"Illankoittoilmiö"

Anonyymi

Terve! Olen sairastanut pitkään ykköstyypin diabetesta ja ollut aina hyvin tarkka omassa hoidossani ja sen suhteen, mitä ja miten paljon syön ja pistän insuliinia.
Sain viime jouluna sensorin käyttöön, mikä on helpottanut omahoitoa paljon. Olen viime viikkojen aikana huomannut, miten verensokerini nousee ennen iltakahdeksaa korkealle (yleensä 12-14/15:n lukemille). Kyseessä on lähes säännöllisesti toistuva ilmiö.
Onko teillä vastaavia kokemuksia tällaisesta illankoittoilmiöstä? Voiko tällainen kertoa jostain tulehduksesta, toisesta sairaudesta tai esim. liikkumattomuudesta?

9

1190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Millainen lääkitys, koska pistät pitkävaikutteisen? Voisiko olla että pitkän vaikutus hiipuu tuolloin illalla? Tai päivällinen vaatisi enemmän lyhyttä? Insuliini/hiilihydraattisuhde voi vaihdella eri vuorokauden aikaan. Aamupäivisin saattaa olla aktiivisempi ja liikkua, illemmalla ehkä vähemmän? Laskeeko sokeri yöllä? Tässä näitä asioita, mitä tuli mieleen näin äkkiseltään. Itsekin ykkönen 30v 'kokemuksella':)

      • Anonyymi

        Hei! Minulla on monipistoshoito (pika Novorapid pitkä Levemir). Yleensä pistän Levemirin aamu- ja iltakahdeksalta. Pikainsuliinia olen yleensä pistänyt 1yks/10hh. Illemmalla olen sittemmin tarvinnut enemmän Novoa koska silloin verensokeri nousee herkemmin.
        Yöllä verensokeri tekee pienen laskun normaalitasolle ja se nousee vähitellen suunnilleen 10-11 lukemille kun herään.
        Olen viime aikoina alkanut liikkumaan enemmän mutta se on vielä aika satunnaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Minulla on monipistoshoito (pika Novorapid pitkä Levemir). Yleensä pistän Levemirin aamu- ja iltakahdeksalta. Pikainsuliinia olen yleensä pistänyt 1yks/10hh. Illemmalla olen sittemmin tarvinnut enemmän Novoa koska silloin verensokeri nousee herkemmin.
        Yöllä verensokeri tekee pienen laskun normaalitasolle ja se nousee vähitellen suunnilleen 10-11 lukemille kun herään.
        Olen viime aikoina alkanut liikkumaan enemmän mutta se on vielä aika satunnaista.

        Olen itse sairastanut ykköstyypiä yli 16 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itse sairastanut ykköstyypiä yli 16 vuotta.

        Auttaisiko jos aamun levemir annosta nostaisi vähän, jos aamun pitkä ei riitä ihan kellon ympäri? Tai pistää illan pitkän vähän aikaisemmin. Tämä silloin jos ilmiö on toistuva. Tai sitten kompensoi tuota illan nousua vähän reilummalla päivällisinsuliinilla. Liikunta voi toki vaikuttaa paljonkin kokonaisinsuliinimäärään, helpoin tapa nähdä sen vaikutus sokereihin on omien kokemusten mukaan säännöllinen, tiettyyn aikaan tapahtuva liikunta.


    • Anonyymi

      Mitäs jos alkaisit syömää diabeetikolle sopivaa ravintoa?

      • Anonyymi

        Jos sokeri nousee helpommin illemmalla, voi toki kokeilla vähentää mahdollisesti iltapäivän hiilihydraattikuormaa sopivaksi. Varsinkin jos illalla ei niin tule liikuttua. Mutta on hyvä ottaa huomioon, että proteiini myös nostaa yleensä jonkin verran sokereita, mutta hitaasti.


      • Anonyymi

        Siankylkee ja majoneesia kun vetelee ei nouse sokerit eikä mikään muukaan. Ja tuolta ruotsin puolelta saadun esimerkin nojalla, ÄO näyttää laskevan huomattavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siankylkee ja majoneesia kun vetelee ei nouse sokerit eikä mikään muukaan. Ja tuolta ruotsin puolelta saadun esimerkin nojalla, ÄO näyttää laskevan huomattavasti.

        "Siankylkee ja majoneesia kun vetelee ei nouse sokerit "

        Sokeakin kana löytää joskus jyvän-kioskimopedisti ei vaan edes huomannut löytäneensä.


    • Anonyymi

      Vielä, jos olisi kyse tulehduksesta tai muusta vastaavasta, uskoisin että se vaikuttaisi sokeri tasoon kauttaaltaan. Myöskään en ole kuullut hormonaalisesta ilmiöstä illalla, niin kuin aamunkoitto- tai get up-ilmiöt aamuyöllä tai aamulla. (Ellei sitten vaan ole iltaisin stressaantuneempi, tämä tilanne tai vaikka iltatyö?!)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe