Autolijan pitää ennakoida

Anonyymi

Tarkoittaako se sitä, että pyörällä voi jatkossa autoista välittämättä koska kaikki "tietää" pyöräilijöiden ajavan miten sattuu?

38

51

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mutta niinhän ne pyöräilijät ovat tähänkin saakka tehneet.

    • Anonyymi

      Lähde kokeilemaan.

    • Anonyymi

      Pyörä on ajoneuvo siinä missä autotkin. Samat ajoneuvoja koskevat säännöt koskevat myös polkupyöriä. Poikkeuksena se, jos kyse on moottoriajoneuvoista. Mistä näitä vajakkeja oikein sikiää, jotka eivät tajua suomenkieltä?

    • Anonyymi

      Tässä on asiaa ennakoinnista.

      Uuteen tieliikennelakiin tuleva tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus on kova pykälä – liikenteessä vastuuta on otettava myös muiden tekemisistä
      https://yle.fi/uutiset/3-11350757

      Tosin olettaa pitää myös pystyä, että muut noudattavat sääntöjä ja lakia.

      • Anonyymi

        Ennakointi on ollut elinehto pyöräilijöille niin kauan, kun pyöräilijät ja autoilijat ovat olleet edes teoreettisessa törmäysvaarassa. Väistämisvelvollisuuttaan laiminlyövän autoilijan väistäminen pelastaa pyöräilijän hengen hyvin usein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakointi on ollut elinehto pyöräilijöille niin kauan, kun pyöräilijät ja autoilijat ovat olleet edes teoreettisessa törmäysvaarassa. Väistämisvelvollisuuttaan laiminlyövän autoilijan väistäminen pelastaa pyöräilijän hengen hyvin usein.

        Näin se valitettavan usein on. Autoilijat ovat taas sitä mieltä että pyöräilijöiden tilannenopeus on tällaisissa tilanteissa ollut väärä. Se on aika outoa että jos auto tulee tilanteeseen 35 km/h ja pyöräilijä 18 km/h, niin pyöräilijä hurjastelee mutta autoilija matelee.


      • Anonyymi

        Onko "ennakointi" sitten kuitenkaan täysin ihan sama kuin "ennalta arvattava"?

        Liikennettä tulee pyrkiä ennakoimaan, eikä arvaamaan, mitä liikenteessä voi mahdollisesti olla tulossa. Onko ennakointi = ennalta arvattavuus? Itse väittäisin että ei ihan sama asia, mutta läheltä liippaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakointi on ollut elinehto pyöräilijöille niin kauan, kun pyöräilijät ja autoilijat ovat olleet edes teoreettisessa törmäysvaarassa. Väistämisvelvollisuuttaan laiminlyövän autoilijan väistäminen pelastaa pyöräilijän hengen hyvin usein.

        Minä kyllä ihmettelen niitä autoilijoita, jotka pysähtyvät suoralla tiellä 60km/h nopeus rajoitus eli tien yli menee suojatie, joka keskellä on liikenteenjakaja.
        Risteyksessä on kärkikolmio kevyenliikenteen väylää käyttäville eli pyöräilijöillä on väistämis velvollisuus tiellä ajavia autoilijoita kohtaan ja väistettävä.
        En minä pyöräilijänä voi jäädä odottamaan risteykseen yli 10 metrin päähän, koska minun on nähtävä risteystä lähestyvät autot, että voin ylittää risteyksen sitten, kun autoja ei tule.
        Siksi ajan lähelle risteystä ja pysähdyn, kun autoja tulee.
        Miksi jotkut autoilijat pysähtyy, vaikka minulla on väistämis velvollisuus.
        Älkääkä alkako selittämään, että autoiloja ei voi tietää pyshtyykö pyöräilijä ja autoilija pelaa varman päältä tai että autolija on kohtelias.
        Jotkut autot jopa pysähtyvät, vaikka olen väistämisvelvollisena pysähtynyt odottamaan tien ylitystä.
        Jos poliisiauto sattuisi olemaan samassa risteyksessä ja ylittäisin risteyksen niin, että poliisiauto jutuisi jarruttamaan ja jopa pysähtymään, niin kyllä siitä minulle sakko tulisi, koska olen laiminlyönyt väistämis velvollisuuden pyöräilijänä.

        Tietenkin pitää ottaa huomioon, jos risteyksessä on pieniä lapsia, eivät lapset välttämättä ymmärrä, että kärkikolmio tarkoittaa väistämis velvollisuutta.
        Lapset voivat ylittää tien yllättäen, joten siellä missä lapsia liikkuu, niin täytyy olla varovaisempi ja noudattaa erityistä varovaisuutta, mutta jos pyöräilijänä on aikuinen, jolla on ajokortti, niin tietää kyllä säännöt, milloin on väistämisvelvollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kyllä ihmettelen niitä autoilijoita, jotka pysähtyvät suoralla tiellä 60km/h nopeus rajoitus eli tien yli menee suojatie, joka keskellä on liikenteenjakaja.
        Risteyksessä on kärkikolmio kevyenliikenteen väylää käyttäville eli pyöräilijöillä on väistämis velvollisuus tiellä ajavia autoilijoita kohtaan ja väistettävä.
        En minä pyöräilijänä voi jäädä odottamaan risteykseen yli 10 metrin päähän, koska minun on nähtävä risteystä lähestyvät autot, että voin ylittää risteyksen sitten, kun autoja ei tule.
        Siksi ajan lähelle risteystä ja pysähdyn, kun autoja tulee.
        Miksi jotkut autoilijat pysähtyy, vaikka minulla on väistämis velvollisuus.
        Älkääkä alkako selittämään, että autoiloja ei voi tietää pyshtyykö pyöräilijä ja autoilija pelaa varman päältä tai että autolija on kohtelias.
        Jotkut autot jopa pysähtyvät, vaikka olen väistämisvelvollisena pysähtynyt odottamaan tien ylitystä.
        Jos poliisiauto sattuisi olemaan samassa risteyksessä ja ylittäisin risteyksen niin, että poliisiauto jutuisi jarruttamaan ja jopa pysähtymään, niin kyllä siitä minulle sakko tulisi, koska olen laiminlyönyt väistämis velvollisuuden pyöräilijänä.

        Tietenkin pitää ottaa huomioon, jos risteyksessä on pieniä lapsia, eivät lapset välttämättä ymmärrä, että kärkikolmio tarkoittaa väistämis velvollisuutta.
        Lapset voivat ylittää tien yllättäen, joten siellä missä lapsia liikkuu, niin täytyy olla varovaisempi ja noudattaa erityistä varovaisuutta, mutta jos pyöräilijänä on aikuinen, jolla on ajokortti, niin tietää kyllä säännöt, milloin on väistämisvelvollinen.

        Löytyy myös aikuisia pyöräilijöitä joilla ei ole ajo-korttia eikä kovin hyvää tietoa liikennesäännöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyy myös aikuisia pyöräilijöitä joilla ei ole ajo-korttia eikä kovin hyvää tietoa liikennesäännöistä.

        Se, että ei ole ajokorttia ei ole peruste olla ottamatta selvää liikennesäännöistä!

        Itse olen osannut esim. pyöräilijöitä ja jalankulkijoita koskevat liikennesäännöt n. 10 vuotiaasta asti ja nyt olen yli 60-vuotias.

        Liikenneonnettomuuden sattuessa ei voi perustella sillä, että ei osaa liikennesääntöjä. Jokainen joka lähtee kotiovesta ulos on velvollinen ottamaan selkoa liikennesäännöistä.

        On se kumma, että muualla Euroopassa eri maissa pyöräilijät käyttäytyvät liikenteessä paljon paremmin kuin meidän armaan Suomen pyöräilijät täällä Suomessa? Eikä varmasti sielläkään ole kaikilla ajokorttia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että ei ole ajokorttia ei ole peruste olla ottamatta selvää liikennesäännöistä!

        Itse olen osannut esim. pyöräilijöitä ja jalankulkijoita koskevat liikennesäännöt n. 10 vuotiaasta asti ja nyt olen yli 60-vuotias.

        Liikenneonnettomuuden sattuessa ei voi perustella sillä, että ei osaa liikennesääntöjä. Jokainen joka lähtee kotiovesta ulos on velvollinen ottamaan selkoa liikennesäännöistä.

        On se kumma, että muualla Euroopassa eri maissa pyöräilijät käyttäytyvät liikenteessä paljon paremmin kuin meidän armaan Suomen pyöräilijät täällä Suomessa? Eikä varmasti sielläkään ole kaikilla ajokorttia!

        Ei olekaan mikään peruste, mutta sanoin vain että tällaisia henkilöitä löytyy. Maailman parhaimmatkaan säännöt ja lait eivät hyödytä mitään ellei niistä ole tietoa eikä niitä noudateta.


    • Anonyymi

      Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvo.

      Polkupyörä on ajoneuvo sen kuljettajan iästä riippumatta vaikka alle 12-vuotiaat saavat ajaa jalkakäytävillä.

      Olen ollut auttamassa ja siten todistamassa kahden pyöräilijän kolaria. 11-vuotias ajoi suojatieltä yhdistetylle pyörätielle ja jalkakäytävälle "tuhat ja sataa" osuen hipaisten minuun, jalankulkijaan sekä ajaen oikealta pyörällä tulevan vanhuksen päälle. Vanhus loukkaantui ja varsinkin kasvoihin vakavasti!
      Pääsin/jouduin myös poliisikuulusteluun todistajana. Lopputulos oli, että 11-vuotias pyöräilijä oli syyllinen.

      Polkupyörää koskee siis myös tuo ennakointi. Polkupyörää koskee myös se, että tulee huomioida jalankulkijat; ei siis saa ajaa hihaa hipoen, väistettävä jalankulkijaa suojatiellä tai sinne aikovaa, väistettävä bussiin tai ratikkaan nousevaa/poistuvaa jne jne. Kaikkea en viitsi tähän kirjoittaa, koska suurin osa pyöräilijöistä on sitä mieltä, että ne ei koske heitä.

      Liikenteessä on pääosin velvollisuuksia, ei oikeuksia!

    • Anonyymi

      Melkoinen sisilisko saa autoilija olla, vain China munkeilla on sellaiset refleksit?🙊🙈🙉

      • Anonyymi

        Sitten autoilijan ajotavassa on joki vika, jos lähes yliluonnollisia refleksejä tarvitaan.


    • Anonyymi

      Autoilijana minä väistän kun siihen on velvollisuus. Aina tinkimättömästi käytän etuajo-oikeuttani. Jotkut pyöräilijät ovat tästä yllättyneet.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pyörällä voi jatkossakin lyhentää nopeasti omaa elämäänsä, jos haluaa.

      • Anonyymi

        Siihen tarvitaan varmasti autoilijaa avustamaan. Lähes viikoittain pääisisi hengestään jonkun kädettömän sääntöjen vastaisesti ajavan autoilijan vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen tarvitaan varmasti autoilijaa avustamaan. Lähes viikoittain pääisisi hengestään jonkun kädettömän sääntöjen vastaisesti ajavan autoilijan vuoksi.

        Lähes päivittäin pelastan sääntöjen vastaisesti ajavan pyöräilijän loukkaantumiselta, autolla ajaessani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes päivittäin pelastan sääntöjen vastaisesti ajavan pyöräilijän loukkaantumiselta, autolla ajaessani.

        En joudu autolla ajaessani juuri koskaan tekemään noin, vaikka ajan lähes päivittäin. Mitähän sinä ja minä teemme eri tavalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En joudu autolla ajaessani juuri koskaan tekemään noin, vaikka ajan lähes päivittäin. Mitähän sinä ja minä teemme eri tavalla?

        Mahdollisuuksia on useita; et aja kovinkaan paljon, et aja taajamassa, ajat selvästi alle suurinta sallittua nopeutta, pysähtelet päästämään väistämisvelvolliset pyöräilijät ensin, et osaa liikennesääntöjä, yms..


    • Anonyymi

      Uuden lain ennakointivelvollisuus koskee kaikkia tienkäyttäjiä. Kannattaa tutustua siihen lakiin ennen kuin avautuu enempää siitä.

      • Anonyymi

        Eräs virkamies totesi, että kun näkee naisen ratissa, pitää ymmärtää, että hän ajaa miten sattuu ja jos ei sitä ymmärrä, voi joutua maksumieheksi, kun nainen ajaa onnettomuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs virkamies totesi, että kun näkee naisen ratissa, pitää ymmärtää, että hän ajaa miten sattuu ja jos ei sitä ymmärrä, voi joutua maksumieheksi, kun nainen ajaa onnettomuuden.

        Toi oli aika paha.:)))


      • Anonyymi

        Eli muut liikennesäännöt kumotaan nyt tällä oudolla uudella lailla jossa jokainen voi rikkoa LIIKENNESÄÄNTÖJÄ sillä muidenhan pitää ennakoida tämä. Ennakointivelvollisuus on turha, älytön ja takuuvarmasti naisen keksimä laki jolla ei uhreilta voi välttyä. Ei kait missään muualla jäkitetä tien tukkona jo nyt niin paljon kuin Suomessa, uuden lain myötä siis tilanne pahenee entisestään, ei ainakaan sujuvoiteta liikennettä jos annetaan kolmion takaa tulevan mennä varmuuden vuoksi ensin tai pysähdytään vihreillä jos joku haluaakin ajaa punaisia päin...onko bmw ja audi-kuskeja siis varottava aina?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli muut liikennesäännöt kumotaan nyt tällä oudolla uudella lailla jossa jokainen voi rikkoa LIIKENNESÄÄNTÖJÄ sillä muidenhan pitää ennakoida tämä. Ennakointivelvollisuus on turha, älytön ja takuuvarmasti naisen keksimä laki jolla ei uhreilta voi välttyä. Ei kait missään muualla jäkitetä tien tukkona jo nyt niin paljon kuin Suomessa, uuden lain myötä siis tilanne pahenee entisestään, ei ainakaan sujuvoiteta liikennettä jos annetaan kolmion takaa tulevan mennä varmuuden vuoksi ensin tai pysähdytään vihreillä jos joku haluaakin ajaa punaisia päin...onko bmw ja audi-kuskeja siis varottava aina?

        Ei kumota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli muut liikennesäännöt kumotaan nyt tällä oudolla uudella lailla jossa jokainen voi rikkoa LIIKENNESÄÄNTÖJÄ sillä muidenhan pitää ennakoida tämä. Ennakointivelvollisuus on turha, älytön ja takuuvarmasti naisen keksimä laki jolla ei uhreilta voi välttyä. Ei kait missään muualla jäkitetä tien tukkona jo nyt niin paljon kuin Suomessa, uuden lain myötä siis tilanne pahenee entisestään, ei ainakaan sujuvoiteta liikennettä jos annetaan kolmion takaa tulevan mennä varmuuden vuoksi ensin tai pysähdytään vihreillä jos joku haluaakin ajaa punaisia päin...onko bmw ja audi-kuskeja siis varottava aina?

        On ennakointivelvoite, ei arvailuvelvoite.


    • Anonyymi

      Minä aina väistän oikealta tulevaa. Jos olen kärkikolmion, pihakatu päättyy, tulen yksityisalueelta tai olen epävarma. Näin kai säännöissä sanotaan.
      Risteyksessä, vasemalta, kolmion, pihakatu päättyy merkin takaa, suojatietä pitkin ajavaa pyöräilijää en väistänyt. Keskisormea näytti tämä tyttönen minulle. Joku ei tiennyt säännöistä mitään. Pitänee vielä kerrata.

    • Anonyymi

      Naisten aivot on puolet miesten aivoista. Kun nainen on auton ohjaimissa, siitä puolesta aivosta häviää välittömästi puolet pois.
      Vaalea värikin vaikuttaa paljon.

    • Anonyymi

      Kyllähän tuo ennakointi on ollut jo ennenkin vähintäänkin osa järkevää liikkumista, ja sisältyy kyllä minusta jo tuohon varovaisuuspykäläänkin, joka oli jo vanhassakin laissa: "Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi." Ei kai nyt kukaan ihan sokkona vaan sääntöjen mukaan mene, jos joku meinaa tulla päälle.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Vanhan lain varovaisuuspykälä on mielestäni täysin riittävä. Käsittääkseni tuo uuden lain 4 pykälä on lähinnä oikeuden työkalu joka otetaan käyttöön sitten kun sinne asti joudutaan (syyllisyys ja/tai lieventävät/syventävät seikat).


    • Anonyymi

      Eiköhän myös pyöräilijän kuulu ja pidä ennakoida samoin kuin autoilijan. Minä ainakin pyöräilijänä pyrkisin välttämään osumia ja kolareita auton kanssa, sillä jään siinä aina toiseksi ja voisin kuolla tai vammautua todella helposti.

      • Anonyymi

        Kaikkien liikenteessä kuuluu ennakoida ja varoa ja pyrkiä välttämään onnettomuuksia. Pyöräilijä on tosiaan aina heikommassa asemassa muihin ajoneuvoihin nähden. Lait lähtevätkin siitä perusajatuksesta että suojaamatonta ihmistä pitää varoa ja suojata. Siksi ajoneuvon kuljettajilla on tilanteissa usein suurempi vastuu kuin suojaamattomalla ihmisellä. Lisäksi löytyy ihmisiä jotka eivät osaa tai tiedä (lapset, vammaiset jne.) ja heitä pitää liikenteessä aina erityisesti varoa.


    • Anonyymi

      Autoilijan pitää ennakoida pyöräilijän virheitä. Samoin pyöräilijän pitää ennakoida autoilijan virheitä. Tasapuolisesti.

      Uusi tieliikennelaki tarkoittaa, että kun sattuu onnettomuus, niin käräjäoikeus tuomitsee aina molemmat osapuolet sakkoihin. Toinen koska ei noudattanut väistämisvelvollisuutta ja toinen koska ei ennakoinut, että vastapuoli ei noudatakaan sääntöjä.

      Lain tarkoitus on siis lisätä valtion sakkotuloja jopa kaksinkertaiseksi. Ehkä ennakointivelvollisuuden laiminlyöjä saa pienemmät sakot, vaikea sanoa. Olisiko hyöty sakkotuloissa 150% uuden lain ansiosta?

      • Anonyymi

        Väität että käräjäoikeus tuomitsee aina molemmat osapuolet sakkoihin. Missä on lähde tällaiselle väitteelle? Väität myös että tarkoitus on siis lisätä valtion sakkotuloja. Missä on mustaa valkoisella tälle väittteelle? Taidat levittää disinformaatiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väität että käräjäoikeus tuomitsee aina molemmat osapuolet sakkoihin. Missä on lähde tällaiselle väitteelle? Väität myös että tarkoitus on siis lisätä valtion sakkotuloja. Missä on mustaa valkoisella tälle väittteelle? Taidat levittää disinformaatiota.

        Tuo tulkinta on vain villiä arvailua. Oikea tulkinta saadaan joskus tulevaisuudessa monen vuoden kuluttua jos joku on mielestään kokenut vääryyttä raastuvassa ja valittaa eteenpäin korkeampiin oikeusistuimiin. Vasta silloin saadaan vedenpitävä päätös ennakkopäätöksenä tulevaa käyttöä varten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väität että käräjäoikeus tuomitsee aina molemmat osapuolet sakkoihin. Missä on lähde tällaiselle väitteelle? Väität myös että tarkoitus on siis lisätä valtion sakkotuloja. Missä on mustaa valkoisella tälle väittteelle? Taidat levittää disinformaatiota.

        Tieliikennelaki velvoittaa ennakoimaan muiden virheitä. Mustaa valkoisella:

        4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

        Rikoslaki

        23 luku (30.4.1999/545)
        Liikennerikoksista
        1 § (30.4.1999/545)
        Liikenneturvallisuuden vaarantaminen
        Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. (11.12.2002/1094)

        Jos käräjäoikeus noudattaa tieliikennelakia ja rikoslakia, niin käräjäoikeuden pitää pääsääntöisesti sakottaa aina molempia liikennevahingon osapuolia. Muuta eihän kukaan voi vielä etukäteen tietää miten lopulta KKO alkaa tulkita lakia. Siihen saakka täytyy olettaa tieliikennelain 4§ olevan voimassa. Käräjäoikeus sakottaa ennakoinnin laiminlyönnistä, mennään hoviin, lopulta KKO antaa ennakkopäätöksen.

        OK, myönnetään, esitin asian kärjistetysti, tulkitsin lakia kuin piru raamattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaki velvoittaa ennakoimaan muiden virheitä. Mustaa valkoisella:

        4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

        Rikoslaki

        23 luku (30.4.1999/545)
        Liikennerikoksista
        1 § (30.4.1999/545)
        Liikenneturvallisuuden vaarantaminen
        Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle, on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. (11.12.2002/1094)

        Jos käräjäoikeus noudattaa tieliikennelakia ja rikoslakia, niin käräjäoikeuden pitää pääsääntöisesti sakottaa aina molempia liikennevahingon osapuolia. Muuta eihän kukaan voi vielä etukäteen tietää miten lopulta KKO alkaa tulkita lakia. Siihen saakka täytyy olettaa tieliikennelain 4§ olevan voimassa. Käräjäoikeus sakottaa ennakoinnin laiminlyönnistä, mennään hoviin, lopulta KKO antaa ennakkopäätöksen.

        OK, myönnetään, esitin asian kärjistetysti, tulkitsin lakia kuin piru raamattua.

        Uudistuvan lainsäädännön tarkoituksena on saada tienkäyttäjät toimimaan mahdollisimman yhdenmukaisesti ja ennakoitavasti. Tieliikenteen tärkeimmät periaatteet ovat velvollisuus liikennesääntöjen noudattamiseen, tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus ja varovaisuusvelvollisuus.

        Tuollaisia asioita lukee dokumentissa: Hallituksen esitys eduskunnalle tieliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi -> https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180

        Tuo on vuonna 2017 ollut tahto kun uutta lakia on lähdetty tekemään. Ennakoida pitää mutta tuskin tarvitsee arvailla. Ennakointi perustuu sen hetkisiin havaintoihin ja liikennesääntöihin. Edelleen pitää pystyä olettamaan että sääntöjä noudatetaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      90
      1768
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1492
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      995
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      966
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      45
      832
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      728
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      701
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      691
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      676
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      623
    Aihe