Pelasta pörriäinen/ja lunnon kukat

Anonyymi

Pelastin pörriäisen parvekkeeltamme, oli sotkeutunut sinne raollaan olevasta parvekelasista. - Mutta nyt asiaan, jota luin tämän päivän Karjalaisesta, että Joensuulainen Kyösti Mäkinen on tehnyt aloitteen, että taloyhtiöiden pihoja ei leikattaisi kaljuiksi pitkin kesää. Voitais jättää pihapiiririssä jokin reilu lempare rauhaan ajamatta ruohoa, ja annettaisiin kaikkien luonnon kukkien kasvaa ja kukoistaaa rauhassa.
Toivottavasti tätä ideaa voitaisiin toteuttaa myös täällä Lieksassa. Meidänkin taloyhtiössä kasvaa matalaa valkoapilaa ja nurmea. Joten liekö aihetta ollenkaan ruohonleikkuuseen.
Ja jos vielä menen lapsuuden muistoihin maalaistaloon, niin ne villinä kasvavat luonnonkukat oli pihamaan kaunistus. Ruohonleikkuusta ei ollut tietoakaan, joskus syyskesällä leikkasivat viiikatteella pisimmät korret pois..

13

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt oli täyttä asiaa! Tykkään.

    • Anonyymi

      Miljoona kertaa enemmän vaadin suojelua pörriäisille kuin ns uusille sotaveteraaneille.
      Pörriäiset ovat hyödyllisiä. Uudet veteraanit vain menoerä.

      • Anonyymi

        Ja tarvitseehan punkitkin pitkää heinää joista saalistaa ihmisiä ja eläimiä? Joten kannatan ettei nurmikkoa ajella muualla kuin meidän pihassa jossa ei ole punkkeja näkynyt, mutta pörriäisia on kun on kukkalaatikoita, viinimarjapuskia ja omenapuu, niisä ne viihtyy ainakin kukinnan aikaan.


      • Anonyymi

        "Miljoona kertaa enemmän vaadin suojelua pörriäisille kuin ns uusille sotaveteraaneille..."
        Minä taas vaadin vuoden mittaista eristysselliä kotikutoisille pikku fasisteille, siis mm. tuo edellisen lauseen kirjoittajalle.


    • Asiallinen mielipide aloittajalla.

    • On se kyllä niin jotta pitemmäksi jätetty nurmikko näyttäähi paremmalta, kun jossahi ovat nyt kai yrittänneet pelasttoo pörriäisiä. Minkä takkii pitännöö kyniä tuolla tavalla nurmikoita jatkuvasti melekkein mullille asti? Kun uamun valossa varjot ossuu luonnon tilassa olevalle nurmikolle, niin se luonto on ihan kun taieteos.

      • Anonyymi

        Ja entäs iholla oleva punainen rengas joka tulee punkin puremasta ja taiteellinen vaikutelma vain lisääntyy jos se renkula vielä laajenee suuremmaksi. Ja onhan se toisaalta niin ettei punkin purema tee niin kipeää alkuun kuin jonkun kimalaisen tai mehiläisen pistosta, ampiaisesta puhumattakkaan. Punkin pureman taiteellinen vaikutelma tulee myöhemmin liikuntarajoitteina sekä nivelkipuina ja voi olla että se taide pilaa koko elämän, että antaa vain heinan kasvaa ja kukkien kukkia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja entäs iholla oleva punainen rengas joka tulee punkin puremasta ja taiteellinen vaikutelma vain lisääntyy jos se renkula vielä laajenee suuremmaksi. Ja onhan se toisaalta niin ettei punkin purema tee niin kipeää alkuun kuin jonkun kimalaisen tai mehiläisen pistosta, ampiaisesta puhumattakkaan. Punkin pureman taiteellinen vaikutelma tulee myöhemmin liikuntarajoitteina sekä nivelkipuina ja voi olla että se taide pilaa koko elämän, että antaa vain heinan kasvaa ja kukkien kukkia.

        Ai onko siinä semmonennii taitteellinen vaikutelma? No sittenhän tuo luonto on ihan taijetta pullollaan. Mutta tarttuuko se punkki miten heleposti jos ei käy nurmikossa könnyymässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja entäs iholla oleva punainen rengas joka tulee punkin puremasta ja taiteellinen vaikutelma vain lisääntyy jos se renkula vielä laajenee suuremmaksi. Ja onhan se toisaalta niin ettei punkin purema tee niin kipeää alkuun kuin jonkun kimalaisen tai mehiläisen pistosta, ampiaisesta puhumattakkaan. Punkin pureman taiteellinen vaikutelma tulee myöhemmin liikuntarajoitteina sekä nivelkipuina ja voi olla että se taide pilaa koko elämän, että antaa vain heinan kasvaa ja kukkien kukkia.

        Nillittäjälle pitää laittaa asfattia, ettei nillittäjän tinsaan tai tippitapppiin tule punkki. Fiksumpi eläjä tietää, ettei punkki tule jos älyää olla varovainen, jos ei osaa niin silloin on punkkinsa ansainnut. Kannattaa myös muistaa, että tarpeeton nurmikolla kävely on kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nillittäjälle pitää laittaa asfattia, ettei nillittäjän tinsaan tai tippitapppiin tule punkki. Fiksumpi eläjä tietää, ettei punkki tule jos älyää olla varovainen, jos ei osaa niin silloin on punkkinsa ansainnut. Kannattaa myös muistaa, että tarpeeton nurmikolla kävely on kielletty.

        Punkkihan voi tulla ihan yllättäen jostain, vaikka jostain penssasstakin kuten kävi tutulleni joka oli saanut sen kylkeensä pihapensaasta oksia leikatessa. Ei aina tarvitse olla maassa pitkällään, vaikka se yleensä tarttuu jalkoinhin jos on heinikkoa. Minua ei haittaa vaikka annettaisiin kaupunkien puistot kasvaa vaikka metristä heinää ja kukkaa, mutta meidän pihassa ruohonleikkuri rallattaa tänään ja pörriäiset saa oman tonttinsa jota en leikkaa, mutta siinä kasvaa matalaa kukkaa jossa ne viihtyy. Toisaalta ei pihjen tarvitsisi antaa rehottaa ruoho leikkaamatta kun on noita isoja peltoaloja jotka pitää niittää kesäsisn että saa isätä tukirahat? Miksei niitä voisi pitää pörriäisiä varten ja kylvää kukkien siemeniä ja antaa olla niittämättä? Mehilisten pesiä voisi myös olla peltojen reunasa? Silti voisi sille isännälle maksaa pörriäisten hoidosta, ja saastettakin tulisi vähempi kun ei traktorit ajele palloilla.

        Hyvää Juhannusa, älkääkä hukkuko.


    • Anonyymi

      Eikös ne hävitettäväksi määrätyt lupiinit teiden varsilla pelasta pörriäistä, vai eikö kelpaa.

    • Anonyymi

      Varmaan kauniit lupiinit pelastaa pörriäisiä, mutta miksi tämä äärettömän kaunis kasvi määrätty hävitettäväksi ns. vierasrosvokasvina?? Lupiinit koristaa kauniisti mm. kantatien vartta paikoitellen, eikä niitä kasva syvällä metsissä..Kasvaa kantatien varsilla monia muitakin kesän kukkia, mm. päivänkakkara, kissankello, piharatamo, kurjenmiekka, puna-ja valkoapilaa....
      tv.nimim. annetaan kaikkien kukkia, myös lupiinien..

    • Anonyymi

      Saanko tukirahaa, kun jätän runsaskukkaista vanhaa niittyä niittämättä toista hehtaaria, kyllä siitä kehittyy myös maisemaa rumentava rikkaruohopesä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe