Volvon virta avain lukittui sisään

Anonyymi

Volvo V40 virta avain ei lähde virtalukosta pois.
Automaattivaihteiston valintavipu myöskin lukittuu parkkiasentooan.
Vaihteenvalintavivun saa liikkeelle parkkiasennosta ainoastaan painamalla vivun vieressä olevaa suorakaiteen muotoista pientä mustaa painonappia.
Muuten virta avain ja vaihteen valintavipu toimivat.
Turvavyön merkkivalo palaa myöskin jatkuvasti, vaikka turvavyön laittaa kiinni.
Vika ilmaantui, kun katkaisin turvavyön lukkoon tulevan sähköjohdon sivuleikkureilla poikki. Naksutus kyllä loppui pysyvästi ja turvavyön varoitusvalo syttyi kojetauluun.
Vika ei vain poistu, vaikka johdon liittää uudestaan kiinni.
Tarkoitukseni oli asentaa siihen johdon väliin on/off-kytkin.
Joudun usein pihassani kurvailemaan autolla luonnollisesti ilman turvavyötä.
Olisin halunnut vain saada naksuttavan varoitusäänen tilpäisesti välillä pois päältä.
Nyt en oikein ymmärrä, että mikä tässä oikein meni vikaan ja miten sen vian saa korjattua.
Kiitos vinkeistä etukäteen.

9

3788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lisäys aloitukseen.
      Se kojelautaan ilmestynyt varoitusvalo olikin "Vika ilmatyynyjärjestelmässä SRS)" valo.
      Täytyy vielä tarkastaa siihen liittyvät sulakkeet sisätilasta.
      Moottoritilassa siihen liittyvä 50:n ampeerin sulake oli ehjä.

      • Anonyymi

        Lisäys aloitukseen.
        Etsin vain johdon, joka lukitsee avaimen lukkoon, niin saan senkin sitten varkaiden varalta taskuuni.
        Loppuipa nyt se älytön nakuttelu, kun turvavyö ei ollut kiinitettynä.
        Se älytön piipitys pitää saada myöskin hiljaiseksi, aina kun sammuttaa moottorin.
        Näitä turhakkeita lisäillään autoihin elektroniikka hurmioisten ostajien houkuttelemiseksi.
        Turvatyynyjärjestelmä nyt saisi kylläkin toimia, mutta jos sekin on kiinni kalleista korjaamokäynneistä niin minun puolesta saa jäädä pois pelistä.
        Onhan jo 50 vuotta kolarivapaata autoilua takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys aloitukseen.
        Etsin vain johdon, joka lukitsee avaimen lukkoon, niin saan senkin sitten varkaiden varalta taskuuni.
        Loppuipa nyt se älytön nakuttelu, kun turvavyö ei ollut kiinitettynä.
        Se älytön piipitys pitää saada myöskin hiljaiseksi, aina kun sammuttaa moottorin.
        Näitä turhakkeita lisäillään autoihin elektroniikka hurmioisten ostajien houkuttelemiseksi.
        Turvatyynyjärjestelmä nyt saisi kylläkin toimia, mutta jos sekin on kiinni kalleista korjaamokäynneistä niin minun puolesta saa jäädä pois pelistä.
        Onhan jo 50 vuotta kolarivapaata autoilua takana.

        Lisäys aloitukseen.
        Rupesihan se uudemman Volvon kehittämä turvavyövahti lopulta aukeamaan vanhempienkin autojen remonttimiehelle.
        Piti vain vähän purkaa osia enemmän näkyville.
        Siellähän olikin yhden johdon sisällä kaksi ohuempaa johdinta. Nämä kaksi johdintahan tuli siis laitettua oikosulkuun keskenään. Katkaisin vain johdon olettaen sen olevan yksinapaista johdinta. Kuorintapihdeillä kun kuorin, niin en huomannut siinä olevankin kaksi erillistä johdinta. Näitten johtojen päässä on sitten jonkinlainen kela, joka haistelee sitten sähkömagneettisesti turvavyön metalliosan työntymistä lukon kitaan.
        Ei siis ihme, että virtavainkaan ei lähtenyt enää pois virtalukosta.
        Ilmeisesti se oli polttanut yhden 10A sulakkeen.
        Toivottavasti ei ole muita komponentteja päässyt tuhoutumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys aloitukseen.
        Rupesihan se uudemman Volvon kehittämä turvavyövahti lopulta aukeamaan vanhempienkin autojen remonttimiehelle.
        Piti vain vähän purkaa osia enemmän näkyville.
        Siellähän olikin yhden johdon sisällä kaksi ohuempaa johdinta. Nämä kaksi johdintahan tuli siis laitettua oikosulkuun keskenään. Katkaisin vain johdon olettaen sen olevan yksinapaista johdinta. Kuorintapihdeillä kun kuorin, niin en huomannut siinä olevankin kaksi erillistä johdinta. Näitten johtojen päässä on sitten jonkinlainen kela, joka haistelee sitten sähkömagneettisesti turvavyön metalliosan työntymistä lukon kitaan.
        Ei siis ihme, että virtavainkaan ei lähtenyt enää pois virtalukosta.
        Ilmeisesti se oli polttanut yhden 10A sulakkeen.
        Toivottavasti ei ole muita komponentteja päässyt tuhoutumaan.

        Pitäisiköhän sun hommata joku vähän yksinkertaisempi auto noin niin kuin tekniikan suhteen?....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisiköhän sun hommata joku vähän yksinkertaisempi auto noin niin kuin tekniikan suhteen?....

        Kaikki viat olen tähän asti kyllä saanut ihan itse selvitettyä noista autoistani. Tämä uudempi tekniikka vie aina vähän enemmän tutustumisaikaa. Nuo heikkovirtapulen asiat, kun on sen verran uusia meikäläiselle toistaiseksi vielä. Tekniikka on kyllä aina kiinnostanut. Sen parissa aika kuluu hemmetin hyvin. Ei tule ikävä lähteä kuleksinaan mihinkään virus ryhmä pileisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki viat olen tähän asti kyllä saanut ihan itse selvitettyä noista autoistani. Tämä uudempi tekniikka vie aina vähän enemmän tutustumisaikaa. Nuo heikkovirtapulen asiat, kun on sen verran uusia meikäläiselle toistaiseksi vielä. Tekniikka on kyllä aina kiinnostanut. Sen parissa aika kuluu hemmetin hyvin. Ei tule ikävä lähteä kuleksinaan mihinkään virus ryhmä pileisiin.

        Lisäys aloitukseen.
        Nytkin olen päässyt jo siihen vaiheeseen, että olen saanut turvatyynyn merkkivalon sammumaan sillä tavoin, kuin sen kuuluukin.
        Turvavyön irti olon naksuttavan varoitusäänen olen saanut myöskin palautettua entiselleen.
        Huomasin vain sen, että kun turvavyön lukkoon menevän virtapiirin katkaisee itse laittamallaan on/off kytkimellä. Sillä saadaan kyllä turvavyön varoitusnaksutus hiljaiseksi väliaikaisesti, mutta turvatyynyn varoitusvalo palaa sen ajan, kun virtapiiri on katkaistu.
        Vielä yksi ongelma pitää sevittää. Virta-avain kun ei ole vieläkään lähtenyt pois virtalukostaan. En ole kylläkään kasannut vielä aukaisemaani turvavyön lukkoa.
        Jokin sähkömagneettihan sielläkin ilmeisesti ohjaa virta-avaimenkin lukittumista.
        Eihän senkään muuttaminen mieleisekseen pitäisi olla kovin ongelmallinen homma. Joutuu vain purkamaan sen verran, että pääsee systeemin toimintaperiaatteesta selville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys aloitukseen.
        Nytkin olen päässyt jo siihen vaiheeseen, että olen saanut turvatyynyn merkkivalon sammumaan sillä tavoin, kuin sen kuuluukin.
        Turvavyön irti olon naksuttavan varoitusäänen olen saanut myöskin palautettua entiselleen.
        Huomasin vain sen, että kun turvavyön lukkoon menevän virtapiirin katkaisee itse laittamallaan on/off kytkimellä. Sillä saadaan kyllä turvavyön varoitusnaksutus hiljaiseksi väliaikaisesti, mutta turvatyynyn varoitusvalo palaa sen ajan, kun virtapiiri on katkaistu.
        Vielä yksi ongelma pitää sevittää. Virta-avain kun ei ole vieläkään lähtenyt pois virtalukostaan. En ole kylläkään kasannut vielä aukaisemaani turvavyön lukkoa.
        Jokin sähkömagneettihan sielläkin ilmeisesti ohjaa virta-avaimenkin lukittumista.
        Eihän senkään muuttaminen mieleisekseen pitäisi olla kovin ongelmallinen homma. Joutuu vain purkamaan sen verran, että pääsee systeemin toimintaperiaatteesta selville.

        Lisäys aloitukseen.
        Joo vilkaisin tuossa netistä, että se onkin ollut tyyppivikana Volvoissa tuo virta-avaimen jumittuminen. Avain vain ei käänny 0-asentoon, missä avain lähtee irti. Auton mukanahan tuli vara-avaimet, jolla saan ovet auki, jos sähköinen kaukosäädin temppuilee.
        Ilmeisesti tuon vikatilanteen johdosta vain jokin haittalevy on jumittunut väärään asentoon. Eihän katsastajakaan varmaan havaitse- / reakoi moiseen vikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys aloitukseen.
        Joo vilkaisin tuossa netistä, että se onkin ollut tyyppivikana Volvoissa tuo virta-avaimen jumittuminen. Avain vain ei käänny 0-asentoon, missä avain lähtee irti. Auton mukanahan tuli vara-avaimet, jolla saan ovet auki, jos sähköinen kaukosäädin temppuilee.
        Ilmeisesti tuon vikatilanteen johdosta vain jokin haittalevy on jumittunut väärään asentoon. Eihän katsastajakaan varmaan havaitse- / reakoi moiseen vikaan.

        Lisäys aloitukseen.
        Nythän se virtalukkokin antoi viiimeiseltään periksi ja rupesi taas pelittämään oikealla tavalla.
        Avain rupesi taas kääntymään 0-asentoonkin ja antaa ottaa avaimen irti lukkopesästään. Hiukan jäi vain semmoista tekertelua 0-asennon ja 1-asennon väliin. Laitoin vain aluksi avaimen reikään monitoimiöljyä ja liikuttelin avainta vähän joka suuntaan, niin viimeinhän se alkoi toimimaan.
        Tosin hieman vastahakoisesti ensi alkuunsa.
        Jonkunlainen sähköisesti ohjattu toimintohan siinä täytynee olla, kun eihän se muistaakseni aikaisemminkaan antanut joka hetki kääntää avainta 0-asentoon missä tilanteessa vain.
        Täytynee tarkastaa tilanne joskus vähän myöhemmin. Esim. jos lukon pohjan ja lukkosylinterin välissä on jokin sähköisesti ohjattu mekaaninen osa.
        Tosi ikävä tilanne, jos vaikka tämän vian takia joutuisi auton jättämään johonkin kauas kotipaikkakunnalta.
        Ilmeisesti kehitettävä jokin varajärjestelmä, millä voisi ohittaa koko virtalukon. Sellaisenkin olen joskus joutunut tekemään entiseen autooni virtalukon viallisuuden vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys aloitukseen.
        Nythän se virtalukkokin antoi viiimeiseltään periksi ja rupesi taas pelittämään oikealla tavalla.
        Avain rupesi taas kääntymään 0-asentoonkin ja antaa ottaa avaimen irti lukkopesästään. Hiukan jäi vain semmoista tekertelua 0-asennon ja 1-asennon väliin. Laitoin vain aluksi avaimen reikään monitoimiöljyä ja liikuttelin avainta vähän joka suuntaan, niin viimeinhän se alkoi toimimaan.
        Tosin hieman vastahakoisesti ensi alkuunsa.
        Jonkunlainen sähköisesti ohjattu toimintohan siinä täytynee olla, kun eihän se muistaakseni aikaisemminkaan antanut joka hetki kääntää avainta 0-asentoon missä tilanteessa vain.
        Täytynee tarkastaa tilanne joskus vähän myöhemmin. Esim. jos lukon pohjan ja lukkosylinterin välissä on jokin sähköisesti ohjattu mekaaninen osa.
        Tosi ikävä tilanne, jos vaikka tämän vian takia joutuisi auton jättämään johonkin kauas kotipaikkakunnalta.
        Ilmeisesti kehitettävä jokin varajärjestelmä, millä voisi ohittaa koko virtalukon. Sellaisenkin olen joskus joutunut tekemään entiseen autooni virtalukon viallisuuden vuoksi.

        Lisäys aloitukseen.
        Nyt muistankin, että tässä automaattivaihteisessa avainta ei voi kiertää 0-asentoon, jos vaihdevipu ei ole työnnetty parkkiasentoon ennen sitä.
        Siis jokin sähköisesti toteutettu estehän siellä on pakko olla, joka estää avaimen käännön 0-asentoon väärällä vaihdevivun asennolla. En usko, että sitä olisi millään muulla lailla toteutettu. Esim: Hydraulisesti taikka pneumaattisesti jned.
        Tällä saadaan varmistettua sekin, että virta-avainta ei voida vetäistä lukosta pois ajon aikana. Rattilukon napsahtaminen päälle ajon aikana kun aiheuttaa todennäköisesti onnettomuuksia.
        Virta-avain kun lähtee irti ainoastaan juuri 0-asennossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      99
      9530
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      76
      4947
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      52
      4657
    4. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      9
      2411
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      105
      1632
    6. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      45
      1448
    7. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      56
      1377
    8. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      49
      1321
    9. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1296
    10. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      65
      1281
    Aihe