arveluttaa riski vahingoittaa itse gelcoat pintaa ja toki laiskuus on aina vaikuttamassa. Ilmeisesti noita 1-k primereitä voisi laittaa vaikka minkä päälle jos vain on lujassa kiinni, vaan onko niistä mihinkään?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1415
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1215
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      168
      922
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      29
      889
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      167
      789
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      766
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      49
      752
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      36
      635
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      595
    Aihe