Pikku siskon anoreksia

Anonyymi

Miten mä voisin auttaa mun pikkusiskoa? Epäilen että sillä on anoreksia! Se ei syö ja jos meillä on perhepäivällinen (kerran viikossa) niin se menee suoraa vessaan. Se käy joka päivä viis kertaa lenkillä ja väittää että käy koiran kanssa lenkillä. Se on 13v ja aina ollu vähän pyöreempi, mutt nykyään hirveen laiha ja painoa pydonnut 30kiloa kuukaudesssa!

2

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,

      Suosittelen lämpimästi, että otat asian puheeksi siskosi kanssa. Lähesty tilannetta huolen näkökulmasta: olet huolissasi hänen käyttäytymisestäsi ja haluat tietää, mitä siskollesi kuuluu, minkälaisia ajatuksia hänellä on omaan kehoonsa ja syömisiinsä liittyen jne. Yritä saada häntä itse sanoittamaan omaa tilannettaan ja tuntemuksiaan. Voit totta kai kertoa myös omista havainnoistasi ja linkittää ne epäilyysi syömishäiriöstä, mutta laihdutettujen painokilojen sijaan oleellisempaa on ajatukset jotka syömiseen ja omaan kehoon liittyy.

      Todennäköistä on, että hän ei ole kovin vastaanottavainen tälle keskusteluyritykselle, mutta älä lannistu ja ota asia sitkeästi uudelleen hänen kanssaan puheeksi, reaktiosta riippumatta. Moni syömishäiriöön sairastunut kertoo toivuttuaan, että vaikka syömishäiriö saa ärähtämään läheisille ja suuttumaan siitä, kun joku puuttuu oireiluun, lopulta on kiitollinen jokaiselle, joka sitkeästi, väsymättä ja turhautumatta jaksoi yrittää auttaa kielteisestä vastaanotosta huolimatta.

      Jos et itse koe luontevaksi ottaa asiaa puheeksi, voisitko puhua vanhempiesi kanssa tilanteesta ja yhdessä miettiä, miten tilanteeseen olisi hyvä puuttua?

      Jos kaipaat lisäneuvoja, meidän tukipuhelimeen voi soittaa nimettömästi itse läheisen roolissa tai ohjata siskon soittamaan! Puhelimessa voidaan yhdessä miettiä, miten tilanteessa kannattaisi edetä. Tukipuhelin seuraavan kerran ensi maanantaina klo 9 - 15 numerossa 02-251 9207. Muutenkin kannattaa tutustua meidän tarjoamaan tukeen ja tietoon: www.syomishairioliitto.fi (ollaan myös somessa, esim. instagram: @syomishairioliitto).

      T. Katri/Syömishäiriöliitto

    • Anonyymi

      Helpommin sanottu kuin tehty.

      Oma lähiomaiseni oli samassa tilanteessa vuosia sitten, eikä siinä mitkään puheet silloin auta. Eikä myöhemminkään.

      Hänen kohdallaan päädyttiin sairaalahoitoon ja lukuisten käyntikertojen jälkeen hän on nyt tällä hetkellä täysin ok ja hyvässä parisuhteessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe