kynsisieni

altistunut

Voiko kynsisienienellä olla yhteyttä homealtistumiseen? Tiedän, että näitä saa uimahalleista tai liikuntasaleista, mutte voiko tulla omasta altistumisesta? Isovarpaan kynteni tummuivat, kun pidin päivän ahtaita jalkineita. Siis tuli kynnen alle mustelmat ensin. Sitten niihin kehittyi sieni. Tosi kiusallinen, ja kestänyt kauan eikä loppua näy. Onko tietoa tai kokemusta?

7

5618

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Homentikko

Hyvällä ystävälläni, naapurin rouvalla oli kynnessa Aspergillus home. Hän kävi kaksi kertaa arvauskeskuksessa. Ensimmäisellä kerralla todettiin, ettei sientä ole. Kynsi vain mureni ja rikkoi kaikki sukat. Kynsi poistettiin ja poistetun kynnen tilalle kasvoi samanlainen kynsi.
      Siitä otettiin erilainen näyte (pitempi viljelyaika) ja siitä löytyi Aspergillus homesieni. Hän sai pitkän lääkekuurin ja homevarvas on nyt parantunut.

• inhere

Alustava tieto: saksalaisilla ja englantilaisilla "homesivuille" on selvitetty laajasti homeiden aiheuttamia kynsisieniongelmia. Sivut olivat vahvaan tieteelliseen näyttöön perustuvia informaatiosivuja alan biologielle, lääkäreille ja muille ammattilaisille. Niille sivuilla selvitettiin myös erotusdiagnostiikkaa ja kuviakin homeiden aiheuttamasta kynsisienioireilusta oli runsaasti.

Tietyt sienet nimenomaan aiheuttavat tyypillisesti kynsisientä.

Koitan löytää uudelleen näiden sivujen www-osoitteet. Käyttämiäni hakusanoja olivat silloin ainakin seuraavat: mold, aspergillus, Schimmelpilze.

• inhere

Onychomycosis on yhtä kuin kynsien sienitauti.
      Tällä sanalla löydät tietoa enemmänkin.

• inhere

Onychomycosis-tautia aiheuttaa
      (Onykomykoosi, onychomycosis , kynsisilsa , tinea unguium , kynsisieni)

Aspergillus spp
      Cladosporium spp.
      Scopulariopsis spp.
      Chaetomium spp.
      Fusarium spp.
      Candida albicans

- spp = suku; saattaa sisältää jopa satoja lajeja

• "homehtuneet"

meillä oli ainakin 3 lajia noista mainitsemistasi homeista. Miehelläni on isossavarpaassa ollut kynsisieni,jonka seurauksena kynttä on jouduttu välillä ohentamaan.
        Asuessamme hometalossa miehelläni oli usein hilsettä ja parikertaa jalkasieni. Minulla taas tuli pienen ajan sisällä ensin hilse sitten hiivasieni ja sen jälkeen jalkasieni. Kysyin lääkäriltä että voisiko tämä johtua meidän talosta jossa oli niihinaikoihin todettu paha homevaurio. Lääkärihän ei uskonut että asialla voisi olla yhteyttä(hän oli terveyskeskuslääkäri).
        Minä kyllä olin sitämieltä, että niillä voi olla yhteyttä. Tapasinkin sitten seuraavana kesänä miehen joka oli myös asunut hometalossa ja sen seurauksena hänellä oli lähtenyt kasvamaan aspergillus sieni poskionteloihin. Hän on nyt sienilääkityksellä ja lääkäri oli sanonut, että jos se olisi ehtinyt keuhkoihin olisi ollut elinaikaa 5 vuotta.

• inhere
        "homehtuneet" kirjoitti:

meillä oli ainakin 3 lajia noista mainitsemistasi homeista. Miehelläni on isossavarpaassa ollut kynsisieni,jonka seurauksena kynttä on jouduttu välillä ohentamaan.
        Asuessamme hometalossa miehelläni oli usein hilsettä ja parikertaa jalkasieni. Minulla taas tuli pienen ajan sisällä ensin hilse sitten hiivasieni ja sen jälkeen jalkasieni. Kysyin lääkäriltä että voisiko tämä johtua meidän talosta jossa oli niihinaikoihin todettu paha homevaurio. Lääkärihän ei uskonut että asialla voisi olla yhteyttä(hän oli terveyskeskuslääkäri).
        Minä kyllä olin sitämieltä, että niillä voi olla yhteyttä. Tapasinkin sitten seuraavana kesänä miehen joka oli myös asunut hometalossa ja sen seurauksena hänellä oli lähtenyt kasvamaan aspergillus sieni poskionteloihin. Hän on nyt sienilääkityksellä ja lääkäri oli sanonut, että jos se olisi ehtinyt keuhkoihin olisi ollut elinaikaa 5 vuotta.

Yliopistojen mikrobiologian laitoksilta voisi löytyä asiantuntemusta vastata tarkemmin homeista johtuviin kynsien sieniongelmiin. Ehkä he voisivat neuvoa tien ainakin jollekin paremmin tietävälle.

Homeita hyvin tuntevia asiantuntijoita on esim. Helsingin ja Turun yliopiston mikrobiologian laitoksilla.

• altistunut

Kiitos tiedoista. Nyt sitten vain nokka päin tuulta ja lääkärille. Saas nähdä, miten käy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1578
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      27
      1112
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1074
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      986
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      188
      924
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      98
      863
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      861
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      799
    Aihe