Patterit uusiksi vaiko ilmalämpöpumppu?

Anonyymi

Talossani on 4 sähköpatteria ja ne ovat yli 25 vuotta vanhoja. Nyt yksi patteri ei toimi. Asuinpinta-alaa on jotain 60 neliötä . Olen kahden vaiheilla, uusinko kaikki patterit vai laitanko ilmalämpöpumpun? Sähkö lämmityksen lisäksi minulla on kamina ja vuodessa menee sähköön alle 5000 kwh. Oisko ehdotuksia.

7

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuolla sähkönkulutuksella ei kannata ilmalämpöpumppua hankkkia, ei maksa itseään takaisin koskaan. Lisäksi ilmalämpöpunpun hinnalla saat vaikka 40 uutta sähköpatteria.

• Anonyymi

Paljonko 4 patteria asennettuna tulisi maksamaan? Laskeskelin että 150 per patteri ja sennus päälle. Eli jotain 800 e tuo pattereitten uusiminen tulisi maksamaan.. Ei olisi paljon kalliimpi ostaa ilmalämpöpumppu ja olisi sitten se viilennin juttu myös käytössä.
        Laskinko aivan väärin tuon pattereitten uusimisen hinnan? Tietäiskö joku paljon se tulisi maksamaan noin ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paljonko 4 patteria asennettuna tulisi maksamaan? Laskeskelin että 150 per patteri ja sennus päälle. Eli jotain 800 e tuo pattereitten uusiminen tulisi maksamaan.. Ei olisi paljon kalliimpi ostaa ilmalämpöpumppu ja olisi sitten se viilennin juttu myös käytössä.
        Laskinko aivan väärin tuon pattereitten uusimisen hinnan? Tietäiskö joku paljon se tulisi maksamaan noin ?

Kyllä hyvä ilppi maksaa lähes 2000 €. Tosin asennustyöstä saa kotitalousvähennyksen. Ilpin käytössäkin on omat niksinsä, mutta jäähdytys sillä on halpaa ja hiljaista.

• Anonyymi

Ei ilppi ja patterit ole mikään vaitoehto, pitää sulla olla patterit kunnossa kuitenkin. Ei ilpillä käytännössä mitään lämmitetä pakkasella.

• Anonyymi

Nykyiset ILPit hoitaa koko lämmityksen noin 15 asteen pakkasiin asti. Ala on kehttynyt paljon viime vuosina. Yksi merkittävä ominaisuus on kesän jäähdytys. Se maksaa noin euron/vuorokausi ja on tosi hyvä. Kokemusta on esim. viime kesästä.

Lämmityspatterit pitää olla. Sähköpatterissa riittää useimmiten termostaatin vaihto. On turha uusia muuta kuin viallinen kohde. Tietysti jos sähkäri käy niin voi olla järkevää vaihtaa kaikki termontaatit jos ovat saman ikäisiä. Minulla on patterit 35 vuotta vanhoja, vain termostaatteja on vaihdettu.

Muuten 5000 kWh on 60 neliön asunnolle kova kulutus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykyiset ILPit hoitaa koko lämmityksen noin 15 asteen pakkasiin asti. Ala on kehttynyt paljon viime vuosina. Yksi merkittävä ominaisuus on kesän jäähdytys. Se maksaa noin euron/vuorokausi ja on tosi hyvä. Kokemusta on esim. viime kesästä.

Lämmityspatterit pitää olla. Sähköpatterissa riittää useimmiten termostaatin vaihto. On turha uusia muuta kuin viallinen kohde. Tietysti jos sähkäri käy niin voi olla järkevää vaihtaa kaikki termontaatit jos ovat saman ikäisiä. Minulla on patterit 35 vuotta vanhoja, vain termostaatteja on vaihdettu.

Muuten 5000 kWh on 60 neliön asunnolle kova kulutus.

Kulutus riippuu paljon siitä kuinka paljon läträtään lämpimän veden kanssa.

Minulla vanhassa talossani, lähellä etelärannikoa, ei muuta lämmitystä käytetäkään kuin kahta ilmalämpöpumppua. Kauimmaisessa kamarissa poltetaan joskus tulet pönttöuunissa. Mennyt talvi oli helppo, mutta edellisen talven yli 20 asteen pakkasillakin uudempi 2-vaiheisella kompressorilla pelaava ilppi lämmitti hyvin. Vanhahko Mitsu alkoi pitämään niin kovaa meteliä että sammutin sen. Viime kesänä laitoin Mitsun kannattimet kuntoon, ja menneen talven pakkasilla se kävi ihan nätisti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kulutus riippuu paljon siitä kuinka paljon läträtään lämpimän veden kanssa.

Minulla vanhassa talossani, lähellä etelärannikoa, ei muuta lämmitystä käytetäkään kuin kahta ilmalämpöpumppua. Kauimmaisessa kamarissa poltetaan joskus tulet pönttöuunissa. Mennyt talvi oli helppo, mutta edellisen talven yli 20 asteen pakkasillakin uudempi 2-vaiheisella kompressorilla pelaava ilppi lämmitti hyvin. Vanhahko Mitsu alkoi pitämään niin kovaa meteliä että sammutin sen. Viime kesänä laitoin Mitsun kannattimet kuntoon, ja menneen talven pakkasilla se kävi ihan nätisti.

Yleinen virhe on asentaa ILPn ulkoyksikkö seinään. Siitä tulee runkoääniä taloon. Erillinen teline maksaa joitakin kymppejä ja sen on käytettävissä aina uudestaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      63
      15440
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      28
      3489
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      271
      2433
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      128
      1763
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      128
      1474
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      377
      1426
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1223
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      13
      1143
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      942
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      905
    Aihe