Pyytäisin apua. Minulla on remppa menossa ja jouduin vaihtamaan moninapaliittimestä yhden Abiko liitinparin, olivat ihan vihreitä. Ja nyt kone ei käynnisty. Nyt en löydä kytkinkaaviota että näkisin minkä värinen johto aktivoi startin. Koneesta ei edes kuulu siitä kuuluisaa "klick" kun kääntää virta-avainta. Osaisiko joku neuvoa mistä löytyy kytkentäkaavio (wiring diagram) ?
Volvo Engine AQ 225 F (V-8)
15
83
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä niistä kaikista liitimistä?
Montako napaa?
Menikö johdot sekaisin vai epäonnistuiko jotain, nimittäin kahden johdon liittämisessä ei pitäisi olla montaa erilaista tapaa tehdä se?Muistaakseni 7 napaa, liitin on virranjakajan takana. Tein niin että irroitin Abikot moninaparungosta ja minulla oli 7 johtoa kädessäni Abikoineen. Niin ennen siitä kuvasin sen kameralla. Tämän jälkeen juotin vanhat Abikot uudestaan (alkuperäinen puristosliitos yli 30 vuotta vanha), ja tämä on ehkä epäonnistunut. No, jatko on selvää kiitos alla olevan anonyymin. Releelle menevä johto on keltainen/punaraita. Seuraan miten se pysyy jännitteellisenä kun vaimo kääntää virta-avainta. Yhden liitinparin vaihdoin (se läpihapettunut).Lumisateen takia jää tänään tekemättä mutta huomenna homma jatkuu. Kerron miten kävi. Ja kiitos kommentista ja hyvää veneilykesää.
- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Muistaakseni 7 napaa, liitin on virranjakajan takana. Tein niin että irroitin Abikot moninaparungosta ja minulla oli 7 johtoa kädessäni Abikoineen. Niin ennen siitä kuvasin sen kameralla. Tämän jälkeen juotin vanhat Abikot uudestaan (alkuperäinen puristosliitos yli 30 vuotta vanha), ja tämä on ehkä epäonnistunut. No, jatko on selvää kiitos alla olevan anonyymin. Releelle menevä johto on keltainen/punaraita. Seuraan miten se pysyy jännitteellisenä kun vaimo kääntää virta-avainta. Yhden liitinparin vaihdoin (se läpihapettunut).Lumisateen takia jää tänään tekemättä mutta huomenna homma jatkuu. Kerron miten kävi. Ja kiitos kommentista ja hyvää veneilykesää.
Abikot ovat kalliita joten kannattaa tehdä useampikin tunti töitä ennen kuin puristaa uuden paikalleen.
- Anonyymi
Tuolta olen löytänyt oman koneen räjäytys yms. Kuvat. Toivottavasti löydät omaasi vastauksen.
https://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-schematics-MarineGasolineEngines.aspx Tämä tuntuu vaikealta. Kone ei inahdakaan. Viimeinen toivo on että maadoitus ei ole kunnossa. En ole koskaan tarkistanut sitä ja kone ollut meillä 20 vuotta. En tiedä mistä kone on maadoitettu mutta eiköhän selviä kun ottaa akusta lähtevän - johdon käsiin.
- Anonyymi
Mootorirempan jälkeen kone ei inahda ja epäilet liitintä?
Oikeesti?
Sulje startin solenoidi ja katso, mitä tapahtuu.- Anonyymi
Silloin pitäisi ainakin pyörittää, jos on akussa virtaa. Jos ei edelleenkään inahda, niin vika ei ole ohuissa johdoissa vaan paksuissa ja/tai akussa tai startissa.
Anonyymi kirjoitti:
Silloin pitäisi ainakin pyörittää, jos on akussa virtaa. Jos ei edelleenkään inahda, niin vika ei ole ohuissa johdoissa vaan paksuissa ja/tai akussa tai startissa.
"Sulje startin solenoidi ja katso, mitä tapahtuu." Kyllä näin teen huomenna. Lävistän nuppineulalla solenoiidiin menevän johdon eristyksen ja syötän sinne 12 VDC. Jos ei silloin edes inahda niin on piru merrassa . Kiitos vinkistä.
PS Tämä vene (Marino 23 DL) ei ole tehty V- moottoreita varten vaan rivi moottoreille. Tilaa ei ole fyysisesti oikosulkea solenoidi tai ohittaa se.- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
"Sulje startin solenoidi ja katso, mitä tapahtuu." Kyllä näin teen huomenna. Lävistän nuppineulalla solenoiidiin menevän johdon eristyksen ja syötän sinne 12 VDC. Jos ei silloin edes inahda niin on piru merrassa . Kiitos vinkistä.
