Onko muita sairaaloissa työsketeleviä homeesta sairastuneita? Olen Meilahden sairaalassa ja olen sairastunut vaikea-asteiseen astmaan,sydämen vajaatoimintaan ja lisäksi tietenkin kaikki allergia ongelmat.Onko muita?? Mitään ei ole tutkittu homeongelmana.
Sairaaloiden homeongelmat
15
5389
Vastaukset
- hoitsu
Meilahden sairaala olisi pitänyt aikoinaan peruskorjata pommilla maantasalle. Olen myös siellä työskennellyt ja kärsin koko ajan homeen aiheuttamista terveyshaitoista. Meilahdesta siirryin lasten ja nuorten sairaalaan, missä (yllätys yllätys) oireet eivät helpottaneet syystä että homeessa sekin sairaala on. Allergiaoireita on, flunssaa jatkuvasti, päänsärkyä, kuivat silmät...Johto myöntää ongelman, mutta homeelle ei tehdä mitään.
- siellä
Lainaus MTV3:n uutisista:
"Meilahden sairaalassa Aspergillus-sienen aiheuttamaan tulehdukseen kuolee keskimäärin kolme potilasta vuodessa, kertoo Hyksin infektiosairauksien klinikan ylilääkäri Ville Valtonen.
Yleensä homeitiöt ovat peräisin huonokuntoisien sairaalarakennusten kosteusvaurioista. Kaikissa tapauksissa ei kuitenkaan voida tietää, mistä homesieni on peräisin, koska Aspergillus-sientä on myös maaperässä ja kasveissa.
Pahimman epidemian Arpergillus aiheutti Meilahden sairaalassa 1980-luvun puolivälissä, jolloin kahdeksan veritauteja sairastavaa potilasta menehtyi sieni-infektioon. "- tiedossa
ollut aina. Miten niitä on hoidettukaan?
- hometta
OLEN MYÖS ALTISTUNUT SAIRAALASSA, MUTTA AMMATTITAUTIDG. EI RIITTÄNYT, KOSKA TUTKIMUKSET TEHTIIN KORTISONISUOJASSA, EIKÄ NE VAIKUTTANEET TULOKSIEN TULKINTAAN, VAIKKA NIIN LUVATTIIN. ASTMANI OIREILEE MYÖS YHTÄ RAJUSTI, KUIN SINULLA! PIDÄ PUOLESI, TOSIN SE ON VAIKEAA VAKUUTUSYHTIÖITÄ VASTAAN.
HOMEASIOISTA VAIETAAN SAIRAALASSA, KOSKA MEITÄ ON NIIN PALJON!!!!!!!!!!! - Homentikko
Olen itse sairastunut OYS:ssa, jossa on Suomen toiseksi eniten ammattitauteja vuosilta 1998-2002. Minulla on ammattitautidiagnoosi ja olen menettänyt täysin terveyteni ja työkykyni. Olen ollut sairauslomalla vuodesta 2001. Sairastin lievää astmaa vuodesta 1988 ja astmani muuttui erittäin vaikeaksi syksyllä 1999. Kukaan ei osannut varoittaa, enkä itse tiennyt, että lievä astma voi muuttua noin pahaksi, jos työskentelee hometiloissa. Eiköhän kerrottu vai eiköhän tiedetty? Siihen en ole saanut vastausta.
Professori Kari Reijula teki Suomen yliopistollisista keskussairaaloista tutkimuksen, joka julkaistiin helmikuussa 2005. Se löytyy Sosiaali- ja terveysministeriön nettisivuilta www.stm.fi ja sieltä "julkaisut" kohdasta. Tutkimuksen voi tilata myös sivuilta löytyvästä osoitteesta ja varmaan se on jo tullut kirjakauppoihinkin.
Sairaalan tulisi parantaa eikä sairaalan tulisi sairastuttaa ihmisiä, kuten nykyisin tapahtuu. Potilaita jopa kuolee Aspergillus homesienen aiheuttamiin tulehduksiin.
Nyt meillä sairastuneilla on ongelmana, missä meitä hoidetaan, jos sairautemme vaatii sairaalahoitoa. Yhdelle oululaiselle OYS:n entiselle hoitajalle on jo laitettu ensiavun tietokoneelle teksti: kun avaa hänen tiedostonsa, siinä on maininta, että vain ensiapu annetaan OYS:ssa, jonka jälkeen jatkohoito tapahtuu uudessa kaupunginsairaalassa.- Diagnoositon
Hei!
Kirjoitit että olet sairastunut OYS.ssa ja saanut ammattitautidiagnoosin. Minä olen ollut OYs:ssa töissä parikymmentä vuotta. Tottakai päätä särki aina ja väsytti, sisäilma tuntui tunkkaiselta, mutta aluksi sitä ei niin ajatellut. Vointini kuitenkin huononi nelisen vuotta sitten radikaalisti. Verenpaineeni oli tosi korkella, mutta työterveysasema ei asiaa alkanut hoitamaan,vaan lähetti tk:seen, jossa jäin seurantaan. Seuraavaksi sain sieni-infektion ruokatorveeni ja vatsalaukkuuni, joka myös hoidettiin tk:ssa. Seuraavaksi alkoivat hengitystieoireet ja astmaattinen hengenahdistus. Jouduin keuhkopkl:lle, jossa todettiin tulehdus keuhkoissa... epäiltiin sarkoidoosia. Huomasin,
että oireet pahenevat työssä, joten jäin virkavapaalle ja kas kummaa keuhkot alkoivat parantua. Kuitenkin oli pakko palata takaisin OYS:laan, kun ei muuta työtä löytynyt. Sairastuin taas ensin tuli yskää ja äänen käheyttä, silmien kirvelyä, kunnes sairastuin hyvin voimakkaaseen kuumeflunssaan, joka romahdutti vastustuskykyni totaalisesti. Puolivuotta olin sairaslomalla, kunnes todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Syytin tottakai kaikesta OYS:n huonoa sisäilmaa, mutta kukaan ei ottanut asiaan kantaa. Keuhkoni olivat työssä olon jälkeen taas tulehtuneet ja kaikenlainen allergia vaivasi. Nyt olen tottakai mielenterveystoimiston potilas, kun en suostu työhön lähtemään. Pelkään todella sairastuvani taas! Kävin asian takia useita kertoja työterveysasemalla, mutta ei kukaan minulle ammattitautidiagnoosista puhunut,sillä eihän kukaan uskonut tätä homealtistumistakaan. Nyt olisi pakko taas palata töihin. En tiedä mitä teen, vointini ei salli enää yhtään takapakkia, tuntuu,e ttä elimistö ei seuraavaa sairastummista enää kestä. Miten tämä ammattitautidiagnoosi voidaan todistaa?? palaamalla sairaalaan ja sairastumalla taas?? Uskallanko riskeerata ja tulehduttaa keuhkoni taas, kun ne vihdoin ovat tulehduksista vapaat yli kolmen vuoden tulehdustilan jälkeen??
Onko mitään hyvää neuvoa sinulla asiaan?? - Diagnoosi
Diagnoositon kirjoitti:
Hei!
Kirjoitit että olet sairastunut OYS.ssa ja saanut ammattitautidiagnoosin. Minä olen ollut OYs:ssa töissä parikymmentä vuotta. Tottakai päätä särki aina ja väsytti, sisäilma tuntui tunkkaiselta, mutta aluksi sitä ei niin ajatellut. Vointini kuitenkin huononi nelisen vuotta sitten radikaalisti. Verenpaineeni oli tosi korkella, mutta työterveysasema ei asiaa alkanut hoitamaan,vaan lähetti tk:seen, jossa jäin seurantaan. Seuraavaksi sain sieni-infektion ruokatorveeni ja vatsalaukkuuni, joka myös hoidettiin tk:ssa. Seuraavaksi alkoivat hengitystieoireet ja astmaattinen hengenahdistus. Jouduin keuhkopkl:lle, jossa todettiin tulehdus keuhkoissa... epäiltiin sarkoidoosia. Huomasin,
että oireet pahenevat työssä, joten jäin virkavapaalle ja kas kummaa keuhkot alkoivat parantua. Kuitenkin oli pakko palata takaisin OYS:laan, kun ei muuta työtä löytynyt. Sairastuin taas ensin tuli yskää ja äänen käheyttä, silmien kirvelyä, kunnes sairastuin hyvin voimakkaaseen kuumeflunssaan, joka romahdutti vastustuskykyni totaalisesti. Puolivuotta olin sairaslomalla, kunnes todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Syytin tottakai kaikesta OYS:n huonoa sisäilmaa, mutta kukaan ei ottanut asiaan kantaa. Keuhkoni olivat työssä olon jälkeen taas tulehtuneet ja kaikenlainen allergia vaivasi. Nyt olen tottakai mielenterveystoimiston potilas, kun en suostu työhön lähtemään. Pelkään todella sairastuvani taas! Kävin asian takia useita kertoja työterveysasemalla, mutta ei kukaan minulle ammattitautidiagnoosista puhunut,sillä eihän kukaan uskonut tätä homealtistumistakaan. Nyt olisi pakko taas palata töihin. En tiedä mitä teen, vointini ei salli enää yhtään takapakkia, tuntuu,e ttä elimistö ei seuraavaa sairastummista enää kestä. Miten tämä ammattitautidiagnoosi voidaan todistaa?? palaamalla sairaalaan ja sairastumalla taas?? Uskallanko riskeerata ja tulehduttaa keuhkoni taas, kun ne vihdoin ovat tulehduksista vapaat yli kolmen vuoden tulehdustilan jälkeen??
Onko mitään hyvää neuvoa sinulla asiaan??Pyydä sinua hoitavalta lääkäriltä lahete ammattitautitutkimuksiin. Jos työterveyslääkäri ei sitä anna, mene toiselle lääkärille. Pyydä sinua koskevat KAIKKI epikriisit työterveysasemalta, keuhkopoliklinikalta ja TK:sta. Mene sitten vaikka yksityiselle keuhkolääkärille, joka voi hoitaa sinua.
Työntekijällä on oikeus pidättäytyä tekemästä työtä, mikäli työpaikan olosuhteet ovat sellaiset, että siitä aiheutuu työntekijälle terveyshaittaa tai terveysuhkaa. Mitenhän OYS tätä lakia soveltaa ? Kysyppä vaikka silvolalta itseltään. - HOME
Diagnoositon kirjoitti:
Hei!
Onko mitään hyvää neuvoa sinulla asiaan??SOITA TYÖSUOJELUPIIRIIN JA KERRO TILANNE PYYDÄ TYÖPAIKKASI TUTKIMUS
VOIT TOIMIA NIMETTÖMÄNÄ
TIETÄÄKSENI HOMETTA ON ASIAA ON JO VOITU TUTKIA MUTTA ONKO TYÖPAIKKASI
- sairaanhoitaja
Olen myös sairaalassa sairastunut hoitaja, nyt olen vaihtamassa työpaikkaa. Tutkimukset ovat olleet mitä olleet... Olen kuullut ympäri Suomea vastaavista tapauksista.
- sairastunut sydän mm.
2005 jo sydänkin sairastui homeesta ja nyt on 2009!
- työskentelevät
muita enemmän?
Onko kyse hysteerisestä pelosta vain?
Olisiko parasta ottaa töihin vain reippaita ja rohkeita! - ?????
Onko Turun alueen sairaaloissa missään ongelmaa?
- !!!!
monissa
- Invisense
Home tarvitsee itiöt, alustan missä kasvaa, lämpötilan ja kosteutta. Kosteuteen voidaan vain vaikuttaa. Rakennekosteus on suurin homeen aiheuttaja. Rakennekosteuden mittaus voidaan tehdä purkamatta rakennetta. Rakennusliikkeet ja rakennusalan ammattilaiset eivät halua käyttää näitä rakenteeseen laitettavia antureita koska tekevät niin " hyvää työtä". Omistajat maksavat kalliisti terveydellään ja rahallisesti näiden rakentajien , valvojien, projektijohtajien, työmaainsinöörien, tuotantoinsinöörien , arkkitehtien ja työmaamestarien huonosta työstä. Keinoja kyllä on mutta halua parempaan rakentamiseen ei ole. Maksajan pitää vaatia antureita. HUS kiinteistön hoitajat kyllä tietävät kuinka rakennekosteusanturit toimivat mutta kukaan ei käytä. Mukavampi on korjailla huonoa työtä koska siitä saa palkkaa ja ketään ei ole koskaan saanut potkuja kun tekee niin kuin rakennusliike käskee.
- Kitfyi
Sairaala voi sairastuttaa potilaankin.
https://yle.fi/uutiset/3-10055264
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk337251Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin213360Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.521490Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_221401Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.281386PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht1811380- 1441249
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport511153Kehumisesta voi saada sakkoja?
Mistä tämä nyt kertoo, se kertoo siitä että vanhat jo seksuaaliseeden menettäneet naisihmiset operoivat mediassa liian v166985- 39976