Volvo Engine AQ 225 F (V-8)

Pyytäisin apua. Minulla on remppa menossa ja jouduin vaihtamaan moninapaliittimestä yhden Abiko liitinparin, olivat ihan vihreitä. Ja nyt kone ei käynnisty. Nyt en löydä kytkinkaaviota että näkisin minkä värinen johto aktivoi startin. Koneesta ei edes kuulu siitä kuuluisaa "klick" kun kääntää virta-avainta. Osaisiko joku neuvoa mistä löytyy kytkentäkaavio (wiring diagram) ?

15

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä niistä kaikista liitimistä?
      Montako napaa?
      Menikö johdot sekaisin vai epäonnistuiko jotain, nimittäin kahden johdon liittämisessä ei pitäisi olla montaa erilaista tapaa tehdä se?

      • Muistaakseni 7 napaa, liitin on virranjakajan takana. Tein niin että irroitin Abikot moninaparungosta ja minulla oli 7 johtoa kädessäni Abikoineen. Niin ennen siitä kuvasin sen kameralla. Tämän jälkeen juotin vanhat Abikot uudestaan (alkuperäinen puristosliitos yli 30 vuotta vanha), ja tämä on ehkä epäonnistunut. No, jatko on selvää kiitos alla olevan anonyymin. Releelle menevä johto on keltainen/punaraita. Seuraan miten se pysyy jännitteellisenä kun vaimo kääntää virta-avainta. Yhden liitinparin vaihdoin (se läpihapettunut).Lumisateen takia jää tänään tekemättä mutta huomenna homma jatkuu. Kerron miten kävi. Ja kiitos kommentista ja hyvää veneilykesää.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Muistaakseni 7 napaa, liitin on virranjakajan takana. Tein niin että irroitin Abikot moninaparungosta ja minulla oli 7 johtoa kädessäni Abikoineen. Niin ennen siitä kuvasin sen kameralla. Tämän jälkeen juotin vanhat Abikot uudestaan (alkuperäinen puristosliitos yli 30 vuotta vanha), ja tämä on ehkä epäonnistunut. No, jatko on selvää kiitos alla olevan anonyymin. Releelle menevä johto on keltainen/punaraita. Seuraan miten se pysyy jännitteellisenä kun vaimo kääntää virta-avainta. Yhden liitinparin vaihdoin (se läpihapettunut).Lumisateen takia jää tänään tekemättä mutta huomenna homma jatkuu. Kerron miten kävi. Ja kiitos kommentista ja hyvää veneilykesää.

        Abikot ovat kalliita joten kannattaa tehdä useampikin tunti töitä ennen kuin puristaa uuden paikalleen.


    • Anonyymi
      • Kiitos vinkistä. asia selvisi. Hyvää veneilykesää sinullekin.


    • Tämä tuntuu vaikealta. Kone ei inahdakaan. Viimeinen toivo on että maadoitus ei ole kunnossa. En ole koskaan tarkistanut sitä ja kone ollut meillä 20 vuotta. En tiedä mistä kone on maadoitettu mutta eiköhän selviä kun ottaa akusta lähtevän - johdon käsiin.

    • Anonyymi

      Mootorirempan jälkeen kone ei inahda ja epäilet liitintä?
      Oikeesti?

      Sulje startin solenoidi ja katso, mitä tapahtuu.

      • Anonyymi

        Silloin pitäisi ainakin pyörittää, jos on akussa virtaa. Jos ei edelleenkään inahda, niin vika ei ole ohuissa johdoissa vaan paksuissa ja/tai akussa tai startissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Silloin pitäisi ainakin pyörittää, jos on akussa virtaa. Jos ei edelleenkään inahda, niin vika ei ole ohuissa johdoissa vaan paksuissa ja/tai akussa tai startissa.

        "Sulje startin solenoidi ja katso, mitä tapahtuu." Kyllä näin teen huomenna. Lävistän nuppineulalla solenoiidiin menevän johdon eristyksen ja syötän sinne 12 VDC. Jos ei silloin edes inahda niin on piru merrassa . Kiitos vinkistä.
        PS Tämä vene (Marino 23 DL) ei ole tehty V- moottoreita varten vaan rivi moottoreille. Tilaa ei ole fyysisesti oikosulkea solenoidi tai ohittaa se.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        "Sulje startin solenoidi ja katso, mitä tapahtuu." Kyllä näin teen huomenna. Lävistän nuppineulalla solenoiidiin menevän johdon eristyksen ja syötän sinne 12 VDC. Jos ei silloin edes inahda niin on piru merrassa . Kiitos vinkistä.
        PS Tämä vene (Marino 23 DL) ei ole tehty V- moottoreita varten vaan rivi moottoreille. Tilaa ei ole fyysisesti oikosulkea solenoidi tai ohittaa se.

        Solenoidin ohittamisessa ei olisi järkeä koska kone ei silloin inahdakaan (tuntuuko tutulta?)

        Solenoidin luona on sulake, joka voi olla poissa tai sitä ei ole asennettu.

        Moottori on yksinkertainen. Jos se ei inahda eli solenoidi ei edes naksahda, niin starttiin ei tule virtaa tai solenoidi ei maadoitu.

        Johtonipussa pitää olla johto, jossa on jännite ja joka tulee startilta. Sinne tulee myös toinen johto virralla akulta. Kun maadoitat startilta tulevan johdon, startti hyrähtää. Jos maadoitat väärän, niin jossain palaa sulake, johto tai koko vene.

        Startilta tulevalla johdolla on akun plus napaan vastusta, toisella ei. Voit ehkä kokeilla laittamalla lampun väliin. Se voi riittää siihen, että solenoidi naksahtaa.

        Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Solenoidin ohittamisessa ei olisi järkeä koska kone ei silloin inahdakaan (tuntuuko tutulta?)

        Solenoidin luona on sulake, joka voi olla poissa tai sitä ei ole asennettu.

        Moottori on yksinkertainen. Jos se ei inahda eli solenoidi ei edes naksahda, niin starttiin ei tule virtaa tai solenoidi ei maadoitu.

        Johtonipussa pitää olla johto, jossa on jännite ja joka tulee startilta. Sinne tulee myös toinen johto virralla akulta. Kun maadoitat startilta tulevan johdon, startti hyrähtää. Jos maadoitat väärän, niin jossain palaa sulake, johto tai koko vene.

        Startilta tulevalla johdolla on akun plus napaan vastusta, toisella ei. Voit ehkä kokeilla laittamalla lampun väliin. Se voi riittää siihen, että solenoidi naksahtaa.

        Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri.

        Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri.
        Olen sähkäri.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Mutta jos ei tunnu tutulta, ota sähkäri.
        Olen sähkäri.

        Olet helvetin huono sähkäri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet helvetin huono sähkäri.

        Olikohan tuo nyt tarpeen. Tänä päivänä saatu koulutus on usein hyvin pienelle alueelle suunnattu, eikä kaikki ”sähkärit” ole välttämättä sinuja venemoottoreiden kanssa.

        Minäkin ostin aikoinaan veneen koneinsinööriltä ja jouduin hänen jäljiltään käymään kaikki uudelleen läpi. Yksi esimerkki oli polttoainetankki, joka oli rakennettu sellaiseen paikkaan, ettei sen puhdistaminen ollut mahdollista ilman mittavia purkutöitä.

        Satunnainen tarkkailija


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olikohan tuo nyt tarpeen. Tänä päivänä saatu koulutus on usein hyvin pienelle alueelle suunnattu, eikä kaikki ”sähkärit” ole välttämättä sinuja venemoottoreiden kanssa.

        Minäkin ostin aikoinaan veneen koneinsinööriltä ja jouduin hänen jäljiltään käymään kaikki uudelleen läpi. Yksi esimerkki oli polttoainetankki, joka oli rakennettu sellaiseen paikkaan, ettei sen puhdistaminen ollut mahdollista ilman mittavia purkutöitä.

        Satunnainen tarkkailija

        Kiitos myötätunnosta. Asia selvisi, jippiiiiii ! Tämä on ihan tyhmä juttu. Olin unohtanut kiinnittää solenoidin maadoituksen. Kun se oli tehty hörähti kone käyntiin. Sähköinsinöörin " tekemiä korjauksia ". Kiitos kaikille kommenteista ja hyvää veneilykesää .


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Kiitos myötätunnosta. Asia selvisi, jippiiiiii ! Tämä on ihan tyhmä juttu. Olin unohtanut kiinnittää solenoidin maadoituksen. Kun se oli tehty hörähti kone käyntiin. Sähköinsinöörin " tekemiä korjauksia ". Kiitos kaikille kommenteista ja hyvää veneilykesää .

        Joksus tarvitaan pieni töytäisy, että ihminen ryhdistäytyy :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      359
      3925
    2. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      25
      2557
    3. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      2050
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      501
      1716
    5. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1685
    6. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      51
      1644
    7. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      301
      1586
    8. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1364
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      63
      1166
    10. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      21
      1134
    Aihe