Volvo Engine AQ 225 F (V-8)

Pyytäisin apua. Minulla on remppa menossa ja jouduin vaihtamaan moninapaliittimestä yhden Abiko liitinparin, olivat ihan vihreitä. Ja nyt kone ei käynnisty. Nyt en löydä kytkinkaaviota että näkisin minkä värinen johto aktivoi startin. Koneesta ei edes kuulu siitä kuuluisaa "klick" kun kääntää virta-avainta. Osaisiko joku neuvoa mistä löytyy kytkentäkaavio (wiring diagram) ?

15

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä niistä kaikista liitimistä?
      Montako napaa?
      Menikö johdot sekaisin vai epäonnistuiko jotain, nimittäin kahden johdon liittämisessä ei pitäisi olla montaa erilaista tapaa tehdä se?

      • Muistaakseni 7 napaa, liitin on virranjakajan takana. Tein niin että irroitin Abikot moninaparungosta ja minulla oli 7 johtoa kädessäni Abikoineen. Niin ennen siitä kuvasin sen kameralla. Tämän jälkeen juotin vanhat Abikot uudestaan (alkuperäinen puristosliitos yli 30 vuotta vanha), ja tämä on ehkä epäonnistunut. No, jatko on selvää kiitos alla olevan anonyymin. Releelle menevä johto on keltainen/punaraita. Seuraan miten se pysyy jännitteellisenä kun vaimo kääntää virta-avainta. Yhden liitinparin vaihdoin (se läpihapettunut).Lumisateen takia jää tänään tekemättä mutta huomenna homma jatkuu. Kerron miten kävi. Ja kiitos kommentista ja hyvää veneilykesää.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Muistaakseni 7 napaa, liitin on virranjakajan takana. Tein niin että irroitin Abikot moninaparungosta ja minulla oli 7 johtoa kädessäni Abikoineen. Niin ennen siitä kuvasin sen kameralla. Tämän jälkeen juotin vanhat Abikot uudestaan (alkuperäinen puristosliitos yli 30 vuotta vanha), ja tämä on ehkä epäonnistunut. No, jatko on selvää kiitos alla olevan anonyymin. Releelle menevä johto on keltainen/punaraita. Seuraan miten se pysyy jännitteellisenä kun vaimo kääntää virta-avainta. Yhden liitinparin vaihdoin (se läpihapettunut).Lumisateen takia jää tänään tekemättä mutta huomenna homma jatkuu. Kerron miten kävi. Ja kiitos kommentista ja hyvää veneilykesää.

        Abikot ovat kalliita joten kannattaa tehdä useampikin tunti töitä ennen kuin puristaa uuden paikalleen.


    • Anonyymi
      • Kiitos vinkistä. asia selvisi. Hyvää veneilykesää sinullekin.


    • Tämä tuntuu vaikealta. Kone ei inahdakaan. Viimeinen toivo on että maadoitus ei ole kunnossa. En ole koskaan tarkistanut sitä ja kone ollut meillä 20 vuotta. En tiedä mistä kone on maadoitettu mutta eiköhän selviä kun ottaa akusta lähtevän - johdon käsiin.

    • Anonyymi

      Mootorirempan jälkeen kone ei inahda ja epäilet liitintä?
      Oikeesti?

      Sulje startin solenoidi ja katso, mitä tapahtuu.

      • Anonyymi

        Silloin pitäisi ainakin pyörittää, jos on akussa virtaa. Jos ei edelleenkään inahda, niin vika ei ole ohuissa johdoissa vaan paksuissa ja/tai akussa tai startissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Silloin pitäisi ainakin pyörittää, jos on akussa virtaa. Jos ei edelleenkään inahda, niin vika ei ole ohuissa johdoissa vaan paksuissa ja/tai akussa tai startissa.

        "Sulje startin solenoidi ja katso, mitä tapahtuu." Kyllä näin teen huomenna. Lävistän nuppineulalla solenoiidiin menevän johdon eristyksen ja syötän sinne 12 VDC. Jos ei silloin edes inahda niin on piru merrassa . Kiitos vinkistä.
        PS Tämä vene (Marino 23 DL) ei ole tehty V- moottoreita varten vaan rivi moottoreille. Tilaa ei ole fyysisesti oikosulkea solenoidi tai ohittaa se.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        "Sulje startin solenoidi ja katso, mitä tapahtuu." Kyllä näin teen huomenna. Lävistän nuppineulalla solenoiidiin menevän johdon eristyksen ja syötän sinne 12 VDC. Jos ei silloin edes inahda niin on piru merrassa . Kiitos vinkistä.
        PS Tämä vene (Marino 23 DL) ei ole tehty V- moottoreita varten vaan rivi moottoreille. Tilaa ei ole fyysisesti oikosulkea solenoidi tai ohittaa se.

        Solenoidin ohittamisessa ei olisi järkeä koska kone ei silloin inahdakaan (tuntuuko tutulta?)

        Solenoidin luona on sulake, joka voi olla poissa tai sitä ei ole asennettu.

        Moottori on yksinkertainen. Jos se ei inahda eli solenoidi ei edes naksahda, niin starttiin ei tule virtaa tai solenoidi ei maadoitu.

        Johtonipussa pitää olla johto, jossa on jännite ja joka tulee startilta. Sinne tulee myös toinen johto virralla akulta. Kun maadoitat startilta tulevan johdon, startti hyrähtää. Jos maadoitat väärän, niin jossain palaa sulake, johto tai koko vene.

        Startilta tulevalla johdolla on akun plus napaan vastusta, toisella ei. Voit ehkä kokeilla laittamalla lampun väliin. Se voi riittää siihen, että solenoidi naksahtaa.

        Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Solenoidin ohittamisessa ei olisi järkeä koska kone ei silloin inahdakaan (tuntuuko tutulta?)

        Solenoidin luona on sulake, joka voi olla poissa tai sitä ei ole asennettu.

        Moottori on yksinkertainen. Jos se ei inahda eli solenoidi ei edes naksahda, niin starttiin ei tule virtaa tai solenoidi ei maadoitu.

        Johtonipussa pitää olla johto, jossa on jännite ja joka tulee startilta. Sinne tulee myös toinen johto virralla akulta. Kun maadoitat startilta tulevan johdon, startti hyrähtää. Jos maadoitat väärän, niin jossain palaa sulake, johto tai koko vene.

        Startilta tulevalla johdolla on akun plus napaan vastusta, toisella ei. Voit ehkä kokeilla laittamalla lampun väliin. Se voi riittää siihen, että solenoidi naksahtaa.

        Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri.

        Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri.
        Olen sähkäri.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri.
        Olen sähkäri.

        Olet helvetin huono sähkäri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet helvetin huono sähkäri.

        Olikohan tuo nyt tarpeen. Tänä päivänä saatu koulutus on usein hyvin pienelle alueelle suunnattu, eikä kaikki ”sähkärit” ole välttämättä sinuja venemoottoreiden kanssa.

        Minäkin ostin aikoinaan veneen koneinsinööriltä ja jouduin hänen jäljiltään käymään kaikki uudelleen läpi. Yksi esimerkki oli polttoainetankki, joka oli rakennettu sellaiseen paikkaan, ettei sen puhdistaminen ollut mahdollista ilman mittavia purkutöitä.

        Satunnainen tarkkailija


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olikohan tuo nyt tarpeen. Tänä päivänä saatu koulutus on usein hyvin pienelle alueelle suunnattu, eikä kaikki ”sähkärit” ole välttämättä sinuja venemoottoreiden kanssa.

        Minäkin ostin aikoinaan veneen koneinsinööriltä ja jouduin hänen jäljiltään käymään kaikki uudelleen läpi. Yksi esimerkki oli polttoainetankki, joka oli rakennettu sellaiseen paikkaan, ettei sen puhdistaminen ollut mahdollista ilman mittavia purkutöitä.

        Satunnainen tarkkailija

        Kiitos myötätunnosta. Asia selvisi, jippiiiiii ! Tämä on ihan tyhmä juttu. Olin unohtanut kiinnittää solenoidin maadoituksen. Kun se oli tehty hörähti kone käyntiin. Sähköinsinöörin " tekemiä korjauksia ". Kiitos kaikille kommenteista ja hyvää veneilykesää .


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kiitos myötätunnosta. Asia selvisi, jippiiiiii ! Tämä on ihan tyhmä juttu. Olin unohtanut kiinnittää solenoidin maadoituksen. Kun se oli tehty hörähti kone käyntiin. Sähköinsinöörin " tekemiä korjauksia ". Kiitos kaikille kommenteista ja hyvää veneilykesää .

        Joksus tarvitaan pieni töytäisy, että ihminen ryhdistäytyy :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      294
      4781
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      135
      3066
    3. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      52
      2983
    4. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1541
    5. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      227
      1242
    6. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1189
    7. Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa

      Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.
      Maailman menoa
      7
      996
    8. Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?

      Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu
      Ikävä
      78
      991
    9. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      981
    10. Paskalaista valokuitulakiin

      Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais
      Maailman menoa
      52
      979
    Aihe