Mazda 6 korin nopea ruostuminen

Anonyymi

Saiko mazda kutosen korityön kuntoon eli ruostumisen eston paremmaksi ?

parkkipaikoilla ja liikenteessäkin näkee pahasti ruostuneita kutosia jopa lahoja helmoja vaikka autot on pitkälle 2000 luvulla tehtyjä ja pienillä kilsoilla missä paljon edessä tekniikan puolesta.

39

1284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikeeta on.

      Kun tehtaalla olisi pitänyt laittaa sinkki siihen paljaan metallin pintaan, niin sitä on vaikea jälkeenpäin sinne enää ujuttaa.

      Voihan sitä lotrata ruostesuoja-aineilla ja massoilla mutta auttaako ne? Ja joku paikka jää kuitenkin suojaamatta, josta voi sitten jälkeenpäin sanoa että "tuohon kohtaan jäi laittamatta aineet".

      Helpointa on vaihtaa auto toisenmerkkiseen. Juu, itsekin olen paalannut yhden mazdan kun oli täysin läpimätä, siirryin ranskalaisiin autoihin sen jälkeen.

      • Anonyymi

        Mazda siirtyi jo vuosimallista 2007 alkaen käyttämään kuumasinkittyä peltiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mazda siirtyi jo vuosimallista 2007 alkaen käyttämään kuumasinkittyä peltiä.

        mihin kohtaan?,muutaman 08 vuosimallin hitsannu,sinkittyyn peltiin en ole törmänny


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mazda siirtyi jo vuosimallista 2007 alkaen käyttämään kuumasinkittyä peltiä.

        Mitä eroa on kuumasinkityllä ja galvanoidulla pellillä ? Autojen koreja ei kuumasinkitä . Vetokoukku voi olla kuumasinkitty .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä eroa on kuumasinkityllä ja galvanoidulla pellillä ? Autojen koreja ei kuumasinkitä . Vetokoukku voi olla kuumasinkitty .

        Kuumasinkityksessä auton kori upotetaan liuokseen. Galvanointi tapahtuu sähköisesti.

        http://www.coatings.fi/galvanointi/


    • Anonyymi

      Itsellä on nyt 125 tkm ajettu 5 vuotias Mazda 6 Sedan. Pohjassa on hyvässä kunnossa, pintaruostetta on melko vähän ja tämäkin pääosin akselistossa. Korin maali sen sijaan on kyllä ohutta (kuten lähes kaikissa uusissa autoissa), ja kiveniskemät jättävät herkästi jäljet jotka on syytä paikata kuntoon sitä mukaa kun niitä syntyy.

    • Anonyymi

      Pohjaan kannattaisi vetää kotelosuojaa pintaan, "öljysumuttimella" myös tukivarsiin. Myös uudempiin, estää aika hyvin pintaruosteen syntymistä.

      Helppo ja nopea homma jos kotona on pieni kompura tai lainaa sellaisen. Tunkilla sen verran kallelleen ja pukkia, pöllyä ja lankkua alle. Ei tarvitse mennä edes auton alle vaan kummaltakin puoleta saa massattua. Pohjalle riittää paineilmalla ja esim pitkällä pistoollilla puhaltelu irtohiekasta ja pölystä. Tullut useampi auto suojattua alustasta näin.

      Litra maksaa 6-9eur ja jo parilla litralla levittää hyvän kerroksen.

      sen päälle voi vetää alustamassa ruiskulla jos haluaa.

      • Anonyymi

        Onko se mazda oikeasti niin tajuttoman hyvä auto että tollasia hommia kannattaa alkaa tekemään?

        Kun on autoja joissa kori kestää sen 20 vuotta ilman kikkailujakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se mazda oikeasti niin tajuttoman hyvä auto että tollasia hommia kannattaa alkaa tekemään?

        Kun on autoja joissa kori kestää sen 20 vuotta ilman kikkailujakin.

        Aika harva ajaa samalla autolla 20 vuotta putkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harva ajaa samalla autolla 20 vuotta putkeen.

        Tuo on totta, mutta jos kori lahoaa viidessä vuodessa niin ei sitä saa kellekään myytyä eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta, mutta jos kori lahoaa viidessä vuodessa niin ei sitä saa kellekään myytyä eteenpäin.

        Jos tädillä olisi munat, se olisi setä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tädillä olisi munat, se olisi setä.

        Empä ole vielä nähnyt lahoa 5 vuotiasta Mazdaa,2000 luvun alkupuolen kulkineista kyllä löytyy, mutta nehän rupeaa olemaan pian sen 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Empä ole vielä nähnyt lahoa 5 vuotiasta Mazdaa,2000 luvun alkupuolen kulkineista kyllä löytyy, mutta nehän rupeaa olemaan pian sen 20 vuotta.

        Niin, et ole kurkkinut pohjaa.....

        Mutta se pahimmillaan käy aika nopeastikin se mazdan ruostuminen:

        https://forums.redflagdeals.com/2010-mazda-3-rust-what-do-2022697/


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä järkeä kaivaa vanhoja linkkejä??

        Suomessa on vanha autokanta ja vanhat linkit kuvastaa hyvin arkea näiden suomalaisten autojen kanssa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, miksi 23 vuotias pösö ei sitten vieläkään ole ruostunut.

        Ei edes sieltä pohjasta.

        Ja on ollut ihan ympärivuotisessa ajossa.

        Sensuuri poisti linkin ruosteisiin pösöihin, aika velikultia:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se mazda oikeasti niin tajuttoman hyvä auto että tollasia hommia kannattaa alkaa tekemään?

        Kun on autoja joissa kori kestää sen 20 vuotta ilman kikkailujakin.

        joo mazda ja mersu pitää käsitellä joka vuosi,että pääsöö sen 10vuotta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, et ole kurkkinut pohjaa.....

        Mutta se pahimmillaan käy aika nopeastikin se mazdan ruostuminen:

        https://forums.redflagdeals.com/2010-mazda-3-rust-what-do-2022697/

        mazda 6 vm 08 muutaman hitsannu,takapyörän etupuolelta aika säälittäviä.
        jos jokainen mazdan omistaja raottais sitä sisälokasuojan huopaa,nii itku tulis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, miksi 23 vuotias pösö ei sitten vieläkään ole ruostunut.

        Ei edes sieltä pohjasta.

        Ja on ollut ihan ympärivuotisessa ajossa.

        kaikissa autoissa on heikkoudet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harva ajaa samalla autolla 20 vuotta putkeen.

        Älä puhu paskaa jos et kerran tiedä lorvi autoista mitään...Audi 100-92 ja jokapäiväsessä ajossa.Laskeppa montako vuotta saat?Uutena ostettu ja edelleen ruosteeton auto eikä ole mikään japsirivellys tai kiinanihme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu paskaa jos et kerran tiedä lorvi autoista mitään...Audi 100-92 ja jokapäiväsessä ajossa.Laskeppa montako vuotta saat?Uutena ostettu ja edelleen ruosteeton auto eikä ole mikään japsirivellys tai kiinanihme.

        audi 100 kestää maailman tappiin,ei ruostu millään,ainoana että maali hilseilee kaarien ja kynnyksien pinnasta pois,mutta ei oikein ruostu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu paskaa jos et kerran tiedä lorvi autoista mitään...Audi 100-92 ja jokapäiväsessä ajossa.Laskeppa montako vuotta saat?Uutena ostettu ja edelleen ruosteeton auto eikä ole mikään japsirivellys tai kiinanihme.

        Onpas sulla agressiivinen asenne.

        Lue uudelleen mitä siinä lukee ja mieti jos pystyt.

        Vinkki: "Aika harva ajaa samalla autolla 20 vuotta putkeen"

        Jos sinä sen teet niin edelleenkin tuo pitää paikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se mazda oikeasti niin tajuttoman hyvä auto että tollasia hommia kannattaa alkaa tekemään?

        Kun on autoja joissa kori kestää sen 20 vuotta ilman kikkailujakin.

        Mitä noita Vi Bilägaren ruostetutkimuksia lukee, niin kyllä ruostesuojausta vaan saisi tehdä melkein kaikkiin automalleihin.

        Se että onko Mazda tajuttoman hyvä on kai makuasia ja selviää varmasti parhaiten sellaista koeajamalla. Perninteisestä japsikorista huolimatta Mazdan tekniikka kyllä pelaa. Luotettavuus on laajojen tutkimusten perusteella viime vuosina mennyt jopa Toyotan ohi.

        https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/katsastustilasto-paljastaa-saksalaiset-jatkavat-karjessa-myos-fiat-tipon-suoritus-yllattaa/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä noita Vi Bilägaren ruostetutkimuksia lukee, niin kyllä ruostesuojausta vaan saisi tehdä melkein kaikkiin automalleihin.

        Se että onko Mazda tajuttoman hyvä on kai makuasia ja selviää varmasti parhaiten sellaista koeajamalla. Perninteisestä japsikorista huolimatta Mazdan tekniikka kyllä pelaa. Luotettavuus on laajojen tutkimusten perusteella viime vuosina mennyt jopa Toyotan ohi.

        https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/katsastustilasto-paljastaa-saksalaiset-jatkavat-karjessa-myos-fiat-tipon-suoritus-yllattaa/

        Kirjoitat luotettavuudesta ja laitat katsastustilaston liitteeksi.

        Eihän nuo liity mitenkään toisiinsa.


    • Anonyymi

      Mazdahan on nykyään muiden japsien tasolla korin tehdassuojauksessa mutta ei se tarkoita että niissä olisi mitään kehuttavaa suojausta tehtaalta. Testeissä japsit/korealaiset saa vielä tänä päivänä arvosanaksi 2/5 tai 3/5 korin suojauksesta. Euroopassa taas on ihan yleistä että tehdassuojauksen arvosana on 4/5 tai 5/5.

      Vaikkei Mazdat enää ruostu yhtä pahasti kuin ekan korimallin kutonen, on niissä silti selvä tarve parantaa tehdassuojausta jos haluaa että on 10-15 vuotiaana ja 200-250tkm ajettunakin vielä ruosteeton.

      Onhan se vähän outoa että tekniikasta pidetään huolta jotta kestäisi jopa 400tkm, mutta kori jätetään mätänemään jo 250tkm kohdalle. Suojauksen kallis hintakin on outo perustelu, huoltoihin laitetaan 300e/v mikä tekee 5 vuodessa 1500e. Ostetaan esim lisävarusteita kuten vanteita hintaan 1500e. Mutta noin tonnin maksavaa ruosteenestokäsittelyä ei voida tehdä jotta pysyisi ruosteettomana 300tkm/20v ikään asti. Yhtä hyvänhän ne lisävarusteet ja huollot tehdään myös seuraavaa omistajaa varten, miksei siis koria haluta pitää kunnossa seuraavaa omistajaa varten?

      Ongelmhan on käytettyjen ostajat jotka ei ymmärrä vaatia ruosteenestokäsiteltyjä käytettyjä. Kun ostaa japsin(korealaisen jota ei uutena ruosteenestokäsitelty, se on vähän sama kuin ostaisi auton johon on huollot jätetty tekemättä. Eka omistaja ei tästä välttämättä kärsi, mutta toiselle ja kolmannelle omistajalle se tulee kalliiksi.

      • Anonyymi

        Japanissa taitaa mennä yli 10 vuotiaat autot romutukseen, liekö mazda siis tehty enemmän kotimarkkinoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Japanissa taitaa mennä yli 10 vuotiaat autot romutukseen, liekö mazda siis tehty enemmän kotimarkkinoille.

        Tämähän johtuu Japanin hallituksesta, eikä autovalmistajista.
        Japanilaiset romuttavat autoja 10 vuotiaina vaikka autot olisivatkin edelleen hyväksi kunnossa ja kestäisivät vielä useampia vuosia lisää ajamista.
        Mutta Japanin hallitukset ovat tehneet yli 10 vuotiaan auton omistamisen niin kalliiksi, ettei noin vanhaa autoa ole enää rahallisesti järkevää ylläpitää Japanissa.


    • Anonyymi

      Tekniikka on helppo pitää kunnossa ja alustan osat kestää pitkään ja bensakoneilla ajelee ainakin vanhemmilla 400 000km tai enemmänkin. Jos auton kori on helppo ruostumaan ja huonosti kestävä maalipinta niin vaikea saada siistiksi ja pysymään.

      Minullakin on yksi 15 vuotias hyväksi todettu auto joka täysin ruosteeton, halpa pitää ja hyvää ajaa. En myy koskaan pois. Minulla ei ruostukaan enää

      Nykyään hyvä pitää yksi "oikeasti" edullinen auto varalla jos vaikka haluaa myydä toisen joka on kallis. Voi myydä suoraan itse ja saa paremman rahan eikä hätä kun yksi auto kokoajan pihassa.

      Vanhempi on ykkösauto omalla kohdalla

    • Anonyymi

      Ei uutta autoa kannata ruostesuojata koska hyöty menee seuraavalle omistajalle. Auto yleensä vaihdetaan 3 vuoden välein ;)

      • Anonyymi

        oon ajanu 13 vuotta samalla

        mitä hyvää vaihtamaan


      • Anonyymi

        Köyhät vaihtaa tohon tahtiin...me paremmat joka toinen vuosi.


      • Anonyymi

        Ruostesuojasin ruosteettoman golfin 15 vuoden ikäisenä viime kesänä itse. tukivarret ja muut alusta osat.

        Autojen vaihtaminen muutamien vuosien ikäisenä ja rahoituksen jatkuva juokseminen on todella tarpeeton ISO euromäärä jokaiselle. Elämisen hinta pomppaa merkittävästi turhaan kun makselet lyhennyksiä joka kk, vuosia. isoja käsirahoja. Rahojen sulaessa autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhät vaihtaa tohon tahtiin...me paremmat joka toinen vuosi.

        Vaihtele vaikka joka vuosi, hyvä hyvä.

        Pakko arvostaa teitä rahamiehiä jotka kustannatte minunkin (köyhän) elämän.

        Kiitos siitä !!


    • Anonyymi

      Harvan 2005 vuoden auton kohdalla on lukenut että helmat ja kaaret hitsattu ja maalattu. Niitä on mazdan kohdalla lukenut myyntiautoissa

      Ilmeisesti näissä oli normaali musta teräspelti pohjamaali pintamaali. Sellainen ei kestä montaa vuotta suomessa.

    • Anonyymi

      Meidän parkkiselle ilmestyi keväällä melko ruskea Mazda, ei parane vaikka rapun teknikko päivittäin tekee "huoltoa" sille.

      Saa nähdä saako edes tehtyä perinteisen äitienpäivän ajelun,,, kuulemma jätskikiskalle koko rahalla, kehuu.

      Laittais nekin rahat ruosteenestoon tai vaihtaisi mallia

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe