Muistaakos kukaan Helmin Kauppaa Toivalassa? Taisi olla toiminnassa joskus 90 luvulla? Muutamia kertoja muistaakseni oli sellainen tapahtuma, kuin "Paejankiäntäjäiset"? Mitähän itse kauppiaalle Helmille ja hänen miehelleen Hannulle kuuluu?
Helmin Kauppa Toivala
17
1784
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä muistan hyvin Helmin kaupan ja Paejankiäntäjäesetkin. Poikasina usein käytiin koulun jälkeen Helmiltä herkkuja ostamassa. Taitaa Helmi olla jo aika vanha jos vielä elossa on. Toivalassahan oli myös Seppäsen kauppa vallantiellä entisen postin ja baarin vieressä. T: Toivalan poika
- Anonyymi
Mikäs se baarin nimi oli? Tuohikontti tms?
- Anonyymi
Loppuaikaan ainakin oli Kaktus pub nimeltään. T: sama Toivalan poika
- Anonyymi
Helmin kauppaan tehtiin remonttia joskus - 80-luvulla. Tai ei se enää ollut kauppana, vaan asuinkäytössä. Kävin siellä remontin aikana. Aivan tomera rakennus se silloin oli.
- Anonyymi
Oli kauppana ainakin 90-luvun lopulle jolloin sen tilalle tuli Niirasen kylmäkonehuolto. Helmi lopetti vähän ennen sitä kaupan pidon. Muistan ajan koska olin siihen aikaan yläasteella ja jossain työharjottelussa kaupalla.
- Anonyymi
Sittenhän oli tosissaan Seppäsen kauppa Ylä-Toivalassa. Oliko Seppäsen Jussin isä, joka piti sitä ja taisipa Jussikin olla kaupalla? Voi voi niitä aikoja.
- Anonyymi
Toivalasta muistan.
Tenhuset.
Lyytikäiset.
Hoffreenit.
Vitkopit.
Ruusenperit.
Lappalaiset.
Kekäläiset.
Heikurat.
Kukkoset.
Tiilikaiset.
Rantaset.
Martikaisen kauppa.
Osuuskauppa.
Uuhimäki.
Rantatoivala.
Käsityökoulu.
Toivalan metsäkoulu.
Kaikia ei tule mieleen.- Anonyymi
Missä olivat nuo Martikaisen kauppa ja osuuskauppa? Itse muistan vaan Seppäsen kaupan ja Helmin kaupan, olen sinua nuorempi jonkun verran varmaan. Seppäsen kaupan talossa oli myös Valtikka niminen kioski joskus vuosituhannen vaihteessa.
- Anonyymi
Aappolassakii oli kauppa joka oli tunnettu siitä, että se oli aena aaki. Ei taida enää tällaisia kauppoja olla missään...
- Anonyymi
Kaupat olivat vanhan toivalantien varrella.
Osuuskauppa lähellä juna-asemaa ja Mrtikaisen kauppa vanhan toivalantien loppupäässä,ennen viitostien liittymää.
Saattaa olla rakennukset pystyssä vieläkin.
Nyt en ole vuosikausiin sielläpäin liikuskellut.
Siellähän oli myös pieni urheilukenttä,jossa käytiin palloa potkimassa,
tais olla kentän lähellä baari,vai kauppa,siellä käytiin silloiset jaffat juomassa.
Kun viimeksi alueella kävin,niin ompa rakennettu paljon omakotitaloja.
Ei meinannt paikkaa tuntea,on vuosikymmenten saatossa muuttunut.- Anonyymi
Joo nyt tiedän mitä taloja tarkoitat kaupoilla. Urheilukenttä oli varmaan Tanhulan kenttä joka on olemassa vieläkin. Siitä koululle päin vähän matkaa oli baari vielä kun olin koulussa. Pyöreälahdessa käytiin uimassa myös ja siinähän on uimaranta vieläkin Jälän rannassa.
Taloja on kyllä noussut kuin sieniä sateella 2000 luvun aikana.
Lähes koko ikäni olen Toivalassa asunut eli 35v ja tykkäsin paikasta enempi sillon kun ei ollut näin täyteen rakennettu. Sillon lähes kaikki tunsivat toisensa ja nyt ei juuri kukaan morjesta kylällä. Vanha maankaatopaikkakin on rakennettu täyteen, siellä käytiin pentuina ilmakiväärillä räiskimässä ja tupakanpolttoa treenaamassa.
- Anonyymi
Edelliseen vielä lisäystä.
Toivalan vanha kansakoulu on varmaan vieläkin pystyssä ja käytössä
Sitten uimassa käytiin pyöreälahdessa.
Uimarannan vieressä oli pyykkilaituri,en muista kenenkä se oli.
Siellä oli rannassa muutamien asukkaiden soutuveneitä. - Anonyymi
Uimapaikasta käytettiin Pyöreälahti nimeä.
Kuitenkin jotkut kutsuivat sitä myös Ympyrälahdeksi.
No oli kumpi tahansa,niin samassa paikassa tuli käytyä molskimassa. - Anonyymi
Sitten tämä ikävä onnettomuus,joka sattui muutama vuosi takaperin.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001125679.html
https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/raideliikenneonnettomuuksientutkinta/2016/VeQpQEWKH/R2016-E2_Siilinjarvi_-_Raportti_alustavasta_tutkinnasta.pdf - Anonyymi
Muistaako kukaan Helmin kauppaa Toivalasta.
- Anonyymi
No ei, oon asunu täällä vasta kymmenen vuotta. En muista, en.
- Anonyymi
Onpa typeriä kysymyksiä. Ketä kiinnostaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673447- 152096
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231490Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701241- 441211
- 371121
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381063Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 47994
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.39974