PS Tämä vene (Marino 23 DL) ei ole tehty V- moottoreita varten vaan rivi moottoreille. Tilaa ei ole fyysisesti oikosulkea solenoidi tai ohittaa se.Solenoidin ohittamisessa ei olisi järkeä koska kone ei silloin inahdakaan (tuntuuko tutulta?)
Solenoidin luona on sulake, joka voi olla poissa tai sitä ei ole asennettu.
Moottori on yksinkertainen. Jos se ei inahda eli solenoidi ei edes naksahda, niin starttiin ei tule virtaa tai solenoidi ei maadoitu.
Johtonipussa pitää olla johto, jossa on jännite ja joka tulee startilta. Sinne tulee myös toinen johto virralla akulta. Kun maadoitat startilta tulevan johdon, startti hyrähtää. Jos maadoitat väärän, niin jossain palaa sulake, johto tai koko vene.
Startilta tulevalla johdolla on akun plus napaan vastusta, toisella ei. Voit ehkä kokeilla laittamalla lampun väliin. Se voi riittää siihen, että solenoidi naksahtaa.
Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri. Anonyymi kirjoitti:
Solenoidin ohittamisessa ei olisi järkeä koska kone ei silloin inahdakaan (tuntuuko tutulta?)
Solenoidin luona on sulake, joka voi olla poissa tai sitä ei ole asennettu.
Moottori on yksinkertainen. Jos se ei inahda eli solenoidi ei edes naksahda, niin starttiin ei tule virtaa tai solenoidi ei maadoitu.
Johtonipussa pitää olla johto, jossa on jännite ja joka tulee startilta. Sinne tulee myös toinen johto virralla akulta. Kun maadoitat startilta tulevan johdon, startti hyrähtää. Jos maadoitat väärän, niin jossain palaa sulake, johto tai koko vene.
Startilta tulevalla johdolla on akun plus napaan vastusta, toisella ei. Voit ehkä kokeilla laittamalla lampun väliin. Se voi riittää siihen, että solenoidi naksahtaa.
Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri.Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri.
Olen sähkäri.- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri.
Olen sähkäri.Olet helvetin huono sähkäri.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet helvetin huono sähkäri.
Olikohan tuo nyt tarpeen. Tänä päivänä saatu koulutus on usein hyvin pienelle alueelle suunnattu, eikä kaikki ”sähkärit” ole välttämättä sinuja venemoottoreiden kanssa.
Minäkin ostin aikoinaan veneen koneinsinööriltä ja jouduin hänen jäljiltään käymään kaikki uudelleen läpi. Yksi esimerkki oli polttoainetankki, joka oli rakennettu sellaiseen paikkaan, ettei sen puhdistaminen ollut mahdollista ilman mittavia purkutöitä.
Satunnainen tarkkailija Anonyymi kirjoitti:
Olikohan tuo nyt tarpeen. Tänä päivänä saatu koulutus on usein hyvin pienelle alueelle suunnattu, eikä kaikki ”sähkärit” ole välttämättä sinuja venemoottoreiden kanssa.
Minäkin ostin aikoinaan veneen koneinsinööriltä ja jouduin hänen jäljiltään käymään kaikki uudelleen läpi. Yksi esimerkki oli polttoainetankki, joka oli rakennettu sellaiseen paikkaan, ettei sen puhdistaminen ollut mahdollista ilman mittavia purkutöitä.
Satunnainen tarkkailijaKiitos myötätunnosta. Asia selvisi, jippiiiiii ! Tämä on ihan tyhmä juttu. Olin unohtanut kiinnittää solenoidin maadoituksen. Kun se oli tehty hörähti kone käyntiin. Sähköinsinöörin " tekemiä korjauksia ". Kiitos kaikille kommenteista ja hyvää veneilykesää .
- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Kiitos myötätunnosta. Asia selvisi, jippiiiiii ! Tämä on ihan tyhmä juttu. Olin unohtanut kiinnittää solenoidin maadoituksen. Kun se oli tehty hörähti kone käyntiin. Sähköinsinöörin " tekemiä korjauksia ". Kiitos kaikille kommenteista ja hyvää veneilykesää .
Joksus tarvitaan pieni töytäisy, että ihminen ryhdistäytyy :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812