Yleisiä ajatuksia neuvojen pyytämisestä ja niihin vastaamisesta

Hei

Minusta täällä on nyt hyvä henki. Yritetään ylläpitää sitä. Laitan tähän muutamia ajatuksia siitä, miten minun mielestäni olisi avun pyytäjän kannalta kaikkein mielekkäintä ajatellen sitä, että kehittyy ratkojana.

Tämä minä teen ihan oman kokemukseni pohjalta ennen kaikkea Punaisten Pelikaanien ratkonnassa. Niitä en ole vähään aikaan enää ratkonut, mutta saatan joskus satunnaisesti ostaakin, jos osoittautuu, että täällä niistä voi hyvässä hengessä käsitellä.

Ostin aluksi vanhoja Punaisia Pelikaaneja, joihin oli olemassa ratkaisut.

Itse tein niin ongelmatilanteissa niin, että en kysynyt suoraa vastausta vaan vastausvaihtoehtoja. Kun olin saanut melko pitkälle, mutta en ollut varma, oliko ratkaisu oikein, kysyin varmistusta. Oliko jokin näistä vaihtoehdoista oikein vai olivatko kaikki väärin. Joskus olin laittanut ensisijaiseksi vaihtoehdoksi väärän., mutta oikea oli mukana. Joskus kaikki olivat väärin ja yritin uudestaan.

Pyysin myös aika usein lisävinkkejä, mutta en suoraa vastausta. Näin jokaisen ratkaisusanan kohdalla jouduin myös itse pohtimaan, mikä siihen tulisi.

Kun sain ratkaisusanan, mutta en sitä ymmärtänyt, kysyin selitystä.

Tässä siis ei anneta suoraa vastausta heti. Ei myöskään selitystä heti. Kummatkin annetaan vain, jos kysyjä niitä pyytää.

Etenin siis asteittain eteenpäin. Tällä tavoin oppii mielestäni parhaiten.

On tässä varjopuolensakin. Tällainen menettely koettelee toisten pinnaan eikä joidenkin pinna aikoinaan kestänyt.

Jotta voi aidosti auttaa toista kehittymään ratkojana, vaaditaan kärsivällisyyttä. Itselläni on ymmärrystä tähän, koska olen menetelmää käyttänyt ja olen toisten kärsivällisyyttä koetellut.

3

88

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen tätä näkökulmaa jo tuonut esille parissa tämän foorumin säikeessä.

Katso:
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16382728/is-viikonloppu-2--3-5-2020--auttamissaie#comment-102465741

https://keskustelu.suomi24.fi/t/16402386/punainen-pelikaani#comment-102466162

Laitoin tämän säikeen vain siksi, että voisimme itse kukin kehittyä avun pyytäjinä ja avun antajina.

Kuten olen kertonut, minä olen saanut parhaiten apua nimimerkiltä "silppuri". Hän osasi antaa apua juuri sen verran kuin tarvitsin, ei liikaa eikä liian vähän. Itse annan joskus liikaa ja joku toinen antaa liian vähän. On todellinen taito osata antaa apua juuri sopivasti.

• Anonyymi

Hienot kaksi viestiä, jotka sopivat loistavasti omalle sivustollesi. Valitettavasti täällä et voi päsmäröidä. Kukin vastailee haluamallaan tavalla, vaikka sinä olisit kuinka toista mieltä asiasta.

• Kirjoitin vain siksi, miten miten minä koen, että itse kukin parhaiten kehittyisi ratkojana. Ei minun vinkkejäni tarvitse noudattaa, jos ei halua.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa

Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.
      Maailman menoa
      142
      5269
    2. Yksi kuoli kolarissa Outokummussa

-toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei
      Outokumpu
      97
      4843
    3. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      51
      4288
    4. Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen

Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti
      Maailman menoa
      7
      3993
    5. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      12
      3791
    6. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      53
      3694
    7. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

, ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      31
      3625
    8. Perussuomalaisiin minä luotan

Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      55
      3373
    9. Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut

Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan
      Maailman menoa
      1
      2383
    10. Anna palautetta kaivatullesi.

Sana on vapaa!
      Ikävä
      191
      2361
    Aihe