Öljynpaine hävinnyt

Anonyymi

Viime syksynä Volvo Penta 2003 toimi normaalisti, jolloin tehty öljyn ja -suodattimen vaihto. Nyt keväällä moottori käynnistyy normaalisti, mutta hälyttää öljynpaineesta. Johdot, liitännät ja mittaritaulu tarkastettu, öljynpaineanturi vaihdettu ja erillisellä painemittarilla tarkastettu ettei öljynpainetta synny. Mikä voisi aiheuttaa talven aikana tuon vian? Ilmeisesti aloitettava moottorin purkamisella?

64

2704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Laita sinne öljyä.

    • Anonyymi

      Kun synteettinen moniasteöljy on vaihdettu mineraaliöljyyn 40-50W eikä löydy painetta. Silloin kannattaa kutsua ammattiapua.

    • Anonyymi

      Laitoitko sinne syksyllä samanpaksuista öljyä kuin mitä siellä oli ollut ennen, silloin kun siellä oli öljynpainetta?

      • Anonyymi

        Kyllä samaa öljyä kuin aina ennenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä samaa öljyä kuin aina ennenkin.

        Öljynsuodattimen vaihtaminen uudelleen ei olisi iso työ. Vaikea kuvitella siinä vikaa, mutta vaikea on kuvitella muutakaan noin totaalisen paineenkatoamisen aiheuttajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljynsuodattimen vaihtaminen uudelleen ei olisi iso työ. Vaikea kuvitella siinä vikaa, mutta vaikea on kuvitella muutakaan noin totaalisen paineenkatoamisen aiheuttajaa.

        Luulis sen näkyvän helposti jos rikki menneestä suodattimesta vuotaa öljyä pilssiin.


    • Anonyymi

      Vaihdoitko syksyllä öljynsuodattimen? Jos laitoit pidemmän suodattimen niin siihen mahtuu enemmän öljyä, eli sitä kaadetaan moottoriin hieman enemmän. Näkyykö öljytikusta että öljyä on moottorissa sopiva määrä?

      • Anonyymi

        Kyllä öljymäärä on sopiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä öljymäärä on sopiva.

        Näyttääkö se öljy normaalilta, eikä ole muuttunut harmaan maitomaiseksi jäähdytysveden sekaiseksi?


    • Anonyymi

      Ehkä öljy karkaa jonnekin, kannentiiviste? Onko pakkasneste kunnossa? Öljyssä vettä?

    • Anonyymi

      Ehkä öljypumppu ei toimi?

    • Anonyymi

      Minusta ei kannata avata jos löytyy käyntikuntoinen vaihtokone. Menee helposti kuukausi-pari koneremontissa. Katsele vaihtokone. Vaihtuu illan aikana, vaikka olisi veneessä. Ns. hiab auto tarvitaan, jotta ei tule äitiä ieleen.
      Vaikka tästä. Vuosimalli ei em. myyjällä ole tiedossa. On selkeästi 1980-luvulla tehty masiina (löpön siirtopumpusta näkee). Kyllä näitä riittää.
      https://www.nettivene.com/moottori/volvo-penta/791102

    • Anonyymi

      Jos kaikki muut on tarkastettu, niin eihän vika voi olla kuin öljypumpussa. Yllättävää kuitenkin, että lakkaa kokonaan pumppaamasta eikä vain hiivu hiljalleen.

    • Anonyymi

      Jos konetta ei käytetty ja todettu toimivaksi öljynvaihdon jälkeen niin ongelma on aiheutunut sen vaihdon yhteydessä. Kolme asiaa:

      1. Varmista ettei vanhan öljysuotimen O -rengas ole jäänyt paikalleen, eli ettei ole tuplana nyt.

      2. Kulunut öljypumppu ei "pääse alkuun" eli ei saa ilmaa pois systeemistä. Löysää startissa hiukan öljynsuodinta jolloin ilmalukko poistuu sitä kautta.

      3. Öljyn ylipaineventtiili on jämähtänyt aukiasentoon. Silloin tyhjäkäynnin öljypaine anturilla ja koneen yläkerrassa ei pääse nousemaan.

      Tässä hiukan lisäinfoa: https://forums.ybw.com/index.php?threads/low-no-oil-pressure-volvo-penta.248136/

      Ariel 336.

      • Anonyymi

        Tässä on mielestäni hyvät vinkit. Veikkaa, että tuo kakkonen on syynä.


    • Anonyymi

      Vaihtaisin ensin uuden suodattimen. Voi olla viallinen, eli venttiili jumissa tjms.

      • Anonyymi

        Minkälainen venttiilli siinä suodattimessa on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen venttiilli siinä suodattimessa on?

        Ei minkäänlaista. Joissakin voi olla ohitus -venttiili mahdollisen tukkeutumisen varalta, ei tässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minkäänlaista. Joissakin voi olla ohitus -venttiili mahdollisen tukkeutumisen varalta, ei tässä.

        Se ohitusventtiili voi olla myös suodattimen pohjalla, panosmalleissa se on suodatinjalassa.

        Olisin kyllä ensimmäisenä vaihtanut suodattimen, sekin voi olla viallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ohitusventtiili voi olla myös suodattimen pohjalla, panosmalleissa se on suodatinjalassa.

        Olisin kyllä ensimmäisenä vaihtanut suodattimen, sekin voi olla viallinen.

        Ohitusventtiili ohittaa suodatuksen eli mahdollistaa normaalin öljynpaineen tukkeutuneella suodattimella. Jotta suodatin olisi syypää, pitäisi sen vuotaa ulos (öljyt tulisivat ulos) tai olla tukossa.

        Ehkä uusi suodatin voi olla tukossa ja ohitusventtiili ei toimi? En ole tuollaisesta kuullut.


    • Anonyymi

      Jos kone menee avaukseen niin aikaa palaa. Vaihtoehtona kannatan vaihtomasiinaa. Samanlainen menee heittämällä paikalleen ja on tosiaan ns. illan juttu. On kokemusta.

      Minulla on akselivetoinen ja nostin vanhan vaihteineen pois veneestä. Helpompi siirtää vanha vaihde vaihtokoneeseen laiturilla kuin veneessä. Sitten vain nosto takaisin. Nosturi ei ollut edes tuntia paikalla. Vene oli vedessä operaation ajan. Klemmarilla varmistin akselin vaikka ei se ulos olisi päässyt muutenkaan. Mutta en ollut satavarma.

      Nyt kaikki pelaa hyvin.

    • Anonyymi

      Kiitos kommenteista! Ehdotetuista toimenpiteistä huolimatta paine ei nouse, menee avaukseen.

      • Anonyymi

        Palaisitko asiaan kun moottori taas pelittää ja kertoisit missä vika oli. Kiitos etukäteen!

        Kiinnostunut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palaisitko asiaan kun moottori taas pelittää ja kertoisit missä vika oli. Kiitos etukäteen!

        Kiinnostunut

        Kyllä meitä kaikkia varmasti kiinnostaa tietää mikä siinä koneessa on/oli vikana.
        Masaesbosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä meitä kaikkia varmasti kiinnostaa tietää mikä siinä koneessa on/oli vikana.
        Masaesbosta

        Eihän tuoho jää kuin öljypumpun sihti tai paineensäädin (jousi kuula). Jos se säädin on jumissa, niin ei taida paineet nousta (eli öljy ei virtaa kanaviin vaan ohi takaisin öljypohjaan). Öljypohja auki niin sitten saa öljypumpun irti. Jos kerran öljyanturin kanavasta ei tule öljyä kun anturi on irroitettu tai löysytetty.

        Onhan öljyä niin paljon että öljypumppu saa oikeasti öljyä, jos vene on pukeilla vaikka erikoisessa asennossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuoho jää kuin öljypumpun sihti tai paineensäädin (jousi kuula). Jos se säädin on jumissa, niin ei taida paineet nousta (eli öljy ei virtaa kanaviin vaan ohi takaisin öljypohjaan). Öljypohja auki niin sitten saa öljypumpun irti. Jos kerran öljyanturin kanavasta ei tule öljyä kun anturi on irroitettu tai löysytetty.

        Onhan öljyä niin paljon että öljypumppu saa oikeasti öljyä, jos vene on pukeilla vaikka erikoisessa asennossa.

        Oletko kokeillut pyörittää konetta ilman öljynsuodatinta, että tuleeko öljyä ollenkaan?


    • Anonyymi

      Tää on niin kiinnostava onkelma, että odotan Alkuperäisen raporttia innolla!

    • Anonyymi

      Siinä kävi sitten vanhanaikaisesti.
      Kun laitoin öljyä sisään oikean määrän, en ottanut huomioon öljynsuodatinta. Eikä se määräkään ollut muutenkaan oikea.

      ATK-tuki käy tuon tuostakin laittamassa töpselin seinään ihmisille, jotka vannovat sen olevan seinässä.

      Ei sen kummempaa.

      • Anonyymi

        Siis oikeasti et katsonut öljytikusta, vaan laitoit kysymyksen tänne?


      • Anonyymi

        Parempi näin. Öljytikkua kannattaa välillä katsella. Se ei ikinä valehtele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis oikeasti et katsonut öljytikusta, vaan laitoit kysymyksen tänne?

        Katsoin, mutta ilmeisesti huolimattomasti. Tikussa oli öljyö, mutta se oli varmaan tarttunut putken reunalta. Nyt, kun katsoin uudestaan niin, että toistin monta kertaa, lopussa tikku oli lähes kuiva. Alussa öljy oli kastellut tikun laidan merkin yli.


      • Anonyymi

        "Kun laitoin öljyä sisään oikean määrän, en ottanut huomioon öljynsuodatinta."

        Öljysuodatin kannattaa esitäyttää öljystä ennen kun se ruuvaa takaisin. Kun konetta käynistetään öljynvaidon jälkeen, niin nousee öljynpaineet nopeammin kun öljypumpun ei ensiksi tarvitse täyttää öljyn suodatinta.

        Todennäköisesti vähentää myös riskiä olla laittamatta koneeseen liian vähän öljyä.

        PS. oman koneeni huoltokirjassa lukee erikseen äljytilavuus suodattiemlla ja ilman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoin, mutta ilmeisesti huolimattomasti. Tikussa oli öljyö, mutta se oli varmaan tarttunut putken reunalta. Nyt, kun katsoin uudestaan niin, että toistin monta kertaa, lopussa tikku oli lähes kuiva. Alussa öljy oli kastellut tikun laidan merkin yli.

        Tällaista ja vastaavaa sattuu meille kaikille joskus ja ihan hyvä käydä läpi, ei mitää n hävettävää.

        Öljytikku on oman paatin Sole 17 :ssä myös hankala, koska se on " piilossa" . Pois ottaminen ja ja lukeminen on helppoa muttei takaisin laitto koska ei ole ohjainputkea. Ennen veneeni siirtopurjehdusta tarkistin öljyn ja kun se oli ok, läksin matkaan. Päivän legiin kuului noin tunti moottoriajoa. Seuraavana aamuna konepilssissä oli öljyä runsaasti koska tikku oli vain löyhästi "huulilla". Onneksi tarkastin ja sain tikunkin oikeasti paikalleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun laitoin öljyä sisään oikean määrän, en ottanut huomioon öljynsuodatinta."

        Öljysuodatin kannattaa esitäyttää öljystä ennen kun se ruuvaa takaisin. Kun konetta käynistetään öljynvaidon jälkeen, niin nousee öljynpaineet nopeammin kun öljypumpun ei ensiksi tarvitse täyttää öljyn suodatinta.

        Todennäköisesti vähentää myös riskiä olla laittamatta koneeseen liian vähän öljyä.

        PS. oman koneeni huoltokirjassa lukee erikseen äljytilavuus suodattiemlla ja ilman.

        Aivan hyviä ohjeita, mutta kuinka monta pikku konetta olet nähnyt, joissa pystyt öljyä täynnä olevan suodattimen kiertämään kiinni?
        Ne ovat yleensä vaakatasossa moottorin kyljessä. Kun suodattimen öljynvaihdon yhteydessä kiertää auki, niin se valuu tyhjäksi pilssiin, jos alla ei ole astiaa.
        Oli minulla kyllä kerran Scania ajossa, jossa oli separaattorityyppinen suodatin, mutta sitäkään ei täytetty valmiiksi, vaikka se oli pystyssä.
        Tuo mainitsemasi neuvo, jonka mukaan ohjekirjasta katsotaan täyttömäärä on ainoa, joka toimii aina.
        Masaesbosta


      • Anonyymi

        Joo, ei öljymäärä voinut olla oikea. Jos ei huomioi filtteriä ja jättää desin pari vajaaksi sen takia, on öljypinta joka tapauksessa öljytikun merkkien välissä.

        No, hyvä, että sait öljytikulla katsottua ennenkuin rupesit koneremonttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoin, mutta ilmeisesti huolimattomasti. Tikussa oli öljyö, mutta se oli varmaan tarttunut putken reunalta. Nyt, kun katsoin uudestaan niin, että toistin monta kertaa, lopussa tikku oli lähes kuiva. Alussa öljy oli kastellut tikun laidan merkin yli.

        Miten vähän oikein laitoit öljyä? Merimoottoreista ei ole tuollaista kokemusta, mutta automoottoreissa saa öljyä olla todella vähän ennen kuin öljynpainevalo syttyy.

        Kakkosauto vie öljyä ja unohtui turhan pitkäksi aikaa tarkistaa. Öljytilavuus 4 l ja 2 l piti lisätä, että tuli merkkien väliin ja ehkä 1 l, että tikun pää edes kastui. Silti öljypaineet OK ja kone kukkuu edellee normaalisti, vaikka turbo onkin.

        Tuossa 2003:ssa taitaa myös olla 4 l.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan hyviä ohjeita, mutta kuinka monta pikku konetta olet nähnyt, joissa pystyt öljyä täynnä olevan suodattimen kiertämään kiinni?
        Ne ovat yleensä vaakatasossa moottorin kyljessä. Kun suodattimen öljynvaihdon yhteydessä kiertää auki, niin se valuu tyhjäksi pilssiin, jos alla ei ole astiaa.
        Oli minulla kyllä kerran Scania ajossa, jossa oli separaattorityyppinen suodatin, mutta sitäkään ei täytetty valmiiksi, vaikka se oli pystyssä.
        Tuo mainitsemasi neuvo, jonka mukaan ohjekirjasta katsotaan täyttömäärä on ainoa, joka toimii aina.
        Masaesbosta

        "Aivan hyviä ohjeita, mutta kuinka monta pikku konetta olet nähnyt, joissa pystyt öljyä täynnä olevan suodattimen kiertämään kiinni?"

        Ei sen tarvitse olla täynnä. Noin 1/2 täytöstä jo auttaa ja se ei vielä vuoda vaakatasossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aivan hyviä ohjeita, mutta kuinka monta pikku konetta olet nähnyt, joissa pystyt öljyä täynnä olevan suodattimen kiertämään kiinni?"

        Ei sen tarvitse olla täynnä. Noin 1/2 täytöstä jo auttaa ja se ei vielä vuoda vaakatasossa.

        Mitä iloa tuosta suodattimen täytöstä on? Saman asian hoitaa dieselissä helposti vetämällä sammutusvivusta starttia pyörittäessä kunnes öljynpainevalo sammuu, Ja tuskin sekään oikeasti on tarpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä iloa tuosta suodattimen täytöstä on? Saman asian hoitaa dieselissä helposti vetämällä sammutusvivusta starttia pyörittäessä kunnes öljynpainevalo sammuu, Ja tuskin sekään oikeasti on tarpeen.

        "Mitä iloa tuosta suodattimen täytöstä on? Saman asian hoitaa d...."

        Pyörität sitä konetta silti ilman äljyä sen aikaa, kunnes suodatin täyttyy.

        Esitäytön idea on nimenomaan saada öljy kiertoon mahdollisimman nopeasti. Ettei laakerit yms. kulu liikaa.

        Sillä ei ole merkitystä millä kierroluvulla kuivaa konetta pyörität vaan kuinka monta kierrosta kaikkiaan (eli matka jonka metallit hiertyvät toisaan vastaan ilman öljykalvoa). Öljypumppu tuottaa vakiomäärän kierroksella, pyrähti se sitten 1000 kertaa hitaasti tai nopeasti.

        Starttaamalla stoppia vastaan estetän vain koneen käynistyminen ilman öljynpainetta. Kätevä jos on tehty suurempi remontti öljypuolelle ja halutaan tarkistaa että kaikki meni oikein. Tuskin öljynvaihto on sellainen, öljypumppua ei kuitenkaan ole irroitettu jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä iloa tuosta suodattimen täytöstä on? Saman asian hoitaa d...."

        Pyörität sitä konetta silti ilman äljyä sen aikaa, kunnes suodatin täyttyy.

        Esitäytön idea on nimenomaan saada öljy kiertoon mahdollisimman nopeasti. Ettei laakerit yms. kulu liikaa.

        Sillä ei ole merkitystä millä kierroluvulla kuivaa konetta pyörität vaan kuinka monta kierrosta kaikkiaan (eli matka jonka metallit hiertyvät toisaan vastaan ilman öljykalvoa). Öljypumppu tuottaa vakiomäärän kierroksella, pyrähti se sitten 1000 kertaa hitaasti tai nopeasti.

        Starttaamalla stoppia vastaan estetän vain koneen käynistyminen ilman öljynpainetta. Kätevä jos on tehty suurempi remontti öljypuolelle ja halutaan tarkistaa että kaikki meni oikein. Tuskin öljynvaihto on sellainen, öljypumppua ei kuitenkaan ole irroitettu jne.

        Häviääkö sun koneesta öljy filmi liukupinnoilta aina kun kone on pysähdyksissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä iloa tuosta suodattimen täytöstä on? Saman asian hoitaa d...."

        Pyörität sitä konetta silti ilman äljyä sen aikaa, kunnes suodatin täyttyy.

        Esitäytön idea on nimenomaan saada öljy kiertoon mahdollisimman nopeasti. Ettei laakerit yms. kulu liikaa.

        Sillä ei ole merkitystä millä kierroluvulla kuivaa konetta pyörität vaan kuinka monta kierrosta kaikkiaan (eli matka jonka metallit hiertyvät toisaan vastaan ilman öljykalvoa). Öljypumppu tuottaa vakiomäärän kierroksella, pyrähti se sitten 1000 kertaa hitaasti tai nopeasti.

        Starttaamalla stoppia vastaan estetän vain koneen käynistyminen ilman öljynpainetta. Kätevä jos on tehty suurempi remontti öljypuolelle ja halutaan tarkistaa että kaikki meni oikein. Tuskin öljynvaihto on sellainen, öljypumppua ei kuitenkaan ole irroitettu jne.

        Öljyä siellä koneessa tietysti on aina pinnoilla ellei niitä ole pesty pois. Pienemmät nopeudet ja voimat tulee startilla pyöritettäessä eikä tuossa montaa sekuntia mene valon sammumiseen tyhjällä suodattimella.

        Mutta kuten sanoin turhaa kikkailua tuokin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häviääkö sun koneesta öljy filmi liukupinnoilta aina kun kone on pysähdyksissä?

        Ei häviä, mutta häviää kun konetta alkaa pyörittämään. Silloin tarvitaan uutta voitelua mahdollisimman pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Öljyä siellä koneessa tietysti on aina pinnoilla ellei niitä ole pesty pois. Pienemmät nopeudet ja voimat tulee startilla pyöritettäessä eikä tuossa montaa sekuntia mene valon sammumiseen tyhjällä suodattimella.

        Mutta kuten sanoin turhaa kikkailua tuokin on.

        "Mutta kuten sanoin turhaa kikkailua tuokin on."

        Juu, kaikki toimet joilla koittaa parantaa koneen käyttöikää on pain turhia kikkailua. Suoli24:ssä niin usein todistettu. Ei kun kovaa käyttöä ja vähäistä huoltoa - se on se paras menetelmä.

        M.O.T.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta kuten sanoin turhaa kikkailua tuokin on."

        Juu, kaikki toimet joilla koittaa parantaa koneen käyttöikää on pain turhia kikkailua. Suoli24:ssä niin usein todistettu. Ei kun kovaa käyttöä ja vähäistä huoltoa - se on se paras menetelmä.

        M.O.T.

        Taidat olla melkoinen teoreetikko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mutta kuten sanoin turhaa kikkailua tuokin on."

        Juu, kaikki toimet joilla koittaa parantaa koneen käyttöikää on pain turhia kikkailua. Suoli24:ssä niin usein todistettu. Ei kun kovaa käyttöä ja vähäistä huoltoa - se on se paras menetelmä.

        M.O.T.

        Kuinka monta jotenkin voiteluriippuvaisesti loppuun kulunutta purjevenemoottoria tiedät? Paljonko oli ikää ja tunteja?

        Suurin osa ei laita öljyä suodattimeen tai vedä sammutusvivusta öljynvaihdon jälkeen. Onko tällä mitään käytännön vaikutusta?


    • Anonyymi

      Apua, nyt laiturille ja liivi päälle.

    • Anonyymi

      Tuo öljytikku case on täysin mahdollinen aiheuttamaan päänvaivaa.
      Minulla oli VP 2001 sarjan moottorissa niin tiukka öljytikun putki, että se aiheutti tikkuun väärän lukeman, eli näytti tikun toiselta puolelta omituista öljytasoa.
      Sitä öljytasoa piti oppia lukemaan oikein kun sen käytti siellä paikallaan.
      Se oli erikoisen kiusallinen rakenne. Olen 60- luvun lopusta lähtien ollut jatkuvasti tekemisissä erilaisten moottoreiden kanssa, eikä niistä missään ole ollut yhtä huonosti luettavaa öljytikkua.
      Esimerkiksi Caterpillarin moottoreiden öljytikussa oli merkintä turvalliseen kylmästarttiin ja varsinainen öljytason tarkastus tehtiin moottorin ollessa käynnissä ja käyttölämpötilassa.
      Tuota systeemiä en ole muissa moottoreissa nähnyt.
      Vaikuttaa siltä että tuossa on samanlainen rakenne ja aloittajan täytyy opetella tulkitsemaan sen tikun näyttämää ”öljysotkua”.
      Joka tapauksessa oli hienoa että tulit kertomaan mikä oli vaivana.
      Ja näitä irvailiojoita kehotan katsomaan peiliin ja sanomaan itselleen, että minä olen aina erehtymätön.
      Jos tuon pystyy tekemään ilman naaman värähdystä, niin asia saattaa olla niin D.
      Masaesbosta

    • Anonyymi

      Polttomoottori ja siinä oleva öljytikku on yli 100 vuotta vanha keksintö. Silti öljytikun lukeminen on edelleen tehty useissa malleissa hyvin hankalaksi. Miksi? Tikku tuhrii öljyä reunasta ja tikusta on hyvin vaikea lukea tasoa varsinkin jos öljy on kirkasta. Miksi yksinkertainen asia on tehty näin vaikeaksi?

      • Anonyymi

        Jo 70-luvulla oli joissain autoissa öljyntason merkkivalo, joka on siis eri asia kuin öljynpaineen merkkivalo. Autoissa ne on nykyisinkin yleisiä, omassakin autossa sellainen on.


      • Anonyymi

        Veikkaan että autonmoottoreiden öljytasoa eivät kuskit enää seuraa niin usein kuin muutama vuosikymmen sitten. Tämä johtuu pienemmästä öljynkulutuksesta kiitos parempien öljyjen ja pienempien valmistustoleranssien. Tällöin sille öljytikulle ei ole enää niin suurta tarvetta, kun painemittari/valo kyllä sitten hälyttää.jos öljy on vähissä.

        "Manoil"


    • Anonyymi

      Olen ketjun aloittaja. Tuo kommentti öljytikun väärin lukemisesta ei ole minun viesti! Mikähän tarkoitus kirjoittajalla on ollut? Siis moottorissani öljyn määrä oli oikea, öljynpaineanturi vaihdettiin x2, öljynsuodatin vaihdettiin, mekaanisella painemittarilla todettu ettei painetta synny, mittaritaulun toiminta tarkastettu jne. Kuten yllä todettu, moottorin purkuun, tutkimiseen, varaosien etsimiseen ja odottamiseen kuluu paljon aikaa ja rahaa. Vaihtokone hankittu.

      • Anonyymi

        Hiukan ihmettelin, kun aloitus oli asiallinen, ja sitten "osoittautui" kädettömän touhuksi tuo tikkutunarointi seuraavasti:

        "Siinä kävi sitten vanhanaikaisesti.
        Kun laitoin öljyä sisään oikean määrän, en ottanut huomioon öljynsuodatinta. Eikä se määräkään ollut muutenkaan oikea."

        Minkälaiset kiksit anonyymi sait tuosta tvanhanaikaisesta?


      • Anonyymi

        En usko, että olet aloittaja. Muuten olisit kertonut missä vika oli.
        Kukaan ei tilaa vaihtokonetta selvittämättä vikaa.


    • Anonyymi

      Kyllä tämä menee aivan sairaaksi touhuksi kun joku tulee sepittämään omia versioitaan toisen aloittamaan keskusteluun.
      Tältä ajatusten vaihdolta täällä putoaa pohja täysin pois näiden mielisairaiden takia.
      Tällä tavalla kaikki tervejärkiset viimeistään kaikkoavat täältä.
      Näyttää siltä että alamäki täällä alustalla on jo pystysuoraan alas.
      Sääliksi käy näitä vastaajia, jotka hyvää hyvyyttään ovat yrittäneet etsiä syytä ongelmaan ja antaneet neuvojaan kysyjälle.
      Toivottavasti edes hän on liikkeellä puhtaiden jauhojen kanssa.

      • Anonyymi

        Mitä sitten? Tämä palsta heijastaa vain sitä mitä ihmisten välinen vuorovaikutus on oikeassakin elämässä. Ei tämän palstan tarvitse olla täydellinen. Oikeassa elämässäkin sinua joskus kusetetaan ja joku käyttäytyy hyvien sääntöjen vastaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten? Tämä palsta heijastaa vain sitä mitä ihmisten välinen vuorovaikutus on oikeassakin elämässä. Ei tämän palstan tarvitse olla täydellinen. Oikeassa elämässäkin sinua joskus kusetetaan ja joku käyttäytyy hyvien sääntöjen vastaisesti.

        Olet oikeassa sen suhteen, että käsitelty ongelma ei ollut kuolemanvakava kuten joku vaikea sairaus, johon palstoilla jaetaan myös " hyviä neuvoja". Mutta kyse on mielestäni uskottavuudesta ja rehellisyydestä eli perinteisistä arvoista joista tavalliset suomalaiset miehet pitävät kiinni kavereiden kanssa puhuessaan. Siksi niitä on lupa odottaa ilman että on ryppyotsaisen vakava.


      • Anonyymi

        Oliko kuitenkin niin, että aloitus oli trolli ja lähtöisin samalta tyypiltä, joka oli asentamassa kiskoja autotalliin ja jolla oli MTU koneet 265 cm leveässä veneessä?

        Ainakin aloituksen tyyli on sama: Heitetään kysymys löysillä tiedoilla, kommentoidaan kerran ja jätetään oman onnensa nojaan elämään omaa elämäänsä. Siihen viittaa myös se, että itseään aloittajaksi väittävä hermostuu, jos joku muu (?) jatkaa trollia ja antaa ymmärtää, että hänen aloituksilleen eli trolleille on käynyt samoin aikaisemminkin.

        Vain trollaaja itse voi tietää, että joku toinen kirjoittaa ikään kuin hänen nimissään. En usko, että samalle ihmiselle kävisi niin, että hänellä on moottorivene, joka ei mahdu talliin kuin ratikkakiskot laittamalla ja purjeveen, jonka koneessa ei ole öljynpainetta :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko kuitenkin niin, että aloitus oli trolli ja lähtöisin samalta tyypiltä, joka oli asentamassa kiskoja autotalliin ja jolla oli MTU koneet 265 cm leveässä veneessä?

        Ainakin aloituksen tyyli on sama: Heitetään kysymys löysillä tiedoilla, kommentoidaan kerran ja jätetään oman onnensa nojaan elämään omaa elämäänsä. Siihen viittaa myös se, että itseään aloittajaksi väittävä hermostuu, jos joku muu (?) jatkaa trollia ja antaa ymmärtää, että hänen aloituksilleen eli trolleille on käynyt samoin aikaisemminkin.

        Vain trollaaja itse voi tietää, että joku toinen kirjoittaa ikään kuin hänen nimissään. En usko, että samalle ihmiselle kävisi niin, että hänellä on moottorivene, joka ei mahdu talliin kuin ratikkakiskot laittamalla ja purjeveen, jonka koneessa ei ole öljynpainetta :D

        Vaihtokoneen hankkiminen ilman että yhtään näkee vaivaa noinkin yksinkertaisen vian selvittämiseksi on kyllä outo ratkaisu.
        Se käytetty vaihtokonehan on samanlainen savuttava sontaläjä kuin alkuperäinenkin.
        Olisi ennemminkin uskottavaa jos kone vaihtuisi samalla johonkin uuteen Nanniin tai Yanmariin.
        Nyt laitettaisiin veneeseen jonkun venesepon jo kertaalleen hylkäämä ja jonkun ylimielisen "moottorihuollon" muka peruskunnostama kone. Oikeasti sille koneelle ei ole tehty muuta kuin maalaus, venttilien säätö ja öljynvaihto. Ei aina edes näitä.

        Joku vanhan liiton konespede, sellainen 2T -öljymies, tekee paikanpäällä diagnoosin 10 minuutissa ja korjaa asian vartissa - päivässä, viasta riippuen. Pahimmillaan homma vaatii koneen käytön taljalla 30 cm ylhäällä että öljypohjan saa pois ja pääsee öljypumppuun käsiksi.
        Kustannukset kossupullo 100 eur joku purkuosa mahdollisesti, tuskin sitäkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaihtokoneen hankkiminen ilman että yhtään näkee vaivaa noinkin yksinkertaisen vian selvittämiseksi on kyllä outo ratkaisu.
        Se käytetty vaihtokonehan on samanlainen savuttava sontaläjä kuin alkuperäinenkin.
        Olisi ennemminkin uskottavaa jos kone vaihtuisi samalla johonkin uuteen Nanniin tai Yanmariin.
        Nyt laitettaisiin veneeseen jonkun venesepon jo kertaalleen hylkäämä ja jonkun ylimielisen "moottorihuollon" muka peruskunnostama kone. Oikeasti sille koneelle ei ole tehty muuta kuin maalaus, venttilien säätö ja öljynvaihto. Ei aina edes näitä.

        Joku vanhan liiton konespede, sellainen 2T -öljymies, tekee paikanpäällä diagnoosin 10 minuutissa ja korjaa asian vartissa - päivässä, viasta riippuen. Pahimmillaan homma vaatii koneen käytön taljalla 30 cm ylhäällä että öljypohjan saa pois ja pääsee öljypumppuun käsiksi.
        Kustannukset kossupullo 100 eur joku purkuosa mahdollisesti, tuskin sitäkään.

        Minulla on yhdessä paatissa 50 vuotta vanha Volvo-kone, joka oli jostain veneestä hylätty ja seissyt naapurin pihassa katoksen alla vuosia. Asensin sen omaan veneeseen 10 vuotta sitten, ja se on siitä lähtien toiminut ilman ainuttakaan ongelmaa. Huoltona on ollut ainoastaan öljyn ja suodattimen vaihto parin vuoden välein. Kerran se upposikin, mutta lähti taas iloisesti käyntiin, kun öljyt ja dieselit oli vaihdettu.

        Aloittajalla on nyt se onnellinen tilanne, että hän voi koekäyttää uutta konettaan pihalla vaikka pari tuntia ja tarkistaa, että se pelaa. Sitten hän asentaa sen veneeseensä muutamassa tunnissa ja kesä alkaa. Lisäksi, mikä tärkeintä, vanha kone on varamoottori, josta voi tarvittaessa ottaa varaosia. Volvon varaosahinnoilla tämä maksaa itsensä takaisin ensimmäisen ongelman ilmaantuessa.

        Öljypohjan irrotus sen jälkeen, kun jostain ahtaasta ja syvästä moottoritilasta sitä on nostettu 30cm, voi olla tekemätön paikka, ja se vaatii suunnilleen kaikkien niiden osien irrottamista, mitkä koneen vaihdossakin irrotetaan. Tiedän tämän, koska tein noin 6-sylinteriselle turbodieselille pari vuotta sitten, koska siinä oli vuoto öljypohjassa. Öljypohjan mutterien avaus vei ehkä 3 tuntia, kun se veisi 5 minuuttia, jos moottori olisi nostettu kunnolla pois veneestä. Koneen nosto ja vakauttaminen 4 tuntia. No, se oli painava kone.


    • Anonyymi

      Suoli24 tarjoaa kansalle sirkushuveja.

      • Anonyymi

        Sitäpä sitä.

        Tässä voidaankin pohtia nauttiiko trolli tekijänoikeussuojaa.
        Tarinaan perustuva trolli on fiktiivinen kertomus ja luovan prosessin tulos. Siinä mielessä sitä voi verrata taideteokseen. Toisaalta se on tehty sillä tarkoituksella, että joku uskoisi siihen ja kommentoisi.

        Kommentoinnista tulee siis osa trollia, mutta onko trollaajalla oikeus määritellä mihin suuntaan ketju jatkuu?
        Gävlen olkipukki on tullut kuuluisaksi sen polttamisesta, mutta polttaminen on kielletty...

        Jos joku jatkaa trollia, niin onko jatkolla tekijänoikeus ilman aloitusta?
        Jatkossa ei ole mieltä ilman alkua eli se on riippuvainen aloituksesta.

        Kysymyksen voisi kiteyttää siihen, saako värityskirjan kuvat värittää millä värillä tahansa ja pitääkö pysyä reunojen siällä.


    • Anonyymi

      Ehkä tässä on parempi jo lähtökohtaisesti olettaa, että kaikki aloitukset ovat trolleja ja lukea ja vastata näihin ikäänkuin nämä olisivat pelkkää viihdettä ja ajan tappoa.

      Asiakysymyksissä täytyy sitten hakeutua sellaisille sivustoille, joissa vaaditaan rekisteröityminen. Nämä pellet tuskin tulevat sinne söheltämään D

    • Anonyymi

      Onko sen loppujen lopuksi väliä onko joku asia tapahtunut vai ei? Tästäkin ketjusta saa oikein hyviä ohjeita mitä kannattaa tarkistaa JOS tulee tällainen ongelma. Yhden ihmisen auttaminen on sivuseikka ja vain plussaa jos kyseessä on oikean ihmisen oikea ongelma.

      • Anonyymi

        Jos olisin trollaaja, perustelisin asian itselleni juuri noin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      241
      2458
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1858
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      73
      1766
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1295
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      65
      1218
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1178
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1058
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1050
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      904
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      882
    Aihe