Seisomakorkeus ja veneen osto

vene

Voisiko joku kommentoida mikä on seuraavien veneiden seisomakorkeus (pentteri ym). Tuota tietoa kun ei löydy milläänn edes sailguide.com sivuilta. Ostopäätöstä tehtäessä olisin kiinnostunut myös kommenteista ao. veneistä:

Avance 245
Helsman 26
Bluebird 25
Albin Accent
Guy 27
Ohlsson 29

Tarkoituksena on löytää "mukava" (ei siis ihan ahtaita sisätiloja), mutta myös kryssiin sopiva vene. Vene ei saisi olla kelluva kesämökki, vaan sen tulisi myös liikkua; suuntavakavuus olisi sporttisuutta tärkeämpi. Vene tulisi 2 hengen käyttöön. Muistakin saa antaa kommentteja; hinta n. 20 000e paikkeilla.

24

5314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hankolainen

      Olen 179 cm pitkä ja Ohlsonissa kun oikaisen ruotoni aivan suoraksi ottaa päälaki kattoon. Mutta normaalilla (huonolla) ryhdillä voin kävellä koko veneen keskikäytävän niin ettei kattoa tarvitse pahemmin ajatella.

      • Janos

        Laitoin tahallaan Shipman-29 (eikä 28), koska vene on peräti 1 cm pidempi kuin tuo Ohlsson...
        Itse olen 192 cm ja pystyn seisomaan gourmet-osastolla kun luukku on auki (sprayhoodin alla). Muuten vene on erinomainen ja petit riittävän pitkät. Suosittelen! Paljon parempi ostos kuin tuo Ohlsson ja Shipman kulkee muutenkin nopeammin (käytännössä useasti todettu).


      • bonkka bonkka
        Janos kirjoitti:

        Laitoin tahallaan Shipman-29 (eikä 28), koska vene on peräti 1 cm pidempi kuin tuo Ohlsson...
        Itse olen 192 cm ja pystyn seisomaan gourmet-osastolla kun luukku on auki (sprayhoodin alla). Muuten vene on erinomainen ja petit riittävän pitkät. Suosittelen! Paljon parempi ostos kuin tuo Ohlsson ja Shipman kulkee muutenkin nopeammin (käytännössä useasti todettu).

        Tuolla 20k€ saat jo Murenan, joka on vielä suurempi kuin edellä mainitut veneet ja menee ohi että pölisee noista... Pentterin kohdalla on seisomakorkeutta n.188cm ja keulaan mahtuu reilusti makaamaan 190cm ja sivuille ja perään menee jo koripalloilijat vaaka-asentoon.


      • mainsail
        bonkka bonkka kirjoitti:

        Tuolla 20k€ saat jo Murenan, joka on vielä suurempi kuin edellä mainitut veneet ja menee ohi että pölisee noista... Pentterin kohdalla on seisomakorkeutta n.188cm ja keulaan mahtuu reilusti makaamaan 190cm ja sivuille ja perään menee jo koripalloilijat vaaka-asentoon.

        En ole kuullut Murenalla ikinä päässeen kenenkään ohi? Tosi surkwa siis. Lys tosin on yllättävän korkea (muistaakseni 1,09) ,mutta ei mene mihinkään ellei tuule aivan hillittömästi ja ole joku ylisuuri veneen perään saakka yltävä geunua,drifteri.
        JOs kyselee seisomakorkeutta ja vene ei saa olla mökki ja suuntavakus plussaa,niin noilla kriteereillä ei kannattaisi vielä edes purjehtimista aloittaa.Pysy maalla.


      • Peksu
        Janos kirjoitti:

        Laitoin tahallaan Shipman-29 (eikä 28), koska vene on peräti 1 cm pidempi kuin tuo Ohlsson...
        Itse olen 192 cm ja pystyn seisomaan gourmet-osastolla kun luukku on auki (sprayhoodin alla). Muuten vene on erinomainen ja petit riittävän pitkät. Suosittelen! Paljon parempi ostos kuin tuo Ohlsson ja Shipman kulkee muutenkin nopeammin (käytännössä useasti todettu).

