Alumiinilattian jäykisteet

Anonyymi

Ajattelin tehdä moottoritilan lasikuituluukkujen tilalle uudet luukut 4 mm alumiiniturkkilevystä. Millaisia jäykisteitä 100x150 kokoisen aukon peittävä levy vaatisi alleen ettei notkuisi. Jäykisteet kiinnitän niittaamalla. Ajattelin esim 30x30 2mm tai 40x40 3 mm alumiinikulmasta tehtyjä jäykisteitä, mutta onko kellään kokemuksia tai tietoa millainen jänneväli olisi sopiva?

38

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Enpä usko, että tosissasi aiot. Ei muuten, mutta tuossa ei ole järkeä, varsinkaan niittaamisessa.

      • Anonyymi

        Toimii se pop-niiteillä ihan hyvin. Ajan saattoon voi niitit löystyä jos rakenne notkuu liikaa, mutta helppo ne on vaihtaa vaikka kymmenen vuoden välein. Pop-niiteillä ja alumiiniprofiililla on mm. penkkejä ja luukkuja vahvistettu pienvenevalmistuksessa vuosikaudet ja toimii. Hitsaamalla tietysti parempi, mutta paljon vaikeampi kotikonstein.


      • Anonyymi

        Hyvin näytät pitävän näiden sivustojen käytäntöä yllä. Mistä tiedä mitä tämä aloittaja aikoo tehdä tai jättää tekemättä?
        Jos sinulla ei ole mitään rakentavampaa sanomista, niin miksi et voisi jättää tuon tyyliset jorinat kokonaan pois.

        Tämän aivan ilmaisen ja aiheeseen sopivan neuvon antoi Provon tarkastaja.

        Ps. Aloittaja on aivan oikeilla jäljillä käyttäessään niittausta. Menetelmä on satoja vuosia vanha ja hyväksi todettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin näytät pitävän näiden sivustojen käytäntöä yllä. Mistä tiedä mitä tämä aloittaja aikoo tehdä tai jättää tekemättä?
        Jos sinulla ei ole mitään rakentavampaa sanomista, niin miksi et voisi jättää tuon tyyliset jorinat kokonaan pois.

        Tämän aivan ilmaisen ja aiheeseen sopivan neuvon antoi Provon tarkastaja.

        Ps. Aloittaja on aivan oikeilla jäljillä käyttäessään niittausta. Menetelmä on satoja vuosia vanha ja hyväksi todettu.

        Järki sanoo ettei aio.
        Kun kirjoituksesta paistaa läpi täydellinen asiantuntemattomuus, ei ole uskottavaa, että pystyy toteuttamaan hanketta. Ei ole varmasti edes tarvittavia työkaluja puhumattakaan osaamisesta.

        Olet oikeassa siinä, että täällä on perinne tehdä aloituksia, joilla huijtaan ihmisiä auttamaan. Se on moraalitonta, mutta rikkeenä vain saman tapainen kuin juoppo, joka pyytää bussirahaa ja käyttää sen kaljaan.

        Mistä sinä muka tiedät, että joku toteuttaisi noin typerän hankkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järki sanoo ettei aio.
        Kun kirjoituksesta paistaa läpi täydellinen asiantuntemattomuus, ei ole uskottavaa, että pystyy toteuttamaan hanketta. Ei ole varmasti edes tarvittavia työkaluja puhumattakaan osaamisesta.

        Olet oikeassa siinä, että täällä on perinne tehdä aloituksia, joilla huijtaan ihmisiä auttamaan. Se on moraalitonta, mutta rikkeenä vain saman tapainen kuin juoppo, joka pyytää bussirahaa ja käyttää sen kaljaan.

        Mistä sinä muka tiedät, että joku toteuttaisi noin typerän hankkeen?

        Miksi hanke on mielestäsi typerä?

        Ei osaa ei, siksi kysyy neuvoa vaikka todennäköisesti pärjää ilmankin ja lopputuloksesta tulee vähintään käyttökelpoinen.

        Todellisen tilanteen tiedät varmuudella ainoastaan jos kirjoitit alkuperäisen kysymyksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi hanke on mielestäsi typerä?

        Ei osaa ei, siksi kysyy neuvoa vaikka todennäköisesti pärjää ilmankin ja lopputuloksesta tulee vähintään käyttökelpoinen.

        Todellisen tilanteen tiedät varmuudella ainoastaan jos kirjoitit alkuperäisen kysymyksen.

        Hyvä, aloittaja voikin kertoa veneensä merkin ja mallin.
        Siitä tiedämme, jo, että siinä on moottoritilan luukkuja vähintään kaksi ellei enemmän.
        Niiden koko on 100x150 cm.

        Jos aloitus pitää paikkansa, niin saamme tuossa tuokiossa veneen merkin ja mallin. Jos se on tuttua jaskapaskaa, niin emme saa.
        Moottoreina on tutut MTU:t, joiden haalausväli on 200000000tuntia ja turbon pitää jäähtyä yli yön tyhjäkännillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, aloittaja voikin kertoa veneensä merkin ja mallin.
        Siitä tiedämme, jo, että siinä on moottoritilan luukkuja vähintään kaksi ellei enemmän.
        Niiden koko on 100x150 cm.

        Jos aloitus pitää paikkansa, niin saamme tuossa tuokiossa veneen merkin ja mallin. Jos se on tuttua jaskapaskaa, niin emme saa.
        Moottoreina on tutut MTU:t, joiden haalausväli on 200000000tuntia ja turbon pitää jäähtyä yli yön tyhjäkännillä.

        Myönnetään, että kuormitusarvioinnin osalta puuttuu oleellisia tietoja jos rakenteen haluaa optimoida, mutta veneen merkillä, mallilla tai luukkujen määrällä ei ole sen enempää merkitystä kuin kalsareittesi värilläkään.


    • Anonyymi

      Olen melkein samankokoisen lasikuituluukun jäykistänyt, kun otti moottoriin kiinni taipuessaan. Laitoin alumiini u-profiilia, olisko ollut 40x40 tai 40x30? Jos vaan mahtuu kannattaa laittaa mieluummin ylikokoiset, että ei taivu. Eikös jänneväli ole sinulla vähintään metri, koska leveys on metri? Jos minulle vain olisi mahtunut , niin ainakin 50x 50 olisi kannattanut laittaa, se on nimittäin hiukan jo taipunut.

      • Anonyymi

        Älä viitti, toi ei ole yhtään parempoi kuin noi sun kolme muuta sepustustasi.
        Keksi jotain fiksumpaa.


    • Anonyymi

      Mikä ihmeen terroristi tämä tyyppi on, joka tunkee kaikkiin keskusteluihin mukaan näillä hömppäkommenteillaan?
      Onko takana joku yläpään häiriö, vai tarve kerjätä huomiota?
      Toivottavasti saa rauhan sielulleen.

      • Anonyymi

        No, jos ei ole paskapuhetta, niin saamma ihan pian tietää, mist äveneestä on kyse :D

        Miksi sinä olet kiintynyt paskan puhumiseen?


      • Anonyymi

        Pakko olla yläpään häiriö. Alapäästä ei tule tuollaista paskaa.


    • Anonyymi

      Riippumatta siitä onko aloitus tehty tosissaan tai ei, niin siinä on kuitenkin riittävästi asiaa asiallisen keskustelun pohjaksi.
      Olisihan tänne voinut tulla joku insinööri kertomaan tarkat ainevahvuudet noille tarvittaville jäykisteille.
      Tänne tunkeva/t häiriköt kuitenkin pilaavat kaiken järkevän ajatusten vaihdon, joten meidän turha toivoa, että joku asiantuntija haluaisi tulla tänne mukaan.
      On todella turhauttavaa lukea noiden onnettomien vammaisten suoltamaa p****kaa
      Jokaisessa ketjussa.

      • Anonyymi

        Eli suden huutaminen turhaan on rationaalista toimintaa?

        Jos täällä on joku, joka hyvää hyvyttään tekee parin sadan euron laskelmat ilmaiseksi, niin eiköhän se kannata käyttää tositarpeeseen eikä jokun runkkarin viihteeksi.


      • Anonyymi

        Eli suden huutaminen turhaan on rationaalista toimintaa?

        Jos täällä on joku, joka hyvää hyvyttään tekee parin sadan euron laskelmat ilmaiseksi, niin eiköhän se kannata käyttää tositarpeeseen eikä jokun runkkarin viihteeksi.


    • Anonyymi

      Jäykisteen leveydellä eo ole niin väliä, vaan paksuudella. 3 mm vaikuttaa vähän ohkaselta.

      Tässsä nyt pitää tosin heittää reunahuomautuksnea, että hyvin paljon riippuu mitä seosta se alumiini on. Sillä on hyvin paljon merkitystä tälläisessä projektissa, jossa vaaditaan jäykkyyttää eli kovuutta.

      Turkkilveyn osalta on sama juttu. Sen paksuudella ja metriaalilla on suuri merkitys.

      Minä kyllä hitsaisin nuo jäykisteet kiinni.

      Tosin valitsisin jäykisteeksi rst:n ja huolehtisin alumiinin ja rst:n välisestä eristyksestä. Näin noita rakenteita olen tehnyt.

      • Anonyymi

        No totta helkkarissa sen L-profiilin leveydellä on merkitystä jäykistävässä rakenteessa. Putki on umpitankoa jäykempi jos materiaalimenekki on sama, ja putkessahan on ohuempi materiaalipaksuus kuin tangossa. Sama pätee tähän. Umpitavarasta saa tehdä aikalaille paksun että se vastaisi jäykkyydeltä taitettua profiilia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No totta helkkarissa sen L-profiilin leveydellä on merkitystä jäykistävässä rakenteessa. Putki on umpitankoa jäykempi jos materiaalimenekki on sama, ja putkessahan on ohuempi materiaalipaksuus kuin tangossa. Sama pätee tähän. Umpitavarasta saa tehdä aikalaille paksun että se vastaisi jäykkyydeltä taitettua profiilia.

        Opettele lukemaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opettele lukemaan

        Opettele ite: "Jäykisteen leveydellä eo ole niin väliä, vaan paksuudella. "


      • Anonyymi

        Sinä valitsisit jäykisteeksi ruostumattoman teräksen ja mieluummin hitsaisit ne kiinni alumiinikanteen ? Mitenköhän tuo hitsaus onnistuu, kun olen alalla ollut 40 vuotta ja en tuota ihmettä ole vielä nähnyt.


    • Anonyymi

      4 millisellä alumiinilla 100 x 150 millisen aukon peittämiseen ei tarvita mitään jäykisteitä. Kestää miehen painon notkumatta.

      Hauska lukea kommentteja diletanttien arvuutteluista. Opiskelkaa vaikka seuraavat termit ja niiden erot: kimmomoduli, lujuus, kovuus, taivutusvastus...

      T: Lujuusoppinut

      • Anonyymi

        Tuliko sulle dekadivirhe?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko sulle dekadivirhe?

        Vai aloittajalle?
        mm, cm vai m?


      • Anonyymi

        Mutta kun veneissä on aika ahtaat tilat. Siinä seisoo 2 tai kolmekin miestä ajoittain. Kuten joku jo mainitsikin , jäykisteen materiaalilla on väliä. Itse kun laitoin alumiinista, se oli perus metritavaraa teräsliikkeestä. Ehkä jostain olisi löytynyt parempaakin u-profiilia. Laittaisin varmaan teräksestä , jos nyt tekisin uudestaan, se mahtuisi samaan tilaan huomattavasti jäykempänä. Mutta painoa tulisi varmaan kilo tai pari lisää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun veneissä on aika ahtaat tilat. Siinä seisoo 2 tai kolmekin miestä ajoittain. Kuten joku jo mainitsikin , jäykisteen materiaalilla on väliä. Itse kun laitoin alumiinista, se oli perus metritavaraa teräsliikkeestä. Ehkä jostain olisi löytynyt parempaakin u-profiilia. Laittaisin varmaan teräksestä , jos nyt tekisin uudestaan, se mahtuisi samaan tilaan huomattavasti jäykempänä. Mutta painoa tulisi varmaan kilo tai pari lisää

        kolme miestä seisoo kahden luukun päällä.
        jojoo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun veneissä on aika ahtaat tilat. Siinä seisoo 2 tai kolmekin miestä ajoittain. Kuten joku jo mainitsikin , jäykisteen materiaalilla on väliä. Itse kun laitoin alumiinista, se oli perus metritavaraa teräsliikkeestä. Ehkä jostain olisi löytynyt parempaakin u-profiilia. Laittaisin varmaan teräksestä , jos nyt tekisin uudestaan, se mahtuisi samaan tilaan huomattavasti jäykempänä. Mutta painoa tulisi varmaan kilo tai pari lisää

        kolme miestä seisoo kahden luukun päällä.
        jojoo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai aloittajalle?
        mm, cm vai m?

        Kyllä tuosta aloituksesta lukemalla asiayhteyden, voi päätellä yksikön olevan cm.
        Pienoismallin päällä ei yleensä kuljeta.
        Hieman oudolta vaikuttaa kuitenkin se, ettei aloittaja ole aktiivisesti mukana tässä keskustelussa ja kerro enempää projektista.
        Tuomas


      • Anonyymi

        Kun nyt olet noinkin oppinut, niin miksi et antaisi jonkun esimerkin vaikka jostakin alumiiniluukusta, jonka mitat vastaavat todennäköisesti ko. 1000x1500 mm ja sen ainevahvuus on 4mm.
        Minkälaiset vahvikkeet se tarvitsee?
        T. Vähemmän oppinut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nyt olet noinkin oppinut, niin miksi et antaisi jonkun esimerkin vaikka jostakin alumiiniluukusta, jonka mitat vastaavat todennäköisesti ko. 1000x1500 mm ja sen ainevahvuus on 4mm.
        Minkälaiset vahvikkeet se tarvitsee?
        T. Vähemmän oppinut

        Niin tai jaskapaska voi lopettaa trollaamisen.
        Ihan vaan siksi, että ne on läpinäkyviä eikä asiantuntijan leuikkiminen onnistu, jos ei ole asiantuntija.

        Mikä vene on kyseessä?

        Se on oleellinen kysymys. Jos siihen ei tule vastausta, ei ole venettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tai jaskapaska voi lopettaa trollaamisen.
        Ihan vaan siksi, että ne on läpinäkyviä eikä asiantuntijan leuikkiminen onnistu, jos ei ole asiantuntija.

        Mikä vene on kyseessä?

        Se on oleellinen kysymys. Jos siihen ei tule vastausta, ei ole venettä.

        Ei ne alumiiniluukut ole läpinäkyviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne alumiiniluukut ole läpinäkyviä.

        Alumiiniluukkuja ei ole olemassa, joten ne voi yhtä hyvin olla läpinäkyviä.
        Koko venettä ei ole olemassa eikä jaskpaskalla on kahta kaveria seisomaassa olemattoman veneeneen olemattomien luukkujen päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tai jaskapaska voi lopettaa trollaamisen.
        Ihan vaan siksi, että ne on läpinäkyviä eikä asiantuntijan leuikkiminen onnistu, jos ei ole asiantuntija.

        Mikä vene on kyseessä?

        Se on oleellinen kysymys. Jos siihen ei tule vastausta, ei ole venettä.

        Baylinereissa on 1,5 x 1m luukkuja lasikuidusta.


    • Anonyymi

      Kiitokset asiallisista kommenteista. Alumiinirakentamisesta on vähän kokemusta ja siksi kysyin. Luukkujen koko on 1470mm x 1030mm mikäli niin tarkalla tiedolla on merkitystä ja niitä on kaksi identtistä. Haluan tehdä koko rakenteen alumiinista painon vuoksi. Levyä kävin katsomassa liikkeesä, mutta kovuudesta ei ollut puhetta. Se pitänee selvittää. Ajatuksena olisi tehdä riittävän jäykkä kestämään normaalia käyttöä eli esim kolmen henkilön kuorma ei liene mahdottmuus.

      • Anonyymi

        En minäkään ole tuollaisia luukkuja vahvistanut, mutta muistan erään nosturin kannen, joka oli tehty siitä alumiinilevystä, (4mm)jonka pinta on ristiin rihlattu.
        Siinä on hyvä pito myös sateella. Likaa on hankala saada pois harjalla, mutta painepesurilla kyllä lähtee.
        Sen kannen alla oli n. 30mm neliöputkea arviolta 300 mm välein ja puolen metrin välein oli ristisuunnassa arviolta 50mm profiili.
        Siinä sai useampi ukko heilua vapaasti, eikä se hetkunut lainkaan.
        Et välttämättä tarvitse aivan noin vahvaa rakennetta, mutta tuossa nyt on ainakin jotain osviittaa.
        Kansimiäs


      • Anonyymi

        Tiedätkö minkä merkkinenen sinun veneesi on?


    • Anonyymi

      Tuolla joku kertoikin esimerkin jostain nosturista, joka oli vahva kuin mikä.

      Esim. 40x20x2 (50x30X2) Alumiini suorakaideputki pystyssä n. 300...400mm jaolla, on jo jäykkä ja vahva kuin mikä. Ja sen voi vielä kiinnittää niillä pop-niiteillä levyn läpi.

      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä. Alunperin ajattelin 40x40x3 L-profiilia, mutta mainittu 40x20x2 neliöputki pystyssä lienee parempi vaihtoehto juuri tuolla 300 jaolla (alunperin kirjoitin jännevälistä, mutta tarkoitin siis jakoa ja onneksi ymmärsitte asian ajatusvirheeni ohi). Näillä molemmilla kg/m on kutakuinkin sama, 0,62 ja 0,6 eli painoeroa ei käytännössä ole. Taitaa tuo neliöputki pystyssä olla kuitenkin jäykempi vaihtoehto.

        Ja mitä itse levyn kovuuteen tulee, se on "puoli kovaa" ja valinnanvaraa ei ole, koska ko. levy on ainut merivedenkestävä, joka tässä minulla on saatavilla inhimillisen ajomatkan päässä.


    • Anonyymi

      Tein itselleni vastaavan luukun 3 mm turkkialumiinista. Luukun reunat taivutin särmäyspuristimella 90 asteen kulmaan jonka korkeus on 20 mm. Laitoin hitsaamalla 2 jäykistettä 4 x 40 latasta lyhyempään suuntaan. Luukku on suunnilleen tuon kokoinen. Pulverimaalautin valkoiseksi. On kestänyt jo 6 kesää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1965
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe