Koristejäkälän arvo

Varvi

Minkälainen lienee nykyisin koristejäkälän arvo. Tilamme metsissä sitä on kautta aikojen nostettu, paitsi nykyvuosina. Kannattaako sitä säästää vai antaa poromiehille?

4

4154

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poromiehille

En ihan tarkkaan muista, paljonko koristejäkälästä saa nykyään, mutta jotain samaa luokkaa se on kuin 20 vuotta sitten. Jos itse nostat jäkälän, saat siitä tietenkin paremman hinnan. Jos vuokraat jäkälämaan, saat varvilta ehkä 40-60 senttiä. Jos haluat, voin etsiä tarkemman hinnan, vuokrasin itse jäkälämaata viimeksi vuosi-pari sitten.

En antaisi poromiesten hakea jäkälää ainkaan sellaiselta alueelta, missä on koristejäkälää. On se niin kamalan näköistä keruun jälkeen. Eikä ne maksa jäkälästä juuri mitään... Mieluummin antaisin olla silmänilona. Uusiutuminen kestää ainakin 30 vuotta.

Jos sinulla on alueita, missä on koristejäkäläksi kelpaamatonta jäkälää ja alueet eivät ole "näköalapaikalla" niin silloin voi tietysti harkita poronjäkälän myyntiä...

Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni.

t. Sam

• Varvi

Kiitos vastauksestasi. Onko uusiutuminen tosissaan noin hidasta, en ole tullut ajatelleeksi. Jos saisit selville mitä nykyisin tarkemmin maksavat sekä vuokrajäkälästä että itse nostetusta koristejäkälästä.
        Itse olen nostanut koristejäkälää koulupoikana omasta metästä. Siitä sai mukavasti koulurahaa.

• arvo
        Varvi kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Onko uusiutuminen tosissaan noin hidasta, en ole tullut ajatelleeksi. Jos saisit selville mitä nykyisin tarkemmin maksavat sekä vuokrajäkälästä että itse nostetusta koristejäkälästä.
        Itse olen nostanut koristejäkälää koulupoikana omasta metästä. Siitä sai mukavasti koulurahaa.

Moro!
        Kyllä se uusiutuminen on kuivalla kankaalla tosi hidasta. Pari vuotta sitten kun vuokrasin jäkälämaata, niin minulle maksettiin 0,71 tai 0,91 senttiä/varvi jäkälän laadusta riippuen. Muistakseni tutkimusten mukaan jäkäläkankailla jäkälän tuotto (nimen omaan koristejäkälän) ylittää puuston tuoton ko. alueella.

Valitettavasti en osaa sanoa, paljonko saisit jos itse keräät jäkälän. Uskoisin, että suunnilleen 3-3,5 euroa/varvi.

• keski-pohjanmaalle m
        arvo kirjoitti:

Moro!
        Kyllä se uusiutuminen on kuivalla kankaalla tosi hidasta. Pari vuotta sitten kun vuokrasin jäkälämaata, niin minulle maksettiin 0,71 tai 0,91 senttiä/varvi jäkälän laadusta riippuen. Muistakseni tutkimusten mukaan jäkäläkankailla jäkälän tuotto (nimen omaan koristejäkälän) ylittää puuston tuoton ko. alueella.

Valitettavasti en osaa sanoa, paljonko saisit jos itse keräät jäkälän. Uskoisin, että suunnilleen 3-3,5 euroa/varvi.

heippa kaikille! Kuka voisi neuvoa, mistä saa selville palleroporonjäkälän, jokako on sama kuin koristejäkälä ostajat, vai pitääkö sellanen itsellä hakea lehti-ilmoituksilla?Ja onko ko. tulo verovapaata?Mikä mitta on varvi? Onkohan porojen ruokintajäkälän keruu tuottamatonta ja miten sen ostajat saa selville?Kiitos suuri! vastauksista,nimim.lisätienestistä haaveileva

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe