Hei, nyt kun kelit on mitä on ja vahaamiseen sopivaa säätä ei ole ollut niin heräsikin kysymys että vahaatteko veneenne joka kevät?
Onko pakko jos ei taho, vahata
31
164
Vastaukset
- Anonyymi
Eiköhän se ole ihan vapaaehtoista!
- Anonyymi
Ei jaksa.
Sitä ei itse näe, kun on veneessä.
On parempi olla rumassa veneessä kuin katsella sitä.
Ihmisillä on paljon sääntöjä ja tapoja, joita ei tarvitse noudattaa. Valitettavasti osa ottaa sen ettei vahaa omaa venettään henkilökohtaisena loukkauksena. Siitä ei tarvitse välittää, hymyilee vain. - Anonyymi
Pakko ei ole kuin kuolla, kaikki muu on vapaaehtoista.
- Anonyymi
Vahaaminen ei ole sama asia, kuin kiilloitus joka on verrattain raskasta.
Vahaus tehdään gelgoatin UV suojaksi. Jos venettä ei vahaa alkaa pinta karhentua pikku hiljaa ja prosessi kiihtyä.
Paras suoja gelgoatille on hyvä kiilloitus ja lisäksi vahaus, niin suurin osa UV säteistä heijastuu pois pinnoilta ja on silmällekkin miellyttävämpi, kuin paskainen matta pinta.
Pakko ei tietysti ole omalle veneelle tehdä mitään... - Anonyymi
Enää ei voi vahata eikä kiillottaa, kun vene on ollut jo kaksi kuukautta vesillä.
- Anonyymi
No miksi ei muka voi, vaikka vesillä?
Pistä korkki kiinni pariksi päivää ja aloita ylä osasta... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pistä korkki kiinni pariksi päivää ja aloita ylä osasta...Epäergonominen on työasento noin. Veneen pukilla ollessa kivempaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pistä korkki kiinni pariksi päivää ja aloita ylä osasta...Jos on korkki kiinni, osaa kirjoittaa yläosan oikein.
- Anonyymi
ei mee katsastuksesta läpi jos ei vahaa.
- Anonyymi
Olen sen joka kevät vahannut glymin punaisella (koneella) ja päälle kulta.
Aikaa siihen menee 5h ja a-tikkaat tulevat tutuksi.
Olen vain kyllästynyt tuohon hommaan kun keväällä olisi muutakin laittoa.
Jos vaikka joka kolmas vuosi vahaisi...
Kantta en ole vahannut koskaan.
Kysymys olikin että vahaattekko te veneenne joka kevät? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys olikin että vahaattekko te veneenne joka kevät?Kyllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys olikin että vahaattekko te veneenne joka kevät?Joka kevät, kyllä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys olikin että vahaattekko te veneenne joka kevät?Joka kevät, jos laitan veneen vesille, muuten ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys olikin että vahaattekko te veneenne joka kevät?Huono vaha tuo punainen, vaihda starbriten vahaan
- Anonyymi
Joka kevät. Kyllä. 3 kertaan
- Anonyymi
Vahaamaton vene lasekee venesueran sataman arvostusta. Laiturissa olevien veneiden pitää olla hyvässä iskussa, erityisesti harmaantunut sini runkoinen vene pistää joukosta silmään, ja ei se mattapintainen valkoinen haalistune tarraviivoineenkaan mitenkään mieltäylentävää ole. Yleensä keksin laiminlyödyllle veneelle katsastuksessa jotain lisäjumppaa, jos ei pienet asiat ole kunnossa niin yleensä on silloin tärkeämmistäkin tingitty.
- Anonyymi
Oletko myös seurasi mastovaja päällikkö tai ainakin hyvä kaveri?
- Anonyymi
jaskapaska trollaa.
Hanki nyt edes se vene ensin :)
- Anonyymi
Joka kevät. Montako kerrosta jakstan vahata tosin vähän vaihtelee. Aina olen laittanut vähintään yhden kerroksen vahaa. Raskasta ja puuduttavaa hommaa tuo vahaaminen, mutta on ihan palkitsevaa kun näkee lopputuloksen. Ja uskoisin että jos jokavuosi tekee kertaalleen on se loppupeleissä helpoin vaihtoehto. Veneen jos päästää huonoon kuntoon on sitten todella työlästä ja kallista jatkossa. Tsepmmpiä ja ei muuta kuin vahaamaan....
- Anonyymi
On paljon asioita joita suositellaan ja kehotetaan tekemään ihan käyttöohjeissa mutta en silti tee.
Esim. kahvinkeittimeni ohjeissa sanotaan että keitin tulee pyyhkiä kostealla pyyhkeellä aina käytön jälkeen. En kuitenkaan tee sitä kuin ehkä kerran vuodessa. Jos noudattaisin jokaista ohjetta pilkuntarkasti päiväni menisi siihen. Esim. auto pitäisi kiertää joka kerta ennen liikkeellelähtöä ja tarkistaa että valot ja vilkut toimivat.- Anonyymi
Luin äsken veneeni käyttöohjeen. Eikä siinä mainittu vahauksesta mitään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luin äsken veneeni käyttöohjeen. Eikä siinä mainittu vahauksesta mitään?
Ei paskaa tarvii kiillottaa kyllä se näkyy mikä se on ilmankin
- Anonyymi
Aivan turhaa hommaa koko vahaaminen. Aina naurattaa kun nämä säätäjät erilaisine koneineen kiillottelevat veneitään telakalla. Samaan aikaan itse olen jo vesillä. Tämä on aivan siitä kiinni, tahtooko vapaa-aikansa käyttää veneen puunaamiseen vai siihen mihin se vene on tehty, eli purjehtimiseen. Nämä on juuri niitä samoja kavereita, jotka sitten vähänkään kovemmalla kelillä eivät uskalla ainakaan purjeilla liikkua minnekään kun pelkäävät sen aarteensa puolesta. Yleensä myös kiire on niin kova, että eivät pienemmälläkään tuulella purjehdi, vaan ajavat koneella. Onhan tuollainen hyvin puunattu vene pursiseuran kaunistus, mutta itselläni on perässä Suomen lippu, joten aivan sama.
- Anonyymi
Saat siis ainakin kolme, ehkä jopa neljä tuntia enemmän vesilläoloaikaa kaudessa. Hyvä sulle, hauskuuttakin piisaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saat siis ainakin kolme, ehkä jopa neljä tuntia enemmän vesilläoloaikaa kaudessa. Hyvä sulle, hauskuuttakin piisaa.
Ota toki huomioon, ettei mun tartte myöskään varoa sitä venettä yhtä paljoa. Se ainainen pienten naarmujen ja tahrojen varominen se vasta aikaa viekin. Ja joo ruuhkavuosina se 4 tuntia on paljon aikaa. Aivan eri juttu jollain elämäntapaintiaanilla tai eläkeläisellä, joilla on vaikka koko päivä joka päivä aikaa laittaa venettä.
- Anonyymi
Oma vene on talvisäilytyksessä ulkona kaupunkialueella, ja keväällä pölyn ja noen peitossa. Kunnollinen pesu ja vahaus vie suunnilleen yhden päivän, ja pölyisestä veneestä tulee taas kuin uusi. Mielestäni ihan hyvin käytetty päivä.
Oman kokomukseni mukaan ne veneet, joista pidetään vähiten huolta, ovat myös niitä, joilla purjehditaan vähiten. Kuvastaa omistajan asennetta koko lajiin.- Anonyymi
Oletko ottanut huomioon, että ehkä ne ketkä eivät kerkiä joka käänteessä jynssätä venettään tekevät elämässään jotain muutakin kuin veneilevät? Jos on pienet lapset, kiireinen työ ja muitakin harrastuksia, se on täysin eri tilanne, kuin jollain eläkeläisellä, jolle tuo veneen laitto on se ainoa tekeminen.
- Anonyymi
Oman kokemukseni mukaan ne veneet, joita puunataan eniten seisovat eniten laiturissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan ne veneet, joita puunataan eniten seisovat eniten laiturissa.
Mistä lie kokemuksesi kerännyt. Viiden vuosikymmen ajalta saatu kokemus kun kertoo, että puunaamisen määrällä ja purjehtimisen määrällä on positiivinen korrelaatio. Sitten on ne harvat tapaukset, joissa puunaus teetetään, joissa korrelaatio on suuntaan tai toiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko ottanut huomioon, että ehkä ne ketkä eivät kerkiä joka käänteessä jynssätä venettään tekevät elämässään jotain muutakin kuin veneilevät? Jos on pienet lapset, kiireinen työ ja muitakin harrastuksia, se on täysin eri tilanne, kuin jollain eläkeläisellä, jolle tuo veneen laitto on se ainoa tekeminen.
Joka käänteessä ei tarkoita niitä muutamia tunteja, jotka pesu ja vahaus keväisin vie. Kukaan ei voi rehellisesti sanoa, että työ tai lapset vievät niin kaiken ajan, ettei ehdi ehdi tekemään. Tai jos todella on olevinaan niin töissään kiinni, ehtii ainakin teettämään ja siihen on varaa. Ero työssäkäyvän ja eläkeläisen välillä on siinä, että eläkeläisellä on mahdollisuus saada veneensä aikaisemmin keväällä valmiiksi. Kaikki eivät sitä mahdollisuutta tietenkään käytä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka käänteessä ei tarkoita niitä muutamia tunteja, jotka pesu ja vahaus keväisin vie. Kukaan ei voi rehellisesti sanoa, että työ tai lapset vievät niin kaiken ajan, ettei ehdi ehdi tekemään. Tai jos todella on olevinaan niin töissään kiinni, ehtii ainakin teettämään ja siihen on varaa. Ero työssäkäyvän ja eläkeläisen välillä on siinä, että eläkeläisellä on mahdollisuus saada veneensä aikaisemmin keväällä valmiiksi. Kaikki eivät sitä mahdollisuutta tietenkään käytä.
Hehheh, tämä on klassinen kommentti. Samaa perustelua voi käyttää ihan mihin tahansa asiaan. Kukaan ei voi sanoa että työ tai lapset vievät kaiken ajan niin että ei ehdi
- lenkkeilemään
- lukemaan kirjaa
- pelaamaan golfia
- meditoimaan
- puhdistamaan kahvinkeittimen joka päivä
- vahaamaan veneen
- vahaamaan auton
- keräämään kadulta 10 roskaa päivässä
- mankeloimaan lakanat
- opetella hieman vieraita kieliä
Miksi et siis tee näitä! Oletko laiska? Kellään ei voi olla niin kiire etteikö näihin ole aikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733714Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92011Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261343- 1351236
- 1111129
- 1101093
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6985- 60984
- 35896