Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onko kielilläpuhumisesta tehty tutkimuksia?

Anonyymi

Kun kerran kaikkea nykyään tutkitaan, niin olettaisi että kielilläpuhumisesta oltaisiin tehty muutama gradu, lisensiaattitutmimus ja pari väitöskirjaa.

Onko kellään tiedossa? Olisi todella mielenkiintoista lukea aiheesta joku tieteellinen tutkimus.

183

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kielillä puhuminen ei ole tae että tiedon sanoja puhuu, tiedän omasta kokemuksesta usean kerran.

    • Anonyymi

      Ei varmasti kukaan ole tutkinut sellaista, minkä tiedetään ilman tutkimustakin huuhaaksi.

      • Anonyymi

        Kyllä voisi tutkia että sille saisi tautiluokituksen.


    • Anonyymi

      On siitä tehty joitain tutkimuksiakin, mutta en tiedä löytyykö niitä netistä, ja jos löytyy, niin mistä.

    • Anonyymi

      On toki tutkittu, vaikka ei siinä juuri mitään tutkimisen arvoista olekaan.

      Tässä aiheesta lyhyesti:
      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kielilläpuhuminen

      Jotenkin säälittävää että jotkut pitävää tuollaista siansaksaa varmaakin varmenpana merkkinä jumalallisesta ihmeestä.

      • Anonyymi

        Onko helluntalaisten kielillä puhuminen samaa lajia kuin muiden uskontojen?

        Näyttää siltä, että muutkin uskonnot pyrkivät siihen ja saadakseen hurmostilan aikaiseksi käyttävät huumaavia aineita.

        "Glossolaliaksi luonnehdittua kielilläpuhumista ilmenee Haitin voodookulteissa ja šamanismissa. Näiden kulttien piirissä uskotaan, että alttiutta kielilläpuhumiseen voidaan edistää hallusinogeeneillä, esimerkiksi syömällä psilosybiinisieniä"


    • Hei,

      Näistä linkeistä löydät pari tutkimusta. Kielillä puhumisen aikasen aivojen kuvantamisen perusteella voidaan todeta ainakin jotain. Tutkimusten perusteella ihminen ei tuota itse kielillä puhumista.

      https://www.nytimes.com/2006/11/07/health/07brain.html

      https://www.christianpost.com/voices/medical-study-proves-validity-speaking-in-tongues.html

      Raamatun tutkiminen on kuitenkin tätä tärkeämpää. Mehän tiedämme, että se on tosi Jumalan Sana. Ainakin Ap. t. 2 sekä Korinttilaiskirjeen 12 ja 14 luku käyvät hyväksi aluksi tähän.

      • Anonyymi

        Myös monissa muissakin uskonnoissa tapahtuu "kielilläpuhumista", kun uskonharjoittajat virittyvät transsi-tilaan, joka on hypnoottisluonteinen tila tai uskonnollinen hurmos, jossa ihminen irtaantuu ympäröivästä todellisuudesta.

        Se on siis muuntunutta tietoisuuden tilaa, jossa ihminen on tavallista suggestioalttiimpi ja herkempi hallusinoimaan.

        Myös alkuperäiskansoilla tapahtuu "kielilläpuhumista" uskonnollisissa riiteissään, joten kielilläpuhuminen on siinä mielessä "normaali" aivojen toimintatila, johon ei siis tarvita mitään jumalia tai muita henkiolentoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Myös monissa muissakin uskonnoissa tapahtuu "kielilläpuhumista", kun uskonharjoittajat virittyvät transsi-tilaan, joka on hypnoottisluonteinen tila tai uskonnollinen hurmos, jossa ihminen irtaantuu ympäröivästä todellisuudesta.

        Se on siis muuntunutta tietoisuuden tilaa, jossa ihminen on tavallista suggestioalttiimpi ja herkempi hallusinoimaan.

        Myös alkuperäiskansoilla tapahtuu "kielilläpuhumista" uskonnollisissa riiteissään, joten kielilläpuhuminen on siinä mielessä "normaali" aivojen toimintatila, johon ei siis tarvita mitään jumalia tai muita henkiolentoja.

        Kielillä puhuessaan ihminen ei ole alhaisemman tietoisuuden tilassa vaan sen voi aloittaa ja lopettaa missä ja milloin tahansa. Pyhän Hengen toiminnassa on aina olemassa selvä vapaaehtoisuuden aste, Hän toimii ihmisessä vapaaehtoisuuden pohjalta.

        Alkuperäiskansoilla toki tapahtuu kielillä puhumista ja samoin muun noituuden yhteydessä ihan täällä Suomessakin. Niissä tapauksissa ihminen on yhteydessä pahoihin henkiin. Tällaisessa kielillä puhumisessa ihminen voi hyvinkin olla myös alhaisemman tietoisuuden tilassa, en tiedä siitä. Mutta kuvaan toki sopii hyvin se, että paha henki ottaa ihmisen hallintaansa ilman vastaavaa vapaaehtoisuuden astetta kuin Pyhän Hengen työssä.


      • Anonyymi

        Miksihän se raamatun Kaikkivaltias Lait antanut Jeesus ei syntynyt helluntalaiseksi?
        Kun kristittyjen paavalilaisuuden herra vain kelpaa laittomuudelle!
        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
        24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee (Apostolien teot:13:6), ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."
        Tähän väärään profeettaan kristityt uskoo vaikka Jeesus kielsi:
        "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."

        Matteuksen evankeliumi:
        7:23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
        23:33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
        25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html


      • Anonyymi
        Mr.Johannes kirjoitti:

        Kielillä puhuessaan ihminen ei ole alhaisemman tietoisuuden tilassa vaan sen voi aloittaa ja lopettaa missä ja milloin tahansa. Pyhän Hengen toiminnassa on aina olemassa selvä vapaaehtoisuuden aste, Hän toimii ihmisessä vapaaehtoisuuden pohjalta.

        Alkuperäiskansoilla toki tapahtuu kielillä puhumista ja samoin muun noituuden yhteydessä ihan täällä Suomessakin. Niissä tapauksissa ihminen on yhteydessä pahoihin henkiin. Tällaisessa kielillä puhumisessa ihminen voi hyvinkin olla myös alhaisemman tietoisuuden tilassa, en tiedä siitä. Mutta kuvaan toki sopii hyvin se, että paha henki ottaa ihmisen hallintaansa ilman vastaavaa vapaaehtoisuuden astetta kuin Pyhän Hengen työssä.

        Voi sinua taikauskoista lapsiparkaa. Ei ole olemassa mitään pahoja henkiä, eikä muitakaan henkiä. Satukirjoissa sellaisia voi olla, mutta ei todellisessa elämässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua taikauskoista lapsiparkaa. Ei ole olemassa mitään pahoja henkiä, eikä muitakaan henkiä. Satukirjoissa sellaisia voi olla, mutta ei todellisessa elämässä.

        Onko se niin, että kun argumentit asiaan loppuvat niin käynnistetään henkilöön kohdistuva herja?


      • Anonyymi
        Mr.Johannes kirjoitti:

        Kielillä puhuessaan ihminen ei ole alhaisemman tietoisuuden tilassa vaan sen voi aloittaa ja lopettaa missä ja milloin tahansa. Pyhän Hengen toiminnassa on aina olemassa selvä vapaaehtoisuuden aste, Hän toimii ihmisessä vapaaehtoisuuden pohjalta.

        Alkuperäiskansoilla toki tapahtuu kielillä puhumista ja samoin muun noituuden yhteydessä ihan täällä Suomessakin. Niissä tapauksissa ihminen on yhteydessä pahoihin henkiin. Tällaisessa kielillä puhumisessa ihminen voi hyvinkin olla myös alhaisemman tietoisuuden tilassa, en tiedä siitä. Mutta kuvaan toki sopii hyvin se, että paha henki ottaa ihmisen hallintaansa ilman vastaavaa vapaaehtoisuuden astetta kuin Pyhän Hengen työssä.

        Uskova nimenomaan hallitsee kielilläpuhumistaan, aloittaa ja lopettaa silloin, kun haluaa.

        Pahan hengen vallassa oleva ei pysty niin tekemään, koska hengellä on ihmisestä yliote.

        Sitten on ne, jotka tuntuvat pulisevan itse keksimäänsä kieltä. He osaavat myös lopettaa silloin, kun itse haluavat jokelluksensa lopettaa.


      • Anonyymi

        "Näistä linkeistä löydät pari tutkimusta. Kielillä puhumisen aikasen aivojen kuvantamisen perusteella voidaan todeta ainakin jotain. Tutkimusten perusteella ihminen ei tuota itse kielillä puhumista."

        Kielillä puhuminen on opeteltua. Siitä on tehty tutkimusta myös ja huomattu että sen oppii hyvinkin helposti. Jos joku on vielä huolissaan siitä ettei ole saanut tätä "lahjaa" niin ei kun harjoittelemaan vain.

        https://psycnet.apa.org/record/1986-17424-001


    • Anonyymi

      Kun Baabelista lähdettiin matkaan, ei enää ollut yhtä kieltä.
      Ei ymmärretty toisiamme ja siksi savolaiset muutti tänne maapallin viimeiseen korvenpalaseen viäntämään savvooo.
      Siksi junassakin ennen Mikkeliä nousee tulkki junaan.
      Tarvitaan kielilläpuhumisen armolahjaa.

      Raumanmurre, se ei ole murretta, se on puhevika.

      Sen kielistä ei ymmärrä edes armolajan omistaja. He jäävät pihalle opista ja ojeesta.

      Tulkohan riittävästi hyyymöriä mukkkkaan.

      • Anonyymi

        >> Raumanmurre, se ei ole murretta, se on puhevika. <<

        Itse asiassa se luetaan kieleksi.

        "Pyhä Heng vuadateta - Ko sitt tul heluntapäev..." (kirjasta Rauman giälell) pieni esimerkki Rauman kielestä.


    • Anonyymi

      Sitten Baabelinjälkeen kun oltiin hajaannuksissa ja kielet oli mitä sattuu.
      Apostolien teoissa kun tarkkaan luetaan, niin kielilläpuhuminen oli järkeenkäypä juttu.
      - Kukin kuuli maallikoiden suusta selitettävän, jotka eivät kieltä hallinneet, niin selevee puhetta, mitä oli tapahtunut. Se oli se kielilläpuhumisen ihme.

      Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla. Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat. Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.

      Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja -->alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi. <--

      Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on. Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä ---> kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä. Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia? ---> Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?

      Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa, Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset, kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja." Ja he olivat kaikki hämmästyksissään eivätkä tienneet, mitä ajatella, ja sanoivat toinen toisellensa: "Mitä tämä mahtaakaan olla?"
      (Apt 2:1-12)


      Siinäpä se....

      • Anonyymi

        jatketaan
        Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä. Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja? Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään? Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.
        (1Ko 12:28-31)
        ts. armolahjat ovat Pyhän Hengen lahjoja - kullekin omana lahjana, mutta kuunteleminenkin on armolahja, ei tarvita - ellei Henki anna. Eikä se kielisekamelska ole seurakunnan keskellä luvallista. Kokouksessa ollaan järjestyksessä.

        Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja? Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin? Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun? Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti. Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää. Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön. Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni. Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu. Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan; mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä. Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra". Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne? Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion, hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön; mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
        (1Ko 14:1-28)
        Kielet ovat rukouskammion kieliä, ei sävellystä kokouksessa. Siis järjestys, järjestys, järjestys, ettei kokouksesta tule järjetön kokoontuminen - se on lihallisuutta, ei Hengellisyyttä. KM


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jatketaan
        Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä. Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja? Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään? Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.
        (1Ko 12:28-31)
        ts. armolahjat ovat Pyhän Hengen lahjoja - kullekin omana lahjana, mutta kuunteleminenkin on armolahja, ei tarvita - ellei Henki anna. Eikä se kielisekamelska ole seurakunnan keskellä luvallista. Kokouksessa ollaan järjestyksessä.

        Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja? Niinhän on elottomain soittimienkin laita, huilujen tai kitarain: kuinka tiedetään, mitä huilulla tai kitaralla soitetaan, elleivät ne soi toisistaan erottuvin sävelin? Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun? Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä. Mutta jos en tiedä sanojen merkitystä, olen minä puhujalle muukalainen, ja puhuja on minulle muukalainen. Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti. Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää. Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön. Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni. Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu. Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan; mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä. Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä. Laissa on kirjoitettuna: "Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra". Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne? Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion, hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi. Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön; mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.
        (1Ko 14:1-28)
        Kielet ovat rukouskammion kieliä, ei sävellystä kokouksessa. Siis järjestys, järjestys, järjestys, ettei kokouksesta tule järjetön kokoontuminen - se on lihallisuutta, ei Hengellisyyttä. KM

        Jaa, tarkoitat olevan lihallinen, jos puhuu Jumalalle. Niin kuka täällä oikein on lihallinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, tarkoitat olevan lihallinen, jos puhuu Jumalalle. Niin kuka täällä oikein on lihallinen?

        Lihassa ei olla kuuliainen raamatunsanalle. Siksi, joko huonon opetuksen, tai oman lihan pönkkäämisen etua haettaessa, seurakunnasta tulee epäjärjestyksen tupa.
        Seurakunnassa puhutaan "Selevee savvoo" - että naapurikin ymmärtää.
        Siihenkin on vielä kirjoituksissa järjestys.
        Myös pitkät runoilevat rukousmaratonit eivät ole Hengellistä vaan se menee saarnaksi.
        Saarnaksi, jossa esitetään omaa mielipidettä.


    • Anonyymi

      Mitä tutkimusta siihen tarvitaan, että joku puhuu kieltä mitä hänen ei pitäisi osata. Niinhän kävi apostoleille ja sitä ihmeteltiin, että nämä koulujakäymättömät osaavat puhua heidän kunkin omaa kieltään. Sehän kävi selväksi heti, kun ihmiset ymmärsivät mitä heille puhutiin, vaikka yhteistä kieltä ei ollut.

      Paavali vielä tähdensi, että jos joku puhuu kielillä eikä suurin osa kuulijoista ymmärrä, niin pitää olla joku, joka selittää mistä tässä on kyse.

      Mutta tietenkäänhän ei Raamattu ole meidän ohjenuora. Sen seuraamisesta joutuu käräjille.

      • Anonyymi

        >> Mitä tutkimusta siihen tarvitaan... <<

        Epäuskoiset, heikkouskoiset, harhautuneet ja jumalattomat tarvitsevat yli kirjoitusten menevää tai kättä pidempää vähän kaikkeen; tutkimusta, rukousliinaa, arkkipiispoja, arkeologiaa ym. hengellistä tai maallista raamatun tai uskonelämän tueksi.


    • Anonyymi

      Jos kielilläpuhumista tutkitaan, sen tutkii Kirjoitukset, Jumalan Sana.
      Sitä ei lihallinen, uskomaton, maailmanihminen, ei muotouskonnollinen tutki.
      He ovat itse ilman valoa.
      Mutta, kirjoitukset, ne eivät eksytä, ne kertovat totuuden.
      Ne mittaavat ihmisen. Ja tässä on ideaalinen oppi, eli kuuliaisuus Jumalan Sanalle, on avain kaikkeen uskoon ja elämään.

      • Tuo mitä kirjoitit on silkkaa taikauskoista sanahelinää. Kirjoitukset eivät "kerro totuutta", vaan ne kertovat kuinka taikauskoisia ja sivistymättömiä niiden kirjoittajat ja nyttemmin niihin uskovat ovat.


      • Anonyymi
        Goodfellow kirjoitti:

        Tuo mitä kirjoitit on silkkaa taikauskoista sanahelinää. Kirjoitukset eivät "kerro totuutta", vaan ne kertovat kuinka taikauskoisia ja sivistymättömiä niiden kirjoittajat ja nyttemmin niihin uskovat ovat.

        Mittaat kirjoituksia, joka on sinun yläpuolellasi.
        Et ole valtakunnassa sisällä, siksi ulkopuolinen ei ole mittaamassa, vaan hänet mitataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mittaat kirjoituksia, joka on sinun yläpuolellasi.
        Et ole valtakunnassa sisällä, siksi ulkopuolinen ei ole mittaamassa, vaan hänet mitataan.

        Taikauskoisen on vaikea tajuta omaa taikauskoisuuttaan. Sitä voi verrata psykokoottiseen ihmiseen, joka väittää olevansa itse terve ja muut sairaita.


      • Anonyymi
        Goodfellow kirjoitti:

        Tuo mitä kirjoitit on silkkaa taikauskoista sanahelinää. Kirjoitukset eivät "kerro totuutta", vaan ne kertovat kuinka taikauskoisia ja sivistymättömiä niiden kirjoittajat ja nyttemmin niihin uskovat ovat.

        Kyllä sen kaikesta huomaa, ettet ole Jeesusta Goodfellow kohdannut henkilökohtaisesti.


      • Anonyymi
        Goodfellow kirjoitti:

        Tuo mitä kirjoitit on silkkaa taikauskoista sanahelinää. Kirjoitukset eivät "kerro totuutta", vaan ne kertovat kuinka taikauskoisia ja sivistymättömiä niiden kirjoittajat ja nyttemmin niihin uskovat ovat.

        Sinulle on kaikki uskovien raamattuun pohjaavat kommentit taikauskoista sanahelinää. Olet vähän sellaisen yhden mielipiteen mies näköjään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taikauskoisen on vaikea tajuta omaa taikauskoisuuttaan. Sitä voi verrata psykokoottiseen ihmiseen, joka väittää olevansa itse terve ja muut sairaita.

        >> Taikauskoisen on vaikea tajuta omaa taikauskoisuuttaan. Sitä voi verrata psykokoottiseen ihmiseen, joka väittää olevansa itse terve ja muut sairaita. <<

        Herra sinua auttakoon, Goodfellow, luopumaan epäuskostasi. Me yritämme vain kertoa totuutta. Emme haluaisi tavata sinuakaan tilanteessa, jossa kerran seisot erottavan juovan toisella puolella kadotuksessa kärsimässä, kun me muut saamme olla Herran huomassa. Herran sinua auttakoon ja armahtakoon, että mielenmuutos tulisi. "Jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuu jumalaton ja syntinen", sanoo raamattukin. Hellitä siis, hyvä ihminen, epäuskostasi ajoissa.


    • Tunsin joskus ihmisen, joka osasi puhua kielillä, ainakin omasta mielestään. Se kielillä puhuminen oli usein "kuin tilauksesta". Yleensähän opetetaan, että ihminen puhuu kielillä PH:n vaikutuksesta, mutta hän osasi puhua kielillä tilanteessa kuin tilanteessa. Esim. hänellä oli tapana siunata ateria kielillä, tai kysyä neuvoa uuden auton hankintaan, myös kielillä. PH taisi olla aina paikalla kun hän sitä halusi, "kuin tilauksesta".

      • Anonyymi

        Pyhä Henki on aina Jeesuksen seuraajien kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki on aina Jeesuksen seuraajien kanssa.

        Onko asia tosiaan näin?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Onko asia tosiaan näin?

        Miksi haastat raamatun totuuksia ja kylvät omaa epäuskoasi raamatun sanan suhteen tänne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki on aina Jeesuksen seuraajien kanssa.

        Ja laittomuuden herraa seuravilla laittomuuden saastainen epäpyhyyden henki:
        "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."
        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
        24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
        24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee (Apostolien teot:13:6), ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        -


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi haastat raamatun totuuksia ja kylvät omaa epäuskoasi raamatun sanan suhteen tänne?

        Voisitko tarkentaa ja myös perustella omin sanoin, minkä raamatullisen totuuden olen haastanut.


      • Henki kirjoitti:

        Onko asia tosiaan näin?

        Kyllä, Jeesus lupasi sen:

        "Jos te rakastatte minua, te pidätte minun käskyni. Ja minä rukoilen Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, Totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, sillä se ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän luonanne ja on teissä."
        Johannes 14:15‭-‬17

        Raamattu kertoo mitä ihminen puhuu kielillä puhuessaan. Hän rukoilee omaksi rakentumisekseen ja puhuu salaisuuksia Hengessä sen mukaan mitä Henki antaa.

        Puhe on siis Pyhän Hengen antamaa ja Hänen parhaaksi katsomaansa, ei ihmisen itse valitsemaa. Tämä huomioiden en olisi varma, että ystäväsi kielillä puhuminen olisi välttämättä liittynyt esim. autoon mitenkään. Toki en voi sitä poisssulkeakaan. Mutta on varmasti mahdollista että Pyhä Henki katsoisi jonkun toisen asian tärkeämmäksi rukoilla siinä tilanteessa. Pyhä Henki tietää paremmin, joten hukkaan se rukous ei varmasti mennyt.


      • Mr.Johannes kirjoitti:

        Kyllä, Jeesus lupasi sen:

        "Jos te rakastatte minua, te pidätte minun käskyni. Ja minä rukoilen Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, Totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, sillä se ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän luonanne ja on teissä."
        Johannes 14:15‭-‬17

        Raamattu kertoo mitä ihminen puhuu kielillä puhuessaan. Hän rukoilee omaksi rakentumisekseen ja puhuu salaisuuksia Hengessä sen mukaan mitä Henki antaa.

        Puhe on siis Pyhän Hengen antamaa ja Hänen parhaaksi katsomaansa, ei ihmisen itse valitsemaa. Tämä huomioiden en olisi varma, että ystäväsi kielillä puhuminen olisi välttämättä liittynyt esim. autoon mitenkään. Toki en voi sitä poisssulkeakaan. Mutta on varmasti mahdollista että Pyhä Henki katsoisi jonkun toisen asian tärkeämmäksi rukoilla siinä tilanteessa. Pyhä Henki tietää paremmin, joten hukkaan se rukous ei varmasti mennyt.

        >>> Hän rukoilee omaksi rakentumisekseen ja puhuu salaisuuksia Hengessä sen mukaan mitä Henki antaa.

        Kysehän ei ole siitä, mitä Jeesus lupasi vaan siitä, että rukouksen tulee olla Herran tahdon mukainen. Muussa tapauksessa rukousta ei kuulla, olipa se kielillä tai suomeksi esitetty. Monesti ihmiset koettavat suostutella Jumalaa antamaan heille sitä, mitä heiltä puuttuu, mutta Herra ei ole tietämätön. Kaikenlainen maanittelu, mielistely tai eläinten uhraaminen on verrattavissa pakanalliseen toimintaan, joka taitaa olla kaukana siitä, mitä Jeesus tarkoitti PH:n johdatuksella. Pelkästään tämä osoittaa, että Pyhä Henki ei ole aina ja kaikkien Jeesuksen seuraajen kanssa.


      • Anonyymi
        Mr.Johannes kirjoitti:

        Kyllä, Jeesus lupasi sen:

        "Jos te rakastatte minua, te pidätte minun käskyni. Ja minä rukoilen Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, Totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, sillä se ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän luonanne ja on teissä."
        Johannes 14:15‭-‬17

        Raamattu kertoo mitä ihminen puhuu kielillä puhuessaan. Hän rukoilee omaksi rakentumisekseen ja puhuu salaisuuksia Hengessä sen mukaan mitä Henki antaa.

        Puhe on siis Pyhän Hengen antamaa ja Hänen parhaaksi katsomaansa, ei ihmisen itse valitsemaa. Tämä huomioiden en olisi varma, että ystäväsi kielillä puhuminen olisi välttämättä liittynyt esim. autoon mitenkään. Toki en voi sitä poisssulkeakaan. Mutta on varmasti mahdollista että Pyhä Henki katsoisi jonkun toisen asian tärkeämmäksi rukoilla siinä tilanteessa. Pyhä Henki tietää paremmin, joten hukkaan se rukous ei varmasti mennyt.

        "Omaksi rakennuksesi puhuttu kieli" on rukouskammioitten kieli.
        Seurakunta on järjestyksen tila. Siihen antaa kirjoitukset toimintaohjeet.


      • Henki kirjoitti:

        >>> Hän rukoilee omaksi rakentumisekseen ja puhuu salaisuuksia Hengessä sen mukaan mitä Henki antaa.

        Kysehän ei ole siitä, mitä Jeesus lupasi vaan siitä, että rukouksen tulee olla Herran tahdon mukainen. Muussa tapauksessa rukousta ei kuulla, olipa se kielillä tai suomeksi esitetty. Monesti ihmiset koettavat suostutella Jumalaa antamaan heille sitä, mitä heiltä puuttuu, mutta Herra ei ole tietämätön. Kaikenlainen maanittelu, mielistely tai eläinten uhraaminen on verrattavissa pakanalliseen toimintaan, joka taitaa olla kaukana siitä, mitä Jeesus tarkoitti PH:n johdatuksella. Pelkästään tämä osoittaa, että Pyhä Henki ei ole aina ja kaikkien Jeesuksen seuraajen kanssa.

        Pyhän Hengen antama rukous on varmasti Herran tahdon mukainen. Ei kielillä voi rukoilla oman päänsä mukaan.

        Kukaan ei varmasti kykene täysin toimimaan Jumalan tahdon mukaisesti. Siksihän Raamattu kehottaa meitä elämään Hengen mukaan ja varomaan lihan mukaista elämää. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Pyhä Henki olisi jossain poissa niissä hetkissä. Jeesuksen lupauksen mukaisesti Pyhä Henki on aina Hänen seuraajiensa kanssa. Pyhä Henki johdattaa vajavaisen totuuteen ja antaa vajavaiselle voiman, vajavuuksista huolimatta.

        Tietoisen syntielämän kautta Pyhän Hengen voi toki menettää. Silloin ihminen ei enää ole Jeesuksen seuraaja, vaikka hänet tunnettaisiin tällä nimellä. Samoin kaikki Jeesuksen seuraajina tunnetut eivät ole koskaan olleet Jeesuksen seuraajia, tietenkään heillä ei ole Pyhää Henkeä.


      • Mr.Johannes kirjoitti:

        Pyhän Hengen antama rukous on varmasti Herran tahdon mukainen. Ei kielillä voi rukoilla oman päänsä mukaan.

        Kukaan ei varmasti kykene täysin toimimaan Jumalan tahdon mukaisesti. Siksihän Raamattu kehottaa meitä elämään Hengen mukaan ja varomaan lihan mukaista elämää. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Pyhä Henki olisi jossain poissa niissä hetkissä. Jeesuksen lupauksen mukaisesti Pyhä Henki on aina Hänen seuraajiensa kanssa. Pyhä Henki johdattaa vajavaisen totuuteen ja antaa vajavaiselle voiman, vajavuuksista huolimatta.

        Tietoisen syntielämän kautta Pyhän Hengen voi toki menettää. Silloin ihminen ei enää ole Jeesuksen seuraaja, vaikka hänet tunnettaisiin tällä nimellä. Samoin kaikki Jeesuksen seuraajina tunnetut eivät ole koskaan olleet Jeesuksen seuraajia, tietenkään heillä ei ole Pyhää Henkeä.

        Eipä mikään ihme, että kristinuskosta on vuosisatojen saatossa tullut kirjava lypsylehmä, kun hengellisellä kentällä vaeltaa ainakin kolmenlaisia ihmisiä, jotka kaikki pitävät itseään Jumalan lapsina.


      • Henki kirjoitti:

        Eipä mikään ihme, että kristinuskosta on vuosisatojen saatossa tullut kirjava lypsylehmä, kun hengellisellä kentällä vaeltaa ainakin kolmenlaisia ihmisiä, jotka kaikki pitävät itseään Jumalan lapsina.

        Onhan tästä myös varoitettu, että ihmisiä tulee oikeassa nimessä mutta väärissä tarkoitusperissä ja vailla yhteyttä Jumalaan:

        "Minä tiedän, että lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka vääristelevät totuutta vetääkseen opetuslapset mukaansa." (Ap. t. 20:29-30)

        "Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä tulee vaikeita aikoja. Ihmiset ovat silloin itserakkaita ja rahanahneita, kerskailijoita, ylimielisiä, pilkkaajia ja vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä ja jumalattomia. He ovat rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelijoita, hillittömiä ja raakoja, hyvän vihaajia, petollisia, yltiöpäisiä ja omahyväisiä . He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa. Heillä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Karta sellaisia!" (2. Tim. 3:1-5)

        "Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja seuraavat eksyttäviä henkiä ja riivaajien oppeja tekopyhien valehtelijoiden vaikutuksesta, joiden omatunto on merkitty poltinraudalla." (1. Tim. 4:1-2)


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Voisitko tarkentaa ja myös perustella omin sanoin, minkä raamatullisen totuuden olen haastanut.

        Raamatun mukaan Pyhä Henki on aina uudestisyntyneen uskovan kanssa., asuu hänessä. Ei Pyhä Henki viiletä taivaan ja maan väliä, ja ole paikalla vain silloin, jos tarvitaan, vaan aina ja joka päivä maailman loppuun saakka Henkensä kautta Jeesus on omiensa kanssa. Ja Pyhä Henki on sama kuin Isän ja Kristuksen Henki.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Eipä mikään ihme, että kristinuskosta on vuosisatojen saatossa tullut kirjava lypsylehmä, kun hengellisellä kentällä vaeltaa ainakin kolmenlaisia ihmisiä, jotka kaikki pitävät itseään Jumalan lapsina.

        Käsityksiä on monia. Lapsiakin on monenlaisia; on erehtyneitä, vähemmän erehtyneitä, raittiita, tosi raittiita, tolvanoita, viisaita jne. Mutta kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat silti Jumalan lapsia raamatun mukaan.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Hän rukoilee omaksi rakentumisekseen ja puhuu salaisuuksia Hengessä sen mukaan mitä Henki antaa.

        Kysehän ei ole siitä, mitä Jeesus lupasi vaan siitä, että rukouksen tulee olla Herran tahdon mukainen. Muussa tapauksessa rukousta ei kuulla, olipa se kielillä tai suomeksi esitetty. Monesti ihmiset koettavat suostutella Jumalaa antamaan heille sitä, mitä heiltä puuttuu, mutta Herra ei ole tietämätön. Kaikenlainen maanittelu, mielistely tai eläinten uhraaminen on verrattavissa pakanalliseen toimintaan, joka taitaa olla kaukana siitä, mitä Jeesus tarkoitti PH:n johdatuksella. Pelkästään tämä osoittaa, että Pyhä Henki ei ole aina ja kaikkien Jeesuksen seuraajen kanssa.

        >> Pelkästään tämä osoittaa, että Pyhä Henki ei ole aina ja kaikkien Jeesuksen seuraajen kanssa. <<

        Puhut nyt kyllä omiasi, etkä raamatun totuutta. Pyhä Henki poistuu uskovasta vain, jos uskova luopuu Jeesuksesta lopullisesti, aikomattakaan enää koskaan palata Jeesuksen luokse. Jos Pyhä Henki lähtee pelastetusta, se tarkoittaa, että kyseinen ihminen menettäisi silloin pelastuksensa.

        Mutta hiljaa Pyhä Henki kyllä voi olla ja vastaamatta, tai murehtia esim. syntiämme.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> Pelkästään tämä osoittaa, että Pyhä Henki ei ole aina ja kaikkien Jeesuksen seuraajen kanssa. <<

        Puhut nyt kyllä omiasi, etkä raamatun totuutta. Pyhä Henki poistuu uskovasta vain, jos uskova luopuu Jeesuksesta lopullisesti, aikomattakaan enää koskaan palata Jeesuksen luokse. Jos Pyhä Henki lähtee pelastetusta, se tarkoittaa, että kyseinen ihminen menettäisi silloin pelastuksensa.

        Mutta hiljaa Pyhä Henki kyllä voi olla ja vastaamatta, tai murehtia esim. syntiämme.

        >>> Pyhä Henki poistuu uskovasta vain, jos uskova luopuu Jeesuksesta lopullisesti...

        Miten voisi tietää, milloin ja miksi PH poistuu ihmisestä, kun uskovien keskuudessa ei tunnu olevan yksimielisyyttä edes siitä, milloin ja miten PH:n saa (uskoontulohetkellä, kasteella, uudestisyntymisen yhteydessä, ...) ?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Pyhä Henki poistuu uskovasta vain, jos uskova luopuu Jeesuksesta lopullisesti...

        Miten voisi tietää, milloin ja miksi PH poistuu ihmisestä, kun uskovien keskuudessa ei tunnu olevan yksimielisyyttä edes siitä, milloin ja miten PH:n saa (uskoontulohetkellä, kasteella, uudestisyntymisen yhteydessä, ...) ?

        Uskoontulo ja uudestisyntyminen tarkoittavat samaa.

        Jumalalle asiat ovat täysin selviä, milloin Pyhä Henki tulee ihmiseen tai lähtee ihmisestä. Ihmiset voivat kiistellä tarkasta hetkestä.

        Monet huomaavat silloin, kun tulevat uskoon, jotain tapahtuvan ja muuttuvan; Jeesus tulee rakkaaksi, totuttu elämä muuttuu, rauha tulee sydämeen, kokee vapautuksen tunteen, raamattu alkaa kiinnostamaan, hengelliset asiat tulevat päivittäiseksi tai jotain muuta sellaista tapahtuu, joka viittaa siihen, että Jeesus on tullut omaan elämään.

        Siinä vaiheessa taas, jos Pyhä Henki lähtisi lopullisesti, ei sillä tiedolla edes tee enää mitään, koska uutta mahdollisuutta ei enää koskaan tule. Se on äärimmäisen vakava asia, josta ei taida todistuksia olla, jos niin on käynyt. On ainoastaan raamatun varoituksia siitä, ettei pidä luopua elävästä Jumalasta ja tehdä Pyhän Hengen pilkkaa, jota ei koskaan saa anteeksi.

        Olen kuullut aiheesta vain yhden pitkän saarnan David Wilkersonilta. Muistaakseni hän oli sitä mieltä, että asia saattaa jäädä ihmiseltä jopa huomaamattakin, jos Pyhä Henki poistuu, eli ihminen saattaa olla peräti siinä luulossa (ainakin jonkin aikaa), että olisi yhä pelastettujen kirjoissa, vaikka ei olekaan. Mutta en tiedä miten kommentoida Wilkersonin väitettä. Joka tapauksessa se on ymmärtääkseni peruuttamaton tapahtuma, jos niin kävisi. Itse ajattelen, että ihminen varmaankin luisuisi takaisin entiseen pahuutensa ja entisiin uskomuksiinsa, jos Pyhä Henki poistuisi.

        Raamattu sanoo: Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä...

        Jotkut uskovat ns. kerran pelastettu, aina pelastettu -oppiin, jota kuitenkin yleisesti pidetään vääränä oppina. Useimmat uskovat kuitenkin raamatun perusteella, että pelastuksensa voi myös menettää. Niin myös itse olen asian käsittänyt.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Hän rukoilee omaksi rakentumisekseen ja puhuu salaisuuksia Hengessä sen mukaan mitä Henki antaa.

        Kysehän ei ole siitä, mitä Jeesus lupasi vaan siitä, että rukouksen tulee olla Herran tahdon mukainen. Muussa tapauksessa rukousta ei kuulla, olipa se kielillä tai suomeksi esitetty. Monesti ihmiset koettavat suostutella Jumalaa antamaan heille sitä, mitä heiltä puuttuu, mutta Herra ei ole tietämätön. Kaikenlainen maanittelu, mielistely tai eläinten uhraaminen on verrattavissa pakanalliseen toimintaan, joka taitaa olla kaukana siitä, mitä Jeesus tarkoitti PH:n johdatuksella. Pelkästään tämä osoittaa, että Pyhä Henki ei ole aina ja kaikkien Jeesuksen seuraajen kanssa.

        >> Kysehän ei ole siitä, mitä Jeesus lupasi <<

        Kaikessa vaikuttaa taustalla Jumalan lupaukset. Messiaan tulo oli Jumalan lupaus. Pyhän Hengen antaminen oli Jumalan lupaus jne.

        Ja pyytää kuuluu nimenomaan sitä, mitä Jumala raamatussa lupaa, jotta rukoilee ja anoo Jumalan tahdon mukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> Kysehän ei ole siitä, mitä Jeesus lupasi <<

        Kaikessa vaikuttaa taustalla Jumalan lupaukset. Messiaan tulo oli Jumalan lupaus. Pyhän Hengen antaminen oli Jumalan lupaus jne.

        Ja pyytää kuuluu nimenomaan sitä, mitä Jumala raamatussa lupaa, jotta rukoilee ja anoo Jumalan tahdon mukaan.

        >>> Ja pyytää kuuluu nimenomaan sitä, mitä Jumala raamatussa lupaa...

        Jumala lupaa monia asioita, mitä niistä tulisi erityisesti rukoilla?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Ja pyytää kuuluu nimenomaan sitä, mitä Jumala raamatussa lupaa...

        Jumala lupaa monia asioita, mitä niistä tulisi erityisesti rukoilla?

        Kaikki Jumalan lupaukset, mitä raamatussa on, ovat pyydettävissä ja Jumalan tahdon mukaisia. Osa niistä tosin kuuluu esim. vain juutalaisille. Oppineiden mukaan raamatussa olisi yhteensä noin 8000 lupausta, joten luulisi löytyvän Jumalan tahdon mukaista rukoiltavaa jokaiselle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki Jumalan lupaukset, mitä raamatussa on, ovat pyydettävissä ja Jumalan tahdon mukaisia. Osa niistä tosin kuuluu esim. vain juutalaisille. Oppineiden mukaan raamatussa olisi yhteensä noin 8000 lupausta, joten luulisi löytyvän Jumalan tahdon mukaista rukoiltavaa jokaiselle.

        Lupausten määrää on turha pohtia, koska Jeesus itse käskee meitä rukoilemaan uskossa. Olipa lupausten määrä mikä tahansa, ne toteutuvat yhtä kanavaa pitkin (2.Kor 1:20).

        >>> Osa niistä tosin kuuluu esim. vain juutalaisille.

        Tämä on mielenkiintoin näkemys, siksi haluaisin vähän tarkennusta: voiko Jumalan antama lupaus täyttyä ilman Pyhän Hengen kastetta?


      • Henki kirjoitti:

        Lupausten määrää on turha pohtia, koska Jeesus itse käskee meitä rukoilemaan uskossa. Olipa lupausten määrä mikä tahansa, ne toteutuvat yhtä kanavaa pitkin (2.Kor 1:20).

        >>> Osa niistä tosin kuuluu esim. vain juutalaisille.

        Tämä on mielenkiintoin näkemys, siksi haluaisin vähän tarkennusta: voiko Jumalan antama lupaus täyttyä ilman Pyhän Hengen kastetta?

        *mielenkiintoinen...


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Eipä mikään ihme, että kristinuskosta on vuosisatojen saatossa tullut kirjava lypsylehmä, kun hengellisellä kentällä vaeltaa ainakin kolmenlaisia ihmisiä, jotka kaikki pitävät itseään Jumalan lapsina.

        >> Eipä mikään ihme, että kristinuskosta on vuosisatojen saatossa tullut kirjava lypsylehmä, kun hengellisellä kentällä vaeltaa ainakin kolmenlaisia ihmisiä, jotka kaikki pitävät itseään Jumalan lapsina. <<

        Ei kristikunnassakaan tapahdu mitään, mitä Jumala ei olisi ennalta kertonut tapahtuvan. Luopumus, väärät opit, maailmallisuus, korvasyyhysaarnat - kaikki ne on etukäteen raamatussa kerrottu tulevaksi. Antikristillisyyskin vaikutti jo ensimmäisten kristittyjen aikana ja on siitä asti vain lisääntynyt. Ja kun Jeesus saapuu, löytyneekö enää paljoakaan uskoa, sanoo raamattu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> Eipä mikään ihme, että kristinuskosta on vuosisatojen saatossa tullut kirjava lypsylehmä, kun hengellisellä kentällä vaeltaa ainakin kolmenlaisia ihmisiä, jotka kaikki pitävät itseään Jumalan lapsina. <<

        Ei kristikunnassakaan tapahdu mitään, mitä Jumala ei olisi ennalta kertonut tapahtuvan. Luopumus, väärät opit, maailmallisuus, korvasyyhysaarnat - kaikki ne on etukäteen raamatussa kerrottu tulevaksi. Antikristillisyyskin vaikutti jo ensimmäisten kristittyjen aikana ja on siitä asti vain lisääntynyt. Ja kun Jeesus saapuu, löytyneekö enää paljoakaan uskoa, sanoo raamattu.

        Tuo on kyllä totta. Siksi meidän tulee pitää lujasti kiinni Jeesuksen armon ankkurista, jotta emme lähtisi tuulen riepoteltavina lentoon, kuin vappupallot konsanaan.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Lupausten määrää on turha pohtia, koska Jeesus itse käskee meitä rukoilemaan uskossa. Olipa lupausten määrä mikä tahansa, ne toteutuvat yhtä kanavaa pitkin (2.Kor 1:20).

        >>> Osa niistä tosin kuuluu esim. vain juutalaisille.

        Tämä on mielenkiintoin näkemys, siksi haluaisin vähän tarkennusta: voiko Jumalan antama lupaus täyttyä ilman Pyhän Hengen kastetta?

        Uskova on yleensä erittäin kiinnostunut myös Jumalan lupausten runsaudesta raamatussa, niin kuin muistakin asioista siellä.

        Lupaukset juutalaisille ei ole mikään "näkemys", vaan raamatun totuus sekin. Ja mitä tulee Jumalan lupauksiin, niin lupaukset voi tietysti olla joillekin myös ns. negatiivinen laadultaan, kuten luvattu tuomiopäivän tuleminen jumalattomille. Uskoville se taas merkitsee lupausta mm. vastustajien kukistumisesta.


    • Anonyymi

      Helluntailaisten teltassa saamelaismiehet puhuivat keskenään saamenkieltä, niin helluntailaispastori riensi paikalle ja sanoi; nyt kun veljillä on "kielet" niin eiköhän seuraavaksi suunnitella "upotuskastetta".

      • Anonyymi

        Hah hah hah.


    • Anonyymi

      Näyttää siltä että kielillä puhumista on tutkittu varsin vähän, mutta muutamasta näkökulmasta:

      https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kielilläpuhuminen

      Lopullusia tuloksia ei ainakaan Wikipedia listaa, mutta viittaa kahdessa kohtaa yhteyksiä skitsofreniaan.

      ........ Muiden muassa episkopaalinen piispa James A. Pike on puhunut kielilläpuhumista vastaan ja sanonut sen saattavan pisimmilleen vietynä liittyä jopa skitsofreniaan.[8] Myös ortodoksinen pappismunkki Serafim Rose kritisoi kielilläpuhumisilmiöitä....

      Taitaa olla koko asia marginaalinen ilmiö ja liittyvän vain uskontoon ja sielläkin yhteen ryhmään, niin ei ole tiede käyttänyt siihen aikaa.

    • Anonyymi

      Terhi Törmälehto on tehnyt pro gradun Oulun yliopistoon : Pyhää puhetta ja salattuja sanoja. Ei ilmeisesti löydy netistä, mutta kirjoissaan sekä lehtihaastatteluissa kertoo asiasta . Hän päätyi siihen tulokseen, että taito opitaan muita kuunnellessa.

      Hän haastatteli ja nauhoitti kielilläpuhumista(glossolalia) ja vertali sitä myös suomen kielen rakenteisiin. Siansaksaa on tietysti todella haastava tutkia - täysin mahdoton.

      • Anonyymi

        Tutustuin noihin Terhin haastatteluihin ja samalla surffasin muutaman muun artikkelin. Esiin tuli kummallinen näkökulma, josta ohessa yksi lainaus:


        "" Seuraava tilanne on monille helluntailaisille tuttu: Olemme polvillamme rukoushuoneen takaosan pienessä huoneessa. Esirukoilijat käyvät meitä läpi yksitellen. He tulevat kohdalleni. Paine nousee. Koenko mitään? Tulevatko kielet? Käsi laskeutuu takaraivolleni. Ääni takanani nousee. Minua kehotetaan kiittämään – kiittämään nopeammin. En pysty puhumaan nopeammin – ainakaan selvästi. Sanat ovat yhä suomea. Sitten kädet siirtyvät seuraavan niskan päälle. Ei taaskaan!""

        Tuntuu olevan hirveä paine ruveta puhumaan kielillä. Tuleeko se jostakin vai onko vaan pakko saada möngerrystä ulos, kun on niin valtava sosiaalinen paine.

        Yhtä kaikki, en ymmärtänyt selkeästi mistään, mitä sillä kielillä puhumisella on viime kädessä tarkoitus saavuttaa tai todistaa. Pakko sanoa että jäi tunne ettei ole ihan viisasta puuhaa ja varmaan nuorille voi olla yksi helvetti koko asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutustuin noihin Terhin haastatteluihin ja samalla surffasin muutaman muun artikkelin. Esiin tuli kummallinen näkökulma, josta ohessa yksi lainaus:


        "" Seuraava tilanne on monille helluntailaisille tuttu: Olemme polvillamme rukoushuoneen takaosan pienessä huoneessa. Esirukoilijat käyvät meitä läpi yksitellen. He tulevat kohdalleni. Paine nousee. Koenko mitään? Tulevatko kielet? Käsi laskeutuu takaraivolleni. Ääni takanani nousee. Minua kehotetaan kiittämään – kiittämään nopeammin. En pysty puhumaan nopeammin – ainakaan selvästi. Sanat ovat yhä suomea. Sitten kädet siirtyvät seuraavan niskan päälle. Ei taaskaan!""

        Tuntuu olevan hirveä paine ruveta puhumaan kielillä. Tuleeko se jostakin vai onko vaan pakko saada möngerrystä ulos, kun on niin valtava sosiaalinen paine.

        Yhtä kaikki, en ymmärtänyt selkeästi mistään, mitä sillä kielillä puhumisella on viime kädessä tarkoitus saavuttaa tai todistaa. Pakko sanoa että jäi tunne ettei ole ihan viisasta puuhaa ja varmaan nuorille voi olla yksi helvetti koko asia.

        >> Paine nousee. Koenko mitään? Tulevatko kielet? Käsi laskeutuu takaraivolleni. Ääni takanani nousee. Minua kehotetaan kiittämään – kiittämään nopeammin... <<

        Tämä on tyypillistä väkisin yrittämistä joissain piireissä, vaikka raamattu selkeästi opettaa, että Pyhä Henki jakaa lahjat tahtonsa mukaan. Ei auta, vaikka kuinka kiittäisi, jos ei ylhäältä anneta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Paine nousee. Koenko mitään? Tulevatko kielet? Käsi laskeutuu takaraivolleni. Ääni takanani nousee. Minua kehotetaan kiittämään – kiittämään nopeammin... <<

        Tämä on tyypillistä väkisin yrittämistä joissain piireissä, vaikka raamattu selkeästi opettaa, että Pyhä Henki jakaa lahjat tahtonsa mukaan. Ei auta, vaikka kuinka kiittäisi, jos ei ylhäältä anneta.

        Tulevatko kielet?.....

        Kuulostaa järjettömältä. Pärjäisiköhän tässä hyvin Teatterikorkeakoulun käyneet.


    • Anonyymi

      kielilläpuhuminen ei ole kenenkään yhenkään selitettävissä, sanoo raamattu
      pyhä henki antaa puhuttavaksi ja se puhuu salaisuuksia hengessä jumalalle

      Ap.t. 2:4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

      1Kor. 14:2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.

      jumalan armoa kanssasi sanan totuuden mukaan

      • Anonyymi

        Anonyymi
        Tänään 12:01
        UUSI
        "kielilläpuhuminen ei ole kenenkään yhenkään selitettävissä, sanoo raamattu
        pyhä henki antaa puhuttavaksi ja se puhuu salaisuuksia hengessä jumalalle."

        No, jos näin silloin on asia ratkaistu. Harmi, että kuitenkin herätyskristillisyyden parissa tuppaavat hölöttämään ja vielä joku yrittää selittää vaikkapa suomeksi, ei oikein tunnu salaisuudelta.

        Kielen tunnusmerkit ovat selvät, sillä pitää pystyä kommunikoimaan ja informoimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi
        Tänään 12:01
        UUSI
        "kielilläpuhuminen ei ole kenenkään yhenkään selitettävissä, sanoo raamattu
        pyhä henki antaa puhuttavaksi ja se puhuu salaisuuksia hengessä jumalalle."

        No, jos näin silloin on asia ratkaistu. Harmi, että kuitenkin herätyskristillisyyden parissa tuppaavat hölöttämään ja vielä joku yrittää selittää vaikkapa suomeksi, ei oikein tunnu salaisuudelta.

        Kielen tunnusmerkit ovat selvät, sillä pitää pystyä kommunikoimaan ja informoimaan.

        kaksi eri asiaa, toinen puhuu herralle ja toinen puhuu seurakunnalle

        jos puhuu kielillä seurakunnalle, saa selityksen seurakunnan yhteiseksi rakentumiseksi

        1Kor. 14:26 Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi. 28 mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.

        14:4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
        14:5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.

        14:13 Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
        14:16 Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        14:17 Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        14:18 Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        14:19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.


        jumalan armoa kanssasi sanan totuuden mukaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kaksi eri asiaa, toinen puhuu herralle ja toinen puhuu seurakunnalle

        jos puhuu kielillä seurakunnalle, saa selityksen seurakunnan yhteiseksi rakentumiseksi

        1Kor. 14:26 Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi. 28 mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.

        14:4 Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa.
        14:5 Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu.

        14:13 Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
        14:16 Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        14:17 Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        14:18 Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        14:19 mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.


        jumalan armoa kanssasi sanan totuuden mukaan

        Ainakin kaksi eri asiaa kun näille kristittyjen herroille puhuu, tai kuuntelee:
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
        kristittyjen Barjeesus ei ole eikä kelpaa syntien eikä rikoksien sovittajaksi:
        "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin kaksi eri asiaa kun näille kristittyjen herroille puhuu, tai kuuntelee:
        https://www.gotquestions.org/Suomi/saatana-taman-maailman-jumala.html
        kristittyjen Barjeesus ei ole eikä kelpaa syntien eikä rikoksien sovittajaksi:
        "Apostolien teot:13:6 Ja kun he olivat vaeltaneet kautta koko saaren Pafoon asti, tapasivat he erään juutalaisen miehen, noidan ja väärän profeetan, jonka nimi oli Barjeesus."

        sinulla on oma sönkkäpartamies. Elä kuolemaasi kohti.


    • Anonyymi

      On tehty tutkimuksia. YouTubestakin taitaa löytyä joku ohjelma, jossa aivosähkökäyrää tms. tutkittiin kielilläpuhumisen aikana.

      • Anonyymi

        Eli se osoittaa, että kielillä puhujat eivät ole normaaleja. Heillä on aivoissa jotakin pielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli se osoittaa, että kielillä puhujat eivät ole normaaleja. Heillä on aivoissa jotakin pielessä.

        Kuka niin sanoi, että on pielessä? Siellä vain havaittiin, että jokin tietty osa aivoista on silloin toiminnassa tai muuttuu, kun puhuu kielillä.


    • Anonyymi

      helluntailaiset petkuttaa tässäkin asiassa.

      apostolit puhuivat helluntaina ymmärrettäviä vieraita kieliä, ei mitään salakieltä

      • Anonyymi

        kristityillä on laittomuuden eksyttäjä apostolit.
        kristillisten Jeesuksella on Hänen opeille kuuluaiset opetuslapset!


    • Anonyymi

      Vasta Paavali keksi salakielillä puhumisen tekniikan saatuaan sitä ennen Saatanan enkelin pysyväiseksi kaverikseen.

      • Anonyymi

        >> Vasta Paavali keksi salakielillä puhumisen tekniikan saatuaan sitä ennen Saatanan enkelin pysyväiseksi kaverikseen. <<

        Ensimmäinen kilelilläpuhumisen lahja annettiin helluntaina Jeesuksen kanssa vaeltaneille opetuslapsille, kun Pyhä Henki vuodatettiin.

        Paavali ei ollut vielä silloin edes kuvioissa mukana uskovana, vaan kuului Jeesuksen opetuslapsia vainoaviin fariseuksiin.


    • Anonyymi

      Minä puhun ymmärrettävästi 43 kielellä. Haluatko tutkia? Ok, tehdään niin. Ei kun tutkimaan.

      Odota vähän. Povitasku pullottaa liilaa, tarvitsen vähän lisää toisenkin povitaskun täytettä, että kumpikin puoli vaikuttaa yhtä paksuilta.

      Joko uskot, että osaan puhua kielillä, tarkalleen ottaen 43 eri kieltä.

      "Eihän sitä Erkkikään usko, vaikka luki kieliä kuusitoista vuotta joka päivä karjapohjolassa?" -Niinkö?

      "Tarkistan vielä, että ethän varmasti tarkoita "kieleltälukemista" (Huuliltalukemista)?

      No niin, nyt on Myama Enence hyvin piilossa, että eiköhän aloiteta tää tutkimus!

      Vavaa jälki hyppyä" -Rinteelle terveisiä, että hyvin menee. -Paitsi Erkillä.

    • Anonyymi

      Entäs se ääniä kuuluvien poppoo? Joissakin kaupungeissa on ääniä kuuluvien kerhoja yms.
      Yks tuttuni kuuluu heihin. Kertoi, et äänet voivat varoittaa nurkan takana piilevästä vaarasta.
      Onko siis ihmisen tietoisuus laajempi kuin tiedämmekään?

      • Anonyymi

        Aika hauskaa: Hilluntaisilla kielilläpuhuminen on pyhän hengen vaikutusta ja sama muilla on sitten noituutta!
        Kielillä pölöttäminen, loveen lankeaminen on oikeasti joko näyteltyä tai sitten aivotoiminnan tuottama uskonnollisen kiihotuksen orgasmi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika hauskaa: Hilluntaisilla kielilläpuhuminen on pyhän hengen vaikutusta ja sama muilla on sitten noituutta!
        Kielillä pölöttäminen, loveen lankeaminen on oikeasti joko näyteltyä tai sitten aivotoiminnan tuottama uskonnollisen kiihotuksen orgasmi.

        Tuskinpa nyt sentään orgasmi. En usko orgasmia saatavan muutoin kuin sukupuolielimiä stimuloimalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa nyt sentään orgasmi. En usko orgasmia saatavan muutoin kuin sukupuolielimiä stimuloimalla.

        Uskosi on puutteellinen ainakin tuolta osin. Tosin harvat ovat kutsutut ja tuollainen armolahja suotu ; ).
        Tutkitusti uskonnollinen ja seksuaalinen kiima vastaavat aivotoimintana toisiaan.


      • Anonyymi

        Joo, sun aivosi laajenevat nurkan taakse tarvittaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika hauskaa: Hilluntaisilla kielilläpuhuminen on pyhän hengen vaikutusta ja sama muilla on sitten noituutta!
        Kielillä pölöttäminen, loveen lankeaminen on oikeasti joko näyteltyä tai sitten aivotoiminnan tuottama uskonnollisen kiihotuksen orgasmi.

        >> Aika hauskaa: Hilluntaisilla kielilläpuhuminen on pyhän hengen vaikutusta ja sama muilla on sitten noituutta! <<

        Hauskuus siitä on kyllä kaukana.

        Se ratkaisee, mikä henki ihmisessä on. Vain Pyhä Henki on Jumalan ja Kristuksen henki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Aika hauskaa: Hilluntaisilla kielilläpuhuminen on pyhän hengen vaikutusta ja sama muilla on sitten noituutta! <<

        Hauskuus siitä on kyllä kaukana.

        Se ratkaisee, mikä henki ihmisessä on. Vain Pyhä Henki on Jumalan ja Kristuksen henki.

        Kyllähän orgasmi aina on ihan nassakkata, mutta että julkisesti...


    • Anonyymi

      Miksen minä ole koskaan saanut puhua kielillä vaikka olen ollut uskossa jo yli 40 vuotta? En tiedä, miten minun tulisi toimia, jotta rupeaisin puhuman kielillä. Olen syvästi uskossa ja minulle on sanottu, että olen saanut Pyhän Hengen ja kehottamisen armolahjan. Ehkä minä vain en osaa puhua kielillä. En tunne yhtään kielillä puhumisen sanaa. Myöskään uskovat isäni ja vaimoni eivät osaa puhua kielillä.

      Yksi ystäväni rukoilee kielillä. Jostakin syystä minulle tulee sellainen olo kun hän rukoilee kielillä, että teen jotakin väärää kun olen hänen seurassaan. On ikään kuin Saatana yrittäisi lähestyä minua. Silloin en pysty keskittymään omaan rukoilemiseeni. Hän kuulostaa riivatulta. Onkohan se normaalia?

      • Anonyymi

        kielillä puhuminen ei oo merkki että jumalan lapsilla olisi oikeus siihen
        se on armolahja kun pyhä henki jakaa tahtonsa mukaan

        1Kor. 12:11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.

        jumalan armoa kanssasi sanan totuuden mukaan


      • Anonyymi

        Minuuun ei ole kuin muutaman kerran tehnyt kielilläpuhuminen sellaista vaikutusta, että totesin, että nyt henkilö puhuu oikeasti Pyhän Hengen vaikutuksesta kielillä. Silloin tunsin kuin sieluani olisi kohotettu kohti Jumalaa ja voimaa virtasi väsyneeseen olemukseeni.

        Useimmiten kyllä haukottelen paikallani ja puhun kielilläpuhujan vuodatuksen aikana suoraan Herralle, että en usko kuulemani kielen olevan aitoa. Joskus minulle on puhuttu kielillä esirukouksen aikana ja olen silloinkin Herralle sanonut, ettei sillä ollut mitään vaikutusta tai merkitystä itselleni, vaan kielilläpuhujaa näytti enemmän hivelevän tämä hänen kielilläpuhumisensa.

        Toivoisin, että raittiusaalto pyyhkäisisi tämänkin aiheen yli seurakunnissa ja uskovat pystyisivät lopettamaan ei-raittiit soperruksensa ja muminansa.


      • Anonyymi

        >> Vasta Paavali keksi salakielillä puhumisen tekniikan saatuaan sitä ennen Saatanan enkelin pysyväiseksi kaverikseen. <<

        En minäkään ole saanut kielilläpuhumista. Mitään ei saa, jos ylhäältä ei anneta. Helluntailaisten kanssa varsinkin olo on kuin sekundauskovalla.


    • Anonyymi

      sekava puhe ja kieli ei ketään rakenna, vain ymmärrettävä järkevä puhe rakentaa ihmistä

      • Anonyymi

        Tärkeämpää heille olisi kielellä kuin kielellä tuoda julki ymmärrettävästi kuulioille, että Jumalan antama sapatti tulee pitää pyhänäpäivänä.

        1234567---


    • Anonyymi

      Barjeesus oli kuulema kova käymään baarissa.Kiskoi siellä kaksin käsin viiniä.

      • Anonyymi

        raamattu: 1 Kor: 22

        "Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        raamattu: 1 Kor: 22

        "Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville"

        En oikein ymmärrä noita Raamatun viestejä.

        Jos oikein ymmärrän noita kirjoituksia, niin helluntalaisella itsellään on ihan hirveä paine pystyä puhumaan kielillä:

        - ihminen alkaa matkia toisia, jotta saisi muiden hyväksynnän ja olisi uskottava uskovainen
        - ihminen oikeasti pääsee hurmostilaan ja alkaa suoltaa suusta kaikenlaista tai
        - ihminen kuvittelee että Jumala puhuu hänen kauttaan.

        Nuo kaksi ensimmäistä ovat harmittomia, joskin ensimmäinen kohta voi olla yksilölle ahdistava. Mutta kolmas kohta on kyllä lähellä samaa mitä muutamissa sairauksissa ilmenee.

        Eli väittän vastaan tuota raamatun kohtaa. Helluntalaisella itsellään on tarve puhua kielillä. Minua ei vakuuta Jumalan olemassa olosta jos joku porukka puhuu mitä sattuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        raamattu: 1 Kor: 22

        "Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville"

        Yli neljäkymmentä vuotta sitten olin eräässä Baptistien kokouksessa, jossa eräs nainen puhui kesken kokouksen kielillä, taisi joku selittääkin. Ei niin merkittävää sanomaa.

        Heilläkin sunnuntai pyhä, sunnuntai pyhäkouluineen ja kokouksineen, samoin tällä naishenkilöllä.
        Siihen aikaan kuuluin vielä Luterilaiseen kirkkoon. Kävin useissa piireissä kuuntelemassa mitä heidän opetuksensa pitää sisällään. Luin eri suuntien kirjasia lehtisiä kaikkea.

        Loppujen lopuksi minun valintani ei ollut nämä sunnuntaikirkot. Jumalan johdatus kohdallani oli toinen. Etsikkoaikanani Jumala antoi täyden ymmärryksen siitä, että Jumalan antama sapatti tulee pitää pyhänäpäivänä.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oikein ymmärrä noita Raamatun viestejä.

        Jos oikein ymmärrän noita kirjoituksia, niin helluntalaisella itsellään on ihan hirveä paine pystyä puhumaan kielillä:

        - ihminen alkaa matkia toisia, jotta saisi muiden hyväksynnän ja olisi uskottava uskovainen
        - ihminen oikeasti pääsee hurmostilaan ja alkaa suoltaa suusta kaikenlaista tai
        - ihminen kuvittelee että Jumala puhuu hänen kauttaan.

        Nuo kaksi ensimmäistä ovat harmittomia, joskin ensimmäinen kohta voi olla yksilölle ahdistava. Mutta kolmas kohta on kyllä lähellä samaa mitä muutamissa sairauksissa ilmenee.

        Eli väittän vastaan tuota raamatun kohtaa. Helluntalaisella itsellään on tarve puhua kielillä. Minua ei vakuuta Jumalan olemassa olosta jos joku porukka puhuu mitä sattuu.

        Jos sukuinen ihminen sekoilee, kunhan ei rikos lakia., niin ok.

        Mutta lapset kärsivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli neljäkymmentä vuotta sitten olin eräässä Baptistien kokouksessa, jossa eräs nainen puhui kesken kokouksen kielillä, taisi joku selittääkin. Ei niin merkittävää sanomaa.

        Heilläkin sunnuntai pyhä, sunnuntai pyhäkouluineen ja kokouksineen, samoin tällä naishenkilöllä.
        Siihen aikaan kuuluin vielä Luterilaiseen kirkkoon. Kävin useissa piireissä kuuntelemassa mitä heidän opetuksensa pitää sisällään. Luin eri suuntien kirjasia lehtisiä kaikkea.

        Loppujen lopuksi minun valintani ei ollut nämä sunnuntaikirkot. Jumalan johdatus kohdallani oli toinen. Etsikkoaikanani Jumala antoi täyden ymmärryksen siitä, että Jumalan antama sapatti tulee pitää pyhänäpäivänä.

        1234567---

        Arvioikaa, onko kaikki kielilläpuhuminen Herrasta vai ei.

        Eräs uskova on julkisesti kertonut, kuinka jossain kokouksessa eräs henkilö puhkesi kesken saarnan aina välillä puhumaan kielillä. Kun se toistui, saarnaaja lopulta keskeytti puheensa ja sanoi tälle henkilölle, että:

        - Tiedättekö, että te puhutte latinaa?
        - Ai? ilahtui kielilläpuhuja.

        Saarnaaja jatkoi:
        -Olen itse opiskellut latinaa. Tiedättekö, että te hoette lausetta "kyllä se minäkin sentään jotain olen".

        Siihen loppui kielilläpuhuminen.

        Oliko tämä kielilläpuhuminen ja sen sanoma nyt sitten Herrasta vai ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En oikein ymmärrä noita Raamatun viestejä.

        Jos oikein ymmärrän noita kirjoituksia, niin helluntalaisella itsellään on ihan hirveä paine pystyä puhumaan kielillä:

        - ihminen alkaa matkia toisia, jotta saisi muiden hyväksynnän ja olisi uskottava uskovainen
        - ihminen oikeasti pääsee hurmostilaan ja alkaa suoltaa suusta kaikenlaista tai
        - ihminen kuvittelee että Jumala puhuu hänen kauttaan.

        Nuo kaksi ensimmäistä ovat harmittomia, joskin ensimmäinen kohta voi olla yksilölle ahdistava. Mutta kolmas kohta on kyllä lähellä samaa mitä muutamissa sairauksissa ilmenee.

        Eli väittän vastaan tuota raamatun kohtaa. Helluntalaisella itsellään on tarve puhua kielillä. Minua ei vakuuta Jumalan olemassa olosta jos joku porukka puhuu mitä sattuu.

        >> helluntalaisella itsellään on ihan hirveä paine pystyä puhumaan kielillä:

        - ihminen alkaa matkia toisia, jotta saisi muiden hyväksynnän ja olisi uskottava uskovainen
        - ihminen oikeasti pääsee hurmostilaan ja alkaa suoltaa suusta kaikenlaista tai
        - ihminen kuvittelee että Jumala puhuu hänen kauttaan. <<

        Kyllä. Helluntailaisista jopa osa on tunnustanut, että helluntaiseurakunnissa on paine puhua kielillä, koska sitä pidetään Ainoana Oikeana Merkkinä Pyhän Hengen Ensitäyteydestä, eikä kukaan halua erottautua joukosta.

        Laumasieluparat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli neljäkymmentä vuotta sitten olin eräässä Baptistien kokouksessa, jossa eräs nainen puhui kesken kokouksen kielillä, taisi joku selittääkin. Ei niin merkittävää sanomaa.

        Heilläkin sunnuntai pyhä, sunnuntai pyhäkouluineen ja kokouksineen, samoin tällä naishenkilöllä.
        Siihen aikaan kuuluin vielä Luterilaiseen kirkkoon. Kävin useissa piireissä kuuntelemassa mitä heidän opetuksensa pitää sisällään. Luin eri suuntien kirjasia lehtisiä kaikkea.

        Loppujen lopuksi minun valintani ei ollut nämä sunnuntaikirkot. Jumalan johdatus kohdallani oli toinen. Etsikkoaikanani Jumala antoi täyden ymmärryksen siitä, että Jumalan antama sapatti tulee pitää pyhänäpäivänä.

        1234567---

        >> Etsikkoaikanani Jumala antoi täyden ymmärryksen siitä, että Jumalan antama sapatti tulee pitää pyhänäpäivänä. <<

        Niin minullekin Herra antoi ymmärryksen siitä, että sapatinpäivä, lepopäivä, on lauantai. Mutta hän valaisi myös, että niin adventismi kuin muutkin ovat ihmislähtöisiä liikkeitä, eikä niihin tarvitse liittyä, ja ettei sapatin pitäminen ole mikään pelastuskysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> helluntalaisella itsellään on ihan hirveä paine pystyä puhumaan kielillä:

        - ihminen alkaa matkia toisia, jotta saisi muiden hyväksynnän ja olisi uskottava uskovainen
        - ihminen oikeasti pääsee hurmostilaan ja alkaa suoltaa suusta kaikenlaista tai
        - ihminen kuvittelee että Jumala puhuu hänen kauttaan. <<

        Kyllä. Helluntailaisista jopa osa on tunnustanut, että helluntaiseurakunnissa on paine puhua kielillä, koska sitä pidetään Ainoana Oikeana Merkkinä Pyhän Hengen Ensitäyteydestä, eikä kukaan halua erottautua joukosta.

        Laumasieluparat.

        Tämä on hirveää kun ajattelee esimerkiksi nuoria, jotka ovat epävarmoja.

        Myös lapsia varmaan pelottaa hurmoshenkinen kiihkeä kälätys. Näyttää aikuisestakin pelottavalta.

        Kaikkea Raamattu saakin aikaan. Tässä yksi tarina:

        https://www.uskontojenuhrientuki.fi/kertomus/syntynyt-helluntalaiseksi/.

        Uskonnoliset koulut tulisi kieltää, että lapsille kehittyisi mahdollisuus itse pohtia elämää, eikä se tulisi kaikenlaisten uskonnon tulkintojen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Etsikkoaikanani Jumala antoi täyden ymmärryksen siitä, että Jumalan antama sapatti tulee pitää pyhänäpäivänä. <<

        Niin minullekin Herra antoi ymmärryksen siitä, että sapatinpäivä, lepopäivä, on lauantai. Mutta hän valaisi myös, että niin adventismi kuin muutkin ovat ihmislähtöisiä liikkeitä, eikä niihin tarvitse liittyä, ja ettei sapatin pitäminen ole mikään pelastuskysymys.

        Ihmiselle on tärkeämpää tuntea totuus kuin kirkkoihin liittymiset. On tärkeää, että kukin oppii julistamaan totuuksia omissa kirkoissaan, jotka kirkkoihin kuuluvat, ei siinä mitään kirkkojen vaihtamisia tarvita.

        1948 vuoden Luterilainen katekismuksesta luettua. Kymmenenkäskyä. Jumala uhkaa rangaista kaikkia niitä, jotka rikkovat nämä käskyt. Sentähden meidän tulee peljätä Hänen vihaansa, niin ettemme riko näitä käskyjä. Mutta Hän lupaa armonsa ja kaikkea hyvää niille, jotka pitävät nämä käskyt. Sentähden meidän tulee rakastaa Jumalaa, turvautua Häneen ja mielellämme elää Hänen käskyjensä mukaan.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on hirveää kun ajattelee esimerkiksi nuoria, jotka ovat epävarmoja.

        Myös lapsia varmaan pelottaa hurmoshenkinen kiihkeä kälätys. Näyttää aikuisestakin pelottavalta.

        Kaikkea Raamattu saakin aikaan. Tässä yksi tarina:

        https://www.uskontojenuhrientuki.fi/kertomus/syntynyt-helluntalaiseksi/.

        Uskonnoliset koulut tulisi kieltää, että lapsille kehittyisi mahdollisuus itse pohtia elämää, eikä se tulisi kaikenlaisten uskonnon tulkintojen kautta.

        >> Uskonnoliset koulut tulisi kieltää, että lapsille kehittyisi mahdollisuus itse pohtia elämää, eikä se tulisi kaikenlaisten uskonnon tulkintojen kautta. <<

        Mitä ihmettä?! Maailmahan on täynnä kouluja, jotka eivät ole millään lailla uskonnollisia. Suomessa varsinkaan ei kristillisä kouluja ole kuin kourallinen.

        Ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että joka paikkakunnalta pitäsi löytyä raamatun kristinukoon perustuva päiväkoti, esiopetus ja peruskoulu ja muitakin opinahjoja mahdollisuuksien mukaan. Israelin Jumalan palvonnan kuuluisi läpäistä koko yhteiskunnan kaikki osa-alueet. Mutta varmasti ei tällaista yhteiskuntaa tule ennen kuin Jeesus itse hallitsee maan päällä.

        Enemmänkin ennustan, että tulee olemaan uushenkisiä kouluja, joissa joogataan, meditoidaan ym. idän uskonnoista ja okkultismista peräisin olevaa. sellainen on jo alkanutkin. Ja kukaan ei älähdäkään, vaikka on sekauskontoa pilvin pimein koulussa. Se taas johtuu siitä, että raamatun mukaan vain Jeesus ja kristityt ovat niitä, joista halutaan lopullisesti eroon.


    • Anonyymi

      Tehdäänpä testi: valitaan yksi luotettavaksi väitetty kielilläpuhuja. Valitaan esim viisi luotettavaksi väitettyä kielten selittäjää, ja esitetään heille kullekin erikseen tallenne kielillä puhujan esityksestä. Saammeko me yhden yhtäläisen selityksen vai viisi erilasta "selitystä"?

      • Vastaavia testejä on tehty. Lopputulos oli se, että kaikki tulkinnat olivat erilaisia. Ilmiötä selitettiin sillä, että PH puhuu eri tavalla ja eri asioita eri ihmisille.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Vastaavia testejä on tehty. Lopputulos oli se, että kaikki tulkinnat olivat erilaisia. Ilmiötä selitettiin sillä, että PH puhuu eri tavalla ja eri asioita eri ihmisille.

        Eli siis puheella ei ollut mitään merkitystä vaan ainoastaan sen tulkinnalla.
        Kahvinporoista ennustaminen alkaa vaikuttaa kristinuskon rinnalla varsin luotettavalta menetelmältä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis puheella ei ollut mitään merkitystä vaan ainoastaan sen tulkinnalla.
        Kahvinporoista ennustaminen alkaa vaikuttaa kristinuskon rinnalla varsin luotettavalta menetelmältä.

        En sanoisi ihan näinkään. Joidenkin uskovien mukaan PH:n puhe on kuin iso mosaiikki, jonka eriväriset ja -kokoiset palaset ovat täydellisessä harmoniassa sekä keskenään, että ympäristön kanssa. Eri ihmiset näkevät (lue kuulevat) eri asioita tuota hengellistä taulua katsellessaan (kuunnellessaan) ja siksi tulkitsevat eri tavalla. Samantapainen ilmiö on tuttu mm. abstraktista taiteesta.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        En sanoisi ihan näinkään. Joidenkin uskovien mukaan PH:n puhe on kuin iso mosaiikki, jonka eriväriset ja -kokoiset palaset ovat täydellisessä harmoniassa sekä keskenään, että ympäristön kanssa. Eri ihmiset näkevät (lue kuulevat) eri asioita tuota hengellistä taulua katsellessaan (kuunnellessaan) ja siksi tulkitsevat eri tavalla. Samantapainen ilmiö on tuttu mm. abstraktista taiteesta.

        Tuolla logiikalla tosiaan raamattu on totuus. Ei tarvitse muuta kuin terveen järjen vaikuksesta asetella kirjaimet uuteen järjestykseen.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        En sanoisi ihan näinkään. Joidenkin uskovien mukaan PH:n puhe on kuin iso mosaiikki, jonka eriväriset ja -kokoiset palaset ovat täydellisessä harmoniassa sekä keskenään, että ympäristön kanssa. Eri ihmiset näkevät (lue kuulevat) eri asioita tuota hengellistä taulua katsellessaan (kuunnellessaan) ja siksi tulkitsevat eri tavalla. Samantapainen ilmiö on tuttu mm. abstraktista taiteesta.

        >> ...Eri ihmiset näkevät (lue kuulevat) eri asioita tuota hengellistä taulua katsellessaan (kuunnellessaan) ja siksi tulkitsevat eri tavalla... <<

        Se, kuinka raamattua ymmärtää, pohjautuu lähinnä siihen, kuinka paljon Pyhä Henki sitä avaa. Raamattua opettavan tarvitsee ymmärtää raamatusta enemmän kuin ns. riviuskovan.

        Jos ja kun Pyhä Henki ei sitten ole raamattua riviuskovalle paljon avannut, niin siinä kohtaa moni koittaa sitten omaa tuuriaan ja arvailee lopun edestä eli alkaa tehdä omia tulkintojaan. Tai sitten luetaan tai kuunnellaan muiden valmiita selityksiä ja tulkintoja, joista sitten poimitaan se mieluisin, jota aletaan sitten yleensä puolustamaankin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> ...Eri ihmiset näkevät (lue kuulevat) eri asioita tuota hengellistä taulua katsellessaan (kuunnellessaan) ja siksi tulkitsevat eri tavalla... <<

        Se, kuinka raamattua ymmärtää, pohjautuu lähinnä siihen, kuinka paljon Pyhä Henki sitä avaa. Raamattua opettavan tarvitsee ymmärtää raamatusta enemmän kuin ns. riviuskovan.

        Jos ja kun Pyhä Henki ei sitten ole raamattua riviuskovalle paljon avannut, niin siinä kohtaa moni koittaa sitten omaa tuuriaan ja arvailee lopun edestä eli alkaa tehdä omia tulkintojaan. Tai sitten luetaan tai kuunnellaan muiden valmiita selityksiä ja tulkintoja, joista sitten poimitaan se mieluisin, jota aletaan sitten yleensä puolustamaankin.

        Raamatunlauseiden ymmärtäminen ei taida liittyä kovinkaan paljon keskusteluun koetuloksista, jotka todistavat ihmisten tulkitsevan eri tavalla samaa nauhoitettua PH:n ilmoitusta, vai?!

        Yleinen käsitys on, että Raamattu on Herran puhetta. Se on kirjoitettu PH:n johdatuksessa ja ihmiset, jotka kirjoittivat ylös PH:n ilmoittamia lauseita eivät välttämättä edes ymmärtäneet kaikkea, mitä kirjoittivat. Jos Raamatun kirjoittajat eivät ymmärtäneet, niin miksi oletat, että nyt ~3000 vuotta myöhemmin joku ymmärtäisi "paremmin"?

        Nähtävästi PH ei ole avannut opetuksia juuri kenellekään nykyisistä pastoreista/opettajista, sen verran värikkäitä ja toinen toisistaan poikkeavia opetuksia kuulee voideltujen jehujen suusta. Toinen vaihtoehto on, että kaikki opettajat puhuvat omiaan, mutta sekin tarkoittaa, että PH:llä ei ole mitään tekemistä näiden opetusten kanssa.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Raamatunlauseiden ymmärtäminen ei taida liittyä kovinkaan paljon keskusteluun koetuloksista, jotka todistavat ihmisten tulkitsevan eri tavalla samaa nauhoitettua PH:n ilmoitusta, vai?!

        Yleinen käsitys on, että Raamattu on Herran puhetta. Se on kirjoitettu PH:n johdatuksessa ja ihmiset, jotka kirjoittivat ylös PH:n ilmoittamia lauseita eivät välttämättä edes ymmärtäneet kaikkea, mitä kirjoittivat. Jos Raamatun kirjoittajat eivät ymmärtäneet, niin miksi oletat, että nyt ~3000 vuotta myöhemmin joku ymmärtäisi "paremmin"?

        Nähtävästi PH ei ole avannut opetuksia juuri kenellekään nykyisistä pastoreista/opettajista, sen verran värikkäitä ja toinen toisistaan poikkeavia opetuksia kuulee voideltujen jehujen suusta. Toinen vaihtoehto on, että kaikki opettajat puhuvat omiaan, mutta sekin tarkoittaa, että PH:llä ei ole mitään tekemistä näiden opetusten kanssa.

        >> Jos Raamatun kirjoittajat eivät ymmärtäneet, niin miksi oletat, että nyt ~3000 vuotta myöhemmin joku ymmärtäisi "paremmin"? <<

        Raamattu tosiaankin sanoo ymmärryksen lisääntyvän lopun aikana (mm. Daniel 12).

        Ja omasta mielestäni tämä näkyy nyt esim. siinä, että kristikunnassa pyristellään nyt suuntaan, jossa yritämme luopua esim. kuppikuntalaisuudesta, ihmiskäskyistä, perinteistä ym., joita uskovat itse ovat kyhänneet raamatun sanan vastaisesti. Mutta raamattu myös kertoo, etteivät kaikki totuuteen tule koskaan taipumaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> Jos Raamatun kirjoittajat eivät ymmärtäneet, niin miksi oletat, että nyt ~3000 vuotta myöhemmin joku ymmärtäisi "paremmin"? <<

        Raamattu tosiaankin sanoo ymmärryksen lisääntyvän lopun aikana (mm. Daniel 12).

        Ja omasta mielestäni tämä näkyy nyt esim. siinä, että kristikunnassa pyristellään nyt suuntaan, jossa yritämme luopua esim. kuppikuntalaisuudesta, ihmiskäskyistä, perinteistä ym., joita uskovat itse ovat kyhänneet raamatun sanan vastaisesti. Mutta raamattu myös kertoo, etteivät kaikki totuuteen tule koskaan taipumaan.

        >>> Raamattu tosiaankin sanoo ymmärryksen lisääntyvän lopun aikana (mm. Daniel 12).

        Osoitan tulkinnan vääräksi.

        Jos Danielin kirjassa annettua ilmoitusta tulkitsee sananmukaisesti, niin ymmärrys tulee lisääntymään vasta lopun aikana. Lopun ajasta on ollut puhetta viimeiset 2000 vuotta, mutta sen ajankohdasta kenelläkään ei tunnu olevan varmaa tietoa.

        Toisaalta, Raamatun mukaan PH on juuri se, joka antaa ymmärrystä. Jos ymmärrys tulee lisäntymään vasta lopun aikana, kuten äsken totesit, D12 tulee tulkita niin, että myös PH ilmestyy vasta lopun aikana antamaan sitä ymmärrystä. Ei siis ennen sitä. Täten kaikki opetukset PH:n vaikutuksesta ennen lopun aikaa tulisi (paradoksaalista kyllä) hylätä, sillä ei PH voisi vaikuttaa, jos ihmisillä ei ole tarvittavaa ymmärräystä.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Raamatunlauseiden ymmärtäminen ei taida liittyä kovinkaan paljon keskusteluun koetuloksista, jotka todistavat ihmisten tulkitsevan eri tavalla samaa nauhoitettua PH:n ilmoitusta, vai?!

        Yleinen käsitys on, että Raamattu on Herran puhetta. Se on kirjoitettu PH:n johdatuksessa ja ihmiset, jotka kirjoittivat ylös PH:n ilmoittamia lauseita eivät välttämättä edes ymmärtäneet kaikkea, mitä kirjoittivat. Jos Raamatun kirjoittajat eivät ymmärtäneet, niin miksi oletat, että nyt ~3000 vuotta myöhemmin joku ymmärtäisi "paremmin"?

        Nähtävästi PH ei ole avannut opetuksia juuri kenellekään nykyisistä pastoreista/opettajista, sen verran värikkäitä ja toinen toisistaan poikkeavia opetuksia kuulee voideltujen jehujen suusta. Toinen vaihtoehto on, että kaikki opettajat puhuvat omiaan, mutta sekin tarkoittaa, että PH:llä ei ole mitään tekemistä näiden opetusten kanssa.

        Pyhän hengen tietämys oli ihme kyllä paikallisten paimentolaisten tasolla kun raamattua keksittiin ja kasattiin. Eli ei mitään yhteishenkeä enempää.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Raamattu tosiaankin sanoo ymmärryksen lisääntyvän lopun aikana (mm. Daniel 12).

        Osoitan tulkinnan vääräksi.

        Jos Danielin kirjassa annettua ilmoitusta tulkitsee sananmukaisesti, niin ymmärrys tulee lisääntymään vasta lopun aikana. Lopun ajasta on ollut puhetta viimeiset 2000 vuotta, mutta sen ajankohdasta kenelläkään ei tunnu olevan varmaa tietoa.

        Toisaalta, Raamatun mukaan PH on juuri se, joka antaa ymmärrystä. Jos ymmärrys tulee lisäntymään vasta lopun aikana, kuten äsken totesit, D12 tulee tulkita niin, että myös PH ilmestyy vasta lopun aikana antamaan sitä ymmärrystä. Ei siis ennen sitä. Täten kaikki opetukset PH:n vaikutuksesta ennen lopun aikaa tulisi (paradoksaalista kyllä) hylätä, sillä ei PH voisi vaikuttaa, jos ihmisillä ei ole tarvittavaa ymmärräystä.

        Raamattu ilmoittaa selvästi sen, että lopun ajat alkoivat Jeesuksesta. En ole koskaan törmännyt sellaiseen uskovaan, joka ei ole sitä tiennyt.

        Pyhä Henkikin oli kyllä läsnä jo vanhan testamentin ihmisten aikaan ja vaikutti ja puhui tiettyjen ihmisten elämässä, mm. niiden profeettojen, jotka valittiin Herran asioita tuomaan maailman tiettäväksi. Jumala on aina puhunut nimenomaan Henkensä kautta ja hän on raamatun alusta asti ollut mukana kaikessa. Vasta uudessa liitossa Pyhä Henki alkoi asettua jokaisen sydämeen, joka uskoo Jeesukseen ja niin jokainen tulee Herran opettamaksi, kuten raamattu asiasta puhuu.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Raamattu tosiaankin sanoo ymmärryksen lisääntyvän lopun aikana (mm. Daniel 12).

        Osoitan tulkinnan vääräksi.

        Jos Danielin kirjassa annettua ilmoitusta tulkitsee sananmukaisesti, niin ymmärrys tulee lisääntymään vasta lopun aikana. Lopun ajasta on ollut puhetta viimeiset 2000 vuotta, mutta sen ajankohdasta kenelläkään ei tunnu olevan varmaa tietoa.

        Toisaalta, Raamatun mukaan PH on juuri se, joka antaa ymmärrystä. Jos ymmärrys tulee lisäntymään vasta lopun aikana, kuten äsken totesit, D12 tulee tulkita niin, että myös PH ilmestyy vasta lopun aikana antamaan sitä ymmärrystä. Ei siis ennen sitä. Täten kaikki opetukset PH:n vaikutuksesta ennen lopun aikaa tulisi (paradoksaalista kyllä) hylätä, sillä ei PH voisi vaikuttaa, jos ihmisillä ei ole tarvittavaa ymmärräystä.

        >> ymmärrys tulee lisääntymään vasta lopun aikana <<

        Sanotaanko raamatussa, että ymmärrys lisääntyy "vasta" lopun aikana? Ei, vaan sanotaan, että se "lisääntyy", eli ymmärrys kasvaa entisestään siitä, mitä se on ennen ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhän hengen tietämys oli ihme kyllä paikallisten paimentolaisten tasolla kun raamattua keksittiin ja kasattiin. Eli ei mitään yhteishenkeä enempää.

        >> Pyhän hengen tietämys oli ihme kyllä paikallisten paimentolaisten tasolla <<

        Jumalan tietämys on sama eilen tänään ja iankaikkisesti eli hän on aina ollut yhtä kaikkitietävä.

        Mutta paimentolaisväestölle tuskin on voinut opettaa asioita samoin tai samassa mittakaavassa kuin nykyihmisille, eli kysymys on ollut ihmisen omasta vajavaisesta ymmärryksestä, eikä Jumalan "vajavaisesta tietämyksestä".


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> ymmärrys tulee lisääntymään vasta lopun aikana <<

        Sanotaanko raamatussa, että ymmärrys lisääntyy "vasta" lopun aikana? Ei, vaan sanotaan, että se "lisääntyy", eli ymmärrys kasvaa entisestään siitä, mitä se on ennen ollut.

        >>> Sanotaanko raamatussa, että ymmärrys lisääntyy "vasta" lopun aikana?

        Ei ole mitään eroa, ei edes kielellisesti. Se, että Jeesus neuvoo odottamaan valvoen hänen paluutaan ei tarkoita, että eläisimme lopun aikaa. Paitsi tietysti filosofisessa mielessä - jokainen päivä on mille tahansa elolliselle olennolle loppuelämän ensimmäinen päivä eli "lopun aikaa".

        >>> Pyhä Henkikin oli kyllä läsnä jo vanhan testamentin ihmisten aikaan...

        Yrität jälleen kerran vääristää sanojani, mutta ehkä tällä kertaa kyseessä on vain väärinymmärrys puoleltasi. Saat anteeksi.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Sanotaanko raamatussa, että ymmärrys lisääntyy "vasta" lopun aikana?

        Ei ole mitään eroa, ei edes kielellisesti. Se, että Jeesus neuvoo odottamaan valvoen hänen paluutaan ei tarkoita, että eläisimme lopun aikaa. Paitsi tietysti filosofisessa mielessä - jokainen päivä on mille tahansa elolliselle olennolle loppuelämän ensimmäinen päivä eli "lopun aikaa".

        >>> Pyhä Henkikin oli kyllä läsnä jo vanhan testamentin ihmisten aikaan...

        Yrität jälleen kerran vääristää sanojani, mutta ehkä tällä kertaa kyseessä on vain väärinymmärrys puoleltasi. Saat anteeksi.

        >> Ei ole mitään eroa, ei edes kielellisesti. Se, että Jeesus neuvoo odottamaan valvoen hänen paluutaan ei tarkoita, että eläisimme lopun aikaa. Paitsi tietysti filosofisessa mielessä - jokainen päivä on mille tahansa elolliselle olennolle loppuelämän ensimmäinen päivä eli "lopun aikaa"... Yrität jälleen kerran vääristää sanojani, mutta ehkä tällä kertaa kyseessä on vain väärinymmärrys puoleltasi. Saat anteeksi. <<


        Muun muassa Hepr. 1:2 kertoo, että " näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan..." Elämme lopun aikoja eli viimeisiä aikoja, jotka alkoivat Jeesuksesta.

        Ei ole tarvis antaa anteeksi mitään, koska en ole tehnyt mitään, mitä pitäisi anteeksi pyytää. Kerron ainoastaan raamatun todistuksen asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Ei ole mitään eroa, ei edes kielellisesti. Se, että Jeesus neuvoo odottamaan valvoen hänen paluutaan ei tarkoita, että eläisimme lopun aikaa. Paitsi tietysti filosofisessa mielessä - jokainen päivä on mille tahansa elolliselle olennolle loppuelämän ensimmäinen päivä eli "lopun aikaa"... Yrität jälleen kerran vääristää sanojani, mutta ehkä tällä kertaa kyseessä on vain väärinymmärrys puoleltasi. Saat anteeksi. <<


        Muun muassa Hepr. 1:2 kertoo, että " näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan..." Elämme lopun aikoja eli viimeisiä aikoja, jotka alkoivat Jeesuksesta.

        Ei ole tarvis antaa anteeksi mitään, koska en ole tehnyt mitään, mitä pitäisi anteeksi pyytää. Kerron ainoastaan raamatun todistuksen asioista.

        >> Muun muassa Hepr. 1:2 kertoo, että " näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan..." Elämme lopun aikoja eli viimeisiä aikoja, jotka alkoivat Jeesuksesta.
        <<

        Lisäys:
        Uusi Tie-lehden nettiartikkeli nimeltä Ovatko lopun ajat jo alkaneet? saattaisi antaa "Hengelle" lisätodistusta siihen, kuinka asia on raamatun ja raamattuunsa uskovien uskovien mukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> Ei ole mitään eroa, ei edes kielellisesti. Se, että Jeesus neuvoo odottamaan valvoen hänen paluutaan ei tarkoita, että eläisimme lopun aikaa. Paitsi tietysti filosofisessa mielessä - jokainen päivä on mille tahansa elolliselle olennolle loppuelämän ensimmäinen päivä eli "lopun aikaa"... Yrität jälleen kerran vääristää sanojani, mutta ehkä tällä kertaa kyseessä on vain väärinymmärrys puoleltasi. Saat anteeksi. <<


        Muun muassa Hepr. 1:2 kertoo, että " näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan..." Elämme lopun aikoja eli viimeisiä aikoja, jotka alkoivat Jeesuksesta.

        Ei ole tarvis antaa anteeksi mitään, koska en ole tehnyt mitään, mitä pitäisi anteeksi pyytää. Kerron ainoastaan raamatun todistuksen asioista.

        >>> Muun muassa Hepr. 1:2 kertoo...

        Itse tulkitsen kohdan niin, että se kuvaa pikemminkin Jumalan suunnitelman loogista kehitystä, joka huipentui Jeesuksessa, eikä esim. niin, että maailma olisi jo tullut tiensä päähän. Jeesuksen myötä kävivät toteen Jumalan VT:ssa profeettojen kautta ilmoittamat profetiat ja ennustukset, uusia ole syytä odottaa. Tähän viittaa myös Jeesuksen ristillä lausutut sanat: Se on täytetty! Huipennuksen jälkeen on luvassa kuihtumista ym, mutta se ei mielestäni tarkoita aivan sitä, että maallinen aika olisi lopussa. Kun kukka on kukkinut, se elää vielä pitkään, mutta kuihtuu lopulta pois ja kuolee. Samoin kuin ihminenkin.

        >>> Uusi Tie-lehden nettiartikkeli nimeltä Ovatko lopun ajat jo alkaneet?

        Voisihan sitä vilkaista, kiitos.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Muun muassa Hepr. 1:2 kertoo...

        Itse tulkitsen kohdan niin, että se kuvaa pikemminkin Jumalan suunnitelman loogista kehitystä, joka huipentui Jeesuksessa, eikä esim. niin, että maailma olisi jo tullut tiensä päähän. Jeesuksen myötä kävivät toteen Jumalan VT:ssa profeettojen kautta ilmoittamat profetiat ja ennustukset, uusia ole syytä odottaa. Tähän viittaa myös Jeesuksen ristillä lausutut sanat: Se on täytetty! Huipennuksen jälkeen on luvassa kuihtumista ym, mutta se ei mielestäni tarkoita aivan sitä, että maallinen aika olisi lopussa. Kun kukka on kukkinut, se elää vielä pitkään, mutta kuihtuu lopulta pois ja kuolee. Samoin kuin ihminenkin.

        >>> Uusi Tie-lehden nettiartikkeli nimeltä Ovatko lopun ajat jo alkaneet?

        Voisihan sitä vilkaista, kiitos.

        Filosofinen lähestymistapa ja omat mielipiteet raamatusta eivät valitettavasti avaa raamattua oikein, vaan jättävät pimentoon sen suhteen, mitä tuleman pitää.

        Mutta niin Jeesus ennustikin, että hänen paluunsa tulisi epäuskoisille maailman ihmisille yllätyksenä ja vain uskovat sen osaisivat raamatun pohjalta ennakoida, milloin aika on lähellä. Epäuskoiset ihmiset puolestaan elävät loppuun saakka kuin mitään ei olisi tulossakaan, syövät, juovat, naivat ja naittavat, kunnes perikato yllättää.

        Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas... sanoo raamattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> ymmärrys tulee lisääntymään vasta lopun aikana <<

        Sanotaanko raamatussa, että ymmärrys lisääntyy "vasta" lopun aikana? Ei, vaan sanotaan, että se "lisääntyy", eli ymmärrys kasvaa entisestään siitä, mitä se on ennen ollut.

        Ihmisten ymmärrys on lisääntynyt historian saatossa. Ei raamattu puhu mistään harppauksesta, joka tapahtuisi ymmärryksessä vasta lopun aikoina.

        Vanha testamenttikin sen osoittaa, että joillekin, kuten profeetoille, ymmärrystä on kautta historian annettu, he ovat uskoneet myös Messiaaseen ja toimineet Jumalan välikappaleina sitten muille. Ei Jumala tee mitään ilmoittamatta siitä palvelijoilleen profeetoille, sanotaan vanhassa testamentissa, ja uudessa testamentissa tämä vahvistetaan, sanomalla että Jumala on kautta aikain puhunut ihmisille valitsemiensa profeettojen kautta. Näinä viimeisinä päivinä – niin kuin myös apostoli sanoo; ”joille maailmanaikojen loppukausi on tullut” – Jumala puhuu meille Poikansa kautta.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Raamattu tosiaankin sanoo ymmärryksen lisääntyvän lopun aikana (mm. Daniel 12).

        Osoitan tulkinnan vääräksi.

        Jos Danielin kirjassa annettua ilmoitusta tulkitsee sananmukaisesti, niin ymmärrys tulee lisääntymään vasta lopun aikana. Lopun ajasta on ollut puhetta viimeiset 2000 vuotta, mutta sen ajankohdasta kenelläkään ei tunnu olevan varmaa tietoa.

        Toisaalta, Raamatun mukaan PH on juuri se, joka antaa ymmärrystä. Jos ymmärrys tulee lisäntymään vasta lopun aikana, kuten äsken totesit, D12 tulee tulkita niin, että myös PH ilmestyy vasta lopun aikana antamaan sitä ymmärrystä. Ei siis ennen sitä. Täten kaikki opetukset PH:n vaikutuksesta ennen lopun aikaa tulisi (paradoksaalista kyllä) hylätä, sillä ei PH voisi vaikuttaa, jos ihmisillä ei ole tarvittavaa ymmärräystä.

        >> Lopun ajasta on ollut puhetta viimeiset 2000 vuotta, mutta sen ajankohdasta kenelläkään ei tunnu olevan varmaa tietoa. <<

        Uskovat, jotka uskovat raamatun ilmoitukset ja joissa Pyhä Henki asustaa ja joita hän pääsee opettamaan uskon kautta, ovat 2000 vuotta jo tienneet, että lopun aikoja on eletty Jeesuksesta asti. Jo Jeesuksen ensimmäiset opetuslapset tiesivät sen.

        Mutta raamattu kertoo, että maailman ihmiset eivät lopun aikoja osaa tulkita oikein. He elävät kuin ellun kanat viimeiseen asti, uskomatta raamatun ennustuksiin ja niin Jeesuksen tulo yllättää heidät aikana, jolloin sanotaan, että nyt on rauha, ei ole mitään hätää, mutta juuri silloin, kun sitä vähiten odotetaan, Jeesus saapuu.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Raamatunlauseiden ymmärtäminen ei taida liittyä kovinkaan paljon keskusteluun koetuloksista, jotka todistavat ihmisten tulkitsevan eri tavalla samaa nauhoitettua PH:n ilmoitusta, vai?!

        Yleinen käsitys on, että Raamattu on Herran puhetta. Se on kirjoitettu PH:n johdatuksessa ja ihmiset, jotka kirjoittivat ylös PH:n ilmoittamia lauseita eivät välttämättä edes ymmärtäneet kaikkea, mitä kirjoittivat. Jos Raamatun kirjoittajat eivät ymmärtäneet, niin miksi oletat, että nyt ~3000 vuotta myöhemmin joku ymmärtäisi "paremmin"?

        Nähtävästi PH ei ole avannut opetuksia juuri kenellekään nykyisistä pastoreista/opettajista, sen verran värikkäitä ja toinen toisistaan poikkeavia opetuksia kuulee voideltujen jehujen suusta. Toinen vaihtoehto on, että kaikki opettajat puhuvat omiaan, mutta sekin tarkoittaa, että PH:llä ei ole mitään tekemistä näiden opetusten kanssa.

        >> - samaa nauhoitettua PH:n ilmoitusta - Yleinen käsitys on - Nähtävästi PH ei ole avannut opetuksia juuri kenellekään nykyisistä - voideltujen jehujen - <<

        Mitä tällaisella lähestymistavalla uskot saavuttavasi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Filosofinen lähestymistapa ja omat mielipiteet raamatusta eivät valitettavasti avaa raamattua oikein, vaan jättävät pimentoon sen suhteen, mitä tuleman pitää.

        Mutta niin Jeesus ennustikin, että hänen paluunsa tulisi epäuskoisille maailman ihmisille yllätyksenä ja vain uskovat sen osaisivat raamatun pohjalta ennakoida, milloin aika on lähellä. Epäuskoiset ihmiset puolestaan elävät loppuun saakka kuin mitään ei olisi tulossakaan, syövät, juovat, naivat ja naittavat, kunnes perikato yllättää.

        Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas... sanoo raamattu.

        >>> Filosofinen lähestymistapa ja omat mielipiteet raamatusta eivät valitettavasti avaa raamattua oikein, vaan jättävät pimentoon sen suhteen, mitä tuleman pitää.

        Joillakin uskovilla, ei kaikilla, on kova tarve esittää, että juuri he ymmärtävät kaiken parhaiten. He sanovat ymmärtävänsä Raamatun opetukset, koska PH on heille ne "avannut". He puhuvat mielellään kielillä, kuitenkin ymmärtämättä mitä puhuvat. He jakavat ihmiset kahteen ryhmään aiheuttaen hajaannusta paikkakunnalla jos toisellakin. Nämä ovat juuri niitä susia lampaiden vaatteissa, joista Jeesus on varoittanut. He eivät tulleet opastamaan, vaan raatelemaan.

        Et sinä tai kukaan muukaan ole ihmisiä tuomitsemaan tai sanomaan mitä he saavat ajatella tai miten heidän tulee (Raamattua) ymmärtää. Jokainen ihminen on yksilöllinen, ymmärtää ja tulkitsee omalla tavalla. Yksilöllisyydellä ei ole hintaa, se ei ole kaupan. Siksi kehotankin sinua Jeesuksen sanoin keskittymään omiin asioihisi, sen sijaan, että esittäisit kaikkitietävää (Joh. 21:22).


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> - samaa nauhoitettua PH:n ilmoitusta - Yleinen käsitys on - Nähtävästi PH ei ole avannut opetuksia juuri kenellekään nykyisistä - voideltujen jehujen - <<

        Mitä tällaisella lähestymistavalla uskot saavuttavasi?

        Se ei ole lähestymistapa, vaan totuus.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Filosofinen lähestymistapa ja omat mielipiteet raamatusta eivät valitettavasti avaa raamattua oikein, vaan jättävät pimentoon sen suhteen, mitä tuleman pitää.

        Joillakin uskovilla, ei kaikilla, on kova tarve esittää, että juuri he ymmärtävät kaiken parhaiten. He sanovat ymmärtävänsä Raamatun opetukset, koska PH on heille ne "avannut". He puhuvat mielellään kielillä, kuitenkin ymmärtämättä mitä puhuvat. He jakavat ihmiset kahteen ryhmään aiheuttaen hajaannusta paikkakunnalla jos toisellakin. Nämä ovat juuri niitä susia lampaiden vaatteissa, joista Jeesus on varoittanut. He eivät tulleet opastamaan, vaan raatelemaan.

        Et sinä tai kukaan muukaan ole ihmisiä tuomitsemaan tai sanomaan mitä he saavat ajatella tai miten heidän tulee (Raamattua) ymmärtää. Jokainen ihminen on yksilöllinen, ymmärtää ja tulkitsee omalla tavalla. Yksilöllisyydellä ei ole hintaa, se ei ole kaupan. Siksi kehotankin sinua Jeesuksen sanoin keskittymään omiin asioihisi, sen sijaan, että esittäisit kaikkitietävää (Joh. 21:22).

        >> Joillakin uskovilla, ei kaikilla, on kova tarve esittää, että juuri he ymmärtävät kaiken parhaiten. He sanovat ymmärtävänsä Raamatun opetukset, koska PH on heille ne "avannut". He puhuvat mielellään kielillä, kuitenkin ymmärtämättä mitä puhuvat. He jakavat ihmiset kahteen ryhmään aiheuttaen hajaannusta paikkakunnalla jos toisellakin. Nämä ovat juuri niitä susia lampaiden vaatteissa, joista Jeesus on varoittanut. He eivät tulleet opastamaan, vaan raatelemaan. Et sinä tai kukaan muukaan ole ihmisiä tuomitsemaan tai sanomaan mitä he saavat ajatella tai miten heidän tulee (Raamattua) ymmärtää. Jokainen ihminen on yksilöllinen, ymmärtää ja tulkitsee omalla tavalla. Yksilöllisyydellä ei ole hintaa, se ei ole kaupan. Siksi kehotankin sinua Jeesuksen sanoin keskittymään omiin asioihisi, sen sijaan, että esittäisit kaikkitietävää (Joh. 21:22). <<

        Sudet lampaiden vaatteissa ovat niitä, jotka sanovat (kenties jopa itse uskovat) olevansa Jeesuksen seuraajia, mutta tuovat valheoppeja seurakuntaan yms. Juudas Iskariot oli ensimmäinen valheapostoli.

        Ja raamatun oma auktoriteetti ja Jumalan oma ääni siellä on uskovien takana määrittelemässä sen, miten raamattua tulee tulkita. Raamattua tulkitaan raamatun mukaan raamatun valossa ja Jumala oman Henkensä kautta sitä ainoastaan voi avata oikein, raamatun oman ilmoituksen mukaan.

        Mielipiteet ja filsofoinnit kuuluvat sitten ei-uskovien taktiikaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> Joillakin uskovilla, ei kaikilla, on kova tarve esittää, että juuri he ymmärtävät kaiken parhaiten. He sanovat ymmärtävänsä Raamatun opetukset, koska PH on heille ne "avannut". He puhuvat mielellään kielillä, kuitenkin ymmärtämättä mitä puhuvat. He jakavat ihmiset kahteen ryhmään aiheuttaen hajaannusta paikkakunnalla jos toisellakin. Nämä ovat juuri niitä susia lampaiden vaatteissa, joista Jeesus on varoittanut. He eivät tulleet opastamaan, vaan raatelemaan. Et sinä tai kukaan muukaan ole ihmisiä tuomitsemaan tai sanomaan mitä he saavat ajatella tai miten heidän tulee (Raamattua) ymmärtää. Jokainen ihminen on yksilöllinen, ymmärtää ja tulkitsee omalla tavalla. Yksilöllisyydellä ei ole hintaa, se ei ole kaupan. Siksi kehotankin sinua Jeesuksen sanoin keskittymään omiin asioihisi, sen sijaan, että esittäisit kaikkitietävää (Joh. 21:22). <<

        Sudet lampaiden vaatteissa ovat niitä, jotka sanovat (kenties jopa itse uskovat) olevansa Jeesuksen seuraajia, mutta tuovat valheoppeja seurakuntaan yms. Juudas Iskariot oli ensimmäinen valheapostoli.

        Ja raamatun oma auktoriteetti ja Jumalan oma ääni siellä on uskovien takana määrittelemässä sen, miten raamattua tulee tulkita. Raamattua tulkitaan raamatun mukaan raamatun valossa ja Jumala oman Henkensä kautta sitä ainoastaan voi avata oikein, raamatun oman ilmoituksen mukaan.

        Mielipiteet ja filsofoinnit kuuluvat sitten ei-uskovien taktiikaan.

        Jos "raamatun oma auktoriteetti ja Jumalan oma ääni siellä on uskovien takana määrittelemässä sen, miten raamattua tulee tulkita", niin koetko olevasi se ääni, joka ilmoittaa totuuden ihmisille, vai mitä koet?

        Kyllä ne sudet ovat ymmärettävissä (myös maallisesti) ihmisiksi, jotka kylvävät eripuraa. Keinoja on monia, valheoppi on vain yksi niistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Joillakin uskovilla, ei kaikilla, on kova tarve esittää, että juuri he ymmärtävät kaiken parhaiten. He sanovat ymmärtävänsä Raamatun opetukset, koska PH on heille ne "avannut". He puhuvat mielellään kielillä, kuitenkin ymmärtämättä mitä puhuvat. He jakavat ihmiset kahteen ryhmään aiheuttaen hajaannusta paikkakunnalla jos toisellakin. Nämä ovat juuri niitä susia lampaiden vaatteissa, joista Jeesus on varoittanut. He eivät tulleet opastamaan, vaan raatelemaan. Et sinä tai kukaan muukaan ole ihmisiä tuomitsemaan tai sanomaan mitä he saavat ajatella tai miten heidän tulee (Raamattua) ymmärtää. Jokainen ihminen on yksilöllinen, ymmärtää ja tulkitsee omalla tavalla. Yksilöllisyydellä ei ole hintaa, se ei ole kaupan. Siksi kehotankin sinua Jeesuksen sanoin keskittymään omiin asioihisi, sen sijaan, että esittäisit kaikkitietävää (Joh. 21:22). <<

        Sudet lampaiden vaatteissa ovat niitä, jotka sanovat (kenties jopa itse uskovat) olevansa Jeesuksen seuraajia, mutta tuovat valheoppeja seurakuntaan yms. Juudas Iskariot oli ensimmäinen valheapostoli.

        Ja raamatun oma auktoriteetti ja Jumalan oma ääni siellä on uskovien takana määrittelemässä sen, miten raamattua tulee tulkita. Raamattua tulkitaan raamatun mukaan raamatun valossa ja Jumala oman Henkensä kautta sitä ainoastaan voi avata oikein, raamatun oman ilmoituksen mukaan.

        Mielipiteet ja filsofoinnit kuuluvat sitten ei-uskovien taktiikaan.

        >> Joillakin uskovilla, ei kaikilla, on kova tarve esittää, että juuri he ymmärtävät kaiken parhaiten. He sanovat ymmärtävänsä Raamatun opetukset, koska PH on heille ne "avannut". He puhuvat mielellään kielillä, kuitenkin ymmärtämättä mitä puhuvat. <<

        Uskovakin on vain armahdettu syntinen, jolla on ehkä taipumus korottaa itseään. Vikansa kullakin.

        "Avannut"-sanan voit ottaa pois sitaateista, koska niin raamattu opettaa, että Pyhä Henki yksin voi avata kirjoituksia.

        Ja on aivan raamatullista puhua kieliä, joita itsekään ei ehkä ymmärrä.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Jos "raamatun oma auktoriteetti ja Jumalan oma ääni siellä on uskovien takana määrittelemässä sen, miten raamattua tulee tulkita", niin koetko olevasi se ääni, joka ilmoittaa totuuden ihmisille, vai mitä koet?

        Kyllä ne sudet ovat ymmärettävissä (myös maallisesti) ihmisiksi, jotka kylvävät eripuraa. Keinoja on monia, valheoppi on vain yksi niistä.

        Jos Herra on jollekin uskonut sanottavaksi jotain raamatusta, sille hän sen kohdan avaa muillekin sanottavaksi. Itse pyrin tukeutumaan siihen, mitä raamattu sanoo asioista ja siihen, miten Herra niitä on itselleni avannut. Jos en mitään tiedä jostain aiheesta, eli Herra ei ole sitä itselleni avannut, en kommentoi sellaisia lainkaan, tai en ainkaan väitä tietäväni asiaa.

        Raamatun mukaan sudet nousevat nimenomaan uskovien parista. "Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme -"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos Herra on jollekin uskonut sanottavaksi jotain raamatusta, sille hän sen kohdan avaa muillekin sanottavaksi. Itse pyrin tukeutumaan siihen, mitä raamattu sanoo asioista ja siihen, miten Herra niitä on itselleni avannut. Jos en mitään tiedä jostain aiheesta, eli Herra ei ole sitä itselleni avannut, en kommentoi sellaisia lainkaan, tai en ainkaan väitä tietäväni asiaa.

        Raamatun mukaan sudet nousevat nimenomaan uskovien parista. "Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme -"

        >>> Raamatun mukaan sudet nousevat nimenomaan uskovien parista...

        Olemme koko ajan puhuneet uskovista ja Raamatun opetuksista. Olisi outoa olettaa, että vannoutuneita ateisteja edes kiinnostaisi tulla seurakuntaan puhumaan. Mutta uskovien keskuudessa vaeltavat sudet yhdistävät kyllä eri taktiikoita, joilla pyrkivät levittämään valheoppeja, hajaannusta tms.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        >>> Raamatun mukaan sudet nousevat nimenomaan uskovien parista...

        Olemme koko ajan puhuneet uskovista ja Raamatun opetuksista. Olisi outoa olettaa, että vannoutuneita ateisteja edes kiinnostaisi tulla seurakuntaan puhumaan. Mutta uskovien keskuudessa vaeltavat sudet yhdistävät kyllä eri taktiikoita, joilla pyrkivät levittämään valheoppeja, hajaannusta tms.

        Ongelma ateistilla tai vapaa ajattelijlla on laajempi kuin sinulla. Sinä edustat yhtä uskontoa tai sen lahkoa.

        Ateisti tai vapaa ajattelija on eräänlainen neutraalitila uskontojen ristitulessa.

        Uskontoja on vaan maailma täynnä, ei ehdi joka pöytään keskustelemaan. Varsinkin kun keskustelusta ei oikein synny mitään. Ei synny rakentavaa pohdiskelua tai väittelyä, jos toinen osapuoli on lukinnut omat ajatuksensa johonkin mikä on lopullinen totuus. Esimerkiksi Raamattu tai Koraani.

        Vapaa ajattelija ymmärtää, että emme tiedä vielä kaikkea ja tiede kehittyessään löytää aina uutta. Mitä meidän maailmamme olisi, jos olisimme jääneet pyhien kirjoitusten tasolle.

        Raamattu on askel eteenpäin vanhoista uskonnoista, mutta ei millään tavoin edes auta nykymaailman ongelmissa.


    • Anonyymi

      Itse en edes haluaisi jotain sellaista kieltä, mikä ei ole maailmassa esiintyvä kieli. Hädin tuskin sietää kuunnella niitä, jotka vieressä pulisevat käsittämättömiä. Saisivat minun puolestani olla hiljaa ja puhua vain sisimmässään Jumalalle niin kuin raamattukin käskee.

      Apostolit puhuivat yliluonnollisesti eri maiden tunnettuja kieliä ja samaa itsekin haluaisin, jos kielenlahjan Herralta saisin.

      • Anonyymi

        Miten sinä puhut sisimmäsi vaikkapa naapurille?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinä puhut sisimmäsi vaikkapa naapurille?

        Miksi naapurille pitäisi puhua sisimmässään?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Miksi naapurille pitäisi puhua sisimmässään?

        olen jäänyt helluntailaisuudesta pois jo noin 40 vuotta sitten, enkä "suosi" helluntailaisuutta kenellekään, olin uskossa jo ennen helluntailaisuuteen menemistäkin, vaan jo vuosikymmeniä ollut poissa, jne.
        Kielillä puhumisen Armolahja on edelleenkin, en niitä tosin ymmärrä, enkä käytännöllisesti edes rukoile mitenkään kielillä, vaan mieluummin ymmärryksellä, niin kuin raamatussa Paavalikin kehoittaa.

        en ymmärrä koko kielillä puhumisen armolahjaa. . . vaan kukapa meistä tietää Jumalan kaikki ihmeellisyydet ??

        p.s. kielillä puhumisen armolahjan sain YKSINÄNI täysin ilman että joku "hellari" olisi rukoillut puolestani, tms.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinä puhut sisimmäsi vaikkapa naapurille?

        Mitä horiset? Miksi naapurille pitäisi puhua sisimmässään? Ja voihan sitä kielillä rukoilla sisimmässään naapurinkin puolesta.

        Kielet ovat merkiksi ei-uskoville. Niin sanoo raamattu. Hellarit vain ovat tehneet siitä ison numeron, Hengen täyteyden ensimerkin, pakollisen merkin ja merkin uskoville siitä, että he ovat Ainoita Oikeita uskovia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olen jäänyt helluntailaisuudesta pois jo noin 40 vuotta sitten, enkä "suosi" helluntailaisuutta kenellekään, olin uskossa jo ennen helluntailaisuuteen menemistäkin, vaan jo vuosikymmeniä ollut poissa, jne.
        Kielillä puhumisen Armolahja on edelleenkin, en niitä tosin ymmärrä, enkä käytännöllisesti edes rukoile mitenkään kielillä, vaan mieluummin ymmärryksellä, niin kuin raamatussa Paavalikin kehoittaa.

        en ymmärrä koko kielillä puhumisen armolahjaa. . . vaan kukapa meistä tietää Jumalan kaikki ihmeellisyydet ??

        p.s. kielillä puhumisen armolahjan sain YKSINÄNI täysin ilman että joku "hellari" olisi rukoillut puolestani, tms.)

        Rakastamme helluntai-siskoja ja -veljiä uskovina, mutta mielellään vähän kauempaa, jos mahdollista, kunnes he laskeutuvat itse rakentamaltaan korokkeelta alas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä horiset? Miksi naapurille pitäisi puhua sisimmässään? Ja voihan sitä kielillä rukoilla sisimmässään naapurinkin puolesta.

        Kielet ovat merkiksi ei-uskoville. Niin sanoo raamattu. Hellarit vain ovat tehneet siitä ison numeron, Hengen täyteyden ensimerkin, pakollisen merkin ja merkin uskoville siitä, että he ovat Ainoita Oikeita uskovia.

        juu, se on totta, että armolahjat ne nostaa ikään kuin "pelastus Jeesuksessa"

        niinhän Jeesus evankeliumissa sanoo, varoittaa: "he etsivät ihmeitä ja tunnustekoja",

        Jumala voi kyllä niitä antaa, vaan; se ei ole "pelastus"

        "voi hyvää päivää"

        ne on niitä, joille "silmävoidetta", mistä raamatussa Jeesus puhuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä horiset? Miksi naapurille pitäisi puhua sisimmässään? Ja voihan sitä kielillä rukoilla sisimmässään naapurinkin puolesta.

        Kielet ovat merkiksi ei-uskoville. Niin sanoo raamattu. Hellarit vain ovat tehneet siitä ison numeron, Hengen täyteyden ensimerkin, pakollisen merkin ja merkin uskoville siitä, että he ovat Ainoita Oikeita uskovia.

        Tiedätkö mitä ajatuksen ovat ajatuksia, eivät rukouksia, vaan lihallisen ihmisen selitys miksi he eivät itse asiassa rukoile; korkeintaa yrittävät näyttää hartailta ja pyhiltä.
        Teet Jumalasta kummallisen ajatustenlukijan. Puhut ääneen naapurillesi, olet mykkä Jumalalle.
        Sana ilmoittaa: Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista.
        Jeesus itse opetti: "Kun rukoilette, sanokaa". Ajattelu ei ole sanomista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö mitä ajatuksen ovat ajatuksia, eivät rukouksia, vaan lihallisen ihmisen selitys miksi he eivät itse asiassa rukoile; korkeintaa yrittävät näyttää hartailta ja pyhiltä.
        Teet Jumalasta kummallisen ajatustenlukijan. Puhut ääneen naapurillesi, olet mykkä Jumalalle.
        Sana ilmoittaa: Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista.
        Jeesus itse opetti: "Kun rukoilette, sanokaa". Ajattelu ei ole sanomista.

        raamatussa Jeesus sanoi:

        kun rukoilet, mene kammioosi, ja rukoile salassa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olen jäänyt helluntailaisuudesta pois jo noin 40 vuotta sitten, enkä "suosi" helluntailaisuutta kenellekään, olin uskossa jo ennen helluntailaisuuteen menemistäkin, vaan jo vuosikymmeniä ollut poissa, jne.
        Kielillä puhumisen Armolahja on edelleenkin, en niitä tosin ymmärrä, enkä käytännöllisesti edes rukoile mitenkään kielillä, vaan mieluummin ymmärryksellä, niin kuin raamatussa Paavalikin kehoittaa.

        en ymmärrä koko kielillä puhumisen armolahjaa. . . vaan kukapa meistä tietää Jumalan kaikki ihmeellisyydet ??

        p.s. kielillä puhumisen armolahjan sain YKSINÄNI täysin ilman että joku "hellari" olisi rukoillut puolestani, tms.)

        Helluntailaisuutta ei voi millään suosia, niin kauan kun he julitavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaisuutta ei voi millään suosia, niin kauan kun he julitavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.

        1234567---

        Adentistien oppi on epäjumalapalvelusta, ei sen enempää eikö kummoisempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö mitä ajatuksen ovat ajatuksia, eivät rukouksia, vaan lihallisen ihmisen selitys miksi he eivät itse asiassa rukoile; korkeintaa yrittävät näyttää hartailta ja pyhiltä.
        Teet Jumalasta kummallisen ajatustenlukijan. Puhut ääneen naapurillesi, olet mykkä Jumalalle.
        Sana ilmoittaa: Herra puhutteli Moosesta kasvoista kasvoihin, niinkuin mies puhuttelee toista.
        Jeesus itse opetti: "Kun rukoilette, sanokaa". Ajattelu ei ole sanomista.

        Sulla ei ole näemmä minkään valtakunnan ymmärrystä siitä, mitä on ajatteleminen ja mitä on rukoileminen, ei maallista eikä hengellistä näkökykyä.

        Samuelin äiti Hannakin oli lihallinen sinun selityksesi mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helluntailaisuutta ei voi millään suosia, niin kauan kun he julitavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille.

        1234567---

        >> Helluntailaisuutta ei voi millään suosia, niin kauan kun he julitavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille. 1234567--- <<

        Kuka edes käskee suosimaan? Ei Jumala ainakaan. Rakastaa kyllä kuuluu raamatun mukaan kaikkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adentistien oppi on epäjumalapalvelusta, ei sen enempää eikö kummoisempaa.

        Adventistien pelastusoppi sapatin kautta ainakin on väärää oppia. Ja se, että joku profetissa on nostettu kirjoineen raamatun rinnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla ei ole näemmä minkään valtakunnan ymmärrystä siitä, mitä on ajatteleminen ja mitä on rukoileminen, ei maallista eikä hengellistä näkökykyä.

        Samuelin äiti Hannakin oli lihallinen sinun selityksesi mukaan.

        Älähän nyt kirjoittele vastoin Sanaa. Hanna rukoili ja huulet liikkuivat, vaikka ei ääntä kuulunut. Paavali opetti, ettei ajatteleminen ole rukoilemista.
        Jeesus itse opetti: Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän heiltä apuansa?
        Huutaminen on eri kuin ajatteleminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älähän nyt kirjoittele vastoin Sanaa. Hanna rukoili ja huulet liikkuivat, vaikka ei ääntä kuulunut. Paavali opetti, ettei ajatteleminen ole rukoilemista.
        Jeesus itse opetti: Eikö sitten Jumala toimittaisi oikeutta valituillensa, jotka häntä yötä päivää avuksi huutavat, ja viivyttäisikö hän heiltä apuansa?
        Huutaminen on eri kuin ajatteleminen.

        Jos ei ääntä kuulu, niin se on ajattelemista, vaikka mikä heiluisi samaan aikaan. Eikä Paavali ole tuollaisia opettanut. Sinä niin opetat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adventistien pelastusoppi sapatin kautta ainakin on väärää oppia. Ja se, että joku profetissa on nostettu kirjoineen raamatun rinnalle.

        Sapatti on Jumalan antama pyhäpäivä, joka tulee pitää pyhänäpäivänä.

        Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, ei sille outo, PEITETTY saa Herran laki olla, jonk' antoi itse Jumala.

        Joka ei pidä Hänen käskyjänsä, ei ole Hänen omansa.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ääntä kuulu, niin se on ajattelemista, vaikka mikä heiluisi samaan aikaan. Eikä Paavali ole tuollaisia opettanut. Sinä niin opetat.

        Keksit omasta pääästäsi uskonnollista ihmisoppia. Väität viitomakielenkin olevan ajatttelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Helluntailaisuutta ei voi millään suosia, niin kauan kun he julitavat, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille. 1234567--- <<

        Kuka edes käskee suosimaan? Ei Jumala ainakaan. Rakastaa kyllä kuuluu raamatun mukaan kaikkia.

        Tässä eräs Anonyymi kirjoitti tuossa ylempänä näin: Olen jäänyt helluntailaisuudesta pois jo noin 40 vuotta sitten. Enkä "suosi" helluntailaisuutta kenellekään.

        Helluntailaisten oppia ei voi suositella kenellekään, niin kauan kun kuuluu julistusta, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille. Tämä on parempi muoto.

        Rakastaa tulee kaikkia ihmisiä uskon suuntaan katsomatta. Itsellänikin on helluntailaisia tuttuja. Asiat kuitenkin riitelevät, ei voi mitään.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Adventistien pelastusoppi sapatin kautta ainakin on väärää oppia. Ja se, että joku profetissa on nostettu kirjoineen raamatun rinnalle.

        Väärää oppia on arkipäiväistää Jumalan antama sapatti. Viärin on hyväksyä homo ja lesboliitot samoin kuin abortitkin. Väärin naiset pappeina/pastoreina Raamatun vastaisesti.

        Kyllä vääryyksiä riittää.

        Tässä odotellaan sitä suurta herätystä, koska se tapahtuu !

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keksit omasta pääästäsi uskonnollista ihmisoppia. Väität viitomakielenkin olevan ajatttelua.

        Hölmön juttuja. Viittomakielestä ei ole kukaan puhunut mitään. Ja mistä sinä tiedät, mitä kuuro ajattelee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hölmön juttuja. Viittomakielestä ei ole kukaan puhunut mitään. Ja mistä sinä tiedät, mitä kuuro ajattelee?

        Tuossahan itse väität: "Jos ei ääntä kuulu, niin se on ajattelemista, vaikka mikä heiluisi samaan aikaan." Etkö muista mitä olet raivonnut palstalle? Viitomakieli on heilumista, lähinnä käsien liikettä.
        Vaikkei viitomakielessä ei kuulu ääntä, niin olen aina ymmärtänyt viitoman olen puhetta.
        Väitit: "Jos ei ääntä kuulu, niin se on ajattelemista, vaikka mikä heiluisi samaan aikaan."


    • Anonyymi

      Muslimit ja Hindutkin osaavat. Todistanut asian itse paikanpäällä Muslimin toimesta.

      Kielillä puhuminen ei ole 100% todiste että ihmisellä on Pyhä Henki, vaan jos joku on Hengessä niin hän tottelee Jumalaa, toteuttaa korkeinta kaksoisrakkautta joka on; Rakasta Jumalaa yli kaiken kaikestasi ja toisia kuin itseäsi. Tätä voi tehdä ja tekeekin kaikki muutkin kuin Kristityt. En tarkoita pilkata Pyhää Henkeä tietenkään koskaan, vaan kerron totuutta.

      • Anonyymi

        Kyllä sen nyt jo kaikki tietävät, että muissakin uskonnoissa ilmenee kielilläpuhumista. Se, kenen henki ihmisessä on, ratkaisee, onko kielilläpuhuminen Jumalasta vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen nyt jo kaikki tietävät, että muissakin uskonnoissa ilmenee kielilläpuhumista. Se, kenen henki ihmisessä on, ratkaisee, onko kielilläpuhuminen Jumalasta vai ei.

        Ei ole mitään henkimaailmoja. Lopettakaa jo moinen taikauskoinen huuhaa-pelleily.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään henkimaailmoja. Lopettakaa jo moinen taikauskoinen huuhaa-pelleily.

        Todisteita, ettei ole?


      • Anonyymi

        Itsensä voi suggeroida kontrolloimattomaan tilaan täysin riippumatta siitä mihin yksipuoliset tunteensa kohdistaa, Jeesukseen, Elvikseen, Allahiin, puujumalaan tai Visnuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen nyt jo kaikki tietävät, että muissakin uskonnoissa ilmenee kielilläpuhumista. Se, kenen henki ihmisessä on, ratkaisee, onko kielilläpuhuminen Jumalasta vai ei.

        Niin vai onko se niin että mitä Jumalaa kielillä puhuja kumartaa?

        Jumalia on valtava määrä, joihin uskotaan maapallolla ja monissa uskonnoissa taitaa tätä hurmosta olla mukana.

        Tosin näyttää että helluntalaisella on mopo karannut pahiten käsistä. Pahin on lasten ja nuorten sitouttaminen väkisin puhumisen kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todisteita, ettei ole?

        Positiivisen väitteen esittäjällä on todistamisvelvoite. Ei alkuperäisen väitteen totuusarvon kiistävällä.

        Todista ettei kuusen juuristossa elä keijukaisia, todista ettei lehmät osaa halutessaan puhua, todista ettei yksisarvisia ole olemassa? Ymmärrätkö mistä tässä todistamisvelvoitteessa on kyse?

        Palataanpa lähtöruutuun. Todista että kielilläpuhuva ihminen tuottaa puheessaan ymmärrettävää informaatiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todisteita, ettei ole?

        Todistustaakka on tietenkin taikauskoisilla henkimaailmoihin itse uskovilla.

        Toisaalta kukaan ei ole koskaan pystynyt esittämään mitään todisteita henkimaailmojen todellisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin vai onko se niin että mitä Jumalaa kielillä puhuja kumartaa?

        Jumalia on valtava määrä, joihin uskotaan maapallolla ja monissa uskonnoissa taitaa tätä hurmosta olla mukana.

        Tosin näyttää että helluntalaisella on mopo karannut pahiten käsistä. Pahin on lasten ja nuorten sitouttaminen väkisin puhumisen kautta.

        Eli kielillä puhumisen voi käynnistää mikä tahansa jumala?

        Onko sitten kuitenkin kyse ihmisen sisällä tapahtuvasta asiasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Positiivisen väitteen esittäjällä on todistamisvelvoite. Ei alkuperäisen väitteen totuusarvon kiistävällä.

        Todista ettei kuusen juuristossa elä keijukaisia, todista ettei lehmät osaa halutessaan puhua, todista ettei yksisarvisia ole olemassa? Ymmärrätkö mistä tässä todistamisvelvoitteessa on kyse?

        Palataanpa lähtöruutuun. Todista että kielilläpuhuva ihminen tuottaa puheessaan ymmärrettävää informaatiota.

        Vai tuli ihan todistamisvelvoite-olo? Saat kuule olla ihan rauhassa ja todistamatta, kun et siihen edes pystyisi. En nyt sentään mahdottomia vaadi.

        Todistus raamatullisesta kielilläpuhumisen lahjasta taas löytyy vaikka pastori Esa-Pekka Mattilalta, joka sai Herralta yliluonnollisesti viron kielen, lähtiessään Viroon evankeliumin työhön, viroa puhuvien pariin. Raamtussakin opetuslapset saivat ensimmäisenä helluntaina tällaisen kielten lahjan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai tuli ihan todistamisvelvoite-olo? Saat kuule olla ihan rauhassa ja todistamatta, kun et siihen edes pystyisi. En nyt sentään mahdottomia vaadi.

        Todistus raamatullisesta kielilläpuhumisen lahjasta taas löytyy vaikka pastori Esa-Pekka Mattilalta, joka sai Herralta yliluonnollisesti viron kielen, lähtiessään Viroon evankeliumin työhön, viroa puhuvien pariin. Raamtussakin opetuslapset saivat ensimmäisenä helluntaina tällaisen kielten lahjan.

        Hän on muistaakseni Espoon helluntaiseurakunnan pastoreita. Yhteystiedotkin varmaan löytyvät sieltä, että voi kysyä todistusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai tuli ihan todistamisvelvoite-olo? Saat kuule olla ihan rauhassa ja todistamatta, kun et siihen edes pystyisi. En nyt sentään mahdottomia vaadi.

        Todistus raamatullisesta kielilläpuhumisen lahjasta taas löytyy vaikka pastori Esa-Pekka Mattilalta, joka sai Herralta yliluonnollisesti viron kielen, lähtiessään Viroon evankeliumin työhön, viroa puhuvien pariin. Raamtussakin opetuslapset saivat ensimmäisenä helluntaina tällaisen kielten lahjan.

        ......... Todistus raamatullisesta kielilläpuhumisen lahjasta taas löytyy vaikka pastori Esa-Pekka Mattilalta, joka sai Herralta yliluonnollisesti viron kielen, lähtiessään Viroon......

        Yritin löytää netistä enemmän hänestä, mutta hänen nopeaa viron kielen oppimisesta en löytänyt mitään. Voisitko kertoa lisää?

        Et taida tarkoittaa kielillä puhumista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ......... Todistus raamatullisesta kielilläpuhumisen lahjasta taas löytyy vaikka pastori Esa-Pekka Mattilalta, joka sai Herralta yliluonnollisesti viron kielen, lähtiessään Viroon......

        Yritin löytää netistä enemmän hänestä, mutta hänen nopeaa viron kielen oppimisesta en löytänyt mitään. Voisitko kertoa lisää?

        Et taida tarkoittaa kielillä puhumista?

        En tiedä onko mitään kirjoitusta tai videota olemassa, koska olen itse kuullut asiasta suoraan häneltä itseltään eräässä hengellisessä tilaisuudessa. Mutta laittappa kysyen häneltä itseltään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kielillä puhumisen voi käynnistää mikä tahansa jumala?

        Onko sitten kuitenkin kyse ihmisen sisällä tapahtuvasta asiasta?

        >> Eli kielillä puhumisen voi käynnistää mikä tahansa jumala? <<

        Ainakin jotain mölinää saa pahatkin henget aikaiseksi ihmisen kautta. En tiedä, pystyykö niitä kieliä kukaan kyllä tulkitsemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ......... Todistus raamatullisesta kielilläpuhumisen lahjasta taas löytyy vaikka pastori Esa-Pekka Mattilalta, joka sai Herralta yliluonnollisesti viron kielen, lähtiessään Viroon......

        Yritin löytää netistä enemmän hänestä, mutta hänen nopeaa viron kielen oppimisesta en löytänyt mitään. Voisitko kertoa lisää?

        Et taida tarkoittaa kielillä puhumista?

        >> Et taida tarkoittaa kielillä puhumista? <<

        Viron kieli on kieli, jota ihmiset Virossa puhutaan.

        Jumala antaa joskus tunetmattoman, joskus taas tunnetun kielen yliluonnollisesti henkilölle, jonka hän lähettää esim. lähetystyöhön maahan, jossa ko. kieltä puhutaan. Tällä tavoin lähetti voi lähteä heti ja evankelioimistyö voi alkaa heti, opiskelematta maan kieltä. Sillä Jeesus lähetti opetuslapsensa maailmaan viemään evankeliumia. Siksi hän myös antaa tarvittavat lahjat ja välineet työn tekemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Et taida tarkoittaa kielillä puhumista? <<

        Viron kieli on kieli, jota ihmiset Virossa puhutaan.

        Jumala antaa joskus tunetmattoman, joskus taas tunnetun kielen yliluonnollisesti henkilölle, jonka hän lähettää esim. lähetystyöhön maahan, jossa ko. kieltä puhutaan. Tällä tavoin lähetti voi lähteä heti ja evankelioimistyö voi alkaa heti, opiskelematta maan kieltä. Sillä Jeesus lähetti opetuslapsensa maailmaan viemään evankeliumia. Siksi hän myös antaa tarvittavat lahjat ja välineet työn tekemiseen.

        Mahtava Jumala tuo Israelin Jumala, vai mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai tuli ihan todistamisvelvoite-olo? Saat kuule olla ihan rauhassa ja todistamatta, kun et siihen edes pystyisi. En nyt sentään mahdottomia vaadi.

        Todistus raamatullisesta kielilläpuhumisen lahjasta taas löytyy vaikka pastori Esa-Pekka Mattilalta, joka sai Herralta yliluonnollisesti viron kielen, lähtiessään Viroon evankeliumin työhön, viroa puhuvien pariin. Raamtussakin opetuslapset saivat ensimmäisenä helluntaina tällaisen kielten lahjan.

        Tuohon Mattilan viron kielen juttuun ei kannata usko. Otapa selville kaverin taustat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon Mattilan viron kielen juttuun ei kannata usko. Otapa selville kaverin taustat.

        Mattila on entinen ateisti. Nykyisin uskova.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon Mattilan viron kielen juttuun ei kannata usko. Otapa selville kaverin taustat.

        Netistä kattelin aika paljon hänestä. Mitään yliluonnollista kielen oppimista en havainnut tai löytänyt.

        Koska muuten oli kaveria ylistetty, niin olisi varmaan nuo kieliopinnotkin mainittu, jos ne olisi jotenkin erinomaisesti sujuneet.

        Eli ei taida olla sisäpiireissä nyt ihan realistinen kuva kaverista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Et taida tarkoittaa kielillä puhumista? <<

        Viron kieli on kieli, jota ihmiset Virossa puhutaan.

        Jumala antaa joskus tunetmattoman, joskus taas tunnetun kielen yliluonnollisesti henkilölle, jonka hän lähettää esim. lähetystyöhön maahan, jossa ko. kieltä puhutaan. Tällä tavoin lähetti voi lähteä heti ja evankelioimistyö voi alkaa heti, opiskelematta maan kieltä. Sillä Jeesus lähetti opetuslapsensa maailmaan viemään evankeliumia. Siksi hän myös antaa tarvittavat lahjat ja välineet työn tekemiseen.

        Olisi kiva jututtaa tällaista Jumalalta kielitaidon saanutta. Ei oikein kuulosta uskottavalta.

        Taitavat kaverit puhua omiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Netistä kattelin aika paljon hänestä. Mitään yliluonnollista kielen oppimista en havainnut tai löytänyt.

        Koska muuten oli kaveria ylistetty, niin olisi varmaan nuo kieliopinnotkin mainittu, jos ne olisi jotenkin erinomaisesti sujuneet.

        Eli ei taida olla sisäpiireissä nyt ihan realistinen kuva kaverista.

        Ihan itse on kertonut. Ja vaimonsakin sai saman lahjan, koska pariskuntana lähtivät Viron työhön. Mutta kun on laput silmillä, niin on laput silmillä, kunnes Jumala auttaa ja ottaa ne pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi kiva jututtaa tällaista Jumalalta kielitaidon saanutta. Ei oikein kuulosta uskottavalta.

        Taitavat kaverit puhua omiaan.

        Eikö uskallus riitä ottamaan yhteyttä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kielillä puhumisen voi käynnistää mikä tahansa jumala?

        Onko sitten kuitenkin kyse ihmisen sisällä tapahtuvasta asiasta?

        Ei ole mitään muita Jumalia kuin yksi ja ainoa. Ihmisten tekemiä epäjumalia kyllä on, joiden takana häärivät henkimaailman henget.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään muita Jumalia kuin yksi ja ainoa. Ihmisten tekemiä epäjumalia kyllä on, joiden takana häärivät henkimaailman henget.

        Se on sinun mielipide, mutta kaikilla maailman uskonnoilla on oma jumala.

        Intiassa asuu henkilö, jolla on sinun lailla ihan varmasti oikea uskonto ja ainoa jumala. Samoin Iranissa jne.

        En ole löytänyt mistään Jumalasta minkään laista todistetta, että voisimme alkaa tutkia, kenen jumala on oikea ja onko todella ainoa.

        Niin kauan kun emme saa tietoa jostakin yliluonnollisesta oliosta, en näe mielekkäänä arvioida asiaa sen enempää.


    • Anonyymi

      Voisiko joku jonkun tutkimuksen pohjalta selvästi sanoa, mitä tällä kielillä puhumisella on haettu ja mitä hyötyä siitä on?

      • Anonyymi

        Ken haluaa, niin voi pystellä mykkien ja elottomien jumalien palvojana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ken haluaa, niin voi pystellä mykkien ja elottomien jumalien palvojana.

        Kyllä kyllä, mutta miksi pitää puhua kielillä? Eikö olisi järkevämpi puhua Suomen kielellä?

        Eli mitä se auttaa, sitä en ymmärrä.

        Hurmoksellisella mölinällä ei helluntalaisten ulkopuolella vakuuteta yhtään ketään. Päinvastoin, luulen monen pitävän sitä varsin idioottina puuhana.

        Taas oman porukan sisällä, kun toiset ei ymmärrä, niin ei synny mitään uutta. Vai halutaanko siinä ikäänkuin pullistella lihaksia, olen näin hyvä uskova?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kyllä, mutta miksi pitää puhua kielillä? Eikö olisi järkevämpi puhua Suomen kielellä?

        Eli mitä se auttaa, sitä en ymmärrä.

        Hurmoksellisella mölinällä ei helluntalaisten ulkopuolella vakuuteta yhtään ketään. Päinvastoin, luulen monen pitävän sitä varsin idioottina puuhana.

        Taas oman porukan sisällä, kun toiset ei ymmärrä, niin ei synny mitään uutta. Vai halutaanko siinä ikäänkuin pullistella lihaksia, olen näin hyvä uskova?

        >> Eli mitä se auttaa, sitä en ymmärrä. <<

        Raamatun mukaan kielillä puhuva rakentaa ensisijaisesti itseään, omaa hengellistä puoltaan. Se on myös merkkinä ei-uskoville siitä, että on olemassa yliluonnollinen Jumala taivaassa. Joskus se voi sisältää myös profetian Herralta, mutta silloin se vaatii myös selittäjän armolahjan omaavan ihmisen.

        Kielilläpuhumisesta onkin tehty liian iso numero jossain seurakunnissa, mikä on tietysti ihmisten omaa vajavaisuutta ja saanut paljon paheksuntaa aikaiseksi. Ja sitten on nämä tapaukset, joissa ei ehkä olekaan kysymys raamatun kielilläpuhumisesta, vaan ihmisen omasta höpinästä, mikä on myös halventanut varsinaista kielilläpuhumisen lahjaa ihmisten silmissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Eli mitä se auttaa, sitä en ymmärrä. <<

        Raamatun mukaan kielillä puhuva rakentaa ensisijaisesti itseään, omaa hengellistä puoltaan. Se on myös merkkinä ei-uskoville siitä, että on olemassa yliluonnollinen Jumala taivaassa. Joskus se voi sisältää myös profetian Herralta, mutta silloin se vaatii myös selittäjän armolahjan omaavan ihmisen.

        Kielilläpuhumisesta onkin tehty liian iso numero jossain seurakunnissa, mikä on tietysti ihmisten omaa vajavaisuutta ja saanut paljon paheksuntaa aikaiseksi. Ja sitten on nämä tapaukset, joissa ei ehkä olekaan kysymys raamatun kielilläpuhumisesta, vaan ihmisen omasta höpinästä, mikä on myös halventanut varsinaista kielilläpuhumisen lahjaa ihmisten silmissä.

        Ja sitten tietysti, kun ihminen saa jonkin maailmassa puhuttavan kielen yliluonnollisesti, hän kykenee heti, kieltä opiskelematta lähtemään lähetystyöhön maahan, jossa ko. kieltä puhutaan, kuten E-P Mattilan tapauksessa. Sillä Jeesus käski lähtemään kaikkeen maailmaan evankeliumia viemään. Siksi hän myös varustaa omiaan siihen työhön yliluonnollisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten tietysti, kun ihminen saa jonkin maailmassa puhuttavan kielen yliluonnollisesti, hän kykenee heti, kieltä opiskelematta lähtemään lähetystyöhön maahan, jossa ko. kieltä puhutaan, kuten E-P Mattilan tapauksessa. Sillä Jeesus käski lähtemään kaikkeen maailmaan evankeliumia viemään. Siksi hän myös varustaa omiaan siihen työhön yliluonnollisesti.

        Itsekin tiedän henkilön, joka sai heprean kielen yliluonnollisesti ja hänet Herra lähetti Israeliin.


    • Anonyymi

      KIELILLÄ PUHUMISESSA , TÄSSÄ SULLE VASTINE:
      2 poliisimiestä partioi helsingissä kauppatorilla ja väittelivät onko kielitaidosta hyötyä, toinen vastusti toinen ei, sattui turisti paikalle ja kysyi jotain englanniksi, kumpikaan ei ymmärtänyt kysymystä, turisti kysyi, ranskaksi, sama juttu, sitten kysyi vielä ruotsiksi konstat pyörittelivät päätä. Silloin toinen sanoi: näitkö nyt, toikin osasi kolmea kieltä ja ei auttanut yhtään häntä!!

    • Anonyymi

      Helluntailaisuuden alkutapahtumiin vaikutti Charles Parham. Hänen raamattukoulunsa opiskelijat saivat useat kielilläpuhumisen "lahjoja." He väittivät puhuvansa intiaa, kiinaa ym. vieläpä kirjoittivan paperille tekstejä. Asiantuntevat henkilöt tutkivat niitä, niiden havaittiin olevan pelkästään äärettömiä naarmuja . Lehdistö kutsui näitä kirjoituksia "viehättäviksi ja erottamattomiksi hieroglyfeiksi."

      Parham käsitti, että nyt voi mennä lähetyssaarnaajat ympäri maailmaa ei tarvitse opiskella vierasta kieltä. Kun AG Garr matkusti Intiaan ja yritti puhua ihmisille yliluonnollisilla kielillä huomasi varsin pian kuulijoiden seisovan hölmistyneinä ja kommunikointi loppui siihen.

    • Anonyymi

      Sinun, helluntailaisen tähden vuoksi seurakuntasi kysyy jatkuvasti. Pilkkaatko ja herjaatko paimeniasi, joita et enää kuule?

      • Anonyymi

        kielillä puhuminen ei ole sama kuin "uudestisyntyminen", vaan jotkut lahkot "vaatii", että uskova puhuu kielillä, se on kylläkin väärin, koska raamatussa Paavali selkeästi sanoo:

        "eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja ? Eiväthän kaikki puhu kielillä ?
        Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään ? 1 Kor: 12: 30


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2288
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1984
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1812
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1542
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1422
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1382
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      40
      1375
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe