Tekno Marinen huono maine?

Jaakko

Minua hiukan ihmetyttää espoolaisen Tekno Marinen maine. Tuntuu että joka vuosi jossain venelehdessä jollain Tekno Marinesta moottorin ostaneella on vaikeuksia liikkeen kanssa.
Nyt firma seikkailee jälleen Kuluttaja-lehden mustalla listalla, siis listalla jolle joudutaan kun ei noudateta Kuluttajavalituslautakunnan päätöstä. Ja kyse on siis 37 euron maksuista!!!

Tekno Marinen kiinnostus asioiden hoitamiseen kuulemma loppuu sen jälkeen kun rahat on kourassa. Asennus ja takuuhuollot hoidetaan miten sattuu, eli ei oikein hoideta, väitetään.

Käsittääkseni Solen dieselit ovat hyviä ja halpoja, mutta en uskalla Teknolta niitä ostaa.

Kertokaa arvon palstalaiset, onko firman toiminnassa jotain mätää vai onko kyse vain vuodesta toiseen kohdalle osuvista hankalista asiakkaista? Onko Suomessa toista LUOTETTAVAA Sole-kauppiasta? Kulkeeko kaikki varaosakauppa Teknon kautta?

104

16710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a.k.o

      Solé Diesel, FNM diesel jälleenmyyjät ja huoltopisteet

      Jälleenmyyjät

      Dan Andersson F:a
      Knappelstensvägen 8, 22100 MARIEHAMN
      018-22514

      Auto-, Vaunu ja Venetori, HR-toimi
      Kalustekatu 2, RAISIO/Turku
      0400-536 336, 02-4384110

      EKE-Marin Oy/Ab
      10601 TAMMISAARI
      019-2410 2670
      mail: telakka@eke-marin.fi

      GB-Marin
      Kvarnvägen 4, 66900 NYKARLEBY
      06-722 1691, fax 06-722 1691,
      e-mail: info@nymar.fi

      Grevia Marin Grebland Group Ab
      Meripellontie 11 C, Helsinki
      09-25168760, fax 09-25168779
      Mail: niklas.ronnberg@grebland.fi

      Grünn Marine Consulting
      Linnankoskenkatu 14 A, 06100 PORVOO
      040-587 7794, fax 019-544 612, email: hermann.grunn@pp.inet.fi

      Hangon Moottoripiste
      Appelgrenintie 24, 10900 HANKO
      019-248 4410

      Hämeen Pienkone- & Venehuolto
      Vanajantie 3, 13100 HÄMEENLINNA
      03-682 4440
      markus.pojanluoma@mail.htk.fi

      Kemiön Venekeskus
      Påvalsbynkaari 30, 25700 KEMIÖ

      Kesmotors A. Backman
      Myllärinkatu 21, 65100 VAASA
      06-318 1589

      Kone-Ketola Oy
      PL 126, 28360 PORI
      02-528 0200
      koneketola@ketolayhtiot.fi

      Mepratuote Oy
      Kaviokuja 8, 20380 TURKU
      02-275 0111
      info@mepratuote.fi

      Mustio Marin Oy
      Hangonniementie 1133, 10360 MUSTIO
      019-346 376

      Myrsky-Janne Oy
      Vironrinne 8, 23600 UUSIKAUPUNKI
      0400-531 444

      Venemarkkinointi J. Pälviranta
      Suonsivunkatu 10, 33420 TAMPERE
      03-344 3900
      vene@venemarkkinointi.com

      Ranmarina Oy
      Vanha Nurmijärventie 2 B, 01670 VANTAA (Hästöntie, 25500 PERNIÖ)
      040-529 6080

      Vesimatkailu Savolax Oy
      Matkustajasatama, 70100 KUOPIO
      017-262 6644

      Sideby Motor Ab
      Sidebyvägen 733, 64490 SIDEBY
      06-222 5541
      henrik.teir@pp.inet.fi

      Svens & Bäck K-huolto
      PL 258, 65101 VAASA
      06-317 1589

      Tjöckmarine Ab
      64140 TJÖCK

      Vaasan Moottori Oy
      Yliopistonranta 1, 65200 VAASA

      Venevalkama Oy
      Satamatie 9, 53900 LAPPEENRANTA
      05-453 1482, 0400-680 808

      Veneveistämö Pauniaho
      Kivisalmenkatu 9, 53920 LAPPEENRANTA
      05-456 6742

      Vihe Oy
      Mäyrääntie 22, 03100 NUMMELA

      Veneveistämö Seppo Valkonen
      PAIMIO
      02-470 5560

      Saimaan Vuokravenho Oy
      Kiurunkatu 15, 57230 SAVONLINNA
      015-273 101, 0400-673 055

      HUOLTOPISTEET mm.
      SERVICEPOINTS bl.a.

      Dan Andersson F:a
      Knappelstensvägen 8
      22100 MARIEHAMN
      018-22514

      Arskan Huolto
      23360 KUSTAVI

      Grünn Marine Consulting
      Sammontie 4 A 14, 06150 PORVOO
      040-519 7555, fax 019-544 612, e-mail: hermann.grunn@pp.inet.fi

      Hietsun Venemoottorihuolto
      Kilinkuja 4
      55420 IMATRA

      Hangon Moottoripiste Oy
      Appelgrenintie 24
      10960 HANKO
      019-248 4410

      Mustio Marin Oy
      Hangonniementie 1133
      10360 MUSTIO
      019- 346 376

      Sideby Motor
      64490 SIDEBY
      06-222 5541

      Styyrpinna Oy
      Pikkunummentie 26
      10210 INKOO
      050-5566 355

      Vaasan Moottori Oy
      Yliopistonranta 1
      65200 VAASA
      06 - 3178 366

      Vääksyn Konepiste Oy
      Lahdentie 5
      17200 VÄÄKSY

      • jaakko

        Selailin tuossa viime vuosien Kuluttaja-lehtiä ja siellä oli ainakin kolme kertaa Tekno-Marinen mustalla listalla, siis on jättänyt noudattamatta Kuluttajavalituslautakunnan korvasussuositusta. Pienin summa jotain 30 euroa, suurin 1400.
        Solen kone kiinnostaisi, mutta en halua olla missään tekemisissä Tekno-Marinen kanssa.
        Ovathan yllämainitut liikkeet täysin itsenäisiä? En kai takuutilanteessa joudu Tekno-Marinen kanssa mihinkään tekemisiin?
        Tekno-Marinehan on kai Solen maahantuoja, joten sen kanssa voi joutua tahtomattaan tekemisiin.


      • HL3
        jaakko kirjoitti:

        Selailin tuossa viime vuosien Kuluttaja-lehtiä ja siellä oli ainakin kolme kertaa Tekno-Marinen mustalla listalla, siis on jättänyt noudattamatta Kuluttajavalituslautakunnan korvasussuositusta. Pienin summa jotain 30 euroa, suurin 1400.
        Solen kone kiinnostaisi, mutta en halua olla missään tekemisissä Tekno-Marinen kanssa.
        Ovathan yllämainitut liikkeet täysin itsenäisiä? En kai takuutilanteessa joudu Tekno-Marinen kanssa mihinkään tekemisiin?
        Tekno-Marinehan on kai Solen maahantuoja, joten sen kanssa voi joutua tahtomattaan tekemisiin.

        nyt niin erikoisesti kiinnostaa?Merkkejä varsinkin halpiksiahan on tarjolla nykyän kaikenlaisia!


    • jrk

      Ostin itse Tekno-Marinelta Sole:n 16 hv moottorin. Hakivat vanhan pois, sain kohtuullisen hyvityksen, asensivat paikoilleen ja olen saanut vastaukset niihin kysymyksiini joita on matkan varrella käytöstä, huollosta ja muutenkin Soleen liittyen tullut.
      Vertailin ostaessani Nanni Kubotaan, Yanmariniin, Volvoon ja joihinkin muihin löytämiini venemottoreihin. Hinta avaimet käteen periaatteella asennettuna ei olut paha ja kone pelittänyt ok.
      Voihan tuo kokemus olla poikkeava muista, mutta omalla kohdalla ei tähän asti valittamista..

      • Jussi

        Purjeveneeseeni vaihdettiin alkuperäisen tilalle Sole. Kone on OK, mutta asennus tehtiin malliin "sutta ja sekundaa". En nyt käy erittelemään ettei anonymiteetti kärsi, mutta akseli oli irrota (ja tietäähän sen miten sitten käyp)


      • problem

        itsellenikin laitettiin uusi moottori lahon Pentan tilalle. Valintaan vaikutti eniten se, että olivat kiinnostuneita ratkaisemaan ongelmani - tosin kun moni muu, joilla ei ollut aikaa tilauskirjojen ollessa täysiä. Ajoitus ei ollut high-season. Hinta lienee 10 % esim. Pentaa alhaisempi.

        Työ tehtiin kerralla kuntoon, sinänsä siististi ja sovitussa aikataulussa.

        Jäi sellainen maku, että jalkimarkkinointi ja myynti ei ole heidän suurin vahvuus. Mutta juuri se toimitettiin mistä oli sovittu. Pisteet heille siitä.


      • Masa

        Siinä moottorissa on sellainen suunnitteluvika vesijäähdytteisessä pakosarjassa että,merivesisumu kiertää siinä pakokanavien suulla ja aikaa myöden syövyttää pakoventtiilien varret lautasen läheltä ja venttiili katkeaa aiheuttaen koneen tuhoutumisen.


      • jrk
        Masa kirjoitti:

        Siinä moottorissa on sellainen suunnitteluvika vesijäähdytteisessä pakosarjassa että,merivesisumu kiertää siinä pakokanavien suulla ja aikaa myöden syövyttää pakoventtiilien varret lautasen läheltä ja venttiili katkeaa aiheuttaen koneen tuhoutumisen.

        Miten pitkän ajan kuluessa moista voi odottaa uudessa, yhden kesän käytössä olleessa moottorissa? Eli mihin tuo valitettava kokemuksesi perustuu? Omakohtainen haveri?


      • Masa
        jrk kirjoitti:

        Miten pitkän ajan kuluessa moista voi odottaa uudessa, yhden kesän käytössä olleessa moottorissa? Eli mihin tuo valitettava kokemuksesi perustuu? Omakohtainen haveri?

        Kokemus. Eli kone oli neljä vuotta vanha ja käynyt 450 tuntia.
        Tiedustelujen jälkeen sain tietää muitakin vastaavia tapauksia


      • jrk
        Masa kirjoitti:

        Kokemus. Eli kone oli neljä vuotta vanha ja käynyt 450 tuntia.
        Tiedustelujen jälkeen sain tietää muitakin vastaavia tapauksia

        Ei kuulosta niin hyvälle kuin ostaessani.. vaan tietääpä varautua - jos siihen nyt pystyy varautumaan. Saitko jälkeenpäin mitään vinkkejä tyyliin "näin sinun olisi pitänyt huoltaa kone, ettei olisi..."


      • J.Mäkipää
        jrk kirjoitti:

        Ei kuulosta niin hyvälle kuin ostaessani.. vaan tietääpä varautua - jos siihen nyt pystyy varautumaan. Saitko jälkeenpäin mitään vinkkejä tyyliin "näin sinun olisi pitänyt huoltaa kone, ettei olisi..."

        uskoa että rahalla saa pussillisen huonoja tai yhden hyvän.....Hyvää alkavaa kesää kaikille halpismoottoreilla veneilevät!


      • jrk
        J.Mäkipää kirjoitti:

        uskoa että rahalla saa pussillisen huonoja tai yhden hyvän.....Hyvää alkavaa kesää kaikille halpismoottoreilla veneilevät!

        Taitaapi halpuus olla suhteellista - kuten elämä yleensäkin. Kesä lienee kuitenkin kaikille sama, kukkaron painoon katsomatta :)


      • J.Mäkipää
        jrk kirjoitti:

        Taitaapi halpuus olla suhteellista - kuten elämä yleensäkin. Kesä lienee kuitenkin kaikille sama, kukkaron painoon katsomatta :)

        tosiaan.Käyppä syksyllä vaikka keskusvankilassa ehdottamassa että samahan se kesä meille kaikille...mitä se sitte ikinä sinun mielestä tarkoittikin?


      • R K-S
        Masa kirjoitti:

        Siinä moottorissa on sellainen suunnitteluvika vesijäähdytteisessä pakosarjassa että,merivesisumu kiertää siinä pakokanavien suulla ja aikaa myöden syövyttää pakoventtiilien varret lautasen läheltä ja venttiili katkeaa aiheuttaen koneen tuhoutumisen.

        Pakoventtiilien syöpyminen johtuu siitä, että pakoputkisto on väärin asennettu. Onko veneessäsi kunnollinen vesilukko järjestelmässä?
        Onko vesilukko suoraan alaspäin moottorista vai onko siinä välissä "laakso" letkussa? Tarkistapa asennus.


      • kakekakolasta
        J.Mäkipää kirjoitti:

        tosiaan.Käyppä syksyllä vaikka keskusvankilassa ehdottamassa että samahan se kesä meille kaikille...mitä se sitte ikinä sinun mielestä tarkoittikin?

        Ja kävin muuten kesällä Kakolassa. Tyhjää oli...


      • Anonyymi

        tuuria ollut jos joku siellä onnistunut ilman tappelua


    • en tiedä,

      mutta Teknomarine on p.yritys.
      Älkää koskaan mitenkään asioiko kyseisen yrityksen kanssa !
      Kaverit olivat käräjöillä ja voittivat.
      Rahaa ei rosvolta saa takaisin, kuin oikeusteitse.
      Sääliksi käy veneilijöitä.
      Miten Finnboat reagoi ?
      Ei mitenkään !
      Älkäämme siis luottako siihenkään.

      • a.k.o

        joka voi toki pitää paikkansakin.
        Olisiko reilua pyytää Rauno Kurki-Suoniolta vastinetta, ettei menisi ihan lynkkaykseksi tai herjaukseksi varsinkin vielä ilman nimeä tai nimimerkkiä..?
        Itselläni on yhden tarjouksen ja peräprutkukaupan
        myötä ihan ok kokemukset.


      • vesiperä

        "Kaverit olivat käräjöillä ja voittivat"

        Niinpä, jos voittivat jutun, olivat siis oikeassa!
        Vai oliko oikeus väärässä?


    • myyjä

      yhteispeliä se on. Tämä toimija vaikuttaa kaipaavan selkeää osallistumista myös ostajalta. Maksu työn edistyessä jne.
      Noin pitkään alalla toimineena yrityksenä täytyy olla myös erittäin paljon tyytyväisiä asiakkaita. Itse olen ihan tyytyväinen teidän työhönsä, ja olen valmis suosittelemaan heitä myös omille kavereille.
      Harvoin muuten mikään affaari menee vituiksi pelkän toimittajan määrätietoisen tuonon työn vuoksi.

    • teknomarineen pettyn

      Minulla on erittäin huonoja kokemuksia firmasta, ensin ostin ja asennutin fmn moottorin ja kustannusarvio ylitttyi 5000eur! Omaa tyhmyyttä voidaan sanoa, mutta en halunnut rosikseen. Tyhmyyttä sensijaan oli, että uskoin vielä rehellisyyteen ja teetin toiseen veneeseen peruskorjauksen ja siellä sovittu hinta ylitettiin lähes 9000eur ja mitään takuuta käytännössä ei ollut, asennettu käytetty moottori hajosi parin kymmenen tunnin jälkeen ja sen syy kuulemma oli, ettei sitä oltu huollettu heillä!Jos jotain firmasta hankit, tee täsmällinen kirjallinen sopimus joka nippelistä ja sen hinnasta ja takuusta.

      • 28

        Itselläni suht neutraali kokemus firmasta. Mikäli nyt tarkkoja ollaan, niin pientä vedätystä ehkä omassa laskussakin oli huomattavissa. Eniten kuitenkin kummastutti, että rutiininomaiselle työlle ei osattu sanoa kustannusarviota. Autoliikkeessäkin osataan aika tarkkaan sanoa paljonko vaikka öljyn vaihto maksaa. No kaikesta huolimatta on liikeessä mielestäni hyvääkin, mutta taitaa vähän olla niin että täydellistä liikettä ei vene alalla olekkaan.


      • 18
        28 kirjoitti:

        Itselläni suht neutraali kokemus firmasta. Mikäli nyt tarkkoja ollaan, niin pientä vedätystä ehkä omassa laskussakin oli huomattavissa. Eniten kuitenkin kummastutti, että rutiininomaiselle työlle ei osattu sanoa kustannusarviota. Autoliikkeessäkin osataan aika tarkkaan sanoa paljonko vaikka öljyn vaihto maksaa. No kaikesta huolimatta on liikeessä mielestäni hyvääkin, mutta taitaa vähän olla niin että täydellistä liikettä ei vene alalla olekkaan.

        Voisiko joku selittää miten makeavesijäähdytteisessä moottorissa merivesisumua esiintyyä pakoventtiilin ympärillä?


      • Patu60
        18 kirjoitti:

        Voisiko joku selittää miten makeavesijäähdytteisessä moottorissa merivesisumua esiintyyä pakoventtiilin ympärillä?

        Eiköhän se ole kuitenkin merivettä, joka poistuu lämmönvaihtimesta pakoputken kautta..


      • 2+15
        18 kirjoitti:

        Voisiko joku selittää miten makeavesijäähdytteisessä moottorissa merivesisumua esiintyyä pakoventtiilin ympärillä?

        Eiköhän panna 17 minin haukkujat kateellisten kilpailijoiden fud:ksi. Itsellä sole 17 mini pörrännyt jo 11 vuotta - paljon ajettuna - eikä mitään ongelmia. Myöskään englannin kielinen googlaus ei löydä mainittuja "suunnitteluvirheitä"


    • MV

      Tekno-Marinen maine ei parane nykyisellä toiminnalla. Pitää paikkansa,että rahat kun on maksettu
      niin muusta ei väliä.

    • HiioHoo

      Totesin kaksi kesää sitten Juhannusreissulla että Avance 36´n Volvo oli tullut tiensä päähän enkä uskaltanut enää lähteä sen kanssa parin viikon kuluttua kesälomareissuun.
      Pikainen kierros uusista vaihtoehdoista sekä muutama asiantuntija kommentti --- päätös oli selvä, Sole Mini-17 ja sopimus Tekno-Marinen kanssa kokonaissopimus
      - laite asennettuna
      - sovitettuna volvon perävetolaitteeseen
      - toimituspäivä xx.xx.xx viikon haarukalla

      Asennus tapahtui niinkuin sovittiin, erityisesti on korostettava että pitää ottaa huomioon aikataulu ja ajankohta. Moottori on pelannut erinomaisesti.

      Huoltotarvikkeita ja neuvoja olen saanut aina kun olen tarvinnut, ilman mitään ongelmia.

      terveisin

      • meriropso

        ja hintalapussa on jotain ihan muuta kuin vastaavassa osassa autotarvikeliikkeessä...


      • 19
        meriropso kirjoitti:

        ja hintalapussa on jotain ihan muuta kuin vastaavassa osassa autotarvikeliikkeessä...

        Entäpä sitten, kaiva itse tiedot sopivista autonosista ja tee itse jos se rauhoittaa mieltäsi. Muutaman kympin hintaero osissa ei innosta pelleilemään omatoimisesti.


      • 32
        19 kirjoitti:

        Entäpä sitten, kaiva itse tiedot sopivista autonosista ja tee itse jos se rauhoittaa mieltäsi. Muutaman kympin hintaero osissa ei innosta pelleilemään omatoimisesti.

        Miten niin pelleilemään? Mikään auto- tai moottorikorjaamo ei hae suodattimia moottorin merkin mukaan, vaan kaikkiin käytetään sitä merkkiä, johon on hankintayhteys. Sole ei valmista sudattimia, eikä Mitsukaan sitä tee. Yli 99 %:lle moottorin omistajista lähin autotarvikekauppa on lähempänä kuin Sole-jälleenmyyjä. Jos et halua olla omatoiminen edes moottorin syyshuollon vertaa, joka olisi enemmän typeryyttä kuin laiskuutta, hakee se huoltomieskin huolto-osat siitä käyttämästään autotarvikeliikkeestä. Siellä autotarvikeliikkeessä muuten on tiskillä valmiina kirja, josta myyjä hetkessä katsoo sopivat tarvikemallit, ei se sen kummempaa ole.

        Typeryyteen muuten viittasin sen takia, että vastuullinen veneen omistaja tuntee veneensä moottoria ainakin sen syyshuollon ja siihen kuuluvien tarkastusten verran.


      • 28
        32 kirjoitti:

        Miten niin pelleilemään? Mikään auto- tai moottorikorjaamo ei hae suodattimia moottorin merkin mukaan, vaan kaikkiin käytetään sitä merkkiä, johon on hankintayhteys. Sole ei valmista sudattimia, eikä Mitsukaan sitä tee. Yli 99 %:lle moottorin omistajista lähin autotarvikekauppa on lähempänä kuin Sole-jälleenmyyjä. Jos et halua olla omatoiminen edes moottorin syyshuollon vertaa, joka olisi enemmän typeryyttä kuin laiskuutta, hakee se huoltomieskin huolto-osat siitä käyttämästään autotarvikeliikkeestä. Siellä autotarvikeliikkeessä muuten on tiskillä valmiina kirja, josta myyjä hetkessä katsoo sopivat tarvikemallit, ei se sen kummempaa ole.

        Typeryyteen muuten viittasin sen takia, että vastuullinen veneen omistaja tuntee veneensä moottoria ainakin sen syyshuollon ja siihen kuuluvien tarkastusten verran.

        Ovat olevinaan niin neroja niin neroja ;)
        Nimenomaan SE HUOLTOMIES HAKEE ne osat ;) Sellaisesta toiminnasta se osa hinnastakin koostuu, eihän tässä mistään osavalmistajasta kyse olekaan :) TOLLO !!!!


      • sanon minä
        28 kirjoitti:

        Ovat olevinaan niin neroja niin neroja ;)
        Nimenomaan SE HUOLTOMIES HAKEE ne osat ;) Sellaisesta toiminnasta se osa hinnastakin koostuu, eihän tässä mistään osavalmistajasta kyse olekaan :) TOLLO !!!!

        "Typeryyteen muuten viittasin sen takia, että vastuullinen veneen omistaja tuntee veneensä moottoria ainakin sen syyshuollon ja siihen kuuluvien tarkastusten verran. "

        Vain TOLLO on niin tietämätön omasta veneestään, ettei alkeellisuuksia hallitse. Ja on sitten pulassa pienimmästäkin syystä.


      • 17
        sanon minä kirjoitti:

        "Typeryyteen muuten viittasin sen takia, että vastuullinen veneen omistaja tuntee veneensä moottoria ainakin sen syyshuollon ja siihen kuuluvien tarkastusten verran. "

        Vain TOLLO on niin tietämätön omasta veneestään, ettei alkeellisuuksia hallitse. Ja on sitten pulassa pienimmästäkin syystä.

        ole sama asia, yleensä ne T-S-I-miehet jotka sitä osaamistaan eniten "mainostavat", eivät osaa, mutta ovat muuten kovia poikia asiasta kommentoimaan.


      • näi näkisin
        17 kirjoitti:

        ole sama asia, yleensä ne T-S-I-miehet jotka sitä osaamistaan eniten "mainostavat", eivät osaa, mutta ovat muuten kovia poikia asiasta kommentoimaan.

        Ehkä eivät ole sama asia, mutta jos ei tee, ei myöskään osaa. Vaikkei tuossa ollut kuin kaksi riviä, siinä välissä taisi vilahtaa jotain omasta osaamattomuudesta.


      • merkillistä...
        28 kirjoitti:

        Ovat olevinaan niin neroja niin neroja ;)
        Nimenomaan SE HUOLTOMIES HAKEE ne osat ;) Sellaisesta toiminnasta se osa hinnastakin koostuu, eihän tässä mistään osavalmistajasta kyse olekaan :) TOLLO !!!!

        Miksi huoltomiehen pitäisi hakea standardi huolto-osat maahantuojalta? Et kai sentään teetä merkkimiehellä aivan tavallista, vähintäkään merkkituntemusta vaativaa työtä, joka minunkin mielestäni pitäisi kenen vain hallita itse. Pitäähän jokaisen tietää, miltä omassa konekopassa näyttää ja katsoa, ettei kaukalon pohjalla pyöri irtomuttereita.


      • 16
        näi näkisin kirjoitti:

        Ehkä eivät ole sama asia, mutta jos ei tee, ei myöskään osaa. Vaikkei tuossa ollut kuin kaksi riviä, siinä välissä taisi vilahtaa jotain omasta osaamattomuudesta.

        Mitähän hienoa mahdatkaan oikein hakea ?
        Vau mitä verbaalista neroutta.


      • Että niin kuin mitä?
        merkillistä... kirjoitti:

        Miksi huoltomiehen pitäisi hakea standardi huolto-osat maahantuojalta? Et kai sentään teetä merkkimiehellä aivan tavallista, vähintäkään merkkituntemusta vaativaa työtä, joka minunkin mielestäni pitäisi kenen vain hallita itse. Pitäähän jokaisen tietää, miltä omassa konekopassa näyttää ja katsoa, ettei kaukalon pohjalla pyöri irtomuttereita.

        ? ? ? ?


    • Gasti&kippari

      Solen kanssa en ole ollut missään tekemisissä, Tekno marinen kanssa kerran, viime kesänä. Sain erittäin hyvää palvelua ja asiantuntevaa opastusta ongelmaani, joka johtui äänenvaimentimen halkeamisesta Porkkalan selällä. Ennen Teknoa yritin saada apua Maritimistä sekä Volvolta mutta turhaan (veneessäni on Volvon moottori).

      • 2500€ meni...

        No yhden moottorin Teknolta ostaneena voin sanoa että siellä ei tunneta sanaa takuu , eli jos haluaa että takuut pelaa niin kannattaa mennä muualle.


      • sepe.teus
        2500€ meni... kirjoitti:

        No yhden moottorin Teknolta ostaneena voin sanoa että siellä ei tunneta sanaa takuu , eli jos haluaa että takuut pelaa niin kannattaa mennä muualle.

        Omat kokemukseni ovat päinvastaiset. Asensin 20v sitten paattiini Sole`Mini 26:sen. Kytkin laukesi heti eka kesänä, kait valmistusvika koska käyttö oli aivan normaalia. Sen paremmin takuuasiaa ei ylipäätään voi hoitaa kuin tässä tapauksessa ja muutenkin olen ollut valintaani tyytyväinen. Ainoa harmi on pieni resonanssialue hiukan tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella mutta sehän on koneen ominaisuus eikä Tekno-Marinen vika.


    • Mikä ihmeen

      Tekno marinen solvaamisporukka täällä rellestää. Ei taida olla yhtään moottorin myyjää, josta ei näitä tarinoita löytys. Itse olen aikoinaan kokemattomana saanut Teknomarinen osastolta hyvät ja asialliset ohjeet Yanmarin jäähdytys ongelmien poistamiseksi. Ei yritetty väkisin myydä konetta, vaikka olis silloin ollut mahdollista. Myöhemmin olen ostanut toiseen veneeseeni Solen koneen heiltä, eikä mitään ongelmia ilmennyt. Hyvä ja toimiva, sekä edullinen ratkaisu. Löytyyhän meistä veneilijöistäkin kaikenlaisia urpoja, jotka kuvittelevat, ettei heillä ole mitään vastuuta tekemisistään...

      • täysi urpo

        "... mitään ongelmia ei ole ilmennyt"

        Tässä onkin kysymys tilanteista joissa, joissa ongelmia on ilmennyt.
        Nyt ei pidä ymmärtää, että pulmia ilmenee 100% tapauksia, ja että ne valittavat veneilijät olisivat urpoja, päin vastoin.


      • 30

        totta tuo että hyviä neuvoja saa. itsekin ole saanut hyviä ohjeita ja homma toiminut. siinävaiheessa kuitenkin kun 'potilas' on pätynyt hoitoon, niin hommasta on jäänyt hieman epämääräinen vaikutelma ja asiat eivät ole menneet ihan sovitusti. en tosin osaa verrata mihin firmoihin, joten vaikea sanoa onko palvelu silti parempa kuin muualla.


    • Asiantuntemus horjuu

      Ei palvelussa ole mitään erityisempää vikaa ollut. Asiantuntemus vain ei ole aina riittänyt. Sole moottorista soittelin aikoinaan ja kyselin lisätietoja, sain hyvin ystävällisen palvelun puhelimessa ja aikalailla oikeita neuvojakin, vaikken ollut heiltä venettä enkä moottoria ostanut. Sitten päädyin ostamaan seuraavaan veneeseeni Solen moottorin ja kaikki meni erinomaisesti aluksi. Kone tuli ajallaan, toimitus oli siis oikea ja oikea-aikainen ja tuote toimi hyvin.

      Siihen ei ystävällisen palvelun asiantuntemus kuitenkaan riittänyt, että moottorin vaihdon yhteydessä olisi pitänyt tarkistaa myös vetolaitteen momentin kestävyys, kun uudessa koneessa oli vääntömomenttia enemmän kuin entisessä. Eikä siihen, että olisivat osanneet säätää sen vetolaitteen kestämään uuden koneen vääntömomenttia. Piti siis käyttää vetolaite toisenkin kerran irti asiantuntevassa korjaamossa ja vene piti nostaa yhden ylimääräisen kerran kuiville.

      Sole tuotteena tuntuu olevan siis ok, Tekno-Marinen toiminta palvelun ystävällisyyden osalta kunnossa, mutta asiantuntemus ei tunnu riittävän kaikissa tilanteissa. Jatkossa ottaisin toki itse selvää asioista paremmin, enkä luotaisi pelkästään palvelun ystävällisyyteen. Tietysti voisi toivoa, että Tekno-Marine korjaamona ja maahantuojana pystyisi itse hoitamaan asiantuntemusta vaativat tehtävät, ettei asiakkaan tarvitsisi niitä tehdä.

    • Oma mokasi

      >> Siihen ei ystävällisen palvelun asiantuntemus kuitenkaan riittänyt, että moottorin vaihdon yhteydessä olisi pitänyt tarkistaa myös vetolaitteen momentin kestävyys, kun uudessa koneessa oli vääntömomenttia enemmän kuin entisessä. Eikä siihen, että olisivat osanneet säätää sen vetolaitteen kestämään uuden koneen vääntömomenttia. Piti siis käyttää vetolaite toisenkin kerran irti asiantuntevassa korjaamossa ja vene piti nostaa yhden ylimääräisen kerran kuiville.

    • Asiantuntemus horjuu

      Bukhin vetolaitteen pystyy säätämään. Siinä on sen Hankolaisen entisen maahantuojan mukaan säätömahdollisuus. Hän sitten sääti sen vetolaitteen ja senpä jälkeen kyllä toimii erinomaisesti. Vetolaitteen momentin kesto on erittäin helposti momenttiavaimella testattavissa. Volvon vetolaitteessa moista kummajaista ei ole, eikä tietääkseni muissakaan.

    • Hakro

      Nyt todellakin "asiantuntemus horjuu". Kuka tahansa, joka on vähänkin tekniikkaa opiskellut, tietää hyvin, että voimansiirron jokaisella komponentilla on tietty yläraja vääntömomentille. Sitä ei voi minkäänlaisella "säätämisellä" ylittää.

      >> Vetolaitteen momentin kesto on erittäin helposti momenttiavaimella testattavissa.

      • ???

        Entäpä, jos ei olekaan kysymys komponentin kestämisestä, vaan vaikka siitä miten tiukasti kytkimen tulee tarttua ollakseen luistamatta?


    • Seiskari29

      Omalta osaltani olen tyytyväinen Tekno-Marineen,ostin heiltä käytetyn Seiskarin viime kesän loppupuolella ja siinä ilmenneet viat/ongelmat hoitivat todella hyvin ja nopeasti uusilla osilla veloituksetta.Joten ainakaan itsellä ei tähän astisesta asioimisesta heidän kanssaan ole valittamista,päinvastoin.

    • ToniALa

      Enpä voi itsekään kehua. Ostin ja asennutin Fnm koneen ja vetolaitteen. Sovittu bravo 2 vetolaite muuttui bravo 1 malliin kysymyttä mitään. Vetolaite asennus 10 cm liian korkealla ja siitä syystä vene ei pysy liuussa jos vähän keliä. 40 tunnin jälkeen turbo hajosi joka ei mene takuuseen kun asennuksesta oli kulunut vuosi. Tehtaan takuu ko koneessa 3 vuotta ja Suomessa 2. Minulla takuu oli vuoden koska kone oli ollut Tm:n varastossa vuoden ennen asennusta joten siinä oli vain vuosi takuuta jäljellä. Rauno ystävällisesti lähetti uutta vastaavan vähän käytetyn turbon sisäänostohintaan. Sekin oli valmiiksi väljä ja säätöruuvi auki (muuttuvasiipinen jota ei saa itse säätää). Hinta sille olisi ollut 1700€. Sain uuden alkuperäisen turbopojilta 1200€ hintaan. Eipä enää ole aikomusta ko liikkeeseen mennä. Mikäli muuta vaihtoehtoa ei olisi niin ostan ennemmin kumiveneen ja soutelen sillä. Koneen hinta asennettuna oli n.27000€ ja sen jälkeen omaan piikkiin korjailtu asennus / takuu vikoja 6-7000€ edestä.

    • Seiskarin omistaja

      Firman toiminta on ammattitaidonta ja välinpitämätöntä. Veneet ovat kyllä käyttökelpoisia, mutta työn laatu ei aina vakuuta. Laskutus firmalta kyllä onnistuu erinomaisesti. Kehotan välttämään sen palveluja mikäli mahdollista.

    • Otso B.

      Solen mini 26 ollut käytössä vuodesta 1992, koko sen ajanTekno-Marinelta saamani palvelu on ollut ylivertaisen hyvää; Parin vuoden takaiset resonanssi-ongelmat Tekno-Marine tuli tutkimaan ilman veloitusta, diagnoosi väsähtäneet kumityynyt oli oikea, tyynyjen vaihdon jälkeen kone pelaa jälleen kuin unelma.

    • peccatore

      Olen ostanut kaksi Sole Miniä ko. liikkeestä. Ensimmäisen asensi virolainen poika ja kaikkioli OK.
      Toisen asensi liikkeen valtuuttama jälleenmyyjä. Projektista tuli täysi katastrofi joka kesti kolme vuotta. Kytkin vaihdettiin kolme kertaa. Asennusvirheitä korjattiin ainakin kymmenen kertaa. Twin Discin kytkin piti eläimellistä meteliä, mutta Tekno Marine ei suostunut sitä uskomaan, vaan antoi ymmärtää metelin olevan omassa päässäni. Jouduin maksamaan lisähintaa kytkimestä ja siinäkin yritettiin kusettaa.

    • ehkäeiekoskaan

      Perusyrittäjä joka myy sitä mitä hyllyssä on. Turha hakea laajempaa näkemystä mahdollisiin ratkaisuihin, koska siitä ei rahaa tule.
      Vastuu on hyvin voimakkaasti ostajan ja jos vikoja ilmenee niin oivallisesti niitä haetaan puutteellisesta huollosta vaikka vika onkin asennuksen ratkaisuissa. Eli laskua vastaan korjataan omaa työtä.
      Myynnistä elävät ja se näkyy - en suosittele ammattitaidottomille ostajille, joilla on liikaa sovittamista vaativa projekti.
      Eli ei ole palveluyritys

    • Vaihtovene ohje

      Jos tarjoat venettä vaihdossa niin muutama neuvo.

      Ei mitään suullisen sopimuksen varaan.

      Koeajo vasta, kun olet toimittanut veneen ostajan laituriin ja sopimus vaihtoarvosta tämän jälkeen niin, että mahdolliset jälkeenpäin ilmenevät viat ostavan liikkeen lukuun. Koeajon jälkeen vene jää ostajalle. Esim. Veneellä lähdetään koeajolle seuraavan ostajan kanssa ja moottori ylikuumenee huippunopeutta yritettäessä.

      Vaadi koeajo vaikka ostaja sanoisi jo äänestä kuulevansa, että kaikki on kunnossa.

      Jos ostat. Riittävän pitkä koeajo mukaan lukien luvattu huippunopeus saavutettuna ja riittävän pitkään ajettuna. Näin voi luotettavasti todeta moottorin jäähdytyksen toimivuuden. Mikäli vene luvataan huoltaa ennen luovutusta niin koeajo uudestaan tehdyn huollon jälkeen ennen vastaanottoa.

    • JoPo6380

      No jee. Minähän en paljoa tiiä Tekno-Marinesta, kun asun täällä pohjolassa Ivalossa, mutta sanottava on että kaikki palvelu on ollut priimaa. Moottorin ostin käytettynä (mini-34) ja osien hankinta ja huoltoapu yms. on ollut ykkösluokkaa. Kiitos Raunolle ja tiimille t. Jorma Portti= onnellinen veneilijä Inarijärveltä...

    • Hyvästiteknomarine

      Sole kone on joutaa. Erinomaisesti marinoitu ja loistava Mitsusta työkoneen moottori. Asennus ei tullut heiltä. Sitten alkoikin ongelmat. Vetolaitten (Bukh) ongelmat ei tuttuja. Vika asennuksessa Tm mielestä. Eipä ollut. Vika löytyi Vetolaitten säädetä, jonka Tm ohjeisti. Tehtiin sitten oikealla asiantuntijalla, eipä sen jälkeen ongelmia. En osta enää Tältä yhtään mitään. On nimittäin ongelma kohteita aiemminkin....

      • siis.mitä

        Osaako joku suomentaa?


    • Akforn3P

      Minä olen tuntenut firman vuosikausia ja erittäin ystävällistä on palvelu ollut.Pekka Uuspelto.

    • GamlaGibaStadista

      Ostin 90-luvulla purjeveneeseeni Sole Mini 11 dieselkoneen Tekno-Marinelta, jossa myös asennustyöt tehtiin. Vein veneeni syksyllä liikkeen edustalla rannalla olleeseen laituriin ja asennus piti tehdä talven aikana. Sovimme, että maksan osan summasta heti ja loput sitten, kun työ on kokonaisuudessaan tehty. Takarajaksi työlle sovimme muistaakseni (siitä on jo yli 20 vuotta aikaa) toukokuun puolivälin.

      No, suoritin sovitusti osan summasta ajallaan heidän tililleen ja odotin, että homma hoidetaan aikanaan ja minun ollaan yhteydessä. Minulle oli sinällään sama tekevätkö työn tammikuussa vai toukokuussa, kunhan saan veneen ajallaan veteen. Olisiko ollut helmikuuta, kun Rauno Kurki-Suonio soitti ja kertoi, etteivät ihan vielä olleet työtä tehneet, mutta kysyi voisinko maksaa loppusumman heti. Hän jopa sanoi, että voisin ottaa lainaa ja hoitaa sen sillä tavalla, joka auttaisi heidän yritystään tiukahkossa likviditeettitilanteessa. Tilapäisessä toki, kertoi hän. En voinut suostua tähän pyyntöön, vaan sanoin, että en ota lainoja vain siksi, että heillä on tiukkaa, vaan maksan tilaustyön siten kuin aikanaan syksyllä sovimme. Eli, kun kone on asennettu paikalleen ja koekäytetty.

      Parin viikon päästä hän soitti uudelleen ja kysyttyäni kertoi, ettei konetta vieläkään oltu asennettu, mutta hän halusi tehdä joitain muutoksia tilaukseen. Yksi hänen ehdotuksensa oli, että vaihtaisin polttoainetankin pienemmäksi (taisi olla tilattuna 42- litrainen) , eli suunnilleen puoleen sovitusta. Syy ei suinkaan ollut tilanpuute tms. vaan ainoastaan se, että hänellä oli se pienempi hyllyssä valmiina. En voinut suostua ehdotukseen, koska minulla oli syyni miksi halusin tuon vähän isomman tankin. Hän ehdotti vielä joitain muitakin muutoksia, joista johonkin suostuinkin, mutta en kaikkiin, koska katsoin, että ne olisivat huonontaneet koneen käyttöominaisuuksia, käyttömukavuutta yms. Mitään alennuksia hinnasta minulle ei tarjottu prosessin aikana.

      Tarina on pitkä, mutta lyhennän sitä hiukan. Tuli kevät ja toukokuu, mutta työ ei ollut valmis ja soittelin monta kertaa kysellen milloin saisivat homman hoidettua. Useaan kertaan lupasivat, mutta mitään ei tapahtunut. Lopulta kärsivällisyyteni petti, kun tuli kesäkuu ja juhannus, eikä moottori ollut edelleenkään asennettu, eikä veneeni vedessä. Rahat olin kuitenkin siirtänyt heidän tililleen jo toukokuussa, lukuunottamatta pientä summaa, jonka halusin maksaa vasta, kun kaikki oli selvää.

      Nyt oltiin jo tultu tilanteeseen, että osa lomastani oli pilalla ja luonnollisesti tämä koski muutakin perhettä. Kaiken kukkuraksi pariskunta Kurki-Suonio vastasi nenäkkäästi ja syytellen puheluihini, jos ollenkaan vaivautuivat. Soitin vielä kerran ja sanoin, että seuraavalla viikolla keskiviikkona homman oli oltava selvä, enkä kuuntelisi enää mitään selityksiä. Taisin jopa luvata ottaa ns. oman käden oikeuden käyttöön, jos asia ei selviä. Valtuutin sen jälkeen veljeni asioimaan liikkeen kanssa, kun kävin jo niin kuumana, että en tiennyt mitä tekisin, jos lupaus vielä kerran petettäisiin.

      No, sain veljeni avulla veneeseen lopulta koneen asennettua ja paatin veteen. Virolainen asentaja, joka työskenteli liikkeessä auttoi omalla ajallaan ja mahdollisti lopulta työn loppuun saamisen.

      Kone oli sinällään hyvä, mutta vuosien mittaan ilmeni joitakin ongelmia johtuen siitä, että oli käytetty halvimpia ratkaisuja joissakin kohdissa, eikä sitä mistä oli sovittu. Vedätystä tässä mielessä oli koko ajan. Osa tosin tuli ilmi vasta käytössä myöhemmin. Sitten, kun takuuaika jo oli ohi.

      Tämä on oikeasti vielä paljon pidempi tarina, mutta en halua ihan kaikkia yksityiskohtia kertoa, enkä (onneksi) enää kaikkia muistakaan. Moottori palveli kuitenkin varsin hyvin ensimmäiset 10 vuotta, sen jälkeen oli pari kertaa pikkuongelmia ja lopulta sen verran isoja ja kalliita juttuja, että päätin pari vuotta sitten, että se oli tullut tiensä päähän.

      Itse en enää koskaan asioi ko. firman kanssa, vaikka he sinällään myyvät ihan hyvääkin tavaraa. En nyt tässä halua ihan kaikkea edes kertoa. Hiukan huvittavana yksityiskohtana jäi mieleen eräs lause, jonka firman silloinen (suomalainen) työntekijä sanoi minulle, kun mietin koneen pitkäikäisyyttä: "Olemme kuule molemmat Honkanummella ja työnnämme koiranputkea, kun tämä diesel yhä käy."

      No, hänestä en tiedä, mutta itse vielä olen hengissä. Kone ei.

      • YypärTöksTöks

        Kyllä on traumatisoinut purjehtija ;D No, melkein on noilta ajoilta ketjukin.


    • Kaikki_ne_yrittää_kuset

      Ostin Tekno-marinelta uuden koneen ja vetolaitteen asennus oli määrä tapahtua Raisiossa olevalla telakalla joka on Tekno-marinen alihankkia. Aikataulu petti pahasti aina luvattiin ,että viikonlopuksi veteen ,mutta ei kun kestää ja kestää vene oli koko asennuksen ajan ulkona kaikkien epärehellisten sekä eläimien ulottuvilla vaikka kyseisen firman nettisivuilla vakuutetaan että kaikki asennukset suoritetaan hallissa ja AMMATTITAIDOLLA eli vene on lukkojentakana koko operaattion ajan. Näin ei kuitenkaan ollut, lisäksi venettä ei ollut suojattu mitenkään ei sisätä eikä ulkoa vaan mustaa öljyä oli uimatasolla sekä takakannella ja mustia tahroja sisällä! No kun sitten juhannus ja muutama muu viikonloppu oli mennyt vituiksi katteettomien lupailujen myötä minulle ilmoitettiin ,että vene on nyt valmis ja luovutus kunnossa. Menimme hakemaan venettä vene oli kaikkea muuta kuin luovutuskunnossa: Mustia oljytahroja jokapuolella takana jo persilmälläkin näki ettei juuri ollut edes yritetty siivota jälkiä vaikka puhelimessa niin vakuutettiin. Sähköt päin persettä hupiakkuun ei tullut latausta koneen käydessä kaikki sähköt aivan rempallaan ja niputtamatta kaikki tankkimittarit oli kytkemättä joten niihin ei tullut virtaa . Penkeissä oli linnun ulostetta ja kun asiasta nätisti mainitsin asentajalle hän alkoi huutaa "Ettei hän ainakaan ole mitään lintuja täällä nähnyt!" Kaikki roskat ja paskaisia rättejä oli pitkin venettä sekä kaikki asennuksen aijaksi irroitetut asiat oli kiinnittämättä. Näitä veneen luovutus reissuja oli kaksi ja kummallakaan kerralla se ei ollut kunnossa. Sitten alkoi olla pinna katkeamispisteessä Soitin Raunolle ja sanoin muutaman valitun sanan hieman korkeammalla äänellä . Sanoin että nyt tämä pelleily saa loppua ja te hoidatte veneen mahdollisimman nopeasti kuntoon ennen en maksa senttiäkään asennuksesta. Homma on edelleen kesken lähetin sähköpostia helsinkiin ja valokuvat todisteeksi veneestä. mitään ei ole vastattu eikä kukaan ole ottanut yhteyttä saanähdä päästäänkö vesille ollenkaan tänävuonna..... ? Olen aikaisemmin asioinut Taivassalossa Piilinen KY:N kanssa ja aina on saanut tapella oikeuksistaan takuuasioissa mutta onneksi täällä ei olla luovuttaja tyyppiä joka tyytyy ensimmäiseen ei korvata vastaukseen. Meillä on tekniikan tietämystä ja lakiosaamista samassa perheessä joten meitä on turha yrittää kusettaa. Ja kaikki sen Taivassalossa tietää mikä Piilinen on . Rahat kun on saatu ei millään takuu asialla ole enää väliä eikä asiakkaalla. Meitä yritti kusettaa Volvon perän kanssa mutta ei onnistunut vaan joutui korvaamaan meille uuden alaosan kun myi meille käyttämättömän mutta noin 10v vanhan alaosan uutena jonka kuitissaan mainitsi. Yritti kyllä kovin sönköttää että , ei ole uuden takuuta kun se on ollut hänelä hyllyssä jo 10 vuotta . Sanottiin ,että meitä ei paskaakaan kiinnnosta saatko sinä Volvolta uuden perän takuuna ,mutta meidän kuitissä lukee uusi jolloin siinä on oltava uuden takuu. Meni puolituntia ja oli ilmeisesti siinä ajassa ollut lakimieheensä yhteydessä kun ääni kellossa muuttui täysin ja saimme takuuna uuden perän. Tiesimmä kyllä jo etukäteen mikä on ensimmäinen vastaus kun vaadimme takuuna uutta. Mutta meille äijä ei voinut muuta antaa uudet vehkeet Piilistä pitää ensin vähän potkia ni kyllä se siitä! ja ilmeisesti se on venealalla käytäntö vähän joka firmassa ,että koitetaan kepillä jäätä ennen ku tehdään niin ku kuuluu.

    • hmmmmm

      Omalta osaltani kokemukset ovat pelkästään hyviä. Viime kesänä vaihdettiin VP2002 Sole Mini-17:een. Toimitusaika piti hyvin. Sain hyvät ohjeet ja vielä myöhemmin käyttöön ja huoltoon koskeviin kysymyksiin vastattiin perusteellisesti. Asennuksen hoiti paikallinen hyväksitunnettu asennusliike. Ongelma varmaan on kun kaikenlaiset "ranet" koneita asentelevat.

    • Soleesti

      Sama juttu, itselläni meni koneen vaihto hyvin Sole 17 miniin, työ tehtiin Paraisilla. Kohta 400 tuntia puksutellut. Onneksi pääsin Penta 2001 eroon.

    • jotakinhyvääkinlie

      Tuskin tällainen mainonta ko.firmasta tekee kaupankäynnille hyvää,mutta siitä huolimatta näyttää että kauppa käy.Lapsikin oppii kokeilun ja erehdyksen kautta.

    • olesole

      Minkälainen tilanne on nykyään?
      Moottorin tarvitsisi vaihtaa, mutta onko tiedossa ongelmia, sekä osaamisen puutteita, mikäli luottaa heidän ammattitaitoonsa.

      • aallokkoallokkokutsuu

        Tämäpä viesti ketju ei olekkaan niin huono.Minulla on Sole mini diesel ja Tekno Marine on maahantuoja.Tarvis kevääksi varaosia(suodatin/siipipyörää.yms.).Kannattaako kaupanteko ko.firman kanssa vai?


      • kannattaako_
        aallokkoallokkokutsuu kirjoitti:

        Tämäpä viesti ketju ei olekkaan niin huono.Minulla on Sole mini diesel ja Tekno Marine on maahantuoja.Tarvis kevääksi varaosia(suodatin/siipipyörää.yms.).Kannattaako kaupanteko ko.firman kanssa vai?

        Jotenkin herää epäilys, ettet koskaan ole ostanut moottoriisi suodatinta tai siipipyörää.


      • LLHH-

        Kokemus vuoden takaa. 18-v vanha SOLE 17-hv meni paskaksi Etelä-Neuvostoliiton rannikolla. Purjeilla Tekno-Marinen satamaan, jossa kone jäi huollettavaksi.

        Alustava diagnoosi (ei hirveän kiva) tuli nopeasti ja suostuin korjauksiin. Aikataulu piti ja hain kipon sovittuna aikana. Maksettavaa tuli, mutta minkäs teet. Kone oli saanut huonoa huoltoa vuosien aikana & moni asia oli pielessä...

        Ihan ok kokemus, sovitut asiat tulivat tehtyä ja aikataulu piti. Korjaus oli n. puolet uuden hinnasta. Asiakaspalvelu oli ok. Ei oikeastaan mitään valittamista.


      • aallkkkokutsuusiltikin
        kannattaako_ kirjoitti:

        Jotenkin herää epäilys, ettet koskaan ole ostanut moottoriisi suodatinta tai siipipyörää.

        No en todellakaan,ostin keväällä ja entinen omistaja on siihen asti huoltanut koneen.Emmekä tehneet kauppakirjaan huolto sopimusta.


    • Omakokemus

      täyttypä kertoa:uusi kone viime keväänä -17hv Solé. Kaikki on toiminut: sopimukset, asennukset, vastaukset kysymyksiin jne. Homma kun lähti käyntiin niin kaikki asiat ovat sujuneet ilman nikottelua. Tämä on kokemus Espoossa.

      • LLHH-

        Paljonko tuli uusi kone asennuksineen maksamaan? Onko ollut toiveiden mukainen?


    • Anonyymi

      Seuraa vakava varoitus kaikille jotka ovat tai harkitsevat asioivansa Tekno Marinen kanssa: Rauno Kurki-Suonion toimintatavat ovat hyvin kaukana rehellisestä yritystoiminnasta. Jos ongelmia ilmenee ei Tekno Marine ota myymistään tuotteistaan mitään vastuuta, vaan ostaja jää täysin oman onnensa nojaan. Tästä osoituksena on jo aiemmin mainitut lukuisat kuluttajariitalautakunnan langettavat päätökset, jotka ovat jääneet korvaamatta. Lisäksi osa Tekno Marinen myymistä tuotteista on suoranaisia tuoteväärennöksiä, joita ei tulisi missään tapauksessa asentaa käyttöön menevään veneeseen. Tuotteita ei ilmiselvästi ole edes suunniteltu muuta kuin näyttelykäyttöön. Kiertäkää siis tämä myyjä, jota huijariksikin voisi kutsua, hyvin kaukaa ja levittäkää sanaa muillekin, jottei yksikään enää tähän vipuun lankeaisi ja hukkuisi. Sillä se saattaa konkreettisesti olla kohtalosi jos vesillä kohdallesi osuu Tekno Marine rikko.

    • Anonyymi

      Huono maine on ansaittu. Puhuvat mitä puhuvat ja artisti maksaa.

      • Anonyymi

        Sama kokemus täälläkin ja olen niistä myös kysyjille kertonut. Ainakin yhden moottorinvaihtajan olen pelastanut pettymykseltä.


    • Anonyymi

      Ei ole minullakaan mitään hyvää sanottavaa tästä kahden kokemuksen perusteella.

    • Anonyymi

      Korjaustilauksen saatuaan voivat purkaa nopeastikin mutta sen jälkeen alkaa vitkuttelu ja selittely: osia muka ei ole Suomesssa tai saatavilla lainkaan. Sitten viikkojen jatkuvien soittelujen jälkeen tulevat laittamaan jonkun nurkissaan pyörineen kakkosvaraosan puretusta moottorista paikalleen. Näin voivat myydä vanhoja osia uuden hinnalla.

      • Anonyymi

        Noin voi asioita katsoa useammalta kantilta. Toinen kokisi saaneensa tavallista parempaa palvelua, kun yritys vaivautui luovaan ratkaisuun asiakkaan ongelmassa.

        Jos muuten kuvittelee firman tekevän hyvääkin tulosta purkamalla varaosia vanhoista moottoreista, ei ole ikinä joutunut tutustumaan käsitteeseen työn kustannus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin voi asioita katsoa useammalta kantilta. Toinen kokisi saaneensa tavallista parempaa palvelua, kun yritys vaivautui luovaan ratkaisuun asiakkaan ongelmassa.

        Jos muuten kuvittelee firman tekevän hyvääkin tulosta purkamalla varaosia vanhoista moottoreista, ei ole ikinä joutunut tutustumaan käsitteeseen työn kustannus.

        Siellä virolainen työmies purkaa koneita luppoaikana. Taitaavat tilata kakkososia myös ulkomailta ja myydä hyvällä voitolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä virolainen työmies purkaa koneita luppoaikana. Taitaavat tilata kakkososia myös ulkomailta ja myydä hyvällä voitolla.

        Vaikka on virolainen ja luppoaika, tekee purkutyö silti osista myyjälle kalliita. Ja vai että oikein taitaavat... Sillä ilmaisulla en anna asialle höyhenekään painoa. En ole moottoreita tuonut maahan tai myynyt, mutta pienimuotoista laitemyyntiä ja huoltoa kyllä tehnyt. Ja siltä pohjalta Tekno Marinen toiminta kuulostaa ainoastaan asiakaspalvelulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka on virolainen ja luppoaika, tekee purkutyö silti osista myyjälle kalliita. Ja vai että oikein taitaavat... Sillä ilmaisulla en anna asialle höyhenekään painoa. En ole moottoreita tuonut maahan tai myynyt, mutta pienimuotoista laitemyyntiä ja huoltoa kyllä tehnyt. Ja siltä pohjalta Tekno Marinen toiminta kuulostaa ainoastaan asiakaspalvelulta.

        Eli tuo asiakkaan kusettaminen on venealan huoltofirmoissa normaalia toimintaa? Jos asiakkaalle myydään käytetty kakkososa ykkösosan hinnalla, niin kyllä se huijaukselta vaikuttaa. Asiakaspalvelua olisi se, että asiakas antaa luvan käyttää käyettyä osaa.

        Sillä että purkutyö onkallista, ei ole tämän asian kanssa tekemistä. Se vaikuttaa vain käytetyn hinnoitteluun. Mutta käytetty on käytetty ja sillä on vähemmän tunteja edessä kuin uudella osalla.


      • Anonyymi

        Mulla ihan sama kokemus. Päätin ottaa teknomarinelta kun heiltä osa piti tulla viikossa. Jos olisin tiennyt mitä sekoilua seuraa, niin olisin tilannut netistä ja vaihtanut osan itse.
        Ensimmäisen viikon jälkeen soittelin kun ei kuulunut mitään. Noh olivat hukanneet paketin. Kun se sitten toisen viikon jälkeen löytyi minun soiton jälkeen, osa olikin väärä. Taas tilaaavat uuden osan jonka piti tulla viikossa. No se olikin "mennyt toiselle asiakkaalle". Tämä selvisi kolmen puhelinsoiton jälkeen. Neljännen viikon jälkeen lupasivat tulla asentamaan. (Tässä kohtaa muuten kesäloma loppui meikäläisellä ja samalla myös kiinnostus ko firmaan). Eivät sitten ehtineet paikalle kun vasta viidennellä viikolla.

        Niin, laskuhan tuli seuraavana päivän kun asennus oli tehty. Vinoillessani annoin mennä ulosottofirmalle asti. Maksoin vähän enemmän, mutta sain samalla persefirmalle vähän päänvaivaa ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli tuo asiakkaan kusettaminen on venealan huoltofirmoissa normaalia toimintaa? Jos asiakkaalle myydään käytetty kakkososa ykkösosan hinnalla, niin kyllä se huijaukselta vaikuttaa. Asiakaspalvelua olisi se, että asiakas antaa luvan käyttää käyettyä osaa.

        Sillä että purkutyö onkallista, ei ole tämän asian kanssa tekemistä. Se vaikuttaa vain käytetyn hinnoitteluun. Mutta käytetty on käytetty ja sillä on vähemmän tunteja edessä kuin uudella osalla.

        Enpä tiedä, mikä on venealan huoltofirmoissa normaalia toimintaa, kun en juuri niitä käytä. Tosin ne kerrat, kun olen käyttänyt, ovat hommat menneet juuri sovitulla tavalla. Tosin yrittäjät ovat olleet tuttuja yksityiselämästä.

        Jotenkin käsitteet ovat sekaisin, jos asiakkaan antama lupa on asiakaspalvelua??? Jos kuitenkin uuden osan saatavuudessa on ongelmia, on aivan selvästi asiakaspalvelua purkaa se toisesta moottorista. Pitäisikö se palvelu yrityksen tehdä tappiolla, saamatta edes pientä korvausta purkutyöstä? Melko monen osan kohdalla käytetty on aivan yhtä hyvä kuin uusikin.

        Tekno Marinen palveluita olen yhden kerran itse käyttänyt. Tarvitsin virtalukon Bukhiin ja käytetty kelpasi tarkoitukseen mitä parhaimmin. Sain osan noin kymmenesosahinnalla listahinnasta ja ilmaista "purkutyötä" isännältä itseltään vartin verran lukkoon sopivan avaimen etsimisessä. Siinä sivussa sain käyttökelpoista kokemusperäistä tietoa moottorista.


    • Minulla ihan positiivinen kokemus Tekno Marinesta. Kesällä 2014 vaihdettiin alkuperäisen MAG 350
      bensakasin tilalle Hyundai Seasall S250 ja on toiminut moitteettomasti nämä viisi kesää. Kone on hiljainen, riittävän tehokas ja taloudellinen.

      Hyundai on tosin osoittautunut muutenkin laadukkaaksi koneeksi näinä vuosina kaikilla markkinoilla joten Tekno Marinen ansioksi tämä ei mene. Ovat kuitenkin onnistuneet saamaan yhden kovan brändin edustukseensa. Toivottavasti eivät munaa tätä.

    • Anonyymi

      Minulle selvisi jälkeenpäin, että entisen veneeni moottoriasennus oli tehty aivan luokattomasti. Uusi omistaja vaihtoi koneen ja kertoi mm. tassujen kiinnityksistä, tai oikeastaan niiden puutteesta.
      Joku sitä firmaa kuitenkin käyttää, koska toiminta jatkuu.

    • Anonyymi

      Ei moittimista. Uusi kone asennettiin, lisättiin kysymättä tarpeellinen pääkatkaisin ja uudet akkukengät, potkuri vaihdettiin ilmaiseksi nousultaan sopivampaan. Lisäksi hintatarjous oli pari sataa edullisempi kuin muilla saman merkin edustajilla.

    • Anonyymi

      Näillä postauksilla ei ole mitään merkitystä yrittäjän toiminnan arvioinnissa, koska kuka tahansa voi tänne anonyyminä suoltaa mitä tahansa. (allekirjoittanut mukaan lukien)

      Oletan että kaikki ovat kuulleet vanhan sanonnan, ” ei savua ilman tulta”. Tällä perusteella kriittinen suhtautuminen tämän yritykseen toimintaan on aivan validia.
      Aito Anonyymi

      • Anonyymi

        Tuo ei sanonta "ei savua ilman tulta" tarkoittaa tässä tapauksessa ettei anonyymejä kirjoituksia ilman että niissä on jotain perää. Jos firman palveluista jää pääsääntöisesti hyvä kokemus ei tälläisiäkään kirjoituksia tule.

        En usko salaliittoon, jossa ehdoin tahdoin kirjoitetaan virheellisesti huonoja kokemuskia jostain yrityksestä.

        Ainakin omaan ostokäyttäytymiseen kirjoitukset vaikutavat. Mikään yksittäinen ei vaikuta, mutta jos niitä on runsaasti. Ja toki sisältö msitä vlaitetaan. Jotkut ruikuttaa kaikesta, mutta sitä en näissä Teknomareissa ole juuri havainnut.


    • Anonyymi

      Toistan edelleen vakavan varoitukseni Tekno Marinesta. Ko. yrittäjää kiinnostavat vain ostajan rahat, ei palvelu, eikä myymiensä tuotteiden laatu. Suojellakseni ostajan identiteettiä en kirjoita tämän tarkempia yksityiskohtia, mutta varoitus on todellinen, ei salaliitto. Monessa muussa maassa kyseisen tyyppinen yrityistoiminta olisi viranomaisten toimesta lopetettu jo vuosia sitten. Tässä armaassa Suomenmaassa ei näemmä auta muu kuin tiedon levittäminen näistä huijareista, jotta toiminta saadaan loppumaan luonnollisella tavalla. Valitettavasti näyttää siltä että nämä käytänteet ovat yleisiä myös muilla pääkaupunkiseudun ns. veneasennus yrittäjistä. Tietotaitoa vesikulkuneuvojen erityisvaatimuksista on todella heikosti. Esimerkkinä tästä perämoottoriasennus, jossa asennuksen lopputuloksena oli rikottu ja vuotava vene, jonka korjaaminen ei olisi ko. asennusfirmassa onnistunut. Tämä esimerkki ei siis ole Tekno Marinesta. Tekno Marinen toiminta poikkeaa tästä oikeastaan vain siinä, että siellä ei ole edes yritystä saada asioita hoidettua oikein, vaan toiminta on tietoista asiakkaan harhauttamista. Jos henkesi on sinulle arvokas ÄLÄ EDES HARKITSE ASIOIVASI TEKNO MARINEN KANSSA.

    • Anonyymi

      En ole käyttänyt ao firmaa. Mutta muistutan näistä nettipalautteista että ahkera kilpailija kovassa kilpailutilanteessa voi helposti työstää vaikka muutaman viestin päivässä. Kun kerran haukut on kaikki anonyymipalstalla. Itse asiasta en tiedä mitään kun en omista Solea mutta tutustuin joskus tutkimukseen jossansuurin osa ravintoloiden saamista haukuistavtuli kilpailijoilta js suurin osa kehuista ravintolalta itseltään. Kilpailu on kovaa ja sm

    • Anonyymi

      Solen tai vastaavan voi ostaa muiltakin kuin Tekno Marinelta, joka on kyllä huonon maineensa ansainnut.

    • Anonyymi

      Vielä pieni tarkennus koskien edellä annettuja varoituksia. Ne siis eivät koske Sole venemoottoria, joka käsittääkseni on ihan toimiva laite. Eikä tämä varoitus TODELLAKAAN ole mikään kilpailijan mustamaalaus kampanja, vaikka anonyymiltä lähettäjältä tuleekin. Toistan: TÄMÄ VAROITUS ON TODELLINEN!
      Suomen puutteellisen kuluttajansuojan takia, kiertäkää tämä toimija kaukaa. Kuluttajariitalautakunta on Tekno-Marinen kanssa täysin hampaaton. Tekno-Marinella ei ole aikomustakaan toimia lautakunnan suositusten mukaan. Petoksellinen toiminta vain jatkuu ja jatkuu...

      • Anonyymi

        Aika pahasti haisee kilpailijan propagandalta. Yksityinen henkilö lähettäisi viestin silloin kun on kokenut tulleensa väärin kohdelluksi vastikään tapahtuneena. Kukaan täyspäinen ei täällä nillittäisi jatkuvalla syötöllä aikoja sitten tapahtuneesta mokailusta. Se joka niin toimii, kaipaa psykiatrin apua.

        Suurella todennäköisyydellä siis kilpailijan propagandaa.


    • Anonyymi

      Jep, niinhän se tosiaan menee, että jos on törmännyt huijariin ja haluaa siitä muita varoittaa, niin päässä on vikaa 😆. Tapaukset joiden perusteella muita mahdollisia asiakkaita varoittelin olivat aivan tuoreita, eivät vuosien takaa. Ja näitä kokemuksiahan tosiaan riittää, niinkuin edellä kirjoitetuista voi todeta. Jos joku on omalla kohdallaan onnistunut välttämään suurimmat karikot ko. toimijan kanssa asioidessaan, niin kysymys on ollut hyvästä tuurista, ei tahdosta. Mutta Suomessa on tosiaan vapaus valita haluaako antaa rahansa huijarille, vai ei ainoastaan omaa etuaan ajavalle REHELLISELLE toimijalle. Valitkaa itse. Ne jotka haluavat vältellä huijaria, vältelkööt Tekno-Marinea.

      • Anonyymi

        Silti vain aivan ilmaan heitettyjä syytteitä. Edes jonkiasteinen yksilöinti olisi paljon uskottavampaa. Siksi ei ole ihme se esiintuotu skeptisyys.


      • Anonyymi

        Nyt vain on niin, että tällä hetkellä tarkempaan yksilöintiin en pysty, lähdesuojelullisista syistä. Suosittelen kuitenkin lukemaan alan lehdistöä lähitulevaisuudessa. Sieltä saamme kenties lisäselvitystä asiaan. Tämän palstan skeptikon henkilöllisyyden taidankin jo arvata.


    • Anonyymi

      Itselläni ei ole kokemusta Tekno Marinesta. Veneeni Sole -moottorilla on kuitenkin sellainen, että niiden huolto / varaosien hankinta tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi ja Tekno Marine tulee siinä vaiheessa olemaan luonnollinen paikka asioida.

      En epäile täällä kerrottujen huonojen kokemusten todenperäisyyttä, mutta viestiketju ei oikein muuta tarjoa. Olisiko kellään ehdottaa vaihtoehtoisia paikkoja asioida pääkaupunkiseudulla esim. Sole -moottorin huoltoon ja varaosiin liittyvissä asioissa? Tai kokemuksia muista toimijoista, joiden kanssa esim. moottorin vaihto on onnistunut aikataulussa ja niin, että esim. takuuviat on hoidettu asiallisesti?

      Kiitos avusta!

    • Anonyymi

      Itsellä myös talven aikana koneen vaihto edessä ja Solea on mietitty uudeksi koneeksi. Hoituuko takuuasiat tänä päivänä paremmin vai miten yllä mainittu myyjä toimii? Onko mikään muuttunut paremmaksi vuosien aikana?

    • Anonyymi

      Tällä myös yksi joka on vaihtamassa talven aikana Soleen. Näiden viestien jälkeen en ole enää varma... Onko palvelu vielä samalla tasolla (miten aikasemmin kuvailtu)? Takuuasiat ja asiakaspalvelu on tänä päivänä toimittava. Onko kuluttajariitalautakunnan ratkaisut jostain löydettävissä (edellisissä viesteissä mainittiin että kyseistä firmaa on käsitelty siellä).

      • Anonyymi

        En näistä Sole-tapauksista tiedä sen enempää mutta meidän Hyundai-asennus sujui ilman suurempaa valituksen aihetta.
        Tällä palstalla näyttäisi olevan pari katkeraa nillittäjää jotka jaksavat anonyymisti toistaa valituksiaan, mutta tällaistahan tämä aina tuppaa olemaan. Tekno Marinella on varmasti ollut muutama heikommin hoidettu keissi, mutta eiköhän valtaosa ole sujunut asianmukaisesti.

        Terveisin,
        Better_Than_Life


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En näistä Sole-tapauksista tiedä sen enempää mutta meidän Hyundai-asennus sujui ilman suurempaa valituksen aihetta.
        Tällä palstalla näyttäisi olevan pari katkeraa nillittäjää jotka jaksavat anonyymisti toistaa valituksiaan, mutta tällaistahan tämä aina tuppaa olemaan. Tekno Marinella on varmasti ollut muutama heikommin hoidettu keissi, mutta eiköhän valtaosa ole sujunut asianmukaisesti.

        Terveisin,
        Better_Than_Life

        Vaikka olisi vain ne parinillittäjää, niin kertoohan sekin jo jotain. Ongelman tullessa firma ei osaa / halua / viitsi / kykene hoitamaan tilannetta kuntoon ja koittaa luistaa vastuusta jättäen asiakkaan omilleen. SInänsä kiinostaisi nähdä nuo KVL:n suositukset ja noudattaako Tekno-Marine niitä (täällä on taidettu kirjoittaa ettei noudata).

        On siis ihan fifty-sixty asioida firman kanssa. Riski on, että joku asia menee pieleen ja sitten olet omillasi. Silloin kannattaa harkita onko valmis ottamaan tämän riskin. Saatko palvelun niin paljon halvemmalla että riskinotto kannattaa?

        Minulla ei ole mitään kokemusta kyseisestä firmasta ja katosn tätä keissiä ulkopuolisin silmin.


    • Anonyymi

      aivan ala arvoisesti hoidetaan veneiden korjaukset, , eivät osaa tai halua korjata kolhuja kunnolla vaikka vakuutusyhtiö on maksanut korjaukset. Varokaa tätä putkss

    • Anonyymi

      Kyllä se tuolla on juurikin noin

    • Anonyymi

      Joo, olisin itse varovainen firman kanssa. Ostin ite veneen kyseiseltä ukolta ja lupaili, että kaikki on ok. Enempää asiaa avaamatta ei vene ollut luvatussa kunnossa. Ensimmäinen korjaus suoritettiin TM toimesta, mutta jäi epäily että olisivatko oikeasti tehneet mitään. Toinen korjaus (eri syystä) suoritettiin asiakkaan piikkiin vaikka oli selvästi takuun alainen. Monen viikon myöhästyminen aikataulussa ja firma ei osaa ottaa asiakkaaseen kontaktia. Vika kerta siinä puljussa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa meni synnyttämään

      Hyvinkään sairaalaan. https://www.seiska.fi/kotimaa/maisa-torppa-saapui-synnyttamaan-mikko-rakas-kuvasi-kultaansa-videokameralla-katso-kuvat?utm_sou
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      7605
    2. Nikokin nauraa Sofian ikävälle

      https://www.seiska.fi/kotimaa/niko-ranta-aho-sai-kuulla-sofia-belorfin-rajusta-piikittelysta-tvssa-paljonkertova-reaktio Mutta nainen ei vaan älyä hä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      2837
    3. Onko Maralla rahat loppu

      Elkö ole varaa ottaa remppamiestä vaan Pikkarainen joutuu maalaamaan. Vitsi mikä teatteri video taas. Vaimo katsoo kun mä maalaan. En kestä, mut ei mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2203
    4. 41
      1545
    5. Onko Martina Aitolehden rikostuomiot este USA-matkalle?

      Avataanpa tästä kokonaan oma keskustelu nyt kun aihe nousi toisen otsikon alla esiin. Miten käy maailmanmestaruuskisojen? Pääseekö rikostaustainen Mar
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      1333
    6. Sano että sä

      Huijasit mua, et halusit vain testata mun tunteita? 🥺
      Ikävä
      79
      1101
    7. Maran ja Hannun yhteenmuutto

      Ai että mä odotan sitä, että pariskunnan arki alkaa. Tähän asti ollut alkuhuumaa ja siinä jo yksi välirikko, Mara poisti hempeilykuvat instasta. Katot
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1086
    8. Stefan mitä mietiskelet, et kihlanut Sofiaa vaikka nättiä kihlasormusta näytti toinen kädessään.

      Sofi odottaa sormusta kuin kuuta taivaalta ja mikähän on Stefanin laittanut nyt niin mietteleväiseksi ja epävarmaksi ykskaks. ?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1054
    9. Mama Aitolehti syömässä

      Ja säilyttää maskia käsivarressa. No onpa hygieenista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      894
    Aihe