Oletko työkyvyttömyyseläkkeellä kakssuuntasen takia?

Anonyymi

Menikö pitkään kun sait eläkkeen?

26

576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen, mutta ei kaksisuuntasen takia eläkettä saa.

      • Anonyymi

        Olen lukenut että saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen lukenut että saa.

        Eläke tulee vain jos olet down, jos olet hi niin joudut telakalle.


    • Anonyymi

      Yli 40v töitä arkisin. Nyt eläkkeelä. Vieläkin ottavat veroja eläkkeestä. Vamaan hulluluille ne rahat menee.

      • Anonyymi

        Sulla käynyt huono tsäkä.Mulla ei mene eläkkeestä veroja yhtään.Tosin työhistoria kolmisen kuukautta.


      • Anonyymi

        Somalit tarvitsee 6000e/kk tuloilleen elättäjiä.


    • Anonyymi

      Tais mennä 3 v yhteensä. Ensin vuosi saikkua, sitten 2 x vuosi kuntoutustukea. Sitten lopullinen eläke.

    • Anonyymi

      7 vuotta meni . Tosin ei ollut kaksisuuntaainen mielialahäiriö.
      Oli suunnaton..
      Murskaantunutta kantapäätähän minä niinkuin aloin valittamaan , ja kipeähän se onkin.
      Olenkin nyt eläkkeellä molemmista päistä.

      • Anonyymi

        Hyvä tietää...


    • Anonyymi

      2011 ensimmäinen "diagnoosi" mutta ei papereihin kun epäiltiin että on kuitenkin persoonallisuushäiriötä enemmän kun olin nuori. Virallinen diagnoosi sitten papereihin vasta 2017. Nyt 2020 kuntoutustuella. Loppuvuodesta selviää mennäänkö eläkkeelle vai mitä.

    • Anonyymi

      Olen eläkkeellä kaksisuuntaisuuden ansiosta. Vuosi sairaslomalla sen jälkeen eläke.
      Sain ensi yrittämällä. Työhistoria 31 vuotta.

      • Anonyymi

        Mä olen ollut 15 vuotta eläkkeellä. Määräaikasella, vuoden pätkissä. Mua ei haittaa se, kun oon koko ajan yrittänyt palata takas työelämään, se on ollut helpotus, ettei sitä eläketuomiota ole tullut. ymmärrän, et toisia vois vituttaa tällanen Vuoden ketjuttaminen vuosi toisensa perään. Kävin tietty kelan terapian, ens kolme vuotta. Ei sitä saa kauemmin. Sitten helvetillisen taistelun jälkeen kaupungilta ostopalvelua jatkoon, kunnes kaupunki päätti, et ”enää ei tueta kelan 3v terapian jälkeistä terapiaa”. Mä ymmärrän sen pointin, mutta kun tilalle et saa mitään muutakaan. Ei kaupungilta eikä Kelalta. Kelan täti kyllä sano, et masentuneet on siinä suhteessa aika onnekkaita nykyisin, kun nyt on mahdollisuus saada toinen kolmen vuoden pätkä terapiaa, ennen ei sellasta mahdollisuutta ollut. Jaksojen välissä tarvii olla 5 vuotta ja kriteerien pitää täyttyä, onko sama sairaus, onko sopiva työelämään, kannattaako kuntouttaa. Kerron kokemuksesta et se viisi vuotta on helvetin pitkä aika odottaa, kotona, sisällä, yksin. Kerran koitettu, en oo vieläkään toipunut. Nyt kuitenkin jo ihmisten ilmoilla ja pääsen kaks kertaa vuodessa psykiatrille. Kelan ammatillista kuntoutusta voi hakea. Vaikeavammasen kuntoutusta voi hakea, ei sitä kukaan saa kyllä, mut hakea kannattaa. Kuka sitä saa, on täys kysymysmerkki. Joo ei se ole näihin mt-ongelmiin, ei ei, pitää olla huonossa kunnossa. Eihän sulla ole apuvälinettäkään, joo ei ei ei se sulle ole. Käynnit psykiatrialla kerran pari vuodessa. Samalla olet kuntoutustuella ja ”kuntoudut”. Sillä että käyt kaks kertaa vuodessa psykiatrilla. Jos aloitat yhden kurssin vaikka avoimessa yliopistossa, niin Kela päättää katkaista eläkkeen, kun katsotaan, että nyt ei ole enää oikeutta eläkkeeseen, kun on sen verran tota työkykyä jäljellä. Et tietystikään saa samalla päätöstä muistakaan sosiaalituista, vaan voit hakea sairaspäivärahaa, sulla saattaa olla siihen oikeus. Sulla saattaa myös olla oikeus opintotukeen, työttömyystukeen ja toimeentulotukeen. Toimeentulotukea et saa, ellet ole kaikkia muita tukia hakenut ensin. Joku ensisijainen tuki pitää olla haussa. Siitä huolimatta vaikka sama instanssi on juuri kuukausi aiemmin torpannut sen saman etuuden. Hakea pitää. Ja kun pyydät apua, niin sanotaan, että soita valtakunnalliseen numeroon ja kysy sieltä. Soita oikeaan tukeen. Soitat sairauspäivärahalinjalle, mut ne on sitä mieltä, et asia on kuntoutusasia ja pitää soittaa sinne. Kun soitat sinne, niin ne sanoo, että nyt on väärä linja, soita tonne sairauspäivärahalinjalle. Kun sanot, että juuri sinne soitin ja sieltä käskettiin soittaa tänne, niin vastataan, että joo tää on niin vaikea asia, ettei tätä pysty puhelimessa neuvomaan. Ei kukaan pysty, mene paikan päälle toimistoon. Menet sinne toimistoon, kun saat sen verran tsempattua, et jaksat nousta sängystä. Toimiston täti on yhtä kysymysmerkkiä. Sanoo, että mene hakemaan yksityiseltä sopiva diagnoosi, jos et kaupungin psykiatrille pääse. Mikä se diagnoosi on, on täys kysymysmerkki. Ja enhän mä sinne yksityiselle voi mennä, kun mulla ei oo rahaa edes vuokraan tai perunoihin. Kelan täti kertoo, et Jokainen hakemus täytyy yksilöidä, sairauspäivärahassa Kriteerit on kuitenkin ihan eri kun kuntoutustuessa, verrataan omaan työhön kaikkeen työhön, mihin työhön. No en mä ole ollut töissä vuosikausiin. Makasin kotona. Töitä en uskalla hakea, kun byrokratiahelvetti alkaa yhdestä englannin kurssista. Kelan täti kysyy, et sanoisiksä sitten, et näetkö itsesi sairaana, eläkkeellä, opiskelijana, kuntoutujana vai mikä oikein olet. Kun kerrot, et se sama ihminen kun ennen sitä avoimen kurssia, jota et jaksanut suorittaa loppuun, kun olin ihan hermona, kunnet saanut rahaa kahteen kuukauteen, kun eläke torpattiin, niin kela sanoo, että joo parasta vaan hakea ihan kaikkia tukia, ei tästä osaa sanoa mihin sulla on oikeus. Sitten menet lääkärille, et kelassa sanottiin, et haetaan ihan kaikkea, niin epäselvä tilanne. Lääkäri toteaa, että on vaikeaa perustella samaan aikaan, että on niin sairas ettei pysty mihinkään ja samalla niin potentiaalinen että kuntouttaminen kannattaa. Eli määrittele, oletko kuntoutuja opiskelija, työtön vai sairas. Kaikkea et voi olla. Yks kerrallaan ens lausunto ja hakemus perään ja kun se tuki torpataan kahden kuukauden päästä niin voit hakea uuden lausunnon ja sitten seuraavaa tukea. Kelasta kerrotaan, et Nyt on jonot päässyt Kelassa jonot pitkiksi, pari kolme viikkoa enemmänkin voi mennä. Sanon, etten voi odottaa, ei ole ollut ruokaa pariin kuukauteen, vuokrat rästissä, hävettää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen ollut 15 vuotta eläkkeellä. Määräaikasella, vuoden pätkissä. Mua ei haittaa se, kun oon koko ajan yrittänyt palata takas työelämään, se on ollut helpotus, ettei sitä eläketuomiota ole tullut. ymmärrän, et toisia vois vituttaa tällanen Vuoden ketjuttaminen vuosi toisensa perään. Kävin tietty kelan terapian, ens kolme vuotta. Ei sitä saa kauemmin. Sitten helvetillisen taistelun jälkeen kaupungilta ostopalvelua jatkoon, kunnes kaupunki päätti, et ”enää ei tueta kelan 3v terapian jälkeistä terapiaa”. Mä ymmärrän sen pointin, mutta kun tilalle et saa mitään muutakaan. Ei kaupungilta eikä Kelalta. Kelan täti kyllä sano, et masentuneet on siinä suhteessa aika onnekkaita nykyisin, kun nyt on mahdollisuus saada toinen kolmen vuoden pätkä terapiaa, ennen ei sellasta mahdollisuutta ollut. Jaksojen välissä tarvii olla 5 vuotta ja kriteerien pitää täyttyä, onko sama sairaus, onko sopiva työelämään, kannattaako kuntouttaa. Kerron kokemuksesta et se viisi vuotta on helvetin pitkä aika odottaa, kotona, sisällä, yksin. Kerran koitettu, en oo vieläkään toipunut. Nyt kuitenkin jo ihmisten ilmoilla ja pääsen kaks kertaa vuodessa psykiatrille. Kelan ammatillista kuntoutusta voi hakea. Vaikeavammasen kuntoutusta voi hakea, ei sitä kukaan saa kyllä, mut hakea kannattaa. Kuka sitä saa, on täys kysymysmerkki. Joo ei se ole näihin mt-ongelmiin, ei ei, pitää olla huonossa kunnossa. Eihän sulla ole apuvälinettäkään, joo ei ei ei se sulle ole. Käynnit psykiatrialla kerran pari vuodessa. Samalla olet kuntoutustuella ja ”kuntoudut”. Sillä että käyt kaks kertaa vuodessa psykiatrilla. Jos aloitat yhden kurssin vaikka avoimessa yliopistossa, niin Kela päättää katkaista eläkkeen, kun katsotaan, että nyt ei ole enää oikeutta eläkkeeseen, kun on sen verran tota työkykyä jäljellä. Et tietystikään saa samalla päätöstä muistakaan sosiaalituista, vaan voit hakea sairaspäivärahaa, sulla saattaa olla siihen oikeus. Sulla saattaa myös olla oikeus opintotukeen, työttömyystukeen ja toimeentulotukeen. Toimeentulotukea et saa, ellet ole kaikkia muita tukia hakenut ensin. Joku ensisijainen tuki pitää olla haussa. Siitä huolimatta vaikka sama instanssi on juuri kuukausi aiemmin torpannut sen saman etuuden. Hakea pitää. Ja kun pyydät apua, niin sanotaan, että soita valtakunnalliseen numeroon ja kysy sieltä. Soita oikeaan tukeen. Soitat sairauspäivärahalinjalle, mut ne on sitä mieltä, et asia on kuntoutusasia ja pitää soittaa sinne. Kun soitat sinne, niin ne sanoo, että nyt on väärä linja, soita tonne sairauspäivärahalinjalle. Kun sanot, että juuri sinne soitin ja sieltä käskettiin soittaa tänne, niin vastataan, että joo tää on niin vaikea asia, ettei tätä pysty puhelimessa neuvomaan. Ei kukaan pysty, mene paikan päälle toimistoon. Menet sinne toimistoon, kun saat sen verran tsempattua, et jaksat nousta sängystä. Toimiston täti on yhtä kysymysmerkkiä. Sanoo, että mene hakemaan yksityiseltä sopiva diagnoosi, jos et kaupungin psykiatrille pääse. Mikä se diagnoosi on, on täys kysymysmerkki. Ja enhän mä sinne yksityiselle voi mennä, kun mulla ei oo rahaa edes vuokraan tai perunoihin. Kelan täti kertoo, et Jokainen hakemus täytyy yksilöidä, sairauspäivärahassa Kriteerit on kuitenkin ihan eri kun kuntoutustuessa, verrataan omaan työhön kaikkeen työhön, mihin työhön. No en mä ole ollut töissä vuosikausiin. Makasin kotona. Töitä en uskalla hakea, kun byrokratiahelvetti alkaa yhdestä englannin kurssista. Kelan täti kysyy, et sanoisiksä sitten, et näetkö itsesi sairaana, eläkkeellä, opiskelijana, kuntoutujana vai mikä oikein olet. Kun kerrot, et se sama ihminen kun ennen sitä avoimen kurssia, jota et jaksanut suorittaa loppuun, kun olin ihan hermona, kunnet saanut rahaa kahteen kuukauteen, kun eläke torpattiin, niin kela sanoo, että joo parasta vaan hakea ihan kaikkia tukia, ei tästä osaa sanoa mihin sulla on oikeus. Sitten menet lääkärille, et kelassa sanottiin, et haetaan ihan kaikkea, niin epäselvä tilanne. Lääkäri toteaa, että on vaikeaa perustella samaan aikaan, että on niin sairas ettei pysty mihinkään ja samalla niin potentiaalinen että kuntouttaminen kannattaa. Eli määrittele, oletko kuntoutuja opiskelija, työtön vai sairas. Kaikkea et voi olla. Yks kerrallaan ens lausunto ja hakemus perään ja kun se tuki torpataan kahden kuukauden päästä niin voit hakea uuden lausunnon ja sitten seuraavaa tukea. Kelasta kerrotaan, et Nyt on jonot päässyt Kelassa jonot pitkiksi, pari kolme viikkoa enemmänkin voi mennä. Sanon, etten voi odottaa, ei ole ollut ruokaa pariin kuukauteen, vuokrat rästissä, hävettää.

        Miten joitakin voi ketjuttaa vuosia ja joku
        saa muka vuodessa eläkkeen?


      • Anonyymi

        Miten voi saada vuodessa?
        Yleensä kuntoutustukea kai vuosia?


      • Anonyymi

        Tarkkaan laskettu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen ollut 15 vuotta eläkkeellä. Määräaikasella, vuoden pätkissä. Mua ei haittaa se, kun oon koko ajan yrittänyt palata takas työelämään, se on ollut helpotus, ettei sitä eläketuomiota ole tullut. ymmärrän, et toisia vois vituttaa tällanen Vuoden ketjuttaminen vuosi toisensa perään. Kävin tietty kelan terapian, ens kolme vuotta. Ei sitä saa kauemmin. Sitten helvetillisen taistelun jälkeen kaupungilta ostopalvelua jatkoon, kunnes kaupunki päätti, et ”enää ei tueta kelan 3v terapian jälkeistä terapiaa”. Mä ymmärrän sen pointin, mutta kun tilalle et saa mitään muutakaan. Ei kaupungilta eikä Kelalta. Kelan täti kyllä sano, et masentuneet on siinä suhteessa aika onnekkaita nykyisin, kun nyt on mahdollisuus saada toinen kolmen vuoden pätkä terapiaa, ennen ei sellasta mahdollisuutta ollut. Jaksojen välissä tarvii olla 5 vuotta ja kriteerien pitää täyttyä, onko sama sairaus, onko sopiva työelämään, kannattaako kuntouttaa. Kerron kokemuksesta et se viisi vuotta on helvetin pitkä aika odottaa, kotona, sisällä, yksin. Kerran koitettu, en oo vieläkään toipunut. Nyt kuitenkin jo ihmisten ilmoilla ja pääsen kaks kertaa vuodessa psykiatrille. Kelan ammatillista kuntoutusta voi hakea. Vaikeavammasen kuntoutusta voi hakea, ei sitä kukaan saa kyllä, mut hakea kannattaa. Kuka sitä saa, on täys kysymysmerkki. Joo ei se ole näihin mt-ongelmiin, ei ei, pitää olla huonossa kunnossa. Eihän sulla ole apuvälinettäkään, joo ei ei ei se sulle ole. Käynnit psykiatrialla kerran pari vuodessa. Samalla olet kuntoutustuella ja ”kuntoudut”. Sillä että käyt kaks kertaa vuodessa psykiatrilla. Jos aloitat yhden kurssin vaikka avoimessa yliopistossa, niin Kela päättää katkaista eläkkeen, kun katsotaan, että nyt ei ole enää oikeutta eläkkeeseen, kun on sen verran tota työkykyä jäljellä. Et tietystikään saa samalla päätöstä muistakaan sosiaalituista, vaan voit hakea sairaspäivärahaa, sulla saattaa olla siihen oikeus. Sulla saattaa myös olla oikeus opintotukeen, työttömyystukeen ja toimeentulotukeen. Toimeentulotukea et saa, ellet ole kaikkia muita tukia hakenut ensin. Joku ensisijainen tuki pitää olla haussa. Siitä huolimatta vaikka sama instanssi on juuri kuukausi aiemmin torpannut sen saman etuuden. Hakea pitää. Ja kun pyydät apua, niin sanotaan, että soita valtakunnalliseen numeroon ja kysy sieltä. Soita oikeaan tukeen. Soitat sairauspäivärahalinjalle, mut ne on sitä mieltä, et asia on kuntoutusasia ja pitää soittaa sinne. Kun soitat sinne, niin ne sanoo, että nyt on väärä linja, soita tonne sairauspäivärahalinjalle. Kun sanot, että juuri sinne soitin ja sieltä käskettiin soittaa tänne, niin vastataan, että joo tää on niin vaikea asia, ettei tätä pysty puhelimessa neuvomaan. Ei kukaan pysty, mene paikan päälle toimistoon. Menet sinne toimistoon, kun saat sen verran tsempattua, et jaksat nousta sängystä. Toimiston täti on yhtä kysymysmerkkiä. Sanoo, että mene hakemaan yksityiseltä sopiva diagnoosi, jos et kaupungin psykiatrille pääse. Mikä se diagnoosi on, on täys kysymysmerkki. Ja enhän mä sinne yksityiselle voi mennä, kun mulla ei oo rahaa edes vuokraan tai perunoihin. Kelan täti kertoo, et Jokainen hakemus täytyy yksilöidä, sairauspäivärahassa Kriteerit on kuitenkin ihan eri kun kuntoutustuessa, verrataan omaan työhön kaikkeen työhön, mihin työhön. No en mä ole ollut töissä vuosikausiin. Makasin kotona. Töitä en uskalla hakea, kun byrokratiahelvetti alkaa yhdestä englannin kurssista. Kelan täti kysyy, et sanoisiksä sitten, et näetkö itsesi sairaana, eläkkeellä, opiskelijana, kuntoutujana vai mikä oikein olet. Kun kerrot, et se sama ihminen kun ennen sitä avoimen kurssia, jota et jaksanut suorittaa loppuun, kun olin ihan hermona, kunnet saanut rahaa kahteen kuukauteen, kun eläke torpattiin, niin kela sanoo, että joo parasta vaan hakea ihan kaikkia tukia, ei tästä osaa sanoa mihin sulla on oikeus. Sitten menet lääkärille, et kelassa sanottiin, et haetaan ihan kaikkea, niin epäselvä tilanne. Lääkäri toteaa, että on vaikeaa perustella samaan aikaan, että on niin sairas ettei pysty mihinkään ja samalla niin potentiaalinen että kuntouttaminen kannattaa. Eli määrittele, oletko kuntoutuja opiskelija, työtön vai sairas. Kaikkea et voi olla. Yks kerrallaan ens lausunto ja hakemus perään ja kun se tuki torpataan kahden kuukauden päästä niin voit hakea uuden lausunnon ja sitten seuraavaa tukea. Kelasta kerrotaan, et Nyt on jonot päässyt Kelassa jonot pitkiksi, pari kolme viikkoa enemmänkin voi mennä. Sanon, etten voi odottaa, ei ole ollut ruokaa pariin kuukauteen, vuokrat rästissä, hävettää.

        Meneekö nyt paremmin. Hävettääkö yhä?


    • Anonyymi

      Perssuuntaisen takia olen työkyvyttömyyseläkkeellä.

    • Anonyymi

      Voiko eläkkeen päälle saada muita tukia kun eihän sillä elä eikä elätä?

      • Anonyymi

        Esim. siten että keräilee pulloja


      • Anonyymi

        Missähän menee raja että Kela maksaa sairaan elatusmaksut ja asumisen jne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missähän menee raja että Kela maksaa sairaan elatusmaksut ja asumisen jne?

        Joko tiedät?


    • Anonyymi

      Hei, mä osaan käydä ihan ite pissalla.

    • Anonyymi

      Ei kai se eläke ole tuomio kun ansaita saa kai kuten kuntoutustuellakin?

      Onko Kelan tukema terapia pakollista eläkkeelle pääsyyn?

    • Anonyymi

      Olin aikoinaan 9 vuotta määräaikaisella eläkkeellä eli kuntoutustuella, ennen pysyvää eläkettä. Sitä ennenkin n. 3-4 vuotta työkkärin listoilla. Diagnoosi on skitsofrenia ja nuorella iällä sairastunut. Eläkeasioissa käytännöt eri alueilla vaihtelee ympäri maata, ja nuorta väkeä saatetaan yrittää kuntouttaa suht pitkäänkin. Työelämästä varmaan helpompi tie suoraan eläkkeelle, kun on antaa heti näyttöä ettei työt suju.

      • Anonyymi

        Näyttöä on?


    • Anonyymi

      Osallistuminen suomalaiseen yhteiskuntaan pahentaa sairautta.

      Eli vain rahalla on lopuksi väliä.

      Jollain pitäisi elää rikkaan eliitin maassa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe