Tietokoneen kierrätys Linux-käyttöjärjestelmällä

Anonyymi

https://www.theseus.fi/handle/10024/338470 "Tässä opinnäytetyössä asennettiin vanhaan kannettavaan tietokoneeseen Linux Mint -käyttöjärjestelmä. Tarkoituksena oli antaa uutta käyttöä kannettavalle, joka muuten olisi päätynyt kierrätykseen tai kaatopaikalle."

27

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei taida olla väitöskirja aivan tuo opinnäytetyö?

    • Anonyymi

      Ei Mint eikä Ubuntukaan ole mikään vanhojen koneiden käyttis, vaihka ovatkin windowsia kevyempiä.

      Joku ei viimeisin lubuntu tai MX on ehkä vanhempiin koneisiin...

    • Anonyymi

      Ei kukaan osta Mersua Ladan koneella!

      • Anonyymi

        useimmalle se silti riittäisi. ainakin maassa, jossa parhaimmillaankin saa ajaa 120km/h


      • Anonyymi

        On tellä sairaat vertaukset.


    • Anonyymi

      Aika vaikeasti on toteutettu, kun pitää vaihdella kovalevyjä ? , ja paljon muuta turhaa tehdä ?

      Itse asentin 10 vuotta vanhaan Samsung läppärin Windows 7 lisäksi tämän

      Dpup buster 8.0 (64-bittisen) työpöytänä asentin Xfce4, löytyy muitakin.
      (Löytyy myös 32-bittin koneisiin )

      https://sourceforge.net/projects/dpup/

      Siihen saa kaikki Debian paketit (Ainakin 64-bit järjestelmään) ,
      Puppyn paketinhallinta ohjelmalla, kuten myös Puppy omia paketteja.

      Suomennuksin kannattaisi kouluissakin jo panostaa, kun on sitä odoteltu Linux-ohjelmiin pian 30 vuotta . Elikkäs, ensi vuonnahan Linux täyttää jo 30 vuotta.

      • Anonyymi

        Kummasti niitä suomennoksia on ollu Linuxeihin jo moninaisia vuosia.
        Ensimmäinen järkevä Windows oli 3.11 jonka julkaisemisestä ei ole kolmea vuosikymmentä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on linkki DpupBuster CE 64- ja 32-bittiset keskustelusivustot.

        http://murga-linux.com/puppy/viewtopic.php?t=116615

        Tässä DpupBuster CE 64 on yllättävän hyvät äänet. Muttenhan tämä toimii kuten Puppy Linux .
        Elikkä on aina valmis.

        Vaikuttaa jotenkin epämääräiseltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummasti niitä suomennoksia on ollu Linuxeihin jo moninaisia vuosia.
        Ensimmäinen järkevä Windows oli 3.11 jonka julkaisemisestä ei ole kolmea vuosikymmentä.

        "Kummasti niitä suomennoksia on ollu Linuxeihin jo moninaisia vuosia."

        Mistäs niitä löytyy ?

        Olen itse ainakin noin 1000 tiedostoa yrittänyt itse suomentaa eri Linux-versioihin.
        Juuri nyt on yritys parantaa virallista Raspberrypi vaatimatonta suomennusta.
        Tämäkin Raspberrypi perustuu Debian Busterin 10 Linuxiin.

        http://aijaa.com/KXKiZJ

        Ensimmäinen Linux-jakeluni oli käytössä jo 1997, se oli Slackware.
        Silloin syksyllä tuli jo Microsoftilta Windows 98 joka kaatui lähes päivittäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kummasti niitä suomennoksia on ollu Linuxeihin jo moninaisia vuosia."

        Mistäs niitä löytyy ?

        Olen itse ainakin noin 1000 tiedostoa yrittänyt itse suomentaa eri Linux-versioihin.
        Juuri nyt on yritys parantaa virallista Raspberrypi vaatimatonta suomennusta.
        Tämäkin Raspberrypi perustuu Debian Busterin 10 Linuxiin.

        http://aijaa.com/KXKiZJ

        Ensimmäinen Linux-jakeluni oli käytössä jo 1997, se oli Slackware.
        Silloin syksyllä tuli jo Microsoftilta Windows 98 joka kaatui lähes päivittäin.

        Siis, tuossa kuvassa on esim, 26 kielitiedostoa joita en ole löytänyt suomennettuja mistään
        Niitä oli paljon enemmän mutta olen jo suomentanut niitäkin vajaan 10 kpl, sitten 65 kpl ohjelma tiedostoja ja jotain muutakin.

        http://aijaa.com/KXKiZJ


      • Anonyymi

        Ubuntu ei sovi vanhoihin, mutta käytettävyys eriluokaa, kuin tollaisilla. tai windowsilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummasti niitä suomennoksia on ollu Linuxeihin jo moninaisia vuosia.
        Ensimmäinen järkevä Windows oli 3.11 jonka julkaisemisestä ei ole kolmea vuosikymmentä.

        w 3.11 edutusita ei ole yhtään jäljellä w10:ssä
        w3.11 ei ollut rajoitteita, w10 on täynnä rajoitteita ja etäohjausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis, tuossa kuvassa on esim, 26 kielitiedostoa joita en ole löytänyt suomennettuja mistään
        Niitä oli paljon enemmän mutta olen jo suomentanut niitäkin vajaan 10 kpl, sitten 65 kpl ohjelma tiedostoja ja jotain muutakin.

        http://aijaa.com/KXKiZJ

        Ehkä suomi ei ole suuria maailmankieliä.


      • Anonyymi

        Sinä taidat olla vielä niillä kärryillä mitkä menevät Niuanniemeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä taidat olla vielä niillä kärryillä mitkä menevät Niuanniemeen.

        Missä se on ja kuinka sinne pääsee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä se on ja kuinka sinne pääsee?

        Kärryillä, etkö edelleenkään ymmärrä lukemaasi?


      • Anonyymi

        "Aika vaikeasti on toteutettu, kun pitää vaihdella kovalevyjä ? , ja paljon muuta turhaa tehdä ?"

        Itse asiassa on helpointa asentaa vanhaan kannettavaan Linux vaihtamalla kiintolevy ensin. Näin tarvittaessa ja haluttaessa palata kannettavan vanhaan käyttöjärjestelmään vaihdetaan vanha kiintolevy paikalleen.

        Helppoa ja yksinkertaista! Tietysti vain silloin mikäli kannettavassa ylipäätään on vaihdettava kiintolevy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä suomi ei ole suuria maailmankieliä.

        Ei niin , mutta moni "pienikieli"on silti käännetty paremmin useisiin Linux-jakeiluihin kun Suomi. Olen etsinyt eri Linux-jakeiluista useisiin ohjelmin muiden kielien kielitiedostoja, ja niissa on aina "pääkielenä" englanti josta on käännetty halutulle kielelle.

        Eli, eihän tämä kovin työlläs projekki olisi jos olisi hieman isompi joukko joka näitä käännöksiä tekisi, tosin eihän tästä saa kuin hyvän harrastuksen, ja oppisi paremmin Linux-jakeiluista miten ne toimivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aika vaikeasti on toteutettu, kun pitää vaihdella kovalevyjä ? , ja paljon muuta turhaa tehdä ?"

        Itse asiassa on helpointa asentaa vanhaan kannettavaan Linux vaihtamalla kiintolevy ensin. Näin tarvittaessa ja haluttaessa palata kannettavan vanhaan käyttöjärjestelmään vaihdetaan vanha kiintolevy paikalleen.

        Helppoa ja yksinkertaista! Tietysti vain silloin mikäli kannettavassa ylipäätään on vaihdettava kiintolevy.

        "Linux vaihtamalla kiintolevy ensin."

        Siis mitä? , en ole ikinä vaihtanut 23 vuoden aikana kiintolevyjä.
        Olen aina formatoinut eli alustanut kiintolevyn jos on ollut tarve, useimmissa (luultavasti kaikissa) Linux-jakeiluissahan tuokin mahdollisuus on mukana millä sen voi tehdä.

        Tässä ilmainen työkalu kiintolevylle:

        "GParted on ilmainen osioiden hallinta, jonka avulla voit muuttaa, kopioida ja siirtää osioiden kokoa ilman tietojen menetystä.

        Paras tapa käyttää kaikkia GParted-sovelluksen ominaisuuksia on käyttää GParted Live -käynnistyskuvaa. GParted Live antaa sinun käyttää GPartedia GNU / Linuxissa ja muissa käyttöjärjestelmissä, kuten Windows tai Mac OS X."

        https://gparted.org/download.php


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aika vaikeasti on toteutettu, kun pitää vaihdella kovalevyjä ? , ja paljon muuta turhaa tehdä ?"

        Itse asiassa on helpointa asentaa vanhaan kannettavaan Linux vaihtamalla kiintolevy ensin. Näin tarvittaessa ja haluttaessa palata kannettavan vanhaan käyttöjärjestelmään vaihdetaan vanha kiintolevy paikalleen.

        Helppoa ja yksinkertaista! Tietysti vain silloin mikäli kannettavassa ylipäätään on vaihdettava kiintolevy.

        Jos höl....sissään on hankkinut laitteen mihin ei voi vaihtaa kovalevyä niin voihan sitä aina jatkaa pixelien laskemista näytöltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Linux vaihtamalla kiintolevy ensin."

        Siis mitä? , en ole ikinä vaihtanut 23 vuoden aikana kiintolevyjä.
        Olen aina formatoinut eli alustanut kiintolevyn jos on ollut tarve, useimmissa (luultavasti kaikissa) Linux-jakeiluissahan tuokin mahdollisuus on mukana millä sen voi tehdä.

        Tässä ilmainen työkalu kiintolevylle:

        "GParted on ilmainen osioiden hallinta, jonka avulla voit muuttaa, kopioida ja siirtää osioiden kokoa ilman tietojen menetystä.

        Paras tapa käyttää kaikkia GParted-sovelluksen ominaisuuksia on käyttää GParted Live -käynnistyskuvaa. GParted Live antaa sinun käyttää GPartedia GNU / Linuxissa ja muissa käyttöjärjestelmissä, kuten Windows tai Mac OS X."

        https://gparted.org/download.php

        Gparted löytyy myös useimmista linux -jakeluista suoraan. Esimerkiksi Debianista löytyy. Eli levyosioita voi luoda, poistaa, siirtää jne myös käynnistämällä Gparted suoraan työpöydältä. Sillon pitää tosin ottaa huomioon se, että muutettavat partitiot eivät voi olla käytössä, eli ne eivät voi olla mountattuna. Tietokoneen käynnistäminen live-levyltä voi siis olla ainut vaihtoehto jopa. Tuossa on tosin se huono puoli, että esimerkiksi tuo gparted live-levy ei luultavasti sisällä Orca -ruudunlukuohjelmaa, joten näin sokeutuneena sen käyttö ei sillon onnistu vaan tarvitaan näkevän apua.

        T. miksuh


    • Anonyymi

      Tuossa kun on näköjään ollut keskustelua siitä mikä distro toimii hyvin vanhemmissakin koneissa niin siihen liittyen se, että itselläni kaikilla koneillani on asennettuna Debian, on ollut vuodesta 1998 alkaen. Nykyään kytän lähinnä näitä läppäreitäni, mutta mulla on silti läppärien Raspberry Pi -koneiden, palvelimen jne lisäksi myös varakoneena yksi vanha pöytäkone. Ostin tuon pöytäkoneen opiskeluaikana hiukan ennen sokeutumistani. Ostin sen käytettynä opiskelupaikan poistokonemyynnistä, eli se oli sillon jo käytetty. Ostin koneen joskus 2009 paikkeilla, ihan tarkkaan en muista. Jokatapauksessa kone oli sillon jo käytetty ja BIOS:n versio ja päiväys on muistaakseni jostain vuodelta2005. Tuo kone pyörittää edelleen ikäisekseen suht hyvin vuosi sitten kesällä 2019 julkastua Debian 10 Busteria.Gnome on selvästi turhan raskas, vaikka sitäkin käyttää, mutta Mate toimii aika hyvin.Gnome on tosiaan turhan raskas, vaikka koneesa onkin RAM -muistia 8GB. Prossuna tuossa on jokin AMD Athlon 64 x2 tai jotain sinnepäin.

      Debian on aina toiminut hyvin uusissa ja vanhemmissakin koneissa. Ja kun Debianin asennusvaiheessa voi vvalita työpöytäympäristön, niin työpöytäympäristöksi voi valita paremmin vanhallekin koneeelle sopivan kevyemmän työpöydän. Valitettavasti oma sokeutumiseni toin rajoittaa merkittävästi sitä mitä työpöytää voi käyttää, eli esimerkiksi XFCE ja LXDE eivät tule kysymykseen tuolla vanhalla koneella. Läppäreillä mulla on käytössä Gnome, joka toimii hienosti sokeanakin.

      T. miksuh

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe