Toyotan moottoreissa on kaikkein korkein hyötysuhde

Anonyymi

Kaikki kolme vapaasti hengittävää moottoria eli 1,8, 2,0 ja 2,5 litraiset moottorit on uudistettu ja niiden hyötysuhde on nostettu markkinoiden korkeimmaksi. Toisin sanoen Toyota on kehittänyt maailman energiatehokkaimmat bensiinimoottorit. Atkinson-syklillä toimivat bensiinimoottorit toimivat kehitystyön tuloksena maailmanennätyksellisellä 41 % hyötysuhteella. Luku kertoo, minkä määrän moottori pystyy muuntamaan polttoaineen energiasisällöstä liike-energiaksi.

Muiden valmistajien bensiinimoottorien hyötysuhde on nykyään 20-30 prosenttia, joten kyseessä on selvä ero kilpailijoiden moottoreihin nähden. Toyota tietysti yhdistää nämä Dynamic Force Engine -sarjaan kuuluvat todella energiatehokkaat moottorinsa uuteen todella energiatehokkaaseen hybridijärjestelmäänsä.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/toyota-vaittaa-kehittaneensa-maailman-energiatehokkaimman-bensiinimoottorin-hyotysuhde-40-6704876

https://www.autoblog.com/2018/02/28/toyota-thermally-efficient-engine/?guccounter=1

https://www.greencarcongress.com/2018/03/201080326-tnga.html

https://jalopnik.com/heres-how-toyotas-new-dynamic-force-engine-is-engineere-1824090404

https://autoweek.com/article/technology/toyotas-new-dynamic-force-engines-promise-more-power-more-efficiency

142

1285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hihii, mainos vie setää kuin sairasta paskalle.
      Meluisin ja ruostuvin Toyota ainakin on ja se on ihan varma fakta.

    • Anonyymi

      "Kaikki kolme vapaasti hengittävää moottoria eli 1,8, 2,0 ja 2,5 litraiset moottorit on uudistettu"

      Ookkei.

      "ja niiden hyötysuhde on nostettu markkinoiden korkeimmaksi. Toisin sanoen Toyota on kehittänyt maailman energiatehokkaimmat bensiinimoottorit. Atkinson-syklillä toimivat bensiinimoottorit toimivat kehitystyön tuloksena maailmanennätyksellisellä 41 % hyötysuhteella."

      Onko tämä nyt siis uusi uutinen, kun toyota yli kaksi vuotta sitten jo ilmoitti saavuttaneensa 41% hyötysuhteen.

      Toyota ei ole ainoa moottorivalmistaja joka on päässyt tuohon lukemaan. Ainakin hyundai valmistaa moottoria jossa on täsmälleen samansuuruinen hyötysuhde.

      • Anonyymi

        Ei ole mutta kun sinä valehtelet täällä tai et sitä tiedä, niin piti kirjoittaa.

        Hyndain moottoria koskeva tekstisi on vale, koska et osoita sitä todeksi.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kannattaa huomioida että tuo hyötysuhde pätee vain kapealla kierroslukualueella ja tietyissä olosuhteissa.

      Vähän sama kuin että moottoreista ilmoitetaan vain huipputeho.

      • Anonyymi

        Älä valehtele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele.

        Kyllä se pitää paikkansa - samoin kuin kaikissa muissakin polttomoottoreissa.

        Corollamies


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Atkinson moottorin paras hyötysuhde on erittäin kapealla ja korkealla kierroslukualueella .


    • Anonyymi

      Juurikin näin. Tojon hyvän hyötysuhteen alue on hyvin kapoinen ja sen ulkopuolella hyötysuhde ja tehontuotto ramahtavat. Siksi tojoon on jouduttu rakentamaan sähköinen voimalinja aja se käy bensasta tehdyllä sähköllä.
      Täysin pöljä konsepti jota tojo yrittää tyrkyttää ilmiseksi muille. Olisi ottanut tulta ehkä joskus 90-luvulla mutta nyt muilla on käytössä ladattavat autot ja tuollainen vanhanajan fossiilipoltin-teknologia ei enää kiinnosta ketään.

      • Anonyymi

        "Olisi ottanut tulta ehkä joskus 90-luvulla mutta nyt muilla on käytössä ladattavat autot ja tuollainen vanhanajan fossiilipoltin-teknologia ei enää kiinnosta ketään."

        Eikö kommentissasi ole outo ristiriita kun Toyota on kuitenkin maailman myydyimpiä automerkkejä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olisi ottanut tulta ehkä joskus 90-luvulla mutta nyt muilla on käytössä ladattavat autot ja tuollainen vanhanajan fossiilipoltin-teknologia ei enää kiinnosta ketään."

        Eikö kommentissasi ole outo ristiriita kun Toyota on kuitenkin maailman myydyimpiä automerkkejä?

        Ei kuitenkaan myydyin niinkuin VW.
        Kommenttini ei kuitenkaan koskenut sitä mitä myydään ja kuinka paljon. Totesin vain sen tosiasian että Toyotan hybriditekniikan patentit ovat vapaassa jakelussa mutta kukaan ei niitä käytä edes ilmaiseksi. Muilla on käytössään jo parempaa tekniikkaa. Ladattavia hybridejä, kaasuautoja ja sähköautoja.
        Tojota elää mennyttä aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuitenkaan myydyin niinkuin VW.
        Kommenttini ei kuitenkaan koskenut sitä mitä myydään ja kuinka paljon. Totesin vain sen tosiasian että Toyotan hybriditekniikan patentit ovat vapaassa jakelussa mutta kukaan ei niitä käytä edes ilmaiseksi. Muilla on käytössään jo parempaa tekniikkaa. Ladattavia hybridejä, kaasuautoja ja sähköautoja.
        Tojota elää mennyttä aikaa.

        Ihmeesti se menneen ajan tekniikka kuitenkin menee kaupaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olisi ottanut tulta ehkä joskus 90-luvulla mutta nyt muilla on käytössä ladattavat autot ja tuollainen vanhanajan fossiilipoltin-teknologia ei enää kiinnosta ketään."

        Eikö kommentissasi ole outo ristiriita kun Toyota on kuitenkin maailman myydyimpiä automerkkejä?

        Uudessa Autobildissä oli autoja taloudellisuus testissä ylivoimaisesti taloudellisin VW Polo 1.6 tdi testikulutus. 4.7 l ja moottoritie 3.9 litraa ja Toyota Corolla 1.8 hybrid Hatcback testikulutus 5.5 litraa ja moottoritie 5.4 litraa.. Eli Diesel moottorissa paras hyötysuhde ja taloudellisuus vääntöa rutosti enempi mitä hybridissä silti Corollaan ilmoitetaan pienemmät päästöt mitä Poloon vaikka totuus on toisin päin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudessa Autobildissä oli autoja taloudellisuus testissä ylivoimaisesti taloudellisin VW Polo 1.6 tdi testikulutus. 4.7 l ja moottoritie 3.9 litraa ja Toyota Corolla 1.8 hybrid Hatcback testikulutus 5.5 litraa ja moottoritie 5.4 litraa.. Eli Diesel moottorissa paras hyötysuhde ja taloudellisuus vääntöa rutosti enempi mitä hybridissä silti Corollaan ilmoitetaan pienemmät päästöt mitä Poloon vaikka totuus on toisin päin.

        Dieselissä on litraa kohden noin 15% enemmän energiaa kuin bensiinissä. Kun tämä suhteutetaan, niin Polosen testikulutus vastaa 5,4 litraa ja moottoritiellä 4,5 litraa.


      • Anonyymi

        Älä vastaa onaan tekstiisi. Äläkä valehtele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudessa Autobildissä oli autoja taloudellisuus testissä ylivoimaisesti taloudellisin VW Polo 1.6 tdi testikulutus. 4.7 l ja moottoritie 3.9 litraa ja Toyota Corolla 1.8 hybrid Hatcback testikulutus 5.5 litraa ja moottoritie 5.4 litraa.. Eli Diesel moottorissa paras hyötysuhde ja taloudellisuus vääntöa rutosti enempi mitä hybridissä silti Corollaan ilmoitetaan pienemmät päästöt mitä Poloon vaikka totuus on toisin päin.

        Älä valehtele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuitenkaan myydyin niinkuin VW.
        Kommenttini ei kuitenkaan koskenut sitä mitä myydään ja kuinka paljon. Totesin vain sen tosiasian että Toyotan hybriditekniikan patentit ovat vapaassa jakelussa mutta kukaan ei niitä käytä edes ilmaiseksi. Muilla on käytössään jo parempaa tekniikkaa. Ladattavia hybridejä, kaasuautoja ja sähköautoja.
        Tojota elää mennyttä aikaa.

        Täällä on juuri osoitettu, että pelkän polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistäminen ladattavaksi hybridiksi on todella vanhanaikaista tekniikkaa. Sellaista Toyotalla ei ole.

        "Yksi tärkeä pointti tässä sähköistämisten rintamassa on myös se, että osa uusista moottorimalleista on sellaisia hybridejä, joille Toyotan Prius-insinöörit varmasti nyrpistävät nenäänsä."

        https://tekniikanmaailma.fi/kommentti-sahkoautoja-ja-hybrideja-lupaavat-nyt-kaikki-kannattaa-kuitenkin-lukea-lupausten-pieni-prantti/
        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuitenkaan myydyin niinkuin VW.
        Kommenttini ei kuitenkaan koskenut sitä mitä myydään ja kuinka paljon. Totesin vain sen tosiasian että Toyotan hybriditekniikan patentit ovat vapaassa jakelussa mutta kukaan ei niitä käytä edes ilmaiseksi. Muilla on käytössään jo parempaa tekniikkaa. Ladattavia hybridejä, kaasuautoja ja sähköautoja.
        Tojota elää mennyttä aikaa.

        Muut tekevät vanhanaikaisia ratkaisuja ja yhdistävät perinteisen polttomottorin ja sähkömoottorin liittävät siihen pienen akun ja kas ladattava hybridi on syntynyt, mutta millainen. Todella vanhanaikainen ja puutteellinen.

        Lue automerkit tästä:

        https://tekniikanmaailma.fi/kommentti-sahkoautoja-ja-hybrideja-lupaavat-nyt-kaikki-kannattaa-kuitenkin-lukea-lupausten-pieni-prantti/
        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselissä on litraa kohden noin 15% enemmän energiaa kuin bensiinissä. Kun tämä suhteutetaan, niin Polosen testikulutus vastaa 5,4 litraa ja moottoritiellä 4,5 litraa.

        Dieselissä on kovat puristukset ja turboahdin ja Commonrail huipputekniikkaa ei sille bensa tekeleet pärjää alkuunkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselissä on litraa kohden noin 15% enemmän energiaa kuin bensiinissä. Kun tämä suhteutetaan, niin Polosen testikulutus vastaa 5,4 litraa ja moottoritiellä 4,5 litraa.

        Nyt menee Terolta taas överiksi selitykset VW 1.6 tdi on taloudellisuus kunkku.. Ei ole tojon hybrideistä vastusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muut tekevät vanhanaikaisia ratkaisuja ja yhdistävät perinteisen polttomottorin ja sähkömoottorin liittävät siihen pienen akun ja kas ladattava hybridi on syntynyt, mutta millainen. Todella vanhanaikainen ja puutteellinen.

        Lue automerkit tästä:

        https://tekniikanmaailma.fi/kommentti-sahkoautoja-ja-hybrideja-lupaavat-nyt-kaikki-kannattaa-kuitenkin-lukea-lupausten-pieni-prantti/
        .

        Kannattaisiko sinunkin tutkia tämän hetken sovelluksia ja tekniikoita, eikä noin vanhoja juttuja mitä linkkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselissä on litraa kohden noin 15% enemmän energiaa kuin bensiinissä. Kun tämä suhteutetaan, niin Polosen testikulutus vastaa 5,4 litraa ja moottoritiellä 4,5 litraa.

        Kun bensiinin energiasisältö on 9 kw/litra ja diiselin 10kw/litra, niin miten lasket kun saat tulokseksi 15 % ? Päässälaskulla saan tulokseksi noin 11% .


      • Anonyymi

        Toyota on myynyt hybrideja jo kaksikymmentä vuotta ja ne ovat todella pienikulutuksisia, myös maantiellä.


    • Anonyymi

      Nämä ovat määrittelykysymyksiä, mitä tarkoitetaan markkinoilla olevilla ja bensiinimoottoreilla. Esimerkiksi Scanian kuorma-automoottoreilla, jotka on muutettu käyttämään dieselin sijasta polttoaineena bensiiniä on saavutettu kokeiluissa yli 45% mekaaninen hyötysuhde.

      • Anonyymi

        45% mekaaninen hyötysuhde on todella huono.

        Jos moottorin mekaaniseen toimintaan häviää 55% tuotetusta tehosta niin jossakin on vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        45% mekaaninen hyötysuhde on todella huono.

        Jos moottorin mekaaniseen toimintaan häviää 55% tuotetusta tehosta niin jossakin on vikaa.

        Mekaaninen hyötysuhde tarkoittaa määritelmän mukaan koneeseesta ulos saadun energian suhdetta koneeseen syötettyyn energiaan. Eli kun koneen tehtävänä on muuttaa polttoaineen kemiallinen energia pyörimisliikkeeksi, niin mekaaninen hyötysuhde tarkoittaa kampiakselilta tulevan tehon suhdetta syötetyn polttoaineen tehoon.

        Hus. hus. lukion fysiikan oppikirjaa lukemaan siitä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mutta Vw Polon 1.6 tdi on vielä käsittämättömän pienempi kulutuksinen ei ole Tojon hybrideistä vastusta tänään se on Autobildissä todistettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Vw Polon 1.6 tdi on vielä käsittämättömän pienempi kulutuksinen ei ole Tojon hybrideistä vastusta tänään se on Autobildissä todistettu.

        Autobili on siis nykyajan automiehen raamattu. Amen sitten vaan.

        Noita pienikulutuksisia dieseleitä oli jo 70-luvulla joten tuo ei ole mikään uusi asia.

        Mutta jos ja kun vertaat noita dieseleitä ja bensakoneita keskenään niin miksei sitten voisi verrata banaaneja ja sianlihaa toisiinsa?

        Tarkoitan sitä että ne on niin erilaisia moottoreita ettei niitä voi suoraan kulutuksen kautta verrata.


    • Anonyymi

      Toyotan vapaasti hengittävittävät erittäin kestävät moottorit voittavat ahtimella varustetut turbot. Eihän noilla hyötysuhteilla ja tehoilla ahdinta tarvita.

      • Anonyymi

        Kestävät, mistä tiedät??
        Kori ainakin lahoaa muutamassa vuodessa.
        Nolo oikeasti nuo Toyotan halpishybridit.


      • Anonyymi

        "Ahtimella varustetut turbot" Mikä se semmoinen on ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestävät, mistä tiedät??
        Kori ainakin lahoaa muutamassa vuodessa.
        Nolo oikeasti nuo Toyotan halpishybridit.

        Jostain syystä esim ensimmäisen sukupolven Priuksia on edelleen liikenteessä 500 000 -
        1 000 000 km ajettuna.

        Melkoinen osa alkuperäisillä akuilla.

        Tuskin kukaan ajaa ilman koria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestävät, mistä tiedät??
        Kori ainakin lahoaa muutamassa vuodessa.
        Nolo oikeasti nuo Toyotan halpishybridit.

        Ei ruostu.Paljon on liikenteessä.


    • Anonyymi

      AIka hurja tuo hyötysuhde normaalille bensakoneelle. Sanovat tuossa että kun sama pata on hybridissä sen hyötysuhde onkin 41%. Ilmeisesti tuo 40% normaalipadassa on jonkinasteinen keskiarvo mutta mitä ilmeisemmin saavutetaan vain CVT vaihteiston kanssa.

      • Anonyymi

        Nousu 41% hyötysuhteeseen hybridikäytössä johtuu varmaankin siitä että moottoria voidaan käyttää laihalla / niin erikoisella kuormalla tai jotenkin muuten "väärin" tilanteessa jossa normaalisti moottori ei enää jaksaisi toimia.

        Nyt kun auton momenttumia avitetaan sähkömoottorilla, saadaan se viimeinenkin heguman tippa puristettua sieltä bensamoottorista irti.


      • Anonyymi

        Tuo CVT on hihnavariaattori, eikä mitenkään tunnettu häviämättömästä voimansiirrosta. Nykyisin yleinen vaihteisto pienillä ja tehottomilla halpiksilla. Tehokkaammilla käytetään momenttimuuntimella varustettuja tai kaksoiskytkinvaihteistoja. Siksi Toyota käyttää CVT vaihteistoa ja Lexus oikeita momenttimunnin automaatteja.


    • Anonyymi

      Katso alta linkistä aukeava kuva:

      Tuo on aika vaikuttavan näköinen, koska hyvä hyötysuhde on saatavilla jo kohtuullisen pienillä väännöillä ja tehoilla. Esimerkiksi 1200 rpm ja 80 Nm (siis 10 kW) antaa jo 36 %.

      Vaikka toki 40 %:n piste on todella vain piste, yli 38 % on saavutettavissa hyvinkin laajalla alueella. Maantieajossa kulutuksen pitäisi jäädä hyvinkin alas, vaikka toki nimenomaan auton aerodynamiikka vaikuttaa silloin paljon.

      Moottorista on myös hybrideihin sovitettu versio, mutta yllä oleva hyötysuhdekartta on oletettavasti ei-hybridiversion kartta. Hybrideissä ei tarvita hyvää hyötysuhdetta laajalla vääntöalueella, laaja tehoalue riittää. Jo Priuksen lähemmäs kymmenen vuotta vanha Atkinson oli lähellä 40 %:n hyötysuhdetta laajahkolla tehoalueella (10..50 kW), mutta sen hyötysuhde oli paljon herkempi väärälle kierrosluvulle..

      Nyt alkaa oikeasti näyttää, että bensiinimoottoreissa on tulossa uusi sukupolvi, joka on aidosti tehokkaampi kuin aikaisemmat. Edellinen suuri muutos tuli elektroniikan tulemisen ja turbojen myötä, nyt muutos näyttäisi olevan paljolti polttoaineen suihkutukseen liittyvissä innovaatioissa.

      Mazdan Skyactiv X:n ("HCCI-tyyppinen") vastaava hyötysuhdekäyrä on vähemmän kvantitatiivisessa muodossa näkyvissä tässä dokumentissa:

      Kehityssuunta on siinä mielessä mielenkiintoinen, että nyt bensiinimoottoreista näyttäisi tulevan vääntöalueeltaan laajempia ja vähemmän herkkiä kuormituspisteelle. Käsivaihteisella tämä tarkoittaa helpompaa ajettavuutta ja automaatissa taas ei välttämättä enää tarvita kymmentä pykälää hyvään hyötysuhteeseen ja kiihtyvyyteen.

      Muutos on lisäksi aika suuri. Ominaiskulutuskäyriä katsomalla näyttäisi siltä, että kulutus putoaa käytännössä 10–20 % nyt kaupassa oleviin moottoreihin nähden.

      https://global.toyota/pages/powertrain2018/engine/04_04_en.jpg

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittämättömän upeat moottorit:

        https://global.toyota/en/powertrain/engine/

        Olipa se tojon moottori/agregaatti yhdistelmän hyötusude mikä tahansa mutta VW POLO 1.6 TDI on lyönyt sen taloudellisuudessa selittäkää mitä tahansa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa se tojon moottori/agregaatti yhdistelmän hyötusude mikä tahansa mutta VW POLO 1.6 TDI on lyönyt sen taloudellisuudessa selittäkää mitä tahansa.

        Todista se. Jos et todista, valehtelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todista se. Jos et todista, valehtelet.

        Uusin Autobild todisti tänään VW 1.6 tdi lyö kevyesti tojon 1.8 hybridin taloudellisuudessa ja moottorin vääntö tojo 142nm ja Polon diesel 250 nm tehoa puolta enempi pienemmällä kulutuksella ja vielä diesel kestää..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusin Autobild todisti tänään VW 1.6 tdi lyö kevyesti tojon 1.8 hybridin taloudellisuudessa ja moottorin vääntö tojo 142nm ja Polon diesel 250 nm tehoa puolta enempi pienemmällä kulutuksella ja vielä diesel kestää..

        Vielä sokerina pohjalla uudessa Autobildissä Corolla farmari Trek 2cm korkeammalla maavaralla 150mm vain meno on varsin huojuvaa kaikilla nopeuksilla ja rengasmelu voimakas.. KOLME JA PUOLI TÄHTEÄ tulos ei mikään mairitteleva.


      • Anonyymi

        Bensamoottorien kehitys on todellakin tällä hetkellä nopeampaa kuin dieseleiden. Syynä tähän on se, että erilaisten hyötysuhdetta ja muita ominaisuuksia parantavien tunnettujen keinojen implementaatio on ollut teknisesti helpompaa dieseleihin. Nyt ne on tehty siinä määrin kuin hiilivetyjen palamisen termodynamiikka sallii, mutta samoja asioita voidaan hyödyntää myös bensakoneissa. Niiden hyötysuhde puristussuhteen funktionahan on itse asiassa parempi kuin dieseleiden. Siten hilivetyjen termodynamiikka on itse asiassa pienempi ongelma kuin dieseleissä.

        Kun eri keinojen merkitystä miettii, kannattaa muistaa, että hyötysuhde kasvaa painesuhteen funtiona. Siten turbot ovat tulleet jäädäkseen. Olisi mielenkiintoista nähdä Toyotan atkinson-koneesta edes versio, joka on edes superchargattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensamoottorien kehitys on todellakin tällä hetkellä nopeampaa kuin dieseleiden. Syynä tähän on se, että erilaisten hyötysuhdetta ja muita ominaisuuksia parantavien tunnettujen keinojen implementaatio on ollut teknisesti helpompaa dieseleihin. Nyt ne on tehty siinä määrin kuin hiilivetyjen palamisen termodynamiikka sallii, mutta samoja asioita voidaan hyödyntää myös bensakoneissa. Niiden hyötysuhde puristussuhteen funktionahan on itse asiassa parempi kuin dieseleiden. Siten hilivetyjen termodynamiikka on itse asiassa pienempi ongelma kuin dieseleissä.

        Kun eri keinojen merkitystä miettii, kannattaa muistaa, että hyötysuhde kasvaa painesuhteen funtiona. Siten turbot ovat tulleet jäädäkseen. Olisi mielenkiintoista nähdä Toyotan atkinson-koneesta edes versio, joka on edes superchargattu.

        Niin turbot ovat tulleet jäädäkseen menneisyyteen. Älä selitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusin Autobild todisti tänään VW 1.6 tdi lyö kevyesti tojon 1.8 hybridin taloudellisuudessa ja moottorin vääntö tojo 142nm ja Polon diesel 250 nm tehoa puolta enempi pienemmällä kulutuksella ja vielä diesel kestää..

        Kyllähän se saksalainen todistaa saksalaisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin turbot ovat tulleet jäädäkseen menneisyyteen. Älä selitä.

        En selitä, vaan totean sekä empiirisesti että teoreettisesti havaitun asian: hyötysuhde paranee, kun painesuhde kasvaa. Pätee sekä mäntämoottoreihin että kaasuturbiineihin. Painesuhdetta voi parantaa kavattamalla puristussuhdetta tai nostamalla polttokammioon menevän kaasun painetta, mitä voi tehdä erilaisilla kompressoreilla ja rekuperaattoreilla, joista turbot ovat kustannustehokkaita ja hyötysuhteeltaan siedettäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on. Todella upea moottori. Pikkuturbot kuuluvat kauaksi menneisyyteen.

        https://upost.info/fi/31383234303930343034

        Toyotan Atkinson moottorien hyötysuhde on paljon parempi kuin parhailla dieseleillä. Diesel alkaa olla vanhanaikainen kuorma-autoissa ja laivoissa. niissäkin Atkinson moottori olisi parempi.


    • Anonyymi

      Entäs RAV4 2.0 moottori, ilman hybridiä?
      Miksi se ei ole yhtä hyvällä hyötysuhteella?

      • Anonyymi

        Niin aiinä hytysuhde putoaa yhden prosentin. Sinulleko sillä oilisi merkitystä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin aiinä hytysuhde putoaa yhden prosentin. Sinulleko sillä oilisi merkitystä?

        "Ei kuitenkaan myydyin niinkuin VW."
        Valehtelet tai puhut muunneltua totuuta. VW ei ole maailman myydyin automerkki. Merkistähän oli kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei kuitenkaan myydyin niinkuin VW."
        Valehtelet tai puhut muunneltua totuuta. VW ei ole maailman myydyin automerkki. Merkistähän oli kysymys.

        Volkswagen on ilmoittanut lopettavansa valehtelun autojensa valmistusmääristä.

        Viesti linkkeineen ei jostain syystä saa olla täällä.

        Toyota johtaa tänäkin vuonna valtavan suurella määrällä maailman suurimpana autonvalmistajana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin aiinä hytysuhde putoaa yhden prosentin. Sinulleko sillä oilisi merkitystä?

        Kyllä joka prosentilla on merkitystä. Niitähän tojo-toopet aina hehkuttaa.


    • Anonyymi

      Jos hybrid kuluttaa bensaa keskimäärin 5 litraa/100km, se kuluttaa energiaa 45 kWh/100km. Aikamoinen tuhlari sähköautoon verrattuna.

      • Anonyymi

        Sähköauto kuluttaa 20 kWh/100km. Kun se tehdään lauhdevoimalla, hyötysuhde on on 27% eli hiiltä tai haketta kuluu 75 kWh. Aikamoinen tuhlari hybriiin verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto kuluttaa 20 kWh/100km. Kun se tehdään lauhdevoimalla, hyötysuhde on on 27% eli hiiltä tai haketta kuluu 75 kWh. Aikamoinen tuhlari hybriiin verrattuna.

        Paljonko bensalitran tuottaminen ja jakelu on tarvinnut energiaa. Sähköauto voidaan ladata vaikka uusiutuvalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto kuluttaa 20 kWh/100km. Kun se tehdään lauhdevoimalla, hyötysuhde on on 27% eli hiiltä tai haketta kuluu 75 kWh. Aikamoinen tuhlari hybriiin verrattuna.

        Hyötysuhteen miettiminenon kovin teoreettinen asia.Normiautoiljaa kiinnostaa enemmän paljon 100km ajaminen maksaa ja paljon siitä tulee päästöjä. Tässä suhteessa Sähköautot ovat ylivoimaisia, kakkosena tulee biokaasu/biodiesel, kolmantena ladattavat hybridit ja hännänhuippuna nämä pelkästänään bensalla etenevät.

        Se että joku bensaviritys vie puoli litraa vähemmän kuin joku toinen bensaviritys on mutasarjan vääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyötysuhteen miettiminenon kovin teoreettinen asia.Normiautoiljaa kiinnostaa enemmän paljon 100km ajaminen maksaa ja paljon siitä tulee päästöjä. Tässä suhteessa Sähköautot ovat ylivoimaisia, kakkosena tulee biokaasu/biodiesel, kolmantena ladattavat hybridit ja hännänhuippuna nämä pelkästänään bensalla etenevät.

        Se että joku bensaviritys vie puoli litraa vähemmän kuin joku toinen bensaviritys on mutasarjan vääntöjä.

        Sähkön tuotannon keskipäästöt viime vuonna Suomessa oli
        158 kg CO2/MWh (Motiva)

        eli kun sähköauto vie 15-35kWh / 100km riippuen autosta ja kelistä. niin päästöt on
        24 - 55g/km mikä on tosiaan hyvin vähän.

        Plugareita mainostetaan sähköautoja vastaavilla päästöillä mutta niissä ei huomioida ollenkaan sähköntuotannon päästöjä. Plugarien todellinen päästö liikkunee jossain 50-150g/km välissä jos lataamista tehdään hyvin ahkerasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko bensalitran tuottaminen ja jakelu on tarvinnut energiaa. Sähköauto voidaan ladata vaikka uusiutuvalla.

        Myös sähkön siirtoon ja muuntamiseen hukkuu paljon energiaa.
        Myös bensa ja diesel voi olla täysin uusiutuvaa.

        Tuossa esimerkissä tuo 5L/100km on se mitä TM mittari Tojotan citymaasturille (5.1/5.2L/100km). Hyvin pieni on energian kulutus sähköautoon verrattuna.
        Tuon kokoinen cittari ei ihan taida mennä 20kWh sähköllä muitta aika lähellä puolta kuitenkin. Voisikin sanoa että Tojotan tekniikka on ilmiömäistä hyötysuhteeltaan koska sähköautoa paremmaksi ei voi todellisuudessa päästä.
        Keskimäärin ei ladattavien hyötysuhde kyllä ole yhtä hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös sähkön siirtoon ja muuntamiseen hukkuu paljon energiaa.
        Myös bensa ja diesel voi olla täysin uusiutuvaa.

        Tuossa esimerkissä tuo 5L/100km on se mitä TM mittari Tojotan citymaasturille (5.1/5.2L/100km). Hyvin pieni on energian kulutus sähköautoon verrattuna.
        Tuon kokoinen cittari ei ihan taida mennä 20kWh sähköllä muitta aika lähellä puolta kuitenkin. Voisikin sanoa että Tojotan tekniikka on ilmiömäistä hyötysuhteeltaan koska sähköautoa paremmaksi ei voi todellisuudessa päästä.
        Keskimäärin ei ladattavien hyötysuhde kyllä ole yhtä hyvä.

        Nyrkkisäännöt ovat:

        Sähköverkkoon matkalla voimalasta töpseliin hukkuu 3% energiasta eli ei hirveän paljon.

        Sen sijaan bensan tuottamiseen kuluu jo jalostamolla 10% raakaöljyn energiasta. Lisäksi öljy pitää kuljettaa jalostamolle, pumpata maasta ja käytännössä nykyään kuumentaa maaperässä ennen pumppaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös sähkön siirtoon ja muuntamiseen hukkuu paljon energiaa.
        Myös bensa ja diesel voi olla täysin uusiutuvaa.

        Tuossa esimerkissä tuo 5L/100km on se mitä TM mittari Tojotan citymaasturille (5.1/5.2L/100km). Hyvin pieni on energian kulutus sähköautoon verrattuna.
        Tuon kokoinen cittari ei ihan taida mennä 20kWh sähköllä muitta aika lähellä puolta kuitenkin. Voisikin sanoa että Tojotan tekniikka on ilmiömäistä hyötysuhteeltaan koska sähköautoa paremmaksi ei voi todellisuudessa päästä.
        Keskimäärin ei ladattavien hyötysuhde kyllä ole yhtä hyvä.

        On jotenkin kiero ajatus funtsia koko ketjun energisankulutusta autoilun yhteydessä. Jos sähkö tehdään vesivoimalla, tuulivoimalla tai ydinvoimalassa niin on aika sama mikä koko ketjun hyötysuhde on. Päästöjä kun tulee joka tapauksessa tasan nolla.
        Samoin kuluttajan kukkaron kannalta hyötysuhdeon täysin triviaali juttu. Ainoastaan kustannukset per kilometri ovat tärkeät. Jos sähköauton 100km maksaa noin kaksi euroa ja bensahybridillä seitsemän euroa niin ovat nuo luvut aivan eri maailmoista.


    • Anonyymi

      Tällaiset mootorit kykenee valmistamaan vain ja ainostaan Toyota.

      • Anonyymi

        Vaparivinguttumia ei halua valmistaa kukaan muu kuin Toyota. Hyvän hyötysuhteen, väännön ja tehon alueet ovat niin pienessä piikissä korkeilla kierroksilla että ei tuollaisia kukaan itseään kunnioittava autonvalmistaja kehtaa tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaparivinguttumia ei halua valmistaa kukaan muu kuin Toyota. Hyvän hyötysuhteen, väännön ja tehon alueet ovat niin pienessä piikissä korkeilla kierroksilla että ei tuollaisia kukaan itseään kunnioittava autonvalmistaja kehtaa tehdä.

        On siinä meillä asintuntija, varmaankin niin sanottu asiantuntija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä meillä asintuntija, varmaankin niin sanottu asiantuntija.

        Mikään eurooppalainen ei yritä tyrkyttää täällä vaparivinguttimia. Toyotan kaikki patentit ovat vapaassa jakelussa joten kaikilla olisi mahdollisuus tehdä latauskelvottomia tekeleitä jos ne haluaisivat. Ja samoin on tarjoutunut myymään voimalinjojaan kaikille halukkaille. Mutta miksi tehdä kun tulevaisuus on aivan muualla.
        Eikä ainoastaan tulevaisuus vaan myös tämä päivä. VW on näyttänyt miten samalla myydään kaksi kertaa enemmän autoja kuin tojo nyt ja yhtä aikaa rakennetaan jatkumoa tulevaisuuteen MEB Platformin kautta.
        Tuohon ei japanialainen pysty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä meillä asintuntija, varmaankin niin sanottu asiantuntija.

        Äläs nyt, se on lukenut Ankkalinnssa pitkän matikan ja lyhyen fysiikan.


    • Anonyymi

      Eikö nämä jutut jo riitä, älytöntä pyörittää samoja asioita.

    • Anonyymi

      Toyotalla on kestävimmät ja parhaimmat moottorit.

      • Anonyymi

        D-4-D ei oikein vakuuta kyllä kestoltaan.


    • Anonyymi

      Hyötysuhde on 41 %, mutta jo tämän vuoden lopulla tulee uusi 1.5 hybridi jonka hyötysuhde on vielä parempi.

    • Anonyymi

      Itkettää. Äiti ja isäkin itkee.

    • Anonyymi

      ilmankos Toyotan kulutus on niin pientä kun koneen hyötysuhde on niin hyvä ja hukkaenergiatkin otetaan talteen ajoakkuun. Jopa hyttiä lämmitetään talvisaikaan pakoputken lämmönvaihtimen avulla.

      • Anonyymi

        Tuo tojon 41% hyötysuhde on käytössä vain hyvin harvoin. Atkinson tarvitsee juuri oikean kuormituksen pystyäkseen tuohon hyötysuhteeseen. Kun kuormitus on jotain muuta niin tojon vaparinn hyötysuhde notkahtaa pahasti.
        Sähköautojen lähellä 100% oleva hyötysuhde on käytössä aina. Kuormittaa sähkömoottoria miten tahansa niin hyötysuhde ei koskan laske. Ja tietysti on sekin juttu että Tojon hybridillä parhaimmillaankin 100km maksaa noin 7 euroa kun sähköautolla sama matka maksaa 2-3 euroa.
        Ja kun tojo ei pysty tekemään sähköautoja. VW on tehnyt niitä jo monta vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tojon 41% hyötysuhde on käytössä vain hyvin harvoin. Atkinson tarvitsee juuri oikean kuormituksen pystyäkseen tuohon hyötysuhteeseen. Kun kuormitus on jotain muuta niin tojon vaparinn hyötysuhde notkahtaa pahasti.
        Sähköautojen lähellä 100% oleva hyötysuhde on käytössä aina. Kuormittaa sähkömoottoria miten tahansa niin hyötysuhde ei koskan laske. Ja tietysti on sekin juttu että Tojon hybridillä parhaimmillaankin 100km maksaa noin 7 euroa kun sähköautolla sama matka maksaa 2-3 euroa.
        Ja kun tojo ei pysty tekemään sähköautoja. VW on tehnyt niitä jo monta vuotta.

        En löytänyt vieläkään volkkarin hinnastosta nelivetoista plugaria. Onko kyse on osaamisesta vai mistä. Toyotan hinnastosta löytyi heti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En löytänyt vieläkään volkkarin hinnastosta nelivetoista plugaria. Onko kyse on osaamisesta vai mistä. Toyotan hinnastosta löytyi heti.

        https://www.youtube.com/watch?v=so8JLIYc1yU&t=25s

        Tässä se tojon "neliveto" joka jää jumiin joka tilanteessa. Todella säälittävä esitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=so8JLIYc1yU&t=25s

        Tässä se tojon "neliveto" joka jää jumiin joka tilanteessa. Todella säälittävä esitys.

        Käytännön ajossa Toyotan neliveto on paras. Audin torsen veliveto on vanhanaikainen ja kelvoton. Voihan se pärjätä rullatestissä, mutta muuten se on onneton viritys.


    • Anonyymi

      Wotkins-moottori on oikein jumalmoottori. Sen hyötysuhde on ainakin 102 prosenttia. Bensa tulvii tankista yli aina kun tohjottimella lasettaa alamäkeen.

      • Anonyymi

        Järki meni. Tappio on niin karvas ja raju.


    • Anonyymi

      Toyotan kulutus on niin pientä koska moottorin hyötysuhde on niin korkea ja hukkaenergiatkin jarruttamisesta otetaan talteen ajoakkuun. Jopa hyttiä lämmitetään talvisaikaan pakoputken lämmönvaihtimen avulla.

      Siksi kulutus on niin huippupieni.

      • Anonyymi

        Tojo on vain fossiilipoltin. VW tekee sähköllä liikkuvia autoja jotka eivät kuluta bensaa lainkaan. Se on juttu joka on tojolle täysin tuntematon maailma.
        Ei yhtään litraa bensaa. Fossiilivapaata sähköä. Tähän ei tojo pysty. VW on tehnyt näitä jo monta vuotta. Miksei Tojo pysty tekemään näitä?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tojotan kirkkain tähti Prius vei enemmän bensaa kuin aivan tavis TSI Leon?
        https://www.autoliitto.fi/paikallisosastot/lahden-seudun-osasto/vesijarven-auto-ecorun-2019

        Ja TSI Leon on vain takarivin tähti VW:n repertuaalissa. Sitä parempia ovat kaasuautot, ladattavat hybridit ja täyssähköautot. Tojolta nämä puutttuvat kokonaan.
        Tojo on niin menneen maailman kikotin.

        Miksi Passat TSI vei paljon enemmän kuin RAV4 ja miksi Passat oli laiska?
        Näin vuodenvaihteen TM. testissä.

        Johtuiko Passatin mataluudesta pienemmästä painosta että kulutti enemmän ja kulki huonommin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojo on vain fossiilipoltin. VW tekee sähköllä liikkuvia autoja jotka eivät kuluta bensaa lainkaan. Se on juttu joka on tojolle täysin tuntematon maailma.
        Ei yhtään litraa bensaa. Fossiilivapaata sähköä. Tähän ei tojo pysty. VW on tehnyt näitä jo monta vuotta. Miksei Tojo pysty tekemään näitä?

        Joko olet tilannut sähköauton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Passat TSI vei paljon enemmän kuin RAV4 ja miksi Passat oli laiska?
        Näin vuodenvaihteen TM. testissä.

        Johtuiko Passatin mataluudesta pienemmästä painosta että kulutti enemmän ja kulki huonommin?

        Jos kulutus on iso asia niin Passatista on saanut jo pitkään ladattavan GTE-version. Pieksee RAVit kevyesti niin kulutuksen kuin suorituskyvynkin suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kulutus on iso asia niin Passatista on saanut jo pitkään ladattavan GTE-version. Pieksee RAVit kevyesti niin kulutuksen kuin suorituskyvynkin suhteen.

        No tuossa edellä kulutus oli niin iso argumentti TSI puolesta ja nyt sinun mielestä se ei olekaan. Päättäisit nyt onko kulutus TSI koneen etu vai ei.

        ... koska, GTE passat perustuu siihen samaan 1.5TSI koneeseen kuin TM vertailussa ja myös RAV4 plugin perustuu samaan perustekniikkaan kuin testissä ollut RAV4, Niinpä RAV4 plugari vie vähemmän bensaa kuin GTE ja sähköllä ajokinon on tehokkaampaa koska range on pidempi eikä sähkömottorin välissä ole monimutkaista DSG vaihteistoa hyötysuhdetta alentamassa. Suorituskykykin on RAV4 plugarissa rutkasti parempi.

        Hintaa on toki enemmän mutta kyse on jatkuvasta nelivedosta mitä Volkkarilla ei ole edes tarjolla plugareihin,


    • Anonyymi

      .......ja että tässäkin yksityiskohdassa Toyota on ykkönen. Hurjaa.

    • Anonyymi

      Upeiden mottorien ja uusien neljännen sukupolven hybridijärjestelmien yhteistyönä syntyy todella upea, ympäristöystävällinen ja ajanmukainen moderni auto.

    • Anonyymi

      Valehteleva trolli. Lue tuo aloitus.

    • Anonyymi

      Aloituksesta ilmenee miksi Toyotan moottoreiden bensiinin kulutus on niin pieni. Uusi hybridijärjestelmä pudottaa kulutuksen vielä lisää.

      • Anonyymi

        2.0 hybrid kuluttaa yli 5,5 litraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2.0 hybrid kuluttaa yli 5,5 litraa.

        Älä valehtele.

        Toyota Corollan suuri farmarihybridi, jossa oli suuri 2.0 moottori:

        Tekniikan Maailman 21.8. ilmestyneessä numerossa 15B/2019 suomalaisten suosikkiautojen vertailussa vaihtelevassa maantieajossa keskinopeudella 77 km/h Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid Stylen kulutus oli 4,3 l/100 km ja vaihtelevassa taajama-ajossa 4,7 l/100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele.

        Toyota Corollan suuri farmarihybridi, jossa oli suuri 2.0 moottori:

        Tekniikan Maailman 21.8. ilmestyneessä numerossa 15B/2019 suomalaisten suosikkiautojen vertailussa vaihtelevassa maantieajossa keskinopeudella 77 km/h Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Hybrid Stylen kulutus oli 4,3 l/100 km ja vaihtelevassa taajama-ajossa 4,7 l/100 km.

        VW:n ladattavat autot eivät kuluta bensaa lainkaan. Tojo on niin takamatkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VW:n ladattavat autot eivät kuluta bensaa lainkaan. Tojo on niin takamatkalla.

        Sähkömoottorin hyötysuhde on melkein sata.
        Sähköllä 100km maksaa kaksi euroa, tojon hybridillä 7-9 euroa.


    • Anonyymi

      Pikkuturbot ovat Toyotan moottoreiden rinnalla todella vanhanaikaisia.

      • Anonyymi

        Moottori, jossa on kaikkein korkein hyödysuhde tarkoittaa tietysti myös kaikkein uusinta tekniikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottori, jossa on kaikkein korkein hyödysuhde tarkoittaa tietysti myös kaikkein uusinta tekniikkaa.

        ....ja sitä, että valmistaja on kaieein edistynein.


    • Anonyymi

      Toyota osaa tehdä nykyaiset polttomoottorit ja siihen rinnalle sähkömottorin. Tuloksena on kaikkein pienikulutuksisimmat polttomoottorilla varustetut auto eli hybridit.

      • Anonyymi

        Muut ovat ymmärtäneet että on täysin typerää rakentaa autoon kahta voimalinjaa jos kaikki energia otetaan bensasta.
        Fiksuimmat ovat heivanneet polttis-voimalinjan kokonaan ja tekevät sähköautoja.


    • Anonyymi

      "Moottori, jossa on kaikkein korkein hyödysuhde tarkoittaa tietysti myös kaikkein uusinta tekniikkaa."

      Ei todellakaan tarkoita. Tojon polttis kuluttaa bensaa noin 7-9 euron edestä per 100 km.
      Volsun sähköauto suorittaa saman matkan kahdella eurolla. Tojo on juuttunut fossiilipolttimiin. VW teke päästöttömiä sähköautoja joilla matkaaminen maksaa vain yhden neljäsosan tojon bensalaskusta.

      • Anonyymi

        Eli VW-sähköauto säästää 10000 km.n matkalla 600 euroa. 6 euroa/100 kmx100=600 euroa.
        Ja tässä on laskettu tojon kulutus yläkanttiin. Paljonkos ne VW:n sähköautot nyt maksaakaan?
        Aivan,ne on liian kalliita kuitatakseen hintaeronsa.


    • Anonyymi

      Toyotan tekninen edistyksellisyys näkyy myös näissä moottoreissa.

      • Anonyymi

        Kaikessa ykkönen.


    • Anonyymi

      Puristusuhteen nostolla toteuttu muka hyötysuhteen parantaminen ei iole pitkäikänen ratkaisu. Se puristussuhde myös tulee putoamaan nopeasti. Nykymoottoreeiden karstan kertyminen imukanavaan ja venttiileihin on huolestuttavan nopeaa.
      Siihen ei auta mikään muu kuin polttoaineen "parantaminen" Toisin sanoen palamisprosessin tehostaminen. Nyt toyotan kehittämä moottori on puristussuhteeltaan niin korkea ettei se voi olla kestävä. Tulee ongelmia kansien kannentiiviisteiden ja kannenputtien kanssa. Vai kuuluko toyotan huoltoohjelmaan vuosittainen kannentiivisteen vaihto ja kannen ja imukanavien puhdistus. Vaihtuuko tässä kohtaa myös kannenpultit uusiin? Miten sitten männät ja männenrenkaat kestävät? Jos hyötysuhde on niin hyvä miksi tehoa ei saada enempää?
      Johtuu ehkä päästönormeista? Toyotan tavoite päästöissä on 2050 kun se Suomessa on 2030 eli Toyotan tavoite on Suomen kannalta 20 vuotta myöhässä.
      Merkittävä veroetu koskee alle 100g CO2 päästöisiä autoja Corollan kyseinen päästölukema on 102g/km. Eli se on jo nyt vanhanaikainen Suomen päästöihin.
      Mitä siitä ajattelette?

      • Anonyymi

        Jatketaan nyt vielä sen verran, et päästöt pitäisi olla alle 50g/km muuten se ei täytä hyötysuhteeltaaan nykysiä päästövaatimuksia. Mitä lähemmäs nollaa päästään, sen parempi.
        Siinä on Toyotalle tavoitetta vielä pitkäksi aikaa.


      • Anonyymi

        Älä kirjoita kun et ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatketaan nyt vielä sen verran, et päästöt pitäisi olla alle 50g/km muuten se ei täytä hyötysuhteeltaaan nykysiä päästövaatimuksia. Mitä lähemmäs nollaa päästään, sen parempi.
        Siinä on Toyotalle tavoitetta vielä pitkäksi aikaa.

        Älä valehtele.


      • Anonyymi

        Siinä meillä sadunkertoja.


    • Anonyymi

      Hyötysuhde kun tehot on kuin 60-luvulta ja tarvitsee avukseen patterit ja sähkömoottorit että pärjää liikenteessä.

      • Anonyymi

        Älä valehtele.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tossa sitä faktaa on
      2020-21 target

      From 2021, phased in from 2020, the EU fleet-wide average emission target for new cars will be 95 g CO2/km.

      This emission level corresponds to a fuel consumption of around 4.1 l/100 km of petrol or 3.6 l/100 km of diesel.
      https://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars_en

    • Anonyymi

      Käytännössä tuo tarkoittaa sitä et jos nyt lasket että corolla säästää jotain esim 6v ajalla. Lopputulos on se et jatkuvasti tiukkenevien päästövaatimusten aihettaa sen et maksat vain lisää jatkuvasti. Sekä polttoaine veroine että käyttömaksuina.
      Autotehtaat rahastaa tällä tulevina vuosina todella paljon. Eli kusettavat suoraan sanottuna. Kukaan ei halua tehdä kerralla todella vähäpäästöistä autoa vaikka se olisi mahdollista jo nyt. Tämä on kuluttajalle se huonoin mahdollinen tilanne.
      Jos tarvitsee uuden auton nyt se vanhenee todella nopeasti ja jälleenmyyntiarvo on onneton.

    • Anonyymi

      Nuo EU:n päästövaatimukset tarkoittavat sitä, että autonvalmistajan kaikkien autojen keskimääräinen päästö on oltava esim. vuoden 2021 alussa 95 g/km ja vuoden 2025 alussa 81 g/km.

      Noilla vaatimuksilla EU käytännössä kielsi polttomoottoriautot vuoden 2025 alusta lukien.

    • Anonyymi

      Muiden autonvalmistajien moottorit, etenkin pikkuturbot, kuuluvat museoon.

    • Anonyymi

      Sähkömoottorin hyötysuhde on yli 90%.

    • Anonyymi

      Toyotaa pilkkaava ”asiantuntija” vain hokee täällä, että Toyotan hybridien sähkö tuotetaan bensalla, kun pitäisi puhua siitä, miten se hybridijärjestelmä pienentää sen bensiinin kulutuksen hurjalla määrällä. Ja miten se pienentää sen kulutuksen niin pieneksi, että Toyotan hybrideillä on kaikkein pienimmät uuden WLTP-päästömittaustavan mukaiset päästöt eli toisin sanoen pienin bensiinin kulutus autoissa, joissa on polttomoottori.

      Toyotan täyshybridi toimii niin, että koko ajan ajoakkua ladataan tai niitä puretaan kuljettajan voimatta puuttua siihen mitenkään. Vakionopeussäätimen kanssa ajaessakin heti kun auton äly huomaa, ettei polttomoottoria tarvita, se sammuu ja matka jatkuu sähkön voimalla. Mikäli tie laskee, vaikka loivasti, auto alkaa ladata akkuja ja sähkön suunta muuttuu. Tuollainen lataus ei ole mikään voimakas, mutta jos jarrua hipaiseekaan niin lataus kasvaa huomattavasti ja auto jarruttaa kohtuullisella voimalla. Ylämäkeen noustessa ja kiihdytettäessä sähkömoottori on auton moottorin huomattavana apuna, jolloin polttoaineenkulutus pienenee, usein oleellisestikin. Koko prosessissa Toyotan loistava CVT-e vaihteisto näyttelee suurta osaa, koska vaihteisto pyrkii koko ajan pitämään sekä bensa- että sähkömoottorin käytön optimaalisena parhaalla hyötysuhdealueellaan. Lisänä koko voimalinja on kehitetty tehokkaaksi, erittäin miellyttäväksi (kaikki kehuvat) ja lisäksi taloudelliseksi.

      Volkswagen-konsernin kevythybridit eivät oikeastaan koskaan kulje pelkän sähkömoottorin voimin, mutta voimalinjan sähköistäminen mahdollistaa monissa kevythybridimalleissa sen, että polttomoottori voidaan sammuttaa esimerkiksi liikennevaloihin hidastettaessa jo esimerkiksi 30 km/h nopeudessa. Polttoaineen kulutuksen kannalta kevythybridijärjestelmällä on siten mitätön vaikutus, koska polttomoottori pyörii lähes koko ajan.

    • Anonyymi

      Toyotassa ei ole mitään turboja jotka vikaantuvat tai muita muka suuren tehon tuovia keksintöjä vaan koeteltua tekniikkaa joka tuottaa pehmeää ja jatkuvaa voimaa.

      • Anonyymi

        Ei ole turboja? Yaris GR? mites C-HR 1.2T joka oli myös Corollassa?
        Tai Sopra mikä oikeasti on BMW?

        Toyotan teholla kun ei vain tee mitään. Autojen suorituskyky on onneton verrattuna kilpailijoihin. Ei pääse ohi ja ei kiihdy tarpeeksi reippaasti. Mitä sellaisella teholla tekee mikä ei käytännössä toimi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole turboja? Yaris GR? mites C-HR 1.2T joka oli myös Corollassa?
        Tai Sopra mikä oikeasti on BMW?

        Toyotan teholla kun ei vain tee mitään. Autojen suorituskyky on onneton verrattuna kilpailijoihin. Ei pääse ohi ja ei kiihdy tarpeeksi reippaasti. Mitä sellaisella teholla tekee mikä ei käytännössä toimi?

        haha siinä teille itäauto "testiä" :D https://www.youtube.com/watch?v=RhnvMAUr6sc


    • Anonyymi

      Ilmankos ne takapyörät irtoaa ja jarrut hajoaa kun on tuollainen tehoihme vääntämässä :D

      • Anonyymi

        on se niin smoothia voimaa ETTÄ!


      • Anonyymi

        Eivät ole irronneet yhdestäkään Toyotasta.


    • Anonyymi

      Tässähän on oikein Putinin tyylin informoija.
      Tietää syöltävänsä paskaa, mutta aatteen vuoksi on jaksettava päivästä toiseen.

    • Anonyymi

      Islohko kuluttaa miltei viisi litraa talvikelissä nastarenkaineen, se on miltei puolet vähemmän kuin kilpailijoilla. Hirmuinen ero.

      • Anonyymi

        Ja paskan suoltaminen sen kuin jatkuu.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kaasuautojen valmistus on loppunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasuautojen valmistus on loppunut.

        Saa muuttaa vai onko sekin lopetettu, koska mainos ainakin on netissä.
        Luulis et jos muuttaminen lopetettu mainos postettaisiin netistä?


    • Anonyymi

      Minä kahistelen tuulipukuani kuin riikinkukko sulkiaan kun reinot jalassa ylväästi astelen Toyotani viereen karvareuhka päässäni ja muovipussi kädessäni.

    • Anonyymi

      Hyötysuhde ei pienennä päästöjä?
      https://www.nettiauto.com/toyota/camry/12276428
      Toyota Camry
      2,5 Hybrid Premium **AJAMATON LIPPULAIVAMALLI HETI AJOON**

      Teho: 131 kW / 178 Hv
      CO2-päästöt: 126 g/km

      Uusi auto ja rekisterikilvet takakontissa?
      Joshtuuks Toyotan suuret rekisteröinti tai muka myyntimäärät just tästä et autoja tuodaan maahan ja sitten myydään tilastoisa jo muka myytyjä autoja pilkkahintaan?

      BTW tolla hinnalla saa jo sähköautonkin heti ajoon tosin ei TOYOTAA.

      • Anonyymi

        Kyllä muaki ottaa päähän ku tohjo menestyy!


    • Anonyymi

      Toyotan moottorit ovat siis parhaan hyötysuhteen omaavia BENSA koneita, mutta ei ne vielä ole menneet dieselin ohi. Wikipedia:"Modern passenger car diesel engines may have an effective efficiency of up to 43%,[140] whilst engines in large diesel trucks and buses can achieve peak efficiencies around 45%

      • Anonyymi

        Totta mutta sitten tullaan siihen toiseen tärkeään kysymykseen että mitä tekniikkaa dieselissä käytetään jotta voitaisiin ajaa moottoria jatkuvasti sillä maksimihyötysuhteella.
        Toyota on ratkaissuat asian lisäämällä sinne sähkömoottorin ja akuston.
        Keskimääräinen hyötysuhde nousee erittäin korkeaksi ja kaupunkiajossa ylittää selvästi dieselin.

        Toki kannatta ostaa sellaisilla argumenteilla mitkä itselle merkitsee. Jos dieselissä haluaa pysyä niin alkaa olla kiire katsella uutta. Kohta niitä ei juuri ole saatavilla.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe