Kertokaapa viisaat kun matukka nyki kiihdyttäessä ja kulutus kasvoi, hetken päästä moottorivalo syttyi. No vikakoodeissa lambda anturiin näytti ongelmaa. Nyt lambda vaihdettu ja vikakoodit nollattu. Auto alkoi toimimaan taas niinkuin ennenkin, mutta toisen startin jälkeen moottorivalo syttyi. Koodien nollaus uudestaan ja taas toisen startin jälkeen syttyy valo. Vika selvästi poistui, mutta miksi se vikavalo syttyy, tä?
Mazda 6 2008, lambda ongelma
7
4189
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä se koodi on joka sinne ilmestyy uudelleen?
Onko se se sama koodi joka siellä oli alunperinkin?
Jos näin on, niin niitä koodien selityksiä kannattaa lukea ajatuksella. Jos koodin selitys on "lambda, seos virheellinen" ei se tarkoita että lambda-anturissa olisi vika, vaan se tarkoittaa sitä että lambda-anturi on havainnut virheellisen seoksen joka johtuu jostakin toisesta ongelmasta.
Syy, miksi havaittava vika poistui, johtui varmaankin siitä, että autossa on jokin vika, joka vie seossuhteen pieleen. Vanha lambda ei varmaankaan enää pystynyt mittaamaan paljon pielessä olevaa arvoa ja sen vuoksi seosta ei pystytty säätämään oikeaan suuntaan.
Nyt kun autossa on uusi lambda, se pystyy mittaamaan enemmänkin pielessä olevia seossuhteita ja moottorin ohjausyksikkö pystyy säätämään sen vuoksi seosta oikeampaan suuntaan. Sen seurauksena auto tuntuu toimivan paremmin.
Jokin komponentti tai ilmavuoto aiheuttaa nyt väärää seossuhdetta jonka uusi lambda saa oikaistua jotenkin toimivalla alueelle.
Ensimmäiseksi pitää katsoa ne vikakoodit. Jos siellä ei ole mitään vinkkiä yksittäiseen komponenttiin niin sitten pitää miettiä mikä vaikuttaa seokseen eniten, sen on lambda ja ilmamäärän mittaus. Toinenhan noista onkin jo vaihdettu...
Myös sen ilmavuoden potentiaalia voi tarkastella. En tiedä onko tuo MAP anturilla vaiko ei, mutta jos autossa on MAP anturi niin silloin tuolla ilmavuodolla ei ole juurikaan merkitystä.
Myös sytytyspuolen toiminta voi aiheuttaa ongelmaa: huono puola, huonot sytytystulpat.
Eikun selvittämään, onnea matkaan!- Anonyymi
Kyllä ne samat koodit on eli P0031 ja P0134. Pajalla arvelivat että lambdan vaihtamalla korjaantuu, mutta silti vikavalot tosiaan palaa. Mietiskelin että onko autossa joku vikamuisti eikä kotikäyttösellä lukijalla saa nollattua vikakoodeja muistista? Tai pitääkö ajaa jonkun aikaa että auto tajuaa vian korjaantuneen? Voi se olla että pyhien jälkeen pitää viedä tutkimuksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne samat koodit on eli P0031 ja P0134. Pajalla arvelivat että lambdan vaihtamalla korjaantuu, mutta silti vikavalot tosiaan palaa. Mietiskelin että onko autossa joku vikamuisti eikä kotikäyttösellä lukijalla saa nollattua vikakoodeja muistista? Tai pitääkö ajaa jonkun aikaa että auto tajuaa vian korjaantuneen? Voi se olla että pyhien jälkeen pitää viedä tutkimuksiin.
Noniin, olisit vaan heti laittanut nuo koodit.
P0031 HO2S Lämmitin piiri Alhainen (Tallennus 1 Sensori 1)
P0134 Happianturin (lambda-anturi) mittauspiiri, ei toimintaa havainttu (puoli 1, anturi 1)
Ainakin lambdan lämmityspiirissä on ongelmaa, ja jos lambdaa ei lämmitetä, se ei toimi oikein, ainakaan ennenkuin pakokaasu sen lämmittää.
Kävikö niin että sinne laitettiin tarvikelambda joka piti itse kytkeä? Silloin kytkennässä voisi olla jotakin ongelmaa. Toinen vaihtoehto on se, että johto on poikki tai sitten lambdan liittimeen on ruiskutettu puhdistusainetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noniin, olisit vaan heti laittanut nuo koodit.
P0031 HO2S Lämmitin piiri Alhainen (Tallennus 1 Sensori 1)
P0134 Happianturin (lambda-anturi) mittauspiiri, ei toimintaa havainttu (puoli 1, anturi 1)
Ainakin lambdan lämmityspiirissä on ongelmaa, ja jos lambdaa ei lämmitetä, se ei toimi oikein, ainakaan ennenkuin pakokaasu sen lämmittää.
Kävikö niin että sinne laitettiin tarvikelambda joka piti itse kytkeä? Silloin kytkennässä voisi olla jotakin ongelmaa. Toinen vaihtoehto on se, että johto on poikki tai sitten lambdan liittimeen on ruiskutettu puhdistusainetta.Täysin samanlaimen lambda mikä siellä oli laitettiin paikalleen, varaosamyymälässä vielä varoitettiin että pitää olla just oikea malli, muuten ei toimi. Tuttu autorappari vaihtoi paikoilleen enkä huomannut että olis mitään suihkutellut. Auto tosiaan muuttui selvästi paremmaksi vaihdon jälkeen. Tuskin se uusi anturi viallinenkaan oli. Vaihto itsessäänhän on aika simppeli juttu eli en usko siinäkään menneen minkään vikaan. Uskotko että vika tosiaan rajoittuu lambdaan vai vosiko mielestäsi noilla koodeilla vikaa löytyä muualtakin?
- Anonyymi
Lamba-anturin johtoliitin lähti irti? Se selittäisi lämmitys- ja mittauspiirin ongelmat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lamba-anturin johtoliitin lähti irti? Se selittäisi lämmitys- ja mittauspiirin ongelmat.
Thänks, eiköhän tuo selviä viimestään ens viikolla
- Anonyymi
Ja miinusnapa vielä hetkeksi irti niin nollauttuupi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152101Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi812019- 1011357
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1221133Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771087Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen81012Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 60790
- 59741
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.241701