Det finns miljoner människor i världen som undrar vilka ni finlandssvenskar är! Om ni har lust och ork att tälja oss vad som är skillnaden mellan finlandssvensk och finsk av majoriteten, så skulle många människor bli mer upplysta.
Varför blir en del finskspråkiga familjer svenskspråkiga och vice versa? Varför är svenska språket mer intressant för vissa men inte för andra?
Vilka är ni finlandssvenskar?
Förlåt att jag frågar, men det finns miljoner människor som undrar!
Det skulle vara intressant att veta mer om vilka ni är!
I am not of swedish origin, and if you would tell us about you, it would be so interesting to know!
No fear!
Med all respekt....
9
254
Vastaukset
- Anonyymi
Jag är svenskspråkig för att mina förfäder har varit svenskspråkiga i hundratals år.
Nu har jag barn som är tvåspråkig,deras far är finskspråkig och vi har två hemspråk.
Jag anser nog att det inte ör någon stor skillnad mellan en svensk- och finskspråkig om man har samma intressen och hör till samma samhällsklass.
Jag träffade min man redan i sandlådan ,vi var mycket barn som lekte tillsammans över språkgränsen. - Anonyymi
Knappast är nu miljoner intresserad,ganska få vet väl ens att vi finns..
- Anonyymi
Utan våra förfäder och oss hade Finland fortfarande varit som en flugskit på ett stort papper !
- Anonyymi
Jag åtminstone högaktar och vill bevara både vårt språk vår kultur och tacksamhet över våra förfäders arbete och uppoffringar föratt vi nu lever i ett självständigt Finland.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jag åtminstone högaktar och vill bevara både vårt språk vår kultur och tacksamhet över våra förfäders arbete och uppoffringar föratt vi nu lever i ett självständigt Finland.
Tyvärr är det nog inte särskilt många som ens vet var Finland finns.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyvärr är det nog inte särskilt många som ens vet var Finland finns.
Alltför många sedan 2015 :(
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alltför många sedan 2015 :(
Inte vet alla i Sverige ens att det finns människor i Finland som har svenska som modersmål.
- Anonyymi
https://youtu.be/am0IDmIZ5gI
Jag vet :) - Anonyymi
Gustav Adolfsdagen är en temadag som firas den 6 november till minne av Gustav II Adolfs dödsdag 1632, och är allmän flaggdag i Sverige, Finland och Estland Gustav II Adolf stupade i slaget vid Lützen, vilket inträffade den 6 november enligt den julianska kalendern. Wikipedia
Allmän flaggdag: Finland, Sverige
Datum: 6 november
Skånepåg
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606394- 1003302
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252636- 212238
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3561806- 271781
- 251540
- 491432
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261423- 321398