Wagenr; Kaikkien aikojen pienin säveltäjä, noh ehkä Listziä lukuunottamatta

Anonyymi

Kun SIr Simon Rattle kommentoi Wagnerin ja SIbeliuksen eroa totesi hän osuvasti että Wagnerilta menee tuntikaupalla aikaa kyetä siihen minkä sibelius tekee muutamassa minuutissa. Juu. Ja beatles tekee sen saman muutamassa kymmenessä sekunnissa.

On todella kummallista että Klassisen musiikin kuuntelijat jaksavat istua kuuntelemaassa Wagnerin loputonta lahjattomuutta. Kun ei ole korvaa millä säveltää niin ei ole.

NIin monet klassisen musiikin mestariteokset ovat harhaa vain. On SHostakovicsin pelleily jossa hän sävelsi käyttäen teemoina milloin omia nimikirjaimiaan melodiiana, milloin jonkun rakastajansa nimikirjaimia. Erinomaisia esimerkkejä miten kevyesti ja hulluudella maailmankuulut säveltäjät työnsä ottivat.

Ja Prokofjev lainasi muiden säveläjien sävelkulkuja ja matemaattisesti siirsi ne uuteen sävelajiin uudelle paikalle asteikossa. Esimerkkejä siitä millaisia tunareita voikaaan olla olemassa.

Ja Bach, miksi hän lähti säveltämään fuugiaaan niin pienistä mitäänsanomattomista melodioista? Koska ei tuntenut parempiakaaan sielussaaan. Noh Bach on kyllä oikeasti kova, mutta hänelläkin on heikkoutensa.

SIbeliuksen sinfonioissa on usein vain vähän nuotteja verrattuna moniin muihin liioittelijoihin. Koska Kehitys kehittyy kohti melodioiden säveltämistä. Soolojen "säveltämisen" ja oikeiden melodioiden välillä on iso ero. Klassinen musiikki on täynnä paisuneita sooloja, mitäänsanomattomista melodisista ideoista.

SIb.Forever

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valitettavasti Sibelius ei osannut kirjoittaa pitkälinjaisia ja laajakaarisia romanttisia lauluteemoja kuten suurempi aikalaisensa Melartin vaan turvautui naurettavan lapsellisiin ja diatonisen päivänpaisteisiin lyhyisiin kolmisävelaiheisiin.

      • Anonyymi

        "Valitettavasti Sibelius ei osannut kirjoittaa pitkälinjaisia ja laajakaarisia romanttisia lauluteemoja kuten suurempi aikalaisensa Melartin vaan turvautui naurettavan lapsellisiin ja diatonisen päivänpaisteisiin lyhyisiin kolmisävelaiheisiin."

        Höpsistä töppöseen, Melartinin lauluja ei tunne kukaan eikä niitä lauleta missään, ne ovat käytännössä unohdettuja, toisin on Sibeliuksen laulut, joka iikka tuntee niistä tutuimpia kuten jääkärien marssi, tai metsämiehen laulu, tai laulu ristilukista tai sydämeni laulu, tai illalle. Ja löytyypä sieltä Sibeliuksen laulutuotannosta jopa liian vähälle huomiolle jääneitä helmiä kuten vaikka kaunis joululaulu Jo joutuvi ilta.

        Tuota Sibeliuksen laulujen listaa olis voinut vielä jatkaakkin, mutta sen sijaan pohdin että mitä Melartinin lauluja tunnen tai tiedän ja tässä on niistä lista: -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Valitettavasti Sibelius ei osannut kirjoittaa pitkälinjaisia ja laajakaarisia romanttisia lauluteemoja kuten suurempi aikalaisensa Melartin vaan turvautui naurettavan lapsellisiin ja diatonisen päivänpaisteisiin lyhyisiin kolmisävelaiheisiin."

        Höpsistä töppöseen, Melartinin lauluja ei tunne kukaan eikä niitä lauleta missään, ne ovat käytännössä unohdettuja, toisin on Sibeliuksen laulut, joka iikka tuntee niistä tutuimpia kuten jääkärien marssi, tai metsämiehen laulu, tai laulu ristilukista tai sydämeni laulu, tai illalle. Ja löytyypä sieltä Sibeliuksen laulutuotannosta jopa liian vähälle huomiolle jääneitä helmiä kuten vaikka kaunis joululaulu Jo joutuvi ilta.

        Tuota Sibeliuksen laulujen listaa olis voinut vielä jatkaakkin, mutta sen sijaan pohdin että mitä Melartinin lauluja tunnen tai tiedän ja tässä on niistä lista: -

        Puhuin kyllä sinfonioiden teemoista mutta onhan Melartinilla paljon kauniita laulujakin joita on myös paljon levytetty mutta niitä ei juuri löydä tuubista kuten eräitä hänen atonaalisiakaan lauluja. Mutta kuuntele hynnisen esittämänä melartinin Minä metsän polkuja kuljen. Minullakin on CD levyllinen Melartinin lauluja mutta valitettavasti niitä ei löydä tubesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhuin kyllä sinfonioiden teemoista mutta onhan Melartinilla paljon kauniita laulujakin joita on myös paljon levytetty mutta niitä ei juuri löydä tuubista kuten eräitä hänen atonaalisiakaan lauluja. Mutta kuuntele hynnisen esittämänä melartinin Minä metsän polkuja kuljen. Minullakin on CD levyllinen Melartinin lauluja mutta valitettavasti niitä ei löydä tubesta.

        Sen vuoksi melartinin sinfonioita tulisi kuunnella useampaan kertaan että ne jäisivät hyvin mieleen jonka jälkeen ne aukeaisivat syvemmille emotionaalisille kokemuksille helpommin.

        Minä itse arvostan Melartinia enemmän kuin Sibeliusta mutta niinhän on monen muunkin suomalaisen säveltäjän kohdalla niiden unohduksen asteesta riippumatta.

        Itse olen jollakin tavoin jopa alkanut karsastamaan tuollaista Finlandian kaltaista miltei kiihkopatrioottista sävelrunoa joka alun mahtipontisuudessaan tuntuu jo jossain määrin luotaantyöntävältä eikä suinkaan niin kohottavalta kuin melartinin monet teokset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen vuoksi melartinin sinfonioita tulisi kuunnella useampaan kertaan että ne jäisivät hyvin mieleen jonka jälkeen ne aukeaisivat syvemmille emotionaalisille kokemuksille helpommin.

        Minä itse arvostan Melartinia enemmän kuin Sibeliusta mutta niinhän on monen muunkin suomalaisen säveltäjän kohdalla niiden unohduksen asteesta riippumatta.

        Itse olen jollakin tavoin jopa alkanut karsastamaan tuollaista Finlandian kaltaista miltei kiihkopatrioottista sävelrunoa joka alun mahtipontisuudessaan tuntuu jo jossain määrin luotaantyöntävältä eikä suinkaan niin kohottavalta kuin melartinin monet teokset.

        Helsingin kamarikuoron konsertissa viime vuonna esitettiiin Melartinin harvinaisia sekakuorolauluja joiden joukossa oli muutamia sävelaarteitakin.


    • Anonyymi

      Aloitus on kyllä ihan pihalla. Miksei aloittaja katsonut Bernstein-opetusvideota, jossa yritettiin selittää, että Wagner on erittäin melodista musiikkia. Myös fuugat ovat mitä melodisinta musiikkia. Juuri aloittajaa varten linkki annettiin, mutta hän jatkaa tuota 10-vuotiaan älyllistä ristiretkään. Voisiko enemmän mennä pieleen, kuin Sibeliusforever-kirjoitukset keskimäärin menevät?

      Biitlesista ei voi kyllä puhua samana päivänäkään kuin suurista säveltäjistä.

      • Anonyymi

        "Biitlesista ei voi kyllä puhua samana päivänäkään kuin suurista säveltäjistä."

        Miksi ei muka voisi? Kokeilin ja paapatin aikansa jotain Mozartista ja sitten Beatlesista ja totesin että molemmilla oli nippu hyviä lauluja eikä minuun iskenyt salama eikä Mozartin haamu ilmaantunut väittämään vastaan, ja sitten höpötin jotain niin setä J.Bachista kuin veljenpoika J.S.Bachista ja taas Beatlesista ja sitten Beethovenista ja taas Beatlesista... ja tuotahan saattoi jatkaa vaikka kuinka pitkään vaikka kenestä hyvänsä pälpättäen eikä mitään estettä niin tehdä ilmaantunut.

        Beatles oli irtolauluja tehnyt 3 muusikon ja 1 rumpalin ryhmä, on turhaa vedota siihen että he eivät säveltäneet sinfonioita tai konserttoja tai sitä tai tätä kun ei itse Beethovenkaan säveltänyt yhtään intialaista ragaa tai reggaeta tai...

        Ei ole mitään oikeaa tai väärää musiikkia, on vain musiikkia ja sitten on erillaista musiikkia. Musiikki on ääntä ja ääni taas on jotain ilmavälitteistä joka saa korviemme sisällä olevat pinen pienet luut liikkumaan. Se luitten liike sitten saa aivoisemme kokemaan tai luulemaan vaikka mitä kuten vaikkapa että tuopa on surullista tai että tuopa sensijaan on iloista ääntä eli musiikkia.

        On vaikea uskoa että jokin tapa millä nuo korvien pikkuluut pään sisällä liikkuvat muka olisi jotensakin arvokkaampi tai parempi tai iloisempi tai surullisempi tai sitä tai tätä kuin joku hitusen toisenlainen tapa millä ne luut voivat liikua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Biitlesista ei voi kyllä puhua samana päivänäkään kuin suurista säveltäjistä."

        Miksi ei muka voisi? Kokeilin ja paapatin aikansa jotain Mozartista ja sitten Beatlesista ja totesin että molemmilla oli nippu hyviä lauluja eikä minuun iskenyt salama eikä Mozartin haamu ilmaantunut väittämään vastaan, ja sitten höpötin jotain niin setä J.Bachista kuin veljenpoika J.S.Bachista ja taas Beatlesista ja sitten Beethovenista ja taas Beatlesista... ja tuotahan saattoi jatkaa vaikka kuinka pitkään vaikka kenestä hyvänsä pälpättäen eikä mitään estettä niin tehdä ilmaantunut.

        Beatles oli irtolauluja tehnyt 3 muusikon ja 1 rumpalin ryhmä, on turhaa vedota siihen että he eivät säveltäneet sinfonioita tai konserttoja tai sitä tai tätä kun ei itse Beethovenkaan säveltänyt yhtään intialaista ragaa tai reggaeta tai...

        Ei ole mitään oikeaa tai väärää musiikkia, on vain musiikkia ja sitten on erillaista musiikkia. Musiikki on ääntä ja ääni taas on jotain ilmavälitteistä joka saa korviemme sisällä olevat pinen pienet luut liikkumaan. Se luitten liike sitten saa aivoisemme kokemaan tai luulemaan vaikka mitä kuten vaikkapa että tuopa on surullista tai että tuopa sensijaan on iloista ääntä eli musiikkia.

        On vaikea uskoa että jokin tapa millä nuo korvien pikkuluut pään sisällä liikkuvat muka olisi jotensakin arvokkaampi tai parempi tai iloisempi tai surullisempi tai sitä tai tätä kuin joku hitusen toisenlainen tapa millä ne luut voivat liikua.

        Musiikki on paljon muutakin kuin fysikaalinen ilmiö sillä psykologisena ilmiönä se pystyy välittämään kaikkia ihmisen kokemia sieluntiloja sellaisiakin joista meidän tietoisella minällämme ei ole aavistustakaan kuten transsinkaltaisista korkeimmanasteisista psykofyysisistä tiloista jotka tuottavat beethovenin ja mozartin musiikkia syväluotaavasti kuunnellen katharsiksen johon beatlesit eivät pysty.


    • Anonyymi

      Beatles on ihan hyvä. En pidä sitä paskamusiikkina vilpittömästi. Se on kuitenkin popmusiikkia kaikkine alkeellisuuksineen. Ongelma Beatlesissa on se, että se ei koskaan olisi kyennyt säveltämään niin musikaalisesti kuin Mozart esim. "Mi Tradissa" ja "Der Hölle Rachessa", tai Händel "Every Valleyssa", Schubert "Erlkönigissä", Bach "Mache, dich, mein Herze, reinissa" jne. jne.

      Beachboys, Beatles ja Simonandgarfunkel ovat hyöhensarjalaisia verrattuna kehen tahansa klassiseen säveltäjään. Melodiat, harmoniat yms. ovat popissa kevyitä ja iisibiisi-osastoa. Asia valkenee jokaiselle vastaanväittäjälle, jos ottaa tehokuurin Mozartin tai Brahmsin tai ylipäätään kenen tahansa heistä musiikkia kuultavakseen vaikkapa viideksi kuukaudeksi. Ei mahdoton urakka, mutta harvinaisen paljastava. Klassisten säveltäjien ylittämätöntä taidokkuutta ja osaamista ei voi silloin olla huomaamatta.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Olen samaa mieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3387
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      92
      3120
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2328
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1814
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1549
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1365
    Aihe