Airbus A320 syöksyi maahan Pakistanissa

Anonyymi

No niin, median tärkein tehtävä on nyt alkaa loputtomasti syyllistää koneen valmistajaa ja kertoa erilaisia salaliittoteorioita siitä miten valmistuksessa ja suunnittelussa kierretään sääntöjä ja turvallisuusmääräyksiä.

Ilmailuviranomaisten tulee lisäksi asettaa konetyyppi heti lentokieltoon määrättömäksi ajaksi.

29

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Helsingin Sanomat eivät uutisessaan (22.5.2020) mainitse koneen valmistajaa eikä tyyppiä ??

    • Anonyymi

      Pari tuntia ollut tiedossa että kone oli Airbus A320, AP-BLD

      • Anonyymi

        Kyllä, kyllä, mutta miksi HS ei tyyppiä kerro ??


    • Anonyymi

      Ilta Sanomissa ei (22.5.2020) tiedetä, että A320 on syöksynyt maahan Pakistanissa ja kuolleita on ehkä runsaat 100 ihmistä !!!

    • Anonyymi

      Mielenkiintoista seurata median uutisoinnin eroa 737 Max onnettomuuksiin.

      Samoin, mielenkiintoista seurata ilmailuviranomaisten toimintaa nyt, kun on kyseessä Airbus kone !

    • Anonyymi

      Miksi YLE:n TV iltauutiset 22.5.2020 eivät maininneet onnettomuuskoneen valmistajaa ja tyyppiä ??

      • Mikä tekee tuosta asiasta mielestä kaikkein tärkeimmän asian onnettomuuden uutisoinnissa?
        Nopealla nettihaulla kyllä näyttää että konemalli (ja samalla valmistaja) on kyllä isoimmassa osassa asian uutisoinneissa mainittu.

        Pitää muistaa että kyseessä 16vuotta vanha kone, joten kahden moottorin yhtä-aikainen sammuminen tuskin on mikään ”mallityypille ominainen suunnitteluvirhe”.
        Mahdollisuuksia turman syyhyn on ihan turha vielä tämän hetkisillä tiedoilla kauheasti alkaa arvailemaan.


    • Anonyymi

      Vuosi, puolitoista tai ehkä kaksikin vuotta siinä menee ennen kuin aletaan saada vähän tietoa mikä onnettomuuden aiheutti. Tietäjiä toki on jo ainakin ip- lehdissä esiintynyt, yksi hyvä kertoi että lentäjät ensimmäisen laskeutumisyrityksen jälkeen hukkasivat kentän ja sen seurauksena moottoritkin pysähtyivät...

    • Anonyymi

      Lentäjän toiminta vaikuttaa oudolta, mikäli hän tosiaan on yrittänyt ylösvetoa kenttään osumisen jälkeen.
      Kyseessä ei kuitenkaan ole suoranainen kusetus, kuten Boeingin tapauksessa.

      • Kerrotko mikä saa sinut tämän hetkisten tietojen välissä miettimään että kyseessä olisi yhtään minkään luokan ”kusetus” kyseessä.
        Sitten kun tietoja alkaa tulemaan lisää ja onnettomuustutkijat saavat tehdä työtänsä, aletaan paremmin tietämään mitä on tapahtunut ja mistä turma on johtunut.


      • Anonyymi

        Ja mistä sait päähäsi "kenttään osumisen"?


      • Anonyymi

        Viittaat Boeingin tapauksessa ilmeisesti 737 MAX -ongelmiin. Lentoyhtiöt, lentäjät, viranomaiset ja Boeing ovat kaikki samaa mieltä että koneessa on/oli ominaisuus joka voi johtaa katastrofaalsiin seurauksiin kuten tapahtui. Ilmeisesti trumppimaisesti pidä faktaa feikkinä ja ummistat silmäsi todellisuudelta. Joko muuten piikität desinfiointiainetta keuhoihisi sekä käytät malarialääkettä ja antibioottia, ihan varmuuden vuoksi. Hällä väliä vaikka henki lähtee.


      • Anonyymi

        Mistä tiedät, ettei ????


    • Anonyymi

      Siis kysyn toistamiseen henkilöltä joka kommentoi tänään klo 14:29, että mistä päättelet koneen koskettaneen kenttää? Kysymykseeni eivät liity Boeingit tai malarialääkkeet...

    • Anonyymi

      Se mitä tiedetään on seuraavaa: Ensimmäisellä laskeutumisyrityksellä kone tuli laskuun laskutelineet ylhäällä. Kone tuli maahan asti, molemmat moottorit osuivat kiitorataan. Kone teki ylösvedon mutta moottorit olivat vaurioituneet niin pahoin että eivät päässeet enää takaisin kentälle.

      Radiokeskustelussa lennonjohdon kanssa kuuluu varoitusääni joka kertoo laskutelineiden olevan ylhäällä koneen ollessa laskuasussa. Tästä huolimatta miehistö tuli laskuun, laskutelineet ylhäällä. Kuulosta uskomattomalta, tähän saataneen lisäselvitystä tutkinnan edetessä, tai sitten ei.

      • Anonyymi

        Entä se tieto jonka mukaan lentäjät ilmoittivat etteivät saa tietoa laskutelineiden lukittumisesta? He siis eivät kertoneet etteivät saa laskutelineitä alas, he kertoivat etteivät saa tietoa telineiden lukittumisesta. Ja sitten, olivatko telineet käytännössä alhaalla vai eivät? Jos telineet olivatkin alhaalla mutta eivät asianmukaisesti lukittuneet, pettivätkö ne siinä ensimmäisessä kosketuksessa kenttään ja lipsahtivat alta pois...Onko tuo nauhoituskaan aito, oletko itse lentäjä ja tiedät ja osaat tulkita varsinkin juuri tuon konetyypin hälytys- ja varoitusäänet jne? Miten ja miksi ko. nauhoitus olisi lennonjohdolta toimitettu julkisuuteen muutama tunti onnettomuuden jälkeen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä se tieto jonka mukaan lentäjät ilmoittivat etteivät saa tietoa laskutelineiden lukittumisesta? He siis eivät kertoneet etteivät saa laskutelineitä alas, he kertoivat etteivät saa tietoa telineiden lukittumisesta. Ja sitten, olivatko telineet käytännössä alhaalla vai eivät? Jos telineet olivatkin alhaalla mutta eivät asianmukaisesti lukittuneet, pettivätkö ne siinä ensimmäisessä kosketuksessa kenttään ja lipsahtivat alta pois...Onko tuo nauhoituskaan aito, oletko itse lentäjä ja tiedät ja osaat tulkita varsinkin juuri tuon konetyypin hälytys- ja varoitusäänet jne? Miten ja miksi ko. nauhoitus olisi lennonjohdolta toimitettu julkisuuteen muutama tunti onnettomuuden jälkeen...

        Joo, kyllä tolla pitää olla sisäpiirin tietoa, taikka sitten linkitettyjä lähteitä! Ainut mitä uutisista löytää, on ylösveto,ja normaali uusittu lähestymiskierros sekä keskustelut laskutelineongelmista (ja se summeri ohjaamossa). Joku ölömölökanava mainitsee mahdollisen törmäyksen Huihaiwein 5G kännykkämastoon juuri ennen tonttiin tuloa, mutta ei kukaan sitä, että kentästä olisi tultu vielä mahakosketuksen jälkeen taivaalle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä se tieto jonka mukaan lentäjät ilmoittivat etteivät saa tietoa laskutelineiden lukittumisesta? He siis eivät kertoneet etteivät saa laskutelineitä alas, he kertoivat etteivät saa tietoa telineiden lukittumisesta. Ja sitten, olivatko telineet käytännössä alhaalla vai eivät? Jos telineet olivatkin alhaalla mutta eivät asianmukaisesti lukittuneet, pettivätkö ne siinä ensimmäisessä kosketuksessa kenttään ja lipsahtivat alta pois...Onko tuo nauhoituskaan aito, oletko itse lentäjä ja tiedät ja osaat tulkita varsinkin juuri tuon konetyypin hälytys- ja varoitusäänet jne? Miten ja miksi ko. nauhoitus olisi lennonjohdolta toimitettu julkisuuteen muutama tunti onnettomuuden jälkeen...

        Lennonjohdon nauhoituksia on youtubessa vaikka millä mitalla, ihan aitoja ovat.

        Jos lentäjät eivät olleet varmoja ovatko laskutelineet kunnolla ulkona niin silloin pyydetään lennonjohdon kautta asia tarkastamaan esim lentämällä matalalla kentän yli tai pyydetään toinen kone, vaikka hävittäjä, lentämään koneen rinnalla ja alla ja tarkastamaan tilanne. Ei todellakaan tulla laskuun ja toivota että laskutelineet ovat ulkona.

        Mustat laatikot ovat tallessa joten tämä kyllä selviää oliko koneessa vikaa ja miten lentäjät toimivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lennonjohdon nauhoituksia on youtubessa vaikka millä mitalla, ihan aitoja ovat.

        Jos lentäjät eivät olleet varmoja ovatko laskutelineet kunnolla ulkona niin silloin pyydetään lennonjohdon kautta asia tarkastamaan esim lentämällä matalalla kentän yli tai pyydetään toinen kone, vaikka hävittäjä, lentämään koneen rinnalla ja alla ja tarkastamaan tilanne. Ei todellakaan tulla laskuun ja toivota että laskutelineet ovat ulkona.

        Mustat laatikot ovat tallessa joten tämä kyllä selviää oliko koneessa vikaa ja miten lentäjät toimivat.

        Entä oletko huomannut kuinka esim. Youtubessa on lukuisia videoita moottorit tulessa putoavasta koneesta? Ne videot on niin hyvin tehty, että ellei ole tarkkana, ei ollenkaan huomaa että ne ovat keinotekoisia. Ja muuten, niissä videoissa koneen laskutelineet ovat alhaalla...Yhtä uskottavia ovat ihan aidot nauhoitteesi!


    • Anonyymi

      Karachin lentoaseman kiitotieltä on löydetty raahautumisjälkiä, joiden perusteella näyttää siltä, että turmakoneen moottorit ovat raapineet kiitotien pintaa satojen metrien matkalta ensimmäisen laskeutumisyrityksen yhteydessä. Tämä voisi selittää myös molempien moottorien yhtäaikaisen vikaantumisen.

      • Anonyymi

        Sama uutinen mainittu jo aiemmin tässä ketjussa. Miehistö tullut laskuun laskutelineet ylhäällä, käsittämätön moka ja vielä kun keskusteluissa lennonjohtoon taistalla kuuluu varoituskello joka kertoo telineiden olevan ylhäällä hetki ennen laskua. Tuollapäin maailmaa kapteeni on kuningas ohjaamossa, perämiehen ei tule häntä ohjeistaa vaikka tilanne olisi mikä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama uutinen mainittu jo aiemmin tässä ketjussa. Miehistö tullut laskuun laskutelineet ylhäällä, käsittämätön moka ja vielä kun keskusteluissa lennonjohtoon taistalla kuuluu varoituskello joka kertoo telineiden olevan ylhäällä hetki ennen laskua. Tuollapäin maailmaa kapteeni on kuningas ohjaamossa, perämiehen ei tule häntä ohjeistaa vaikka tilanne olisi mikä.

        Mutta kun esim. Youtubessa koneen putoamisen näyttävissä useissa videoissa laskutelineet ovat alhaalla ja näkyvissä, mitäs siihen sanot? Jospa ne telineet kuitenkin olivat alhaalla mutta jos ne eivät olleet asianmukaisesti lukittuneet niin tietysti ne ensimmäisinä antoivat periksi painuen takaisin rungon sisään ja kone pääsi painumaan kenttäkosketukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun esim. Youtubessa koneen putoamisen näyttävissä useissa videoissa laskutelineet ovat alhaalla ja näkyvissä, mitäs siihen sanot? Jospa ne telineet kuitenkin olivat alhaalla mutta jos ne eivät olleet asianmukaisesti lukittuneet niin tietysti ne ensimmäisinä antoivat periksi painuen takaisin rungon sisään ja kone pääsi painumaan kenttäkosketukseen.

        Miten youtube videot liittyy Pakistanin onnettomuuteen? Youtubessa videoissa laskutelineet alhaalla niin myös Pakistanin koneessa ne oli alhaalla??

        Laskutelineet ovat suunniteltu sen verran luotettaviksi että jos ohjaamossa kaikista telineistä vihreä indikaatio eli telineet alhaalla , silloin ne ovat alhaalla ja lukittuneet. Radiokeskustelutallenteessa kuuluu varoitusääni telineistä eli telineet joko olivat kokonaan ylhäällä tai eivät olleet lukittuneet. Tästä huolimatta Pakistanin poijaat tulivat normaalisti laskuun ja huonosti kävi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun esim. Youtubessa koneen putoamisen näyttävissä useissa videoissa laskutelineet ovat alhaalla ja näkyvissä, mitäs siihen sanot? Jospa ne telineet kuitenkin olivat alhaalla mutta jos ne eivät olleet asianmukaisesti lukittuneet niin tietysti ne ensimmäisinä antoivat periksi painuen takaisin rungon sisään ja kone pääsi painumaan kenttäkosketukseen.

        Ei Youtubessa ole ainuttakaan oikeaa videota tapahtuneesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten youtube videot liittyy Pakistanin onnettomuuteen? Youtubessa videoissa laskutelineet alhaalla niin myös Pakistanin koneessa ne oli alhaalla??

        Laskutelineet ovat suunniteltu sen verran luotettaviksi että jos ohjaamossa kaikista telineistä vihreä indikaatio eli telineet alhaalla , silloin ne ovat alhaalla ja lukittuneet. Radiokeskustelutallenteessa kuuluu varoitusääni telineistä eli telineet joko olivat kokonaan ylhäällä tai eivät olleet lukittuneet. Tästä huolimatta Pakistanin poijaat tulivat normaalisti laskuun ja huonosti kävi.

        Niin, ylivertaisesti enimmässä osassa näissä isojen koneiden onnettomuuksissa ratkaiseva tekijä on ihminen virheineen ja erehdyksineen. Alkoiko esim. tämä tilanne tekniikan pettämisestä vai suoraan lentäjien virheestä/virheistä, mene ja tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ylivertaisesti enimmässä osassa näissä isojen koneiden onnettomuuksissa ratkaiseva tekijä on ihminen virheineen ja erehdyksineen. Alkoiko esim. tämä tilanne tekniikan pettämisestä vai suoraan lentäjien virheestä/virheistä, mene ja tiedä.

        Lentoyhtiö ilmoittanut että ensimmäisessä laskuyrityksessä laskutelineet ylhäällä. Vaikuttaa täysin lentäjien virheeltä, käsittämättömältä sellaiselta. Lentäjät eivät raportoineet minkäänlaisista ongelmista ennen ensimmäistä laskuyritystä. Toisaalta, sää vaikutti olevan selkeä tapahtumahetkellä, eikö lennonjohdossa kukaan huomannut koneen laskeutuvan laskutelineet ylhäällä ja huutanut radioon varoituksen. Vai onko kapteeni niin jumalan asemassa Pakistanissa että edes lennonjohtaja ei saa kyseenalaistaa laskua telineet ylhäällä?


    • Anonyymi

      Minkä takia luotettavan konetyypin valmistajaa pitäisi alkaa syyllistämään.

      MAX sen sijaan ei ollut luotettava konetyyppi. Todennäköisesti MAX:n suunnittelu meni pieleen, kun yhtiö palkkasi liikaa diversiteetti-ihmisiä töihin hyvesignaloidakseen arvopohjaansa kuin joku SDP.

      Jos joku Boeingin luotettava kone tulee tonttiin, ei silloinkaan ekaksi syytetä valmistajaa. Kyllä ensin tutkitaan. Uusissa koneissa on aina syytä epäillä suunnitteluvirhettä.

      • Anonyymi

        No älä sitten syyllistä...


    • Anonyymi

      Alustava raportti valmis ja julkaistu. Lentäjien piikkiin tämäkin onnettomuus meni. Nyt jo tutkitaan oliko lentäjien lupakirjat edes asianmukaiset.

      Matkaa 5 NM kynnykselle, teline otetaan YLÖS, vauhtia melkein 250kts (oikea vauhti tässä about 160 kts), kaikki varoituskellot huutaa, mutta eikun työnnetään baanaa kohti vaan ja inshallah. Ja vielä pari sekuntia kynnykseltä vauhtia on 220 kts (laippaylinopeus varmasti jos oli flap 3 valittuna), kun normivauhti olisi tuossa jotain 130-140 kts tuntumassa. Ylösveto ja uusi yritys olisi oikea vastaus.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9254
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      42
      2720
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1340
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe