Tulee 80 tkm hihnalle ikää.
Kannattaako vaihtaa pelkkä hihna kun auto on jo 20 v ja kilsoja 290 tkm.
Jos säästäis ne vesipumpun ja rissat, merkkihuollossa ne on varmaan vaihtaneet ne.
Jakohihnan vaihtoaika
24
336
Vastaukset
- Anonyymi
tkm ei ole aikamääre.
- Anonyymi
Heitän nyt 16-venttiilisen XU moottorin hintoja kun en tiedä mikä moottori sulla on autossa.
Mutta mutta, hihna maksaa noin 16 euroa ja jakohihnasarja rullineen 53 euroa.
Kun siinä vaihdossa menee kuitenkin 4 - 6 tuntia aikaa niin kannattaako alkaa pihtaamaan 37 euron vuoksi?
Autollasi voi olla vielä monta vuotta ajoa edessä, riippuen siitä, miten sitä on pidetty tähän asti. Itse ajan 380tkm ajetulla pösöllä ja vielä sillä muutama vuosi on aktiivista käyttöikää jäljellä.- Anonyymi
Kyseessä on EW10 J4, 1,997l, 16 venttiilinen vapaasti hengittävä ruiskumoottori.
Ja vaihdon voisin ajankulukseni tehdä itse.
Ja pilkunviilaaja ei ole vielä oppinut tähän uuteen uljaaseen viestintään. Eli autolla on ajettu 290 Mm. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä on EW10 J4, 1,997l, 16 venttiilinen vapaasti hengittävä ruiskumoottori.
Ja vaihdon voisin ajankulukseni tehdä itse.
Ja pilkunviilaaja ei ole vielä oppinut tähän uuteen uljaaseen viestintään. Eli autolla on ajettu 290 Mm.Ja "hihnalle ikää 80tkm", mitä sillä tarkoitit. Onko sekin uutta uljasta viestintää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja "hihnalle ikää 80tkm", mitä sillä tarkoitit. Onko sekin uutta uljasta viestintää?
En voi mitään jos pilkunviilaaja ei kerta kaikkiaan ymmärrä.
Rajalliset kognitiiviset kykysi voit osoittaa jossain muualla.
Suosittelen menemään MMSE testiin näin aluksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyseessä on EW10 J4, 1,997l, 16 venttiilinen vapaasti hengittävä ruiskumoottori.
Ja vaihdon voisin ajankulukseni tehdä itse.
Ja pilkunviilaaja ei ole vielä oppinut tähän uuteen uljaaseen viestintään. Eli autolla on ajettu 290 Mm.ES9J4S -moottorilla (v6 3.0) on ajettu 180 000 ja kerran vaihdettu hihna huoltovihkkon mukaan öbaut 160 tkm..kai sillä nyt voi huoletta porhaltaa vuosia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja "hihnalle ikää 80tkm", mitä sillä tarkoitit. Onko sekin uutta uljasta viestintää?
Äly hoiii!!! Älä jätä
- Anonyymi
Joo hihna tuhtia Gates laatua ja vesipumppu on timanttia!
- Anonyymi
Onko Gates huono?
Mikä on timantti vesipumppu?
- Anonyymi
Mulla on ketju hynyssä....ei koskaan tarvitse vaihtaa<< näin se vaan ON
- Anonyymi
Jakoketju kestää saman kuin moottori jos auto ei ole Klongswagen.
- Anonyymi
No jo on lyhytikäisiä nuo ketjukoneet.
Mersussa vaihto 150 tkm välein ktju ja rattaat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jo on lyhytikäisiä nuo ketjukoneet.
Mersussa vaihto 150 tkm välein ktju ja rattaat.Voisin sanoa tuohon nokkakettingin kestoikään että kun aloitin remonttiuran v.1975 ja lopetin v.2009 ja sillä aikaa vaihtelin nokkaremmejä ja myöskin ketjuja,,,,,siis myöskin ketjuja. En kyllä käsitä tuota sanontaa että ketju olisi ikuinen,sen vaihto tulee vain yleensä harvemmin ja kalliimmaksi tämäm päivän autoissa !!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voisin sanoa tuohon nokkakettingin kestoikään että kun aloitin remonttiuran v.1975 ja lopetin v.2009 ja sillä aikaa vaihtelin nokkaremmejä ja myöskin ketjuja,,,,,siis myöskin ketjuja. En kyllä käsitä tuota sanontaa että ketju olisi ikuinen,sen vaihto tulee vain yleensä harvemmin ja kalliimmaksi tämäm päivän autoissa !!
Minulla vastaavat lukemat v.1969 ja v.2015.
Kun nokka-akseli oli vielä lohkossa, ei ketjujen vaihtoja juurikaan ollut. Samalla voi kuitenkin sanoa ettei autoilla ajettu niin pitkästi kuin nykyään. Sen jo rajoitti öljyjen laadut.
Moottoriöljyjä sai vaihdella 3000 km välein ja jopa tiheämpään. Vasta 1970-luvun loppupuolella alkoi tulemaan synteettiset öljyt ja tämän kautta huoltovälit alkoivat kasvamaan.
Ketjuveto yläpuolisella nokka-akselilla alkoivat yleistyä 1970-luvun puolivälissä ja ongelmat sen mukana. Poikkeuksia tietenkin oli mm. MB dieselissä.
Muista kun 1970-luvun puoliväleissä vaihdettiin jo takuuaikana Mazda 616 Capella ja 818 Savanna malleihin yksiriviketjun tilalle kaksiriviketju sen äänekkään toiminnan takia. Eli kun ketju venyy, alkaa se rallattaan.
Kun moottori on DOHC eli kahdella yläpuolisella nokka-akselilla ketjuvedossa tulee myös ajoitusongelmia ketjun venymisen myötä varsinkin yksiriviketjuissa.
EW-moottoreiden hihnanvaihtoväli on 120.000 km / 4 vuotta kumpi ensin täyttyy.
Kyllä välirullat ja vesipumppu on hyvä vaihtaa joka vaihdon yhteydessä.
Jakohihnasarjan mukana tulee kiristin, mutta välirullaa siinä ei ole. Sekin olisi syytä vaihtaa joskus.
Se, mikä yleensä paljon ajetuissa moottoreissa jää tarkastamatta, pohjaako uusi hihna esimerkiksi nokka-akselin hammaspyörässä. Uusi hihna on ns. löysä hampaaseen. Jos näin on, tulisi hammaspyörät vaihtaa. Kulunut hammaspyörä aiheuttaa helposti hihnan hyppäämään hampaan yli. Tämä neuvo koskee kaikkia automerkkejä.
Muuten moottorilla on kilometrejä vielä kovasti edessä.
t. RMB54
- Anonyymi
Shitroenin jakohihna vaihdetaan Kuusakoskella siellä on erikois työkalu näille merkeille ja vanhan hihnan saa kiskoa paalista itselleen kunhan niin sopii.
- Anonyymi
Anjovista ei sinne huolita kun ruostetta ei voi kierrättää.
- Anonyymi
Shitroenin jakohihna vaihdetaan Kuusakoskella : On se hyvä että kaikki meistä ei ole romuttajia,niillä näkyy olevan omat keinonsa !!
- Anonyymi
Citroen korjaamista on se kun sen vie paaliin.
- Anonyymi
Oma shitikkani on 2002 ja ruosteeton.
Tuttavaperheellä om mazda. Sita on hitsattu lokarin kaaret sisältä ja ulkoa, helmapellit, runkokoteloita ja auto on vasta 2006.
Toisella tuttavalla 2005 golffi se ympäriruosteessa ja helmat kertaalleen hitsattu. ainoa etu kaverin mielestä on että vanhakantainen dieselkone on kestänyt 500 000 km ilman remonttia.
Nuo autot ovat koriensa puolesta paalauskunnossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oma shitikkani on 2002 ja ruosteeton.
Tuttavaperheellä om mazda. Sita on hitsattu lokarin kaaret sisältä ja ulkoa, helmapellit, runkokoteloita ja auto on vasta 2006.
Toisella tuttavalla 2005 golffi se ympäriruosteessa ja helmat kertaalleen hitsattu. ainoa etu kaverin mielestä on että vanhakantainen dieselkone on kestänyt 500 000 km ilman remonttia.
Nuo autot ovat koriensa puolesta paalauskunnossa.Joo ,kyllä ketjukin kuluu, Jos on autossa tuplarivinen ja lyhyt kettinki niin sen voi sanoa pitkäikäiseksi, yksirivinen lyhyt ei enää kaipaa sanaa ikuinen ja sitten kun nokka akseli on kannessa ja ketjusta tulee pitkä niin se ei enää koskaan tule ikuiseksi ja yksirivinen loppuu jo ennen aikojaan . Moottorit ovat nykyään lujaa tavaraa ja saatta kestää paljon pitempään kuin hyvätkään ketjut. Että ei kannata puhua ikuisesta ketjusta,sitä ei ole. Tutkiskelin aikanaan kun korjailin moottoreita kuinka suuri ero oli alkuperäisellä ja tarvike ( IVIS ) ketjulla. Mersun 123 .n alkuperäisen ketjun ero oli valtava kun vertasi sivuttais löysää . Toinen hyvä esimerkki oli kun jouduin avaamaan Peugeot 305.n 1,5 ( XR5 )bensiinimoottorin ja olin ostanut siihen jo uuden ( IVIS ) ketjunkin varmanpäälle. Kilometrit oli silloin mittarissa 115000km autossa. Lopputulos oli että käytin vielä kuitenkin tuon Peugeotin alkuperäisen ketjun noittenkin kilometrien jälkeenkin vielä kun totesin (IVIS ) ketjun huonompi kuntoiseksi. Kyllä varmaan synteetti öljyilläkin on oma osansa ketjujen kestoikään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo ,kyllä ketjukin kuluu, Jos on autossa tuplarivinen ja lyhyt kettinki niin sen voi sanoa pitkäikäiseksi, yksirivinen lyhyt ei enää kaipaa sanaa ikuinen ja sitten kun nokka akseli on kannessa ja ketjusta tulee pitkä niin se ei enää koskaan tule ikuiseksi ja yksirivinen loppuu jo ennen aikojaan . Moottorit ovat nykyään lujaa tavaraa ja saatta kestää paljon pitempään kuin hyvätkään ketjut. Että ei kannata puhua ikuisesta ketjusta,sitä ei ole. Tutkiskelin aikanaan kun korjailin moottoreita kuinka suuri ero oli alkuperäisellä ja tarvike ( IVIS ) ketjulla. Mersun 123 .n alkuperäisen ketjun ero oli valtava kun vertasi sivuttais löysää . Toinen hyvä esimerkki oli kun jouduin avaamaan Peugeot 305.n 1,5 ( XR5 )bensiinimoottorin ja olin ostanut siihen jo uuden ( IVIS ) ketjunkin varmanpäälle. Kilometrit oli silloin mittarissa 115000km autossa. Lopputulos oli että käytin vielä kuitenkin tuon Peugeotin alkuperäisen ketjun noittenkin kilometrien jälkeenkin vielä kun totesin (IVIS ) ketjun huonompi kuntoiseksi. Kyllä varmaan synteetti öljyilläkin on oma osansa ketjujen kestoikään
Kestävimmät rakenteet ovat hammasrattailla toteutettu jakopää.
Kun nokka-akseli siirrettiin kanteen tuli kalliiksi rakentaa hammaspyörävälitys.
Nyt se maksetaan investoinnin sijasta käyttökuluina.
Raskaan kaluston välitykset ovat monesti edelleen hammaspyörin, ja niillä sentään ajetaan miljoonia kilometrejä.
Henkilöautoilla muutama kymmenen tuhatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kestävimmät rakenteet ovat hammasrattailla toteutettu jakopää.
Kun nokka-akseli siirrettiin kanteen tuli kalliiksi rakentaa hammaspyörävälitys.
Nyt se maksetaan investoinnin sijasta käyttökuluina.
Raskaan kaluston välitykset ovat monesti edelleen hammaspyörin, ja niillä sentään ajetaan miljoonia kilometrejä.
Henkilöautoilla muutama kymmenen tuhatta.Niinpä halvalla ei saa hyvää!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kestävimmät rakenteet ovat hammasrattailla toteutettu jakopää.
Kun nokka-akseli siirrettiin kanteen tuli kalliiksi rakentaa hammaspyörävälitys.
Nyt se maksetaan investoinnin sijasta käyttökuluina.
Raskaan kaluston välitykset ovat monesti edelleen hammaspyörin, ja niillä sentään ajetaan miljoonia kilometrejä.
Henkilöautoilla muutama kymmenen tuhatta.Tuppaa ne ratasvälitykset pitämään ääntä.... Asia joka ei haittaa niin kuorma-autossa, mutta henkilöautossa alkaa jo haittaamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuppaa ne ratasvälitykset pitämään ääntä.... Asia joka ei haittaa niin kuorma-autossa, mutta henkilöautossa alkaa jo haittaamaan.
No mutta, autossahan pitää olla urheilullinen äänimaailma!
Rattaiden ääntely vaimennettiin muovirattailla.
Kaiuttimin tuotettu moottorin jyrinä on nannaa.
Vaihteiston vinkuna kertoo suorahampaisesta vaihteistosta.
Turbon vihellys vielä sekaan.
On niin urheilullista.
Renkaista ilmat pois niin saadaan lisää urheilun ääntä.
Jousitus muutetaan mahdollisimman jäykäksi ja penkit sietämättömän koviksi niin sitten ollaanjon premium luokassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984