Aina silloin tällöin ehkä kuitenkin kannattaa miettiä

Anonyymi

esimerkiksi sitä että kuinka kehittynyt se oma ymmärrys ja ylipäänsä musikaalisuus on? Jos Melartin on omasta mielestä suurempi säveltäjä kuin Sibelius niin voi olla varma että ei ehkä kannata kovin usein jakaa omia käsityksiään kovinkaan viisaina mielipiteinä. Nimitääin Melartinin fanittaminen on sitä samaaa jos pitäisi 3 divarin pistepörssin voittajaaa suurempana kiekkoilijana kuin vaikkapa Koivun Veljeksiä. EI siis järjen hiventäkään.

MInkäs sille voi jos se omakorva ja maku ei ole kehityttynyt. EI mitään sille voi. Mutta ajattelemalla voisi ymmärtää missä se oma taso menee. NImitäin Sibelius on tunnustettu ylivoimaiseksi suomalaiseksi säveltäjäksi. Tästä voi päätellä, -jos kuitenkin itse Fanittaa enemmän erkkiä, että oma maku ja ymmärrys ei ole täten normaalilla tasolla.

Ja jos on pakkomielle jatkuvasti sylkeä tänne beatles palstalle ja vähätellä kevyttä musiikkia, niin tässä on kyse fasistisuudesta ja pakkovallalla leikkimisestä. Pitäisi antaa toisten kuunnella mitä haluavat, eikä koko ajan yrittää käännyttää toisia omaan uskoonsa kuin lahkosaarnaaja konsanaan.

Se että on maannut 2 tuntia sängyllä ja kokenut jonkinlaisen psyykkisen tilan jota kuvaaa kehosta irtaantumiseksi ei todista mozartista yhtään mitään. On kyse kehosta irtaantumisesta eikä musiikista.

Yleisesti klassisen musiikin piireissä mozart tunnetaan kevyenä ja jopa lapsellisena säveltäjänä.

EI sinulla ole auktoriteettia täällä Beatles palstalla. Kannattaisi varmaan keskittyä hommaamaan itsensä pois sieltä sairaalasta. AInakin järkevänpää kuin tänne kirjoittelu. ajanvietteenä nääs.

sib F.

55

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      - Yleisesti klassisen musiikin piireissä mozart tunnetaan kevyenä ja jopa lapsellisena säveltäjänä.

      .... Öh, oikeasti Mozart on vuosisadasta toiseen tutkituimpia, esitetyimpiä, arvostetuimpia ja toisten säveltäjien korkeimmalle noteeraamia säveltäjiä, hänen ylivertainen melodinen taitonsa sekä musiikillinen monipuolisuutensa riittivät kohottamaan hänet sijalle 3 New York Timesin arvostetussa säveltäjä-listauksessa. Aivan a-luokan huippunimi. Oli kyse oopperasta, konsertosta, sinfoniasta tai kvartetosta, niin alan kirjallisuus käsittelee Mozartia yhtenä etevimmistä ja nerokkaimmista säveltäjistä, kautta koko musiikin historian. Mozart ei ole millään tavalla kevyt, vaan raskaimman teknisen osaamisen jättiläinen, kontrapunktin harvoja suurnimiä ja romantikkojen veroinen sointiajattelija.

      Mozartin keveys on pelkkä pintavaikutelma, ja silloinkin on kuunnellut vääriä teoksia, eli ei esim. dissonanssikvartettoa, c-mollimessua, requiemia, 15. kvartettoa, Don giovannia.

      • Anonyymi

        Mozart on tosiaan eräs musiikinhistorian suurimpia neroja joiden musiikki tuottaa katharsiksen.


    • Anonyymi

      Ensinnäkään en ole sairaalassa vaan erillisessä kuntoutusyksikössä ja toisekseen Melartinin musiikissa on enemmän sitä olennaisinta ts. emotionaalista syvyyttä ja syvyysperspektiiviä kuin sibeliuksen sinfonioissa jonka oivalsin vasta varttuneempana kypsemmällä iällä jolloin arvostelukykyni oli täysin kehittynyt arvioimaan asiaa.

      Melartin oli hyvin tunnustettu ja ihailtu säveltäjä suomessa 1900 luvun alkupuolella mutta sitten hänet unohdettiin kuten Bach aikoinaan. Nyt on vasta koittanut uusi Melatin renesanssi Melartinin sinfonioiden puhtaaksikirjoitusprojektin myötä joka alkoi jo 2007 ja hänen sinfonioitaan on ollut aiikomus saada soitettavaksi myös ulkomailla.

      Aikoinaanhan Melartinin sinfonia numero 4 sai hyvän vastaanoton peräti berliinin filharmoniassa ja 3. sinfoniaa esitettiin eri puolilla eurooppaa. Melartin ei missään nimessä edusta mitään 3. divaria niin kuin joku Oskar Merikanto vaan kuuluu sinfonikkojemme kärsikastiin. niin Ranta-Meyer kuin J kyllönenkin pitävät Melartinin sinfonioita yhtä hyvinä kuin Sibeliuksen , minä tosin parempina.

    • Anonyymi

      niin, se on sinun mielipiteesi että Melartin on parempi kuin sibelius. SInä et ole koko maailma. Ehkä tämä jonakin päivänä sinulle valkenee.

    • Anonyymi

      Mutta pitäisikö sinun Sibeliusforever nöyrtyä ja myöntää, että mielipiteesi Bachista, Wagnerista, Schubertista, Haydnista, Melartinista, Chopinista, Mozartista ja muista säveltäjistä perustuu hyvin vähäiseen kuuntelumäärään, hyvin nopeasti tehtyihin johtopäätöksiin ja lapselliseen (melodialähtöiseen) arviointitapaan? Kun haukut Wagneria ja Bachia, osoitat nimittäin kelle tahansa sen, että et ole musiikillisesti kovinkaan kartalla. Sinun pitäisi ahkerasti alkaa selvittää, miksi klassisen musiikin säveltäjät ovat niin arvostettuja. Se ei poista sitä, että Beatles on hyvä rock-bändi ja sinulla on oikeus rakastaa sen musiikkia. Kasvaisit kuitenkin aikuiseksi ja lopettaisit kaikenlaiset rahvaat hölinät taitavista säveltäjämestareista.

    • Anonyymi

      Hevonpaskaa jauhat Kuten sir simon rattlekin sanoi on wagner yhtä hevonpaskaa, samaaa sanoi Glenn Gould kovin monesta " säveltäjämestarista". eli ihan turha inistä että jotenkin olisin yksin mielipiteeni kanssa.

      Ei kannata kovin paljon inistä jos todella pitää melartinia sibeliusta suurempana. todella naurettaavaa.

    • Anonyymi

      Hevonpaskaa jauhat Kuten sir simon rattlekin sanoi on wagner yhtä hevonpaskaa, samaaa sanoi Glenn Gould kovin monesta " säveltäjämestarista". eli ihan turha inistä että jotenkin olisin yksin mielipiteeni kanssa.

      Ei kannata kovin paljon inistä jos todella pitää melartinia sibeliusta suurempana. todella naurettaavaa.

      Lisäksi ethän sinä voi tietää että tunnen läpikohtaisesti esimerkiksi sibeliuksen chopinin ja monet muut. En kai minä muuten tänne kirjoittaisi jos en todella tuntisi mozartinkin tuotantoa. On typerää arvioida mitä joku on kuunnellut ja mitä ei.

      Ehkä jumala kompleksisi joskus helpottaa..

      • Anonyymi

        Minä arvostan Melartinin sinfonioita Sibeliuksen sinfonioita enemmän koska olen saanut niistä suurempia emotionaalisia kokemuksia. Sibeliuksen sinfoniat eivät ole vaikuttaneet tunteisiini oikeastaan mitenkään emotionaalisessa köyhyydessään.


    • Anonyymi

      Juu, mutta sen asian oivaltaminen että vaikka sinä et koe sibeliusta kuunnellessasi mitään niin lähes kaikki muut kokevat ja tuntevat.

      • Anonyymi

        Tuskinpa läheskään kaikki muut edes kuuntelevat Sibeliuksen sinfonioita saati pitävät niistä.
        Mitä Mozartiin tulee niin en tiedä onko mozart hyvä vai huono säveltäjä mutta ainakin hänen pianokonserttonsa hidas osa on tehnyt minuun suuremman vaikutuksen valon ja rakkauden atmosfäärin täysin valtoihinsa ottaneessa hurmiossaan kuin kenenkään toisen säveltäjän musiikki saati mikään vaisu kirjallinen tuote vaikkakin suurimmat heistä joista gould ei myöskään juuri pitänyt pääsivät lähimmäksi tuota kosmista rakkauden tunnetta


    • Anonyymi

      Ei ole SInun päätettävissäsi kuka Suomalainen säveltäjä on ylivoimaisesti esitetyin konserteissa niin suomessa kuin ympäri maailman. "tuskimpa läheskään kaikki muut edes kuuntelevat sibeliusta-....." eihän ihminen voi väittää asioita jotka eivät ole totta.

      Melartin painui unholaan koska hänen musiikkinsa ei kestänyt eikaa. Tälle tapahtumalle oli syynsä.

      • Anonyymi

        Melartin on noussut unoholasta hiljattain ja kyllä jussi jalas silti johti Melartinia myöhemminkin.


      • Anonyymi

        Mielestäni Melartinin musiikki on kestänyt aikaa paremmin kuin Sibelius ontoissa ja emotionaalisesti tyhjissä sinfonioissaan. Nythän käsillä on suururakka Melartinin 360 laulun esittämiseksi kun Sibelius sävelsi vain noin 109 laulua. Melartinin unohduksesta nostetut sekakuorolaulut esitettiin viime vuonna ja löydettiin myös meiran näytelmämusiikki teatterimuseon arkistosta. Aikoinaan fanfare musiikkilehti kirjoitti että Melartin on aliarvostettu säveltäjä arvostellessaan leonoid grinin levyttämiä Mellun sinfonioita jotka ovat lehynnettyjä versioita alkuperäisistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni Melartinin musiikki on kestänyt aikaa paremmin kuin Sibelius ontoissa ja emotionaalisesti tyhjissä sinfonioissaan. Nythän käsillä on suururakka Melartinin 360 laulun esittämiseksi kun Sibelius sävelsi vain noin 109 laulua. Melartinin unohduksesta nostetut sekakuorolaulut esitettiin viime vuonna ja löydettiin myös meiran näytelmämusiikki teatterimuseon arkistosta. Aikoinaan fanfare musiikkilehti kirjoitti että Melartin on aliarvostettu säveltäjä arvostellessaan leonoid grinin levyttämiä Mellun sinfonioita jotka ovat lehynnettyjä versioita alkuperäisistä.

        Melartinilta jäi kesken 7., 8. ja 9. sinfonia. Miten suuri sinfonikko hänestä olisikaan tullut näiden teosten myötä voi vain kuvitella. Olisi jättänyt Sibeliuksen vielä enemmän varjoonsa.


    • Anonyymi

      yep. ja edelleen. se että sinä olet sitä mieltä että melartin on suurempi kuin sibelius ei merkitse mitään , koska 95 prosenttia suomalaisista on toista mieltä ja ymmärtää sibeliuksen nerokkuuden.

      EI tieteessäkään päde se minkälaisia mielipiteitä jollakin yksittäisellä kaverilla on, eikä täten myöskään taiteessa

      • Anonyymi

        Jos 95% "ymmärtää" Sibeliuksen "nerokkuuden" merkitsee se valitettavasti sitä ettei hän mikään suuri säveltäjä koskaan ole ollutkaan sillä todellisia neroja ja heidän tuotteitaan vain harva todella ymmärtää Sibeliuksen pudotessa korkeakulttuurista populaarimusiikin kategoriaan sillä suuroin osa saa tietoa neroista vain välillisesti ja senkin he omaksuvat vain hyvässä uskossa.


    • Anonyymi

      Sillä tavalla. Diagnoosi : narsismisi kukkii. Varo vaan, muut eivät ehkä kuitenkaan allekirjoita lapsellisiasi näkemyksiä.

      • Anonyymi

        Melartin on kyllä suvereenisti paras sinfonikko pohjoismaissa romanttisen intohimoisessa ja vuolaan melodisessa monumentaalisessa arkkitehtonisessa sinfonisessa muotoajattelussaan ja kontrapunktisessa ajattelussaan ja jussi jalaksen johtamaa viidennen a molli sinfonian tulkintaa kuunnellessa kohottauduin spontaanisti kuin suuresta ilmestyksestä ällistyneenä välittömästi ylös kohti korkeuksia ja häikäisevää valoa sostan ankean apaattisen ja kitchimäisen viidennentoista sinfonian jälkeen henkeä haukkoen ja käsittämättömän pakahtuneena melartinin musiikin jopa schubertin mieliin suggeroivasta romanttisesta kauneudesta kuten kolmattakin F duuri sinfoniaa joten korkeimmilla luovan työn ja ylivertaisten psyykkisten suoritusten indikaattoreilla mitattuna suomen ei tarvitse hävetä itseään korkeakulttuuristen säveltaiteen saavutusten alueella.

        Tulee hieman Sibeliuksen käpäiset ja naiivin diatoniset lyhyet ja tautologiset nynnymäisen dementikkomaiset kolmisävelaiheluritukset mieleen vääräoppisella evige tremololla höystettynä jonka ei pitäisi enää millään muotoa kuulua yhdenksäntoistasataa luvun professionalistiseen ja heti kerralla jatkuvampien ja kompleksisempien teemojen musiikilliseen estetiikkaan ja esmes Tuukkasen aaltomainen hivelevän kaunis pitkälinjainen melodiikka lähes impressionistisessa pehmeydessään rantahiekkaan lyövien liplattavien laineiden kevyesti hyväilevässä tyynen meren syleilyssä ennen myrskyä rakastavan parin noustua laivaan jonka sumutorvet tuuttaavat kerran tai kaksi kuumottavassa auringonpaisteessa laivan irtaantuessa rannasta ja suunnatessa hiljaa lipuen kohti avomerta kuoron ylimaallisen kauniin ja eteerisen laulu saattelemana on verrattomasti kaunopuheisempaa ja kiehtovampaa sinfonista musiikkia ohjelmallisistakin tendensseistä huolimatta tuukkasen meri sinfoniassa kuin siban primitiivinen ja amatöörimäisen heikko muotokieli ja steriloitu tematiikka tämän tönkkösuolatulle sillille maistuvassa maan matojen ja misäärin viidennessä c duuri muinaismuistosinfoniassaan tematiikan onttoudesta, sävelkielen konservatiivisuudesta ja tremolandon yliannostuksesta johtuen.


    • Anonyymi

      Hienon Narsistin kukkasen kirjoitit taas , ei muuta kuin kehosta irti mUzartin voimalla ja uudella Reseptillä lisää piltsuja hakemaan!! Ei auta edes Erkki.

      • Anonyymi

        Ei kyse ole narsismista, kerroin vain totuuden.


      • Anonyymi

        Suurimmat ja syvimmät transsinomaiset transsendentaaliset yli-inhimilliset psykofyysiset kokemukset olen saanut Mozartin universaalista musiikista ja Melartinilta kuuntelin 6.elementtisinfonian avausosaa maa suu ammollaan, polte rinnassa, ällistyneenä ja lumoutuneena sen valtavasta ja järisyttävästä surumarssirytmissä etenevästä paatoksestaan jyrisevine klustereineen jalaksen tulkintana tuubista. Kukaan toinen suomalainen säveltäjä ei liene sinfoniassaan luonut koskaan mitään yhtä vavahduttavaa ja mahtavaa metafyysistä kammoa ilmentävää apokalyptistä visiota.

        Sibeliuskin on pinnallista nuor klassista staattista kitchinomaista diatonista nypläystä kolmisävelaiheidensa lähes minimalistisessa mosaiikissa ilman pitkälinjaisten romanttisesti poltteisten laulavien teemojen ekspressiivistä melodista kauneutta ja hurmiota joita nyt vain suuret suomalaiset säveltäjät kuten melartin, tuukkanen, fougstedt, aaltonen, karjalainen ym. Taitavat Schubertin lisäksi.sibelius ei nappaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurimmat ja syvimmät transsinomaiset transsendentaaliset yli-inhimilliset psykofyysiset kokemukset olen saanut Mozartin universaalista musiikista ja Melartinilta kuuntelin 6.elementtisinfonian avausosaa maa suu ammollaan, polte rinnassa, ällistyneenä ja lumoutuneena sen valtavasta ja järisyttävästä surumarssirytmissä etenevästä paatoksestaan jyrisevine klustereineen jalaksen tulkintana tuubista. Kukaan toinen suomalainen säveltäjä ei liene sinfoniassaan luonut koskaan mitään yhtä vavahduttavaa ja mahtavaa metafyysistä kammoa ilmentävää apokalyptistä visiota.

        Sibeliuskin on pinnallista nuor klassista staattista kitchinomaista diatonista nypläystä kolmisävelaiheidensa lähes minimalistisessa mosaiikissa ilman pitkälinjaisten romanttisesti poltteisten laulavien teemojen ekspressiivistä melodista kauneutta ja hurmiota joita nyt vain suuret suomalaiset säveltäjät kuten melartin, tuukkanen, fougstedt, aaltonen, karjalainen ym. Taitavat Schubertin lisäksi.sibelius ei nappaa.

        Melartinin sinfonioissa ja muissa keskeisissä sävellyksissä mutta myös muiden merkittävien säveltäjiemme teoksisssa on usein sellaista sisäistä emotionaalista voimaa joka kasvaa Sibeliuksen frigidiä klassismia suurempaan hehkuun vaikka jäkimmäistä kuuluu perusteetta väitettävän suomen suurimmaksi säveltäjäksi.


    • Anonyymi

      niin, se asia, että sinä et kykene ymmärtämään, että sinä et yksin päätä sitä kumpi on parempi melartin vai sibelius.

      Mutta minkäs ihminen narsismilleen voi.

      joonas koskela ei ole parempi jalkapalloilija kuin Messi, vaikka sinä sellaista väittäisit. Sama periaate pätee musiikkiin. ja musiikin arvioinnissa. sinun henk. koht emotionaalisilla kokemuksillasi ei ole arviointi perustetta.

      ne ovat vain yhden ihmisen käteen vedon tuote.

      • Anonyymi

        Ensinnäkin maailma on vain sen yhden langan varassa joka on se tajunta jossa se kulloinkin esiintyy, siksi toisekseen en ole tumputtanut vuosikausiin kertaakaan ja arvio melartininparemmuudesta sibeliukseen nähden perustuu omakohtaisiin pakahduttaviin emotionaalisiin kokemuksiin joita olen Melartinista saanut kun Sibelius ei ole vaikuttanut tunteisiin kohottavasti lainkaan ja sillä perusteella hän on heilkompi ja huonompi säveltäjä kuin Melartin.


    • Anonyymi

      Narsisti mieti aloitusta.

    • Anonyymi

      Tomorrow never dies

    • Anonyymi

      Joka ainut kuuluisa klasari oli kovan luokan musiikkijätkä, jotka hallitsivat esimerkiksi äänenkuljetuksen, soinnutuksen, melodiikan, fuugat, kehittelyn, monenlaisia muotoja ja tyylejä, orkestroinnin, eri soittimien lainalaisuudet ja musiikin filosofiaa.

      Jos ei anna näille asioille mitään arvoa, ei voi kyllä musikaalisuudella kerskailla. John Lennon ja Paul McCartney tarvitsivat jopa pienien sovitusten tekemiseen apua ja ammattilaisen tukea. Ei heillä yksinkertaisesti riittänyt osaaminen ja eivätpä veijarit nuottejakaan osanneet. Intuitiivinen lahjakkuus kantoi heitä vain pienien 2 minsan laulujen tekemiseen. Klassisiin säveltäjiin on turhaa verrata missään mielessä, sillä vaikka joillain popsäveltäjillä on kykyä sävelmän tekoon (joka on yksi miljoonasta taidosta musiikkimaailmassa), Schubert, Mozart ja Bach pesevät nämä siinäkin aivan 100-0. Brian Wilson Beach Boysista sentään teki puhallin- ja jousisovituksensa itse, ja hänellä oli tyylikästä korvaa harmonialle.

      • Anonyymi

        Hyvin sanottu.


    • Anonyymi

      Sen ymmärtää jos ihminen on henkisesti vajaa ja hoidossa, mutta ihan vaan tiedoksi että esimerkiksi Paul McCartney teki useat sovituksenasa nuotti nuoitilta ihan itse.

      Schubertin sävelkieli on kehittymätöntä ja mautonta, aivan sama mitää tuubia ja klooneja hän onsäveltänyt, 1900 merkittävin ja ylivoimaisesti merkittävin sekä kuunnelluin mussiikki on Beatlesia. ja syystä.

      • Anonyymi

        Beatlesin mitättömät ja halpahintaiset popkappaleet ovat kamalinta skeidaa mitä olen kuullut ja täällä Aurorassakin mielisairaiden suosiossa kun sellaista tuubaa ei terveet kestä kuunnella. Schubert on parhaimmillaan taivaallista musiikkia joka pisimmälle vietynä ennakoi jo Wagneria tai jopa impressionismia ja jonka 9. suurta c duuri sinfoniaa olen joskus nuorempana kuunnellut valtaisassa hurmiossa eikä siihen valtavaan emotionaaliseen kokemukseen voi verrata muiden kuin mozartin ja beethovenin aikaansaannoksia jotka tuottavat katharsiksen. myös mm. keskeneräinen h molli sinfonia on vavahduttava teos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Beatlesin mitättömät ja halpahintaiset popkappaleet ovat kamalinta skeidaa mitä olen kuullut ja täällä Aurorassakin mielisairaiden suosiossa kun sellaista tuubaa ei terveet kestä kuunnella. Schubert on parhaimmillaan taivaallista musiikkia joka pisimmälle vietynä ennakoi jo Wagneria tai jopa impressionismia ja jonka 9. suurta c duuri sinfoniaa olen joskus nuorempana kuunnellut valtaisassa hurmiossa eikä siihen valtavaan emotionaaliseen kokemukseen voi verrata muiden kuin mozartin ja beethovenin aikaansaannoksia jotka tuottavat katharsiksen. myös mm. keskeneräinen h molli sinfonia on vavahduttava teos.

        Kyllä, kun New York Times listasi kaikkien aikojen säveltäjät arvostetussa ja huolellisessa listassaan, olivat Schubert, Mozart ja Beethoven aivan kärkisijoilla. Sijoilla 4, 3 ja 2. Sijan yksi kaappasi Bach. Makuasioita, makuasioita. Mutta se, että Beatles jää kauksi näiden huippusuperyli-megajättiläisten alapuolelle, on fakta. Mutta jos ei jaksa musiikkiin perehtyä, niin voi luukuttaa pikkupoppia koko ikänsä. Oma menetys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, kun New York Times listasi kaikkien aikojen säveltäjät arvostetussa ja huolellisessa listassaan, olivat Schubert, Mozart ja Beethoven aivan kärkisijoilla. Sijoilla 4, 3 ja 2. Sijan yksi kaappasi Bach. Makuasioita, makuasioita. Mutta se, että Beatles jää kauksi näiden huippusuperyli-megajättiläisten alapuolelle, on fakta. Mutta jos ei jaksa musiikkiin perehtyä, niin voi luukuttaa pikkupoppia koko ikänsä. Oma menetys

        Hyvin todettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, kun New York Times listasi kaikkien aikojen säveltäjät arvostetussa ja huolellisessa listassaan, olivat Schubert, Mozart ja Beethoven aivan kärkisijoilla. Sijoilla 4, 3 ja 2. Sijan yksi kaappasi Bach. Makuasioita, makuasioita. Mutta se, että Beatles jää kauksi näiden huippusuperyli-megajättiläisten alapuolelle, on fakta. Mutta jos ei jaksa musiikkiin perehtyä, niin voi luukuttaa pikkupoppia koko ikänsä. Oma menetys

        New York Times, niitten toimitus on Siinai vuoren huipulla ja aina kun uusi lehti ilmestyy salamat lyö ja ukkonen jyrisee ja jokaisesta lehdestä ilmaantuu erään palavan pensaan taakse kivitauluihin hakattu versio, siksi jos NY Times jotain paremmuusjärjestyksiä ilmoittaa vaikkapa säveltäjille niin roviolle ne jotka muuta mieltä asiasta ovat.

