Vuokravene

Anonyymi

1.6.2020 alkaen ei vuokravenettä tarvitse eikä voi enää katsastaa vuokraveneeksi, vaan kaikkia huviveneitä voi vuokrata.
Samalla poistuu vuokraveneen poikkeava varustelu huviveneisiin nähden.

Tämä saattaa olla huono uutinen niille, jotka ovat hankkineet veneen ainoastaan vuoktattavaksi ja näinollen käyttäneet moottoripolttoöljyä dieselin sijaan sekä laskeneet muutkin vuokraveneen varustelu ja huoltokulut yrityksen menoiksi. Se saattaa vaikeutua tai muutua mahdottomaksi.

Vaatimus kuljettajan pätevyydestä säilyy silti ennallaan jos vene vuokrataan kuskin kera.

23

2570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa ottaa huomioon, että yrityksellä pitää olle tuloja ennen kuin se voi vähentää menoja. Pelkkiä kuluja tuottavan yrityksen tekeminen oman veneen ympärille on kalliimpaa kuin kaiken maksaminen omasta taskusta.

      Jos taas vuokraa venettä, niin silloin voi tuloista vähentää siihen liittyvät menot.

      Vuokravenettäkään ei saa käyttää verottomalla polttoeineella, joten siinäkin meni pieleen.

      • Anonyymi

        Olet väärässä. Tiedän vuokraveneitä jotka käyttävät moottoripolttoöljyä, ovat ainoastaan yrityksen ajossa eikä vuokrata miehittämättömänä, eli aina on pätevyyskirjallinen kuski. Näin on toimittu jo kauan.

        Miehitettynä tarjottavien vuokraveneiden, joita usein taksiveneenä markkinoidaan, on ollut oikeus käyttää moottoripolttoöljyä jos venettä ei käytetä lainkaan yksityistarkoituksiin.

        Muilta osin taas, käykö vuokraveneille vähän kuin autoille.
        Pakettiauto, joka on sekä työ, että yksityisajossa, voi kulujen ALV.nkin vähentää siinä suhteessa, paljonko on työajoa mutta jos firmalla on henkilöauto, jos on yhtään yksityisajoa, ei kulujen ALV.tä voi vähentää lainkaan.

        Tuleeko siis vuokravene kokemaan henkilöauton kohtalon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Tiedän vuokraveneitä jotka käyttävät moottoripolttoöljyä, ovat ainoastaan yrityksen ajossa eikä vuokrata miehittämättömänä, eli aina on pätevyyskirjallinen kuski. Näin on toimittu jo kauan.

        Miehitettynä tarjottavien vuokraveneiden, joita usein taksiveneenä markkinoidaan, on ollut oikeus käyttää moottoripolttoöljyä jos venettä ei käytetä lainkaan yksityistarkoituksiin.

        Muilta osin taas, käykö vuokraveneille vähän kuin autoille.
        Pakettiauto, joka on sekä työ, että yksityisajossa, voi kulujen ALV.nkin vähentää siinä suhteessa, paljonko on työajoa mutta jos firmalla on henkilöauto, jos on yhtään yksityisajoa, ei kulujen ALV.tä voi vähentää lainkaan.

        Tuleeko siis vuokravene kokemaan henkilöauton kohtalon.

        Vuokraveneiden polttoaine ei ole verotonta, jos venettä ei vuokrata miehistöineen. Jos vene vuokrataan ilman miehistöä huvivenekäyttöön, polttoaine on verollista.

        https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/56198/alusten_polttoaineiden_verottomuu/


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niinhän minä juuri kirjoitin.

        Sitä tässä juuri pähkäilen, että kun enää kesäkuusta alkaen ei vuokraveneitä katsasteta eikä voi katsastaa vuokraveneeksi, eli eivät edes paperilla poikkea muista huviveneistä kun ei ole edes sitä Traficomin katsastustodistusta, vaikuttaako verokohteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä tässä juuri pähkäilen, että kun enää kesäkuusta alkaen ei vuokraveneitä katsasteta eikä voi katsastaa vuokraveneeksi, eli eivät edes paperilla poikkea muista huviveneistä kun ei ole edes sitä Traficomin katsastustodistusta, vaikuttaako verokohteluun.

        Vielä selvennykseksi mitä tarkoitan.
        Tähän asti on siis ollut vuokraveneitä, kohta on vain tavallisia huviveneitä joita vuokrataa

        Eii nykyään on pakettiauto, mutta jos pakettiautoluokka poistettaisiin, nekin olisi vain tavallisia henkilöautoja jolla kuskataan paketteja, niiltäkin varmaan poistuisi edut muihin henkilöautoihin nähden.

        Hiukan sekava selitys, mutta onko tämän lakimuutoksen perimmäinen tarkoitus kitkeä pois sitä tapaa, mitä tähän asti on muutamilla ollut tapana, eli vuokrataan venettä viikoksi tai pariksi, muu aika käytetään itse mutta kaikki huolto, korjaus ja telakointikulut on laitettu firman kuluihin. Näin jonkun muun alan yrittäjä on laajentanut toimialaa myös venevuokraukseen joten saa veneilykulunsa menemään firman piikkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä selvennykseksi mitä tarkoitan.
        Tähän asti on siis ollut vuokraveneitä, kohta on vain tavallisia huviveneitä joita vuokrataa

        Eii nykyään on pakettiauto, mutta jos pakettiautoluokka poistettaisiin, nekin olisi vain tavallisia henkilöautoja jolla kuskataan paketteja, niiltäkin varmaan poistuisi edut muihin henkilöautoihin nähden.

        Hiukan sekava selitys, mutta onko tämän lakimuutoksen perimmäinen tarkoitus kitkeä pois sitä tapaa, mitä tähän asti on muutamilla ollut tapana, eli vuokrataan venettä viikoksi tai pariksi, muu aika käytetään itse mutta kaikki huolto, korjaus ja telakointikulut on laitettu firman kuluihin. Näin jonkun muun alan yrittäjä on laajentanut toimialaa myös venevuokraukseen joten saa veneilykulunsa menemään firman piikkiin.

        No perskules! Enpä tullut ajatelleeksi tuota. Ihmettelinkin, että mikä virkaintoilijoihin oikein on mennyt, kun tiukasta vuokravenelainsäädännöstä noin vain luovutaan.

        Löytytipähän taas selitys valtion puliveivaukselle. Valtiohan ei helpota kenenkään oloa hyvää hyvyyttään, ellei joku muu vastaavasti kärsi.

        En tajunnut sitäkään, miksi vuokrattavien veneiden katsastusvaatimuksesta luovuttiin. Ei ainakaan turvallisuus sillä parane, mutta jos yhdenkin verokikkailu saadaan kuriin, niin kaikkien muiden turvallisuus on täysin sivuseikka...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No perskules! Enpä tullut ajatelleeksi tuota. Ihmettelinkin, että mikä virkaintoilijoihin oikein on mennyt, kun tiukasta vuokravenelainsäädännöstä noin vain luovutaan.

        Löytytipähän taas selitys valtion puliveivaukselle. Valtiohan ei helpota kenenkään oloa hyvää hyvyyttään, ellei joku muu vastaavasti kärsi.

        En tajunnut sitäkään, miksi vuokrattavien veneiden katsastusvaatimuksesta luovuttiin. Ei ainakaan turvallisuus sillä parane, mutta jos yhdenkin verokikkailu saadaan kuriin, niin kaikkien muiden turvallisuus on täysin sivuseikka...

        Näin on! Toverit ojossa mars mars mars!!! Paskaa niskaan, eikä kenellekään mitään, mutta taidokkaasti hyvinvoinnin ja turvallisuuden nimissä!


      • Anonyymi

        "Vuokravenettäkään ei saa käyttää verottomalla polttoeineella, joten siinäkin meni pieleen."

        Saa käyttää, mutta silloin toiminnan pitää olla kaupallista miehitettynä vuokrattua. Jos sillä kertaa ajat huviajelua, ei saa käyttää.

        Helpompi tapa on ajaa dieselillä ja hakea polttoaineen verot takaisin niiltä osin kun on ajanut kaupallista toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä tässä juuri pähkäilen, että kun enää kesäkuusta alkaen ei vuokraveneitä katsasteta eikä voi katsastaa vuokraveneeksi, eli eivät edes paperilla poikkea muista huviveneistä kun ei ole edes sitä Traficomin katsastustodistusta, vaikuttaako verokohteluun.

        "Sitä tässä juuri pähkäilen, että kun enää kesäkuusta alkaen ei vuokraveneitä katsasteta eikä voi katsastaa vuokraveneeksi, eli eivät edes paperilla poikkea muista huviveneistä kun ei ole edes sitä Traficomin katsastustodistusta, vaikuttaako verokohteluun."

        Kyllä miehitetyillle vuokraveneille jäi edelleen katsastuspakko. Huviveneelle, jota vuokrtataan (miehittämätömänä), ei ole enää katsastusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä tässä juuri pähkäilen, että kun enää kesäkuusta alkaen ei vuokraveneitä katsasteta eikä voi katsastaa vuokraveneeksi, eli eivät edes paperilla poikkea muista huviveneistä kun ei ole edes sitä Traficomin katsastustodistusta, vaikuttaako verokohteluun.

        "Sitä tässä juuri pähkäilen, että kun enää kesäkuusta alkaen ei vuokraveneitä katsasteta eikä voi katsastaa vuokraveneeksi, eli eivät edes paperilla poikkea muista huviveneistä kun ei ole edes sitä Traficomin katsastustodistusta, vaikuttaako verokohteluun."

        Kyllä miehitetyillle vuokraveneille jäi edelleen katsastuspakko. Huviveneelle, jota vuokrtataan (miehittämätömänä), ei ole enää katsastusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä selvennykseksi mitä tarkoitan.
        Tähän asti on siis ollut vuokraveneitä, kohta on vain tavallisia huviveneitä joita vuokrataa

        Eii nykyään on pakettiauto, mutta jos pakettiautoluokka poistettaisiin, nekin olisi vain tavallisia henkilöautoja jolla kuskataan paketteja, niiltäkin varmaan poistuisi edut muihin henkilöautoihin nähden.

        Hiukan sekava selitys, mutta onko tämän lakimuutoksen perimmäinen tarkoitus kitkeä pois sitä tapaa, mitä tähän asti on muutamilla ollut tapana, eli vuokrataan venettä viikoksi tai pariksi, muu aika käytetään itse mutta kaikki huolto, korjaus ja telakointikulut on laitettu firman kuluihin. Näin jonkun muun alan yrittäjä on laajentanut toimialaa myös venevuokraukseen joten saa veneilykulunsa menemään firman piikkiin.

        "Näin jonkun muun alan yrittäjä on laajentanut toimialaa myös venevuokraukseen joten saa veneilykulunsa menemään firman piikkiin"

        Ei tämä ole ollut mahdollista enennkään sen enmpää kuin 1.6. lähtien. Et taida tietäää mitään yritystoiminnasta ja yritysverotuksesta. Laiturilla olette pähkäilleet asian väärin.

        Lakimuutoksen tarkoituksena on ollut helpottaa oman veneen vuokraamista eli ns. jakamistaloutta.

        Etkä ole jotain ymmärtänyt pakettiauto-asiassakaan. Ei niillä ole mitään erityiskohtelua normaalissa yritysverotuksessa. Samat vähennykset jne kuin henkilöautossa. Sinänsä se on ihan se ja sama verotuksellisesti kummalla tavaroita kuskaa, pakuun vaan saa enemmän tavaraa. Mutta menee ohi veneilypalstan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Tiedän vuokraveneitä jotka käyttävät moottoripolttoöljyä, ovat ainoastaan yrityksen ajossa eikä vuokrata miehittämättömänä, eli aina on pätevyyskirjallinen kuski. Näin on toimittu jo kauan.

        Miehitettynä tarjottavien vuokraveneiden, joita usein taksiveneenä markkinoidaan, on ollut oikeus käyttää moottoripolttoöljyä jos venettä ei käytetä lainkaan yksityistarkoituksiin.

        Muilta osin taas, käykö vuokraveneille vähän kuin autoille.
        Pakettiauto, joka on sekä työ, että yksityisajossa, voi kulujen ALV.nkin vähentää siinä suhteessa, paljonko on työajoa mutta jos firmalla on henkilöauto, jos on yhtään yksityisajoa, ei kulujen ALV.tä voi vähentää lainkaan.

        Tuleeko siis vuokravene kokemaan henkilöauton kohtalon.

        Verotuskäytäntö on muutunut syksyllä 2019. Kyseiset veneet eivät saa enää tankata polttoöljyä ja verottumuus todetaan jälkikäteen hakumenteelelyllä.

        Antopäivä 2.8.2019
        Diaarinumero VH/1632/00.01.00/2019
        Voimassaolo 2.8.2019 - Toistaiseksi
        Valtuutussäännös Laki Verohallinnosta (503/2010) 2 § 2 momentti

        "Yrityksen liiketoiminnan yhteydessä tapahtuva aluksen käyttö rinnastetaan verolliseen yksityiseen käyttöön, jos aluksen käytön välittömänä tarkoituksena ei ole vastikkeellisten kuljetus- tai muiden palvelujen tarjoaminen. Polttoaine on siten verollista esimerkiksi silloin, kun kyse on yrityksen omistaman tai vuokraaman aluksen käytöstä sen omassa elinkeinotoiminnassa henkilöiden tai tavaroiden kuljettamiseen, ellei tämä yritys suorita näitä kuljetuksia vastiketta vastaan. Lisäksi on huomattava, että aluksen käyttöä pidetään yksityisenä käyttönä, jos kuljetuspalvelu on vain osa yrityksen solmimaa myös muuta kuin kuljetuspalvelua käsittävää urakkasopimusta, vaikka kuljetusten osuus otettaisiin erikseen huomioon laskutuksen yhteydessä."



        "Hakemus polttoaineveron ja huoltovarmuusmaksun palauttamiseksi on tehtävä Verohallinnolle."

        2Koska aluksen yksityiskäyttöön käytetystä polttoaineesta ei palauteta veroa, hakijan tulee luotettavasti selvittää aluksen käyttö ammattikalastukseen tai muuhun verottomaan tarkoitukseen. Alusliikenteen harjoittajan on selvitettävä polttoaineen hankinnat ja käytetyn polttoaineen määrä hakemuskauden aikana. Hakemukseen tulee liittää kopiot polttoaineen ostolaskuista ja rahtikirjoista tai muista toimitustositteista2




        "Polttoöljyn voi hankkia suoraan verottomana seuraaville dieselmoottorilla varustetuille aluksille:

        vähintään 15 metriä pitkät alusrekisteriin merkityt kauppa-alukset
        Merenkulkulaitoksen, Rajavartiolaitoksen, Tullin, Tielaitoksen, puolustusvoimien ja poliisilaitoksen omistamat ja käyttämät alukset

        Ahvenanmaan maakuntahallituksen omistamat ja käyttämät alukset

        ruoppaajat ja hiekkajaalat

        troolarit sekä vähintään 15 metriä pitkät kalastusalusrekisteriin merkityt kalastusalukset

        Suomen Meripelastusseura ry:n, Pidä Saaristo Siistinä ry:n, Ålands Sjöräddningssällskap r.f:n sekä Etelä-Savon ELY-keskuksen omistamat ja käyttämät alukset.

        Jos asetuksen 6 a §:ssä mainittua alusta käytetään myös yksityisenä huvialuksena, esimerkiksi edustuskäyttöön tai henkilökunnan virkistyskäyttöön, polttoainetta ei saa hankkia eikä luovuttaa verottomana, vaan tällöin verottomuus toteutetaan veronpalautushakemuksin. Samoin muiden kuin asetuksen 6 a §:ssä mainittujen, dieselmoottorilla varustettujen alusten käyttämän polttoaineen verottomuus toteutuu hakemusteitse, jos verottomuuden edellytykset täyttyvät.

        Hankittaessa verotonta polttoainetta valtuutetun varastonpitäjän verottomasta varastosta myyjän on tehtävä verottomuudesta ja verottomuuden perusteesta merkintä laskuun tai vastaavaan tositteeseen sekä pidettävä kirjanpitoa, josta selviää verotta hankitut määrät ja käyttö (valmisteverotuslaki 182/2010, 94 §:n 2 momentti"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sitä tässä juuri pähkäilen, että kun enää kesäkuusta alkaen ei vuokraveneitä katsasteta eikä voi katsastaa vuokraveneeksi, eli eivät edes paperilla poikkea muista huviveneistä kun ei ole edes sitä Traficomin katsastustodistusta, vaikuttaako verokohteluun."

        Kyllä miehitetyillle vuokraveneille jäi edelleen katsastuspakko. Huviveneelle, jota vuokrtataan (miehittämätömänä), ei ole enää katsastusta.

        Ei jäänyt. Miehitettynä vuokralle tarjottavaan veneeseen jäi kipparille pätevyyskirjavaatimus, mutta vuokravenekatsastuksia ei 31.5.2020 jälkeen enää tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jäänyt. Miehitettynä vuokralle tarjottavaan veneeseen jäi kipparille pätevyyskirjavaatimus, mutta vuokravenekatsastuksia ei 31.5.2020 jälkeen enää tehdä.

        "mutta vuokravenekatsastuksia ei 31.5.2020 jälkeen enää tehdä."

        Niin ei vuokravenekatsastuksia. Mutta miehitetty vuokravene pitää katsastaa silti virallisen organisaation taholta kuten pitää katsastaa muutkin kaupallista toimintaa tekeät alukset.

        Hyvivene joka annetaan vuokralle - sitä ei tarvitse katsastaa. Mutta se ei ole vuokravene 1.6. jälkeen. Vaan huvivene, jota tarjotaan vuokralle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "mutta vuokravenekatsastuksia ei 31.5.2020 jälkeen enää tehdä."

        Niin ei vuokravenekatsastuksia. Mutta miehitetty vuokravene pitää katsastaa silti virallisen organisaation taholta kuten pitää katsastaa muutkin kaupallista toimintaa tekeät alukset.

        Hyvivene joka annetaan vuokralle - sitä ei tarvitse katsastaa. Mutta se ei ole vuokravene 1.6. jälkeen. Vaan huvivene, jota tarjotaan vuokralle.

        Mihin luokkaan miehitetty vuokravene mielestäsi jatkossa Traficomin toimesta katsastetaan?
        Lastialukseksi vai työveneeksi. Niihin kun ei vuokraveneenkuljettajan pätevyyskirja riitä.
        Vuokraveneeksi ei enää katsasteta mitään alusta tai venettä ja työveneen ja lastialuksen nykyvaatimuksia rakenteen suhteen ei yksikään alunpetin huviveneeksi suunniteltu alus täytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin luokkaan miehitetty vuokravene mielestäsi jatkossa Traficomin toimesta katsastetaan?
        Lastialukseksi vai työveneeksi. Niihin kun ei vuokraveneenkuljettajan pätevyyskirja riitä.
        Vuokraveneeksi ei enää katsasteta mitään alusta tai venettä ja työveneen ja lastialuksen nykyvaatimuksia rakenteen suhteen ei yksikään alunpetin huviveneeksi suunniteltu alus täytä.

        Vuokraveneeksi ne katsastetaan. Miehitystodistuksessa (haetaan erikseen) lukee sitten millä papereilla sitä ajetan. Yleisesti sitä ajentaan edelleen vuokraveenen kuljettajakirjalla ja lisäksi pitää olla STW ja ehkä kansainvälinen huviveneen kuljettajakirja.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180508

        Hallituksen esityksestä:

        KATSASTUS:
        "Vuokraveneiden katsastuksesta on ohjeistusta Liikenteen turvallisuusviraston verkkosivuilla https://www.trafi.fi/veneily/veneilyturvallisuus/vuokraveneet. 1.1.2010 lähtien peruskatsastetulta vuokraveneeltä vaaditaan CE-merkintää. Jos vuokraveneeksi katsastettavalta veneeltä puuttuu CE-merkintä, veneelle tulee tehdä niin sanottu rakentamisen jälkeinen arviointi, jossa vene arvioidaan ilmoitetun laitoksen toimesta ja omistaja voi kiinnittää veneeseen CE-merkinnän, jos vene täyttää vaatimukset. Veneille CE-merkinnän hankkiminen on siis mahdollista jälkikäteen toisin kuin monille muille kuluttajatuotteille. "

        "Alusturvallisuuslaki sisältää valtuutuksen, jonka mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa määräyksiä yleisten turvallisuusvaatimusten täyttämiseksi ja alusturvallisuuden kannalta riittävän tason varmistamiseksi muun muassa vuokraveneiden rakenteesta ja varusteista, vakavuudesta, merenkulkuvarusteista, kulkuvaloista, paloturvallisuudesta ja sähköasennuksista. Tämän valtuutuksen nojalla Liikenteen turvallisuusvirasto on antanut määräyksen vuokraveneiden laitteista ja varusteista (24.4.2015, TRAFI/31284/03.04.01.00/2014). Määräys sisältää muun muassa vuokraveneiden jaottelun luokkiin liikennealueiden perusteella. Liikennealueet on määritelty alusturvallisuuslaissa, ja vuokraveneet on jaoteltu määräyksessä luokkiin I-V. Lisäksi määräys sisältää muun muassa vuokraveneiden sammutusvälineitä ja palovaroittimia sekä nestekaasujärjestelmiä ja -laitteita koskevat vaatimukset sekä ankkuria ja ankkuriköyttä ja -kettinkejä, navigointi- ja radiolaitteita ja hengenpelastuslaitteita koskevat vaatimukset. Vaatimukset riippuvat siitä, millä liikennealueella vuokravene liikennöi. "


        MIEHITYS:

        "Miehitettynä vuokrattavan vuokraveneen kuljettajan pätevyysvaatimuksia tarkennettaisiin ja joiltain osin kevennettäisiin. Vuokraveneen kuljettajankirjaa edellytettäisiin edelleen, jos vesikulkuneuvoa käytettäisiin ammattimaisessa vuokravenetoiminnassa. Tähän toimintaan sovellettaisiin myös merilain ankarampaa päällikkösääntelyä mukaan lukien merilain ankarammat rangaistukset."

        "Miehitettynä vuokrattavia vuokraveneitä koskee liikenteen palveluista annetun lain ammattimaisen liikenteen pätevyyskirjoja koskeva sääntely. Miehitettynä vuokrattavan vuokraveneen kuljettajalla on oltava vuokraveneen kuljettajankirja. Jos miehitettynä vuokrattavan vuokraveneen kuljettaja toimii kansainvälisessä liikenteessä, hänellä on oltava lisäksi kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja. "

        "Miehitysasetuksessa on säännökset vuokraveneen kuljettajankirjan ja kansainvälisen huviveneenkuljettajankirjan saamisen edellytyksistä. Vuokraveneen kuljettajankirjan saaminen edellyttää muun muassa 18 vuoden ikää, henkilöauton kuljettamiseen oikeuttavaa voimassa olevaa ajokorttia tai sen saamisen edellytyksenä olevaa lääkärintodistusta ja ensiapukoulutuksen suorittamista sekä soveltuvaa kokemusta aluksen kuljettamisesta. Vuokraveneen kuljettajankirjan saaminen edellyttää myös vuokraveneen kuljettamiseen vaadittavan ammattitaidon osoittamista.
        Laivaväkilaissa säädetään muun muassa alusten miehityksestä ja vahdinpidosta. Miehitettynä vuokrattavia vuokraveneitä koskevat laivaväkilain ja miehitysasetuksen miehittämisvaatimukset kansainvälisessä liikenteessä sekä vahdinpitoa koskevat säännökset. Laivaväkilain mukaan kansainvälisessä liikenteessä käytetyn vuokraveneen miehitys on vahvistettava ja sille on haettava Liikenteen turvallisuusvirastolta miehitystodistusta. Miehitysasetuksessa säädetään mitä asiakirjoja miehityksen vahvistamista koskevan hakemuksen yhteydessä toimitetaan Liikenteen turvallisuusvirastolle. Miehitystodistus kansainväliseen liikenteeseen voidaan antaa enintään viideksi vuodeksi. "


        Ennen jatkovääntöä kannattaa tutustua hallituksen esitykseen:

        https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_197 2018.aspx


    • Anonyymi

      Eräs asia tuossa uudessa laissa - jos ymmärsin oikein- on se, että siinä on varauduttu tulevaisuuteen ja mahdollisiin itse kulkeviin robottiveneisiin.
      Tuo tarkoittaa ettei päällikön tarvitse olla edes mukana veneessä.

      Olisiko jo nykyisin mahdollista varustaa vene sellaisilla kaukohallintalaitteilla, että päällikkö voisi kotoa käsin valvoa ja tarvittaessa puuttua kokemattomien gastien toimiin veneessä?
      Robomän

    • Anonyymi

      Merikapteeni seilori saa ajella vain 20 heppasella perä prutkulla, ilman koppalakkia?

    • Anonyymi

      Ammattimaisesti vuokrattavalle alukselle (esim. venetaksi, tästä lähtien kaupallinne alus) annetaan miehitystodistus veneen katsastuksen jälkeen. Eli kyllä toimintaa harjoittavalla firmalla on näyttää todistus verottajalle. On sillä varmaan tulojakin toiminnastaan kirjanpitos täynnä.

      • Anonyymi

        Mutta kun 1.6 2020 jälkeen vuokravenerrä ei katsasteta.
        Miehitystodistusta haetaan, sitä ei mitenkään automaattisesti anneta, eikä sitä siis anneta enää vuokrattavalle veneelle, koska venettä ei katsasteta.
        Tietysti veneen voi halutessaan jatkossakin huvivenekatsastaa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä Traficomin viranomaiskatsastusten kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun 1.6 2020 jälkeen vuokravenerrä ei katsasteta.
        Miehitystodistusta haetaan, sitä ei mitenkään automaattisesti anneta, eikä sitä siis anneta enää vuokrattavalle veneelle, koska venettä ei katsasteta.
        Tietysti veneen voi halutessaan jatkossakin huvivenekatsastaa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä Traficomin viranomaiskatsastusten kanssa.

        Kyllä on. Koitas selvittää termit
        - vuokravene
        - huvivene jota tarjotaan vuokralle.

        https://www.traficom.fi/fi/vuokravene

        1)
        Nykyisistä vuokraveneitä koskevista teknisistä vaatimuksista ja katsastusvaatimuksista luovutaan, ja vuokraveneistä tulee tavallisia huviveneitä.

        2)
        Jos venettä vuokrataan miehitettynä, eli kyse on lain mukaan ammattimaisesta vuokravenetoiminnasta, sovelletaan merilakia ja sen mukaista tiukempaa päällikkösääntelyä. Tällaista toimintaa on esimerkiksi kalastusmatkailu ja taksivenetoiminta.


        Ja tiedeoksesi. Taksiveneet on jo tähän saakka katsastettu viranomaisen toimesta. Tämä ei muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on. Koitas selvittää termit
        - vuokravene
        - huvivene jota tarjotaan vuokralle.

        https://www.traficom.fi/fi/vuokravene

        1)
        Nykyisistä vuokraveneitä koskevista teknisistä vaatimuksista ja katsastusvaatimuksista luovutaan, ja vuokraveneistä tulee tavallisia huviveneitä.

        2)
        Jos venettä vuokrataan miehitettynä, eli kyse on lain mukaan ammattimaisesta vuokravenetoiminnasta, sovelletaan merilakia ja sen mukaista tiukempaa päällikkösääntelyä. Tällaista toimintaa on esimerkiksi kalastusmatkailu ja taksivenetoiminta.


        Ja tiedeoksesi. Taksiveneet on jo tähän saakka katsastettu viranomaisen toimesta. Tämä ei muutu.

        Olenko väittänyt ettei vuokraveneitä, kaupataan niitä taksivenenimellä tai millä hyvänsä. Ole tähän asti katsastettu? En ole, tähän asti, ja niin halutessa 31.5.2020 asti vuokravenekatsastuksia tehdään, mutta ei enää sin jälkeen. Vuokraveneitä ei siis jatkossa katsasteta, eikä niiltä enää myöskään vaadita huviveneistä poikkeavaa varustusta, kuten kellumavälineitä tai hätärakettaja ym.

        Ei se, jos löytää 1.6.2020 vanhentuvan lain tai uuden lain esityksen, muuta tätä asiaa.

        Koitappa tilata veneellesi Traficomin tarkastajalta tai nimetyltä katsastajalta vuokravenekatsastus kesäkuulle tai myöhemmin, niin saat varmuuden itsellesi.
        Ja jos joku katsastaa vielä, kerro minullekin, kuka?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1186
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe