Epäilen hyvin vahvasti miesystävälläni tätä, diagnoosi hänellä on kuitenkin bipoon. Mikä nyt ei tästää mun järjellä.
mieheni on mitä ihanin, huomaavainen, kiltti, luova, hyväkäytöksinen asiallinen,noh vaikka mitä... Mut sit on tämä puoli joka toisinaan tulee esille : hän kokee olevansa jollain tehtävällä, esim. Suojelemaan jotain henkilöä, kuulee ääniä ja joskus näkee hahmoja. Salaliitto teoriat todella vahvasti läsnä, ajattelee että voi kontrolloida ihmisia tai muut häntä, univaikeuksia ja toisinaan sitten nukkuu paljonkin. Yleensä nää oireet on ääniin jääviä... Mutta esim alkoholia ottaessaan nämä kaikki oireet ilmenee ja on muutaman päivän.
pari vuotta olemme yhdessä olleet. Jo alkuun oli näitä merkkejä nähtävissä, mutta ei jatkuvasti. Pääasias on "normaalin oloinen". Se mitä haluisin kuulla, on kokemuksia niin skitsofrenikoilta kuin heidän nykysiltä tai entisiltä kumppaneilta. Ihan perus arjesta
Lääkitystä hällä ei ole kun tuntuu diagnoosikin olevan mitä sattuu. Oon koittanu kannustaa lääkärille menoa, mutta uskon että sairauden leimaava maine estelee häntä, itse olen asian kanssa ok. Minulle se ei ole mikään este suhteelle, mutta en haluisi että tilanne pahenee. Mitä voin tehdä? Kertokaa teidän arjesta?
Skitsofrenikot ja heidän kumppanit
8
127
Vastaukset
- Anonyymi
arki sujuu aika hyvin mielestäni, en kiukuttele enää, lääkitys on suhteessa hyvä,
ainoa tosiaan on väsymys välillä, en ole pelottava jos sitä kuvittelet, en sairas niin pahasti kuin ennen,
uskon itse siihen että kohtaloaan ei voi valita, vaan jokaisella on oma polkunsa elämänsä varrella kuljettavanaan, jollain karumpi, jollain hienompi,
väsymys hallitsee aina välillä, pakko nukkua aina välillä tai leikkisästi sanottuna vetää tuutulaulua,
mutta, arki on yleensä aina välillä karua, vaikka sitten skitsofreenikon kanssa, yleisesti ottaen, mielenterveyskuntoutujan, hassu nimitys, 😀 joka ei oikeastaan tarkoita mitään, voisi sanoa vain potilas, arki on yleensä ottaen karua,
en tarkoita että se olisi minun kanssani, mutta en halua että kuitenkaan ottaisit riskiä, sillä toivon sinulle kaikkea mukavaa ja hyvää, en haluaisi että sinulle tapahtuisi koskaan mitään pahaa.
vaikka ei sitten tapahtuisi yhtään mitään, en halua sinulle mitään ikävää koskaan tapahtuvan, siksi ihmettelen välillä miten onnekas olen,
arki sujuu ihan hyvin, voit joskus kysyä sitä vanhemmiltani, enpä tiedä, tämä roska rupeaa nykyisin vauhdilla lievenemään, todella nopeasti, en tiedä onko se lääkitys vai ikä,
mutta, en usko että tulet täältä saamaan vastauksia kysymyksiisi, ihmiset ovat mitä ovat, ja jotkut voivat kysymyksesi kokea loukkaavina vaikka ne eivät ole.
mutta, koska haluan huolehtia sinusta, haluan että jutellaan, nähdään, ja ollaan aina välillä yhdessä suojassa pahaa maailmaa, en tiedä miksi kirjoittelen yleensä näitä asioita, kuin joku pakottaisi minut tekemään sitä, ei vauhdikkuus, eikä minun mielestäni bibolaarisuuskaan tule kysymykseen, paha vain että tulin ihastuneeksi sinuun, ja en ole aikoihin ottanut tiettyä lääkettä mitä olen ottanut 18 vuotta melkein, siksi luultavasti tunnelämä on palautunut, mutta älä kerro sitä kenellekään, sillä en halua olla tunteeton,
mutta, voit kysellä vanhemmilta miten tosiaan menee ja miten käyttäydyn nykyisin, ja omaisilta kaikilta omaisilta keiltä haluatkin kysyä, ei se ole rajattua, mutta voidaan jutella, olla, mutta en halua, enempää kuitenkaan koska olen erittäin sairas pohjimmiltaan, - Anonyymi
Skitsofrenia diagnoosista eijuuri hyötyä ole haittaa kylläkin.hoitona ovat psykoosilääkkeet googlaa "psykoosilääkkeiden haitat".skitsofrenia ei ole oikeasti olemassa oleva sairaus.
- Anonyymi
Entä jos joku päivä hänen tehtäväkseen tulee poistaa vaikka hampaita jonkun suusta, koska sairautensa takia "tietää" että niiden kautta häntä ohjaillaan ajatusaalloilla?
Myönnän että maailma on todellisuudessa tuntematon ja uskon että joillakin ihmisillä on kyky nähdä syvemmälle, enemmän ja ehkä toisille tasoille. Eihän värisokeakaan näe kaikkia värejä. Samoin voi olla että esim. 1 tuhannesta on selvännäkijä tms. Ehkä 1 kymmenestä tuhannesta näkee värikkäitä auroja yms.
On olemassa "savant" ihmisiä jotka voi esim. lukea ja muistaa kirjan ulkoa lukemalla yhden aukeaman sekunneissa ja toisella silmällä toisen sivun ja toisella toisen yhtä aikaa. Yms. Näitä voi hakea youtubesta.
Mutta on myös sellaisia jotka ovat mielisairaita ja heidän kuvitelmansa on kaikkinensa täyttä roskaa. - Anonyymi
ei kuvitelmani ole roskaa, olen tietyllä tapaa siunattu ihminen, lahjalla, jota vain harvat voivat kantaa ja jaksavat ja uskaltavat kantaa, itse en ole ainutlaatuinen, mutta se minkä suojeluksessa olen on ainutlaatuista, ihmiset pitäisivät minua pöpinä jos kertoisin näistä asioista heille, vaikka minulla ei ole enää millään tavalla psykoottisia harha-aistimuksia, ja olen tasapainoinen lääkityksen suhteen,
sen takia niistä en juttele millään tavalla, kenellekään, tiedän vain sen että tulen parempaan kuntoon vuosien päästä väkisinkin, toisten ihmistten auttamina, omaisten auttamina, ja itseni auttamana, kaiken järjen mukaan minun olisi pitänyt kupsahtaa jo aikoja sitten, mutta silti minua autetaan, ja entistä enemmän,
se, ketä auttaja on, en voi sanoa sitä koska ihmiset kauhistuisivat sitä, mutta pidän sitä kaverina, hyvänä kaverina, joka ohjaa askeleitani joita kävelen täällä maan päällä, en ole sekaisin jos kuvittelette sitä, enkä sairas, vaan näen pintaa syvemmältä asiat, huomaan piilomerkityksiä tavallisissa aisoissa, mitä ihmiset eivät noteeraa millään tavalla, ihmiset ovat sokeita niille, mutta huomaan ne ,kuten olen huomannut tämän kaverin, ja enempää en voi sanoa koska olen luvannut kaverille lupauksen ja valan, - Anonyymi
Madinfinland sivustolta löytyy tietoa ja kokemuksia aiheesta suomeksi, linkkejä ei voi laittaa.
- Anonyymi
hei, minulla on facebook lite kännykässäni, ja lähetin kaveripyynnön, juuri sinulle aloittaja, olet minulle rakas, ja haluaisin että vastaisit kaveripyyntöön, olisin siitä mielissäni ja rakastan sinua.
- Anonyymi
siis mitäh,voi pientä
- Anonyymi
pipsa.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418