        Mitä tulee säveltämisen paremmuusjärjestykseen niin alasarja sinfoniat ja muu orkesterimusiikki top 3:sen muodostaa Beethoven, Sibelius ja Tsaikovski, yhden hitin Schubert kuuluu jonnekkin sijat 5 - 10 välille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        New York Times, niitten toimitus on Siinai vuoren huipulla ja aina kun uusi lehti ilmestyy salamat lyö ja ukkonen jyrisee ja jokaisesta lehdestä ilmaantuu erään palavan pensaan taakse kivitauluihin hakattu versio, siksi jos NY Times jotain paremmuusjärjestyksiä ilmoittaa vaikkapa säveltäjille niin roviolle ne jotka muuta mieltä asiasta ovat.

        Mitä tulee säveltämisen paremmuusjärjestykseen niin alasarja sinfoniat ja muu orkesterimusiikki top 3:sen muodostaa Beethoven, Sibelius ja Tsaikovski, yhden hitin Schubert kuuluu jonnekkin sijat 5 - 10 välille.

        Sibelius ei todellakaan ole Schubertia merkittävämpi sinfonikko. Siinä missä Schubertin 9. suuri C duuri sinfonia sai valtaisaan hurmioon sibeliuksen tyhjänpäiväinen frigi klassismi jättää kylmäksi. Melartinkin on huomattavasti suurempi sinfonikko kuin Sibelius romanttisessa hehkussaan. Tämä on totuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sibelius ei todellakaan ole Schubertia merkittävämpi sinfonikko. Siinä missä Schubertin 9. suuri C duuri sinfonia sai valtaisaan hurmioon sibeliuksen tyhjänpäiväinen frigi klassismi jättää kylmäksi. Melartinkin on huomattavasti suurempi sinfonikko kuin Sibelius romanttisessa hehkussaan. Tämä on totuus.

        Schubert on 3 parhaan sakissa sinfonikkona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        New York Times, niitten toimitus on Siinai vuoren huipulla ja aina kun uusi lehti ilmestyy salamat lyö ja ukkonen jyrisee ja jokaisesta lehdestä ilmaantuu erään palavan pensaan taakse kivitauluihin hakattu versio, siksi jos NY Times jotain paremmuusjärjestyksiä ilmoittaa vaikkapa säveltäjille niin roviolle ne jotka muuta mieltä asiasta ovat.

        Mitä tulee säveltämisen paremmuusjärjestykseen niin alasarja sinfoniat ja muu orkesterimusiikki top 3:sen muodostaa Beethoven, Sibelius ja Tsaikovski, yhden hitin Schubert kuuluu jonnekkin sijat 5 - 10 välille.

        Schubertin omana aikana Erlkönigin D 328 jälkeen esitetyin teos oli mieskvartetto tai kuorolaulu die nachtigall D 724 joko pianon tai kitaran säestyksellä. minusta D 740 Fruhlinsgesangissa on vieläkin tarttuvampi melodia. ja onhan sinfonioissakin useampiakin hittejä, 5., 8. ja 9. sinfuunia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        New York Times, niitten toimitus on Siinai vuoren huipulla ja aina kun uusi lehti ilmestyy salamat lyö ja ukkonen jyrisee ja jokaisesta lehdestä ilmaantuu erään palavan pensaan taakse kivitauluihin hakattu versio, siksi jos NY Times jotain paremmuusjärjestyksiä ilmoittaa vaikkapa säveltäjille niin roviolle ne jotka muuta mieltä asiasta ovat.

        Mitä tulee säveltämisen paremmuusjärjestykseen niin alasarja sinfoniat ja muu orkesterimusiikki top 3:sen muodostaa Beethoven, Sibelius ja Tsaikovski, yhden hitin Schubert kuuluu jonnekkin sijat 5 - 10 välille.

        Mozart ja Haydn kuuluvat ilman muuta kärkisijoille ohi Sibeliuksen..


    • Anonyymi

      Tuliko itku kantelupukki, voi äiti auttaa sua! kyllä ne pahat viestit poistetaan.

    • Anonyymi

      Valitettavasti Sibelius on vain kovin yliarvostettu säveltäjä eikä hän millään muotoa ansaitsisi osakseen tullutta suitsutusta.

      • Anonyymi

        Niin, on se niin väärin kun yhden suomalaisen säveltäjän musiikki on tunnettua ja arvostettua ympäri planeetan.

        Ja mikä oli hänen vikansa tai virheensä?, sekö että sävelsi mailman suosituimman konserton? Vaiko se että sinfonioistaan julkaistaan yhä uusia ja uusia levytyksiä? Vaiko se että laulunsa elävät ihmisten arjessa?

        Vaiko se että Karelia sarjansa tai Valse triste tai Elegia tai moni muu sävellyksensä yksinkertaisesti vain on niin hyvää musiikkia että sukupolvi sukupolven jälkeen haluaa niitä kuulla, ja että jos on musiikin ammattilainen myös esittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, on se niin väärin kun yhden suomalaisen säveltäjän musiikki on tunnettua ja arvostettua ympäri planeetan.

        Ja mikä oli hänen vikansa tai virheensä?, sekö että sävelsi mailman suosituimman konserton? Vaiko se että sinfonioistaan julkaistaan yhä uusia ja uusia levytyksiä? Vaiko se että laulunsa elävät ihmisten arjessa?

        Vaiko se että Karelia sarjansa tai Valse triste tai Elegia tai moni muu sävellyksensä yksinkertaisesti vain on niin hyvää musiikkia että sukupolvi sukupolven jälkeen haluaa niitä kuulla, ja että jos on musiikin ammattilainen myös esittää.

        En sano että se olisi moraalisesti jotenkin väärin vaan se on vain vähän hassua että emotionaalisesti niinkin köyhä ja mitäänsanomaton musiikki on päässyt tähän asemaan. Sibeliuksessa on pintakiiltoa niin kovin paljon mutta emotionaalista sisältöä niin vähän että mielestäni on vähintäänkin kyseenlaista tai typerää esittää sitä niin usein kun on sävelletty suomessa paljon musiikkia jossa sitä emotionaalista kosketuspintaa on paljon enemmän niin sikäli sibeliuksen arvostaminen tai yliarvostaminen on aika nurinkurista. Eräät hollantilaiset muusikot sanoivat sen niin osuvasti että Sibelius ei pääse luopnnon ytimeen saakka ja että Marttinenkin on tässä suhteessa merkittävämpi ja omaleimaisempi musiikillinen nero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En sano että se olisi moraalisesti jotenkin väärin vaan se on vain vähän hassua että emotionaalisesti niinkin köyhä ja mitäänsanomaton musiikki on päässyt tähän asemaan. Sibeliuksessa on pintakiiltoa niin kovin paljon mutta emotionaalista sisältöä niin vähän että mielestäni on vähintäänkin kyseenlaista tai typerää esittää sitä niin usein kun on sävelletty suomessa paljon musiikkia jossa sitä emotionaalista kosketuspintaa on paljon enemmän niin sikäli sibeliuksen arvostaminen tai yliarvostaminen on aika nurinkurista. Eräät hollantilaiset muusikot sanoivat sen niin osuvasti että Sibelius ei pääse luopnnon ytimeen saakka ja että Marttinenkin on tässä suhteessa merkittävämpi ja omaleimaisempi musiikillinen nero.

        Yleensä jo kaupallisistakin syistä julkaistaan kaanoniin kuuluvista säveltäjistä ja heidöän samoista teoksistaan kuten sinfonioista yhä uusia ja uusia levytyksiä kun tiedetään että ihmiset ostaa niitä vaikka kaanonin katveessa olisi laadukkaampaakin musiikkia. Niin pöljää se levytyspolitiikka on.


      • Anonyymi

        Jaha sitä poistatetaan muuta mieltä olevien vastauksia noihin järkivapaisiin Sibelius on hyi hyi kun se Sibelius oli niin paljon parempi säveltämään kuin joku minun sankarini.

        Mutta eihän Sibelius mitenkään olisi voinut estää ketä hyvänsä panemasta paremmaksi kuin mitä hänen sävellyksensä olivat, mutta päätellen siitä innosta jolla mailman huippuorkesterit ja kapellimestarit ovat levyttäneet tai konserteissa esittäneet suomalaisten säveltäjien teoksia niin Sibeliusta lukuunottamatta juuri ketään muuta ei säännöllisesti levytetä tai konserteissa soiteta, ja moiseen täytyy olla jokin syy, kuten että muitten suomi-säveltäjien musiikki ei juurikaan ketään kiinnosta ei musikin kuluttajia eikä ammattilaisiakaan.

        Tai no onhan meillä Sallinen ja erinomainen sovituksensa vai pitäiskö sanoa sävellyksensä Peltoniemen Hintriikin surumarssista. Sehän sarjassa jousikvartetot on mielestäni 2. Paras, vain Shostakovichin No 8 on sitäkin parempi, mutta sekin vain jousiorkesterisovituksena, kun vastaavasti Sallisen teos on jousikvarteton toimesta soitettuna kuunneltavapi kuin jousiorkesteriversiona IHMO.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaha sitä poistatetaan muuta mieltä olevien vastauksia noihin järkivapaisiin Sibelius on hyi hyi kun se Sibelius oli niin paljon parempi säveltämään kuin joku minun sankarini.

        Mutta eihän Sibelius mitenkään olisi voinut estää ketä hyvänsä panemasta paremmaksi kuin mitä hänen sävellyksensä olivat, mutta päätellen siitä innosta jolla mailman huippuorkesterit ja kapellimestarit ovat levyttäneet tai konserteissa esittäneet suomalaisten säveltäjien teoksia niin Sibeliusta lukuunottamatta juuri ketään muuta ei säännöllisesti levytetä tai konserteissa soiteta, ja moiseen täytyy olla jokin syy, kuten että muitten suomi-säveltäjien musiikki ei juurikaan ketään kiinnosta ei musikin kuluttajia eikä ammattilaisiakaan.

        Tai no onhan meillä Sallinen ja erinomainen sovituksensa vai pitäiskö sanoa sävellyksensä Peltoniemen Hintriikin surumarssista. Sehän sarjassa jousikvartetot on mielestäni 2. Paras, vain Shostakovichin No 8 on sitäkin parempi, mutta sekin vain jousiorkesterisovituksena, kun vastaavasti Sallisen teos on jousikvarteton toimesta soitettuna kuunneltavapi kuin jousiorkesteriversiona IHMO.

        Sibeliuksen teokset valitettavasti ovat historiallisista syistä vakiintuneet osaksi kaanonia, sille ei nyt jälkeenpäin voi enää mitään, ja niitä levytetään jatkuvalla syötöllä tästä johtuen kuten vaikka Rossininkin musiikkia vaikka hänen musiikkinsa heikohkosta laadusta olemme kenties samaa mieltä. Kenenkään tuntemattomampien suomalaissinfonikkojen sinfonioita ei voida sijoittaa kaupallisille äänitteille koska niiden ei uskota myyvän riittävän hyvin säveltäjänimen tuntemattomuudesta johtuen. tämä on tietysti klishee koska omistan myös levyllisen päijät hämeen konservatorion levyttämän felix krohnin musiikkia, jossa mukana tämän vuodenajat sinfonia jota tuskin esitetään missään.Tai levytettiinhän Ahti Karjalaisen sääski sinfoniakin ja Tuukkasen Sea symphonykin tekijänoikeuspalkkioiden turvin teoston toimeksiannosta. Lukuisat suomalaiset säveltäjät joita nykykuulijat eivät juuri enää tunne edes nimeltä ovat säveltäneet laadukkaita sinfonisia teoksia jotka mielestäni ylittävät myös Sibeliuksen sangen vaatimattoman laatutason ja olivat joskus aikoinaan myös hyvin suosittuja kuten melartinin tai Aaltosen hiroshima ja kansansinfonia tai kauan odotettuja kuten tuukkasen 6. sinfonia. fougstedtin monumentaalista polyfoniaa ja postwagneriaanisia sointimassoja edustavat sinfoniat ovat myös merkittäviä tai saikkolan traaginen joka syntyi juuri sodan jälkimainingeissa ja käsittelee sodan menetyksiä. mutta koska heidän unoholaan jäämisensä takia he eivät ole nykyään suosittuja heidän musiikkiakaan ei juuri ole saatavilla levytyksinä eikä sitä näin ollen kukaan myöskään tunnu kaipaavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sibeliuksen teokset valitettavasti ovat historiallisista syistä vakiintuneet osaksi kaanonia, sille ei nyt jälkeenpäin voi enää mitään, ja niitä levytetään jatkuvalla syötöllä tästä johtuen kuten vaikka Rossininkin musiikkia vaikka hänen musiikkinsa heikohkosta laadusta olemme kenties samaa mieltä. Kenenkään tuntemattomampien suomalaissinfonikkojen sinfonioita ei voida sijoittaa kaupallisille äänitteille koska niiden ei uskota myyvän riittävän hyvin säveltäjänimen tuntemattomuudesta johtuen. tämä on tietysti klishee koska omistan myös levyllisen päijät hämeen konservatorion levyttämän felix krohnin musiikkia, jossa mukana tämän vuodenajat sinfonia jota tuskin esitetään missään.Tai levytettiinhän Ahti Karjalaisen sääski sinfoniakin ja Tuukkasen Sea symphonykin tekijänoikeuspalkkioiden turvin teoston toimeksiannosta. Lukuisat suomalaiset säveltäjät joita nykykuulijat eivät juuri enää tunne edes nimeltä ovat säveltäneet laadukkaita sinfonisia teoksia jotka mielestäni ylittävät myös Sibeliuksen sangen vaatimattoman laatutason ja olivat joskus aikoinaan myös hyvin suosittuja kuten melartinin tai Aaltosen hiroshima ja kansansinfonia tai kauan odotettuja kuten tuukkasen 6. sinfonia. fougstedtin monumentaalista polyfoniaa ja postwagneriaanisia sointimassoja edustavat sinfoniat ovat myös merkittäviä tai saikkolan traaginen joka syntyi juuri sodan jälkimainingeissa ja käsittelee sodan menetyksiä. mutta koska heidän unoholaan jäämisensä takia he eivät ole nykyään suosittuja heidän musiikkiakaan ei juuri ole saatavilla levytyksinä eikä sitä näin ollen kukaan myöskään tunnu kaipaavan.

        Joskus muinoin itsekin pidin Sibeliuksesta ja kuuntelin hänen sinfonioitaan mutta sitten jossain vaiheessa, oliko se delius, jonka musiikki sai silmäni aukeamaan ja menetin kiinnostukseni Sibeliuksen frigidiin musiikkin kun huomasin muiden suomalaisten säveltäjien musiikkiin tutustuessani että eihän tämä Sibelius ole mitään kun siitä puuttuu se musiikin tärkein ominaisuus ts. emotionaalinen syvyys ja siksi tympäännyin koko Sibeliukseen. Huvittavaa vain että ylelläkin ne vielä pitää arvossaan Sibeliuksen puhkisoitettuja sinfonioita ja yrittää tuputtaa niitä Sibeliuksen emotionaalisesti köyhiä sinfonioita joita en taatusti enää kuuntele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus muinoin itsekin pidin Sibeliuksesta ja kuuntelin hänen sinfonioitaan mutta sitten jossain vaiheessa, oliko se delius, jonka musiikki sai silmäni aukeamaan ja menetin kiinnostukseni Sibeliuksen frigidiin musiikkin kun huomasin muiden suomalaisten säveltäjien musiikkiin tutustuessani että eihän tämä Sibelius ole mitään kun siitä puuttuu se musiikin tärkein ominaisuus ts. emotionaalinen syvyys ja siksi tympäännyin koko Sibeliukseen. Huvittavaa vain että ylelläkin ne vielä pitää arvossaan Sibeliuksen puhkisoitettuja sinfonioita ja yrittää tuputtaa niitä Sibeliuksen emotionaalisesti köyhiä sinfonioita joita en taatusti enää kuuntele.

        Wagnerin parsifalin pitkäperjantain ihme sulatti kaikkein päättäväisimmän antiwagneriaanin Claude Debussyn sydämen ja Sibeliuksella huomaa motiivisia yhtymäkoihtia mainittuun oopperaan.


    • Sibeliusta en ole koskaan fanittanut enkä tuota Melartinia. Aikoinaan fanitin juurikin Mozartia. Mun musiikkimaku ei taida sitten olle kovin kehittynyt, kun kuuntelen tällä hetkellä Robert Plantin soolotuotantoa (nyt vuonna 1988 tehtyä levyä "Now and zen", rakastan tuota levyä, voisin kuunnella sitä jatkuvasti) =) Myös Zeppeliniä olen viime aikoina kuunnellut, etenkin levyä "Led Zeppelin IV" sekä Judas Priestin tuotantoa.

      Olen joskus miettinyt, että täytyykö sitä suomalaisena pitää Sibeliuksen musiikista ja eritoten Finlandiasta tosi paljon. Nimittäin en pidä tosi paljon, en ole koskaan pitänyt. poikkeuksena "Walze Trieste". En vain pysty kauheasti kuuntelemaan Sibeliuksen musiikkia, mieluummin mun aistit nauttii esim. vaikka tästä Robert Plantin "Now and zen" levyn musiikista, jota nyt kirjoitushetkellä parhaillaan kuuntelen.

      • Anonyymi

        En yhtään ihmettele valintaasi sillä Sibelius on niin sentimentaalista musiikkia ja lopulta sellaista kitchiä ettei sitä kuuntele Erkkikään joka sentään sävelsi sibeliukseen verrattuna musiikkia jossa piilee syvempiä emootioita kuin ensin mainitulla ja loisteliaampaa orkestrointia, kontrapunktista taitoa ja soinnullista värikkyyttä.Juuri nyt kuuntelen Ruotsalaisen Hugo Alfvenin 3. sinfoniaa kun mitään uusia suomalaistenkaan historiallisten säveltäjien musiikkia ei ole levytetty saati heidän sinfonioitaan. Alfvenin 3. sinfoniassa on kyllä kaunis, haaveellinen ja tunteikas hidas osa joka kelpaisi kyllä mainiosti Sibeliukselle sillä niin heikkoja hänen hitaat osat useimmiten ovat ja todelliset sinfonikot osaavat säveltää adagioja on glenn gould sanonut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En yhtään ihmettele valintaasi sillä Sibelius on niin sentimentaalista musiikkia ja lopulta sellaista kitchiä ettei sitä kuuntele Erkkikään joka sentään sävelsi sibeliukseen verrattuna musiikkia jossa piilee syvempiä emootioita kuin ensin mainitulla ja loisteliaampaa orkestrointia, kontrapunktista taitoa ja soinnullista värikkyyttä.Juuri nyt kuuntelen Ruotsalaisen Hugo Alfvenin 3. sinfoniaa kun mitään uusia suomalaistenkaan historiallisten säveltäjien musiikkia ei ole levytetty saati heidän sinfonioitaan. Alfvenin 3. sinfoniassa on kyllä kaunis, haaveellinen ja tunteikas hidas osa joka kelpaisi kyllä mainiosti Sibeliukselle sillä niin heikkoja hänen hitaat osat useimmiten ovat ja todelliset sinfonikot osaavat säveltää adagioja on glenn gould sanonut.

        Alfvenin jälkeen Melartinin 6. sinfonia teki kyllä suuren emotionaalisen vaikutuksen musertavuudessaan.


    • Anonyymi

      Minulla otti oikein rinnasta tuokin Melartinin 6. sinfonia hohdokas finaali kun Sibeliuksen vastaava sinfonia on niin pliisua sisäänpäinkääntynyttä modaalisuutta.

    • Anonyymi

      Minun mielestä Sibelius pelaa 3. divaria ja Melartin änäriä.

      • Anonyymi

        Ärsyttää kun suomen musiikissa yhden periaate on nostettu normiksi ja vain Sibeliuksen sinfoniat kelpaavat esitettäviksi helsingissä ja varsinkin ulkomailla. Voi olla että Madetojaakin soitetaan jonkin verran. Melartin seura on kuitenkin nyttemmin pyrkinyt saamaan Melartinin sinfonioita sinfoniaorkestereiden ohjelmistoon ja kannustamaan kapellimestareita korkealuokkaisiin tulkintoihin.


    • Toki voi jonkun mielestä Melartin olla parempi kuin Sibelius. Se riippuu ihan omasta musiikkimausta. Eihän kaikki tykkää esim. heavystakaan tai klassisesta rockista tai jazzista. Itse voisin vaikka heittää, että Miles Davis on mun korvaan mielenkiintoisempaa musiikkia kuin Sibelius tai Melartin tai vaikka mielenkiintoisempaa on myös Robert Plantin soolotuotanto tai sitten vaikka Rush tai Bad Company, jota sitäkin olen nyt viimeaikoina kuunnellut, mutta tämä on vain mun mielipide ja sekin perustuu siihen mitä tällä hetkellä tykkään kuunnella. Jos joku tykkää enemmän tuosta Melartinista kuin Sippestä, niin keltä se on pois?

    • Joskus mua huvittaa, kun pitää kiistellä onko nyt joku artisti tai säveltäjä parempi kuin toinen. Toki voi pitää jotain laulajaa/soittajaa/säveltäjää tosi hyvänä, jos tosi paljon tykkää hänen musiikistaan ja/tai esiintymistyylistään, mutta se on vain makuasia. Eniten mua huvittaa välillä, kun kiistellään onko Beatles tai joku muu rockbändi, vaikka Led Zep parempaa kuin klassinen tai yleensä toisinpäin. Ensinnäkin miksei rockmusiikkikin tai joku muu tylilaji voisi parhaimmillaan olla yhtä hyvää kuin klassinen? Ja toiseksi on kyse kahdesta erilaisesta musiikin tyylilajista ja niissä pätee, ainakin osittain erilaiset soittotyylit ja muut asiat. Ei niitä kannata ruveta vertailemaan.

      Klassisestakin löytyy paljon erilaisia tyylejä ja soittotapoja. Niitä on yhtä paljon kuin on aikakausia, säveltäjiä jne. Jokaisella säveltäjällä on/oli se oma tyylinsä tehdä musiikkia ja jokaisella soittajalla ja orkesterilla erilainen tapa tulkita jonkun säveltäjän musiikkia. Miksi ruveta väittelemään? Miksei suoraan ilmaise, että vaikka tuo Sippe on omaan makuun sopivampaa musiikkia kuin tuo Melartin. Ei se ole alikehittynyttä makua tai ymmärrystä, jos joku tykkää jostain toisesta artistista tai säveltäjästä enemmän kuin toisesta. En koe, että mulla on alikehittynyt ymmärrys, jos en diggaile Sippen musiikkia ja sen sijaan tykkäänkin jostain muusta. Jokainen sitäpaitsi ymmärtää kuulemaansa musiikkia eri tavoin. Jollekin se kaikista suurin elämys ja musiikin huipentuma voi olla vaikka Sepi Kumpulainen. Ja näin saa ollakin, sillä ei kukaan voi toisen puolesta päättää minkälaista musiikkia toisen tulisi kuunnella.

      • Anonyymi

        Paitsi että Sibelius ei vain frigidissä klassismissaan soita minussa syvempiä intohimon kieliä niin siitä puuttuu kaikessa staattisuudessaan eteenpäin vievä rytminen työntövoima ja draivi sekä suuret ja lämpimät romanttiset lauluteemat joita Melartin tarjoilee myöhäisromanttiseen saksalaiseen orkesteritraditioon liittyen sinfonioissaan Sibeliusta enemmän jälkimmäisen turvautuessa laskeviin ja kääntäen nouseviin diatonisiin kolmisävelaiheisiin. Mutta on tämä Alfveninkin myöhäisromanttinen musiikki ihanaa tarkoittaen valoisaa 3. sinfoniaa joka ei kaikessa orkestraalisessa loistossaan kuitenkaan aiheuta samanlaista haltioitumisen tunnetta kuin Tuukkasen Meri sinfonia varsinkin loppupuolellaan vaikka miltei impressionistisen pehmeätä melodiikaltaan aaltomaista alkuosaahan ei Spotifysta voi kuunnellakaan kun teos siellä kuten tuubissakin alkaa vasta 2. marssintapaisesta lyhyestä intermezzo osasta osien liittyessä toisiinsa ilman taukoa mutta kuitenkin on todettava että Alfven on taitavampi orkestroija kuin Tuukkanen jolla oli kuitenkin kompetenssia valaa objektivoitua tunnetta sinfonioihinsa jälkimadetojalaisen postromantiikan merkeissä.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe