Yleisiä ajatuksia neuvojen pyytämisestä ja niihin vastaamisesta

Hei

Minusta täällä on nyt hyvä henki. Yritetään ylläpitää sitä. Laitan tähän muutamia ajatuksia siitä, miten minun mielestäni olisi avun pyytäjän kannalta kaikkein mielekkäintä ajatellen sitä, että kehittyy ratkojana.

Tämä minä teen ihan oman kokemukseni pohjalta ennen kaikkea Punaisten Pelikaanien ratkonnassa. Niitä en ole vähään aikaan enää ratkonut, mutta saatan joskus satunnaisesti ostaakin, jos osoittautuu, että täällä niistä voi hyvässä hengessä käsitellä.

Ostin aluksi vanhoja Punaisia Pelikaaneja, joihin oli olemassa ratkaisut.

Itse tein niin ongelmatilanteissa niin, että en kysynyt suoraa vastausta vaan vastausvaihtoehtoja. Kun olin saanut melko pitkälle, mutta en ollut varma, oliko ratkaisu oikein, kysyin varmistusta. Oliko jokin näistä vaihtoehdoista oikein vai olivatko kaikki väärin. Joskus olin laittanut ensisijaiseksi vaihtoehdoksi väärän., mutta oikea oli mukana. Joskus kaikki olivat väärin ja yritin uudestaan.

Pyysin myös aika usein lisävinkkejä, mutta en suoraa vastausta. Näin jokaisen ratkaisusanan kohdalla jouduin myös itse pohtimaan, mikä siihen tulisi.

Kun sain ratkaisusanan, mutta en sitä ymmärtänyt, kysyin selitystä.

Tässä siis ei anneta suoraa vastausta heti. Ei myöskään selitystä heti. Kummatkin annetaan vain, jos kysyjä niitä pyytää.

Etenin siis asteittain eteenpäin. Tällä tavoin oppii mielestäni parhaiten.

On tässä varjopuolensakin. Tällainen menettely koettelee toisten pinnaan eikä joidenkin pinna aikoinaan kestänyt.

Jotta voi aidosti auttaa toista kehittymään ratkojana, vaaditaan kärsivällisyyttä. Itselläni on ymmärrystä tähän, koska olen menetelmää käyttänyt ja olen toisten kärsivällisyyttä koetellut.

3

63

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen tätä näkökulmaa jo tuonut esille parissa tämän foorumin säikeessä.

Katso:
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16382728/is-viikonloppu-2--3-5-2020--auttamissaie#comment-102465741

https://keskustelu.suomi24.fi/t/16402386/punainen-pelikaani#comment-102466162

Laitoin tämän säikeen vain siksi, että voisimme itse kukin kehittyä avun pyytäjinä ja avun antajina.

Kuten olen kertonut, minä olen saanut parhaiten apua nimimerkiltä "silppuri". Hän osasi antaa apua juuri sen verran kuin tarvitsin, ei liikaa eikä liian vähän. Itse annan joskus liikaa ja joku toinen antaa liian vähän. On todellinen taito osata antaa apua juuri sopivasti.

• Anonyymi

Hienot kaksi viestiä, jotka sopivat loistavasti omalle sivustollesi. Valitettavasti täällä et voi päsmäröidä. Kukin vastailee haluamallaan tavalla, vaikka sinä olisit kuinka toista mieltä asiasta.

• Kirjoitin vain siksi, miten miten minä koen, että itse kukin parhaiten kehittyisi ratkojana. Ei minun vinkkejäni tarvitse noudattaa, jos ei halua.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      80
      2799
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      293
      1610
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1517
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1361
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      401
      1339
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      396
      1273
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1017
    8. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      979
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      854
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      832
    Aihe