Pistorasiassa mustaa likaa

Anonyymi

Keittiön pistorasiassa, jossa on kahvinkeitin, oli mustaa likaa. Putsasin sen varovasti puhtaaksi isopropyylialkoholilla kostutetuilla pumpulipuikoilla, varoen pistokkeen aukkoihin koskemista ja pidin pumpulipuikon vain kosteana, en märkänä.

Ajattelin, että voi olla mahdollista että sähkövirta saattaisi kulkea oikosulkuun likakerrosta pitkin, liekö mahdollista?
Tässä pistorasiassa ollut kahvinkeitin särkyi äskettäin, luultavasti termostaatti hajosi. Pistokkeessakin oli mustaa likaa. Onkohan tuolla lialla ja sähkövirran kululla sitä pitkin mahdollisesti osuutta asiaan?

Keittimen pistoke oli valkoinen joten ainakaan väriä lian ei pitäisi olla. Pistorasia ei vaikuta mitenkään muuten vialliselta, esim. ei ole sulamisen merkkiäkään.

Mistä tuo musta lika voi olla peräisin?

Keittimen pistokkeen piikeissä näkyi kyllä selvää kuluneisuutta. Piikkien kärkien lähellä krominen pinnoite on kulunut pois jopa pienelle viisteelle ja kromin alta paljastunut kellertävä metalli. Alle seitsemässä vuodessa tuohon kuntoon... kiinalaista laatua taas...

10

968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaihda pistorasia uuteen. Oikosulku jättää jäljet kun virta kulkee 'väärää' reittiä.

      • Anonyymi

        Aloitusviestini jälkeen havaitsin että ko. pistokkeessa toisinaan olleen aikakellokytkimen pistokkeen maadoituskielekkeen osa, joka taittuu sivuilta "piikkien" puolelle neliön muotoiseksi osaksi, oli katkennut ja neliön muotoinen osa puuttui kokonaan. Lieneeköhän itse asiassa tämä vehjas syypää niihin mustiin jälkiin.

        Puhdistin siis mustat jäljet pois pistorasiasta ja ne lähtivätkin IPA:lla pois. Mustuus oli ikäänkuin pintalikaa eikä mitään palojälkiä, mitään sulamisen jälkiäkään ei ollut. Rasia näyttää nyt puhdistettuna samanlaiselta kuin muutkin pistorasiat.

        Pitää tietysti seurailla miten tuo alkaa pelittää jatkossa ja jos alkaa esiintyä uudelleen mustia jälkiä, lienee rasia sitten tutkitutettava sähköasentajalla mikä siinä on mahdollisesti vialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitusviestini jälkeen havaitsin että ko. pistokkeessa toisinaan olleen aikakellokytkimen pistokkeen maadoituskielekkeen osa, joka taittuu sivuilta "piikkien" puolelle neliön muotoiseksi osaksi, oli katkennut ja neliön muotoinen osa puuttui kokonaan. Lieneeköhän itse asiassa tämä vehjas syypää niihin mustiin jälkiin.

        Puhdistin siis mustat jäljet pois pistorasiasta ja ne lähtivätkin IPA:lla pois. Mustuus oli ikäänkuin pintalikaa eikä mitään palojälkiä, mitään sulamisen jälkiäkään ei ollut. Rasia näyttää nyt puhdistettuna samanlaiselta kuin muutkin pistorasiat.

        Pitää tietysti seurailla miten tuo alkaa pelittää jatkossa ja jos alkaa esiintyä uudelleen mustia jälkiä, lienee rasia sitten tutkitutettava sähköasentajalla mikä siinä on mahdollisesti vialla.

        Jos pistoketta irroitetaan usein rasiasta, varsinkin niin, että keittimessä on ns. sähköt päällä, niin koskettimissa syntyy aina pieni valokaari, josta tulee nokea, siis sitä mustaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pistoketta irroitetaan usein rasiasta, varsinkin niin, että keittimessä on ns. sähköt päällä, niin koskettimissa syntyy aina pieni valokaari, josta tulee nokea, siis sitä mustaa.

        Kyllähän minä aina irrotan pistokkeen seinästä kun en käytä sitä mutta olen kyllä katkaissut virran kytkimestä sitä ennen. En tosin tiedä katkaiseeko kytkin virrat oikeasti vai jääkö siihen jonkinlainen "valmiustila" päälle? No kellokytkimessä tosin ei ole virtakytkintä ollenkaan joten siinä ainakin on virrat päällä niin kauan kunnes se irrotetaan pistokkeesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän minä aina irrotan pistokkeen seinästä kun en käytä sitä mutta olen kyllä katkaissut virran kytkimestä sitä ennen. En tosin tiedä katkaiseeko kytkin virrat oikeasti vai jääkö siihen jonkinlainen "valmiustila" päälle? No kellokytkimessä tosin ei ole virtakytkintä ollenkaan joten siinä ainakin on virrat päällä niin kauan kunnes se irrotetaan pistokkeesta.

        "Kyllähän minä aina irrotan pistokkeen seinästä kun en käytä sitä "

        Miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllähän minä aina irrotan pistokkeen seinästä kun en käytä sitä "

        Miksi?

        Epäluottamuksesta jättää laitteita valvomatta sähköverkkoon kytkettynä. Sitäpaitsi kesäisin ukkonen voisi rikkoa laitteen jos se on jätetty kytketyksi seinäpistokkeeseen.


    • Anonyymi

      Minun kodissani olevat pistorasiat ovat niin pieniä ettei niihin mahdu kahvinkeitintä eikä muutakaan sähkölaitetta.

      • Anonyymi

        no ei tietenkään kokonaisena! Käytä nyt järkeäsi hyvä mies ja hakkaa kahvinkeittimesi kirveellä sopivan kokoisiksi palasiksi ennen pistorasiaan laittoa!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no ei tietenkään kokonaisena! Käytä nyt järkeäsi hyvä mies ja hakkaa kahvinkeittimesi kirveellä sopivan kokoisiksi palasiksi ennen pistorasiaan laittoa!!

        Tein ohjeesi mukaan, mutta nyt ilmeni uusi ongelma! Kahvinkeitin ei enää toimi enkä saa kahvia keitettyä. Mikä neuvoksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tein ohjeesi mukaan, mutta nyt ilmeni uusi ongelma! Kahvinkeitin ei enää toimi enkä saa kahvia keitettyä. Mikä neuvoksi?

        Liimaa palaset takaisin yhteen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe