Webasto Airtop Evo M (olisiko vielä 3500)
Webastoni veneessä toimii melkoisen hyvin, mutta.
Laite käynnistyy kun akun lataus(lautauksen säädin) 12.7 V tai kone käynnissä. Laite voi olla käynnissä monta tuntia (8tuntiakin ).
Sitten laite sammuu, joko vene on tarpeeksi lämmin tai jotain muuta,(lataus 12.5 V)
Uudelleen käynnistys ei onnistu vaikka virtaa uusissa akuissa on 12.5 V.
Vikakoodi taitaa olla 3 pitkää ja sitten 3 lyhyttä.
Lämpöanturi on kyllä niin viileässäpaikassa että laite tuskin sammuu sen takia että vene olisi liian lämmin.
Onko akun lataus 12.5 V liian vähäinen , akut uudet Nordman 2 x 140 Ah. Harmittaa ku laite sammuu 04 yöllä, vaikka akussa on virtaa reilusti.
Webastooooo
21
789
Vastaukset
- Anonyymi
Virhekoodi on alijännite eli jännite lämppärillä menee alle 10,5 V. Jos akulla jännite ei kyykkää, on vika kaapeleissa. Huono kytkentä jossain liitoksessa tai sulakkeessa luultavasti.
- Anonyymi
Jännite kannattaisi mitata lämppärin päässä kun se on käynnissä. Jännitehäviö johdoissa ja liitoksissa voi olla merkittävä ja se muistaakseni kasvaa mitä enemmän ne lämpenevät käytössä. Johdon poikkipinnan pitää olla riittävä ja liitosten tiukat.
- Anonyymi
Jossain sähkölinjassa vaikuttaa olevan ylimenovastusta ja Webasto toimii ihan hilkulla kunnes sammuttaa itsensä akuston napajännitteen hivenen laskettua.
1. Puhdista hiekkapaperilla, rasvaa ja kiristä kaikki akunkengät.
2. Irroita Webastolle menevän syötön sulake, puhdista sen navat ja istukka sekä kiristä se jos käytössä on jousikuormitettu lasiputkisulake.
3. Tutki miten Webaston syöttöjohdon maakaapeli on nollattu. Monesti juuri maadoitukset menevät keturalleen omatoimiasennuksissa ja sattumafirmojen turaamisissa. Suora piuha suoraan akun miinusnapaan on varmin.
Lisäksi:
Joku muu koje haukkaa satunnaisesti ylettömästi virtaa, napajännite akustolla laskee toviksi ja koodia pukkaa. Yöaikaan sellainen laite on mitä todennäköisimmin jääkaappi.
On huomioitava siis että vika ei välttämättä ollenkaan liity Webastoon. Siinä vain sattuu olemaan alijännitteen indikointi.
Ariel 336- Anonyymi
2x140 Ah akustolla saa kyllä olla tolkuton virta, että akun napajännite tippuu yli 1 V. Jääkaapin alle 10 A ei tiputa kuin pari kymmenystä mikä ei ole syy.
Jossain on nyt n. 2 V jännitehäviö, kun Webasto hehkuttaa n. 10 A virralla. Koneen käydessä akulla 14 V ja kone sammuneena 12-12,5 V. Webasto sietää tuon kohtuuttoman jännitehäviön koneen käydessä, mutta ei muuten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2x140 Ah akustolla saa kyllä olla tolkuton virta, että akun napajännite tippuu yli 1 V. Jääkaapin alle 10 A ei tiputa kuin pari kymmenystä mikä ei ole syy.
Jossain on nyt n. 2 V jännitehäviö, kun Webasto hehkuttaa n. 10 A virralla. Koneen käydessä akulla 14 V ja kone sammuneena 12-12,5 V. Webasto sietää tuon kohtuuttoman jännitehäviön koneen käydessä, mutta ei muuten.Ei se akun napajännite ratkaise vaan jännite Webaston kytkentäruuveissa. Siis sieltä mittaamaan ensin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2x140 Ah akustolla saa kyllä olla tolkuton virta, että akun napajännite tippuu yli 1 V. Jääkaapin alle 10 A ei tiputa kuin pari kymmenystä mikä ei ole syy.
Jossain on nyt n. 2 V jännitehäviö, kun Webasto hehkuttaa n. 10 A virralla. Koneen käydessä akulla 14 V ja kone sammuneena 12-12,5 V. Webasto sietää tuon kohtuuttoman jännitehäviön koneen käydessä, mutta ei muuten.Virtapiikki kylmiökompressorin startissa on usein yli kymmenkertainen verrattuna käyntikulutukseen.
Ongelmia tästä ei minkään elektroniikan kanssa välttämättä ole, mutta asia on hyvä tiedostaa ja varautua jonkun soft start -kytkennän askarteluun kompressorille.
En tiedä simppelin Webaston reagoivan tähän, mutta joku muu laite saattaa häiriytyä. Itse olen tavannut sekoavan television ja liiketunnistimen. TV sammui ja liiketunnistin sytytti ohjaamansa valaistuksen jääkaapin startista.
Ariel 336 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se akun napajännite ratkaise vaan jännite Webaston kytkentäruuveissa. Siis sieltä mittaamaan ensin.
Lisäys: Ja sieltä kohti akkua, askel kerrallaan, niin löytyy se jännitehäviön aiheuttaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se akun napajännite ratkaise vaan jännite Webaston kytkentäruuveissa. Siis sieltä mittaamaan ensin.
No niinhän juuri sanoin eli jossain on n. 2 V jännitehäviö Webaston hehkuttaessa. Napajänniteestä tuon voi päätellä, kun koneen käyttö auttaa.
Jännitettä voi tietysti mitata, mutta mittaus pitää tehdä hehkutuksen aikana. Normaalisti käydessä kulutus ja siten jännitehäviö on murto-osa tuosta.
Mittausta tietysti vaikeuttaa se, ettei hehkutus kestä kovin kauaa ja ilman virtamittausta ei edes tiedä milloin laite hehkuttaa. Yleensä n. 2 minuuttia virtojen päällelaiton jälkeen, mutta tuo alijännite luultavasti lopettaa kesken. Siksi mittaus olisi ehkä paras tehdä kone käynnissä.
Jännitehäviötä tuossa kannattaa mitata. Mittaa jännite akun plussasta Webaston plussaan ja akun miinuksesta Webaston miinukseen. Siitä näet kummassa kaapelissa on häviötä. Normaalisti enintään muutama kymmenys hehkuttaessa. Sitten voit mitata jännitehäviön sulakkeen, katkaisijan jne. yli.
- Anonyymi
Minulla oli sama ongelma. Olin laittanut liian ohuen jatkojohdon akusta Webaston johtoihin. Kun vaihdoin 2,5 mm jatkojohdon 6,0 mm johtoon niin ongelma hävisi. Mutta jos sinulla ei ole jatkojohtoa niin tämä ei tietenkään auta sinua ;)
- Anonyymi
Väliin voi laittaa 12/12 konvertterin. Se antaa ulos säädetyn jännitteen, vaikka lähtöjännite vaihtelee. Ihan mikä konvertteri tahansa ei kuitenkaan käy.
Käytän itse sellaista navigointielektroniikan syötössä.- Anonyymi
Miksi ihmeessä? Tuo ei tee mitään hyödyllistä, ainoastaan hukkaa muutenkin rajallista sähköä. Webasto toimii täysin ongelmitta normaalilla akkujännitteellä oikein asennettuna. Kunnollinen navigointielektroniikka myös.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Tuo ei tee mitään hyödyllistä, ainoastaan hukkaa muutenkin rajallista sähköä. Webasto toimii täysin ongelmitta normaalilla akkujännitteellä oikein asennettuna. Kunnollinen navigointielektroniikka myös.
Ensisijaisesti suojaan laitteita jännitepiikeiltä, joita aiheuttaa isot sähkömoottorit, mutta kyllä molempien sivupotkureiden käyttäminen myös laskee jännitettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Tuo ei tee mitään hyödyllistä, ainoastaan hukkaa muutenkin rajallista sähköä. Webasto toimii täysin ongelmitta normaalilla akkujännitteellä oikein asennettuna. Kunnollinen navigointielektroniikka myös.
Konvertterin hyötysuhde on 95% luokkaa. Kyllä se on sen arvoinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Konvertterin hyötysuhde on 95% luokkaa. Kyllä se on sen arvoinen.
Lämppärissä pitää olla virta päällä jatkuvasti ohi katkaisijoiden. Paljonko 20 A konvertterin tyhjäkäyntivirta on? Ainakin oma lämppäri ottaa selvästi yli 10 A käynnistyksessä.
No onneksi omassa veneessä ei ole tehokkaita sähkömoottoreita stattimoottorin lisäksi. Jos olisi, laittaisin niille erillisen akun enkä mitään konverttereita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lämppärissä pitää olla virta päällä jatkuvasti ohi katkaisijoiden. Paljonko 20 A konvertterin tyhjäkäyntivirta on? Ainakin oma lämppäri ottaa selvästi yli 10 A käynnistyksessä.
No onneksi omassa veneessä ei ole tehokkaita sähkömoottoreita stattimoottorin lisäksi. Jos olisi, laittaisin niille erillisen akun enkä mitään konverttereita.Alle 2 mA tyhjäkäyntiä eli ei mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alle 2 mA tyhjäkäyntiä eli ei mitään.
50A versio, myös muilta löytyy. Voi käyttää myös akun lataukseen toisesta akusta.
https://www.mastervolt.com/products/mac-plus-serie/mac-plus-12-12-50/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
50A versio, myös muilta löytyy. Voi käyttää myös akun lataukseen toisesta akusta.
https://www.mastervolt.com/products/mac-plus-serie/mac-plus-12-12-50/Ei taida tuottaa jännitettä tuolla 2 mA virralla eli toimii vain, kun sillä lämppärin puolellakin on akku. 20 A Mastervolt Magicille sanotaan typical <115 mA, mikä on jo varsin paljon 24/7. Sekä tuon että Macin hyötysuhteeksi sanotaan 90% maksimikuormalla. Pienellä kuormalla todennäköisesti selvästi huonompi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida tuottaa jännitettä tuolla 2 mA virralla eli toimii vain, kun sillä lämppärin puolellakin on akku. 20 A Mastervolt Magicille sanotaan typical <115 mA, mikä on jo varsin paljon 24/7. Sekä tuon että Macin hyötysuhteeksi sanotaan 90% maksimikuormalla. Pienellä kuormalla todennäköisesti selvästi huonompi.
2 mA on tyhjäkäynti eli lepokulutus.
Se tarkoittaa sitä, että laite ei käytännössä kuluta lainkaan virtaa vain ollessaa paikallaan eli se sopii myös niille laiteille, jotka pitää kytkeä suoraan akkuun.
Jos kulutusta on, niin silloin virtakin kasvaa. Nollakulutuksella ei tarvita virtaa lainkaan. Onhan paristossakin jatkuvasti jännite :D
Akkua ei tarvita.
Jos epäilet hyötysuhdetta, niin kerro, mikä on oikea luku. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2 mA on tyhjäkäynti eli lepokulutus.
Se tarkoittaa sitä, että laite ei käytännössä kuluta lainkaan virtaa vain ollessaa paikallaan eli se sopii myös niille laiteille, jotka pitää kytkeä suoraan akkuun.
Jos kulutusta on, niin silloin virtakin kasvaa. Nollakulutuksella ei tarvita virtaa lainkaan. Onhan paristossakin jatkuvasti jännite :D
Akkua ei tarvita.
Jos epäilet hyötysuhdetta, niin kerro, mikä on oikea luku.Onko sinulla tieto tuosta no load kulutuksesta? Manuaalista saa käsityksen, että ko. laite on silloin sammutettu eli ei tuota virtaa lainkaan eli sen takana olevat laitteet eivät toimi. Tuohan on lähinnä tarkoitettu lataamaan akkua ei tuottamaan virtaa laitteille.
Manuaalissa sanotaan, että no load tilassa laite tarkistaa muutaman sekunnin välein akun tilan ja käynnistyy tarvittaessa. Hyvin todennäköisesti tuo tarkoittaa, että ilman akkua jännitettä ei ole no load tilassa, jolloin tuo ei sovellu laitteisiin, jotka tarvitsevat jatkuvan käyttöjännitteen.
- Anonyymi
Kyllä tässä on tyypillisistä tyypillisin lämppäriongelma.
"Aina toiminut ja nyt on jotain rikki".
No ei ole varsinaisesti ja välttämättä mitään rikki. Lämmitin toimii juuri niin kuin sen on suunniteltu toimivan. Juurisyy tällaiseen on liian heppoinen kaapelointi ja/tai huonolaatuiset komponentit. Mitä pidempi veto, sitä paksumpi kaapeli tarvitaan. Liitoksien määrä minimoitava ja välille laitettavien komponenttien laatuun kannattaa satsata. Jokainen liitos lisää jännitehäviötä - hyvä liitos vähän ja huono varsinkin ajan myötä paljon. Jaahas, s24 alusta ei näytäkään, koska aloitus on tehty, mutta ehkä tämän vuoden toukokuun alkupuolella. Palstalla annetut neuvot olivat niin hyviä, että aloittaja lienee jo korjannut ongelman. Odottaisin häneltä kuittausta, eli selostusta siitä, missä se vika oli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi684321Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D913878- 503416
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul222663Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!242498Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562353- 432197
- 471848
- 361810
- 301616