Selekäkipu, viheliäinen vaiva

Selkäkipu on viheliäinen vaiva. Viikko sitten hankalassa asennossa vihlaisi selkään ja heti ei kipua tuntunut. Illan mittaan alkoi kipeytyä ja siitä asti olut kipeä. Ihmisen tukiranka, jos se ei toimi ei mikään muukaan toimi. Onneksi aurinko sentäs paistaa.

49

174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

-jos on ristiselässä, niin voi olla välilevyjen geelimäiset nesteet hieman päässeet ulos paikoiltaan. Selkäasiantuntija antoi kerran hyvät neuvot, jotka toimi, kun itsellä oli ristiselkä joskus kipeä. Herkästi kipeytyy, jos hiemankin väärässä asennossa kurkottaa jotain tms.
      Lattialle maton päälle vatsalle makaamaan, ja rauhassa 10-15 min. siinä, sitten voi kohottautua kyynärpäiden varaan ja olla siinäkin 5-10 min. Tämän voi toistaa tarvitessa monestikin päivässä. Selkäterapeutti näytti mukana olleesta luurangosta miten välilevyjen geelit pikkuhiljaa valuvat takaisin paikoilleen tällä tavalla, ne geelit ovat kuin iskunvaimentajia, estävät välilevyjä toisiansa nirhaamasta.
      äijä-

• Kiitos ohjeesta, minäpä kokeilen tuota. Kyllä ne geekit varmaan väärässä paikassa ollessaan siellä karvastelevat. Niin kuin sähköisku sätkii ristiselkään. Parasta olla sesoallaan, istuminen ja siitä ylösnousu kaikkein pahinta.

• Anonyymi

Tuttuja oireita. Voisi hyvinkin olla prolapsi eli välilevypullistuma.

MTO kuntoutuksessa tehtiin hitaita etunojapunnerruksia niin, että lantio pysyi lattiassa. Yläasennossa muutaman sekunnin rentoutus ristiselälle. Näitä akuutissa vaiheessa kymmenen sarja muutaman tunnin välein. Periaatteessa liike on sama kuin Anon kommentissa, mutta hitaana pumppauksena.

Jos lantio ei tahdo pysyä lattiassa kädet suorana tai jos ei pysty rentouttamaan, niin tyynyä lantion olle. Tällä liikkeellä saadaan ainakin jämähtänyt selkä "auki", eli kramppaantuneet lihakset rentoutumaan. Tällöin paraneminen nopeutuu.
        Käytän vieläkin kyseistä venyttelyä useita kertoja viikossa, vaikka leikkaukset veivätkin kroonisiksi muuttuneet kivut ja paransivat halvausoireet jalasta. Ilman kyseistä jumppaa selkäni jymähtää jumiin ja alkaa melko pian heijastella jalkoihin.

Minulle MTO fysioterapeutti kyllä sanoi, että prolapsi voi jopa palautua, mutta ei väittänyt, että siitä olisi lääketieteellistä näyttöä. Aikaa siitä on jo toistakymmentä vuotta, joten voi hyvinkin olla, että näyttöä on jo saatu. Luonto hoitaa kuitenkin ulos puristuneen välilevyn sisuksen ajallaan pois.

KM.

• Anonyymi kirjoitti:

Tuttuja oireita. Voisi hyvinkin olla prolapsi eli välilevypullistuma.

MTO kuntoutuksessa tehtiin hitaita etunojapunnerruksia niin, että lantio pysyi lattiassa. Yläasennossa muutaman sekunnin rentoutus ristiselälle. Näitä akuutissa vaiheessa kymmenen sarja muutaman tunnin välein. Periaatteessa liike on sama kuin Anon kommentissa, mutta hitaana pumppauksena.

Jos lantio ei tahdo pysyä lattiassa kädet suorana tai jos ei pysty rentouttamaan, niin tyynyä lantion olle. Tällä liikkeellä saadaan ainakin jämähtänyt selkä "auki", eli kramppaantuneet lihakset rentoutumaan. Tällöin paraneminen nopeutuu.
        Käytän vieläkin kyseistä venyttelyä useita kertoja viikossa, vaikka leikkaukset veivätkin kroonisiksi muuttuneet kivut ja paransivat halvausoireet jalasta. Ilman kyseistä jumppaa selkäni jymähtää jumiin ja alkaa melko pian heijastella jalkoihin.

Minulle MTO fysioterapeutti kyllä sanoi, että prolapsi voi jopa palautua, mutta ei väittänyt, että siitä olisi lääketieteellistä näyttöä. Aikaa siitä on jo toistakymmentä vuotta, joten voi hyvinkin olla, että näyttöä on jo saatu. Luonto hoitaa kuitenkin ulos puristuneen välilevyn sisuksen ajallaan pois.

KM.

Jep kiitos. Mun pitäis kuitenki mennä töihin tällä selällä joten joudun piipahtamaan lääkärissä. Hyvin pyyhkii jos ei istua tarvitse. Enkä halua maata joten sitten seison. Mut kokeilen noita teidän ohjeita.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Jep kiitos. Mun pitäis kuitenki mennä töihin tällä selällä joten joudun piipahtamaan lääkärissä. Hyvin pyyhkii jos ei istua tarvitse. Enkä halua maata joten sitten seison. Mut kokeilen noita teidän ohjeita.

Rakastelu auttaa paremmin kylläkin. Asentoja niin monia. Ja ne voi tehdä vaaka-asennossa, ei ole pakkoa seisten tai istua.

• Anonyymi kirjoitti:

Rakastelu auttaa paremmin kylläkin. Asentoja niin monia. Ja ne voi tehdä vaaka-asennossa, ei ole pakkoa seisten tai istua.

Joo, kivat sähköiskut mukana 🤣

• Anonyymi

Olisiko ihan vaan noidannuoli, paranee viikossa.

• No tämä on oireillu jo viikon

• Anonyymi

Oma nuoleni vaati relaksantin ja kipulääkkeen.
        Olin todella huonona. Suuren osan ajasta makasin selälläni oh:n lattialla matala tynyttakaraivon alla ja pienellä,pehmeällä tyynyllä haettu olkapään ja käsivarren asento. Vessareisu oli suunniteltava liike kerrallaan. Normaali nousu ei onnistunut.
        Nuoli syntyi "tyhjästä". Pakkasella, kylmällä selällä nostin talvivaatteista tytärtämme syliin.
        Asento kumara. kiertynyt. Nostettavan paino kokonaisuudessaan ehkä 20kg. Eli paino ei ratkaissut vaan nostajan hölmöys!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olin todella huonona. Suuren osan ajasta makasin selälläni oh:n lattialla matala tynyttakaraivon alla ja pienellä,pehmeällä tyynyllä haettu olkapään ja käsivarren asento. Vessareisu oli suunniteltava liike kerrallaan. Normaali nousu ei onnistunut.
        Nuoli syntyi "tyhjästä". Pakkasella, kylmällä selällä nostin talvivaatteista tytärtämme syliin.
        Asento kumara. kiertynyt. Nostettavan paino kokonaisuudessaan ehkä 20kg. Eli paino ei ratkaissut vaan nostajan hölmöys!

Äkkiliikkeistä noidannuoli iskee, kiertoliike selkään ja yht'äkkiä alkaa kipu, joka kestää aikansa. Kipuvoide ja -lääke auttaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä puin 116 kiloista ahtaassa nurkkauksessa huonossa asennossa. Eipä muuta tarvinnu. Oma moka kun ei hoksannu varoa. Liikkuminen ja koirankin lenkitys kivun mukaan. Kolmiokipulääke vapaapäivinä ja ttl soittaa ennen töihin menoa saikun tarpeesta. Katellaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Äkkiliikkeistä noidannuoli iskee, kiertoliike selkään ja yht'äkkiä alkaa kipu, joka kestää aikansa. Kipuvoide ja -lääke auttaa.

Juu ja liike on lääke, tietysti kivun sallimissa rajoissa.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Juu ja liike on lääke, tietysti kivun sallimissa rajoissa.

Oliko diagnoosi noidannuoli?

• Anonyymi kirjoitti:

Oliko diagnoosi noidannuoli?

Ei se lääkäri oikein osannut sanoa. Kuitenkin akuutti työtapaturman aiheuttama selkäkipu.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Ei se lääkäri oikein osannut sanoa. Kuitenkin akuutti työtapaturman aiheuttama selkäkipu.

Lihaskipua kuitenkin.

• Anonyymi kirjoitti:

Lihaskipua kuitenkin.

Mitä luultavimmin. Näin syövän sairastaneena sitä eittämättä tulee mieleen muitakin kivun aiheuttajia.........

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Mitä luultavimmin. Näin syövän sairastaneena sitä eittämättä tulee mieleen muitakin kivun aiheuttajia.........

Jos tiedät kivun aiheutuneen työssä tehdystä virheasennosta, niin tuskin on aihetta huoleen, toivotaan niin.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos tiedät kivun aiheutuneen työssä tehdystä virheasennosta, niin tuskin on aihetta huoleen, toivotaan niin.

Joo kyllä se varmaan siitä on. Ainakin jos kohtsilleen alkaa hellittää.

• Anonyymi

Sain neuvon, "maailman huonoselkäisenä ihmisenä" ALA SAUVAKÄVELEMÄÄN.

Tottelin, nyt 12 vuotta sauvakävelyä, noin tunti neljänä päivänä viikossa.

Kuukauden jälkeen aloituksesta selkä alkoi tervehtymään, sen jälkeen ei ole ollut kertaakaan kipeä. Selkäsairaana kävelin 90 asteen kulmassa, olin todella loppu.
      Uskokaa minua, jos jalat antaa teille mahdollisuuden sauvakävelyyn.

• Minä kävelen joka päivä noin kolmen kilometrin lenkkejä. Olkapäiden jänteet ei tykkää sauvoista

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Minä kävelen joka päivä noin kolmen kilometrin lenkkejä. Olkapäiden jänteet ei tykkää sauvoista

Onko sulla teleskooppisauvat, joiden pituutta voi säädellä.
        Vääränpituisista voi olla haittaa.

Beng

• Anonyymi

Mutta miten näiden vaivojen kanssa pääsis 62 v eläkkeelle?

• Ei mitenkää jos ei katsota riittävän sairaaksi.

• Anonyymi

Tarpeeksi vaivojen takia sairaslomaa lääkärin määräämänä.
        Mutta voitko ajatella Kela-kuntoutusta? Oletko ollut? Tulevaisuuttasi ajatellen suosittelen tai jotain fysioterapeutin ohjaamaa liikuntaryhmää.
        Muita tukilihaksia pitäisi vahvistaa.
        Beng

• Anonyymi

Jos selkä, se "tukiranka" on huonossa kunnossa, niin lihasten tulisi olla hyvässä, mieluummin loistokunnossa, jotta ne jaksavat tukea ja kannatella heikkoa rankaa. Eikä riitä, että selkälihakset, myös vatsalihakset on hyvä treenata parempaan kuntoon. - Nm. Salille, Pilatekseen ...

• Joo, tuohan on ollut jo kymmeniä vuosia tiedossa :). Silti selkä pääsee aina silloin tällöin yllättämään.

• Anonyymi

Lihastasapaino! Joskus kun selkä oikkuilee syy löytyykin mätipuolelta.
        Yksinkertainen tarkistus. Käy lattialle selinmakuulle jalat suorina! Purista ristiselkä kiinni lattiaan! Nosta suorin jaloin kantapäät noin 10cm lattiasta! Pidä ristiselkä kiinni lattiassa! Jos se pyrkii irtoamaan niin masuli on heikko. Sen tunteekin mutta voi myös kokeilla mahtuuko kämmen lattiaa pitkin ristiselän ja lattia väliin. Jos mahtuu niin monipuolinen vatsajumppa on tarpeen. Monipuolinen? Muutakin kuin istumaan nousua vapain nilkoin ja toisena rutistuksia.

Vahva vatsa ja maastavetotreenit ovat varma vakuutus kipuilevaa selkää vastaan. Tapaturmat ovat tietysti oma lukunsa.

• Anonyymi

Yksinkertainen tarkistus. Käy lattialle selinmakuulle jalat suorina! Purista ristiselkä kiinni lattiaan! Nosta suorin jaloin kantapäät noin 10cm lattiasta! Pidä ristiselkä kiinni lattiassa! Jos se pyrkii irtoamaan niin masuli on heikko. Sen tunteekin mutta voi myös kokeilla mahtuuko kämmen lattiaa pitkin ristiselän ja lattia väliin. Jos mahtuu niin monipuolinen vatsajumppa on tarpeen. Monipuolinen? Muutakin kuin istumaan nousua vapain nilkoin ja toisena rutistuksia.

Vahva vatsa ja maastavetotreenit ovat varma vakuutus kipuilevaa selkää vastaan. Tapaturmat ovat tietysti oma lukunsa.

• Anonyymi kirjoitti:

Juu pitänee antaa tämän tulehduksen ensin rauhoittua.

• Anonyymi

Minulle melonta on ollut ihmelääke ristiselälle. Aloitin kajakkimelonnan vuosi leikkausten jälkeen ja nekin ongelmat, jotka neurokirran leikkauspöydällä eivät vielä lähteneet, paranivat parissa kuukaudessa.

Melonnassa kiertoliike lähtee lantiosta ja selän kierron lisäksi joka vedolla tulee pieni jännitys myös syville vatsalihaksille. Liike on melko paljon samanlainen, kuin kuntosalilla selän kiertolaite, jossa istutaan ja kierretään hartioita kummallekin puolelle. Ero on siinä, ettei yksittäinen vääntö ole raskas, mutta toistomäärä on valtava. Laskin joskus, että normaalilla 15 km:n aamulenkillä tuli n. 4500 kiertoa molempiin suuntiin. Ei sellaista määrää kukaan jaksa salilla vääntää.
        Nyt melontamatkat ovat lyhentyneet, mutta kun taas kerran sain kauden alkuun, niin selkä on jo muutaman lenkin jälkeen selvästi parempi.

En väitä, että melonta toimisi kaikilla, mutta minulla se on toiminut. Sain vinkin 2006 TYK-kuntoutuksessa tapaamaltani vanhalta melamieheltä.

KM.

• Anonyymi kirjoitti:

Minulle melonta on ollut ihmelääke ristiselälle. Aloitin kajakkimelonnan vuosi leikkausten jälkeen ja nekin ongelmat, jotka neurokirran leikkauspöydällä eivät vielä lähteneet, paranivat parissa kuukaudessa.

Melonnassa kiertoliike lähtee lantiosta ja selän kierron lisäksi joka vedolla tulee pieni jännitys myös syville vatsalihaksille. Liike on melko paljon samanlainen, kuin kuntosalilla selän kiertolaite, jossa istutaan ja kierretään hartioita kummallekin puolelle. Ero on siinä, ettei yksittäinen vääntö ole raskas, mutta toistomäärä on valtava. Laskin joskus, että normaalilla 15 km:n aamulenkillä tuli n. 4500 kiertoa molempiin suuntiin. Ei sellaista määrää kukaan jaksa salilla vääntää.
        Nyt melontamatkat ovat lyhentyneet, mutta kun taas kerran sain kauden alkuun, niin selkä on jo muutaman lenkin jälkeen selvästi parempi.

En väitä, että melonta toimisi kaikilla, mutta minulla se on toiminut. Sain vinkin 2006 TYK-kuntoutuksessa tapaamaltani vanhalta melamieheltä.

KM.

Hienoa että olet löytänyt lajin josta saat avun ja on muotinkin mieluisa. Veikkaan että monella nyt kun ei ole suotavaa lähteä kodn ulkopuolelle ja jos et muutoinkaan harrasta mitään erityistä lihaskunto on mennyt entisä huonommaksi.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Hienoa että olet löytänyt lajin josta saat avun ja on muotinkin mieluisa. Veikkaan että monella nyt kun ei ole suotavaa lähteä kodn ulkopuolelle ja jos et muutoinkaan harrasta mitään erityistä lihaskunto on mennyt entisä huonommaksi.

Sitähän asiantuntijatkin pelkäävät, että ne "vanhukset", jotka ennestäänkin ovat liikkuneet liian vähän, jäävät nyt kokonaan kotisohvilleen. Se voi olla monelle viimeinen niitti siihen, ettei enää pärjää omillaan.

Mulla on n. 75 vuotiaat naapurit, jolle tuon ruokaa. Olen ehkä ennenkin kertonut, mutta he tekevät joka päivä vähintään tunnin kävelylenkin metsässä. Latupohjilla ei kesäisin paljoa liikettä ole, joten turvavälit on helppo pitää.

KM.

• Anonyymi kirjoitti:

Sitähän asiantuntijatkin pelkäävät, että ne "vanhukset", jotka ennestäänkin ovat liikkuneet liian vähän, jäävät nyt kokonaan kotisohvilleen. Se voi olla monelle viimeinen niitti siihen, ettei enää pärjää omillaan.

Mulla on n. 75 vuotiaat naapurit, jolle tuon ruokaa. Olen ehkä ennenkin kertonut, mutta he tekevät joka päivä vähintään tunnin kävelylenkin metsässä. Latupohjilla ei kesäisin paljoa liikettä ole, joten turvavälit on helppo pitää.

KM.

Mahtavaa kun pääsee ulos ja luontoon. Ja vielä kun on kaveri kenen kanssa ulkoilla. Luonnossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

KM.

Elikkäs kuivalla maalla keppijumpasta oikein liikkein voisi olla myös apua.
        Beng

• Anonyymi

Selkäkivut paranevat yleensä itsestään. Toipuminen kestä parista päivästä neljään viikkoa. Kivun syy selviää harvoin. Melkein kaikilla aikuisilla on selässä muutoksia ja rappeumia, mutta ne eivät useimmiten ole kivun syy.

• Anonyymi

Yleensä kyllä, joskus sit taas ei.
        Minulla oli kroonisia kipuja kymmenisen vuotta ja viimeisen puoli vuotta ennen leikkausta söin keskushermostoon vaikuttavia kipulääkkeitä niin paljon kuin lääräri vaan määräsi. Kävin kyllä töissä.
        Vasta kun jalkaan tuli pohjehermohalvaus, pääsin tarkempiin tutkimuksiin. Muutaman kuukauden sisään kaksi suurehkoa leikkausta ja sinä vuonna yli 160 päivää sairauslomalla.
        Olisi varmaan pitänyt valittaa enemmän ja vaatia tarkempia tutkimuksia. Työkaverinikin ehdotti minulle eutanasian erikoislääkäriä, kun sillä en ollut vielä käynyt. ;-)

KM.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla oli kroonisia kipuja kymmenisen vuotta ja viimeisen puoli vuotta ennen leikkausta söin keskushermostoon vaikuttavia kipulääkkeitä niin paljon kuin lääräri vaan määräsi. Kävin kyllä töissä.
        Vasta kun jalkaan tuli pohjehermohalvaus, pääsin tarkempiin tutkimuksiin. Muutaman kuukauden sisään kaksi suurehkoa leikkausta ja sinä vuonna yli 160 päivää sairauslomalla.
        Olisi varmaan pitänyt valittaa enemmän ja vaatia tarkempia tutkimuksia. Työkaverinikin ehdotti minulle eutanasian erikoislääkäriä, kun sillä en ollut vielä käynyt. ;-)

KM.

Sauvakävely aktivoi leveää selkälihasta tavallista kävelyä enemmän. Sauvakävelyssä ylävartalo nojaa hieman eteenpäin, jolloin selkälihakset aktivoituvat.

Uskokaa minua, ihmistä joka taisteli huonon selän kanssa vuosikaudet, ennenkuin eräs hiihtovalmentaja kertoi miten saan selän aivan varmasti kuntoon.
        Aloitin 2km sauvakävelylenkillä etanavauhdilla, siitä hieman kiristin vauhtia, pudotin painoa ja pidensin matkaa. Selkä ei vaivaa enää tippaakaan. Käsiä vahvistan seinä etunojapunnerruksilla, joita teen 100kpl joka päivä.

Klo 7.30 lähtö lenkille, lenkille joka kestää tasan tunnin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sauvakävely aktivoi leveää selkälihasta tavallista kävelyä enemmän. Sauvakävelyssä ylävartalo nojaa hieman eteenpäin, jolloin selkälihakset aktivoituvat.

Uskokaa minua, ihmistä joka taisteli huonon selän kanssa vuosikaudet, ennenkuin eräs hiihtovalmentaja kertoi miten saan selän aivan varmasti kuntoon.
        Aloitin 2km sauvakävelylenkillä etanavauhdilla, siitä hieman kiristin vauhtia, pudotin painoa ja pidensin matkaa. Selkä ei vaivaa enää tippaakaan. Käsiä vahvistan seinä etunojapunnerruksilla, joita teen 100kpl joka päivä.

Klo 7.30 lähtö lenkille, lenkille joka kestää tasan tunnin.

Suurin osa sauva"kävelijöistä" on sauvojen ulkoiluttajia. Jos kyse olisi edes muutaman kilon painoisista sauvoista saattaisi niiden epätahtisesta mukana raahaamisesta olla jotain hyötyäkin mutta kunhan mukana kulkevat tekniikassa sauvat ovat täysin hyödyttömät paitsi liukkaalla kelillä.

Oikein käytettyinä sauvat tahostavat kuntoilua. Kannattaa hieman liioitella sauvoilla työntämistä ja se edellyttää myös luonnollista kädet / jalat koordinatiota.

• Anonyymi kirjoitti:

KM.

Selkäkuvut lienevät sellainen vaiva, johon kaikilla lääkäreilläkään ei ole asiantuntemusta. Helppo kirjoittaa kipulääkeresepti ja sairaslomaa. Useinkin esimerkiksi ft-lähetettä saa pyytää erikseen.

Oisko näinkin että selkäkipu on sellainen vaiva jo ka avulla moni hakee saikkua. Kukaanhan ei voi väittää että sinulla ei selkäkipua ole. Sitten ne todelliset selkävaivaiset jäävät näiden varjoon?

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Selkäkuvut lienevät sellainen vaiva, johon kaikilla lääkäreilläkään ei ole asiantuntemusta. Helppo kirjoittaa kipulääkeresepti ja sairaslomaa. Useinkin esimerkiksi ft-lähetettä saa pyytää erikseen.

Oisko näinkin että selkäkipu on sellainen vaiva jo ka avulla moni hakee saikkua. Kukaanhan ei voi väittää että sinulla ei selkäkipua ole. Sitten ne todelliset selkävaivaiset jäävät näiden varjoon?

Eräs lääkäri pudotti tahallaan lääkäritodistuksen ( kahden viikon sairausloma) lattialle.
        Kohteliaana nuorena miehenä vuonna 1974, kumarsin ottamaan lääkäritodistuksen lattialta , ja ojensin sen kohteliaasti työterveyslääkärille. Hän sanoi KIITOS ja repi todistuksen. Näytti kohteliaasti ovea, josta pyysi poistumaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Eräs lääkäri pudotti tahallaan lääkäritodistuksen ( kahden viikon sairausloma) lattialle.
        Kohteliaana nuorena miehenä vuonna 1974, kumarsin ottamaan lääkäritodistuksen lattialta , ja ojensin sen kohteliaasti työterveyslääkärille. Hän sanoi KIITOS ja repi todistuksen. Näytti kohteliaasti ovea, josta pyysi poistumaan.

Niinpä justiin :).

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Niinpä justiin :).

Tiedoksi kaikille !

Kehon luustoa kuormittava liikunta on tärkein asia.

Vaikka käyt uimassa kilometrin päivässä se ei auta selkäkipuun puupennin vertaa.

Tottakai jos et pysty liikkumaan muuten, niin uinti on hyvä liikuntamuoto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaveri meni työterveyslääkärille jalkaansa ontuen. Lääkäri kirjoitti pari päivää sairauslomaa, mutta kun kaveri lähti ulos, lääkäri huusi perään: Rami, väärä jalka. Ja Rami vaihtoi ontumisen puolta.
        Lääkäri ei kuitenkaan perunut sairauslomaa, vaan ajatteli varmaan, että Ramilla on syynsä hakea lomaa, vaikka se ei jalka ollutkaan. Rami oli silloin jo lähellä eläkeikää ja aina hoitanut hommansa hyvin.
        Kyseisestä kauan samassa hommassa olleesta vanhemmasta lääkäristä kerrottiin paljon samanlaisia juttuja. Hänellä oli tapana antaa "ihmepillereitä", kuten me niitä kutsuimme, ja evästää, että jos tauti ei viikossa ole ohi, niin sinun on parasta mennä lääkäriin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suurin osa sauva"kävelijöistä" on sauvojen ulkoiluttajia. Jos kyse olisi edes muutaman kilon painoisista sauvoista saattaisi niiden epätahtisesta mukana raahaamisesta olla jotain hyötyäkin mutta kunhan mukana kulkevat tekniikassa sauvat ovat täysin hyödyttömät paitsi liukkaalla kelillä.

Oikein käytettyinä sauvat tahostavat kuntoilua. Kannattaa hieman liioitella sauvoilla työntämistä ja se edellyttää myös luonnollista kädet / jalat koordinatiota.

Äläs nyt. Sauvat voivat tasapainottaa liikkumista verrattuna tavalliseen kävelyyn. Niistä saa aloittelija tukea. Ei pidä ampua alas kaikkea. Kun kunto kohenee, voi singahdella kepakoiden takia miten vain.
        Monihan sauvakävelijä voi olla kropaltaan heikossa kunnossa, joten äläpä tölvi.
        Sinun pitää sietää, että on erikuntoisia kepakkokävelijöitä.

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedoksi kaikille !

Kehon luustoa kuormittava liikunta on tärkein asia.

Vaikka käyt uimassa kilometrin päivässä se ei auta selkäkipuun puupennin vertaa.

Tottakai jos et pysty liikkumaan muuten, niin uinti on hyvä liikuntamuoto.

Selkäuinti ja kelluminen voi auttaa. Ainakin muut lihakset saavat treeniä.
        Rintauinti sellaisessa kenoasennossa voi rasittaa.
        Fysioterapeutti voi antaa henkilökohtaiset vesijumppaohjeet.

Beng

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Selkä ja nuppi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Äläs nyt. Sauvat voivat tasapainottaa liikkumista verrattuna tavalliseen kävelyyn. Niistä saa aloittelija tukea. Ei pidä ampua alas kaikkea. Kun kunto kohenee, voi singahdella kepakoiden takia miten vain.
        Monihan sauvakävelijä voi olla kropaltaan heikossa kunnossa, joten äläpä tölvi.
        Sinun pitää sietää, että on erikuntoisia kepakkokävelijöitä.

Beng

Sitä suuremmalla syyllä niiden heikkokuntoisten ja tasapainoltaa epävarmojen olisi kiinnitettävä huomio raajojen rytmiikkaan. Nyt suuri osa laahustaa eteen päin miten sattuu.
        Yksinkertainen asia, vasen jalka > oikea käsi jne. olisi hyvä aloitus.
        Olen nähnyt eri kuntoisia kepakkokävelijöitä. Noista laahustajista aina hiihtäjien kesätreeneihin sauvojen kanssa pujottelurinnettä nousemassa.

• Anonyymi

Minulla on myös paljon selkä- ja niskakipuja, ja säännöllinen hieronta ja lämpimät tyynyt auttavat paljon. Näin äskettäin ergofix .fi-nimisen sivuston mainoksen, heillä on paljon erilaisia tuotteita, jotka voivat auttaa

• Anonyymi

Sähkötyyny voi syttyä palamaan.
        Beng

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe