Webastooooo

Anonyymi

Webasto Airtop Evo M (olisiko vielä 3500)

Webastoni veneessä toimii melkoisen hyvin, mutta.

Laite käynnistyy kun akun lataus(lautauksen säädin) 12.7 V tai kone käynnissä. Laite voi olla käynnissä monta tuntia (8tuntiakin ).

Sitten laite sammuu, joko vene on tarpeeksi lämmin tai jotain muuta,(lataus 12.5 V)

Uudelleen käynnistys ei onnistu vaikka virtaa uusissa akuissa on 12.5 V.

Vikakoodi taitaa olla 3 pitkää ja sitten 3 lyhyttä.

Lämpöanturi on kyllä niin viileässäpaikassa että laite tuskin sammuu sen takia että vene olisi liian lämmin.

Onko akun lataus 12.5 V liian vähäinen , akut uudet Nordman 2 x 140 Ah. Harmittaa ku laite sammuu 04 yöllä, vaikka akussa on virtaa reilusti.

21

706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Virhekoodi on alijännite eli jännite lämppärillä menee alle 10,5 V. Jos akulla jännite ei kyykkää, on vika kaapeleissa. Huono kytkentä jossain liitoksessa tai sulakkeessa luultavasti.

      • Anonyymi

        Jännite kannattaisi mitata lämppärin päässä kun se on käynnissä. Jännitehäviö johdoissa ja liitoksissa voi olla merkittävä ja se muistaakseni kasvaa mitä enemmän ne lämpenevät käytössä. Johdon poikkipinnan pitää olla riittävä ja liitosten tiukat.


    • Anonyymi

      Jossain sähkölinjassa vaikuttaa olevan ylimenovastusta ja Webasto toimii ihan hilkulla kunnes sammuttaa itsensä akuston napajännitteen hivenen laskettua.
      1. Puhdista hiekkapaperilla, rasvaa ja kiristä kaikki akunkengät.

      2. Irroita Webastolle menevän syötön sulake, puhdista sen navat ja istukka sekä kiristä se jos käytössä on jousikuormitettu lasiputkisulake.

      3. Tutki miten Webaston syöttöjohdon maakaapeli on nollattu. Monesti juuri maadoitukset menevät keturalleen omatoimiasennuksissa ja sattumafirmojen turaamisissa. Suora piuha suoraan akun miinusnapaan on varmin.

      Lisäksi:
      Joku muu koje haukkaa satunnaisesti ylettömästi virtaa, napajännite akustolla laskee toviksi ja koodia pukkaa. Yöaikaan sellainen laite on mitä todennäköisimmin jääkaappi.
      On huomioitava siis että vika ei välttämättä ollenkaan liity Webastoon. Siinä vain sattuu olemaan alijännitteen indikointi.

      Ariel 336

      • Anonyymi

        2x140 Ah akustolla saa kyllä olla tolkuton virta, että akun napajännite tippuu yli 1 V. Jääkaapin alle 10 A ei tiputa kuin pari kymmenystä mikä ei ole syy.

        Jossain on nyt n. 2 V jännitehäviö, kun Webasto hehkuttaa n. 10 A virralla. Koneen käydessä akulla 14 V ja kone sammuneena 12-12,5 V. Webasto sietää tuon kohtuuttoman jännitehäviön koneen käydessä, mutta ei muuten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2x140 Ah akustolla saa kyllä olla tolkuton virta, että akun napajännite tippuu yli 1 V. Jääkaapin alle 10 A ei tiputa kuin pari kymmenystä mikä ei ole syy.

        Jossain on nyt n. 2 V jännitehäviö, kun Webasto hehkuttaa n. 10 A virralla. Koneen käydessä akulla 14 V ja kone sammuneena 12-12,5 V. Webasto sietää tuon kohtuuttoman jännitehäviön koneen käydessä, mutta ei muuten.

        Ei se akun napajännite ratkaise vaan jännite Webaston kytkentäruuveissa. Siis sieltä mittaamaan ensin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2x140 Ah akustolla saa kyllä olla tolkuton virta, että akun napajännite tippuu yli 1 V. Jääkaapin alle 10 A ei tiputa kuin pari kymmenystä mikä ei ole syy.

        Jossain on nyt n. 2 V jännitehäviö, kun Webasto hehkuttaa n. 10 A virralla. Koneen käydessä akulla 14 V ja kone sammuneena 12-12,5 V. Webasto sietää tuon kohtuuttoman jännitehäviön koneen käydessä, mutta ei muuten.

        Virtapiikki kylmiökompressorin startissa on usein yli kymmenkertainen verrattuna käyntikulutukseen.
        Ongelmia tästä ei minkään elektroniikan kanssa välttämättä ole, mutta asia on hyvä tiedostaa ja varautua jonkun soft start -kytkennän askarteluun kompressorille.

        En tiedä simppelin Webaston reagoivan tähän, mutta joku muu laite saattaa häiriytyä. Itse olen tavannut sekoavan television ja liiketunnistimen. TV sammui ja liiketunnistin sytytti ohjaamansa valaistuksen jääkaapin startista.

        Ariel 336


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se akun napajännite ratkaise vaan jännite Webaston kytkentäruuveissa. Siis sieltä mittaamaan ensin.

        Lisäys: Ja sieltä kohti akkua, askel kerrallaan, niin löytyy se jännitehäviön aiheuttaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se akun napajännite ratkaise vaan jännite Webaston kytkentäruuveissa. Siis sieltä mittaamaan ensin.

        No niinhän juuri sanoin eli jossain on n. 2 V jännitehäviö Webaston hehkuttaessa. Napajänniteestä tuon voi päätellä, kun koneen käyttö auttaa.

        Jännitettä voi tietysti mitata, mutta mittaus pitää tehdä hehkutuksen aikana. Normaalisti käydessä kulutus ja siten jännitehäviö on murto-osa tuosta.

        Mittausta tietysti vaikeuttaa se, ettei hehkutus kestä kovin kauaa ja ilman virtamittausta ei edes tiedä milloin laite hehkuttaa. Yleensä n. 2 minuuttia virtojen päällelaiton jälkeen, mutta tuo alijännite luultavasti lopettaa kesken. Siksi mittaus olisi ehkä paras tehdä kone käynnissä.

        Jännitehäviötä tuossa kannattaa mitata. Mittaa jännite akun plussasta Webaston plussaan ja akun miinuksesta Webaston miinukseen. Siitä näet kummassa kaapelissa on häviötä. Normaalisti enintään muutama kymmenys hehkuttaessa. Sitten voit mitata jännitehäviön sulakkeen, katkaisijan jne. yli.


    • Anonyymi

      Minulla oli sama ongelma. Olin laittanut liian ohuen jatkojohdon akusta Webaston johtoihin. Kun vaihdoin 2,5 mm jatkojohdon 6,0 mm johtoon niin ongelma hävisi. Mutta jos sinulla ei ole jatkojohtoa niin tämä ei tietenkään auta sinua ;)

    • Anonyymi

      Väliin voi laittaa 12/12 konvertterin. Se antaa ulos säädetyn jännitteen, vaikka lähtöjännite vaihtelee. Ihan mikä konvertteri tahansa ei kuitenkaan käy.

      Käytän itse sellaista navigointielektroniikan syötössä.

      • Anonyymi

        Miksi ihmeessä? Tuo ei tee mitään hyödyllistä, ainoastaan hukkaa muutenkin rajallista sähköä. Webasto toimii täysin ongelmitta normaalilla akkujännitteellä oikein asennettuna. Kunnollinen navigointielektroniikka myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä? Tuo ei tee mitään hyödyllistä, ainoastaan hukkaa muutenkin rajallista sähköä. Webasto toimii täysin ongelmitta normaalilla akkujännitteellä oikein asennettuna. Kunnollinen navigointielektroniikka myös.

        Ensisijaisesti suojaan laitteita jännitepiikeiltä, joita aiheuttaa isot sähkömoottorit, mutta kyllä molempien sivupotkureiden käyttäminen myös laskee jännitettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ihmeessä? Tuo ei tee mitään hyödyllistä, ainoastaan hukkaa muutenkin rajallista sähköä. Webasto toimii täysin ongelmitta normaalilla akkujännitteellä oikein asennettuna. Kunnollinen navigointielektroniikka myös.

        Konvertterin hyötysuhde on 95% luokkaa. Kyllä se on sen arvoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Konvertterin hyötysuhde on 95% luokkaa. Kyllä se on sen arvoinen.

        Lämppärissä pitää olla virta päällä jatkuvasti ohi katkaisijoiden. Paljonko 20 A konvertterin tyhjäkäyntivirta on? Ainakin oma lämppäri ottaa selvästi yli 10 A käynnistyksessä.

        No onneksi omassa veneessä ei ole tehokkaita sähkömoottoreita stattimoottorin lisäksi. Jos olisi, laittaisin niille erillisen akun enkä mitään konverttereita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämppärissä pitää olla virta päällä jatkuvasti ohi katkaisijoiden. Paljonko 20 A konvertterin tyhjäkäyntivirta on? Ainakin oma lämppäri ottaa selvästi yli 10 A käynnistyksessä.

        No onneksi omassa veneessä ei ole tehokkaita sähkömoottoreita stattimoottorin lisäksi. Jos olisi, laittaisin niille erillisen akun enkä mitään konverttereita.

        Alle 2 mA tyhjäkäyntiä eli ei mitään.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        50A versio, myös muilta löytyy. Voi käyttää myös akun lataukseen toisesta akusta.

        https://www.mastervolt.com/products/mac-plus-serie/mac-plus-12-12-50/

        Ei taida tuottaa jännitettä tuolla 2 mA virralla eli toimii vain, kun sillä lämppärin puolellakin on akku. 20 A Mastervolt Magicille sanotaan typical <115 mA, mikä on jo varsin paljon 24/7. Sekä tuon että Macin hyötysuhteeksi sanotaan 90% maksimikuormalla. Pienellä kuormalla todennäköisesti selvästi huonompi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida tuottaa jännitettä tuolla 2 mA virralla eli toimii vain, kun sillä lämppärin puolellakin on akku. 20 A Mastervolt Magicille sanotaan typical <115 mA, mikä on jo varsin paljon 24/7. Sekä tuon että Macin hyötysuhteeksi sanotaan 90% maksimikuormalla. Pienellä kuormalla todennäköisesti selvästi huonompi.

        2 mA on tyhjäkäynti eli lepokulutus.
        Se tarkoittaa sitä, että laite ei käytännössä kuluta lainkaan virtaa vain ollessaa paikallaan eli se sopii myös niille laiteille, jotka pitää kytkeä suoraan akkuun.

        Jos kulutusta on, niin silloin virtakin kasvaa. Nollakulutuksella ei tarvita virtaa lainkaan. Onhan paristossakin jatkuvasti jännite :D
        Akkua ei tarvita.

        Jos epäilet hyötysuhdetta, niin kerro, mikä on oikea luku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2 mA on tyhjäkäynti eli lepokulutus.
        Se tarkoittaa sitä, että laite ei käytännössä kuluta lainkaan virtaa vain ollessaa paikallaan eli se sopii myös niille laiteille, jotka pitää kytkeä suoraan akkuun.

        Jos kulutusta on, niin silloin virtakin kasvaa. Nollakulutuksella ei tarvita virtaa lainkaan. Onhan paristossakin jatkuvasti jännite :D
        Akkua ei tarvita.

        Jos epäilet hyötysuhdetta, niin kerro, mikä on oikea luku.

        Onko sinulla tieto tuosta no load kulutuksesta? Manuaalista saa käsityksen, että ko. laite on silloin sammutettu eli ei tuota virtaa lainkaan eli sen takana olevat laitteet eivät toimi. Tuohan on lähinnä tarkoitettu lataamaan akkua ei tuottamaan virtaa laitteille.

        Manuaalissa sanotaan, että no load tilassa laite tarkistaa muutaman sekunnin välein akun tilan ja käynnistyy tarvittaessa. Hyvin todennäköisesti tuo tarkoittaa, että ilman akkua jännitettä ei ole no load tilassa, jolloin tuo ei sovellu laitteisiin, jotka tarvitsevat jatkuvan käyttöjännitteen.


    • Anonyymi

      Kyllä tässä on tyypillisistä tyypillisin lämppäriongelma.
      "Aina toiminut ja nyt on jotain rikki".
      No ei ole varsinaisesti ja välttämättä mitään rikki. Lämmitin toimii juuri niin kuin sen on suunniteltu toimivan. Juurisyy tällaiseen on liian heppoinen kaapelointi ja/tai huonolaatuiset komponentit. Mitä pidempi veto, sitä paksumpi kaapeli tarvitaan. Liitoksien määrä minimoitava ja välille laitettavien komponenttien laatuun kannattaa satsata. Jokainen liitos lisää jännitehäviötä - hyvä liitos vähän ja huono varsinkin ajan myötä paljon.

    • Jaahas, s24 alusta ei näytäkään, koska aloitus on tehty, mutta ehkä tämän vuoden toukokuun alkupuolella. Palstalla annetut neuvot olivat niin hyviä, että aloittaja lienee jo korjannut ongelman. Odottaisin häneltä kuittausta, eli selostusta siitä, missä se vika oli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      151
      5345
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2272
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1688
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1584
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      322
      1571
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1571
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      24
      1569
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1329
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      131
      1326
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      48
      1197
    Aihe