Bella 530HT trailerilla

Anonyymi

Riittääkö normaali VW Golf hyvin nostamaan Bella 530HT:n erilaisilta luiskilta?

17

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Takaveto tai neliveto mieluummin tai sitten tosi iso etuvetoinen, esim. Pakettiauto. Golffissa renkaat sutii ja kytkin palaa jos tuollasta massaa kiskoo viikottain. Traileri 150 kg, kone 100 kg, vene ? 400 kg ? Yht 650 kg, Auto itse painaa 1000 kg. Ei hyvä homma.

      • Anonyymi

        Painaahan Golf yli 1000kg ellei museovehkeestä ole kyse, ja nelivetogolfilla nousee raskaampikin vene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painaahan Golf yli 1000kg ellei museovehkeestä ole kyse, ja nelivetogolfilla nousee raskaampikin vene.

        Harvallapa neliveto golffi. Itsellä isompi ja painavampi passat isolla myllyllä ja jo päälle 4 metrinen tuulilasivene aika kiskontaa ollut, en suosittele mutta kukin tekee niiskus huvittaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvallapa neliveto golffi. Itsellä isompi ja painavampi passat isolla myllyllä ja jo päälle 4 metrinen tuulilasivene aika kiskontaa ollut, en suosittele mutta kukin tekee niiskus huvittaa

        Aloittaja kysyi jaksaako golffi vetää tuon ylös luiskalta. Sullako on passatin kanssa ongelmia?
        Aikanaan operoin tuommoisen kanssa 1,6 octavialla, sillä 75 kilovattisella. Nykyään rantakärryn kanssa yamaha 660 mönkijällä. Ei mitään ongelmaa.
        Vene vaan oikeaan kohtaan siinä kärryllä kun luiskalle menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvallapa neliveto golffi. Itsellä isompi ja painavampi passat isolla myllyllä ja jo päälle 4 metrinen tuulilasivene aika kiskontaa ollut, en suosittele mutta kukin tekee niiskus huvittaa

        En ymmärrä miten Passatilla voi olla tuossa ongelmaa. Tuulilasiveneessäsi sähkömoottori ja 500kg akkuja? ;)

        Itse vetelen reilun 4 metrin pulpettivenettä etuveto 9-3 Saabilla ja tuskin betonirampilla edes huomaa että mitään on koukussa kiinni. Kitkarenkaatkin vielä alla. Samaa olen nostellut DSG Caddyllä eikä silläkään ole mitään ongelmanpoikasta havaittavissa vaikka traileri on joskus matalan veden aikaan peruutettu niin syvälle että se on tipahtanut betonilaatan reunalta. Tietysti, jos joltain märältä nurmikkopenkereeltä yrittää niin sinnehän jää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvallapa neliveto golffi. Itsellä isompi ja painavampi passat isolla myllyllä ja jo päälle 4 metrinen tuulilasivene aika kiskontaa ollut, en suosittele mutta kukin tekee niiskus huvittaa

        Sitäpä vaan että jos nyt sattuu nelivetogolffi löytymään, niitäkin tuolla maantiellä ja myyntipalstoilla näkee, niin nousee vaikka 1600kg paketti rannasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja kysyi jaksaako golffi vetää tuon ylös luiskalta. Sullako on passatin kanssa ongelmia?
        Aikanaan operoin tuommoisen kanssa 1,6 octavialla, sillä 75 kilovattisella. Nykyään rantakärryn kanssa yamaha 660 mönkijällä. Ei mitään ongelmaa.
        Vene vaan oikeaan kohtaan siinä kärryllä kun luiskalle menee.

        Niitä luiskia on lähes yhtä monta erilaista kuin on rantojakin. Tuskin löydät kahta samanlaista.
        Ei ne hevosvoimat kaikkea ratkaise. Välitykset ja luiskan jyrkkyys ovat hyvin tärkeässä osassa kun venettä lähdetään ylös vetämään.
        Pienellä etuvetoisella ei useimmilta luiskilta kummoista venettä ylös saa.
        Kykin huutaa tuskissaan ja haju saa yskittämään lisäksi renkaan savut heikentävät näkyvyyttä.
        Edellä kuvailtuja näytelmiä saa katsella kun venettä laittelee veneluiskan lähellä.
        Mönkijän kuskille voin mainita, että kun otan oman veneeni Land Cruiserin perässä ylös, niin siinä ei hatun hikinauha kostu.
        T. Kalusto tarpeen mukaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä luiskia on lähes yhtä monta erilaista kuin on rantojakin. Tuskin löydät kahta samanlaista.
        Ei ne hevosvoimat kaikkea ratkaise. Välitykset ja luiskan jyrkkyys ovat hyvin tärkeässä osassa kun venettä lähdetään ylös vetämään.
        Pienellä etuvetoisella ei useimmilta luiskilta kummoista venettä ylös saa.
        Kykin huutaa tuskissaan ja haju saa yskittämään lisäksi renkaan savut heikentävät näkyvyyttä.
        Edellä kuvailtuja näytelmiä saa katsella kun venettä laittelee veneluiskan lähellä.
        Mönkijän kuskille voin mainita, että kun otan oman veneeni Land Cruiserin perässä ylös, niin siinä ei hatun hikinauha kostu.
        T. Kalusto tarpeen mukaan

        Niin se kärry hän pitää osata kuormata. Landcruiseti niille jotka ei mitään osaa, mönkijä riittää näille pasteille mistä puhuttiin normaalilta luiskalta.


    • Anonyymi

      Nousee ihan heittämällä sillä etuvedollakin.

    • Anonyymi

      Nousee tai ei nouse.
      Riippuu monesta tekijästä.
      En lähtisi sellaista rimpulaa kiusaamaan veneen nostamisella, mutta jos kytkin kestää ja renkaat pitää, niin tehoa on tarpeeksi. Pystyyhän ihminenkin sopivila välityksillä vetämään veneen vaikka ilmaan.

    • Anonyymi

      Aloittaja tässä. Minulla on Golf Variant 1,5 130hv DSG autom. vm 2018. Perusauto. En halua venepaikkaa, ja asun Espoossa ja mökki Tampereella. Trailerilla oleva vene mahdollistaisi käydä ajelulla vaimon kanssa silloin tällöin eri vesissä. Tampereellakin on paljon vesistöjä ja paljon luiskia niissä. OK-seudulla monet luiskat on lukittuja. Vene vaihtoehtoina ihan maksimi voisi olla Bella 530HT, tai joku uudempi Suvi 4,2-4,5m tai ehkä joku Suvi 450 soutuvene kunnon sähkömoottorilla voisi riittää. Viimeksi mainitussa olisi kiva se äänettömyys ja huolettomuus. Aiemmin purjehdimme emme oikeasti kaipaisi moottorin ääntä. Nyt 60 vuotiaina ehkä haussa voisi olla helppous iltaveneilyyn silloin tällöin. Hyvä vaan olisi tietää realiteetti auton ja venekuorman kanssa erilaisilla luiskilta nostaessa. Joku Suvi 4230 20hv tai Suvi 444 ja tehokas sähkömoottori voisi sittenkin olla iltaveneilyyn mukavin vaihtoehto.

      • Anonyymi

        Väittäisin että kyllä tuolla autolla 530HT nousee, mutta jos on hiekkaa tai luonnonrantoja niin joutuu kikkailemaan pienemmälläkin veneellä. Parhaat rampit tuppaa olemaan lukittuja. En tuon takia kuitenkaan autoa vaihtaisi, vaan ottaisin kyytiin halvan peräkoukkuunkin pikakiinnitettävän sähkövinssin jolla voi kikkailla jos yllättäen tulee hankalampi paikka. Rohkeat hinaa veneen trailereineen tasamaalta köydellä, itse haluan varmistella etenemistä vaikka aikaa kuluukin enemmän. Eli vene trailerille ihan normaalisti. Kiilat pyörien taakse, traileri irti nokkapyörän varaan, auto tasamaalle ja sähkövinssillä traileri autolle. Nokkapyörä saa olla mallia tukeva (maksaa satasen tai kaksi). Käy se manuaalivinssilläkin, mutta laiskottaa ja sähkövinssin kauko-ohjaimella operoidessa voi samalla varmistella ettei nokkapyörä taitu alle, voi siirrellä niitä kiiloja eteenpäin varmistaen ettei koko setti valahda takaisin veteen jos vinssi pettää jne. Tukevammalla vinssillä kelaa vaikka koko yhdistelmän ylös jos hollilla on tukeva puu tai muu ankkurointipiste vinssille. Kunhan ei aloita nostoa sudittelemalla vetävät pyörät kuoppiin.


      • Anonyymi

        "Minulla on Golf Variant 1,5 130hv DSG autom. vm 2018. "

        DSG ei ole perinteisessä mielessä automaatti vaan enempi manuaali. Sehän on kaksoikytkimellä varustettu elektroninen laatikko jossa ei ole momentinmuunnita jne. Ei ole ihan paras mahdollinen laatikko tuohon hommaan. Mutta kun käytät sitä enempi kuten manuaalilaatikkoa, niin kestänee kyllä.

        Etuveto ei ole koskaan paras vetää venettä luiskalta, koska kaikki paino on auton takana vetotilanteessa. Mutta jos luiskalla on riittävästi kitkaa (ei irtosoraa jne) niin en näkisi yuoya ihan toivottomaksi. Satunnaiseen nostoon varmaan ihan OK, mutta jatkuvaan ei välttämättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minulla on Golf Variant 1,5 130hv DSG autom. vm 2018. "

        DSG ei ole perinteisessä mielessä automaatti vaan enempi manuaali. Sehän on kaksoikytkimellä varustettu elektroninen laatikko jossa ei ole momentinmuunnita jne. Ei ole ihan paras mahdollinen laatikko tuohon hommaan. Mutta kun käytät sitä enempi kuten manuaalilaatikkoa, niin kestänee kyllä.

        Etuveto ei ole koskaan paras vetää venettä luiskalta, koska kaikki paino on auton takana vetotilanteessa. Mutta jos luiskalla on riittävästi kitkaa (ei irtosoraa jne) niin en näkisi yuoya ihan toivottomaksi. Satunnaiseen nostoon varmaan ihan OK, mutta jatkuvaan ei välttämättä.

        Pehmeästi ja mukavasti on 7 lovinen DSG Caddy vm2017 lähtenyt rampilta eikä ainakaan vielä mitään oireilua (kop kop). Taitaa olla menneiden vuosien murheita enimmäkseen ne DSG ongelmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minulla on Golf Variant 1,5 130hv DSG autom. vm 2018. "

        DSG ei ole perinteisessä mielessä automaatti vaan enempi manuaali. Sehän on kaksoikytkimellä varustettu elektroninen laatikko jossa ei ole momentinmuunnita jne. Ei ole ihan paras mahdollinen laatikko tuohon hommaan. Mutta kun käytät sitä enempi kuten manuaalilaatikkoa, niin kestänee kyllä.

        Etuveto ei ole koskaan paras vetää venettä luiskalta, koska kaikki paino on auton takana vetotilanteessa. Mutta jos luiskalla on riittävästi kitkaa (ei irtosoraa jne) niin en näkisi yuoya ihan toivottomaksi. Satunnaiseen nostoon varmaan ihan OK, mutta jatkuvaan ei välttämättä.

        Mikä kaikki paino?
        Jätät sen veneen sinne trailerin perälle noston ajaksi niin jo helpottaa.


    • Anonyymi

      Tarvitaan vähintäänkin nelivetojeeppi snorkkelilla, tässä klassikkoesimerkki:

      https://m.youtube.com/watch?v=Y6yyMuw4WSI

      Kommenttiraita on aivan helmi jos kieli taipuu, jos ei pinna muuten olisi jo kireällä niin tuollaisella olisi tulos taattu.

    • Anonyymi

      Kevyempää reilut 5m pitää pulpettivenettä parilla etuvetoisella vetäneenä niin varaudu kytkimellä luistattamiseen. Nykyinen Vag konsernin neliveto diesel Dsg laatikolla on oiva peli tuohon, nousee nykyinen paljon isompi vene heittämällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe