Paljon sulla on opintolainaa?

Anonyymi

Ja pystytkö maksaa sitä takaisin?


Itselläni täydet 22.000e enkä pysty niitä työttömänä millään maksamaan. Olin varma kun valmistun yliopistosta niin työllistyn, mutta paskat! Minua ei oteta edes ilmaiseksi töihin. Ei auta varmaan kun päättää päivänsä.

Älytöntä kun valtio pakotti lainaa ottamaan.

11

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuinka niin valtio pakotti lainaa ottamaan?

      Ite otin opintolainaa niin paljon kuin sain ja sijoitin melkein kaiken. Valmistuin etuajassa, valtio antaa anteeksi merkittävän osan lainasta. Sijoitus on kasvanut korkoa ja tarvitsen siitä vain osan takaisinmaksuun. Olen voitolla. Tutkinto ja rahaa päälle! Ei huono.

      • Anonyymi

        Sijoittaminen voi mennä myös pieleen. Sijoitukset voivat sulaa täysin kokonaan, mitäs sitten?


    • Anonyymi

      Eihän asiat ihan pilalla ole. Valtion takaama laina kyseessä. Sovit pankin ja Kelan kanssa uuden takaisinmaksusuunnitelman. Kenties time-out maksuihin. Et ole poikkeustapaus. Moni on samanlaisessa kuopassa. Minkä alan maisteri olet kun tulevaisuus näyttää täysin mustalta aukolta. Kun koronakriisi on joskus ohitse niin koetat päästä kyytiin ja imuun mukaan. Pidä osaamisesi kunnossa. Kehitä itseäsi ja hio repertuaariasi koko ajan. Ei sen duunin tarvitse tulla juuri siitä omalta valmistumisalalta. Olethan puhe-, kieli- ja numerotaitoinen maisteri. Omaat kädentaitoja. Teet vaikka kraakku- ja risuluutia ja myyt niitä toreilla.

      • Anonyymi

        Pankin ja Kelan kanssa ei voi sopia maksusuunnitelmaa, ei varsinkaan ainakaan uutta. Menevät suoraan ulosottoon ja provikkapalkkainen ahne ulosottomies kiittää kun lisää ja lisää tulee ulosottovelkaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pankin ja Kelan kanssa ei voi sopia maksusuunnitelmaa, ei varsinkaan ainakaan uutta. Menevät suoraan ulosottoon ja provikkapalkkainen ahne ulosottomies kiittää kun lisää ja lisää tulee ulosottovelkaisia.

        Kelan perintäkeskuksen kanssa voi. Kela maksaa takaajanroolissa pankille opintolainarästit. Kela on silloin pankin sijasta velkoja. Velka muuttuu silloin takaussaatavaksi. Kelan perintäkeskuksen kautta sopimaan maksujärjestelyt ennen kuin menee ulosottoon ulosottoviranomaiselle. Jostain voudinkin on saatava makkaraa leivän päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelan perintäkeskuksen kanssa voi. Kela maksaa takaajanroolissa pankille opintolainarästit. Kela on silloin pankin sijasta velkoja. Velka muuttuu silloin takaussaatavaksi. Kelan perintäkeskuksen kautta sopimaan maksujärjestelyt ennen kuin menee ulosottoon ulosottoviranomaiselle. Jostain voudinkin on saatava makkaraa leivän päälle.

        Ei voi enää. Sinulla on vanhaa tietoa. Nykyään menee suoraan ulosottoon jos ei suoraan heti pysty maksamaan. Ulosotto tienaa tällä tavoin.


    • Anonyymi

      Aiheeseen liittyen kysyisin, koska pankki ottaa yhteyttä lainan takaisinmaksuun liittyen? Minä valmistuin viime vuoden toukokuussa, enkä ole pankilta yhteydenottoa saanut. Kai ne jossain vaiheessa alkavat kysellä takaisinmaksua.

      Lainani on Nordeassa.

      • Anonyymi

        Kaksi vuotta valmistumisen jälkeen muistaakseni täytyy alkaa maksamaan. Mulla on opintolainaa kahdessa pankissa, kun vaihdoin pankkia kesken opiskelujen. Toisesta "isommasta"lainasta otin itse yhteyttä pankkiin, että miten aloitan maksamisen kun työllistyin (n. 1,5 v. valmistumisen jälkeen) ja toisesta alkoi tulla vaan lyhennyslaskut heti kun kaksi vuotta valmistumisesta oli kulunut. Luulisin, että käytäntö on saman suuntainen vieläkin. Itse valmistuin marraskuussa 2014 ja lyhennykset alkoivat siten 2016 syksyllä.


    • Anonyymi

      Mulla on rapiat 24t lainaa. Saan valtion porkkanan ajallaan valmistumisesta mutten tiedä auttaako se mitään kun työttömäksi valmistuu.

    • Anonyymi

      16358 euroa tällä hetkellä. Maksan koko ajan lainaa pois.

    • Anonyymi

      mulla meni ulosottoon. Nopeasti tuo 10 000 ekiä sitä kautta hoitui. Ei se ulosottokaan maailmaa kaada. Korot on maltilliset sielläkin ja maksaa sitten kun on työtä pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      291
      3319
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      25
      3194
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      26
      2090
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      133
      1952
    5. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1894
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      119
      1691
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1440
    8. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      44
      1318
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1273
    10. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1183
    Aihe