Siirtymäkaudella

Anonyymi

"Siirtymäkauden aikana pyöräilijän on tarkistettava, onko pyöräsuojatien kohdalle jo asennettu autoilijan väistämisvelvollisuuden osoittava liikennemerkki. Ellei merkkiä vielä ole asennettu, pyöräilijän on väistettävä autoja."
https://www.sss.fi/2020/05/uusi-tieliikennelaki-rukkaa-tienkayttajien-elamaa-kesakuun-alusta-alkaen-tassa-tarkeimmat-muutokset/
Siis onko mahdollista, että pyöräilijät väistävät autoja 2 vuoden ajan kaikilla pyörätienjatkeilla (myös kääntyviä autoja), jos kunta ei saa aikaiseksi liikennemerkkien päivittämistä? Ja varmaan 1-5% pyöräilijöistä edes tietää tälläisestä liikennemerkistä mitään.

29

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toimittajat tekevät huonoa työtä, kuten yleensä. Mitään "pyöräsuojatietä" ei ole olemassa.

      Tuossa tarkoitetaan ilmeisesti uutta "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" liikennemerkkiä. Merkillä voidaan osoittaa vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Tuo liikennemerkki ei tule joka jatkeen kohdalle, vaan ainoastaan jos pyörätien jatke on korotettu ajoradasta. Tuo uusi liikennemerkki on väistämismerkki ja velvoittaa autoilijaa väistämään pyörätien jatkeen ylittäjiä.

      Risteyksessä kääntyvät autot väistävät edelleen. Uuden lain 24 § lukee mm. näin: Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä:

      1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;

      2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;

      3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;

      4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.

      Tulevaisuudessa ”tavallisen” ei korotetun pyörätien jatkeen näkeminen tarkoittaa sitä, että ajoradan ajoneuvoilla on jatkeen yli pyöräileviin nähden väistämisvelvollisuus liikennemerkkien ja liikennesääntöjen perusteella. Tälle on tosin kahden vuoden siirtymäaika, joten sen enempää pyöräilijöiden kuin moottoriajoneuvojen kuljettajan ei pidä jatkossakaan luottaa liiaksi tiemerkintöihin, vaan jokaisen pitää muodostaa käsitys väistämisvelvollisuudestaan liikennevalojen, liikennemerkkien ja liikennesääntöjen perusteella.

      • Anonyymi

        Kiitän selvennyksestä!


      • Anonyymi

        "Tulevaisuudessa ”tavallisen” ei korotetun pyörätien jatkeen näkeminen tarkoittaa sitä, että ajoradan ajoneuvoilla on jatkeen yli pyöräileviin nähden väistämisvelvollisuus liikennemerkkien ja liikennesääntöjen perusteella"

        Olisi ollut hyvä korostaa, että ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus jos se on liikennemerkillä määrätty.
        Liikennesääntöjen mukaan väistämisvelvollisuus on pyöräilijällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tulevaisuudessa ”tavallisen” ei korotetun pyörätien jatkeen näkeminen tarkoittaa sitä, että ajoradan ajoneuvoilla on jatkeen yli pyöräileviin nähden väistämisvelvollisuus liikennemerkkien ja liikennesääntöjen perusteella"

        Olisi ollut hyvä korostaa, että ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus jos se on liikennemerkillä määrätty.
        Liikennesääntöjen mukaan väistämisvelvollisuus on pyöräilijällä.

        Liikennemerkit ovat yhtä lailla osa liikennesääntöjä. Voi myös olla tilanne, jossa jatke maalataan, kun risteyksessä kääntyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen jatkeen yli pyöräileviin nähden. Tämä tilanne perustuu liikennesääntöön eikä liikennemerkkiin.

        Liikennesääntöjenkään mukaan väistämisvelvollisuus ei aina ole pyöräilijällä (ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennemerkit ovat yhtä lailla osa liikennesääntöjä. Voi myös olla tilanne, jossa jatke maalataan, kun risteyksessä kääntyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen jatkeen yli pyöräileviin nähden. Tämä tilanne perustuu liikennesääntöön eikä liikennemerkkiin.

        Liikennesääntöjenkään mukaan väistämisvelvollisuus ei aina ole pyöräilijällä (ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa).

        ... vai voiko. En tiedä voiko. Kenties jossakin voi olla tällainen erikoinen tilanne. Useimmiten jatkeen tiemerkintä taidetaan kuitenkin maalta "Väistämisvelvollisuus risteyksessä" tai "Pakollinen pysäyttäminen" liikennemerkkien perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tulevaisuudessa ”tavallisen” ei korotetun pyörätien jatkeen näkeminen tarkoittaa sitä, että ajoradan ajoneuvoilla on jatkeen yli pyöräileviin nähden väistämisvelvollisuus liikennemerkkien ja liikennesääntöjen perusteella"

        Olisi ollut hyvä korostaa, että ajoradan ajoneuvoilla on väistämisvelvollisuus jos se on liikennemerkillä määrätty.
        Liikennesääntöjen mukaan väistämisvelvollisuus on pyöräilijällä.

        Tarkennetaas vielä: Uuden tieliikennelain mukaan pyörätienjatke merkataan vain, jos tilanne on selvä ja pyöräilijällä on aina etuajo-oikeus. Siis silloin, kun ajoradalla kulkevan väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkillä tai se perustuu liikennesääntöön, aina.

        Muilla ajoradan ylityspaikoilla ei ole merkittynä pyöräilijöille mitään. Silloin mennään sääntöjen mukaan, pyöräilijää väistetään kun säännöt niin sanovat. Muulloin pyöräilijä väistää, koska säännöt sanovat myös sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennetaas vielä: Uuden tieliikennelain mukaan pyörätienjatke merkataan vain, jos tilanne on selvä ja pyöräilijällä on aina etuajo-oikeus. Siis silloin, kun ajoradalla kulkevan väistämisvelvollisuus on osoitettu liikennemerkillä tai se perustuu liikennesääntöön, aina.

        Muilla ajoradan ylityspaikoilla ei ole merkittynä pyöräilijöille mitään. Silloin mennään sääntöjen mukaan, pyöräilijää väistetään kun säännöt niin sanovat. Muulloin pyöräilijä väistää, koska säännöt sanovat myös sen.

        Jos nyt haluaa saivarrella, niin pitää pikemminkin puhua ajoradan ajoneuvojen väistämisvelvollisuudesta, eikä pyöräilijöiden etuajo-oikeudesta. Muuten olen samaa mieltä.

        Olen myös samaa mieltä siitä mitä tuossa ylempänä lukee, että ei pidä luottaa liiaksi tiemerkintöihin, vaan pitää muodostaa käsitys väistämisvelvollisuudesta liikennesääntöjen, liikennemerkkien ja liikennevalojen perusteella. Tiemerkinnöissä on tosiaan siirtymäaika ja niissä on uudelleenmaalaamisen yhteydessä voitu jopa mokata jollain tapaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennemerkit ovat yhtä lailla osa liikennesääntöjä. Voi myös olla tilanne, jossa jatke maalataan, kun risteyksessä kääntyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen jatkeen yli pyöräileviin nähden. Tämä tilanne perustuu liikennesääntöön eikä liikennemerkkiin.

        Liikennesääntöjenkään mukaan väistämisvelvollisuus ei aina ole pyöräilijällä (ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa).

        Liikennesääntö ja liikennemerkki.
        Liikennesäännön mukaan risteyksessä oikealta tulevalle on annettava tietä.
        Liikennemerkillä tuo voidaan muuttaa niin, että oikealta tulevaa väistää.
        Liikennevalolla voidaan ohittaa nuo molemmat.
        Liikenteenohjaaja ohittaa nuo kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ... vai voiko. En tiedä voiko. Kenties jossakin voi olla tällainen erikoinen tilanne. Useimmiten jatkeen tiemerkintä taidetaan kuitenkin maalta "Väistämisvelvollisuus risteyksessä" tai "Pakollinen pysäyttäminen" liikennemerkkien perusteella.

        "Pyörätien jatke merkitään vain, jos väistämisvelvollisuus ajorataa ylittäviä kohtaan on osoitettu liikennemerkillä B5, B6 tai B7. Pyörätien jatke merkitään myös liikennevalo-ohjatussa ajoradan ylityskohdassa."

        Liikennevalot tai liikennemerkit B5, B6 tai B7 ovat kysymyksessä.


    • Anonyymi

      Tässä on hyvä video pyöräilijöiden näkökulmasta. Autoilijoiden on myös hyvä katsoa se.

      Uusi tieliikennelaki - muutokset pyöräilijälle
      https://youtu.be/V0V8WpUVIUc

      - Kooysi -

      • Anonyymi

        Tuohon on tullut lisäosa jossa käydään läpi joitakin lakiin jo tulleita muutoksia sekä ihmisiltä tulleita kysymyksiä.

        Uusi tieliikennelaki ja pyöräily - usein kysytyt kysymykset
        https://youtu.be/SttGw1D5pr8

        Hyvää asiaa myös tällä uudella videollla.


    • Anonyymi

      Olisi hyvä jos autoilijat joutuisivat välillä käydä kertaamassa autokoulussa että nämä sääntömuutokset iskostuisivat selkärankaan. Moni on suorittanut autokoulun vuosikymmeniä takaperin ja meno sen mukaista.

      • Anonyymi

        Saisi tosiaan olla kertauskoulutus ja päälle inssi.


      • Anonyymi

        Muistaakseni on velvollisuus ylläpitää osaaminen, kun kerta se ajo-kortti on lunastettu. Kuinka moni huolehtii tästä velvollisuudestaan?


    • Anonyymi

      Mitäs jos Spade Spandex suhaa ajoradalla ja eteen tulee väistämisvelvollisuus risteävän pyörätien liikenteeseen?
      Pysähtyykö kiltisti vai paineleeko muina spadeina läpi?

      • Anonyymi

        "Ajoneuvon kuljettajan ennakointivelvollisuus korostuu"
        on virheellinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ajoneuvon kuljettajan ennakointivelvollisuus korostuu"
        on virheellinen

        Miksi tuo olisi virheellinen? Yhtälailla ajoneuvon kuljettajilla kuin muillakin tienkäyttäjillä ennakointivelvollisuus korostuu uuden tieliikennelain ja sen uuden 4 § myötä.

        "4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tuo olisi virheellinen? Yhtälailla ajoneuvon kuljettajilla kuin muillakin tienkäyttäjillä ennakointivelvollisuus korostuu uuden tieliikennelain ja sen uuden 4 § myötä.

        "4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

        Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Linkki puhuu 5. pykälästä eikä huomioi nelosta ollenkaan. 5. pykälän tiedot ovat väärät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkki puhuu 5. pykälästä eikä huomioi nelosta ollenkaan. 5. pykälän tiedot ovat väärät.

        Linkin takana olevassa blogissa puhutaan siitä että halutaan ennakoitavissa sana myös sinne 5 pykälään.


    • Anonyymi

      Aika vaikeaksi tulee pyöräilijöiden opetella 1.6.2020 voimaan tulevan muutokset, sillä suurin osa ei ole vieläkään oppinut 1.6.1997 voimaan tulleita liikennesääntöjä.

      Onneksi itse osaan! Nämä tulevatkin olen osannut jo viime vuonna.

      Suojatiellä on sitten niin, että pyöräilijän tulee huomioida jalankulkijat tilannenopeuksineen eli pyöräilijä väistää. Vaikka jalankulkija kävelee entisen pyörätien jatketta (joka monessa kohtaa on ilman korotusta) ajoradan yli niin pyöräilijä väistää.

      Jalankulkija saa pitää kävelylinjansa!

      Olen myös pyöräilijä, joten minä sitten väistän jalankulkijoita suojatiellä tai ajan suojatien ulkopuolella. Joka ehkä on vilkkaimmissa paikoissa välttämätön ellei sitten halua taluttaa pyörää.

      • Anonyymi

        Suojatiellä pyöräilijä todellakin väistää ja varoo jalankulkijoita. Laissa tähän viitataan seuraavalla lauseella: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

        Pyörätien jatkeesta vielä sen verran että voi olla pelkkä pyörätien jatke ilman suojatietä samassa kohtaa tai sitten pyörätien jatke ja suojatie samassa kohtaa. Tuollaiselle pelkälle pyörätien jatkeelle ilman suojatietä johtaa pelkkä pyörätie, johon ei ole yhdistetty jalkakäytävää. Tällaisissa tapauksissa jalankulkija on se, joka on "vieraileva tähti".


      • Anonyymi

        Olisikin hyvä jos jalankulkijat osaisivat pitää oman kävelylinjansa, myös muualla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatiellä pyöräilijä todellakin väistää ja varoo jalankulkijoita. Laissa tähän viitataan seuraavalla lauseella: "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

        Pyörätien jatkeesta vielä sen verran että voi olla pelkkä pyörätien jatke ilman suojatietä samassa kohtaa tai sitten pyörätien jatke ja suojatie samassa kohtaa. Tuollaiselle pelkälle pyörätien jatkeelle ilman suojatietä johtaa pelkkä pyörätie, johon ei ole yhdistetty jalkakäytävää. Tällaisissa tapauksissa jalankulkija on se, joka on "vieraileva tähti".

        "Tällaisissa tapauksissa jalankulkija on se, joka on "vieraileva tähti"."
        Pyöräiljä antaa turvallisen tilan jalankulkijalle, joka kulkee pyörätien reunaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tällaisissa tapauksissa jalankulkija on se, joka on "vieraileva tähti"."
        Pyöräiljä antaa turvallisen tilan jalankulkijalle, joka kulkee pyörätien reunaa.

        Aivan samalla tavalla kuin ajoneuvot antavat turvallisen tilan pyöräilijälle kun tämä kulkee ajoradan reunaa. Selvät sävelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan samalla tavalla kuin ajoneuvot antavat turvallisen tilan pyöräilijälle kun tämä kulkee ajoradan reunaa. Selvät sävelet.

        Pyöräilijähän ajaa pientareella, jos se on ajokelpoinen.
        Ellei piennarta ole, niin sitten tien oikeassa reunassa.


    • Anonyymi

      Täällä Tikkurilassa maalattiin jo viime vuonna monet pyörätien jatkeet suojateiksi tulevan lain mukaan. Uusia maalauksia saa tehdä vasta 1.6.2020 alkaen. Tänä vuonna on myös maalattu jo monia pyörätien jatkeita suojateiksi.

      Minä olen pyöräilijä, joka ei aja suojateillä ennen 1.6.2020. Se aiheuttaa hieman ajateltavaa; monissa kohdissa siirryn ennen suojatietä ajoradalle esim. portin kohdalta ja palaan sopivassa kohtaa takaisin. Toisissa kohtaa taasen ryhmityn ajoradalle kääntyäkseni esim. vasemmalle, jotta ei tarvitse taluttaa pyörää suojatien yli. Loppujen lopuksi helppoa eikä yksikään autoilija ole ajanut hihaa hipoen eikä soittanut torvea!

      Joku varmaan toteaa, että pilkun viilaaja!

      Mikäli ajan pyörällä suojatiellä ja tapahtuu kolari; jalankulkijan, autoilijan tai muun vastaavan kanssa niin syyllinen olen minä.

      Tässä on yli vuosi jo väistetty suojateitä, joten ei enää kuin viikon verran niin niitä pitkin saa pyöräilijä ylittää ajoradan huomioiden väistämissäännöt niin ajoradalla ajaviin nähden kuin jalankulkijoihin nähden.

    • Jouduin tänään autolla vähän tosipaikan eteen.
      Ollessani liikennevaloissa Helsingissä kääntymässä oikealle, odotin pitkään aivan rauhallisesti - kenties puoli minuuttia - että kaikki jalankulkijat ovat ylittäneet kadun.
      Risteyksen ollessa mielestäni tyhjä, olen lähtemässä liikkeelle - ja kas - vielä tulee editseni pyöräilijä, johon olen törmätä!
      Tämän - sanotaan nyt puolen minuutin aikana - liikennetilanne on ennättänyt siinä määrin muuttua, että en ole voinut mitenkään havaita kaukaa lähestyvää pyöräilijää.
      Tietenkin minä olisin tässä ollut syyllinen, mutta eikö eilen voimaan astuneen lain mukaan pyöräilijäkin voisi ennakoida, ettei autoilija kenties nyt ole havainnut hänen lähestymistään ja hieman jarruttaa, eikä suin päin - aika kovalla vauhdilla ylittää katu, vaikka autoilija tässä syyllistyykin virheeseen?

      • Anonyymi

        Tuo ennakointipykälä taitaa olla oikeuden työkalu niissä tilanteissa jossa on jo paukahtanut ja osapuolet istuvat oikeudessa puimassa asiaa. Siinä kohtaa katsotaan onko minkälainen tilanne kyseessä (tuttu ympäristö, vieras risteys, kokenut kuski vai tuore ajo-kortti jne.).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7880
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2039
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe