Pyörässä ei tarvitse olla valoisaan aikaan heijastimia

Anonyymi

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021250#a1250-2002

"Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa."

Oma pyöräni on urheilukäyttöön tarkoitettu maastopyörä ja toinen on nojapyörä.
Kummallakin treenataan.
Heijastimet ovat kaikissa pyörissä turhia päivällä valoisaan aikaan, koska päivällä pyörän havaitsee ilman heijastimia ja päivällä autoissa ei ole yleensä edes ajovaloja, joilla heijastimet pimeään aikaan havaitaan, vaan huomiovalot, jotka eivät näytä mitään.
Toisaalta ei siinäkään ole järkeä, että heijastimia koko ajan vaihdettaisiin, kun eivät ne ajoa päivällä haittaa.

8

325

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jaaha, itselläni on tällainen rajatapaus. Painoa on 8,6 kg, vaihteita tarpeeksi, mutta onko tämä rakennettu urheilu tai kilpailukäyttöön? Luulisin, että kuntoilukäyttöön. 50-vuotias kuski ei ainakaan koe urheilevansa vaan kuntoilevansa. Heijastimia ei tosiaan ole, jäivät aikoinaan siihen pyörän mukana tulleeseen tarvikepussiin. Mietinkin tässä joskus, että mahtaako poliisisetä torua kun ei tullut rihkamaa kiinnittäneeksi pyörään. No pimeään aikaan en tuolla pyörällä ajele, kun ei siinä lamppuakaan ole.

• Anonyymi

Voithan sanoa, että se on kilpa urheilukäyttöön tarkoitettu ja onhan se kansantaloudellisestikin suotavaa pitää kuntoa yllä treenaamalla, että sen rinnalla heijastimilla ei ole juurikaan merkitystä.
        Yhteiskunnalta säästyy suuret summat verorahaa, jos ihmiset treenaavat pyörällä kuntoaan, kuin että makaisivat sohvalla kunnottomina ja tulisi elintaso sairauksia.
        Eipä ole poliisi puuttunut meikäläisenkään maastopyörään vaikka on poliisiauto ihan läheltä mennyt ja ei ole minkään maan heijastinta ja poliisi on varmasti nähnyt pyöräni.
        Hämärässä ja pimeässä ajaessani on pyörässä tehokas etuvalo ja takavalo.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Tässä tuo lain kohta uuden lain mukaan:

" Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu- eikä sivuheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa."

Poljinheijastimia ei enää vaadita. Eihän myytävissä polkimissa ole nykyään sellaiselle paikkaakaan.

Mainitaan :
        "Polkupyörässä saa olla ruskeankeltaiset poljinheijastimet."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä tuo lain kohta uuden lain mukaan:

" Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu- eikä sivuheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa."

Poljinheijastimia ei enää vaadita. Eihän myytävissä polkimissa ole nykyään sellaiselle paikkaakaan.

Mainitaan :
        "Polkupyörässä saa olla ruskeankeltaiset poljinheijastimet."

retromallisessa peltirunkoisessa raaserissa pitää olla heijastimet, alumiinirunkoisessa painotodistus mukana ja muovinen menee läpi sellaisenaan ilman heijastimia.

• Anonyymi

Minä ajan polkupyörällä ainoastaan humalassa. Hyrrävoima pitää pystyssä, kun vauhtiin pääsee. Autoilijat väistää aina kohtelijaasti, kun vauhdilla painan risyeykseen.

• Anonyymi

Huono provo. Ei jatkoon.

• Anonyymi

Miten muuten lain mukaan vaihteet lasketaan? Eri välityssuhteet vai eturattaiden määrä x takarattaiden määrä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      179
      1702
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      109
      903
    3. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      745
    4. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      97
      666
    5. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      207
      644
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      133
      618
    7. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      48
      566
    8. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      50
      548
    9. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      546
    10. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      16
      522
    Aihe