Anna Jarvis katui äitienpäivän perustamista

Anonyymi

Äitienpäivän luoja, Anna Jarvis, katui äideille tarkoitetun merkkipäivän keksimistä niin paljon, että yritti perua sen kokonaan.

Kun perehtyy Jarvisin henkilöhistoriaan ja hänen ajatuksiinsa äitiydestä, se laittaa todellakin miettimään koko äitienpäivän tarkoitusta. Jarvis eli 1800- 1900 lukujen vaihteen Amerikassa. Hän jäi ilmeisesti vapaaehtoisesti lapsettomaksi mikä oli tuohon aikaan radikaali teko. Eikö ole hieman outoa että äitienpäivän luoja ei itse ollut edes äiti? Kun Jarviksen katkeria vuodatuksia lukee, tulee mieleen lähinnä syyllisen lapsen yritys lepytellä ja lievittää omaa syyllisyyttään ja osoitella kaikkia muitakin äiteihin liittyvästä syyllisyydestä. Äitienpäivä on syyllisyyteen perustuva muistopäivä, ei suinkaan ilojuhla, jonka tarkoitus on juhlistaa äitiyden ihanuutta. Jarviksen kritiikki oli varsinkin yhteiskuntakritiikkiä siitä ettei tuon ajan amerikkalainen yhteiskunta arvostanut äitejä tarpeeksi. Kysymys ei ollut vain äitiydestä, vaan naisen asemasta yhteiskunnassa.

Lisäksi Jarvisia otti päähän äitienpäivän kaupallistuminen. Mikä tarkoittaa ettei hän voinut sietää äideille ostettavia onnittelukortteja, kukkia ja lahjoja. Äitienpäivän luoja vastusti juuri sitä juhlintaa mikä jatkuu tänäkin päivänä.

https://www.mentalfloss.com/article/30659/founder-mothers-day-later-fought-have-it-abolished

Äiti on äiti 365 päivää vuodessa. Kuten isäkin on isä 365 päivää vuodessa. On pakko kysyä minkä takia on olemassa tämä yksi päivä vuodessa kun yhteiskunta ulkopuolelta puuttuu kansalaisten yksityisiin perhesuhteisiin ja alkaa määrätä että kaikissa perheissä perheenjäsenen x pitää tänään onnitella perheenjäsentä y siksi koska hän on perheen jäsen y.

Yksityiset kansalaiset saavat perhepiirissä itsenäisesti päättää millaisia asioita he haluavat omissa perhepiireissään juhlia. Mutta sitä on vaikea perustella mikä oikeus esim. päiväkodeilla, kouluilla ja muilla kodin ulkopuolisilla laitoksilla on puuttua perheiden sisäisiin suhteisiin, ja määräillä että tänään sun on onniteltava äitiäsi siitä että hän on äitisi tai isääsi siitä että hän on isäsi. Aivan riippumatta siitä millainen se äiti tai isä on.

2

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi äitejä (tai isiä isänpäivänä) pitää "muistaa"?

      • Anonyymi

        Oletusarvoisesti olemme siis niin tyhmiä, että olemme vuoden aikana unohtaneet äitiemme ja isiemme olemassaolon. Kaikkien niiden 364 päivän aikana vuodesta emme kunnioita emmekä arvosta äitiemme tai isiemme äitiyttä ja isyyttä. Ja siksi yhteiskunnan täytyy meille tyhmille kiittämättömille kansalaisille osoittaa (autoritaarisesti kuten joku Jumala) erikseen oikein tietty täsmällinen päivä jona muistamme että meilläkin tosiaan on äiti ja isä.

        Kuten joka ikisellä elävällä olennolla.

        Äitienpäivässä on todellakin anteeksipyytelevä sävy. Se on päivä jona yhteiskunta velvoittaa kansalaiset muistuttamaan itseään siitä miten paljon automaattisestikärsivät äidit uhrautuvat taakoittavien paskojen perheenjäsentensä puolesta. (Jostakin mysteeriksi jääneestä syystä tämä muuten koskee myös aviomiehiä. Samoin kuin isänpäivä koskee vaimoja. En tajunnut lapsenakaan miksi myös isän piti muistaa äitiä äitienpäivänä samoin kuin lasten. Isällähän oli oma äiti. Aviovaimo ei ole äiti. Luin juuri Vauva.fi- sivustolta itkua kun ei aviomies muistanut vaimoaan äitienpäivänä... mitä vittua?)

        Miksi siitä, että äiti on ehkä - tai sitten ei - täyttänyt äitiyteensä liittyvät velvoitteensa pitäisi erikseen KIITTÄÄ tiettynä vuodenpäivänä? Päivänä jonka ulkopuolinen yhteiskunta sanelee? Kun nainen päättää itse tulla äidiksi, on se oma valinta. Siihen sisältyy äitiyteen itsesäänselvästi liittyvät velvoitteet. Ja mikä parasta; normaalissa tilanteessa niiden täyttäminen on luontaisesti äidille erittäin palkitsevaa, ei suinkaan taakoittavaa toimintaa. Kuten se joku julkkisäiti joskus totesi: "elämä alkoi ensimmäisen lapsen syntymästä".

        Miksi asiasta, joka on luontaisesti itsessään palkitsevaa pitäisi vielä kiittää?

        Kun minä groomaan koirani, se on itsessään palkitsevaa. Yhteiskunnan pitäisi kai järjestää vielä juhlapäivä kiittämään minua siitä miten hieno tunne minulle _itselleni_ tulee kun olen vallassani elävän lemmikkieläimen groomaillut nätin näköiseksi? Ja muutenkin muistan ruokkia sitä ja rapsutella koska se on minun itseni mielestä ihanaa.

        Äitiys on normaalitilassa äidille itsessään palkitsevaa. Aivan samoin kuin isyys isälle. On ihana egoistinen tunne kun omat geenit jatkuvat tulevaisuuteen. Kun elävä olento on oman valtani alla seuraavat 18- vuotta. Kun saan nähdä kaikki vauvan kehityksen vaiheet. Kun tiedän että juuri minä olen juuri tälle yksilölle ikuisesti biologinen vanhempi, tapahtui mitä tahansa. Se itsessään on sama kuin olisi Jumalan asemassa. Vanhemmuus on parasta mitä kuvitella saattaa, normaalitilassa ihmiselle.

        Miksi tällaisesta asiasta siis pitäisi erikseen kiittää? Miksi pitää järjestää oikein yhteiskunnallinen merkkipäivä syyllistämään sitä osapuolta joka on tässä suhteessa fundamentaalisesti altavastaajan asemassa?

        Eikö pitäisi järjestää velvoittava liputuspäivä lasten kunniaksi? Siksi, että heidät on saatettu tänne maailmaan vanhempiensa egon jatkeeksi, ja ties minkä muiden haistappaskasyiden vuoksi, täyttämään vanhempiensa kyltymättömiä narsistisia tarpeita ja paikkaamaan vanhempien omia sielunvammoja?

        Siinä sitä kiitollisuuden aihetta on vanhemmille.

        Ironista on että itse äitienpäivän perustaja Anna Jarvis kuvastaa nimenomaan äitinsä tarpeita täyttävää, raskasta perusteetonta syyllisyyttä potevaa lasta. Jarvis ei todellakaan edusta sitä iloa mitä äitiys oikeasti on ja mitä sen pitäisi luonnollisessa tilassa olla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe