Yötyötä tehnyt, mitä vanhoilla päivillä?

Anonyymi

Olen tehnyt yötyötä aikoinaan kauan. Olin hoitotyössä yöhoitajana tosi monta vuotta elämäntilanteeni takia ja ajattelin yötyön sopivan minulle. Nyt ovat unet menneet tai olleet tosi huonoja ja valvon paljon. Unirytmini on ihan sekaisin edelleen, vaikka olen ollut eläkkeellä jo n. 10 vuotta. Tämä on aika kamalaa ja vaikuttaa koko terveydentilaani paljon.
Olen menossa uniapneatutkimukseen. Voi olla ja todennäköistä onkin, että kärsin siitä.
Halusin vain sanoa, että nuorena luulee, että tuo työaika sopii hyvin, mutta elämä opettaa sen , että se on elimistölle ihan kamalaa. Onhan se jo tutkimuksissakin todettu.
Onko muilla kokemuksia yötyön haitoista ja ehkä myös sen hyvistä puolista?

35

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Työskentelin myös sairaalan yöhoitajana melkein seitsemän vuotta. Luulin myös , että se sopii minulle. Sain siitä hyvästä diabeeteksen, ei elimistö sitä kestänyt , että yöt valvoo ja päivät nukkuu.

• Anonyymi

Minulla sukulaismieheni teki taas kolmivuorotyötä valtaosan työajastaan. Siitä huolimatta on elänyt 87 vuotiaaksi ihan terveenä ja työkykyisenäkin. Kaatanut metsää ja raivannut, nyt tosin on ilmennyt sappivaivoja.
        Aikanaan muistan soittaessani, vaimon piti aina puhua kovin hiljaa isännän nukkuessa, unirauhasta piti aina huolen . Naisilla on varmaan vaikeampi hellittää aamuisin nukkumaan, kun kotityötkin painaa,..ei sopisi minulle, en osaisi rentoutua niin kuin yöllä.
        Toivottavasti uusi säännöllisyys auttaisi rytmiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla sukulaismieheni teki taas kolmivuorotyötä valtaosan työajastaan. Siitä huolimatta on elänyt 87 vuotiaaksi ihan terveenä ja työkykyisenäkin. Kaatanut metsää ja raivannut, nyt tosin on ilmennyt sappivaivoja.
        Aikanaan muistan soittaessani, vaimon piti aina puhua kovin hiljaa isännän nukkuessa, unirauhasta piti aina huolen . Naisilla on varmaan vaikeampi hellittää aamuisin nukkumaan, kun kotityötkin painaa,..ei sopisi minulle, en osaisi rentoutua niin kuin yöllä.

"Naisilla on varmaan vaikeampi hellittää aamuisin nukkumaan, kun kotityötkin painaa"

minä mies teen meillä kaiken, kun osaan niin hyvin. Jo 30 v eri helloilla laitan oikean seoksen illalla ja puuro on valmista aamukuudelta. teen 15min kauraa jossa 15% riisiä,

koskaan ei tiedä kauanko elää. meillä eräs terveyden esikuva teki 68v töitä jotta saa hyvän eläkkeen. 6 kk oli eläkkeellä, havaittiin haimasyöpä, sai elinaikaa vielä 3 kk.

ite pyysin työttömyysputkeen yötyöstä 56v, kun sydän pompotti, ei toki mitään löydetty. 'olen saanut elää täysin terveenä eläkkeellä 21 vuotta, juuri tuli 78 v täyteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi sukulaismies ei muuta tosiasioita. Hän voi olla ihan uupunut, muttei itse sitä tajua. Sydän sanoo poks kerran. Ja olisiko elämä ollut laadukkaampaa ilman vuorotyötä? 87 vuotias on ollut jo 30 vuotta eläkkeellä, mutta toista se on nuoremmilla.

• Anonyymi

Ikinä en ole yötyötä tehnyt, suurimman osan 8-16 hommaa. Aina nukkunut huonosti. Tottakai lääkäriin jos on uniapnea, sieltä saa asiaa auttavat piuhat yöksi tutkimusten ja diagnoosin jälkeen. Mieheni sai mutta riuhtoi piuhat irti eli ei sopinut käyttäjäksi, nyt kuorsaa ja potee hengityskatkoksia kuten ennenkin.
      Jos uniapneaa ei ole niin ei kun asennoituu eri tavalla. Jos ei ole kipuja eikä mikään asia ahdista, niin ei mitään hätää. Valvoo yöllä ja keksii rauhallista ajankulua, nauhoitettuja tv-ohjelmia, radion ja äänikirjan kuuntelua, lukemista jne. Niin itse teen. Päivällä saatan ottaa torkut tai ei. Unilääkkeitä en syö. Mikäs tässä on eläkkeellä ollessa, nukkuu kun nukuttaa. Tästä asiasta on palstoilla ollut juttua aikaisemmin. Vielä ei ole kukaan keksinyt sellaista ratkaisua, että huonostinukkuja alkaisi nukkua hyvin yöt ja valvoa pirteänä päivät. Monenlaisia kikkoja kyllä on esitetty.

• Anonyymi

Kyllä se epäsäännöllinen nukkuminen pilaa elämänlaatua.

• Anonyymi

Telkkarista tuli kerran ohjelma unirytmin siirtämisestä. Ohjelma oli tehty naisesta, jolla ongelma oli ja unirytmin siirtämiseen meni noin vuosi.

Omaan ongelmaani olisin ehkä saanut vähän apua, jos olisin voinut syödä
      neurologin uni-valverytmiin pääsemiseksi kirjoittamaa Klotriptyliä
      kuuriluonteisesti pari viikkoa.
      Se ei sovi sydän-verisuonitautiselle kuten ei mitkään sen ryhmän lääkkeet.
      Sain järkyttävät sydänoireet siitä,
      mutta yhden yön ehdin nukkua paremmin kuin melkein koskaan.
      Toisen yön/tabun jälkeen seuraavana aamupäivänä streikkasi pumppu.
      Joillekin se sopii. Se nukahduttaa pienelläkin annoksella.

Uniklinikasta on siellä käynyt uneton nainen kirjoittanut kirjan kolmisen vuotta sitten, muistais vaan nimen, kirjan kirjoittaja ei saanut apua.
      Klinikalla tutkitaan unettomuuden syitä ja otetaan "käyriä" kuinka paljon ja millaista unta henkilö nukkuu ja sen perusteella yritetään auttaa.
      Kunnallisesti niihin on kai aika mahdoton päästä
      ja yksityisesti se maksaa tuhansia euroja.

• Anonyymi

Toivottavasti apu löytyy.
      Minä olin vartijan työssä runsaat 20 vuotta, viimeiset 15 vuotta vain yövuorossa.
      Nuoremmat ei pysyneet hereillä ja viikonloppuisin iski yövuorolaiseen usein ripuli;)
      Sovin työnantajan kanssa että teen vain yövuoroja, kaksi viikkoa työtä, kaksi viikkoa vapaata. Se sopi minulle oikein hyvin. Eläkkeelle jäätyäni meni hetki että oppi ihmisten tavoille:)

• Anonyymi

Te olette tehneet arvokasta työtä!

Nyt kannattaa vaihtaa "vapaalle" vain.
        Ja niinhän te olette tehneetkin.
        Voitte ottaa nyt rennommin eläkepäivistä!

Tuttavani oli yöhoitaja ja kunnioitan niin paljon kaikkia teitä, jotka olette jaksaneet!

• Anonyymi

Tuo onkin hyvä, että jos vuorotöitö joutuu tekemään, niin kaksi viikkoa putkeen samaa pitkiä vuoroja ja sitten kaksi viikkoa vapaata. Hyvä työnantaja sinulla 👍

• Anonyymi

Jos ei kymmenessä vuodessa saa unirytmiä petrattua, niin unettomuus ei johdu yötyöstä. - Nm. Tarkkaile tapojasi

• Anonyymi

Mikä sinä olet sanomaan mitään mihinkään ? Nm. Tarkkaile pöllöjä kommenttejasi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä sinä olet sanomaan mitään mihinkään ? Nm. Tarkkaile pöllöjä kommenttejasi

Ihan siinä missä sinäkin. - Nm. Tarkkaile vain omiasi

• Viimeisinä vuosina ennen eläkkeelle jäämistä tein itsenäisesti ja jaksollisesti töitä,
      päivät oli tiukasti kiinni ja sitten yöllä piti olla varuillaan ja huolissaan koko ajan, tietysti olisi saanut nukkua, mutta öisin nukuin jatkuvasti koiran unta. Siitä seurasi, että työjaksojen aikana olin tosi väsynyt ja kun lomaviikko alkoi, niin silloin en osannutkaan irrottautua siitä rytmistä. Se auttoi vähän, että sai itse suunnitella aikataulunsa, mutta tavallani sotkin ihan itse oman yörytmini. Tuntui normaalilta valvoa öitä, silloin kun teki töitä, mutta myös silloin kun oli vapaalla.
      Nykyään olen yrittänyt palauttaa unirytmiäni, se ei ole lainkaan helppoa, kahvia en saisi juoda kello 18 jälkeen ja tällä tietokoneellakaan, eli valoärsytyksissä (on vaikeinta toteuttaa), en saisi olla kello 20 jälkeen ja pitäisi rauhoittaa muutenkin ajatuksensa kirjaa lukemalla tms tekemällä.
      Ei nämä temput aina onnistu ja siitä seuraa, että se tärkein univaihe jää kokonaan pois tai jää helposti liian lyhyeksi.
      Jonkin verran unensaantia helpottaa se, että käytän uniapneaan painelaitetta, sitä olen käytänyt jo ainakin kymmenen vuotta ja sen kanssa uni tulee heti tai sitten ei. Uni on niin monista tekijöistä kiinni, joskus se, että nukkumaan mennessä alkaa huolehtimaan asioita, omia tai muiden, voi kummasti siirtää unen tuloa.
      Nyt pitää kiireesti mennä nukkumaan...

• Anonyymi

Aloittaja kommentoi.
      Kun on tehnyt, voi sanoa vuosikymmenet epäsäännöllistä vuorotyötä ja siitä suurimman osan yötyötä, niin voi olla vaikea siirtää unirytmiään edes vuosien päästä kokonaan ns. terveeksi. On näet lihasmuistissa varmaankin tuo yötyö.

Myös on jo paljon vaivoja, osittain sen aikaisen työn mukanaan tuomia. Nekin häiritsevät unensaantia ja kokonaisunta.
      Varmaankin vaikea sellaisen ymmärtää, joka ei ole tehnyt yötyötä koskaan, kunka paljon hallaa tuommonen raskas työ voi tuoda tullessaan vielä vanhoille päiville.

Jaksettu on joskus ja yritetty tehdä parhaansa, kiitos kirjoittajalle, joka kiitti tuosta työstä meitä työn raskaan raatajia.

• Anonyymi

Merenkulussa laivat tietty kulkee koko ajan. Vaativin toimiala.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Merenkulussa laivat tietty kulkee koko ajan. Vaativin toimiala.

Laivoissa vahtivuorot ovat usein, ei aina, 4h työtä, 8h vapaa, 4h työtä, 8h vapaa.
        Joten toinen työvuoro osuu ainakin iltaan...
        Monet varustamot ovat vähentäneet väkeä ja työvuorot on 12h työtä, 12h vapaata.

• Anonyymi

Ei työ aika vaikuta elämään, olen ollut pois töistä 15 vuotta, uni tulee lääkärin määräämillä lääkkeillä. Työ ajat monia tuskin koskaa päivä töitä. Työt yleensä hitsausta mig-tig.

• Anonyymi

Kannattaa rasittaa ruumiillisesti itseään, uni tulee paremmin ja ilman lääkkeitä. - Nm. Toimettomuus on pahasta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa rasittaa ruumiillisesti itseään, uni tulee paremmin ja ilman lääkkeitä. - Nm. Toimettomuus on pahasta

Mistä päättelet ettei hän rasita itseään? Moni ihminen on myöskin niin väsynyt ettei voi rasittaa iseään, koska kroppa stressissä ja ei jaksa edes ajatella. Ja jos uupunutta kehoa ja mieltä rasittaa, kroppa menee vain säästöliekille. Esimerkiksi uniapnea on tällainen. Jokainen on yksilö!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä päättelet ettei hän rasita itseään? Moni ihminen on myöskin niin väsynyt ettei voi rasittaa iseään, koska kroppa stressissä ja ei jaksa edes ajatella. Ja jos uupunutta kehoa ja mieltä rasittaa, kroppa menee vain säästöliekille. Esimerkiksi uniapnea on tällainen. Jokainen on yksilö!

Yksilön pitäisi hoitaa paremmin yksilölliset terveystarpeensa ja -aiheensa. Jo on "kroppa stressissä", niiin kannattaa tehdä asialle jotain ennenkuin sairastuu vakavammin ja saa esim. uniapnean. - Nm. Itse aiheutettu

• Anonyymi

Kun päättyvi yö on jo myöhäistä työ , kiiruhda kohta jo hetkesi lyö :)

• Anonyymi

koetappa olla ilman kofeiinitonta kahvia 3-4 päivää, minulla tuntuu kuin kahvi veisi unet yli vuorokaudeksi.
      ja kun tuota juot ja sitten normaalikahvia, sinusta tulee hurjan työteliäs ja minä saan jopa hieman liikaa energiaa , teen kaupoissa heräteostoksia.

Juon tuollaista, kun on vihreä paketti, se on hienoa suodatinkahvia. Pikakahvissa laskeutuu sakkaa kuin kotikaljassakin.
      https://www.foodie.fi/products/search2?term=kofeiiniton kahvi

acobs
      Jacobs Krönung kofeiiniton suodatinkahvi 500g
      Hyllyväli 18
      EAN: 8711000509654

• Anonyymi

Minä taasen juon kofeiinillista pannukahvia 500g
        Hyllyssä teksti: kahvit, teet, kaakaot
        EAN: Ei

• Itse tein paljon yötyötä. Halusin niin, koska se sopi minulle.
      Toisinaan, kun piti tehdä aamuvuoroa, ne olivat minulle ´´myrkkyä´´. Minulla oli huono olo aina klo 9 asti.
      Oli aika jolloin sain itse tehdä työlistoja. Vain vapaalle jäädessäni laitoin itselleni aamuvuoron. Muutoin aina illan tai yön.
      No pienten lasten vanhemmat halusi aamuvuoroja, joten aina löytyi kaikille sopivaa.
      On ihan tutkittua tietoa tuo ihmisen biologinen kello.
      On ihan oikeasti illan- ja aamunvirkkuja. Ne jotka asioita ovat tutkineen, sanovat, että sitä sisäistä kelloa ei voi paljon siirtää.

• Anonyymi

Epäsosiaalisen ihmiset haluaa olla töissä yöllä. Moni taas aamulla, mutta eivät tajua että jos menisivät töihin vasta klo 9, niin saisivat samat työt ja enemmän tehtyä lyhyemmässä ajassa, koska eivät ole väsyneitä. Eli työaikoja voisi lyhentää. Suoritepalkkaus olisi paras, jos mahdollista.

• Anonyymi kirjoitti:

Epäsosiaalisen ihmiset haluaa olla töissä yöllä. Moni taas aamulla, mutta eivät tajua että jos menisivät töihin vasta klo 9, niin saisivat samat työt ja enemmän tehtyä lyhyemmässä ajassa, koska eivät ole väsyneitä. Eli työaikoja voisi lyhentää. Suoritepalkkaus olisi paras, jos mahdollista.

Vai leimaat Sinä minut epäsosiaaliseksi, kun biologiselle kellolleni sopi yövuoro aamuvuoroa paremmin.
        ´´että jos menisivät töihin vasta klo 9´´, kuinkahan moni tuon voi itse päättää tavallisista työläisistä.
        Älä viitsi höperehtiä.

• Anonyymi

Itsellä kans hankala vuorotyö aiheutti uniapnean. Ja siitä aiheutui ylipaino, joka pahentaa uniapneaa.

• Anonyymi

Minä tein päivätöitä 7-15.30 , ja monesti keljutti aamulla herätä ja.lähteä.

• Anonyymi

Vuorotyö sinällään, vaikka raskasta onkin, ei aiheuta ylipainoa eikä uniapneaa. Kun sulla oli raskas työ, miksi valitsit väärin elämäntapasi? - Nm. Pysy totuudessa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuorotyö sinällään, vaikka raskasta onkin, ei aiheuta ylipainoa eikä uniapneaa. Kun sulla oli raskas työ, miksi valitsit väärin elämäntapasi? - Nm. Pysy totuudessa

miksi sä kuvittelet ettei ihmiselle voi tulla yötyöstä ylipainoa?

Se nyt vaan on niin, että toisten aineenvaihdunta ei kestä sitä.

Toiset on luonnostaan kukkujia, toiset päiväeläjiä.

Te vanhukset olette pelottavia. Yhden pään sisältö on koko totuus....?

Vuorotyö voi helposti aiheuttaa ylipainoa, uniapneaa, diabetestä, päänsärkyä, vatsan toimnnan häiriötä.... ja miten noi pienet viattomat stressioireet vaikuttaa pitkällä juoksulla?

Uniapnea....sitä jaellaan tällä hetkellä kuin piparia, mutta se on
        alidiagnosoitu Suomessa. Tottakai, laiskat tyhmät lääkärit.
        Uniapnean voi saada myös särkylääkkeistä.

Aloittajalle
        Suomessa ei hoideta terveyttä, eikä sairautta
        eikä varsinkaan kokonaisuutta

eläköityvä kiukkunen lääkäri ei enää myönnä
        eikä 4 minuutin vastaanottoajalla ehdi mitään muuta kuin haukkua potilaan
        nuoremmat lääkärit väläyttää massiivista itsevarmaa hymyä kuin leijona
        ja se on varautunu johonkin lauseeseen jolla
        sä olet varma, että sä olet syyllinen....
        eikä vaivalle voi mitään

nän suursaksassa hoidetaan ... lääkärille liksaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

miksi sä kuvittelet ettei ihmiselle voi tulla yötyöstä ylipainoa?

Se nyt vaan on niin, että toisten aineenvaihdunta ei kestä sitä.

Toiset on luonnostaan kukkujia, toiset päiväeläjiä.

Te vanhukset olette pelottavia. Yhden pään sisältö on koko totuus....?

Vuorotyö voi helposti aiheuttaa ylipainoa, uniapneaa, diabetestä, päänsärkyä, vatsan toimnnan häiriötä.... ja miten noi pienet viattomat stressioireet vaikuttaa pitkällä juoksulla?

Uniapnea....sitä jaellaan tällä hetkellä kuin piparia, mutta se on
        alidiagnosoitu Suomessa. Tottakai, laiskat tyhmät lääkärit.
        Uniapnean voi saada myös särkylääkkeistä.

Aloittajalle
        Suomessa ei hoideta terveyttä, eikä sairautta
        eikä varsinkaan kokonaisuutta

eläköityvä kiukkunen lääkäri ei enää myönnä
        eikä 4 minuutin vastaanottoajalla ehdi mitään muuta kuin haukkua potilaan
        nuoremmat lääkärit väläyttää massiivista itsevarmaa hymyä kuin leijona
        ja se on varautunu johonkin lauseeseen jolla
        sä olet varma, että sä olet syyllinen....
        eikä vaivalle voi mitään

nän suursaksassa hoidetaan ... lääkärille liksaa

Mitä hemmettiä höpiset? Yö- eikä vuorotyö sinällään aiheuta yhtäkään luettelemistasi eikä paino-ongelmia, vaan väärät valinnat elämäntavoissa. Yötyöläiset syövät sokerista yms. hyvää pysyäkseen hereillä ja jo se riittää aiheuttamaan ylipainoa ja diabetestä.

Uniapnea on liian lihavien vaiva ja stressiäkin parannellaan sellaisilla tavoilla, jotka eivät edistä terveyttä. Tunnen tarpeeksi monta valvojaa, jotta ... - Nm. Älä selitä

• Anonyymi

Minä tein 36 vuotta jatkuvaa 3 vuorotyötä , arjet pyhät.- Ainoastaan aamutuuri vitutti kun olen iltavirkku :) Huonosti yöni nukun nykyään , kylkeä usein käännän ja aamulla lakana rullalla :(

Gubbe 71

• Anonyymi

Sisäinen leipurikello herätti lähes 40 vuotta jo hetken ennen vekkaria, eikä se muuttunut mihinkään eläkepäätöksen myötä. Aikani ihmettelin itsekseni aamuyöt, kunnes otin luppoajalle lehdenjakajan homman. Nyt on rytmi taas kohdallaan ja kivasti saa vähän extraeuroja eläkkeen lisäksi. Näin kesälomalla ei haittaa herätä aikaisin kun valoisaa ja viileämpää puuhailla puutarhassa.

• Anonyymi

Yleensä seksityötä tehneillä, kuten aloittajaltakin, ovat sitten vanhemmiten yöunetkin menneet hieman sekaisin painajaisineen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      85
      5402
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      42
      3591
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      61
      2965
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      46
      2181
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      61
      1936
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      289
      1753
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1606
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1422
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1376
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      8
      1322
    Aihe