V40 elektroninen moottorinohjaus

Anonyymi

Moottorina on 2.0 litrainen 118 kW - 165 hv bensakone, turbo automaattivaihteistolla vm.-2000
Olisin kiinnostunut tietämään moottoriohjausjärjestelmän toimintaperiaatteista.
Kiinnostaisi tietää, mitä kaikkea informaatiota eri antureilta tulee ko. järjestelmälle.
Osa antureista toimii nähtävästi lämpötilan kontrolloinnissa ja osa toimii imuilman alipaineen ohjauksessa. Ilmeisesti myöskin eri kierroslukuja seurataan ja sähkövirran jännitettä- / virta-arvoja.
Olisi myöskin hyvä tietää, mihin kaikkiin paikkohin ko. ohjausyksiköstä menee sähköjohtimia ja missä kohtaa niiden liittimet sijaitsevat esim. moottoritilassa.
Asiantuntijoista olisi iso apu meikäläiselle "tee se itse" miehelle.

13

576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jatkan vielä edelliseen tekstiin.
      Ongelmana on ollut auton tehojen häviäminen.
      Kaikki alkoi kiihdytyksestä traktorin ohituksessa. Laturin vapaakytkin irtosi siinä irti.
      Sen jälkeen tehot ovat olleet poissa, vaikka laitoin laturiin uuden hihnapyörän ilman vapaakytkintä. Vapaakytkimen puute ilmeisesti vaikutti tyhjäkäynnillä moottorin sammumisiin. Kuitenkin kun ylämäkeen kaasuttaa, niin moottorista alkaa kuulumaan outoa kähinää ja veto loppuu kokonaan / moottori sammuu.

      • Anonyymi

        Väpättääkö hihna nyt liikaa tyhjäkäynnillä? Jos, niin ehkä tarvitset uuden kiristimen, tai sen vapaakytkimen laturiin.

        Äänestä tai oireista voisi koittaa diagnosoida ongelmaa, mutta tutki vaikka ensin ettei hihna ole irrotessaan rikkonut jotain ja tehnyt ahtopainevuotoa. Tai myös esim ohjausletku hukkaportin kellolta voisi olla irronnut. Jos et näe ongelmaa voi sitä etsiä tyhjäkäynnillä vaikka jarrujenpuhdistusaineella, ei tosin kaikkia.

        Jos ei tuo auta, niin sitten kannattaa tietokoneella ruveta tutkimaan moottorinohjauksen tietoja. Jos ei löydy vikakoodeja, ja kaikki vaikuttaa tyhjäkäynnillä normaalilta, niin sitten ajonaikana vika voisi löytyä arvoja seuraamalla.

        Moottorinohjauksen toimintaperiaatetta ei tänne kukaan viitsi ruveta kirjoittamaan. Jos tuo kiinnostaa, niin netistä löytyy varmasti yleistietoa moottorinohjausjärjestelmistä, tai aiheesta on kyllä kirjoitettu kirjojakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väpättääkö hihna nyt liikaa tyhjäkäynnillä? Jos, niin ehkä tarvitset uuden kiristimen, tai sen vapaakytkimen laturiin.

        Äänestä tai oireista voisi koittaa diagnosoida ongelmaa, mutta tutki vaikka ensin ettei hihna ole irrotessaan rikkonut jotain ja tehnyt ahtopainevuotoa. Tai myös esim ohjausletku hukkaportin kellolta voisi olla irronnut. Jos et näe ongelmaa voi sitä etsiä tyhjäkäynnillä vaikka jarrujenpuhdistusaineella, ei tosin kaikkia.

        Jos ei tuo auta, niin sitten kannattaa tietokoneella ruveta tutkimaan moottorinohjauksen tietoja. Jos ei löydy vikakoodeja, ja kaikki vaikuttaa tyhjäkäynnillä normaalilta, niin sitten ajonaikana vika voisi löytyä arvoja seuraamalla.

        Moottorinohjauksen toimintaperiaatetta ei tänne kukaan viitsi ruveta kirjoittamaan. Jos tuo kiinnostaa, niin netistä löytyy varmasti yleistietoa moottorinohjausjärjestelmistä, tai aiheesta on kyllä kirjoitettu kirjojakin.

        Kiitos hyvistä ja asiantuntevista vinkeistä!
        Nämä yleensä jelppaavat paljon näissä ongelmatilanteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väpättääkö hihna nyt liikaa tyhjäkäynnillä? Jos, niin ehkä tarvitset uuden kiristimen, tai sen vapaakytkimen laturiin.

        Äänestä tai oireista voisi koittaa diagnosoida ongelmaa, mutta tutki vaikka ensin ettei hihna ole irrotessaan rikkonut jotain ja tehnyt ahtopainevuotoa. Tai myös esim ohjausletku hukkaportin kellolta voisi olla irronnut. Jos et näe ongelmaa voi sitä etsiä tyhjäkäynnillä vaikka jarrujenpuhdistusaineella, ei tosin kaikkia.

        Jos ei tuo auta, niin sitten kannattaa tietokoneella ruveta tutkimaan moottorinohjauksen tietoja. Jos ei löydy vikakoodeja, ja kaikki vaikuttaa tyhjäkäynnillä normaalilta, niin sitten ajonaikana vika voisi löytyä arvoja seuraamalla.

        Moottorinohjauksen toimintaperiaatetta ei tänne kukaan viitsi ruveta kirjoittamaan. Jos tuo kiinnostaa, niin netistä löytyy varmasti yleistietoa moottorinohjausjärjestelmistä, tai aiheesta on kyllä kirjoitettu kirjojakin.

        "esim ohjausletku hukkaportin kellolta voisi olla irronnut. "
        Olisikohan mahdollisesti se kovapintainen muovinen alipaineletku tämä kyseessä oleva letku?
        Letkun toinen pää on syylärin yläosassa kiinni. Alapäätä en ole kerinnyt tutkimaan. menee jonnekkin sinne syylärin alareunaan. Se myöskin muistaakseni haarautuu väliltä jonnekkin imusarjaan päin. Se kun on ajansaatossa kovettunut kivikovaksi, niin epäilen sen vioittuneen syyläriä irroittaessani / kasatessani. En saanut laturia irti ilman syylärin irroittamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väpättääkö hihna nyt liikaa tyhjäkäynnillä? Jos, niin ehkä tarvitset uuden kiristimen, tai sen vapaakytkimen laturiin.

        Äänestä tai oireista voisi koittaa diagnosoida ongelmaa, mutta tutki vaikka ensin ettei hihna ole irrotessaan rikkonut jotain ja tehnyt ahtopainevuotoa. Tai myös esim ohjausletku hukkaportin kellolta voisi olla irronnut. Jos et näe ongelmaa voi sitä etsiä tyhjäkäynnillä vaikka jarrujenpuhdistusaineella, ei tosin kaikkia.

        Jos ei tuo auta, niin sitten kannattaa tietokoneella ruveta tutkimaan moottorinohjauksen tietoja. Jos ei löydy vikakoodeja, ja kaikki vaikuttaa tyhjäkäynnillä normaalilta, niin sitten ajonaikana vika voisi löytyä arvoja seuraamalla.

        Moottorinohjauksen toimintaperiaatetta ei tänne kukaan viitsi ruveta kirjoittamaan. Jos tuo kiinnostaa, niin netistä löytyy varmasti yleistietoa moottorinohjausjärjestelmistä, tai aiheesta on kyllä kirjoitettu kirjojakin.

        Olen nyt poistanut sen laturin vapaakytkin-hihnapyörä ongelman vian aiheuttajana. Vaihdoin uuden laturin uusine hihnapyörineen vapaakytkimineen. Testauksessa viat eivät poistuneet kuitenkaan mihinkään. Varoitusvalo "vika moottorin elektroniikan ohjauksessa" palaa edelleen.
        Seuraava tutkimukseni kohde on siis turboahtimen ohjauselektroniikassa / ohjauspneumatiikassa.
        Ensimmäiseksi on otettava selvää turbon pneumaattisen ohjauksen toiminnasta ja toimintaperiaatteesta. Tällä tarkoitan esim. hukkaportin kellolle menevää alipaine letkua. Sekä ko. letkuun liittyviä sähkötoimisia antureita. jned. Alipaine vuodot olisi saatava pois vikamahdollisluettelosta. Siihen varmaankin korjaamoilla olisi tarvittavat mittalaitteetkin. Täytyy nyt vain yrittää pärjätä näillä omilla vuosien varrella kertyneillä konsteilla ja mittareilla. Onhan minulla yksi mittari jolla voi mitata samalla mittarilla sekä ali- / ylipaineetkin. Ajattelin tehdä sellaisen kokeen, että mittaan moottorin käydessä imusarjaan johtavan turbon ohjausletkun alipaineen liitettynä ja irroitettuna. irti ollessa tietenkin alipaineen hukkaan vuotaminen on oltava estetty mittaustilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen nyt poistanut sen laturin vapaakytkin-hihnapyörä ongelman vian aiheuttajana. Vaihdoin uuden laturin uusine hihnapyörineen vapaakytkimineen. Testauksessa viat eivät poistuneet kuitenkaan mihinkään. Varoitusvalo "vika moottorin elektroniikan ohjauksessa" palaa edelleen.
        Seuraava tutkimukseni kohde on siis turboahtimen ohjauselektroniikassa / ohjauspneumatiikassa.
        Ensimmäiseksi on otettava selvää turbon pneumaattisen ohjauksen toiminnasta ja toimintaperiaatteesta. Tällä tarkoitan esim. hukkaportin kellolle menevää alipaine letkua. Sekä ko. letkuun liittyviä sähkötoimisia antureita. jned. Alipaine vuodot olisi saatava pois vikamahdollisluettelosta. Siihen varmaankin korjaamoilla olisi tarvittavat mittalaitteetkin. Täytyy nyt vain yrittää pärjätä näillä omilla vuosien varrella kertyneillä konsteilla ja mittareilla. Onhan minulla yksi mittari jolla voi mitata samalla mittarilla sekä ali- / ylipaineetkin. Ajattelin tehdä sellaisen kokeen, että mittaan moottorin käydessä imusarjaan johtavan turbon ohjausletkun alipaineen liitettynä ja irroitettuna. irti ollessa tietenkin alipaineen hukkaan vuotaminen on oltava estetty mittaustilanteessa.

        Taisin viimeinkin osua ongelman ytimeen. Näyttäisi siltä, että hukkaportin kellolle menvä alipaineletku laskee imusarjan alipaineet karkaamaan. Kun letku oli kytkettynä moottori ei suostunut käymään tyhjäkäyntiä. Kun irroitin ko. letkun imusarjaan päin menevästä letkusta. ja teippasin imusarjalle menevän letkun pään umpeen, niin moottori rupesi käymään joutokäyntiä ihan normaalisti. Ainoastaan silloin ilmaantuu yksi uusi tauti.
        Moottorin jäähdyttimen puhallin alkaa peuhaamaan, vaikka kone on sammutettu ja virrat avaimesta pois päältä. Viittaisi johonkin lämmön tarkkailu elektroniikkaan, jonka toiminta perustuu myöskin alipaineen olemassa oloon- / puuttumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisin viimeinkin osua ongelman ytimeen. Näyttäisi siltä, että hukkaportin kellolle menvä alipaineletku laskee imusarjan alipaineet karkaamaan. Kun letku oli kytkettynä moottori ei suostunut käymään tyhjäkäyntiä. Kun irroitin ko. letkun imusarjaan päin menevästä letkusta. ja teippasin imusarjalle menevän letkun pään umpeen, niin moottori rupesi käymään joutokäyntiä ihan normaalisti. Ainoastaan silloin ilmaantuu yksi uusi tauti.
        Moottorin jäähdyttimen puhallin alkaa peuhaamaan, vaikka kone on sammutettu ja virrat avaimesta pois päältä. Viittaisi johonkin lämmön tarkkailu elektroniikkaan, jonka toiminta perustuu myöskin alipaineen olemassa oloon- / puuttumiseen.

        Luulempa nyt löytäneeni ihan vahingossa todellisen syyllisen koko ongelmaan.
        Sehän olikin ihan minun oma moka. Kun kasasin syyläriä takaisin paikoilleen laturirempan jälkeen, niin minulta jäi humoioimatta yksi n. tuuman paksuinen ilmaletku. Se jäi vahingossa irralleen, kun se on niin ahtaassa raossa moottorin ja syylärin välissä. Sieltähän ne paineet sitten karkasivat väärille teilleen. En tiedä oliko kyseessä yli- vaiko alipaineet. Letku kuitenkin on kiinni syylärin yläosan muovisessa letkun kiinitys liitosholkissa. Ei muuta, kuin osat taas kerran kasaan ja testausta päälle.
        Toivottavasti savuttaneet pakokaasut eivät ole kerinneet vahingoittaa pakokaasukatalysaattoria. Kävin autolla ajamassa 120 km:n lenkin kun kävin hakemassa sillä uuden laturin lähikaupungista. Sopivasti kaasuttelemalla sain silloin auton kulkemaan valtatien vaatimaa 80-100 km/t nopeutta melko kivuttomasti. Tosin polttoainetta tuntui palavan tuplamäärä normaaliin verrattuna. Ainoastaan hitailla nopeuksilla ajettaessa varsinkin ylämkeen oli pahoja vaikeuksia. Liikkeelle lähdöt olivat myöskin yhtä tuskaa. Vaativat melkoisia sirkustemppuja automaattivaihteisella autolla.
        Otinkin mukaan fillarin, että ei tarvinnut mennä ruuhkaisiin liikennevaloihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulempa nyt löytäneeni ihan vahingossa todellisen syyllisen koko ongelmaan.
        Sehän olikin ihan minun oma moka. Kun kasasin syyläriä takaisin paikoilleen laturirempan jälkeen, niin minulta jäi humoioimatta yksi n. tuuman paksuinen ilmaletku. Se jäi vahingossa irralleen, kun se on niin ahtaassa raossa moottorin ja syylärin välissä. Sieltähän ne paineet sitten karkasivat väärille teilleen. En tiedä oliko kyseessä yli- vaiko alipaineet. Letku kuitenkin on kiinni syylärin yläosan muovisessa letkun kiinitys liitosholkissa. Ei muuta, kuin osat taas kerran kasaan ja testausta päälle.
        Toivottavasti savuttaneet pakokaasut eivät ole kerinneet vahingoittaa pakokaasukatalysaattoria. Kävin autolla ajamassa 120 km:n lenkin kun kävin hakemassa sillä uuden laturin lähikaupungista. Sopivasti kaasuttelemalla sain silloin auton kulkemaan valtatien vaatimaa 80-100 km/t nopeutta melko kivuttomasti. Tosin polttoainetta tuntui palavan tuplamäärä normaaliin verrattuna. Ainoastaan hitailla nopeuksilla ajettaessa varsinkin ylämkeen oli pahoja vaikeuksia. Liikkeelle lähdöt olivat myöskin yhtä tuskaa. Vaativat melkoisia sirkustemppuja automaattivaihteisella autolla.
        Otinkin mukaan fillarin, että ei tarvinnut mennä ruuhkaisiin liikennevaloihin.

        Joo kyllä Volvo pelittää taas ihan niin, kuin ennen remontin tekoakin.
        Kaikki tehot ovat tallella, eikä moottori hyydy ylämäkiin / sammu joutokäynnilläkään.
        Sainpahan aimoannoksen taas oppia turbosta ja moottorin ohjaujärjestelmästäkin. Kun aikaisemmin olen remontoinut vain vanhemmalla tekniikalla varustettuja autojani. Sekä joskus asiakkaittenikin autoja. Metallityöt koneistuksineen ovat olleet minulle tutumpia hommia omalla verstaallani.


    • Anonyymi

      Se on nyt turbo hyytynyt, vain timantit ovat ikuisia?

      • Anonyymi

        Joo kyllä itsellenikin on tullut tuo turbo vika heti mieleen.
        Kun vaikuttaa aivan siltä, että kaasuttaessa seos menee liian rikkaalle.
        Takaikkunasta näkee sille tyypillisen mustan savun ilmaantumisen.
        Elikkä voisi olettaa, että moottori kärsii ahtoilman puuttumisesta.
        Siinähän periaatteessa käy niin, että ruiskutuspumppu syöttää kyllä polttoainetta.
        Mutta happea kun ei tule tarpeeksi, niin kunnollisisen seoksen puuttumisesta johtuen palaminen ei ole enää tehokasta. Tehot laskevat-, sytystulpat alkavat kastumaan-, sytystulppien kastuminen oikosulkee tulpat-, kipinät sammuvat ja seurauksena siitä on lopulta moottorin sammuminen kokonaan. Auto siis pysähtyy mäkeen. Polttoaineen kulutus on maksimissaan. jned.
        Muistan vielä senkin, kun se laturin vapaakytkin hihnapyörä hajosi atomeiksi.
        Moottori siinä tilanteessa vauhkoontui ikään kuin jokin villi hevonen.
        Turbo antoi ilmeisesti aivan liian isot tehot sillä hetkellä moottorille.
        Ostin kyllä jo uuden laturin uusine vapaakytkimineen.- / hihnapyörineen.
        Sekä uuden moniurahihnan.
        Täytyy nyt vain lähteä taas testailemaan, heti kun vain saan ne sannettua paikoilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo kyllä itsellenikin on tullut tuo turbo vika heti mieleen.
        Kun vaikuttaa aivan siltä, että kaasuttaessa seos menee liian rikkaalle.
        Takaikkunasta näkee sille tyypillisen mustan savun ilmaantumisen.
        Elikkä voisi olettaa, että moottori kärsii ahtoilman puuttumisesta.
        Siinähän periaatteessa käy niin, että ruiskutuspumppu syöttää kyllä polttoainetta.
        Mutta happea kun ei tule tarpeeksi, niin kunnollisisen seoksen puuttumisesta johtuen palaminen ei ole enää tehokasta. Tehot laskevat-, sytystulpat alkavat kastumaan-, sytystulppien kastuminen oikosulkee tulpat-, kipinät sammuvat ja seurauksena siitä on lopulta moottorin sammuminen kokonaan. Auto siis pysähtyy mäkeen. Polttoaineen kulutus on maksimissaan. jned.
        Muistan vielä senkin, kun se laturin vapaakytkin hihnapyörä hajosi atomeiksi.
        Moottori siinä tilanteessa vauhkoontui ikään kuin jokin villi hevonen.
        Turbo antoi ilmeisesti aivan liian isot tehot sillä hetkellä moottorille.
        Ostin kyllä jo uuden laturin uusine vapaakytkimineen.- / hihnapyörineen.
        Sekä uuden moniurahihnan.
        Täytyy nyt vain lähteä taas testailemaan, heti kun vain saan ne sannettua paikoilleen.

        Joo laskee öljyt läpi ja katalysaattori tukkeutuu piakkoin! Mites uusi toitsukka kiinnostaisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo laskee öljyt läpi ja katalysaattori tukkeutuu piakkoin! Mites uusi toitsukka kiinnostaisi?

        Ei tämä volvo ole öljyä kuluttanut vielä yhtään enempää, kuin normalin kulutuksen määrän.
        Näillä volvoilla on ajeltu semmoinen 400 000 km. ilman koneremppaa. Elikkä tällä autolla saa vielä ajaa vielä sen toisen puolet lisää, ennen kuin alkaa laskemaan öljyä männän ohitse.
        Japski autoja en ottaisi mistään hinnasta. Ainoastaan Saksalaiset ja Ruotsalaiset ovat meikäläisen kriteerit täyttäviä.
        Kyllähän pieniä vikoja 20 vuotta vanhoissa autoissa on luonnollisestikin.
        Siihen olen varautunut oman verstaan omaavana. Saan kuitenkin ajaa laatuautoilla, enkä maksa niistä itseäni kipeäksi.


    • Anonyymi

      Taas yhdelle pökkelölle voisi sanoa että ihan ensimmäiseksi lue vikakoodit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      61
      5888
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      212
      4843
    3. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      19
      4633
    4. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      60
      3921
    5. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      68
      3787
    6. Mitä on tapahtunut myllymäessä ?

      On poliisit Sepänkadulla myllymäessä
      Kankaanpää
      11
      3531
    7. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      99
      3446
    8. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      77
      3280
    9. Puukotus Lidlissä

      Kuka sai puukkoo Lidlin pihas tänään. Ja kuka oli tekijä?
      Kankaanpää
      33
      3001
    10. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2608
    Aihe