        Nämä nopeusvertailut ovat sitten mainioita. Ilmeisen kokenut Shipman-kippari vakuuttaa veneensä päivittävän Ohlssonin. Voi hyvinkin pitää paikkansa.

        Itse muistan jonkun kerran päihittäneeni puolestani KC 29:llä Shipmanin. Eli olisiko niin, että KC olisikin kolmikosta nopein..?

        Näissä nopeusvertailuissa on se vika, että olosuhteet näyttelevät todella suurta osaa. Ainakin oman veneeni suhteellinen nopeus ja kilpailukyky on täysin riippuvainen vallitsevista tuuli- ja aallokko-olosuhteista. Jos on yli 10 metrin tiukkaa kryssiä ja suurta aallokkoa, pärjätään hyvin. Heikolla avotuulella jäädään jälkeen.

        LYS:it antaa tietysti aika hyvän referenssin. Käsittäkkseni näidenkin kolmen veneen vertailuluvut ovat kahden, kolmen sadasosan sisällä. Aika pieni ero, jossa purjeiden kunto ja miehistön taidot muodostuvat ratkaiseviksi tekijöiksi.

        Ain niin, varsinaisen kysymykseen. Vaikka KC ei listalla esiintynytkään, niin todettakoon, että seisomakorkeus on keskilattialla noin 185.


      • aapo
        bonkka bonkka kirjoitti:

        Tuolla 20k€ saat jo Murenan, joka on vielä suurempi kuin edellä mainitut veneet ja menee ohi että pölisee noista... Pentterin kohdalla on seisomakorkeutta n.188cm ja keulaan mahtuu reilusti makaamaan 190cm ja sivuille ja perään menee jo koripalloilijat vaaka-asentoon.

        Hyväkuntoinen Shipman lähtee jo 13-15 tonnilla (halvimmat näkyvät Ruotsissa olevan 80 000 kruunua eli noin 9 tonnia). Eli kyllä tolla 20 tonnilla voi jo tehdä koneremontti tai varustaa sitä venettä oikein kunnolla...


    • Jay

      170cm mahtuu seisomaan pentryssä suorassa. Muutoinkin hyvä vene, erittäin mukava tiloiltaan varsinkin kahdelle. Samalla telakalla on myös toinen Accent, joka on nelihenkisellä perheellä. Suosittelen lämpimästi!

    • Luxu

      Onko NF tosiaan niin vähän tunnettu, ettei tule mieleen tämän hinta/kokoluokan parhaana veneenä.

      Selvästi isompihan se on kuin Avance, mutta hintaluokka täsmää.

      Keulapiikki on alkuperäisversiossa 230 pitkä ja pistopunkkakin yli 200, salongissa niukka 200.

      Seisten mahtuu ruokaa laittamaan luukku auki doghousen alla. Itselläni on mittaa 185 ja olen tullut toimeen jo pitkälti toistakymmentä vuotta Nöffilläni.

      Ja on muuten haka kryssillä!

      • Pidempi...

        Köökin puolella onkin sitten se ainoa paikka, jossa itsesi voit punkkaa lukuunottamatta suoristaa. Seisomakorkeutta en ko. veneen kohdalla mainostaisi...
        Kryssiominaisuuden voisin allekirjoittaakin...
        Ohlson hakkaa kyllä tuossa korkeuspuolessa reippaasti.


      • tietoa

        > Onko NF tosiaan niin vähän tunnettu, ettei tule
        > mieleen tämän hinta/kokoluokan parhaana veneenä.

        Mikä malli on kysymyksessä?


      • Viki
        tietoa kirjoitti:

        > Onko NF tosiaan niin vähän tunnettu, ettei tule
        > mieleen tämän hinta/kokoluokan parhaana veneenä.

        Mikä malli on kysymyksessä?

        NF on yksityyppivene (lisätietoa luokkasäännöistä http://www.nfseglare.com/), ainoa poikkeus tästä Botnian NF, joka kuitenkin rungoltaan ja ruffiltaan on muiden kaltainen (eroa mm. rustit siirretty ruffin viereen) ja viimeiset Ruotsissa valmistetut joissa ruffia on pidennetty taaksepäin sekä korotettu ja saatu 10 cm lisää seisomakorkeutta. Eipä siis ole eri mallisia juurikaan.


    • JJJ

      Oma mielipiteeni on se, että näin pienessä (-25 f) veneessä seisomakorkeus on yksi hailee... Se on pari sekuntia mitä pikkuveneessä tulee seisottua: Kun menee 40 asteen kryssillä etsimään merikarttaa ja kun pilkkopimeässä kömpii kaiken kaman yli keulakajuuttaan nukkumaan.. Patjojen paksuus on 10 kertaa olennaisempi tekijä kuin seisomakorkeus :)

      Väittäisin, että sisätilojen seisomakorkeus on konkreettisuudessaan yliarvostettu kriteeri, johon aloittelevat veneilijät tarttuvat.

      Isommat veneet ovat asia erikseen. Niillä tulee tehtyä useimmin pitempiä reissuja, porukkaa on enemmän (kokkaaminen vaativampaa) ja etenkin se, että sisätilaa on enemmän, jolloin sisällä tosiaan viittii seisoskella..

      Suosituksista voisin antaa esim. Maxi Fenixin tai Maxi Magicin. Pyynnit taitavat olla usein jossain 26-28 ke paikkeilla, mutta tinkimällä tippunee lähelle 20 k.

    • pieniä veneitä

      Kuten keskustelusta huomaat ovat tälläiset veneet pienille miehille tehtyjä. Onneksi kaikkien valmistus on jo lopetettu.

      • sammakoita suusta

        Samaa voisi sanoa useimmista autoista. Eli mikä olikaan älykkään kommenttisi tarkoitus? Suurin osa suomalaisista on siis mielestäsi alempaa kansaluokkaa... vai.

        Onneksi fiksuja ihmisiäkin löytyy veneillä.


      • pieniä miehiä
        sammakoita suusta kirjoitti:

        Samaa voisi sanoa useimmista autoista. Eli mikä olikaan älykkään kommenttisi tarkoitus? Suurin osa suomalaisista on siis mielestäsi alempaa kansaluokkaa... vai.

        Onneksi fiksuja ihmisiäkin löytyy veneillä.

        Kun puhutaan seisomakorkeudesta, ei toldellakaan ole tarkoituksenmukaista kertoa, että hyvin onnistuu, kun seisoo oviaukossa sprayhoodin alla pää puolimetriä kajuutan kattoa korkeammalla... ja saat sinä ajaa corollalla tai millä haluatkin.


      • Viki
        pieniä miehiä kirjoitti:

        Kun puhutaan seisomakorkeudesta, ei toldellakaan ole tarkoituksenmukaista kertoa, että hyvin onnistuu, kun seisoo oviaukossa sprayhoodin alla pää puolimetriä kajuutan kattoa korkeammalla... ja saat sinä ajaa corollalla tai millä haluatkin.

        Seisomakorkeus pentterin kohdalla on oleellista. Olkoon vaikka pää ulkona luukusta, sprayhoodin alla.

        Samalla tavalla poikamiehen autossa, olkoon korolla tai mersu, pitää olla kattoluukku - että saa vetää housut jalkaansa seisten!


      • housut pois
        Viki kirjoitti:

        Seisomakorkeus pentterin kohdalla on oleellista. Olkoon vaikka pää ulkona luukusta, sprayhoodin alla.

        Samalla tavalla poikamiehen autossa, olkoon korolla tai mersu, pitää olla kattoluukku - että saa vetää housut jalkaansa seisten!

        Miksi otat ohlsonissa housut pois. Eihän sinne saa naisiakaan.


      • Viki
        housut pois kirjoitti:

        Miksi otat ohlsonissa housut pois. Eihän sinne saa naisiakaan.

        Ohlsonissa viimeeksi ollessani siellä oli kaksi naista, olet siis väärässä.

        Ehkä vika ei ole veneessä, jos kauniimpi sukupuoli ei tuppaa kanssasi ahtaisiin tiloihin?


    • Helmsman 2

      Olen 187 cm ja en mahtunut seisomaan suorana Murenassa. Shipman oli vähän matalampi. Ohlsonin ruffi on takaosasta korkea (taitaa laskea hieman keulaan päin mennessä). Budjettia on nostettava selvästi; että päästään ohlsonin seisomakorkeuden paremmalle puolelle vaikkei se kajuutassa seisoskelu ole prosentuaalisesti kylläkään iso osuus kipparin veneessä oloajasta

      • Viki

        Suhteellista tuo seisomakorkeus, riippuu veneen lisäksi ihmisen pituudesta, mutta myös veneen asennosta. Kokemuksen perusteella ei mene kovin kauan kun veneessä, jossa ruffin katto on viitisen senttiä alempana kuin päälaki suorana seistessä, alkaa tuntua siltä että onhan siinä seisomakorkeus. Sen verran oppii kumartamaan ettei sitä edes tule ajatelleeksi että kumartaa.

        Tuo korkeus kaiken lisäksi lisääntyy, kun pursi kulkee normaalisti kallellaan, 20 asteen kallistuksella jo kymmenkunta senttiä.


      • ohlsonit kallellaan
        Viki kirjoitti:

        Suhteellista tuo seisomakorkeus, riippuu veneen lisäksi ihmisen pituudesta, mutta myös veneen asennosta. Kokemuksen perusteella ei mene kovin kauan kun veneessä, jossa ruffin katto on viitisen senttiä alempana kuin päälaki suorana seistessä, alkaa tuntua siltä että onhan siinä seisomakorkeus. Sen verran oppii kumartamaan ettei sitä edes tule ajatelleeksi että kumartaa.

        Tuo korkeus kaiken lisäksi lisääntyy, kun pursi kulkee normaalisti kallellaan, 20 asteen kallistuksella jo kymmenkunta senttiä.

        Nyt selvisi miksi Ohlsonit on satamissakin aina kallellaan.


      • Minwind
        ohlsonit kallellaan kirjoitti:

        Nyt selvisi miksi Ohlsonit on satamissakin aina kallellaan.

        Olisko ne siks kallella kypärin , ettei marinaveneiden kiinnitysköydet hankaudu, ovathan ne se kriittinen piste purjehduskaudella.


      • Viki
        ohlsonit kallellaan kirjoitti:

        Nyt selvisi miksi Ohlsonit on satamissakin aina kallellaan.

        Eipä selvinnyt. Ohlson oli kysyjän veneistä suurin, myöskin seisomakorkeudeltaan. Ainoastaan ylipitkä nykynuorihujoppi vaatii sen kallistamista satamassa seisoakseen suorassa. Kokeile joskus purjehtimista, se rauhoittaa.

        Onkos tuolla sättihuumorilla sitten mitään tekemistä tällä palstalla, se on toinen kysymys.


    • Ray

      160 cm pitkälle Avance 245:ssa löytyy seisomakorkeus.

      Mutta eihän niin hyvin liikkuvassa veneessä ole tarkoitus sisällä seisoskella! Luukku auki mahtuu pitempikin kokkailemaan, nukkumispituus (ja jalkatilan leveys) voi tulla vastaan keulapiikissä ja lyhemmässä punkassa.

      Varsinkin jos on tarkoitus mahduttaa useamman kuin kahden hengen viikon vaatteet, märät pyyhkeet, sadekamppeet, lakanat, peitot/makuupussit jne. voi tilat käydä vähiin.

      Erinomainen purjehdittava, mutta lasten ja vaimon kanssa matkaavalle suosittelisin vähän tilavampaa, vaikka sitten purjehdusominaisuuksien kustannuksella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      61
      5103
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      3202
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      142
      2705
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      16
      2298
    5. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      127
      1814
    6. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1653
    7. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      160
      1451
    8. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1397
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1287
    10. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      104
      1284
    Aihe