Kiinaa

Kannattaako?

Onko kukaan opiskelut kiinaa? Onko sitä kuinka vaikeata oppia puhumaan ja ymmärtämään? Kirjoittamisella ei kai niin väliä.

8

1206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piux

      Olen opiskellut ja oppinut.
      Oletko hyvä muissa kielissä? Onko sinun helppo muodostaa eri s-äänteitä? Nuo ovat aika ratkaisevia asioita. Sitten pitää erottaa eri toonit (äänenpainot) jne. Oppiminen ei ole mitenkään mahdotonta, mutta vie aikaa. Suosittelen myös merkkien oppimista alkeista lähtien.

      • Kannattaako?

        Enkku ja saksa menee, muita ei ole tulle luettuu, mut nyt kiinnostaisi tää kiina. Oisko jotai vinkkiä linkkiä mistä vois lähtee liikkeelle?


      • Tuomas
        Kannattaako? kirjoitti:

        Enkku ja saksa menee, muita ei ole tulle luettuu, mut nyt kiinnostaisi tää kiina. Oisko jotai vinkkiä linkkiä mistä vois lähtee liikkeelle?

        Moro,

        Kiinan opiskelu kylla onnistuu, mutta vaatii paljon kovemman paan kuin esimerkiksi saksa tai englanti.

        Materiaalia voi kaivella kirjakaupoista, tai sitten netista. DC lla loytyy esimerkiksi Pimsleur mandarin chinese I II III kurssit. Muista aina haalia kasetit kirjan mukana, silla ilman kasetteja ei aantamisesta tule yhtaan mitaan.

        Tuomas


    • xue
      • Kannattaako?

        Kiitos vinkeistä tasapuolisesti kaikille:)
        Taidan aloittaa opiskelun kun saan hankittua materiaalin


    • kannattaa

      Kyllä kannattaa. Kiina on kieliopiltaan ainakin aluksi hyvin yksinkertaista. Ainoa hankaluus on ääntäminen. Siitä vaan, xúe Hàn yu!

    • aku

      Vaikea sanoa kannattaako kiinaa opiskella (onko itselle käyttöä). Itse olen tarvinnut kiinaa enemmän kuin esim. ranskaa, jota olen myös opiskellut. Tosin asun tällä hetkellä Taiwanilla, sillä voi olla hieman vaikutusta asiaan.

      Vaikeaa kiinan opiskelu on, muttei mahdotonta. Suoraan sanottuna en tiedä onko ns. "kielipäästä" mitään apua. Minulle kielten oppiminen on aina ollut suht' helppoa, mutta kiinan kanssa se on kyllä aikamoista tahkoamista joka tapauksessa! ;)

      Suosittelisin opettelemaan kirjoittamaan merkkejä heti alusta alkaen, sillä jos etenet pidemmälle, niiden tunteminen on aivan oleellista (esim. yksi äänne, monta eri merkitystä merkistä riippuen).

      Peruskiinaa on helppo oppia (esim. kielioppi tosi yksinkertainen), kunhan saa ensin toonit kohdilleen. Kiinan kielisessä ympäristössä opiskelu totta kai auttaa paljon asiaa. (Itselläni ei riittäisi varmaan kärsivällisyys aloittaa nollasta Suomessa, jossa kiina ei juuri kuule.)

      Onnea joka tapauksessa valitsemallesi tielle! ;)

    • yzy1875

      suomi on varmasti vaikeampi kiinaan verrattuna

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe