Valkoinen papukaija

opiskelija tyttö

Olen lukiota lopetteleva nuori neiti jota kiinnostaisi papukaijan hankkiminen lähivuosien aikana. Kiinnostus on noussut suureksi juuri näiden valkoisten (isojen) papukaijojen kohdalle dokumenttejen yms mukana.
Olen kuullut paljon juttua papukaijoista mm että ne kiintyvät paljon isäntiinsä eikä voi siksi lähteä paljon reissaamaan (yksi oli pudottanut sulkansa ja kuollut koti-ikävän takia).
En kuitenkaa tiedä paljon niiden hoidosta, luonteesta, edellytyksistä (millaiset olosuhteet)
Itse ajattelin pitää papukaijaa enemminkin vapaana
talossa kuin häkissä "antaa liidellä vapaana"
Voiko papukaijojen kanssa matkustaa pieniä reissuja? Entä voiko papukaija tulla toimeen kiltin koiran kanssa? Kuinka äkäisiä ne ovat?
Kaikenlainen dokumentti on mielellään tervetullutta:) Kiitos jos etukäteen!

5

1333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Isot papukaijat ovat todellakin aika haastavia lemmikkejä eikä sellaista pidä suinpäin mennä hankkimaan. Sen sijaan että ottaisit vain "valkoisen papukaijan", kannattaisi sinun ensin vähän perehtyä eri papukaijalajeihin ja niiden erityispiirteisiin, jotta selviäisi onko se kakadu (ne useimmiten ovat valkoisia...) nyt varmasti juri sinulle sopiva papukaija vai olisiko kenties joku muu parempi.

      Häkissä ei papukaijaa todellakaan pidä koko ajan pitää,vaan muiden ihmisten seurana ja parvenjäsenenä, enemmänkin kannattaa pitää sitä eräänlaisena siivekkäänä koirana. Toisaalta papukaijan nokka on vahva, ja tämä yhdistettynä uteliaasseen luonteeseen ja voimakkaaseen järsiskelytaipumukseen tekee jonkunlaisen häkin valvovan silmän poissaolon ajaksi välttämättömäksi...

      Yksinäinen papukaija todella usein kiintyy syvästi hoitajaansa ja voi saada erilaisia stressioireita jos sen kaikkia sosiaalisia ja fyysisiä tarpeita ei tyydytetä, mutta ikävään en kyllä itse ole yhdenkään eläimen nähnyt tai kuulut sentään kuoleva, vaikka noita höyhentennyppimisiä toki voi kin esiintyä. Eli kyllä lomallekin voi lähteä kunhan saat hyvän hoitajan tai hoitopaikan järjestettyä tai voit ottaa linnun mukaan. Muiden eläinten kanssa toimeentuleminen on aina yksilökohtaista eikä sitä kovin hyvin voi etukäteen ennustaa.

      Suosittelisin ensi alkuun vierailua vaikkapa papukaijayhdistyksen sivuilla.

      Lue ihan ensin vaikka nämä artikkelit:
      http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=82
      http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=51
      http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=84

      Sitten kannattaa vierailla foorumilla ja lueskella sieltä etenkin "isot papukaijat" osiosta vanhoja keskusteluita, niin saat aika hyvän kuvan siitä mitä ison linnun kanssa eläminen oikein on ja vähän mitä eroja isoissa papukaijoissa on. Toki voit itsekin kysellä lisää halutessasi jos jää jotain epäselvää.

      Sitten voit miettiä sopisiko sinulle kuitenkin paremmin jokin isoa kakadua helpompi laji, vaikkapa valloittava neitokakadu joka sopii mainiosti aloittelevallekin linnunpitäjälle eikä sen hoidossa ja käsittelyssä ihan niin pahasti voi mennä metsään kuin noilla isommilla. Tai peräti onko lintu ylipäätään sittenkään sinulle sopiva lemmikki roskaamisen, metelöinnin yms "huonompien" puoltensa takia.

      Ja ennenkaikkea hanki paljon tietoa useista eri lähteistä (kirjastot, webbi, toiset harrastajat jne) ennen kuin edes harkitset papukaijan ottoa ylipäätään.

    • the dying unicorn

      heipparallaa!
      Lemmikki-papukaijaa voi viedä mukanaan, lyhyille reissuille, esimerkiksi, isolle papukaijalle voi hommata kissan-kanto-häkin, kuten minulla on minun linnuilleni, ja sinne minä sitten ne pistän, kun lähden kyläilemään esimerkiksi vaikka siskon luokse... Papukaija kulkee kätevästi siis matkahäkissä. =) Kauaa sitä ei siinä voi pitää, matkan ajan vain. Ja minulla on kokemusta myös linnun "ulkoiluttamisesta" elikkäs kesylle lemmikki papukaijalle pistetään omatekoiset valjaat ylle, istutetaan olalle, ja lähdetään ulos kävelylle jonnekkin -rauhalliseen paikkaan! Lintua ei voi viedä ulos esimerkiksi suurkaupungin ruuhkaan, se on pienelle papukaijaselle liian pelottava kokemus.. =(
      Mutta linnun hoitaminen, siis.
      Papukaijat ovat eläinkaupasta tilattuina sangen kalliita, mutta lemmikkilintu ry-n kasvattaja palstalta voisi kysyä, kasvattajilta, yleinsä lintujen hinta alhaisempi! =)
      Papukaijan hoitoon sitten... Jos lintu on terve,
      se tarvitsee tilavan häkin, suuren tilan lentämiseen, jotta saa siipensä oikaistua, ja verryyteltyä vähän muskeleita. Huoneeseen, jossa papukaijaa pidät, kannattaa rakentaa luonnosta kerättyjen, lämpimällä vedellä pestyjen oksien avulla mukavia istuma-nakerrus ja kiipeilyorsia!
      Kun lintu on vapaana, huoneistossa ei saa olla palavia kynttilöitä, sillä tämä voi koitua hengenvaaralliseksi linnullesi!
      Linnun hoito on sangen yksinkertaista, se tarvitsee vain kalkit, vitamiinit, jyväsekoitukset, hedelmiä, esimerkiksi omenaa, kasviksia, porkkanaa ja jne. Banaania ei linnulle kannata antaa, sillä se tukkii linnun sieraimet helposti!
      Jos linnulla on jotakin, mitä nakertaa, sen nokka ja kynnet pysyvät sopusuhtaisina, eikä niitä tarvitse käydä leikkauttamassa eläinlääkäri-sedällä tai tädillä. =)
      Linnun kasvattamiseen tarvitsee vain hyvät hermot, suuren sydämmen ja aikaa leikkiä ja pitää seuraa linnulle. =)
      Millaisen papadun aijot hommata itsellesi?
      Suosittelen jacoa, elikkäs harmaa papukaijaa, sillä se on yksi älykkäimmistä papukaijoista, ja oppii helposti hyvät ja myös huonotkin temput.. =) Olipahan tuossa mainintaa myös että väri on valkoinen.. Keltatöyhtö, vai oliko se nyt kultatöyhtö.. No mutta, joku kakadu se nyt kuitenkin oli, mikä tuo minun tipuni on!
      Minulla on sen lisäksi myös undulaatteja! =)
      Linnun luonteesta riippuen sitten voi arvioida, tuleeko sen pitäminen vaikeaksi, vai onko tipu sellainen pikku lelli tipu, mitä tuo minun kultatöyhtö-kakaduni oli! No, toivon mukaan tämä helpotti asiaa vähäsen... Ehkäpä vain vähäisen, mutta kuitenkin! =)
      Toivottelen onnea linnun ostamis-reissullesi! =)

    • the dying unicorn

      papukaija tulee toimeen loistavasti kiltin koiranb kanssa! =)Kunhan koira vain tottuu linbtuun, ja lintu koiraan.. Yhteiselon pitäisi sujua vaivatta!

    • nymfin+undun omistaja

      suosittelisin ensin aloittamaan pienemmästä papukaijasta.se "valkoinen" lintu on varmaan joku kakadu.papukaijan voi antaa liikkua vapaana talossa,mutta sen pitäisi olla kesy jotta sen voisi ottaa kiinni.se saattaa olla kuitenkin vaarallista.myrkylliset kasvit pitäisi poistaa ja ikknoihin laittaa verhot ettei lintu lennä pahki ikkunaan.voi matkustaa pieniä matkoja papukaijan kanssa.se kestää oikein hyvin ja paras sillä on on matkustaa autossa.sille voi laittaa esim. valjaat siksi ajaksi tai sitten sen voi kuljettaa häkissä.myös linja-autossa voi kuljettaa lintua mutta valjaissa.papukaija voi tulla toimen koiran kanssa,mutta poikkeuksia kyllä on.aluksi kannattaa katsoa että miten ne pärjäävät.lintu pitäisi kuitenkin opettaa olemaan myös häkissä.papukaija ei ole äkäinen mutta jos sitä kiusaa tai esim.herättää päiväunilta niin ne saattavat rääkäistä.isoilla linnuilla on iso nokka ja sillä ne saattavat purra.=)

    • Blue_angel90

      Mitä tarkoitat valkoisella papukaijalla? jotain tiettyä papukaijaa? suurta pientä..?? tuli vain mieleeni valkokakadu joka on aika suurikokoinen ja valkoinen nimensä mukaan. itsekin olen kiinnostunut näistä veijareista.. mutta valkokakadut ovat aika seuraakaipaavia ja vaativia..suosittelen sinulle enemmänkin jotain undulaatteja tai kenties neitokakadua? papukaijat tarvitsevat väh.3 tuntia päivässä seuraa ja virikkeitä. sitten siitä matkustusasiasta. toki ne pärjäävät lyhyitä matkoja autossa kunhan eivät ole vedollisessa tilassa.. Kyllähän ne voivat tulla koirienkin kanssa toimeen kunhan totutat ne alusta lähtien..mutta jos olet kiinnostunut tuosta valkokakadusta niin muista että hyvässä hoidossa voivat elää jopa yli 80 vuotiaiksi..pitkä sielunkumppani..käy tässä osoitteessa:
      http://www.kakadunetti.info/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=35

      sieltä varmasti löydät hyödyllistä tietoa.. voit myös lähettää minulle sähköpostia jos haluat..olisi kiva jutella:) [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5479
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      158
      3361
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2613
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2429
    6. 262
      2002
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      104
      1424
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe