Endometrioosia vai jotain muuta? Vuosien oireet

Anonyymi

klo 16:28 | 1.5.2020
Kuukautiseni alkoivat 11vuotiaana (josta nyt 18vuotta) ja olivat alusta asti niin kivuliaat, luulin kuolevani siihen kipuun mutta luulin sen olevan aivan normaalia. Runsaatkin olivat, eikä särkylääkkeet oikein auta kipuun mutta kuumavesipullo helpottanut hetkeksi. Vuosien mittaan yhdyntäkipuja, kovia kuukautiskipuja ja kierron ulkopuolella olevaa kipua ja ruskeata/välillä veristäkin vuotoa alavatsakipujen siivittämänä. Sp-taudit testattu, ei koskaan mitään. Kondylooma (ulkoiset muutokset) puhkesi raskauden myötä, syylät hoidettiin mutta voin kuulemma hyvin odotella joukkoseulontaa koska ulkoiset muutokset parantavat sisällä olevia jos niitä on (???!! öö) ja raskauden aikana todettu streptokokki b. Raskauden myötä kuukautiset hieman helpottuivat (kipuja on edelleen ennen vuotoa ja vuodon jälkeen ja ympäri kierron mutta itse vuodon aikana kipu on lievempää ja vuoto kokonaisuudessaan niukempi ja lyhytkestoisempi . Söin myös noin vuoden ajan hormonaalisia ehkäisyvalmisteita ja oli hetken myös kapseli kädessä ennen sitä, ja oireet (kivut, oudot rusehtavanveriset valkovuodot sekä kuukautiset) katosivat kokonaan. Nyt taas lopetettua ovat palaneet.

Voisiko kyseessä olla endometrioosi? Olen pelännyt jotain piiloon jääneitä sukupuolitauteja, mutta ne ovat kerta toisensa jälkeen negat. Kahdella gynellä käynyt asian tiimoilta mutta aina vaan ottaneet testit koska oireilu voisi sopia esim klamydiaan, mutta endosta kukaan ei sano juuta eikä jaata. Papa-koe mulla on ensi viikolla, ja pelottaakin että kyse voisi olla jostain vakavasta kun noita ulkoisia kondyloomiakin löytyi. Kohdunkaulan syöpäänhän moni oire viittaisi myös, mutta jos teini-iästä asti näistä kärsinyt niin luulisi että olisin jo kupsahtanut? Lisään, että myös raskausajan nämä kaikki oireet olivat poissa, mutta imetyksen loputtua ja kuukautisten alettua palasivat. Vielä semmoinen lisäys, että kesti useamman vuoden raskautua (ei mitään ehkäisyä tuona aikana), meillä nyt oli semmoinen tilanne että mikään kiire ei ole mutta saa tulla jos on tullakseen. Eipä nopsaa tullut. :D

Kuulostaako kenenkään korviin tutulta?

1

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Endometrioosi aiheuttaa myös lapsettomuutta. Ei kaikille,eikä kohtuuttomia kipuja ainakaan minulle. Voi olla kiinnikkeitä tms. Tai myomia,vaarattomia "lihaskasvaimia".

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe