Herttoniemen risteyksen pyöräturma - miksi tällaisia risteyksiä vielä on?

Anonyymi

Huippukääntäjä Tarja Roinila jäi risteyksessä pyörällä rekan alle Herttoniemessä. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006513569.html

Miksi näitä risteyksiä on, joissa vihreä palaa samaan aikaan sekä kääntyville ajoneuvoille että jalan- ja pyörällä kulkeville?

Asun itse alueella, ja tuo risteys on aina ollut todella pelottava. Tien yli kulkee paljon ihmisiä koko ajan, ja pyöräilijät saattavat ajaa nopeasti suojatien yli tajuamatta, että vihreä palaa myös autoille. Rekassa näkyvyys on myös huono kääntyessä. Tänä päivänä ihmiset myös helposti näpertävät kännykkää kävellessään, jolloin tarkkaavaisuus on tietysti ihan olematonta.

Eikö tällaiset risteykset voisi suunnitella uudelleen? Ne aiheuttavat aivan turhia onnettomuuksia ja riskitilanteita.

186

9531

    Vastaukset

    • Isäni muinoin osui vahingossa vastaavassa risteyksessä pyöräilijään. Pyörä vääntyi, mutta onneksi ei käynyt pahemmin. Saivat molemmat aikamoisen shokin, en voi kuvitellakaan tämän Hertsikan rekkakuskin fiiliksiä juuri nyt, hänen elämänsä ei tule enää palautumaan samaksi. Ihan hirveää. Osanotot kaikille, joihin tämä onnettomuus vaikuttaa.

      • Niin tuo synkkä muisto painaa mielessä ehkä koko loppuiän. Kauhea tapaus.


      • Voi rekkakuskiparkaa, omaisista ei ole väliä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi rekkakuskiparkaa, omaisista ei ole väliä.

        Kyllä minä välitän rekkakuskinkin omaisista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Aika hieno yleistys tuli sitten sieltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Tosi viksu kommentti. Itse olet varmasti täydellinen. .ulkku!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Hyvä kommentti!
        Mitäpä me muista ihmisistä välitämme - ja miksi pitäisi?
        Lähinnä teeskentelemme sympatiaa, kun siitä on hyötyä. Olemme kaikki darvinisteja kun oikein silmiin katsotaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Et ole tainnut pahemmin liikkua oman kuplasi ulkopuolella? Etkä satavarmasti tunne yhtään rekkakuskia.

        Rekkakuskit ovat autoilijoiden parhaimmistoa, ja sen lisäksi hienoja ihmisiä, jotka ovat valmiita auttamaan tien päällä pulaan joutuneita.

        Ettäs kehtaatkin purkaa mitä lie omaa oloasi toisten päälle.

        Koeta nyt sinäkin siellä fillarisi päällä seurata liikennettä tarkasti, sillä onnettomuuksien syy on usein juuri sen pyöräilijän oman tarkkaavaisuuden puute.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Ootko ite yrittäny rekkakuskiksi, vai eikö ole edes eväitä siihenkään. Mietippä mitä kirjoittelet. Rekkakuskeilla on tunteet siinä missä muillakin. Suuremmat vaatimukset jo siihen työhön hakiessa. Ikuiset traumat jää, jos joku vastaantulija on juuri päivänsä päättänyt lopettaa rekan keulaan ajamalla. Moni on työn lopettanut tuon tähden. Sinä et löydä kaupasta mitään tuotettä mikä ei ole pätkääkään ollut rekan kyydissä. Olutkin tuodaan rekalla liikkeisiin, ja sen tekotarpeet on myös rekalla kuskattu. Paras olla hiljaa kuskien ammattitaidoista. Hyppääppäs joskus sinne rekan ohjaamoon katsomaan miten hyvin sieltä näet kaiken ympärilläsi olevan. Sen kuori ei ole läpinäkyvää. Moni on jäänyt juuri sen vuoksi alle kun on kuvitellut olevansa näkyvä. Kyllä se niin on että sen pienemmän kulkijan pitäis ottaa nämäkin seikat huomioon. Niistä etuoikeuksistaan pitää joskus joustaa isomman edessä. Se rekka on tukkona muulle liikenteelle jos jää siihen risteykseen odottamaan josko sieltä jostain kulman takaa joku eteen polkee. Näitä tapauksia on ollut ja tulee olemaan jos joustoa ei ole sillä pienemmällä välineellä kulkevalla. Sinne rekan ratin taa ei kyllä mitkään höiriköt pääse, tai pian ovat entisiä rekkakuskeja. Tuo sinun arvostelusi ei olis ansainnut edes julkisuutta tämän asian yhteydessä. Sympatiani on molempien omaisten ja etenkin rekkakuskin tykönä. Tuo sinun kirjoituksesi on aivan pöyristyttävää, mitä tehnetkään elääksesi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ootko ite yrittäny rekkakuskiksi, vai eikö ole edes eväitä siihenkään. Mietippä mitä kirjoittelet. Rekkakuskeilla on tunteet siinä missä muillakin. Suuremmat vaatimukset jo siihen työhön hakiessa. Ikuiset traumat jää, jos joku vastaantulija on juuri päivänsä päättänyt lopettaa rekan keulaan ajamalla. Moni on työn lopettanut tuon tähden. Sinä et löydä kaupasta mitään tuotettä mikä ei ole pätkääkään ollut rekan kyydissä. Olutkin tuodaan rekalla liikkeisiin, ja sen tekotarpeet on myös rekalla kuskattu. Paras olla hiljaa kuskien ammattitaidoista. Hyppääppäs joskus sinne rekan ohjaamoon katsomaan miten hyvin sieltä näet kaiken ympärilläsi olevan. Sen kuori ei ole läpinäkyvää. Moni on jäänyt juuri sen vuoksi alle kun on kuvitellut olevansa näkyvä. Kyllä se niin on että sen pienemmän kulkijan pitäis ottaa nämäkin seikat huomioon. Niistä etuoikeuksistaan pitää joskus joustaa isomman edessä. Se rekka on tukkona muulle liikenteelle jos jää siihen risteykseen odottamaan josko sieltä jostain kulman takaa joku eteen polkee. Näitä tapauksia on ollut ja tulee olemaan jos joustoa ei ole sillä pienemmällä välineellä kulkevalla. Sinne rekan ratin taa ei kyllä mitkään höiriköt pääse, tai pian ovat entisiä rekkakuskeja. Tuo sinun arvostelusi ei olis ansainnut edes julkisuutta tämän asian yhteydessä. Sympatiani on molempien omaisten ja etenkin rekkakuskin tykönä. Tuo sinun kirjoituksesi on aivan pöyristyttävää, mitä tehnetkään elääksesi.

        Niin sieltä on vaikea nähdä varsinkaan lähelle. Olen kerran eläissäni vähältä ajaa päälle, kun nainen käveli aivan pysähtyneen auton edestä ja minä lähdin ajamaan, Huivin nurkka vilahdi tien puolella niin tajusin joku on edessä.


      • Ymmärrän rekkojen ja kuorma-autojen rajoitteet näkyvyydessä. Mutta... Kyllä pitää olla melko tunari jos ei tässä kaupungissa ymmärrä pyöräilijöiden osuutta liikenteessä. Ikinä, ei ikinä voi kääntyä oikealle katsomatta ja tarkistamatta tuleeko sitä fillaria. Sama koskee myös jalankulkijoita, ikinä, ei ikinä voi poukkoilla pyörätien yli katsomatta taakseen. Ei sinne autotiellekään lähdetä hortoilemaan, myös fillari kulkee helposti neljääkymppiä. Tätä kuitenkin hyvin usein tulee, lähes päivittäin vastaan. Sen takia pyöräilijän täytyykin pitää itseään näkymättömänä ja valmistautua kaikkeen ja varoa kaikkea. Oma henkiriepu omissa käsissä. Näin olen selvinnyt..

        Hyvin usealle autoilijalle polkupyörä näyttää kerta toisensa jälkeen olevan mitä suurinta ihmetystä aiheuttava ajoneuvo ja liikennesääntöjä rinnastetaan mikroaaltouuniin kohdatessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et ole tainnut pahemmin liikkua oman kuplasi ulkopuolella? Etkä satavarmasti tunne yhtään rekkakuskia.

        Rekkakuskit ovat autoilijoiden parhaimmistoa, ja sen lisäksi hienoja ihmisiä, jotka ovat valmiita auttamaan tien päällä pulaan joutuneita.

        Ettäs kehtaatkin purkaa mitä lie omaa oloasi toisten päälle.

        Koeta nyt sinäkin siellä fillarisi päällä seurata liikennettä tarkasti, sillä onnettomuuksien syy on usein juuri sen pyöräilijän oman tarkkaavaisuuden puute.

        Tunnen rekkakuskeja. Autonhallinta on huippua, mutta eivät ole autoilijoiden parhaimmistoa. Kiroilevat, hiostavat takapuskurissa ym. ylimielistä käytöstä. Ei tietenkään kaikki, mutta osa kuitenkin. Auttavat varmaan jos tilanne vaatii


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kommentti!
        Mitäpä me muista ihmisistä välitämme - ja miksi pitäisi?
        Lähinnä teeskentelemme sympatiaa, kun siitä on hyötyä. Olemme kaikki darvinisteja kun oikein silmiin katsotaan.

        Minä ainakin välitän, ja rukoilen ihan tuntemattomienkin puolesta, ja koen tuskaa kun muutkin kokevat...olenkohan sitten joku yliempaattinen poikkeus?!


      • Padan vuodatus!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen rekkakuskeja. Autonhallinta on huippua, mutta eivät ole autoilijoiden parhaimmistoa. Kiroilevat, hiostavat takapuskurissa ym. ylimielistä käytöstä. Ei tietenkään kaikki, mutta osa kuitenkin. Auttavat varmaan jos tilanne vaatii

        Osa rekkakuskeista omaa rikollista mielenlaatua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä välitän rekkakuskinkin omaisista.

        Rekkakuskit ajaa sääntöjen vastaisesti ja isomman oikeudella.Olen nähnyt viimeaikoina useita yllättäviä, ja vaarallisia tilanteita. Kuorma_autoilijat eivät myöskään säännöistä piittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin tuo synkkä muisto painaa mielessä ehkä koko loppuiän. Kauhea tapaus.

        Juuri tästä syystä kaikille ajoneuvolla tielläliikkujille on saatava kansalaisvelvollisuudeksi tieliikennekoulutus. Olen ajanut samat liikennesäännöt uusiksi jokaisen ajokortin kirjaimen kohdalle, mutta pyörällä saisin sohlata moottoriavusteisesti vailla mitään käsitystä liikennesäännöistä. Loogista kuin Marinin koronapuheet?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kommentti!
        Mitäpä me muista ihmisistä välitämme - ja miksi pitäisi?
        Lähinnä teeskentelemme sympatiaa, kun siitä on hyötyä. Olemme kaikki darvinisteja kun oikein silmiin katsotaan.

        En ole nisti, saati darvinisti. Yleistä ihan vapaasti omalla kohdallasi.

        Könkelikortti on kansalaisvaatimus! Osa pyöräilijöistä kehuu sähkömoottooripyöriensä kulkevan liikenteessä autoja nopeammin, tietysti ajokortitta ja vakuutuksitta, sehän on vain polkusähköpyörä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän rekkojen ja kuorma-autojen rajoitteet näkyvyydessä. Mutta... Kyllä pitää olla melko tunari jos ei tässä kaupungissa ymmärrä pyöräilijöiden osuutta liikenteessä. Ikinä, ei ikinä voi kääntyä oikealle katsomatta ja tarkistamatta tuleeko sitä fillaria. Sama koskee myös jalankulkijoita, ikinä, ei ikinä voi poukkoilla pyörätien yli katsomatta taakseen. Ei sinne autotiellekään lähdetä hortoilemaan, myös fillari kulkee helposti neljääkymppiä. Tätä kuitenkin hyvin usein tulee, lähes päivittäin vastaan. Sen takia pyöräilijän täytyykin pitää itseään näkymättömänä ja valmistautua kaikkeen ja varoa kaikkea. Oma henkiriepu omissa käsissä. Näin olen selvinnyt..

        Hyvin usealle autoilijalle polkupyörä näyttää kerta toisensa jälkeen olevan mitä suurinta ihmetystä aiheuttava ajoneuvo ja liikennesääntöjä rinnastetaan mikroaaltouuniin kohdatessa.

        Polkupyöräilijällä on mikroaaltouunin ajokortti liikenteessä ja siitä johtuu sen aiheuttamat tapaturmat. Ängetään mihin väliin sattuu ja vingutaan oikeuksiaan vastuuttomasta ajamisesta liikenteessä. Olen ajanut Stadissa könkelilllä snadista asti ja nuorena veivasin raskasta kalustoa siellä, sekä kaikkea siltä väliltä. No broplem, kunhan pelaajat tuntevat säännöt ja terveen kaupunkilaisjärjen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osa rekkakuskeista omaa rikollista mielenlaatua.

        Osa ei rekkakuskeista omaa rikollista mielenlaatua eniten kaikista ihmisryhmistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rekkakuskit ajaa sääntöjen vastaisesti ja isomman oikeudella.Olen nähnyt viimeaikoina useita yllättäviä, ja vaarallisia tilanteita. Kuorma_autoilijat eivät myöskään säännöistä piittaa.

        Täyttä roskaa. Raskaankaluston kuljettajat eivät vain mahdu puikkelehtimaan sinun säännöilläsi jalkakäytävän ja ajoradan väliä mielesi mukaan, vaan ottavat tarvittavan kaistatilan liikenteen sujuvuuden takia kaikkien eduksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä välitän rekkakuskinkin omaisista.

        Lähetätkö heille kukkia vai onko tuo pelkkää tehopyhyyttä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ootko ite yrittäny rekkakuskiksi, vai eikö ole edes eväitä siihenkään. Mietippä mitä kirjoittelet. Rekkakuskeilla on tunteet siinä missä muillakin. Suuremmat vaatimukset jo siihen työhön hakiessa. Ikuiset traumat jää, jos joku vastaantulija on juuri päivänsä päättänyt lopettaa rekan keulaan ajamalla. Moni on työn lopettanut tuon tähden. Sinä et löydä kaupasta mitään tuotettä mikä ei ole pätkääkään ollut rekan kyydissä. Olutkin tuodaan rekalla liikkeisiin, ja sen tekotarpeet on myös rekalla kuskattu. Paras olla hiljaa kuskien ammattitaidoista. Hyppääppäs joskus sinne rekan ohjaamoon katsomaan miten hyvin sieltä näet kaiken ympärilläsi olevan. Sen kuori ei ole läpinäkyvää. Moni on jäänyt juuri sen vuoksi alle kun on kuvitellut olevansa näkyvä. Kyllä se niin on että sen pienemmän kulkijan pitäis ottaa nämäkin seikat huomioon. Niistä etuoikeuksistaan pitää joskus joustaa isomman edessä. Se rekka on tukkona muulle liikenteelle jos jää siihen risteykseen odottamaan josko sieltä jostain kulman takaa joku eteen polkee. Näitä tapauksia on ollut ja tulee olemaan jos joustoa ei ole sillä pienemmällä välineellä kulkevalla. Sinne rekan ratin taa ei kyllä mitkään höiriköt pääse, tai pian ovat entisiä rekkakuskeja. Tuo sinun arvostelusi ei olis ansainnut edes julkisuutta tämän asian yhteydessä. Sympatiani on molempien omaisten ja etenkin rekkakuskin tykönä. Tuo sinun kirjoituksesi on aivan pöyristyttävää, mitä tehnetkään elääksesi.

        Kuule, sympatiat rekka- ja kuorma-autokuskeja kohtaan ovat huvenneet, kun liikennesääntöjen mukaan ajavaa ahdistellaan perässä roikkumalla ja eteen kiilaamalla niin kaistanvaihdossa kuin kolmion takaa risteyksessä. Niiden ratin takana on vähintään yhtä paljon häiriköitä kuin henkilöautojen, ja vielä monta kertaa vaarallisempia meille muille.

        Tässä tapauksessa on täysin selvää, että rekkakuski oli väistämisvelvollinen polkupyöräilijään nähden. Sitä velvollisuutta ei poista eikä vähennä se, että takana tuleva jono joutuu odottamaan hetken kauemmin. Mikään, ei yhtään mikään, puolustelu auta siinä, että kääntyvä rekkakuski on tehnyt virheen, joka taas kerran maksoi ihmishengen.

        Ja joo, olen ajanut kuorma-autolla. Näkyvyys joihinkin suuntiin on heikko, mutta sitä tarkemmin pitää katsoa ettei jyrää pienempiään. Se on yksi ja sama, että tavara kulkee rekalla; liikennesäännöt ja tervejärkisen ihmisen vastuuntunto sekä käytöstavat koskevat rekkakuskeja samalla tavalla kuin kaikkia muita. Ei se tavaraa kauppaan kuorma-autolla kuskaava ole mikään jumalasta seuraava, joka saa tehdä mitä huvittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä ainakin välitän, ja rukoilen ihan tuntemattomienkin puolesta, ja koen tuskaa kun muutkin kokevat...olenkohan sitten joku yliempaattinen poikkeus?!

        Kiitos luoja empaattisista ihmisistä🤗


    • Läheltäpititapaukset ovat päivittäisiä. Nyt kävi näin ikävästi.

      • Kuolema ei ole ikinä "ikävä" - jokin mustelma tai luunmurtuma voi olla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuolema ei ole ikinä "ikävä" - jokin mustelma tai luunmurtuma voi olla.

        Juurikin näin. Kukaan ei kommentoisi läheisensä kuolemaan johtanutta onnettomuutta "ikäväksi".

        Sitäpaitsi asiat eivät koskaan muutu, jos niihin suhtaudutaan näin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Kukaan ei kommentoisi läheisensä kuolemaan johtanutta onnettomuutta "ikäväksi".

        Sitäpaitsi asiat eivät koskaan muutu, jos niihin suhtaudutaan näin.

        Hauskako se sitten on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuolema ei ole ikinä "ikävä" - jokin mustelma tai luunmurtuma voi olla.

        Kaiken kaikkiaan hyvin haastava tilanne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Kukaan ei kommentoisi läheisensä kuolemaan johtanutta onnettomuutta "ikäväksi".

        Sitäpaitsi asiat eivät koskaan muutu, jos niihin suhtaudutaan näin.

        Pitääkö ängetä täysperävaunuyhdistelmän, eli rekan alle risteyksessä? Ei junakaan osaa aina väistää?


    • Eikö tästä asiasta voisi tehdä jonkun aloitteen, nämä risteykset johtavat liian moniin kuolemiin! Asia on muutettava. Mitä voisi tehdä?

    • Voi tehdä, jos rakentajat tajuavat.

    • älyvapaita risteyksiä riittää esim. Hämeenlinnassa kun tulet 130 tien risteykseen Lidlin suunnasta ja käännyt vasemmalle...joskus kun palaa vihreä valo ...ok... voit kääntyä turvallisesti myös vasemmalle....mutta joskus palaa vihreä valo ja prisman suunnasta tulee samanaikaisesti vihreä valo suoraan tuleville ja oikealle kääntyville ja varmaan vasemmalle kääntyvillekin, miten tällainen tolkuttomuus voi olla mahdollista? Siis niin älyvapaata kuin vain voi olla.

      • Miten ihmeessä tuollaisia risteyksiä voi joku hyvällä omallatunnolla hyväksyä?

        Järki käteen suunnittelijat! Ei ihmisten voi olettaa olevan tietoisia kaikista oudoista liikennekiemuroista, joskus voi olla myös ajatuksissaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten ihmeessä tuollaisia risteyksiä voi joku hyvällä omallatunnolla hyväksyä?

        Järki käteen suunnittelijat! Ei ihmisten voi olettaa olevan tietoisia kaikista oudoista liikennekiemuroista, joskus voi olla myös ajatuksissaan.

        Liikenteessä ei pidä olla "ajatuksissaan". Oudot liikennekiemurat tahi ei, niin jokaisen tulee katsoa ympärilleen ja välttää vaaratilanteet. Tajutkaa nyt jo, että henkikulta lähtee helposti kun siellä liikenteen seassa haahuillaan "ajatuksissaan".

        Rekkakuskia käy sääliksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteessä ei pidä olla "ajatuksissaan". Oudot liikennekiemurat tahi ei, niin jokaisen tulee katsoa ympärilleen ja välttää vaaratilanteet. Tajutkaa nyt jo, että henkikulta lähtee helposti kun siellä liikenteen seassa haahuillaan "ajatuksissaan".

        Rekkakuskia käy sääliksi.

        Pyöräilijä oli jo parhaassa keski-iässä ja erittäin hyvin tietoinen siitä että oikealle kääntyvälle ja itselle palaa yhtäaikaa vihreät valot ei sellaista olekaan joka ei tuota tietäisi ja ymmärtäisi myös varoa koska pyöräilijä on aina altavastaajan asemassa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijä oli jo parhaassa keski-iässä ja erittäin hyvin tietoinen siitä että oikealle kääntyvälle ja itselle palaa yhtäaikaa vihreät valot ei sellaista olekaan joka ei tuota tietäisi ja ymmärtäisi myös varoa koska pyöräilijä on aina altavastaajan asemassa

        Tampereella on jo muutettu risteyksiä eli oikealle kääntyvälle autoilijalle palaa punanen silloin kun pyörätiellä suoraan menevillä vihreä.


    • Tällaisille risteyksille on olemassa suunnitelma niiden muuttamiseksi.

      Suojatietä voidaan siirtää kaikissa em risteyksissä niin, että suojatie alkaa vasta noin viiden metrin päästä risteyksestä. Tällöin auto, joka kääntyy risteävälle tielle, ehtii kääntyä suoraan, jolloin näkymä autosta on parempi suojatietä ylittäviin.

      Mutta muutokset maksavat rahaa, ja kaikissa paikoissa eivät ole toteutettavissakaan. On myös tehtävä kaiteita, koska jotkut jalankulkijat, pyöräilijät oikaisisivat kuitenkin risteyksen poikki muualta kuin siitä, missä suojatie kulkee.

      • Tähän risteykseen auttaisi, jos kääntyville ajoneuvoille palaisi punainen silloin, kun kevyelle, suoraan kulkeville vihreä - ja päinvastoin. Erittäin yksinkertaista ja helppoa, eikä lisää kustannuksia. Liikenteen ohjauksesta kyse.


      • Suojatien osalta juuri noin, mutta pyörätien jatkeen osalta juuri toisin päin, eli sen pitää olla mahdollisimman lähellä ajokaistaa ja päätyä mielllään pyöräboxiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suojatien osalta juuri noin, mutta pyörätien jatkeen osalta juuri toisin päin, eli sen pitää olla mahdollisimman lähellä ajokaistaa ja päätyä mielllään pyöräboxiin.

        Olenko yksinkertainen vai miksi en ymmärtänyt, mikä on pyöräboxi? Nyt lopputulos oli puuboksi, noin rumasti sanottuna.

        Sekä suojatie että pyörätien jatke 10 metrin päähän risteävän tien reunasta, niin auton kuljettaja näkee tilanteen eli suojatien/pyörätien jatkeen reuna ei jää katveeseen, ja toiseksi fillarilla ei pääse ajamaan suoraan kovalla vauhdilla. Samoin kääntyvän henkilö/pakettiauton voi kääntää kokonaan pois takana tulevien, suoraan ajavien edestä.


      • Tai sitten jalankulkijat ovat varovaisia tällaisissa paikoissa. Hölmöä riskeerata omaa henkikultaansa liikenteessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tähän risteykseen auttaisi, jos kääntyville ajoneuvoille palaisi punainen silloin, kun kevyelle, suoraan kulkeville vihreä - ja päinvastoin. Erittäin yksinkertaista ja helppoa, eikä lisää kustannuksia. Liikenteen ohjauksesta kyse.

        Mites ne risteykset, joissa ei ole valoja? Jäihän yksi pikkutyttö semmoisessa myös kuorma-auton alle. Valot olisi helppo säätää, mutta valottomissa ei pysty. Pitäisikö suojatiesäädökset palauttaa takaisin vanhoiksi, jotka olivat ennen 1997 muutosta, silloin kevli väisti aina autoa, eikä tämmöisistä onnettomuuksista uutisoitu, kun niitä ei tapahtunut.


      • Ikävä kyllä tuollaisella liikennesuunnittelulla joudutaan myös siihen tilanteeseen, että kääntyvä auto ei enää tulkitsekaan pyörätien kulkevan risteyksen yli, vaan muuttuneen sellaiseksi pyörätieksi, joka ylittää ajoradan niin, että pyöräilijä on väistämisvelvollinen.
        Itse paljon pyöräilevänä tiedän näitä risteyksiä muutaman lähitienoilta ja niissä kääntyvä autoilija ottaa erittäin usein etuajo-oikeuden virheellisesti itselleen. Tai ottaako edes, hänellä ei ole pyörätietä ennen kärkikolmiota ja kääntyminen on jo suoritettu. Toisesta suunnasta tulevalle näissä on kärkikolmiot laitettu ennen pyörätietä, mutta ei kääntyvien autojen suunnasta...välillä etäisyyttä on aika paljon risteyksestä.
        Tiheään rakennetulla alueella tuollainen suunnittelu ei olisi edes mahdollista, jolloin kaikkien sekoittamiseksi olisi kahden tyyppisiä risteyksiä kevyelle liikenteelle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ikävä kyllä tuollaisella liikennesuunnittelulla joudutaan myös siihen tilanteeseen, että kääntyvä auto ei enää tulkitsekaan pyörätien kulkevan risteyksen yli, vaan muuttuneen sellaiseksi pyörätieksi, joka ylittää ajoradan niin, että pyöräilijä on väistämisvelvollinen.
        Itse paljon pyöräilevänä tiedän näitä risteyksiä muutaman lähitienoilta ja niissä kääntyvä autoilija ottaa erittäin usein etuajo-oikeuden virheellisesti itselleen. Tai ottaako edes, hänellä ei ole pyörätietä ennen kärkikolmiota ja kääntyminen on jo suoritettu. Toisesta suunnasta tulevalle näissä on kärkikolmiot laitettu ennen pyörätietä, mutta ei kääntyvien autojen suunnasta...välillä etäisyyttä on aika paljon risteyksestä.
        Tiheään rakennetulla alueella tuollainen suunnittelu ei olisi edes mahdollista, jolloin kaikkien sekoittamiseksi olisi kahden tyyppisiä risteyksiä kevyelle liikenteelle.

        Tämän takia itse pyöräilen aina jalkakäytävillä. Sanoipa mummot tai poliisit mitä tahansa.


    • Näin maalaisjussina lähes sanoisin ,että tuhat ihmistä kokoon ja marssi eduskuntaan ja MOT ja vaikka mtv 3 paikalle.
      Muuten ei tule muutosta surkeisiin tie ja liikenne asioihin.
      Itse just tutkin täällä idässä siltaa ,jossa aivan järjetön syvä reikä ja urat syöpynyt monen metrin matkalla ja reikiä aivan mielettömästi.
      Vaarallinen tie ajaa autolla saati moottoripyörällä.
      Tievastaava on 150 km päässä Kuopiossa ja ei tunnu kiinnostavan kuin Kallaveden silta.
      Uskova olen ,mutta mietin ajanko kuopioon ja survon sen tyypin auton takalokeroon ja vien siihen tiemonttuun täytteeksi.
      Alkaa pikkusen jo harmittamaan tämä kusetus.
      Verot kyllä kelpaa ja vastinetta ei yhtään mitään.
      Pahoittelen tätä avautumistani.

    • Helsingissä on pyöräilijöitä, jotka eivät piittaa omasta, eikä muiden, terveydestä eikä hengestä. Aivan sairasta touhua, kun kuvitellaan että vahinkoa ei voi sattua kun on liikennesäännöt. Muistakaa kaikki lapsien vanhemmat ja myös pyöräilijät mitä Darwinismi tarkoittaa teidän tapauksessa.

      • Olet niin oikeassa. Pyöräilijät eivät tunnu edes tajuavan sen vertaa, että iso rekka ei pysähdy ihan sekunnissa. Katsotaan vain, että vihreä palaa itselle ja mennään tuhatta ja sataa. Sama koskee jalankulkijoita, joilla ei ole silmiä muulle kuin juurikin sille kännykän räpläämiselle. Ilkeä sanoa, mutta niin kauan kuin itsekukin ei tajua varoa ja käyttää näkökykyään liikenteessä, näitä onnettomuuksia tulee sattumaan, olipa risteys sitten millainen tahansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet niin oikeassa. Pyöräilijät eivät tunnu edes tajuavan sen vertaa, että iso rekka ei pysähdy ihan sekunnissa. Katsotaan vain, että vihreä palaa itselle ja mennään tuhatta ja sataa. Sama koskee jalankulkijoita, joilla ei ole silmiä muulle kuin juurikin sille kännykän räpläämiselle. Ilkeä sanoa, mutta niin kauan kuin itsekukin ei tajua varoa ja käyttää näkökykyään liikenteessä, näitä onnettomuuksia tulee sattumaan, olipa risteys sitten millainen tahansa.

        Toi on niin totta.Vaikka tapaus on kauhea,voin suoraan sanoa että itse en olisi ajanut rekan alle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet niin oikeassa. Pyöräilijät eivät tunnu edes tajuavan sen vertaa, että iso rekka ei pysähdy ihan sekunnissa. Katsotaan vain, että vihreä palaa itselle ja mennään tuhatta ja sataa. Sama koskee jalankulkijoita, joilla ei ole silmiä muulle kuin juurikin sille kännykän räpläämiselle. Ilkeä sanoa, mutta niin kauan kuin itsekukin ei tajua varoa ja käyttää näkökykyään liikenteessä, näitä onnettomuuksia tulee sattumaan, olipa risteys sitten millainen tahansa.

        Moni jalankulkija ja pyöräilijä ei tajua, että sieltä kuorma-auton kuskin paikalta ei vaan näe oikealle sivulle kovin hyvin, sellaisia peilejä ei ole ettei katveita jäisi. Samoin nokkamallisen kuorma-auton edessä on useampi metri täysin pimennossa. Henkilöautoissa taas nykyään on näkemä takaviistoon aika olematon.

        Pöljin kuolemantapaus oli Hesassa joku vuosi sitten, kun jalankulkija lähti ylittämään katua vetoauton ja perävaunun välistä. Joku fillairsti taas pääsi hengestään, kun lähti ylittämään katua nokkamallisen kuorma-auton nokan edestä, valot vaihtuivat ja kuorma.auto lähti liikkeelle.

        Suojatie/pyörätien jatke siirtää 10 metrin päähän risteävästä tiestä, jotta sinne ei voisi ajaa pyörällä älytöntä vauhtia. Silloin myös auton kuljettajalla olisi selvä näköala. Samoin autoilijoiden pitäisi oppia pysähtymään pysäytysviivalle eikä ajaa sen yli risteykseen, mitä nykyään näkee aika paljon.


      • Nykyään yöriijätvaqn lisää vahiq kun on vihreevalo tai tulevat pyörätien jatkeelle. Kun pitäisi vähentää noeutta.

        On niin kiire kokoajan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet niin oikeassa. Pyöräilijät eivät tunnu edes tajuavan sen vertaa, että iso rekka ei pysähdy ihan sekunnissa. Katsotaan vain, että vihreä palaa itselle ja mennään tuhatta ja sataa. Sama koskee jalankulkijoita, joilla ei ole silmiä muulle kuin juurikin sille kännykän räpläämiselle. Ilkeä sanoa, mutta niin kauan kuin itsekukin ei tajua varoa ja käyttää näkökykyään liikenteessä, näitä onnettomuuksia tulee sattumaan, olipa risteys sitten millainen tahansa.

        Kuljettajan pitää aja nopeutta. Jossa pystyy pysäyttämään ajoissa.

        Tieliikenne laki. Parasta olis pakollinen ysähtminen kännyttäesssä jos ei ne kunnolla risteykseen.

        Samoin pyörille ralutuspakko suojatiellä ja nopeusrajoitus 5 mh. Pyöräteillä risteyksissä

        Sdp


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet niin oikeassa. Pyöräilijät eivät tunnu edes tajuavan sen vertaa, että iso rekka ei pysähdy ihan sekunnissa. Katsotaan vain, että vihreä palaa itselle ja mennään tuhatta ja sataa. Sama koskee jalankulkijoita, joilla ei ole silmiä muulle kuin juurikin sille kännykän räpläämiselle. Ilkeä sanoa, mutta niin kauan kuin itsekukin ei tajua varoa ja käyttää näkökykyään liikenteessä, näitä onnettomuuksia tulee sattumaan, olipa risteys sitten millainen tahansa.

        Ja pahimpia ovat nuo sukkahousumiehet, joilla on kuulosuojaimet korvilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toi on niin totta.Vaikka tapaus on kauhea,voin suoraan sanoa että itse en olisi ajanut rekan alle.

        Tuota itsekkin mietin. Tuolla kaupungissa kun ajelee, niin aika usein tulee ihmeteltyä noita pyöräilijöitä ja jalankuljkijoita. Monet heistä eivät edes katso, pysähtyykö joku auto vai ei. Heillä on vihreä valo ja oikeus kävellä tien yli, autojen velvollisuus on väistää, kaikki eivät kuitenkaan jostain syystä väistä tai pysähdy.

        Mun on vaikea sanoa kuinka paljon siellä sängyssä 20-50 vuotta eli loppuelämänsä makaavaa neliraajahalvaantunutta jalankulkijaa lohduttaa tieto siitä, että hän oli oikeassa ja autoilija väärässä?? Kyllä siellä varovainen saa olla, oli oikeudet sitten mitä tahansa. Eikä siellä parane mietteissään kulkea kenenkään. Jalankulkija kävelee mietteissään suojatielle ja autoilija ei pysähdy punaisiin kun on mietteissään.. Se on sitten siinä. Toinen voi sanoa anteeksi syy oli minun. Toinen ei koskaan enään kävele. Isompia kannattaa aina varoa, oli sitten kuinka tietoinen oikeuksistaan tahansa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettajan pitää aja nopeutta. Jossa pystyy pysäyttämään ajoissa.

        Tieliikenne laki. Parasta olis pakollinen ysähtminen kännyttäesssä jos ei ne kunnolla risteykseen.

        Samoin pyörille ralutuspakko suojatiellä ja nopeusrajoitus 5 mh. Pyöräteillä risteyksissä

        Sdp

        Mun päälle on ajettu, kun talutin pyörän suojatietä pitkin Hesassa. Henkilöauto pysähtyi ensin suojatien taakse, jolloin lähdin ylittämään katua, uskalsin lähteä. Yhtäkkiä se pöllö lähti liikkeelle ja ajoi mun päälle. Rengas meni jalan yli, joka murtui. Onneksi pääsin Töölön sairaalaan, missä sain hyvää hoitoa. Mutta asfaltilla en pysty enää juoksemaan.
        Jotkut vaan ei osaa ajaa autoa. Mun tapauksessa oli hyvä näkyvyys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mun päälle on ajettu, kun talutin pyörän suojatietä pitkin Hesassa. Henkilöauto pysähtyi ensin suojatien taakse, jolloin lähdin ylittämään katua, uskalsin lähteä. Yhtäkkiä se pöllö lähti liikkeelle ja ajoi mun päälle. Rengas meni jalan yli, joka murtui. Onneksi pääsin Töölön sairaalaan, missä sain hyvää hoitoa. Mutta asfaltilla en pysty enää juoksemaan.
        Jotkut vaan ei osaa ajaa autoa. Mun tapauksessa oli hyvä näkyvyys.

        Tähän vielä se. Että en enää luota liikennesääntöihin tapahtuneen jälkeen. Ylitän jalankulkijana mieluummin kadun keskeltä, sellaisesta kohtaa missä ei ole suojatietä, mutta hyvä näkyvyys molempiin suuntiin. Se ei todellakaan riitä, että noudatat itse liikennesääntöjä ja olet varovainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään yöriijätvaqn lisää vahiq kun on vihreevalo tai tulevat pyörätien jatkeelle. Kun pitäisi vähentää noeutta.

        On niin kiire kokoajan

        Joo, pyörä rynnistää välillä lähes 30km/h nopeudella pyörätien jatkeelle, vaikka autot matelevat risteykseen 40 km/h


      • Anonyymi kirjoitti:

        Moni jalankulkija ja pyöräilijä ei tajua, että sieltä kuorma-auton kuskin paikalta ei vaan näe oikealle sivulle kovin hyvin, sellaisia peilejä ei ole ettei katveita jäisi. Samoin nokkamallisen kuorma-auton edessä on useampi metri täysin pimennossa. Henkilöautoissa taas nykyään on näkemä takaviistoon aika olematon.

        Pöljin kuolemantapaus oli Hesassa joku vuosi sitten, kun jalankulkija lähti ylittämään katua vetoauton ja perävaunun välistä. Joku fillairsti taas pääsi hengestään, kun lähti ylittämään katua nokkamallisen kuorma-auton nokan edestä, valot vaihtuivat ja kuorma.auto lähti liikkeelle.

        Suojatie/pyörätien jatke siirtää 10 metrin päähän risteävästä tiestä, jotta sinne ei voisi ajaa pyörällä älytöntä vauhtia. Silloin myös auton kuljettajalla olisi selvä näköala. Samoin autoilijoiden pitäisi oppia pysähtymään pysäytysviivalle eikä ajaa sen yli risteykseen, mitä nykyään näkee aika paljon.

        Just näin , kevarit pois risteyksistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettajan pitää aja nopeutta. Jossa pystyy pysäyttämään ajoissa.

        Tieliikenne laki. Parasta olis pakollinen ysähtminen kännyttäesssä jos ei ne kunnolla risteykseen.

        Samoin pyörille ralutuspakko suojatiellä ja nopeusrajoitus 5 mh. Pyöräteillä risteyksissä

        Sdp

        Oli aika monta kirjoitusvirheitä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mun päälle on ajettu, kun talutin pyörän suojatietä pitkin Hesassa. Henkilöauto pysähtyi ensin suojatien taakse, jolloin lähdin ylittämään katua, uskalsin lähteä. Yhtäkkiä se pöllö lähti liikkeelle ja ajoi mun päälle. Rengas meni jalan yli, joka murtui. Onneksi pääsin Töölön sairaalaan, missä sain hyvää hoitoa. Mutta asfaltilla en pysty enää juoksemaan.
        Jotkut vaan ei osaa ajaa autoa. Mun tapauksessa oli hyvä näkyvyys.

        Omaa tyhmyyttä oli.


    • Aina kannattaa tiedostaa oma asema törmäyksessä. Moottoripyörällä jää kakkoseksi autolle. Pitää ennakoida ja olla varovainen. Ei pidä luottaa, että toinen toimii oikein.

      Sama kävellen ja pyörällä. Aina jäät kakkoseksi autolla. Pitää olla varovainen ja varautua pahimpaan. Autojen seassa pyöräily on myös suuri riski.

      Olisiko tehty isoja lehtijuttuja, jos auton alle olisi jäänyt joku laitapuolen kulkija?

    • Myös pyöräilijät ja jalankulkijat voisivat tiedostaa liikennesäännöt. Vaikka kuin päätä pyörittää, peileihin katsoo ja hiltaasti ajaa niin aina ei nää kovaa vauhtia ajavaa pyöräilijää joka sujahtaa eteen samoilla vihreillä.

      • Tämä on totta. Itselle kävi kaksi kertaa sillä tavalla, että lähestyin pienellä vauhdilla liikenneympyrää, joka oli täysin tyhjä. Jostakin ilmestyi eteeni pyöräilijä kovalla vauhdilla. Oli ajanut vastaantulevan liikenteen kaistaa minusta ohitse ja kurvasi suojatielle eteeni vasemmalta. Oli molemmilla kerroilla korkeintaan metri tilaa ettei osunut. Mistä tuollaisen voi arvata?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on totta. Itselle kävi kaksi kertaa sillä tavalla, että lähestyin pienellä vauhdilla liikenneympyrää, joka oli täysin tyhjä. Jostakin ilmestyi eteeni pyöräilijä kovalla vauhdilla. Oli ajanut vastaantulevan liikenteen kaistaa minusta ohitse ja kurvasi suojatielle eteeni vasemmalta. Oli molemmilla kerroilla korkeintaan metri tilaa ettei osunut. Mistä tuollaisen voi arvata?

        Voi arvata, jos olet Helsingissä. Täällä on pyöräiljöille annettu täysi vapaus terrorisoida jalankulkijoita ja muuta liikennettä. Mitkään säännöt eivät koske heitä.

        Jokin immuniteetti / koskemattomuus jossain lainkohdassa tai kaupungin järjestyssäännössä. Vaikea löytää, mutta kyllä sen jossain pitää olla. Muuten ei tuo touhu selity.

        Parasta liikenneturvallisuuden parantamista olisi kieltää pyörät. Tai ainakin laittaa niille HUOMATTAVAT verot ja käyttömaksut . Tack o adjö, fillaristit !


    • Liikenteessä pitää noudattaa yleistä varovaisuutta. Kevyen liikenteen kulkijan kannattaa muistaa tämä ainoan henkikultansa suojelemiseksi. En ikinä pyöräile risteykseen varmistamatta, että tien ylitys on turvallista. Lähestyn risteyksiä hitaasti ja pysähdyn tarvittaessa. En luota edes siihen, että autoililijat noudattavat STOP-merkkiä. Nopeus ei ole valttia.

    • Olen aikasemmin ajanut tuosta useinkin, enkä pidä sitä mitenkään vaikeana paikkana pyöräilijälle. Voisiko joku kuvata tarkemmin tapahtuneen?

      • Voin. Pyöräilijä luuli olevansa kuolematon. Ei seurannut ympäristöä. Virhe kostautui ja henki lähti.


    • Aikanaan jo peruskoulussa opettaja opetti, että "Liikenteessä et koskaan ole oikeassa" eli vaikka kuinka tekisit sääntöjen mukaan, mutta se toinen ei sitä sääntöä ole oppinut tai edes kuullut. Niin silloin itse häviät siinä "pelissä".

      Samoin kuin autokoulussa opettaja sanoi "Älä koskaan luota siihen, että muut olisivat taitavia kuskeja tai liikkujia. Varaudu muiden virheisiin. Jalankulkija on heikoin ja mitä suurempi kulkuväline sen vahvempi se on. Sinä et halua olla silloin oikeassa, kun toinen menettää henkensä ja itse olet hengissä."

      En ole etsimässä tapahtumaan syyllistä, sillä se ei auta mitään. Pyöräilijän henki ei palaudu, eikä rekkakuski tulee koskaan tapahtumaa unohtamaan. Voimia omaisille ja kuskille. Elämä jatkuu toisenlaisena kuin ennen onnettomuutta. Mutta ei yhtään parempana, jos alamme kantaa katkeruutta hartioillamme.

      Nyt kannattaa vaan jatkaa miettimistä, että kuinka tämän jälkeen voisimme välttää tapahtuman uusiutumisen. Ja alkaa toimia sen mukaan. Tekemällä muutoksia liikennejärjestelyihin sekä omaan käyttäytymiseen.
      "Kaikki olosuhteet voi olla täydellisesti, mutta otetaan siihen mukaan ihminen. Niin silloin virheiden mahdollisuus kasvaa huimasti, koska kukaan ei ole täydellinen."

      Olkoon tuleva kesä parempi kaikille ja muistakaa myös turvallisuus vesillä.

      Toivottaa, äiti Herttoniemenrannasta.

      • hyvä,hyvin kirjoitettu


    • Luin kakki kirjoitukset ja kannatan ajatusta, että jalankulkijoille ja autoille, valo ei samanaikaisesti saa olla vihreä.
      Sitten on kuitenkin olemassa merkittävä jalankulkijaryhmä, jotka ylittävät kadun silloinkin, kun Heille palaa punainen valo, olettaen, etteivät autot osu heihin.
      Tämäkin on vaaratekijä.
      Tätä jälkimmäistä käyttäytymistä ei juurikaan näe ulkomailla, esimerkkinä vaikka Tukholma.

    • Tätä se on, kun pyöräilijä pitää kiinni oikeuksistaan ja on kiireellinen.

      • Minä liikun pyörällä sellaisella mentaliteetilla, että varon kaikkia muita liikkujia (kävelijät, autoilijat ym.) Ei se auta yhtään pahasti vammautuneena todeta, että minulla oli etuajo-oikeus.


      • Pyöräilijät ovat kaikkein suurin riski liikenteessä. On nähty. Ajavat miten sattuvat ja vauhdilla. Jokaisella autoilevalla on varmasti kokemuksia! Meillä ainakin yksi ajoi jalankulkijoitten käytävää avoimeen auton oveen ja kerran tuli auton perään vauhdilla jostain pimennosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijät ovat kaikkein suurin riski liikenteessä. On nähty. Ajavat miten sattuvat ja vauhdilla. Jokaisella autoilevalla on varmasti kokemuksia! Meillä ainakin yksi ajoi jalankulkijoitten käytävää avoimeen auton oveen ja kerran tuli auton perään vauhdilla jostain pimennosta.

        Pyöräily pitäisi kieltää,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräily pitäisi kieltää,

        Autoilu pitäs kieltää


      • Anonyymi kirjoitti:

        Autoilu pitäs kieltää

        Kaikki liikkuminen pitäisi kieltää. Ollaan vain kotona ja sielläkään ei pidä tehdä mitään sähköjen kanssa eikä laskea vettä lattialle. Portaat on kiellettävä eikä teräaseita saa käyttää.


    • Onnettomuuspaikalle oli näköjään jo kansainvälisen tavan mukaan tuotu kokonaan valkoiseksi maalattu ns. ghost bike - haamupyörä ja jonkin verran hautakynttilöitä.

    • Pyöräilijät olettaa että ne saa ajaa mistä vaan suojatiltä ylitse ettei tarvitse varoa mutta aina jää toiseksi auton kanssa sit on vielä oma lukunsa nämä saatanan kilpa pyöräiliät vedetään otta kiinni ohjaustangossa ei nähdä eteen eikä sivulle tuntuu että niiltä puuttuu itsesuojeluvaisto

      • Kumma että msantiepyöräilijät eivät ole ongelma Keski-Euroopan sivistysmaissa.
        Suomessa pitäisi ajokortin vaatimuksiin liittää psykologiset testit. Ajan päivittäin 100 km työmatkoja ja v...aa taliaivot joille ei koskaan olisi pitänyt antaa ajokorttia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kumma että msantiepyöräilijät eivät ole ongelma Keski-Euroopan sivistysmaissa.
        Suomessa pitäisi ajokortin vaatimuksiin liittää psykologiset testit. Ajan päivittäin 100 km työmatkoja ja v...aa taliaivot joille ei koskaan olisi pitänyt antaa ajokorttia.

        Suomi on kuitenkin aika nuori pyöräilymaa kulttuurillisesti ja yritetään väen väkisin pitää samoista oikeuksista kiinni kuin auton ratissakin oli järkee tai ei


    • Osaottoni.

      Ei sieltö isosta autosta pysty kaikkia nähdä...
      Pyöräilijä jää aina kakkoseksi joten kannattaa olla itsesuojeluvaistoa!

      • Suomessa pitäs olla laki: Pyöräilijän ja jalankulkijan pitää väistää autoilijaa AINA. Silloin ei ole ongelmia. PISTE. Varovaisuutta kylläkin kaikilta. Hyvää Coronatonta kesää kaikille !


    • Kyllä toi oli ikävä tapaus, mutta kyllä ihmisten pitäis olla pikkasen varovaisempia kuorma_ja rekka-autojen kanssa, ei niin kiire pitäis olla etteikö anna niitten mennä, mutta kun nyt on vallalla sellanen käsitys että kun Minulla on oikeus mennä tästä, niin minähän käytän oikeuttani, sama on punaisilla tuulipukujen käyttäjillä, että minähän menen tästä vaikka henki menis.... joillain on ikävä kyllä mennytkin, että malttia nyt, kun tämä koronakin jyllää, sekin voi viedä hengen.

    • Liikennesäännöt ovat noudattamista varten. Toki itsekin soisin enemmän eritasoliittymiä polkupyörille mutta rahaa haaskataan turhiin tapauksiin (kts. Lahden ohitustie Tampere->muut suunnat, rakennetaan kasa siltoja, lisää liittymiä mootoritielle, tie menee asuinalueen läpi ja räjäytetään kerrostalojen alle tunneli - aivan varma että nuo 70-l kerrostalot jotka KERRANKIN eivät ole homeessa tuhoutuvat)...

      Toinen vaihtoehto olisi ollut (2km pidempi?), valmiit liittymät (jos liikaa liikennettä niin peltoa molemmin puolin, vaikka pari kaistaa lisää moottoritielle), ja leventää (pelloille) jo valmista tietä.
      Näin olisi vältytty liikenteen melulta kaikilla asuinalueilla, rahaa säästetty arviolta 90% jne jne...

      Kukahan tämänkin idiotismin lopulta äänesti. Saa vastata yksityisesti tai täällä.

      Jopa pelkkä liikenteenohjaus keskustan läpi yli 8m pitkille autoille olisi toiminut, itse ajaessani joskus yhdistelmää en tuota viiden minuutin kiertämistä olisi vierastanut. Tämä raha oltaisiin voitu laittaa vaikka Herttoniemen pyöräilijöille tarkoitettuun siltaan.

      Silti olen sitä mieltä että lakeja olisi syytä noudattaa mikäli aikoo liikkua. Rekka- yms. kuljettajille on pakollinen koulutus muutaman vuoden välein (5 päivää), miksei muille ?

      ps. Mitä merkitystä on että joku huippu-takinkääntäjä vs. muu jää alle ? Ihminen.

    • Internetissä on viharyhmiä, joissa ammattiautoilijat bongaavat pyöräilijöiden ajovirheitä. Samat jantterit sitten huolimattomuuttaan tai piittaamattomuuttaan ajavat pyöräilijöiden yli.

      • Pitäisi perustaa myös viharyhmä, jossa pyröäilijöiden telomat ja vammauttamat jalankulkijat kertovat kokemuksiaan spandex-pelleistä ja Pyhän Jopon seurakunna jäsenistä.


    • Ikävä taakka rekkakuskillekin kantaa tuollaista asiaa varmaan monet vuodet..
      Aina näissä vaan ihmettelee sitä että , ainakin jalankulkijana tai pyörällä liikkuessa kannattaa olla se rooli liikenteessä että siellä on ajoneuvoja joiden kanssa jää toiseksi.
      Sellainen erityinen varovaisuus siinä suhteessa että ei auta olla edes oikeassa, että itse ajaa sääntöjen mukaan kun silti joku voi ajaa päin, pitää siis katsoa niin että ettei jää minkään ajoneuvon alle. Myös toisia pyöräilijöitä on ja monenmoista välinettä millä liikutaan.

      Itse ajan ammatikseni (en ole kuorma-autokuski) ja kyllä joskus on tilanteita että jossa voisi vaikka pyöräilijä tulla sillä tavalla että en ajoissa voisi huomata, sitten olisi ikävä taakka harteilla kantaa jos siinä käy huonosti, syy on minussa ja liikennejärjestelyissä sitten taas... Älkää ajako eteen kiitos? Mun mielestä se on parempi vaihtoehto kuin vammautua, tiedä sitten mutta itse olen sitä meiltä, ennemmin on ajamatta jonkun ajoneuvon eteen kuin vammautua pahoinkin, eikö.

      Osanotot kuitenkin, kyllä me ammattilaiset joustetaan, varotaan jne, kunhan vaan jää joku pelivara.

    • Juu ei kannata yrittää olla oikeassa. Liikennesäännöt tulee ottaa pyöräilijän ja jalankulkijan kannalta vain suosituksina ei oikeuksina.

    • Risteyksissä kysymys on ohjelmoinnista.

      • Niitä tekevät ns "ohjelmoitsijainsinöörit". Mutta se, joka suunnittelee ne risteykset, ei ole insinööri, vaan kaavoitusarkkitehti. Ne kutsuvat sitä kaupungin arkkitehdiksi. Vaan se, joka määrää ne kavoitukset risteyksissä tehtäväksi, on kaupungin johtoporras pääsääntöisesti. Eli näin se komento-ketju menee noin niin kuin ikään kuin joten kuten.....


    • Korkeimmatkaan ansiot työelämässä eivät auta, jos kunnioitus raskaampia liikkujia kohtaan puuttuu.

      • Uuden lain mukaan onnettomuus on estettävä, vaikka olisi etuajo-oikeus. Saa nähdä loppuuko pyöräilijöiden ylimielinen kaahaus autojen eteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uuden lain mukaan onnettomuus on estettävä, vaikka olisi etuajo-oikeus. Saa nähdä loppuuko pyöräilijöiden ylimielinen kaahaus autojen eteen.

        Niin nuo pyörän kanssa kaahaavat trikoosukkulat ovat vaarallisin tien käyttäjäryhmä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uuden lain mukaan onnettomuus on estettävä, vaikka olisi etuajo-oikeus. Saa nähdä loppuuko pyöräilijöiden ylimielinen kaahaus autojen eteen.

        Pyöräilijä kaahaa 25km/h ja autoilija matelee turvallista 40km/h nopeutta. Jos nuo lukemat olisivat toisinpäin, voisi oikeus EHKÄ katsoa pyöräilijän syylliseksi tilanteessa, jossa pyöräilijällä oli lähtökohtaisesti etuajo-oikeus.
        Joku sanoo aina, että etuajo-oikeus ei auta kuollutta, mutta periaatteessa pyöräilijän pitää voida luottaa siihen, että myös autoilijat noudattavat liikennesääntöjä. Muuten esimerkiksi työmatkapyöräily loppuu, jos se tehdään liian vaikeaksi ja hitaaksi. En minä itse esimerkiksi voisi kuvitellakaan käyttäväni joukkoliikennettä työmatkaan. Omalla autolla 20 minuuttia, pyörällä 40 minuuttia, linja autolla 1 tunti 15 minuuttia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uuden lain mukaan onnettomuus on estettävä, vaikka olisi etuajo-oikeus. Saa nähdä loppuuko pyöräilijöiden ylimielinen kaahaus autojen eteen.

        Tuskin. Uhriutuvat taas seuraavaan onnettomuuteen saakka - ja vaativat prkl ihan mitä vaan pienissä idiootin aivoissaan keksivät. Ja Helsinki suostuu... verot nousee... hemmetin loiset.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijä kaahaa 25km/h ja autoilija matelee turvallista 40km/h nopeutta. Jos nuo lukemat olisivat toisinpäin, voisi oikeus EHKÄ katsoa pyöräilijän syylliseksi tilanteessa, jossa pyöräilijällä oli lähtökohtaisesti etuajo-oikeus.
        Joku sanoo aina, että etuajo-oikeus ei auta kuollutta, mutta periaatteessa pyöräilijän pitää voida luottaa siihen, että myös autoilijat noudattavat liikennesääntöjä. Muuten esimerkiksi työmatkapyöräily loppuu, jos se tehdään liian vaikeaksi ja hitaaksi. En minä itse esimerkiksi voisi kuvitellakaan käyttäväni joukkoliikennettä työmatkaan. Omalla autolla 20 minuuttia, pyörällä 40 minuuttia, linja autolla 1 tunti 15 minuuttia.

        Kun lastissa oleva täysperävaunu kääntyy risteyksestä, ei nopeus ole 25 km/h.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijä kaahaa 25km/h ja autoilija matelee turvallista 40km/h nopeutta. Jos nuo lukemat olisivat toisinpäin, voisi oikeus EHKÄ katsoa pyöräilijän syylliseksi tilanteessa, jossa pyöräilijällä oli lähtökohtaisesti etuajo-oikeus.
        Joku sanoo aina, että etuajo-oikeus ei auta kuollutta, mutta periaatteessa pyöräilijän pitää voida luottaa siihen, että myös autoilijat noudattavat liikennesääntöjä. Muuten esimerkiksi työmatkapyöräily loppuu, jos se tehdään liian vaikeaksi ja hitaaksi. En minä itse esimerkiksi voisi kuvitellakaan käyttäväni joukkoliikennettä työmatkaan. Omalla autolla 20 minuuttia, pyörällä 40 minuuttia, linja autolla 1 tunti 15 minuuttia.

        Voi jummi. Siis ihminenkö on niin luottavainen, että ei tarvitse itsensä yhtään katsoa mitä liikenteessä tapahtuu?

        No jos niin on, niin ei kai voi muuta kuin toivottaa turvallista matkaa - niin kauan kuin sitä kestää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin nuo pyörän kanssa kaahaavat trikoosukkulat ovat vaarallisin tien käyttäjäryhmä.

        Trikoosukkulat? Huvittava nimi. Nykyään kaikki 28-45v. naiset pukeutuu kadulla voimistelu-trikoisiin. KAMMOTTAVAA. Heidän ei kannata pyäräteillä ajella. Siellä kaikenmailman sekoilijoita. VAROKAA ! Hyvää Juhannusta kaikille varovaisesti liikkuville !


    • Eli, jos niistä vaarallisista valo-risteyksistä pitäisi tehdä välitön oikaisuvaatimus kautta parannusehdotus, niin heti kaupungin tekniseen virastoon kiireellisenä ja osoitetaan silloin suoraan teknisen osaston päällikölle! Kopio tiedoksi muille tärkeille päättäjille, kuten kaupunginjohtajalle.

    • Siten Se homma etenee parhaiten...

    • Hesalainen liikennekulttuuri on omittu arabimaista tai lähi-idästä/afrikasta.
      Aivan päätöntä kaahailua.

      Täällä maakunnissa voi ajella polkupyörällä vaikka silmät sidottuna.

      Surullinen tapaus kertoo hesalaisesta elämänmenosta. :(

      • Höpö, höpö. Pyöräilijöille annetaan stadissa tilaa ja jopa autoilijoile. Tällaisen onnettomuudet on harvinaisia, mutta kun kaikki huonot kortit tulee molemmille käteen, tapahtuu näin.


    • Se, että muka tavallinen kansalainen ei voisi vaikutta asioihin, voidaan unohtaa saman tien. Totta kai voi, ihan milloin vain! Pitää vain avata suunsa. Jos se ei riitä, niin kirje presidentille tai vastaavaa, niin kyllä tapahtuu tai totakin sinne päin. Terveisin, "Rakennuspiirtäjä etc kautta ingengenjöör"

    • Tuossa risteyksessä ei ole mitään vikaa. Jos pyöräilijä tulee takaa, ei rekan kuljettaja pysty millään näkemään. Kyllä sen verran pitää tajuta liikenteestä jos pyöräilee, että rekan alle ei kannata ajaa vaikka periaattessa olisitkin oikeutettu menemään ensin.

      Edestä tulevat pyöräilijät autoilijat sitten näkevätkin hyvin

      Rekkakuski voi nukkua yönsä rauhassa.

      • Jos rekkakuski on juuri ohittanut pyöräilijän, hän odottaa pyöräilijän katoavan pyörätieltä ennen risteystä? Eikä risteyksessä kääntymisvuoroa odottavan rekan katse käy peileissä ollenkaan, ei kuulu toimenkuvaan?
        Rekkakuski tällaisessa tilanteessa varmasti nukkuu yönsä rauhallisesti, kun ei huomannut mitään, eihän silloin ole myöskään voinut tapahtua mitään mikä olisi rekkakuskin virhe? Ne oli vain kärpäsiä tuulilasissa ja mikä saatanan tukivarren pala on jäänyt jumiin tuonne akselistoon, tämähän on Scania, miksi tässä tukivarressa lukee "jopo"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos rekkakuski on juuri ohittanut pyöräilijän, hän odottaa pyöräilijän katoavan pyörätieltä ennen risteystä? Eikä risteyksessä kääntymisvuoroa odottavan rekan katse käy peileissä ollenkaan, ei kuulu toimenkuvaan?
        Rekkakuski tällaisessa tilanteessa varmasti nukkuu yönsä rauhallisesti, kun ei huomannut mitään, eihän silloin ole myöskään voinut tapahtua mitään mikä olisi rekkakuskin virhe? Ne oli vain kärpäsiä tuulilasissa ja mikä saatanan tukivarren pala on jäänyt jumiin tuonne akselistoon, tämähän on Scania, miksi tässä tukivarressa lukee "jopo"

        "Juuri ohittanut pyöräilijän"...? Ne pyöräilijäthän polkaisevat menovälineensä aivan hvetinmoiseen vauhtiin juuri ennen risteystä jotta ehtisivät "omilla" vihreillään yli. Näin on.

        Se, joka ajaa täyttä vauhtia risteykseen ympärilleen vilkuilematta, on täyspäinen tollo. Rekkakuskit ovat varovaista väkeä, ja vilkuilevat alvariinsa ympärilleen. Montako kertaa täytyy tolkuttaa, että ajoneuvoissa on se kuollut kulma, joka estää näkyvyyden. Luulisi sen pyöräilijän ymmärtävän hidastaa, kun näkee valtavankokoisen rekan kääntymässä.

        Itselläni on täysi sympatia rekkakuskille. Ei pidä käydä syyttämään häntä silloin kun itse on syypää onnettomuuteen. Käyttäkää silmiänne, korvianne ja järkeänne - jos sitä on. Monella pyöräilijällä ei tunnu olevan.


      • Juuri näin.

        Pyöräilijä oli varomaton ja maksoi sillä henkensä. En ota osaa typerän ihmisen typerästä toiminnasta.


    • ..kuorma-autoilijalle, raskasliikenne yleensä, jopa pakettiautot,- tulee sokea piste, kun autoa kääntää ,peileistä enää näekkään. onko pyöräilijä tullutkin risteykseen juuri tuolloin.
      Monet kerrat käännös kestää raskaalla ajoneuvolla muutaman sekunnin, juuri kun auto kaartaa ,pyörä ehtii lähestyä risteystä 20-40 metriä. Monet kerrat käännettäessä kuljettaja miettii, että "kyllä se tielle tuleva näkee, että käännyn".Kun kertakaikkiaan kuljettaja ei pysty näkemään pyöräilijää, joka voi tulla todella kovaa. Ja monesti jalankulkija ja pyöräilijä miettii, että "auto näkee".

      Ikävä tapahtuma, mutta on kertakaikkiaan katsottava tietä ylittäessä, tuleeko sieltä autoa. Vaikka palaisi vihreä! Risteyksessä on kaikkien edettävä varovaisuutta noudattaen! Ei saisi tapahtua yhtään tällaista onnettomuutta...

    • Tässä maassa on jokin täysin käsittämätön viha moottoriajoneuvoja vastaan, poliittisista päättäjistä lähtien. Niinpä rakennellaan tällaisia kuolemanloukkoja täysin tarkoituksellisesti, että päästäisiin syyllistämään moottoriajoneuvoja ja niiden kuljettajia eikä virkanilkit myönnä koskaan virheitä itse tekemissään liikennejärjestelyissä. Tällä asenteella ei ainakaan mikään muutu paremmaksi.

      • Ehkä asennevamma paranee siinä vaiheessa, kun ruoka ja muut elintärkeät tuotteet eivät liiku.

        Rekkakuskien pitäisi mennä lakkoon, samoin maanviljelijöiden. Riittää jo se sonta, mitä he saavat jatkuvasti osakseen, vaikka molemmat ammattiryhmät tekevät yhteiskunnan kannalta äärettömän tärkeää työtä.

        Moniko pyöräilijää puolustelevista ja tuota kuskia haukkuvista lähtisi ajamaan rekkaa öin ja päivin, tuulessa ja tuiskussa peläten samalla kaikkia tiellä liikkujia, joiden mielestä heidän "oikeutensa" menevät kaiken muun edelle - jopa sen rekkaa kuljettavan ihmisen hengen kustannuksella.

        Tollot.


    • Yleisenä havaintona tietämättä yksityiskohtia tästä ikävästä onnettomuudesta, on pakko todeta, että pyöräilijöiden liikennekäyttäytymisessä on runsaasti toivomisen varaa. Voisiko sitä lisätä vaikkapa kaupungin toimesta. Riittävä tiedottaminen liikennesäännöistä ja oikeasta yhteistoimintaan perustuvasta liikennekäyttäytymisestä toisi pyöräilijöille lisää turvallisuutta. Nyt saa pelätä jatkuvasti heidän terveytensä puolesta, kun näkee joka päivä holtitonta ajamista säännöistä piittaamatta. Pyöräily on hieno liikkumismuoto, mutta sen tekee turvalliseksi vasta yhteisten pelisääntöjen noudattaminen. Millä ihmeellä sen saisi vietyä pyöräilijöiden korvien väliin ?

      • Mutku mulla on sillei trendikkäästi kiire niinku tajuuksä!


    • Tästä tapauksesta herää heti seuraavat kysymykset:

      1. MIKSI risteyksissä pidetään YHTÄ AIKAA VIHREÄTÄ VALOA SEKÄ AUTOILLE ETTÄ JALANKULKIJOILLE??? Miten se on mahdollista?????
      2. MIKSI polkupyöräilijät eivät noudata sitä sääntöä, että RISTEYS PITÄÄ YLITTÄÄ TALUTTAMALLA POLKUPYÖRÄÄ (suurin osa heistä ei edes tunne tätä sääntöä, kun ei polkupyöräkorttia ole olemassa eikä polkupyörää ostaessa saa edes sääntöjen opasvihkoa mukaan).

      • On yleinen käytäntö vastaavissa risteyksissä, että kääntyvillä autoilla ja suoraan menevillä pyöräilijöillä ja kävelijöillä on samaan aikaan vihreä valo.


      • Ehkä kannattaisi tutustua liikennesääntöihin ja liikennevaloihin ennen kuin heittää tuollaisia kysymyksiä ilmaan. Ehkä kannattaa käydä myös luopumassa ajokortista, jos sellainen on...


      • Anonyymi kirjoitti:

        On yleinen käytäntö vastaavissa risteyksissä, että kääntyvillä autoilla ja suoraan menevillä pyöräilijöillä ja kävelijöillä on samaan aikaan vihreä valo.

        Ja kuinka kauan tätä käytäntöä pitää jatkaa?
        Mitä järkeä tässä käytännössä on?

        Montako ruumista vielä tarvitaan että tämä käytäntö muuttuisi ja tulisi järkeväksi:
        vihreä valo - autoille ja punainen jalankulkijoille ja päinvastoin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuinka kauan tätä käytäntöä pitää jatkaa?
        Mitä järkeä tässä käytännössä on?

        Montako ruumista vielä tarvitaan että tämä käytäntö muuttuisi ja tulisi järkeväksi:
        vihreä valo - autoille ja punainen jalankulkijoille ja päinvastoin.

        käykö ollenkaan mielessä minkälaisen liikennekaaoksen tuo ehdotus aiheuttaisi. ehdotat kutakuinkin risteyksen vetokyvyn puolitusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        käykö ollenkaan mielessä minkälaisen liikennekaaoksen tuo ehdotus aiheuttaisi. ehdotat kutakuinkin risteyksen vetokyvyn puolitusta.

        pitäisi olla ehkä tarkennus vihreä valo ei tarkoita sitä että saa lähteä ajamaan
        Joku maalaisjärki on palautettava mitä pikimmiten koht'sillään sasssiin


    • Huonostihan siinä ylensä käy, jos polkupyöräilee rekan alle.

    • Taas jälleen ajettiin ”isojen pyörien” alle, mitä opittiin? Ei luultavasti yhtään mitään ......

    • Vihreiden PikkuIirikset haluaisiat suomeen sellaisia teitä jotka eivät risteä ollenkaan ja joita ei ole rakentaneet työMIEHET vaan työHENKILÖT.

      • Ihmiset ovat aika kipeitä. Thomas Bernhard taisi olla samaa mieltä.


    • Aina kun joku on jonkin alan "huippu" niin siitä tietää, että hän on kotoisin Suomesta.

    • Nyt olisi vihdoin otettava järki käteen ja keskusteltava vakavasti, oliko pyräilykielto jalkakäytävällä tämän naisen hengen arvoinen.

      • Olen jo vuosia ollu sitä mieltä, että ihmiset, jotka pakottavat arat pyöräilijät katujen varsille,
        heillä on kädet verissä.


    • Eihän tähän ole kuin yksi ratkaisu. RASKAS LIIKENNE POIS HERTTONIEMESTÄ. Teollisuus pois kaavoittamalla koko alue pelkkään asuinkäyttöön. Ei siellä ole enää tilaa rautakaupoille tai tehtaille tai vastaaville. Niiden aika on nyt ohi.

    • Osanottoni sekä uhrin omaisille 🌹, että rekkakuskille 🌹

      Tuttu risteys, yleensä mennen, tullen taksin kyydissä istuen. Tulin siitä taas eilen ja taksikuskini kertoi nähneensä ed. tapauksen.

      Ajatelkaa, vielä puoli minuuttia ennen onnettomuutta, kumpikaan ei aavistanut tulevaa tapahtumaa... Kumpaisellakin tyytyväinen mieli. Vaikuttaisi kuitenkin, että hetkellä, mahd. ainakin jossain määrin, hajamielisiä, omissa ajatuksissaan oleet molemmat, eivät olleet keskittyneet näkemään ympäristöä.

      Käsittääkseni rekalla oli väistämisvelvollisuus. Näissä liikennetilanteissa, kun ajajat ovat liikenteen kannalta "tasavertaisia", eli kummallekin, samaan aikaan paloi vihreät valot, nk. "isomman tulee väistää pienempää", eli rekan polkupyöräilijää.

      Näin yllättäen voi kuolema tulla. 🌹

      • Kuulehan: ne pyöräilijät tulevat vauhdilla risteykseen, kun näkevät jo kaukaa että vihreä palaa itselle. Rekkakuski on siinä vaiheessa katsonut joka puolelle, mutta se järjetön pyöräilijä lisää vauhtia eikä edes katso sitä kääntyvää rekkaa.

        Se ihminen, joka vaarantaa henkensä "oikeuksiensa" puolesta, on tosiaankin järjetön. Pyöräilijöillä pitäisi olla pakollinen ajokortti, ennenkuin heidät päästetään liikenteen sekaan.

        Luuletko sinä onneton, että se rekkakuski tahallaan ajaa ihmisen päälle? Satutko tietämään, että kaikissa ajoneuvoissa on ns kuollut kulma, joka estää tietyssä vaiheessa näkyvyyden?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuulehan: ne pyöräilijät tulevat vauhdilla risteykseen, kun näkevät jo kaukaa että vihreä palaa itselle. Rekkakuski on siinä vaiheessa katsonut joka puolelle, mutta se järjetön pyöräilijä lisää vauhtia eikä edes katso sitä kääntyvää rekkaa.

        Se ihminen, joka vaarantaa henkensä "oikeuksiensa" puolesta, on tosiaankin järjetön. Pyöräilijöillä pitäisi olla pakollinen ajokortti, ennenkuin heidät päästetään liikenteen sekaan.

        Luuletko sinä onneton, että se rekkakuski tahallaan ajaa ihmisen päälle? Satutko tietämään, että kaikissa ajoneuvoissa on ns kuollut kulma, joka estää tietyssä vaiheessa näkyvyyden?

        Lainsäätäjät eivät ymmärrä sitä, että pyöräilijä kohtaa yhden hengenvaarallisen tilanteen kolmesti viikossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lainsäätäjät eivät ymmärrä sitä, että pyöräilijä kohtaa yhden hengenvaarallisen tilanteen kolmesti viikossa.

        JUURI siksi tulisi kaikki polkupyörät kieltää. Polkupyörät ovat hengenvaarallisia kapistuksia, kuten tämäkin onnettomuus osoitti.

        Nimim. POLKUPYÖRÄT KIELLETTÄVÄ


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuulehan: ne pyöräilijät tulevat vauhdilla risteykseen, kun näkevät jo kaukaa että vihreä palaa itselle. Rekkakuski on siinä vaiheessa katsonut joka puolelle, mutta se järjetön pyöräilijä lisää vauhtia eikä edes katso sitä kääntyvää rekkaa.

        Se ihminen, joka vaarantaa henkensä "oikeuksiensa" puolesta, on tosiaankin järjetön. Pyöräilijöillä pitäisi olla pakollinen ajokortti, ennenkuin heidät päästetään liikenteen sekaan.

        Luuletko sinä onneton, että se rekkakuski tahallaan ajaa ihmisen päälle? Satutko tietämään, että kaikissa ajoneuvoissa on ns kuollut kulma, joka estää tietyssä vaiheessa näkyvyyden?

        Totta kirjoitat. Ja en minä luule kuskin tahallaan ajaneen päälle. En minä syyttänyt tuota kuljettajaa.

        On totta, että monet pyöräilijät näkevät vain sen "oman" vihreän valonsa ja olettavat kuskin kykenevän yhtäkkiseen jarrutukseen. Myös pyöräilijän on ymmärrettävä antaa tietä, eikä polkea suoraan alle, vaikka "näytti vihreää!"

        Mulla on myötätunto myös sen rekankuljettajan puolella.

        Eräs naapurini kertoi äsken tuosta tapahtumasta ja oli kuulemma tosi pahasti käynyt. Oli myöhemmin paikalla ohiajaessaan nähnyt tuon rekan etuosan lytyssä, poliisit ym.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lainsäätäjät eivät ymmärrä sitä, että pyöräilijä kohtaa yhden hengenvaarallisen tilanteen kolmesti viikossa.

        Sehän on ihan pyöräilijästä kiinni, kuinka ne vaaratilanteet ymmärtää ennakoida.


      • Anonyymi kirjoitti:

        JUURI siksi tulisi kaikki polkupyörät kieltää. Polkupyörät ovat hengenvaarallisia kapistuksia, kuten tämäkin onnettomuus osoitti.

        Nimim. POLKUPYÖRÄT KIELLETTÄVÄ

        Rekoistahan ei näe kunnolla ulos, kuolleita kulmia joka paikassa. NE tulisi kieltää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuulehan: ne pyöräilijät tulevat vauhdilla risteykseen, kun näkevät jo kaukaa että vihreä palaa itselle. Rekkakuski on siinä vaiheessa katsonut joka puolelle, mutta se järjetön pyöräilijä lisää vauhtia eikä edes katso sitä kääntyvää rekkaa.

        Se ihminen, joka vaarantaa henkensä "oikeuksiensa" puolesta, on tosiaankin järjetön. Pyöräilijöillä pitäisi olla pakollinen ajokortti, ennenkuin heidät päästetään liikenteen sekaan.

        Luuletko sinä onneton, että se rekkakuski tahallaan ajaa ihmisen päälle? Satutko tietämään, että kaikissa ajoneuvoissa on ns kuollut kulma, joka estää tietyssä vaiheessa näkyvyyden?

        " Satutko tietämään, että kaikissa ajoneuvoissa on ns kuollut kulma, joka estää tietyssä vaiheessa näkyvyyden?"

        Niin. Onko mielestäsi ok, että tuollaisilla laitteilla saa ajaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        " Satutko tietämään, että kaikissa ajoneuvoissa on ns kuollut kulma, joka estää tietyssä vaiheessa näkyvyyden?"

        Niin. Onko mielestäsi ok, että tuollaisilla laitteilla saa ajaa?

        Tuollaisilla laitteillahan on ajettu jo sata vuotta ja saman verran on myös fiksut pyöräilijät osanneet ennakoida tilannetta


    • <Malmilla samalainen risteys.Tosi vaarallisia.

    • Ymmärrän rekkojen ja kuorma-autojen rajoitteet näkyvyydessä. Mutta... Kyllä pitää olla melko tunari jos ei tässä kaupungissa ymmärrä pyöräilijöiden osuutta liikenteessä. Ikinä, ei ikinä voi kääntyä oikealle katsomatta ja tarkistamatta tuleeko sitä fillaria. Sama koskee myös jalankulkijoita, ikinä, ei ikinä voi poukkoilla pyörätien yli katsomatta taakseen. Ei sinne autotiellekään lähdetä hortoilemaan, myös fillari kulkee helposti neljääkymppiä. Tätä kuitenkin hyvin usein tulee, lähes päivittäin vastaan. Sen takia pyöräilijän täytyykin pitää itseään näkymättömänä ja valmistautua kaikkeen ja varoa kaikkea. Oma henkiriepu omissa käsissä. Näin olen selvinnyt..

      Hyvin usealle autoilijalle polkupyörä näyttää kerta toisensa jälkeen olevan mitä suurinta ihmetystä aiheuttava ajoneuvo ja liikennesääntöjä rinnastetaan mikroaaltouuniin kohdatessa.

      • Tietty kun iso auto kääntymässä, en ainakaan itte ajais kuorma-auton paripyörien väliin pyörätien jatkeella.
        Lisäksi fillari tulee taluttaa suojatiellä


      • Kerropas nyt, että miten se kääntyvän rekan kuljettaja "katsoo ja tarkistaa" tuleeko sieltä takaoikealta joku fillari?
        Sitä ei näe tuulilasista, sitä ei näe sivulasista, sitä ei näe peileistä, sitä ei näe takalasista.
        Mistä sen näkee?

        Vaikka kuljettaja pysäyttäisi auton, menisi ulos katsomaan, niin sekään ei riittäisi, koska ennen kun auto taas liikkuu, sinne ehtii joku fillarilla väliin.


    • Ei siinä risteyksen uusi suunnittelu mitään auta kun ihmiset ajaa miten sattuu, näprätään kännyköitä tai kuunnellaan kuulokkeilla musiikkia jolloin ei kuule liikenteen ääniä. En tiedä tämän onnettomuuden syistä, mutta risteyksessä tulee aina noudattaa varovaisuutta vaikka vihreä valo palaisikin. Syy on aina kulkijoissa, ei risteyksessä, se tulisi ymmärtää.

      • Jep ja pyörä pitäisi taluttaa risteyksessä suojatien yli...näin oli säännöt ainakin ennen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep ja pyörä pitäisi taluttaa risteyksessä suojatien yli...näin oli säännöt ainakin ennen.

        Aivan, juuri noin - se talutus antaisi valtavan huomiointiedun pyöräilijälle - ja pystyy pysähtymään siihen paikkaan, jos joku eteen on tulossa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep ja pyörä pitäisi taluttaa risteyksessä suojatien yli...näin oli säännöt ainakin ennen.

        Ei ole enää. Tontut autoilijat voisi vähän tsempata niissä moottoroiduissa nojatuoleissaaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole enää. Tontut autoilijat voisi vähän tsempata niissä moottoroiduissa nojatuoleissaaan.

        Otappa älykkö selvää asioista , on edelleenkin niin , että pyörää pitää taluttaa suojatien yli , ellei ole erikseen merkitty sellaiseksi jossa saa ajaa.


    • Aika varmaan pohdimme, että ilman Suomen koronahysteriaa ja sulkemista hän olisi elossa hyvin todennäköisesti. Elämä olisi pyörinyt toisella lailla.

    • Autolla vihreillä oikealle käännyttäessä ei auton oikealla puolella olevalla suojatiellä saa olla kulkuoikeutta vaan tuolla suojatieosuudella pitää palaa punainen valo.

      • Noin sen pitäisi olla mutta ei tuollaista lakia ole


    • Samanlainen surmanluokko on länsilinkin vieressa Ruoholahdessa.
      Itämerenkadulta Mechelininkaudulle tultaessa. Järkyttävää!!!

      • Tuo on älyttömyyden huippu, kun vieressä on miljoonia maksanut tunneli.


    • Pyöräilijät kuvittelevat olevansa kuolemattomia teiden valtiaita. Ajavat liikennesäännöistä piittaamatta ja täysin omassa maailmassaan.

      Sääli uhria, mutta toivottavasti nyt muut pyöräilijät osaavat ottaa muun liikenteen huomioon - opettekevat liikennesäännöt - ja varovat edes oman henkensä takia.

      Jalankulkijan päälle pyöräilijät ajavat surutta, joten karman laki?

      Nimimerkki Pyöräily on pers.häiriö

    • Pyöräilijät hieman simppeleitä

      • Toisin kuin ihminen, jonka ammattina on käänellä rattia. Eihän sellaiselle yksi Finlandia-palkittu huippukääntäjä pärjää, ratinkääntäjälle.


    • Autoilijat maksavat enemmän veroja, joten heillä pitäisi olla etuajooikeus

    • Keskittyy liikenteeseen eikä puhelimeen/musiikin kuunteluun niin ei jää alle.Vaikka on vihreät tai tulisi kuinka oikealta ja saisi mennä ensin.Myös pyöräilijöillä yleinen tyyli ajaa suoraan teiden yli ilman minkäänlaista vilkaisua kumpaankaan suuntaan...aina syytetään autoilijaa.

    • Kukaan ei aja tahallaan alle eikä kukaan aja tahallaan päälle. Onnettomuus on monien seikkojen summa, Se on juuri niitä JOS ei JOS olisi MUTTA kun ei MUTTA kun
      . . . . . Turhaan etsitään syyllisiä ja turman aiheuttajia, se on aikanaan tuomioistuimen päätös. Kenenkään osakkisen elämä ei jatku samana kuin ennen, kaikkiin tämä vaikuttaa, ohikulkijoihinkin.
      Myös kulttuuriimme, koska uutinen kertoo, että pyöräilijä oli arvostettu kääntäjä.

      • Yksi tahallinen päälleajo on Helsingissä viimevuosilta. Joku sekopää karvanoppakuski Tukholmankadulla. Useita tahallaan rekan alle ajavia on vuosittain, mutta ne tapahtuvat maanteillä.


      • Kyllä suurin osa näistä joissa auto ajaa suoralla tiellä hyvällä säällä rekan eteen on tahallisia. Itsareita ja harvinaisen typeriä sellaisia.


    • Kun liikun polkupyörällä ja tulee joku ns. äkkitilanne niin Varmasti väistän jos toinen on isompi osapuoli.... aina se pienempi häviää vaikka kuinka ON oikeessa... sama juttu kun ajan henkilöautolla nii väistän isompaa jos tilanne vaatii niin vaikka oilsin Oikeessa......... ns Boonuksia henkilöautovakuutuksissa nyt 83 !!!! Suomalainen SE ei väistä !!!!!!!

    • Samanlainen juttu kuin Pujioisen Hesperiankadun ja Meclun risteyksessä vuoisa sitten, jolloin kääntyvä kuormuri ajoi koulaisen yli tappaen tämän. Liikennevalojen rytmitystä muutettiin sen jälkeen niin, että samasta suunnasta tuleville autoille vaihtuu vihreä ennenkuin jalankulkijoille.

      Kuormurien peruspulma on, että niistä ei näe kunnolla ulos. vaan kuolleita kulmia on paljon. Vastuu on sataprosenttisesti kuljettajalla jo tieliikemmelainkin mukaan.

      En käsitä, miksi näillä hengenvaarallisilla laitteilla saa ajaa kaupungeissa. Ne tulisi varustaa kameroilla, joista kuski NÄKEE MIHIN AJAA eikä arvaile että ei siinä varmaan ketään ole.

      • Ja stadion täynnä rakennustyömaita, käsittämätöntä että tällaisia vaarallisia risteyksiä ei korjata millään tavalla.


      • Autonrakentajille kuuluva asia. Autotehtaissahan nuo "kuolleet kulmat" rakennetaan!


    • Ajan yleensä autolla mutta kesäisin olisi mukava ajella myös polkupyörälläkin mutta pyöräilijöiden öykkärimäisen ja itsekkään, muista piittaamattoman törttöilyn aiheuttaman mainehaitan vuoksi kiinnostukseni polkupyöräilyä kohtaan on laskenut niin, että viime kesänäkään ei huvittanut kuin yhden kerran pyöräillä. Tänä keväänäkään en ole vielä kertaakaan ajanut pyörällä.

      • No olipas älykkäästi kirjoiteltu.


      • Olipa typerästi sanottu.


    • Vai huippukääntäjä , olis ehkä kannattanut opetella kääntämään myös polkupyörän ohjaustankoa.

      • Tai joka suuntaan vihreätä näyttävään risteykseen tullessa, painamaan ohjaustangossa olevaa käsijarrua / polkimien jalkajarrua.

        Mutta, kerrankos ajatus pätkii...


    • >>>>> Pyöräilijät kuvittelevat olevansa kuolemattomia teiden valtiaita. Ajavat liikennesäännöistä piittaamatta ja täysin omassa maailmassaan.

      Ei pidä 100 % kutiaan. Joukossa on toki myös kuvaamiasi.

      Itse ajoin koemielessä juuri isompaa autoa, jossa näkyvyys oli rajoitettu. Kummasti se avasi silmiä, kun ei nähnyt nopeita pyöräilijöitä lainkaan. Paljon jää siis turvallisuudesta pyöräilijän omalle kontolle, sillä rekan alta ei auta vinkua, että olin oikeassa-olin oikeassa-olin oikeassa....

      Sääntöjen pitäisi olla selvät, mutta nyt on paljon epäselvyyksiä. Suojatiellä ei pitäisi saada ajaa lainkaan eli pyörä tulisi taluttaa tien yli: suojatiellä olisi vain jalankulkijoita. Toinen vaihtoehto olisi että pyörän nopeutta pitäisi rajoittaa suojateillä jalankulkijan nopeuteen.

      • Tuo: suojatie on vain kävelytie, olisi paras ratkaisu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo: suojatie on vain kävelytie, olisi paras ratkaisu.

        Sekä suojelee ruumiilta?


    • En hirveästi ihmettele, että polkupyöräilijöitä jää autojen tuuppaamaksi. Harva fillaristi edes ymmärtää liikennesääntöjä missä saa ajaa ja milloin pitää pyörää taluttaa ja liikennevalot ovat ihan hepreaa eivät ymmärrä punaisen valon merkitystä. Usein miten korvakuulokkeet korville ja sen jälkeen ei kuule yhtään mitään mitä ympärillä tapahtuu korvakuulokkeet pitäisi lailla kieltää kun pyörällä sokkeloi liikenteen seassa. Vielä kun se fillaristi rukka ymmärtäisi että hänen henki siinä on kyseessä tai jos ei henki niin fillaristia siinä sattuu kun rupee Autojen kanssa törmäilemään. Olen joskus miettinyt kun näen töppö fillaristin liikenteessä, että missä mahtaa olla itsesuojeluvaisto ? Sitten on se laumasielu fillaristien ryhmä kun pitää valloittaa koko tie 10:nen hengen porukassa . Mistähän se johtuu kun perä lyödään satulaan ja tartutaan stongasta kiinni niin silloin loppuu aivotoiminta.

      • Olen huomannut omalla kohdallani saman asian. Polkiessa aivotoiminta loppuu. Kiire pitää keskinopeutta päällä ja muut tienkäyttäjät esterata.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen huomannut omalla kohdallani saman asian. Polkiessa aivotoiminta loppuu. Kiire pitää keskinopeutta päällä ja muut tienkäyttäjät esterata.

        Testosteroni se on. Se nousee polkiessa.


      • Ouluko on hyvä esimerkki kaikkeen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ouluko on hyvä esimerkki kaikkeen?

        Oulua varten ei ole olemassa erillisiä liikennesääntöjä , joten nota lääkkeesi.


    • Kuorma-autoihin voitaisiin vaatia laissa pakolliset tutkat, jotka varoittaisivat kuljettajaa kuolleesta kulmasta tulevasta pyöräilijästä tai jalankulkijasta.

    • Itse olen töppäillyt polkupyöräillessäni muutaman kerran. Yhden kerran meinasi henki lähteä ihan tosissaan kun ajelin autotietä pyörätien reunuksen vierellä. Vähällä oli etten litistynyt rekan takapyörien alle armeijan fillareineni oikealle vievässä mutkassa. Kaskun olin siihenaikaan lähettinä tekemässä intissä miestä itsestäni.

    • Olikohan yliajaja tällaisen pyörävihaajaryhmän aktiivinen jäsen? Siinä tapauksessa herää epäilys teon tahallisuudesta!

      • Vaikka ei olisi ollut, ajoasenteet voivat olla peräisin vihaajaryhmiltä.


    • Seuratkaapa liinennettä vaikkapa Helsingissä , niin pyöräilijät ajavat punaisia päin noin 1000 kertaa useammin , kuin autoilijat.

      • Mutta autoilija ei kuole siihen.


    • Pyöräilijät ovat yleensä täysin liikennesäännöistä piittaamattomia idiootteja.
      Sitten kun jotakin sattuu niin vingutaan netissä.
      Tämäkin huippukääntäjä olisi elossa jos olisi noudattanut liikennesääntöjä.
      Pyöräilijät pysykää kotona jos ette osaa liikennesääntöjä!

    • ..ketjussa hyvin näkee, mikä on pyöräilijän asenne pääkaupunkiseudulla. Saa ajaa surutta kuulokkeet päällä , välittämättä edes omasta hengestään, täysillä risteykseen!

      Pyöräily pitäisi kieltää pääkaupunkiseudulla je keskustoissa.

      On uskomattoman törkeää, että pyöräilijä ei katso sen vertaa, että ei jäisi suuren rekan tai raskaanajoneuvon alle risteyksessä. ON PAKKO hiljentää aina ennen risteystä ja katsoa tuleeko ketään. Voihan siellä olla orpo lapsi joka viattomana käyskentelee risteyksessä ja tämä vihreä pyöräiliä hurauttaa lapsen päälle. Vain siksi, että orpo lapsi ei noudattanut juuri sitä "omaa "väylää ja pyöräilijä ajoi päälle.

      Pyöräilijöiden pitäisi suorittaa ajokortti ajokoulussa, pitää osata liikennesöännöt ja tajuta että esim. lentokentälle ei kannata ajaa jumbojetin eteen polkupyörällä, kuski ei varmaan hoksaa, kun sieltä sivusta ajetaan eteen. Liikenteessä on muitakin ihmisiä ja vempaimia jotka on pakko huomioida.
      Raskaan liikenteen kuskit kun joutuvat jopa ajattelemaan, keskustoissa kännisiä jalankulkijoitakin, pitää ennakkoon ajaa hiljempää ja huomioida kaiken maailmankusipäiden toilailut....

    • Ikävän usein nämä kuorma-auton, rekan, täysperän tai bussin "päälle" ajamat ovat taka-akselin tai jopa kärryn alla. Miksiköhän?

      Se auto tai yhdistelmä on kivitalon kokoinen ja kadunkulmasta oikealle kääntyessään liikkuukin melkein samaa nopeutta kuin se kivitalo. Aparaatin etukulman ja fillaristin törmäyskohdan välissä on 15-20 metriä pitkä noin neljä metriä korkea kävelyvauhtia liikkuva seinä. Käännöksen alkamisen ja "päälleajon" välissä on kymmenisen sekuntia aikaa. Anteeksi nyt vain, mutta miten h..tissä se fillari voi olla näkemättä sitä estettä?

      Nelimetrinen Nippon Nitro ehtii sujahtamaan risteyksestä ennen fillaristin ehtimistä risteykseen. 25-metrinen B-juna on, yllättävää kyllä, 25- eikä nelimetrinen eikä ehdi fillarin alta pois.

      Hyvä fillaristi ja jalankulkija: autossa on aina muutakin kuin etukulma ja kuljettaja. Reagoi siihen etukulmaan ja muista, että takakulmakin on olemassa. Älä lähde ylittämään tietä sillä oletuksella, että auto loppuu jo neljässä metrissä. Äläkä Herran tähden ainakaan veturin ja kärryn välistä! Sekin on nähty.

      Fillari jää etupuskurin alle. Kyllä, auto ajoi päälle. Fillari on ajoradalla 25-metrisen moduuliyhdistelmän takimmaisen akselin alla, fillaristi ajoi kyllä ihan itse alle. Ja siitä huolimatta, että "ajoi päälle" voi olla näitä porttikonkista tai stoppimerkin takaa sinkoavista spandex-ohjuksista joita eivät mitkään säännöt koske.

      Liikenne *on* yhteispeliä ja kaikkien pitäisi ottaa toinen huomioon. Pitäisi myös muistaa, että aina liikenne ei etene sääntöjen sanelemalla tavalla. Kun tuollinen poikkeus tulee, ei saa pitää niistä "oikeuksista" jääräpäisesti kiinni.

    • Ja miksi älykääpiöt ajavat punaisia päin Herttoniemessä Linnanrakentajantietä ihan surutta! Vaikka esim. Lidlin edessä Linnanrakentajantiellä on esim bussi pysähtynyt punaisiin valoihin, niin eikö paineta kaasua bussin takaa! Minulle on tapahtunet muutaman kerran, että hyvä että en ole jäänyt kusipääkaaharin auton alle ylittäessäni katua! Miksei ole kameroita valvomassa?

    • http://www.teos.fi/kirjat/kaikki/2020-kevät/puhujaksi-puhujien-joukkoon.html

      "Mummolasaksan piinaava ambivalenssi pakotti minut vihdoin reflektoimaan kaksikielisyyttäni. Oli pakko hakeutua teorian ääreen. Maisterinopintojen loppuvaiheessa kirjoitin kaksikielisyydestä harjoitusaineen J.F Hamersin ja M. Blancin teoksen Bilingualité et bilinguisme (1986) pohjalta."

      Huippukääntäjä ei kirjoita näin.

    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sofia yllättävää itki nikon oven takana

      https://www.seiska.fi/Uutiset/Totuus-kohuparin-eropommista-Sofia-Belorf-tunki-Niko-Ranta-ahon-kotiin-mustasukkainen Ei hyvää päivää!!!!!!!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      303
      13519
    2. Stefu ylireakoi

      Stefulla on kyllä tosi huono itsetunto tai on tosi epäileväinen luonne jos sen takia jätti Sofian että tää kävi Nikon ovella. Sofian tavaroita vielä N
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      4870