Ostin lauantaina "tomatteja" 5_kpl, mainostivat lehdessä että ovat suomalaisia ?
No otin selvää asiasta niin minusta nuo tomaatit eivät ole suomalaisia, koska sieltä missä ne on kasvatettu (NÄRPIÖSSÄ) on vietnamilaisia työntekiöitä, ja kauppa josta osin oli Lidli ja sen lidlin hoitaja on myös vietnamilainen, kai se kauppa on saksalainen ?
Eli tunnen itseni tulleen petetyksi, koska eihän nuo ole missän tapauksessa yli 60% suomalaisia. Olen lukenut että tuotetta voi mainostaa esim. suomalaiseksi jos tuotetta on valmistettu tai tehty yli 60% suomalainen , ja nuo ei sitä enää ylitä.
Joten jatkossa ostan ainoastaan Espanialaisia maukkaita tomaateja, en tuollaisia kovakuorisia ja mauttomia Närpes-palloja. YÄK
Kyllä pitää pyytää anteeksi!
22
146
Vastaukset
- Anonyymi
Suomalaisia ne tomaatit silti on ....jos ne on Suomessa kasvaneet ....en tiedä miksi minulta meni maku tomaatteihin...niissä on kumma tuoksu ja makukin ....mutta Espanjalaiset joutuvat käyttämään torjunta-aineita paljon enemmän kuin täällä...en nyt itse osta tomaatteja ....ennenkuin kesällä ...
Yksi asia mikä minua askarruttaa on tuo nuuskan käyttö meillä ....sen myynti on kiellettyä....käyttö sallittua ...niin miksi sitä ei myydä vapaasti kaupassa niinkuin tupakkatuotteitakin ...En silti puolusta nuuskaajia...mutta kun se aiheuttaa salakuljetusta ja muita lieveilmiöitä..
mimmimum-..mi - Anonyymi
Kerropa mistä olet lukenut että espanjalaiset käyttäisivät torjunta-aineita enemmän ?
Tomaatit kasvatetaan alustalla, jossa ei juuri multaakaan ole.
Afrikan puolelta tulleet laittomat tai lailliset siirtolaiset kastelevat ja poimivat niitä
euron päiväpalkalla (ainakin 12 tuntia työtä päivässä) ja nukkuvat yönsä pahvin päällä työmaansa reunassa.
Hesarin Kuukausiliite jokunen vuosi sitten kirjoitti asiasta.
Onkohan mikään muuttunut ?- Anonyymi
Olen kuullut ihan elävältä suomalaiselta naiselta ...joka ammattinsa puolesta kertoi monestakin maasta ....juuri epäkohtia viljelyssä ....mm. kahviplantaaseilta ...ja Espanjan tomaatti viljelystä .Googlekin niistä tietää ...kai
mimmimum-..mi Anonyymi kirjoitti:
Olen kuullut ihan elävältä suomalaiselta naiselta ...joka ammattinsa puolesta kertoi monestakin maasta ....juuri epäkohtia viljelyssä ....mm. kahviplantaaseilta ...ja Espanjan tomaatti viljelystä .Googlekin niistä tietää ...kai
mimmimum-..miEi sinulla sattuisi olemaan linkkiä lähteeseen?
- Anonyymi
Paloma.se01 kirjoitti:
Ei sinulla sattuisi olemaan linkkiä lähteeseen?
Olin viimeksi kuuntelemassa ihan paikanpäällä kun luennoi aiheesta...tai aiheista...kesti noin puolitoista tuntia ja hän oli yksin kokoajan äänessä...kahvitauko oli välillä...
Yritin muistaa hänen nimensä ...en nyt kuitenkaan muista...mutta kyllä se sieltä kohta putkahtaa...Kertoi siitäkin kun hän menee kauppaan ....viimeksi kalatiskille ...niin huomasi että miesmyyjä lähti kiireesti pois ... sanoi leikkisästi ...että "sieltä se kamala muija saapuu" ja lähti pois sen vuoksi.
mimmimum-..mi Samantapaista juttua joskus lukenut.
Muovien alla ja lannasta tekevät kasteluliuosta.
Eräs työntekijä kertonut, että, kun torjunta-aineita levitetään, naamaria myöten suojavarusteet. Joten ,miksi moinen varustus, jos aineet ei ole myrkyllisiä.
Maaperä haihduttaa siellä vettä enemmän, kun saa, joten maaperä suolaantuu ja sitten, kun se on käyttökelvotonta siirrytään toiseen paikkaan.
Sitäpaitsi, kun kotimainen tomaatti poimitaan se onkypsynyttä, koska saadaan seuraavana päivänä kauppaan.
Sieltä tulevat pitää noukkia raakana, verotta makua, koska kestää kauemmin, ennen kun ovat kaupan tiskillä.Eliaana kirjoitti:
Samantapaista juttua joskus lukenut.
Muovien alla ja lannasta tekevät kasteluliuosta.
Eräs työntekijä kertonut, että, kun torjunta-aineita levitetään, naamaria myöten suojavarusteet. Joten ,miksi moinen varustus, jos aineet ei ole myrkyllisiä.
Maaperä haihduttaa siellä vettä enemmän, kun saa, joten maaperä suolaantuu ja sitten, kun se on käyttökelvotonta siirrytään toiseen paikkaan.
Sitäpaitsi, kun kotimainen tomaatti poimitaan se onkypsynyttä, koska saadaan seuraavana päivänä kauppaan.
Sieltä tulevat pitää noukkia raakana, verotta makua, koska kestää kauemmin, ennen kun ovat kaupan tiskillä.Totta on.
Pikkuveljeni (puutarhuri, nyt jo eläkelöitynyt) kävi opiskelukäynnillä espanjalaisilla tomaattiviljelmillä. Sanoi löytäneensä selityksen siihen, että miksi hänellä suupielet menevät rikki espanjalaisia tomaatteja syödessä, mutta ei kotimaisia syödessä.
Jotain myrkkyähän niissä pitää olla, että tomaatti säilyy kaksi viikkoa pilaantumatta pöydällä, niinkuin kerran huomasin, kun läksin lomamatkalle ja unohdin ottaa mukaan sen tomaatin, niinkuin oli tarkoitus, ettei jää pilaantumaan. Luulin sen löytäväni märäntyneenä ja täynnä banaanikärpäsiä takaisin tultua. Mutta eipä vain.Tellukka kirjoitti:
Totta on.
Pikkuveljeni (puutarhuri, nyt jo eläkelöitynyt) kävi opiskelukäynnillä espanjalaisilla tomaattiviljelmillä. Sanoi löytäneensä selityksen siihen, että miksi hänellä suupielet menevät rikki espanjalaisia tomaatteja syödessä, mutta ei kotimaisia syödessä.
Jotain myrkkyähän niissä pitää olla, että tomaatti säilyy kaksi viikkoa pilaantumatta pöydällä, niinkuin kerran huomasin, kun läksin lomamatkalle ja unohdin ottaa mukaan sen tomaatin, niinkuin oli tarkoitus, ettei jää pilaantumaan. Luulin sen löytäväni märäntyneenä ja täynnä banaanikärpäsiä takaisin tultua. Mutta eipä vain.Perjantaina ostin kotimaisia luomutomaatteja. Eilen söin viimeisen, oli jo alkanut hieman pehmetä ja kantakolon väri muuttua.
Vuosia sitten, muutamana vuonna oli itsellä jokunen tomaatin taimi, kyllä niistä saadut tomaatit oli hyvänmakuisia.
Tehdäänhän siinä työ Suomessa.
Itse ostan kotimaisia luomutomaatteja.
Pojalla oli kerran jotain ulkomaisia pikkutomaatteja, joista muutaman maistoin, oli ihme sivumaku.- Anonyymi
Minkä ikäine olet, jos 70v niin oli huono vitsi.
- Anonyymi
Kotimaiset vihannekset kaikkein terveellisimpiä.
Maailman myrkyllisin elintarvike on norjan kassi lohi,Norjalainen(kaan) Lohi ei ole myrkyllinen.
Siinä on kyllä sama vaara kuin Eläin-Lääkäri POL-ohjelmassa.
Anti-biootteja syötetään tolkuttomasti tolkuttomiin turhuuksiin.
Kuten lemmikki-eläimiin(kin).
Noh.
Näyttää siltä että.
Tyttö-lapsi-hallituksemme alkaa piankin syöttämään niitä Liito-Oravillekin.
Saattaa silloin olla maamme vapaa niin viruksista kuin ihmisistäkin.
H.
Elikkä jos suomalaisessa kauppapuutarhassa on joku ulkomaalainen kastelemassa kasveja, niin sitten ne ei enää olekaan suomalaisia?
Entäs se suomalainen leipä joka on tehty viljasta jota ukrainalaiset ovat auttaneet kasvattamaan pellolla?
Suosittelen aitoa suomalaista puhdasta pettuleipää ja maakuopassa haudutettuja nauriita.
Olisin edelleenkin kiinnostunut lukemaan torjunta-aineiden käytöstä esim kahviviljelmillä ja jos ostaa Fair Trade kahvia, onko pavuissa jäämiä esim glyfosaateista.- Anonyymi
Paljon on kysymyksiä sinulla ja muilla, ja kannattaa ihan itse aloittaa tutkimuksia noistakin tuotteista ja muista mitä suuhunsa työntää.
Kahvia en kasvata, mutta tomaatista tiedan milta niiden on maistuttava, kun niitä itse viljelee puhtaasti ulkoilmassa, niissä ei ole kova kuori ja ne maistuukin tomaatille.
Kalaa syön ainoastaan pohjanlahden silakkaa ja omia onkimiani ahvenia.
Joskus olen kyllä sortunut ostamaan silliä lasipurkissa :(
Lohea olen syönyt viimeksi koulussa, ne oli siinä koulussa kasvatettuja kasseissa. Myös niillekin oli syötetty "Anti-biootteja" Teimme niista savustettua ja kylmä-savustettua lohea.
Joten kaloista on pikkaisen enemmän tietoa kun tavallisella kaupassa käviällä.
Nyt meen tutkin millaista myrkky-leipää ostan tänään. kun tuo karanteenikin eileen päättyi plus 70 vuotiailta.
- Anonyymi
Enkäy kaupoissa joisane kerit jakavat samanilman kanssani afrikkalaisiaei euroopassatar vita yhtään enää lisää oli tomaattia tai ei peräkylässä savossa jossain lävessä tapahtuneen 3 kymppisen kaverin murhaajan muotokuvac Pienituloinen nainen sai vuonna 2015 90 päiväsakkoa toistuvista lievistä petoksista paria vuotta aiemmin. Hän kaupitteli olemattomia Playstation 3 -pelikonsoleita netin kauppapaikalla. Yhdessä tapauksessa hän vuokrasi valheellista kesämökkiä ja erehdytti asianomistajan maksamaan 650 euroa, jolloin tuomio tuli perusmuotoisesta petoksesta. Nainen myönsi tekonsa esitutkinnassa ja jätti tulematta paikalle käräjäoikeuteen.
- Anonyymi
Jo on aikoihin eletty, kun rasismi on kasvanut jo siihen mittaan, ettei enää vihanneksiakaan voi syödä, jos niihin on ulkomaalainen koskenut.
Kyllä muistan minäkin vastaavanlaisen tapauksen, kun tuttavani sanoi minulle kaupan hyllyjen välissä, ettei hän voi ostaa täältä, kun nuo somalit ovat voineet koskea näihin tuotteisiin.
Suunta tämä.
Mihin päädymmekään vielä? Olen tehnyt pyhäin-häväistyksen.
Ostin Närpiöläisiä Mansikoita ja Varhais-Perunoita.
Ilmeisesti liha on minullakin heikko.
Savu-Muikutkin olivat Savolaisia.
Ja minä olen lähtöisin Päijänteeltä.
H.Taisi aloitus ylittää joittenkin huumorintajukynnyksen?
- Anonyymi
Miettikääpä tomaattien terveellisyyttä hiukan enemmän, nyt, kun koronabakteeria on löydetty jätevesistä!
Meillä kastellaan kasvihuoneissa puhtailla vesijohtovesillä, ja vesialustalla kasvatettu Tomaatti kasvaa vedessä, jossa ei , mitä ilmeisemmin, ole koronavirusta.
Hollanti, espanja ja muut vihannesten kasvattajat käyttävät vettä jonka laatu ei ihan varmasti vastaa meidän vetemme laatua.
Ostan kotimaiset vihannekset, tähän aikaan kalttaan tomaatit, kuorin kaikki omenat ja kurkun kuoria en ole koskaan syönyt, en taudin pelossa, vaan vatsani vuoksi, joka ei sulata niitä kuituja.
En siirry uuteen käytäntöön minkään ravintotuotteen käytössä, mutta en myöskään pese vihanneksia Fairyllä.
Mieluummin kotimaista ja lähituotettua, mikäli mahdollista.- Anonyymi
"Hollanti, espanja ja muut vihannesten kasvattajat käyttävät vettä jonka laatu ei ihan varmasti vastaa meidän vetemme laatua."
Joo voit olla oikeassa, heillä on varmasti parempaa vettä. Koska aurinkolämpö auttaa siellä tappamaan sellaisia bakteereja, jotka meillä tapetaan kloorilla, ja mihinkähän nuo kloorijäämiä häviäisi sitten täällä kasvatetuissa tomaateissa ?
Mitä tulee taas avomaalla kasvatettuihin vihaneksiin, niin sehän tiedetään että täällä pohjolassa joudumme käyttämään enemmän lannoitteita ja myrkkyjä, että tulisi edes jonkinlainen sato kun kasvikausi on niin lyhyt ! Joten se siitä puhtaudesta ja luonnonmukaisuudesta.
- Anonyymi
"Kotimaisia" tomaatteja? Vai niin, ja meidän maksamia vielä kaiken muun päälle toiseen kertaan maksaminen ja kovaan hintaan.
Närpiö oikein malliesimerkki siitä kuinka valtiota käytetään maksamaan kaikki mahdolliset kulut, ja työntekijöiden palkat.
Miljoonatukien ansiosta mahdollista. "Närpiön Ihme" loppuisi siihen paikkaan jos tuet lopetettaisiin. - Anonyymi
Yllätys ...yllätys oli aika iso ..kun eräs äiti alkoi tehdä hampurilaisia lapsilleen ,,,,avasi salaattipussin ...siellä se oli ...sisilisko ihan elävänä ... kotimainen salaatti ....sisilisko ei olisi halunnut lähteä sieltä millään pois...
mimmimum-..mi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1996110Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442307
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2301425- 771392
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131316Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256